Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Οκτώβριος 2010-τεύχος 366                              

ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ:
ΚΡΑΤΑΕΙ ΣΕ ΤΖΙΡΟ, ΑΛΛΑ ΧΑΝΕΙ ΣΕ ΚΕΡΔΗ


Σημαντικές απώλειες καταγράφει  το οργανωμένο λιανεμπόριο, με τα σούπερ μάρκετ να χάνουν κέρδη περίπου 23% αλλά να καταφέρνουν να διατηρούν σε αυτή τη φάση τους τζίρους τους στα ίδια επίπεδα κερδίζοντας έτσι μερίδια στην αγορά έναντι των μικρότερων επιχειρήσεων.


 


Του Γιώργου Καλούμενου


Το λιανεμπόριο αν και είναι από τους δυναμικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας με δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους να ζουν άμεσα ή έμμεσα από αυτό, έχει δυστυχώς δεχτεί από την κρίση ισχυρότερο πλήγμα σε σχέση με άλλους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας. Και αυτό είναι κάτι φυσιολογικό από τη στιγμή που η σχέση του λιανεμπορίου με το, βαλλόμενο από όλες τις πλευρές, πορτοφόλι του καταναλωτή είναι πιο στενή από οποιοδήποτε άλλο κλάδο. Μάλιστα αν αναλογιστεί κανείς  την ένταση και το εύρος της καταιγίδας μέτρων που έχουν δεχτεί τα ελληνικά νοικοκυριά θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι το εγχώριο λιανεμπόριο έχει δείξει αξιοσημείωτη αντοχή και ικανότητα προσαρμογής στις νέες συνθήκες μέχρι στιγμής τουλάχιστον. Πάντως οι φορείς του κλάδου εκφράζουν σε κάθε ευκαιρία την έντονη ανησυχία τους για το άμεσο αλλά και το πιο μακρινό μέλλον του λιανεμπορίου. Η ΓΣΕΒΕΕ πρόσφατα εξέφρασε τον φόβο της, ότι αν δεν αλλάξει κάτι δραστικά στην αγορά θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο περίπου 200.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, ενώ έρευνα της ΕΣΕΕ αποκαλύπτει ότι αυτή τη στιγμή το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στους εμπορικούς δρόμους  κυμαίνεται μεταξύ 15%-25%     
Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί φορείς αναφέρονται συχνά στο φόβο μετατροπής των εμπορικών δρόμων «τόπους-φαντάσματα»  με κενά καταστήματα και κτίρια, αφού ο συνδυασμός των υψηλών ενοικίων με τη μείωση του τζίρου μπορεί να οδηγήσει σε εξουδετέρωση και κλείσιμο των οικονομικών δραστηριοτήτων. Σημαντικές απώλειες καταγράφει και το οργανωμένο λιανεμπόριο, με τα σούπερ μάρκετ να χάνουν κέρδη περίπου 23% αλλά να καταφέρνουν να διατηρούν σε αυτή τη φάση τους τζίρους τους στα ίδια επίπεδα κερδίζοντας έτσι μερίδια στην αγορά έναντι των μικρότερων επιχειρήσεων.



ΕΡΕΥΝΑ ΕΣΕΕ ΓΙΑ ΤΑ ΛΟΥΚΕΤΑ
Το βασικό ερώτημα της έρευνας ήταν η διαπίστωση της αναλογίας κλειστών / ανοιχτών επιχειρήσεων στους κυριότερους εμπορικούς δρόμους του Λεκανοπεδίου, τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που οδηγούνται σε κλείσιμο και η εύρεση κάποιων ποιοτικών αποτελεσμάτων σχετικά με τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων σε συγκεκριμένους πόλους σε κάθε εμπορικό δρόμο.
Τα αποτελέσματα της καταγραφής σε συνδυασμό με τα δευτερογενή στατιστικά στοιχεία και τη γενικότερη πορεία της αγοράς αναδεικνύουν σίγουρα, τόσο την τάση όσο και την κρισιμότητα της κατάστασης.  Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εν λόγω καταγραφή δεν έχει στόχο να δώσει μια πλήρη ερμηνεία των «λουκέτων», αφού αυτά μπορεί να οφείλονται και σε διάφορους άλλους παράγοντες.  Είναι όμως προφανές ότι η μη αντικατάσταση αυτών των επιχειρήσεων από άλλες, σε περιοχές όπου θεωρούνται από τους σημαντικότερους εμπορικούς και όχι μόνο δρόμους της Αθήνας υποδηλώνει μια στασιμότητα της αγοράς και έλλειψη ρευστότητας.


ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΚΛΕΙΣΤΩΝ/ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ


Σε όλες τις περιοχές μπορούν να καταγραφούν μια σειρά από κοινά χαρακτηριστικά.  Πρώτη βασική διαπίστωση είναι ότι δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά.  Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που διακόπτουν την δραστηριότητά τους. Επίσης, σε όλες τις περιπτώσεις καταγράφεται ως κοινό γνώρισμα μια τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων. Εκεί που κλείνει μια επιχείρηση κλείνουν και άλλες.


• Η εικόνα του κέντρου της Αθήνας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον με την αναλογία των κλειστών/ανοιχτών επιχειρήσεων να φτάνει περίπου το 17%. 
• Κρισιμότερη παρουσιάζεται η κατάσταση στην οδό Σταδίου, στην οποία καταγράφεται η υψηλότερη αναλογία, περίπου 25%.
• Ακολουθεί η οδός Πανεπιστημίου όπου το 20%  των καταστημάτων είναι κλειστά.
• Στην Ερμού η αναλογία φτάνει στο 15%.
• Παρ όλα αυτά, από τις ποιοτικές διαφορές του κάθε εμπορικού δρόμου προκύπτουν επιπλέον συμπεράσματα.  Η οδός Πατησίων εμφανίζει μία αναλογία της τάξης του 15%, σχετικά μικρή ως προς το σύνολο της Αθήνας με κύριο χαρακτηριστικό τη συνύπαρξη παραδοσιακών και σύγχρονων δραστηριοτήτων.  Επιπλέον, από τα κλειστά καταστήματα παρατηρείται ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις οι οποίες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το χώρο τους ανήκουν στον κλάδο του εμπορίου  ένδυσης και υπόδησης, ο οποίος όμως συνεχίζει να αποτελεί «ηγετικό κλάδο - κλειδί», αφού η συγκέντρωσή του σε κύριους οδικούς άξονες παραμένει υψηλή και χαρακτηρίζει τους εμπορικούς δρόμους.
• Η εικόνα μακριά από το κέντρο, παρουσιάζει την ίδια αναλογία. Στο Μαρούσι σε σύνολο τριών εμπορικών δρόμων σχεδόν  το 16%  των επιχειρήσεων είναι κλειστές.
• Στην Ν. Ιωνία και συγκεκριμένα στην Λεωφόρο Ηρακλείου η οποία εξυπηρετεί τρεις κατά σειρά περιοχές (Ν. Ηράκλειο, Ν. Ιωνία, Πευκάκια) η εικόνα εμφανίζεται σε πρώτη ανάγνωση καλύτερη με την αναλογία να φτάνει στο 14%.



• Στην περιοχή της Κηφισιάς, στο σύνολο πέντε εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, η αναλογία φτάνει περίπου το 12%.  Παρ’ όλα αυτά, οι αποκλίσεις μεταξύ των εμπορικών δρόμων είναι αρκετά μεγάλες, αφού, αλλού καταγράφεται το 20% των επιχειρήσεων να είναι κλειστές και αλλού το ποσοστό μειώνεται στο 7%.
• Ο εμπορικός δρόμος της Θησέως στην περιοχή της Καλλιθέας εμφανίζει αναλογία της τάξης του 13%, με κύριο γνώρισμα τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων στις ίδιες περιοχές των δρόμων.
• Το Χαλάνδρι παρουσιάζει μια υψηλή συγκέντρωση κλεισιμάτων με δυο κεντρικούς εμπορικούς δρόμους (Παπανδρέου και Αγία Παρασκευή) να παρουσιάζουν αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων περίπου 20%.  Στο σύνολο τριών εμπορικών δρόμων στο Χαλάνδρι, η αναλογία μειώνεται στο 16%.
• Ο Πειραιάς παρουσιάζει αντίστοιχη με τις όλες τις άλλες περιοχές εικόνα -11% των καταστημάτων στους κεντρικούς δρόμους είναι κλειστά. Καταγράφονται όμως εσωτερικές διαφοροποιήσεις.  Έτσι, η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στην Ελευθερίου Βενιζέλου και την Ηρώων Πολυτεχνείου όπου τα ποσοστά ξεπερνούν το 14% ενώ εμφανίζεται λίγο καλύτερη στην Σωτήρος και την Τσαμαδού.
Από την αναλυτική παρουσίαση των περιοχών προκύπτουν ακόμα δύο ενδιαφέροντα συμπεράσματα:
α) Το Κολωνάκι και η Κηφισιά εμφανίζουν μικρότερα ποσοστά από ότι το σύνολο –περίπου 12,5%- στοιχείο που μας υποψιάζει ότι περιοχές με υψηλότερα εισοδήματα θίγονται λιγότερο,
β)  Το υψηλό ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων στις οδούς Σταδίου και Πανεπιστημίου θα μπορούσε αποδοθεί σε μια σειρά παραγόντων, όπως, η, από τριετίας, λειτουργία του Πολυκαταστήματος «ΑΤΤΙΚΑ» που αφορά και στους δύο αυτούς δρόμους, την πραγματικότητα και τον μύθο  γύρω από την εγκληματικότητα στο κέντρο της Αθήνας, καθώς και στις  πυκνές κινητοποιήσεις της τελευταίας περιόδου.


