Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Φεβρουάριος 2011-Τεύχος 369                              

της Αντας Σεϊμανίδη



ΕΞΑΓΩΓΕΣ: ΦΛΕΒΑ ΧΡΥΣΟΥ ΕΝΤΟΠΙΣΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Τελικός στόχος, είναι μια ενιαία και επιθετική εξαγωγική στρατηγική με ακαριαία ποσοτικά αποτελέσματα, που θα συμπαρασύρουν την ανάπτυξη.


Mε τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλη  Χρυσοχοΐδη να αισιοδοξεί  ότι το τρίτο τρίμηνο του 2011  θα δούμε τα πρώτα σημάδια ανάπτυξης στην Ελλάδα μέσω … εξαγωγών, είναι σαφές, ότι η υπαριθμόν μια  αναπτυξιακή προτεραιότητα της κυβέρνησης,  έχει πλέον τεθεί. Μία   απλή ματιά, στο πρόγραμμα συναντήσεων του υπουργού και του επιτελείου του  με τους εκπροσώπους των εξαγωγικών φορέων, αρκεί για
 να  διαπιστώσει κανείς  μια ιδιαίτερα «κινητική» ατζέντα. Η οποία, επιχειρεί
 να επανορθώσει, ως ένα βαθμό, ένα μεγάλο μειονέκτημα σε σχέση με την εξαγωγική στρατηγική, που  εδώ και χρόνια ταλαιπωρεί τον κλάδο: την έλλειψη συντονισμού.
Τελικός στόχος, είναι μια ενιαία και επιθετική εξαγωγική στρατηγική με ακαριαία ποσοτικά αποτελέσματα, που θα συμπαρασύρουν την ανάπτυξη.
Κι εδώ, εντοπίζεται η πιο μεγάλη ευκαιρία για τον πρώτο ίσως υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, που δεν διαθέτει μεν το θεωρητικό  υπόβαθρο  ενός παραδοσιακού οικονομολόγου, προφανώς όμως διαθέτει  την ικανότητα να φέρνει ανθρώπους, φορείς και καταστάσεις κοντά. Γιατί, τι άλλο είναι οι εξαγωγές ,παρά μια αλυσίδα διεθνών εμπορικών προξενιών με πολλές ιδιαιτερότητες…


ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΑ ΝΟΥΜΕΡΑ
Η αύξηση κατά 7,1% των  ελληνικών εξαγωγών το 2010 είναι πολύτιμη σύμμαχος του υπουργού στην προδιαγραφή του στόχου.  Οφείλεται στην αύξηση κατά μέσο όρο 10% που παρουσίασαν τα βιομηχανικά είδη, τα τρόφιμα –ποτά,τα χημικά προϊόντα και ο κλάδος των πρώτων υλών. 
Ωστόσο, οι εξαγωγές παραμένουν  σε χαμηλότερα επίπεδα  από αυτά του 2008 κατά 13,7%, ενώ, αρνητικές τάσεις εμφανίζονται σε άλλους κλάδους όπως μηχανήματα, ποτά, καπνός, λίπη και έλαια.
Ο πραγματικός όμως λόγος για τον οποίο οι εξαγωγές αποτελούν ευκαιρία για τον σημερινό υπουργό Ανάπτυξης δεν βρίσκεται στην αύξηση στα νούμερα των εξαγωγών, αλλά στην συνεχιζόμενη μείωση του εμπορικού ελλείμματος, λόγω της παράλληλης μείωσης των εισαγωγών. Στο μέτρο, που το εμπορικό έλλειμμα συνεχίσει να μειώνεται και τα εισαγόμενα προϊόντα αντικαθίστανται από αντίστοιχα, εγχωρίως παραγόμενα θα  συμβούν ταυτόχρονα τέσσερα πράγματα: Πρώτον, θα μειωθεί  το δημοσιονομικό έλλειμμα. Δεύτερον, θα ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή. Τρίτον, θα αυξηθεί η απασχόληση και τέταρτο θα ενισχυθεί και πάλι η εσωτερική  κατανάλωση .
Όπως εκτιμάται μια αύξηση της τάξης του 4% στις εξαγωγές θα επιφέρει μεσοπρόθεσμα μια μόνιμη άνοδο του ελληνικού ΑΕΠ κατά 1%. Ο στόχος πάντως που έχει τεθεί στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και  Ανταγωνιστικότητας, είναι, η αύξησή τους στο 10% του ΑΕΠ ως και το 2012 και στο 16% ως το 2014.. Ιδού λοιπόν η ανάπτυξη και ιδού γιατί αισιοδοξεί ο κ. Χρυσοχοΐδης.



ΚΡΙΣΙΜΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ


Να δούμε όμως και αυτά για τα οποία θα πρέπει να ανησυχεί…
Το πρώτο και σημαντικότερο: πρέπει να διασφαλίσει προς τους εξαγωγείς, την απαραίτητη τραπεζική υποστήριξη, που το τελευταίο, κρίσιμο διάστημα παραμένει φειδωλή, σε σημείο, όπου ακόμα και το μπλοκ των επιταγών να χορηγείται με δυσκολία  σε  επιχειρήσεις που δεν αντιμετωπίζουν καν προβλήματα.
Τους προσεχείς μήνες,  οι μοναδικές πηγές ρευστότητας αναμένεται να προέλθουν, κυρίως από το  νεοσύστατο Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) που θα αποτελέσει το νέο κρατικό χρηματοδοτικό φορέα της επιχειρηματικότητας, με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 1,7 δισ. ευρώ.
Από αυτά,  περίπου 1,5 δισ. ευρώ αποτελούν ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου και περίπου 213 εκατ. ευρώ μετρητά. Μέσω του ΕΤΕΑΝ θα δίνονται χαμηλότοκα και με ευνοϊκούς όρους δάνεια, σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Η  άλλη πηγή ρευστότητας είναι τα δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ETEπ)  για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις,  που διοχετεύουν στην αγορά οι εμπορικές τράπεζες υπό μορφή ατομικών δανείων στους πελάτες τους.  Σύμφωνα με την εκτίμηση του ΄Ελληνα αντιπροέδρου της, κ. Πλούταρχου Σακελλάρη, για  κάθε  ευρώ  που  χορηγεί  η ΕΤΕπ σε  τράπεζα  εταίρο της, η τελευταία, αναλαμβάνει να δανείσει τουλάχιστον δύο ευρώ σε μικρές επιχειρήσεις, δημιουργώντας έτσι πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.


ΜΙΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΓΓΥΗΣΗ


Στην Ελλάδα, από το 2007, και σε συνεργασία με 10 ελληνικές τράπεζες, η ΕΤΕΠ έχει  διαθέσει υπέρ των ΜΜΕ στην χώρα συνολικά 1,3 δισ. ευρώ.
Την τελευταία διετία στην Ελλάδα έχουν χρηματοδοτηθεί πάνω από 1 600 επιχειρήσεις με κεφάλαια της ΕΤΕπ. Βέβαια, κάποιοι αμφισβητούν ότι οι τράπεζες διέθεσαν εξολοκλήρου τα κεφάλαια της ΕΤΕπ στην αγορά…
Σε κάθε περίπτωση, προκειμένου να «δεσμεύσει» περισσότερο τις τράπεζες προς αυτήν την κατεύθυνση ο κ Χρυσοχοίδης  ανακοίνωσε τις προάλλες ότι το ελληνικό δημόσιο θα εγγυηθεί για δάνεια της ETEπ προς τις ελληνικές τράπεζες,  εφόσον αυτές δεσμευθούν ότι θα συμμετέχουν στις προκηρύξεις του Ταμείου Επιχειρηματικότητας και του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ).  Τις τράπεζες θα συνεχίσει να επιλέγει η ίδια η ΕΤΕπ, μετά από διαπραγμάτευση και με βάση τους κανόνες και τις εσωτερικές διαδικασίες της, με την απαραίτητη όμως μεσολάβηση της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου. Αποκλειστικός στόχος των δανείων θα είναι η χρηματοδότηση επενδύσεων και κεφαλαίου κίνησης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Επίσης, μέχρι το τέλος του 2011 θα δοθεί το πρώτο πακέτο για την άμεση στήριξη των επιχειρήσεων, ύψους 1,6 δισ. ευρώ, από το ΕΤΕΑΝ και το JEREMIE, το οποίο θα διοχετευθεί στην αγορά μέσω ευνοϊκών δανείων από τις τράπεζες.Αυτό όμως που έχουν απόλυτη ανάγκη οι εξαγωγείς είναι κάτι ακόμα πιο συγκεκριμένο: Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΒΓΑΛ κ. Συμεωνίδης «χωρίς κάλυψη ασφαλιστικού οργανισμού, ουσιαστικά δηλαδή χωρίς εγγυητή, δεν έχουμε πίστωση και είμαστε αναγκασμένοι να χρηματοδοτούμε με ίδια κεφάλαια, ολόκληρο το στάδιο της εξαγωγής». Η εγγύηση για την έκδοση εγγυητικής επιστολής από την τράπεζα,  απασχολεί αυτή τη στιγμή το σύνολο των εξαγωγέων και  εκτιμούν ότι αν το θέμα δεν λυθεί , προφανώς μέσω κρατικής εγγύησης οι εξαγωγές δεν θα απογειωθούν.