 


ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΑΡΑΔΡΟΜΟΥΣ


Το ζήτημα που ανακύπτει και το οποίο θα διερευνηθεί περαιτέρω στη δεύτερη φάση της έρευνας είναι ότι με δεδομένο ότι η εικόνα αυτή περιγράφει τους απολύτως κεντρικούς δρόμους της Αθήνας καθίσταται προφανές από τα πρώτα κιόλας στοιχεία ότι η κατάσταση στους λιγότερο κεντρικούς δρόμους είναι εμφανώς δυσμενέστερη.
Οι επιπτώσεις από το κλείσιμο των επιχειρήσεων είναι πολλαπλές. 
-Απασχόληση: Καταρχάς χάνονται θέσεις εργασίας. Από προηγούμενη έρευνα της ΕΣΕΕ προέκυψε ότι θα χαθούν συνολικά περί τις 100.000 θέσεις στο εμπόριο.
-Μια δεύτερη σημαντική επίπτωση είναι η απώλεια  εισοδήματος για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων. Είναι γνωστό ότι η ελληνική κοινωνική δομή είναι βασισμένη στην μικρή αλλά και στην μεγαλύτερη ιδιοκτησία ή και στη γαιοπρόσοδο η οποία εισφέρει σημαντικό εισόδημα στους ιδιοκτήτες ακινήτων.
-Μια τρίτη επίπτωση αφορά τον αρνητικό αντίκτυπο στην κατοικία από την ερήμωση της γειτονιάς. Τα εμπορικά καταστήματα δημιουργούν χωρική και κοινωνική συνοχή στις γειτονιές καθώς αποτελούν τον πυρήνα γύρω από τον οποίο συγκροτούνται οι κοινωνικές σχέσεις ομοιογενοποίησης των περιοχών. Άρα και η κατοικία επηρεάζεται και ενδεχομένως χάνει την αξία της [ανταλλακτική αλλά και γαιοπροσόδου (ενοίκια)].
-Η αποκλειστική συγκέντρωση και εγκατάσταση σε συγκεκριμένους χώρους θα προκαλέσει  αύξηση κόστους και αύξηση τιμών.
-Αυξάνεται ο κίνδυνος να βαθύνει ο κοινωνικός αποκλεισμός αφού σύμφωνα με τα παραπάνω, θα μειωθεί η ζήτηση σε περιοχές μακριά από εμπορικά κέντρα –εξυπηρέτησης.
-Σοβαρά προβλήματα στα έσοδα της τοπικής αυτοδιοίκησης. (δημοσιονομικά της τοπικής αυτοδιοίκησης).
-Τέλος, θα υπάρξει σοβαρή επίπτωση στην κοινωνική συνοχή εάν διαταραχθεί η ασφάλεια των κέντρα των πόλεων.


 


ΕΡΕΥΝΑ STAT BANK ΓΙΑ ΤΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ


ΜΕΙΩΣΗ 23% ΣΤΑ ΚΕΡΔΗ


Αισθητή μείωση της τάξεως του 23% εμφάνισαν οι 96 μεγαλύτερες (βάσει κύκλου εργασιών) αλυσίδες σουπερμάρκετς – πολυκαταστημάτων το 2009 σε σχέση με το 2008. Αυτό προκύπτει από πανελλαδική έρευνα της STAT BANK, σύμφωνα με την οποία, τα συνολικά κέρδη τους μειώθηκαν από 158,8 εκατομμύρια ευρώ το 2008 σε 122 εκατομμύρια ευρώ το 2009. (ενδεικτικό της πορείας των εν λόγω επιχειρήσεων είναι το γεγονός ότι το 2003 οι 96 μεγαλύτερες αλυσίδες είχαν εμφανίσει συνολικά κέρδη της τάξεως των 176 εκατομμυρίων ευρώ)
Οι επιχειρήσεις του δείγματος της έρευνας αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 3% για να φτάσουν  τα 10,7 δισεκατομμύρια ευρώ (οι ίδιες αλυσίδες έκαναν συνολικό τζίρο 8,2 δισεκατομμύρια  ευρώ το 2003). Με την παραπάνω επίδοση ο τομέας των σουπερμάρκετς-πολυκαταστημάτων αποδεικνύεται η τρίτη σημαντικότερη επιχειρηματική δραστηριότητα (από άποψη κύκλου εργασιών) του ελληνικού εμπορίου. Στις δύο πρώτες θέσεις ευρίσκονται  οι αγορές εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και αυτοκινήτου. Και οι τρεις τομείς δοκιμάζονται σημαντικά από την οικονομική δυσπραγία. Ενδεικτικά αναφέρεται ο κλάδος των εταιρειών εμπορίας καυσίμων, όπου οι συνολικές πωλήσεις  των 76  μεγαλύτερων εμπορικών επιχειρήσεων του τομέα  μειώθηκαν κατά 16% ενώ η συνολική κερδοφορία τους παρουσίασε αύξηση κατά 77%. Με δύο λόγια, στην γενική πτώση ο τομέας των σουπερμάρκετς δείχνει κάποιες αυξημένες αντοχές.