ΟΠΩΣ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ
Ενδιαφέρον  είναι, ότι στην ίδια περίπου φάση βρίσκονται και οι Βρετανοί εξαγωγείς, ελάχιστο καιρό μετά την εστίαση και της βρετανικής κυβέρνησης στις εξαγωγές. Το αποτέλεσμα,  είναι,  ότι  παρά  τα νούμερα που αυξάνονται, αυξάνεται κατακόρυφα και ο αριθμός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες ζητούν εξαγωγική χρηματοδότηση, διαπιστώνοντας ότι δεν μπορούν να βασίζονται για ανάπτυξη στη βρετανική αγορά. Αν και είναι θετικό το γεγονός, ότι  ολοένα και περισσότερες μικρές επιχειρήσεις στρέφονται στις εξαγωγές, το αρνητικό κατά τους βρετανικούς αρμόδιους εξαγωγικούς φορείς είναι ,ότι εστιάζουν τις προσπάθειές τους πρωτίστως στην Ευρώπη - η οποία όμως έχει χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης - χάνοντας ευκαιρίες στις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Κι εδώ, εντοπίζεται το δεύτερο σημείο προσοχής για την αντίστοιχη προσπάθεια που καταβάλλεται και στη χώρα μας: Προς τα πού πρέπει να κατευθυνθούν οι ελληνικές εξαγωγές προκειμένου να μην παραμείνουν  «περιορισμένες» στα γεωγραφικά όρια της ΕΕ;     


ΕΕ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΑΓΟΡΕΣ-ΣΤΟΧΟΙ
Οι παραγγελίες των ελληνικών επιχειρήσεων από την ΕΕ, που παραμένει  με διαφορά ο σημαντικότερος εξαγωγικός μας εταίρος, αυξήθηκαν το 2010 κατά 15%. Κυριότερος πελάτης της Ελλάδας παραμένει η Γερμανία, με μερίδιο 11,3% και ακολουθούν η Ιταλία και η Κύπρος. Το Ηνωμένο Βασίλειο, βρίσκεται στην πέμπτη θέση, ενώ και στην Τουρκία οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 40,4%. Αυξητικοί ήταν όμως και οι ρυθμοί σε μεγάλες αγορές εκτός ΕΕ όπως η Κίνα, η Ρωσία, οι Ινδίες και οι ΗΠΑ.  Το επιχειρηματικό «άνοιγμα» που  πραγματοποιούν ελληνικές  επιχειρήσεις όλων των κλάδων  στις σημαντικές αυτές αγορές δηλώνει από μόνο του την κατεύθυνση. Θετικές είναι επίσης οι προοπτικές για ορισμένες κατηγορίες ελληνικών προϊόντων στην αγορά της Ιαπωνίας αλλά και σε αγορές της  Μέσης Ανατολής όπως η  Κύπρος, ο Λίβανος, η Συρία, η Ιορδανία, το Ιράκ και η Αίγυπτος , (πριν από την κυβερνητική κρίση). Προκύπτει λοιπόν εύλογα, το τρίτο σημείο προσοχής για τον κ. Χρυσοχοϊδη, αλλά και για τον υφυπουργό Εξωτερικών κ. Σ. Κουβέλη που προίσταται των γραφείων των εμπορικών ακολούθων. Αφού  πρέπει, να απευθυνθούν οι Έλληνες εξαγωγείς σε πιο μακρινές αγορές  με ποιες προϋποθέσεις, ποια μέσα και ποια στήριξη θα το πραγματοποιήσουν;
   
ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ 
Στην παρούσα φάση, τα πρακτικά μέσα που μπορούν να αξιοποιήσουν οι εξαγωγείς και οι εν εξελίξει εξαγωγείς είναι: τα γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων των Ελληνικών Πρεσβειών ανά τον κόσμο, ο Ελληνικός Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) , ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι σημαντικοί εξαγωγικοί σύνδεσμοι όπως ο ΠΣΕ, ο ΣΕΒΕ και ο ΣΕΚ.
Σε επίπεδο ενημέρωσης  μπορούν να αξιοποιούν τα newsletter για τις αγορές που επιθυμούν από το site
www.agora.mfa.gr . αλλά και τράπεζες πληροφοριών, διεθνείς οδηγούς ή άλλα εργαλεία Business to Business που κυκλοφορούν στο διαδικτυακό περιβάλλον.
Είναι προφανές, ότι σε μια εποχή κρίσης, έντονου ανταγωνισμού και συνεχούς προσπάθειας διεθνοποίησης,  αυξάνεται και η σημασία των ειδικών  γνώσεων και ικανοτήτων των εξαγωγικών στελεχών, που θα είναι καλό να αξιοποιηθούν και σε ένα συνολικότερο επίπεδο.  Όπως επίσης αυξάνεται και η ανάγκη για συνεργασίες και  ορθή συμβουλευτική υποστήριξη, για  έρευνα  διεθνών αγορών, για την ανάπτυξη  δικτύων διανομής ,για  διεθνείς  διαπραγματεύσεις και  διασφάλιση  πληρωμών, για διεθνείς μεταφορές και   International Branding. Όπως και να το κάνεις οι εξαγωγές είναι μια σύνθετη διαδικασία. Και ο δρόμος για την κατάκτησή τους δεν είναι σπαρμένος  με ρόδα…


 