ΤΙ ΛΕΝΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της STAT BANK,
• Από τις 96 επιχειρήσεις του δείγματος, οι 78 εμφάνισαν κέρδη και οι 18 ζημιές.  Έτσι, το 81,25% του κλάδου ήταν κερδοφόρο.
• Οι συνολικές πωλήσεις των 78 κερδοφόρων επιχειρήσεων του κλάδου αυξήθηκαν κατά 4,4% για να υπερβούν κατά τι τα 9 εκατομμύρια ευρώ. Αντιστοίχως, τα συνολικά καθαρά κέρδη των εν λόγω εταιρειών μειώθηκαν κατά 11% για να φτάσουν τα 165 εκατομμύρια ευρώ.
•  Προβληματισμό προκαλεί η σημαντική αύξηση ζημιών των 18 αλυσίδων που βρέθηκαν στη «σκοτεινή πλευρά» της οικονομικής δραστηριότητας. Οι εν λόγω επιχειρήσεις εμφάνισαν μείωση τζίρου 4% και αύξηση ζημιών 60%. Έτσι, οι συνολικές ζημιές αυξήθηκαν από 27 εκατομμύρια το 2008 σε 43 εκατομμύρια ευρώ το 2009.
• Από το σύνολο των εταιρειών του δείγματος 47 επιχειρήσεις εμφάνισαν βελτίωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων και 49 εταιρείες επιδείνωση των αποτελεσμάτων τους. Ειδικότερα, 9 εταιρείες πέρασαν από ζημιές σε κέρδη και 34 εμφάνισαν αύξηση κερδών. Αντιστοίχως, 35 εταιρείες μείωσαν τα κέρδη τους και 10 πέρασαν από κέρδη σε ζημιές. Οι υπόλοιπες είχαν μείωση ή αύξηση ζημιών.
• Ο κλάδος των σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων εμφανίζει μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, γεγονός που αποδεικνύεται και από την κατανομή του συνολικού τζίρου του κλάδου. Έτσι, οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις διαχειρίζονται περίπου το 77% του συνολικού κύκλου εργασιών του κλάδου. Οι ίδιες εταιρείες αποσπούν το 78% των συνολικών καθαρών κερδών του κλάδου.
• Ενδεικτικό της συγκέντρωσης του κλάδου είναι το παρακάτω στοιχείο: οι δέκα πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου (ΑΒ Βασιλόπουλος,  Σκλαβενίτης, Πέντε, Μασούτης,  Μετρό, ΕΝΑ ΑΕ, Carrefour-Μαρινόπουλος,  ΙΝΚΑ Χανίων ΣΥΝΠΕ, Ανδρικόπουλος και Χαλκιαδάκης) αποσπούν το 84% των συνολικών καθαρών κερδών των κερδοφόρων επιχειρήσεων του κλάδου.
•  Η συγκέντρωση παρατηρείται ωστόσο όχι μόνο στο επίπεδο των σουπερμάρκετ αλλά και των επιχειρήσεων που τα προμηθεύουν. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι περίπου το 60% των πωλήσεων των αλυσίδων σουπερμάρκετ αντιπροσωπεύει προϊόντα περίπου 40 προμηθευτικών επιχειρήσεων, από τις οποίες λιγότερες από τις 15 είναι εισαγωγικές, θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών.
• Μεταξύ των αλυσίδων σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων που εμφάνισαν τις μεγαλύτερες μειώσεις κερδοφορίας είναι και οι: Carrefour-Μαρινόπουλος (75,32%), Βερόπουλοι Αφοί (52,13%), Μετρό (38,76%) και Χαλκιαδάκης (37,93%).
•  Μεταξύ των αλυσίδων που εμφάνισαν τις υψηλότερες αυξήσεις κερδών ήταν και οι: Σλαβενίτης, ΕΝΑ και ΑΒ Βασιλόπουλος. Ιδιαίτερα η τελευταία αλυσίδα ενώ μείωσε σημαντικά τις τιμές των προϊόντων της κατόρθωσε μέσα από μία συστηματική βελτίωση της διαχείρισής της να αυξήσει την κερδοφορία της. Η ΑΒ Βασιλόπουλος αύξησε τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το συντριπτικό τμήμα των οποίων παράγεται στην Ελλάδα, από 17% το 2009 σε 19% το 2010.
• Η συνέχιση της οικονομικής δυσπραγίας και κατά το 2010, που επιβραδύνει ακόμη περισσότερο τις οικονομικές επιδόσεις των αλυσίδων σουπερμάρκετς είναι βέβαιο ότι οδηγεί σε μεγαλύτερη συγκέντρωση δυνάμεων αλλά και αποχωρήσεων εταιρειών από την αγορά. Στη «μάχη» αυτή οι αλυσίδες που συνεχίζουν να επενδύουν – βλέπε πρόσφατες επενδύσεις Σκλαβενίτη κά – αναμένεται να αποσπάσουν τη «μερίδα του λέοντος».