Η ΑΝΘΙΣΗ ΤΟΥ ΕΞΑΓΩΓΙΚΟΥ FACTORING
Kατά το 2010, η αξία των συναλλαγών του εξαγωγικού factoring ανήλθε σε 800 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2011 αναμένεται ακόμα και διπλασιασμός του!
Όπως εκτιμάται,  η έμφαση που δίνεται σήμερα στις εξαγωγές θα ανεβάσει ακόμα περισσότερο τον κύκλο αυτού του είδους της χρηματοδότησης, που εξυπηρετεί απόλυτα τον στόχο της εξωστρέφειας.   Εξάλλου, από τις 1.500  περίπου ελληνικές επιχειρήσεις που κάνουν σήμερα χρήση των υπηρεσιών factoring  με τις συνολικές χρηματοδοτήσεις προς αυτές να υπερβαίνουν τα 2,5 δισ. ευρώ. ,ένας μεγάλος αριθμός είναι εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Το  εξαγωγικό factoring, απευθύνεται σε επιχειρήσεις που εξάγουν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες σε πελάτες τους στο εξωτερικό. Οι εταιρείες factoring συνεργάζονται με ξένες εταιρείες factoring στις περισσότερες χώρες του κόσμου και παρέχουν χρηματοδότηση έναντι εκχωρημένων εξαγωγικών απαιτήσεων, κάλυψη του πιστωτικού κινδύνου της φερεγγυότητας του αγοραστή, διαχείριση και είσπραξη των εκχωρημένων απαιτήσεων, νομική υποστήριξη στη διεκδίκηση εκχωρημένων απαιτήσεων, καθώς και έγκαιρη, έγκυρη και συνεχή αξιολόγηση της φερεγγυότητας των αγοραστών.
΄Ολα τα παραπάνω, προσφέρονται χωρίς τραπεζικές ενέγγυες ή εγγυητικές επιστολές και χωρίς εμπράγματες ή άλλες εξοφλήσεις. Κι αυτό, γιατί οι εταιρείες factoring ενδιαφέρονται πρωτίστως για την ποιότητα των απαιτήσεων που εκχωρούνται σε αυτές, δηλαδή την φερεγγυότητα των πελατών της εταιρείας και δευτερευόντως για τα δικά της περιουσιακά στοιχεία.  Είναι αρκετοί οι εξαγωγείς, που έχουν αυξήσει την  αποδοτικότητα  των επιχειρήσεών τους , χρησιμοποιώντας την επιπλέον χρηματοδότηση που παρέχει το factoring για να πετύχουν  καλύτερες τιμές με  πληρωμής «τοις μετρητοίς» η και  αγορά μεγάλων ποσοτήτων. Εξοικονομούν επίσης χρόνο και χρήμα, καθώς  η εταιρεία factoring αναλαμβάνει τη λογιστική παρακολούθηση και την είσπραξη των απαιτήσεων του εξαγωγέα και περιορίζουν την πιθανότητα ζημιάς από  επισφάλειες. 
Μια παρατήρηση που προέρχεται από τις μικρότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις, είναι ότι αφενός δεν έχουν πρόσβαση σε αυτού του είδους την χρηματοδότηση, ενώ παράλληλα είναι ακριβή για τα περιορισμένα πορτοφόλια των μικρών εξαγωγέων.
ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ «ΠΑΙΚΤΕΣ»
Πάντως, συνολικά στον κλάδο  του factoring, δραστηριοποιούνται 11 τράπεζες από τις οποίες  πέντε με δικές τους θυγατρικές. Οι  βασικοί εγχώριοι «παίκτες» του factoring είναι οι εξής: ABC Factors (Alpha Bank),Γενική Τράπεζα (Societe Generale), Eurobank EFG Factors, Εθνική Factors, Εμπορική Τράπεζα (Credit Agricole), HSBC Bank PLC ,  Marfin Factors & Forfaiters,  Millenium Bank, Πειραιώς Factoring,  Κύπρου Factors και Factoring (Αγροτική Τράπεζα και Attica bank).


H FCI
Ιδιαίτερη δραστηριότητα στον συγκεκριμένο τομέα  παρουσιάζει η Marfin Factors & Forfaiters η οποία κατά το 2009 ανέβηκε στην 11η θέση Παγκοσμίως (8η στην Ευρώπη) στο Διεθνές Factoring. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της Marfin Factors & Forfaiters, κ. Πάνος Παπαθεοδώρου εκλέχθηκε το 2010 στο Executive Board της Διεθνούς Οργάνωσης Factors Chain International (FCI). H FCI, ιδρυθείσα το 1968, αριθμεί σήμερα 252 μέλη από 66 χώρες με συμμετοχή όλων των μεγάλων γνωστών Χρηματοπιστωτικών Ομίλων (HSBC, Citibank, Credit Agricole, Unicredit, BNP, Bank of China, Sumitomo, COFACE κ.α.) που συνεισφέρουν περισσότερο από το 80% του τζίρου στο International Factoring (Export-Import), και 60% του συνολικού τζίρου Factoring παγκοσμίως (EUR 757 δις. επί συνόλου EUR 1.28 τρις.). 
Ανάμεσα στους πιο δυνατούς παίκτες της ελληνικής αγοράς και η Eurobank EFG Factors  εντάσσεται στην διεύθυνση Corporate Transaction Banking με στόχο την προσφορά ολοκληρωμένων λύσεων στο συναλλακτικό κύκλωμα μιας επιχείρησης. Η εταιρεία, επιλέχθηκε πρόσφατα ως η δεύτερη καλύτερη εταιρεία factoring στον κόσμο στο διεθνές factoring.  Σημειώνεται τέλος, ότι η άνοδος του εξαγωγικού factoring αλλά και του συναφούς χρηματοδοτικού εργαλείου  forfaiting,  συνδέεται άμεσα με τις σημερινές ανάγκες της αγοράς. Η  ελληνική εξαγωγική επιχείρηση είναι αντιμέτωπη με το πρόβλημα της ρευστότητας, που εντείνεται,  τόσο από την περιορισμένη πίστωση που δίνουν οι προμηθευτές του εξωτερικού όσο και από την  μειωμένη δυνατότητα για χρηματοδότηση κεφαλαίου κίνησης από το τραπεζικό σύστημα  Τα συγκεκριμένα  προϊόντα, της δίνουν τη δυνατότητα  να εκχωρεί  στις τράπεζες, εμπορικές απαιτήσεις, και να αντλεί ρευστότητα μέσω προκαταβολών, έναντι των απαιτήσεων αυτών.