ΈΡΕΥΝΑ ΟΠΑ 2010
Η ΚΡΙΣΗ ΕΔΡΑΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΤΙΚΕΤΑ


Η χαμηλότερη τιμή και η εξίσωση με τις καθιερωμένες μάρκες στους τομείς ποιότητας και συσκευασίας, αυξάνουν την καταναλωτική ικανοποίηση από τη χρήση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν κεντρικό ζήτημα στο εμπόριο τη σημερινή εποχή, καθώς αποτελούν προϊόντα αποκλειστικής διανομής, που αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα της αλυσίδας και ταυτοχρόνως διευρύνουν σημαντικά την ποικιλία και τις επιλογές του πελάτη. Χρησιμοποιούνται συχνά και ως μηχανισμοί άμυνας των κλασικών σούπερ μάρκετ απέναντι στις εκπτωτικές αλυσίδες, συντελούν στη διαφοροποίηση της εμπορικής αλυσίδας δίνοντας ιδιαίτερο περιεχόμενο και διαστάσεις αποκλειστικότητας στη συλλογή προϊόντων. Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας του  καθηγητή Γιώργου Μπάλτα δίνουν νέα στοιχεία για τη στάση του αγοραστικού κοινού. Ειδικότερα, στο Εργαστήριο Marketing του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών διεξήχθη τηλεφωνική δημοσκόπηση με σκοπό την καταγραφή των στάσεων των καταναλωτών έναντι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διακινούν τα σούπερ μάρκετ της ελληνικής αγοράς. Η τηλεφωνική έρευνα έγινε σε δείγμα 2.000 νοικοκυριών, με τυχαία δειγματοληψία και χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου. Η ανάλυση των δεδομένων της έρευνας που πραγματοποίησε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Μπάλτας οδήγησε σε μια σειρά βασικών ευρημάτων.


Η ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΗ ΤΙΜΗ, ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ


Αρχικά, οι ερωτηθέντες συνέκριναν τις μάρκες των εμπόρων με τις μάρκες των κατασκευαστών σε βασικά χαρακτηριστικά. Η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος (92,2%) θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικού σήματος έχουν καλύτερη τιμή.
Στο θέμα της ποιότητας, το 40,6% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι προϊόντα χειρότερης ποιότητας και το 55,3% ίδιας ποιότητας, ενώ μόνο το 4,1% τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών. Το 41,1% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 2,5% καλύτερες και το 56,4% εφάμιλλες με εκείνες των καθιερωμένων μαρκών.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, τεκμηριώνεται η σημαντική βελτίωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στον τομέα της συσκευασίας.
Οι μάρκες των εμπόρων έχουν χειρότερη φήμη σύμφωνα με το 44,9%, ίδια φήμη σύμφωνα με το 51,5%, ενώ μόνο το 3,6% του δείγματος θεωρεί ότι έχουν καλύτερη φήμη από τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών. Παράλληλα, οι προσφορές τους θεωρούνται χειρότερες από το 29,2%, ίδιες από το 25,7% και καλύτερες από το 45,1% των ερωτηθέντων. Στο κριτήριο αυτό, παρουσιάζεται επιδείνωση των δεικτών από την προηγούμενη ετήσια έρευνα, καθώς πολλές μάρκες προμηθευτών έχουν προχωρήσει σε δυναμικές προσφορές.
Σε ερώτηση σφαιρικής αξιολόγησης των προϊόντων, το 39,4% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ιδιωτικές ετικέτες χειρότερες, το 4,2% καλύτερες, ενώ περίπου ο ένας στους δύο (56,4%) τις θεωρεί ίδιες με τις μάρκες των κατασκευαστών.
Κατά συνέπεια, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν συντριπτικό πλεονέκτημα στο θέμα της τιμής, ενώ υπάρχουν ετερογενείς απόψεις σε άλλα κριτήρια σύγκρισης τους με τις μάρκες των κατασκευαστών.


ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ, ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΠΡΟΘΕΣΗ ΑΓΟΡΑΣ


Την ίδια στιγμή, εκτιμήθηκε η ικανοποίηση των ερωτηθέντων από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Δυσαρεστημένοι δήλωσαν το 7,1%, ικανοποιημένοι το 56,3% (από 47,6% στην προηγούμενη ετήσια μέτρηση), ενώ ούτε ικανοποιημένοι και ούτε δυσαρεστημένοι είναι το 36,6% του δείγματος (από το αντίστοιχο περσινό 44%).
Όσο για τη μέτρηση της πρόθεσης αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε διαφορετικές γραμμές εμπορευμάτων, τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ασύμμετρη πρόθεση αγοράς, ανάλογα με το είδος των προϊόντων.
Τέλος, οι ερωτηθέντες αναφέρθηκαν στο ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικού σήματος που επιλέγουν στις αγορές τους. Συγκεκριμένα, η μέση τιμή φτάνει σήμερα στο 22%, δηλαδή το 1 στα 5 προϊόντα που αγοράζουν είναι ιδιωτικής ετικέτας (από 20% στην προηγούμενη έρευνα). Το ποσοστό των καταναλωτών που δεν τα αγοράζουν καθόλου βρίσκεται σχεδόν στο 15%.
Συμπερασματικά, η έρευνα δείχνει ισχυρή εδραίωση της ιδιωτικής ετικέτας στις επιλογές του αγοραστικού κοινού, ενώ ορισμένοι από τους επιμέρους δείκτες αξιολόγησης αυτών των προϊόντων παρουσιάζουν αισθητές βελτιώσεις. Σημειώνεται ότι οι περισσότερες δημογραφικές επιδράσεις είναι σχετικά ασθενείς, υποδηλώνοντας ότι τα προϊόντα αυτά αγοράζονται πλέον σήμερα από ετερογενή στρώματα του πληθυσμού. Τα στοιχεία της έρευνας επιβεβαιώνουν εκτιμήσεις στελεχών και ειδικών του κλάδου ότι η ελληνική αγορά ακολουθεί τη διεθνή τάση ανάπτυξης τέτοιων προϊόντων.
Η μακροχρόνια τάση εδραίωσης της ιδιωτικής ετικέτας ενισχύεται πλέον ακόμα περισσότερο από την οικονομική κρίση και τη γενικότερη αλλαγή που φέρνει στην καταναλωτική συμπεριφορά των ατόμων. Ταυτοχρόνως αντανακλά τις βελτιώσεις και τις επεκτάσεις των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας από τους εμπόρους.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
«ΤΑ PL ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ ΣΤΟΝ ΥΓΙΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ»

Στην τόνωση της αγοράς και στην ανάπτυξη του υγιούς ανταγωνισμού συμβάλλουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, επισήμανε ο Υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Κωνσταντίνος Ρόβλιας, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της 1ης Διεθνούς Έκθεσης Private-Label.
Η Έκθεση διοργανώθηκε από τη HELEXPO, από τις 1- 3 Οκτωβρίου, στο εκθεσιακό κέντρο HELEXPO Palace, στο Μαρούσι Αττικής.
Ο κ. Ρόβλιας τόνισε ακόμη πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν συνεχώς έδαφος στην αγορά, γεγονός που ενισχύεται βέβαια και από τη συρρίκνωση του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος. Απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των εταιριών, οι οποίοι συμμετείχαν στην Έκθεση, ο Υφυπουργός υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου η κρίση να μετατραπεί σε ευκαιρία.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της HELEXPO ΑΕ, κ. Πάρις Μαυρίδης, έκανε γνωστό ότι στην Έκθεση συμμετείχαν 48 επιχειρήσεις από διάφορους κλάδους της βιομηχανικής παραγωγής, καλύπτοντας 2.000 τ.μ.. Ανάμεσα στους εκθέτες υπήρξαν και συμμετοχές από Κυπριακές, Ολλανδικές, Ιταλικές και Τουρκικές επιχειρήσεις.
Ο στόχος της HELEXPO ήταν να προβάλλει τα ελληνικά προϊόντα σε μια μεγάλη και εξειδικευμένη γκάμα Ελλήνων και ξένων εμπορικών επισκεπτών, όπως αλυσίδες σούπερ-μάρκετ, χονδρέμποροι, ξενοδοχεία, εταιρίες διανομής, συσκευασίας, logistics κ.α.. Για το λόγο αυτό με πρωτοβουλία της HELEXPO βρέθηκαν στην 1η Διεθνή Έκθεση Private-Label ξένοι εμπορικοί επισκέπτες από την Κύπρο, Ρωσία, Πορτογαλία και Βέλγιο.


ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΡΚΙΔΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΣΕΕ
“TO ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ ΠΕΡΝΑΕΙ CRASH TEST”

«Το λιανεμπόριο περνάει ένα δυνατό «crash test» εδώ και ένα χρόνο, ενώ μετράει ήδη πολλές απώλειες. Η περαιτέρω καθίζηση της οικονομικής δραστηριότητας απειλεί την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και ασκεί σοβαρή πίεση στην απασχόληση. Με κάθε καταβολή δόσης του δανείου, η Τρόικα μας συστήνει και ένα «μίνι» Μνημόνιο, υποδεικνύει νέα μέτρα και επιβάλλει φόρους και εισπρακτικές μεθόδους που όμως αυξάνουν ανησυχητικά τόσο την ανεργία όσο και τον φορολογικό πληθωρισμό. Η πίεση αυτή πρέπει να μειωθεί, αφού η αγορά συρρικνώνεται, τα «λουκέτα» αυξάνονται και οι περισσότεροι κλάδοι καταγράφουν ζημιές. 
Για το σκοπό αυτό, η ΕΣΕΕ προχώρησε στην εκπόνηση έρευνας την οποία και σας αποστέλλουμε. Η έρευνα αυτή εκτός από τη στιγμιαία καταγραφή των «λουκέτων», δίνει τη δυνατότητα της παρακολούθησης σε περιοδική βάση του ανοίγματος /κλεισίματος επιχειρήσεων σε σχέση με την εμπορικότητα του δρόμου και της περιοχής. Τα υφιστάμενα και αναμενόμενα λουκέτα δημιουργούν βίαιες αλλαγές και αλλάζουν τις ισορροπίες στο λιανεμπόριο.
Η ΕΣΕΕ θα επιδιώξει  συνάντηση με τους εκπροσώπους της Τρόικας, σε συνεννόηση με τα αρμόδια Υπουργεία, ώστε τεκμηριωμένα να παρουσιάσει τον ιδιαίτερο ρόλο των ΜμΕ στην ελληνική οικονομία, την δυσμενή κατάσταση που αυτές έχουν περιέλθει, με σκοπό να αναθεωρηθεί η στάση τους ως προς την εσωτερική κατανάλωση, αλλά και η οπτική τους για τον τρόπο επιβολής των διαρθρωτικών αλλαγών.
Η ΕΣΕΕ με το ερευνητικό της έργο έχει πρόθεση να βοηθήσει τους εμπόρους και όχι να τους τρομάξει, αφού πρόθεσή μας είναι να διατηρηθούν στην αγορά οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις».



ΤΑΣΟΣ ΠΑΤΣΙΛΙΝΑΚΟΣ
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ Δ/ΝΤΗΣ ENTERSOFT