EUROBANK: ΜΙΑ «ΝΟΝΑ» ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΑΓΩΓΕΙΣ 
 «Με  δεδομένη την πολύ χαμηλή βάση από την οποία ξεκινάμε, είναι δυνατή η επιστροφή των εξαγωγών στα επίπεδα της περασμένης δεκαετίας σε σχετικούς όρους, γεγονός που θα έχει ευεργετική πολλαπλασιαστική επίδραση στη συνολική ανάπτυξη της χώρας»...Με αυτόν τον τρόπο, συνοψίζει ο  αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Εurobank ΕFG, κ. Ν. Καραμούζης, την ουσία της  συνολικότερης εξαγωγικής προσπάθειας που προωθείται σήμερα αλλά και την δραστήρια συμμετοχή της Εurobank σε αυτήν. Πόσο ενδιαφέρουν την τράπεζα οι εξαγωγές, φαίνεται και από τις συνολικότερες χρηματοδοτήσεις της σε σχέση με τον κλάδο: Από τον Ιούνιο του 2009, έχουν εκταμιευθεί πάνω από 700 εκατ. ευρώ σε εξαγωγικές επιχειρήσεις, με σκοπό την προ-χρηματοδότηση παραγγελιών, την προεξόφληση ΦΠΑ, την χρηματοδότηση επενδύσεων εξαγωγικών επιχειρήσεων και την χρηματοδότηση για κεφάλαια κίνησης. Κατά το δεκάμηνο του 2010 διακινήθηκαν μέσα από την τράπεζα εξαγωγές ύψους 1,5 δισ. ευρώ (12% υψηλότερα από το αντίστοιχο διάστημα του 2009).Παράλληλα για τη στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων, η Eurobank σχεδίασε και παρέχει τα εξής νέα προϊόντα και υπηρεσίες για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις: Πρώτον, χρηματοδότηση εξαγωγών μέσα από Buyer’s credit, με συμφωνία στην οποία προχωρά μέσω τριμερών συμβάσεων με τον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων. Δεύτερον, ενίσχυση του εξαγωγικού factoring, και αξιολόγηση του εισαγωγέα, από τις κατά τόπους θυγατρικές τράπεζες του Ομίλου, στις χώρες που έχουν παρουσία στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη. Τρίτον, αξιοποίηση των δυνατοτήτων του εξαγωγικού factoring, με αποτέλεσμα να καταγραφεί αύξηση των εξαγωγών μέσω factoring πάνω από 60%.  Τέταρτον ,ενίσχυση του ρόλου της Τράπεζας σε υπηρεσίες «One Stop Shop» για θέματα ασφάλισης εξαγωγών με στόχο την επίτευξη της αποτελεσματικότερης και πιο συμφέρουσας συμφωνίας για τον πελάτη.
«GO INTERNATIONAL»
Στην παρούσα φάση η Εurobank σε συνεργασία με τους τρεις εξαγωγικούς φορείς της χώρας, τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων ,τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Κρήτης, συμμετέχει στην εκπόνηση και συνδιοργάνωση του  Προγράμματος Επιχειρηματικών Συναντήσεων “GO INTERNATIONAL”, σε όλες τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης όπου ο ‘Ομιλος έχει παρουσία (Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Πολωνία, Ουκρανία, Τουρκία και Κύπρο) και μπορεί να αξιοποιήσει τα πελατολόγια των θυγατρικών του. Στα πλαίσια του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο, στις 7 και 8 Φεβρουαρίου, πολυκλαδική  επιχειρηματική  αποστολή, την οποία εγκαινίασε με ομιλία του ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Σπύρος Κουβέλης. Κατά τη διάρκειά της συναντήθηκαν  περισσότεροι από 150 συμμετέχοντες: Έλληνες εξαγωγείς, ερευνητικά κέντρα και επιλεγμένοι αγοραστές από την Κύπρο, το Λίβανο, τη Συρία, την Ιορδανία, το Ιράκ και την Αίγυπτο, που καλύπτουν 12 κλάδους επιχειρηματικής δραστηριότητας. Οι συναντήσεις μεταξύ Ελλήνων, Κυπρίων και ξένων επιχειρηματιών ήταν  προκαθορισμένες οδηγώντας σε άμεσες εμπορικές συμφωνίες, οι οποίες θα ενισχύσουν τη δυναμική των ελληνικών εξαγωγών στην ευρύτερη περιοχή. Σύντομα θα ακολουθήσουν και  οι επόμενες.
ΕΝΑ «ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΟ» ΠΡΟΞΕΝΙΟ
Γιατί  όμως μια τράπεζα όπως η Εurobank να προωθεί τα  ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό; Είναι αλήθεια, ότι πριν ακόμα ξεκινήσει η οικονομική κρίση, ο όμιλος, τασσόμενος υπέρ της ενίσχυσης της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας  της ελληνικής οικονομίας στις διεθνείς αγορές, καλλιέργησε ειδικούς δεσμούς με  τους εξαγωγικούς συνδέσμους,που δεν αφορούσαν μόνον χρηματοδότηση, αλλά ένα συνολικότερο πλέγμα υποστήριξης από πλευράς τράπεζας. Όταν λόγου χάριν ο ΠΣΕ θέλησε να φτιάξει ένα σύγχρονο πόρταλ για τα μέλη του, η  Εurobank έσπευσε να το χορηγήσει, αλλά και να το υποστηρίξει από πλευράς δημοσιότητας.
Σήμερα, οι επιλογές της τράπεζας δικαιώνονται, καθώς αποδεικνύεται ότι  η έξοδος από την τρέχουσα κρίση είναι δυνατή μόνο με την ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας και της ανταγωνιστικότητάς της στις διεθνείς αγορές. Αν σε αυτά προστεθεί  το πελατολόγιο των θυγατρικών της Εurobank στο εξωτερικό,  που  είναι δυνητικοί αγοραστές των ελληνικών προϊόντων, αντιλαμβάνεται ότι η τράπεζα καλλιεργεί  πέρα από τα άλλα και ένα έξυπνο προξενιό!
    