Οι επιχειρήσεις είναι δυναμικοί οργανισμοί και αλλάζουν συνεχώς. Εξελίσσονται μέσα στο χρόνο ανεξάρτητα από το μέγεθος και την επιρροή τους στην αγορά που λειτουργούν.  Εξωτερικοί παράγοντες όπως η οικονομία, ο ανταγωνισμός και η τεχνολογία οδηγούν τους οργανισμούς να προενεργούν και να αντιδρούν για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και τις προοπτικές.
Η «οικονομική κρίση» είναι μια ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τον εαυτό μας, την ύπαρξή μας στην αγορά και την τοποθέτησή μας στον χάρτη των ανταγωνιστών.  Είναι η περίοδος που οι επιχειρήσεις παίρνουν μέτρα μείωσης των εξόδων και βελτιστοποίησης της χρήσης των πόρων, προσπαθώντας να ανακτήσουν την κερδοφορία τους, διατηρώντας τις πωλήσεις και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών τους.
Οι επενδύσεις σε πληροφοριακά συστήματα, όπως το Entersoft Retail και Εntersoft Business Suite, μπορούν να καθοδηγήσουν σε αποτελεσματικές αποφάσεις, να βελτιστοποιήσουν τις διαδικασίες λειτουργίας, να διατηρήσουν και να διευρύνουν το υγιές πελατολόγιο μιας επιχείρησης, είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαίες.  Όσο οξύμωρο και αν ακούγεται σε περιόδους οικονομικής ύφεσης να μιλάμε για επενδύσεις, η στρατηγική επένδυση σε συστήματα λογισμικού,  είναι αυτή που μπορεί να οδηγήσει μια εταιρεία με ασφάλεια στην κάθε επόμενη ημέρα.  Όχι μόνο γιατί έτσι θα διαθέτει τα εργαλεία να αξιολογεί τα βήματά της και τις στρατηγικές της αποφάσεις, αλλά γιατί θα είναι σε θέση να γνωρίζει πώς να προσανατολίσει και να διαφοροποιήσει την δραστηριότητά της ταχύτερα και ορθότερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
To Entersoft Retail® είναι ένα μοντέρνο και αυτόνομο λογισμικό και αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη πρόταση για αλυσίδες λιανικής και franchising.  Απευθύνεται σε καταστήματα ή πολυκαταστήματα, με  πάνω από 2 καταστήματα ή ταμεία, αλυσίδες Καταστημάτων, ή και Franchise καταστημάτων με τοπική ή πανελλαδική παρουσία.
Το λογισμικό διαθέτει μια αναβαθμισμένη αισθητική εικόνα και παρέχει ένα πλήρως ενοποιημένο περιβάλλον στο κατάστημα.  Πάνω από το 90% των συναλλαγών της Λιανικής γίνονται μέσω της οθόνης αφής, στοχεύοντας στην μεγαλύτερη ταχύτητα εξυπηρέτησης του πελάτη στο ταμείο.  Είναι ευέλικτο και άμεσα προσαρμόσιμο στις διαφορετικές ανάγκες της Λιανικής και τροποποιείται ώστε να ικανοποιεί τις συγκεκριμένες απαιτήσεις κάθε τύπου λιανικής ακόμα και ανά χρήστη ανάλογα με τη θέση του, ενώ είναι εύκολα επεκτάσιμο.
Το Entersoft Retail® είναι πλήρως συμβατό με πλήθος συσκευών hardware λιανικής από POS, έως  πιο σύγχρονα μηχανήματα Cash Cycler Managers.  Το λογισμικό υποστηρίζει όλο τον εμπορικό κύκλο, Παραγγελίες, Παραλαβές, Πωλήσεις, Πληρωμές, Τιμολογήσεις, Επιστροφές, κοστολόγηση πολλαπλών παραλαβών, κ.λπ., αλλά και όλες τις λειτουργίες του καταστήματος από το Ταμείο και τη διαχείρισή του με έξυπνες λειτουργίες και ασφαλιστικές δικλίδες που επιταχύνουν την εξυπηρέτηση του πελάτη αλλά και παρέχουν σημαντικά οφέλη εξοικονόμησης χρόνου και γραφειοκρατικών διαδικασιών προς την επιχείρηση, έως το αναλυτικό και πλούσιο reporting για την επιχείρηση, τα καταστήματα και τους franchisees του.
Η επεκτασιμότητα του Entersoft Retail® και η εξελιξιμότητά του μπορεί να ενισχύσει άμεσα την αποτελεσματικότητα των πωλήσεων και της ανάπτυξης της επιχείρησης, με τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος μέσω του Entersoft E-Commerce®, διευρύνοντας την παρουσία της επιχείρησης εξαλείφοντας τους γεωγραφικούς περιορισμούς της αλλά και με τις δυνατότητες που προσφέρει το Entersoft CRM®  για την εφαρμογή πολιτικών loyalty με κάρτες μελών, SMS Marketing και στοχευμένων προωθητικών ενεργειών μέσα από ένα ενιαίο σύστημα.
Σαν όμιλος εταιρειών προχωράμε όμως ακόμα ένα βήμα, με τις υπηρεσίες που προσφέρουμε μέσω της θυγατρικής εταιρείας μας την Retail Link Α.Ε., όπως e-invoicing, για την ηλεκτρονική αποστολή τιμολογίων και αυτόματη εισαγωγή τους στα συστήματα των σημείων λιανικής, με σημαντικά οφέλη στη μείωση των λαθών και του απαιτούμενου χρόνου πληκτρολογήσεων, αλλά και υπηρεσιών e-SCM για την πρόβλεψη ζήτησης και παραγγελίας του σημείου λιανικής προς τους προμηθευτές του.
Σε μία πρόταση θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ολοκληρωμένη λύση λιανικής της Entersoft είναι μια επένδυση που οδηγεί στην βελτιστοποίηση των διαδικασιών λειτουργίας, στην αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων και ισχυροποιεί την επιχείρηση στο πελατολόγιό της.



 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ: ΧΡΕΩΝΕΙ ΛΑΘΗ Η ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ARYAM VAZQUEZ
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ: ME ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
BANKING MONEY CONFERENCE 2010
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ-LOGISTICS
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ-DEFENSYS 2010
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ-ΙΝΤΕΡΝΕΤ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ TEXAS HOLD EM POKER
ΦΑΚΕΛΟΣ SPRIDER STORES
ΦΑΚΕΛΟΣ JUMBO
ΦΑΚΕΛΟΣ CRETA FARMS
FXCM HELLAS: ONLINE TRADING ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ
EUROMONEY
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΧΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ INTERCATERING
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site