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΞΕΝΕΣ ΑΓΟΡΕΣ


Η  δραστήρια πρόεδρος του Πανελληνίου  Συνδέσμου  Εξαγωγέων
( ΠΣΕ )Χριστίνα Σακελλαρίδη, είχε μέσα στο 2010, αν μη τι άλλο,  μία σημαντική επιτυχία στο ενεργητικό της: Την παρουσία  του πρωθυπουργού Γιώργου  Παπανδρέου  στην εκδήλωση γνωριμίας που οργάνωσε  το περασμένο φθινόπωρο ο  ΠΣΕ, προκειμένου να φέρει σε επαφή τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης Μιχάλη Χρυσοχοϊδη με  τους εξαγωγείς -μέλη του.  Ο κ. Παπανδρέου, πληροφορήθηκε  «πρώτο χέρι» από τους εξαγωγείς για την πολυνομία και γραφειοκρατία που άδικα  τους ταλανίζει. Ότι  το κόστος για περιβαλλοντικά  τέλη που πρέπει να καλύψουν ορισμένες εξαγωγικές επιχειρήσεις με εγκαταστάσεις  εκτός Αθηνών, ενδέχεται να φθάνουν μηνιαίως έως και 30.000 ευρώ(!) λόγω του ότι δεν υπάρχουν ειδικά χωροθετημένες περιοχές.  Ότι επίσης, πολλές  επιχειρήσεις αναγκάζονται να κρατούν υπεράριθμο προσωπικό στο λογιστήριό τους, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν πολύ πιο παραγωγικά, από τον  φόβο  ενός, χωρίς καμία ουσιαστική σημασία, γραφειοκρατικού λάθους  κατά την καταμέτρηση των εξαγωγικών ποσοτήτων.Ότι επίσης, η υποστήριξη από τις ελληνικές πρεσβείες του εξωτερικού της προσπάθειάς τους να ανοίξουν νέες αγορές  ήταν, και παραμένει ελλιπής.


ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΕΓΝΟΙ Κ. ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΕ
Οι εξαγωγείς έθεσαν στον κ. Παπανδρέου και το θέμα της φορολογίας: τόσο σε επίπεδο συνολικότερης μείωσης  των άμεσων και έμμεσων φόρων που επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις, όσο  και  το  καυτό θέμα της  μη επιστροφής του ΦΠΑ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις εξαγωγικών κύκλων, τα χρέη του δημοσίου προς τους εξαγωγείς, από τη μη επιστροφή του ΦΠΑ, υπολογίζονται σε πάνω από 500 εκατ. ευρώ, γεγονός το οποίο έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα ρευστότητας στις επιχειρήσεις του κλάδου.
΄Οπως χαρακτηριστικά δε συνόψισε επιχειρηματίας του χώρου τις επιπτώσεις όλων των παραπάνω « Κύριε πρωθυπουργέ, με όλα αυτά,   έχουμε στην κυριολεξία στεγνώσει …»  Ο κ. Παπανδρέου, απαντώντας, ενθάρρυνε τους εξαγωγείς, και αναγνώρισε ότι η ανάκαμψης της οικονομίας περνά   σε μεγάλο βαθμό μέσα από την εξαγωγική δραστηριότητα. Στρατηγική την οποία  ανέλαβε να υλοποιήσει όπως είναι γνωστό ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
   
ΤΟ CLUSTER ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Μια βασική επιλογή του κ. Χρυσοχοϊδη είναι η αξιοποίηση της πολύτιμης εμπειρίας των επιχειρηματικών φορέων που εκπροσωπούν τους εξαγωγείς. Προς αυτήν δε την κατεύθυνση η συνεργασία του υπουργείου του, τόσο με τον ΠΣΕ όσο και με τους άλλους δύο μεγάλους εξαγωγικούς συνδέσμους (Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης ) που έχουν συστήσει  μεταξύ τους cluster είναι καθημερινή. Το Cluster αφορά τη συνεργασία τους με κοινές δράσεις και υποστηρικτικές ενέργειες για την ενίσχυση και στήριξη της εξωστρέφειας και διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας. (αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ 2007-2013 κα)
ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Από τη δική της πλευρά,  η πρόεδρος του ΠΣΕ κυρία Σακελλαρίδη, δηλώνει αισιόδοξη σε σχέση με την εξέλιξη των εξαγωγών εκτιμώντας ότι  «αν οι εξαγωγές αυξηθούν κατά 4% προκύπτει αύξηση του ΑΕΠ κατά 1%. Κάτι που σημαίνει ότι  με αύξηση των εξαγωγών κατά 16% η οικονομία θα εξέλθει από την ύφεση».  Η πρόεδρος του ΠΣΕ υπενθυμίζει επίσης την ιδιαιτερότητα των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, από τις οποίες  μόνο το 23% ανήκουν στην κατηγορία των μεγάλων, το 44% είναι μεσαίου μεγέθους και το 33% είναι μικρού μεγέθους. Σε σχέση με την αναγνωρισιμότητα των ελληνικών προϊόντων σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού η κ. Σακελλαρίδη  δεν κρύβει ότι «απαιτείται, μια στρατηγική  η οποία να σχετίζεται με την προσέλκυση καταναλωτών και αγοραστών, μέσω συλλογικών προωθητικών ενεργειών, σε συνεργασία με εκπροσώπους της μαζικής εστίασης και του λιανεμπορίου, που θα συνδυαστούν με τις παραδοσιακές ενέργειες προώθησης-προβολής. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αποκτηθεί  πρόσβαση σε εναλλακτικά δίκτυα διανομής, από τις μεταφορές και τα logistics, ως τα εστιατόρια και τους αυτόματους πωλητές, προκειμένου τα ελληνικά προϊόντα να έχουν μόνιμη, διαρκή και αποτελεσματική παρουσία στις διεθνείς αγορές . Μάλιστα, ανάμεσα στις άμεσες προτεραιότητες  του Συνδέσμου είναι και η δημιουργία  μίας βάσης δεδομένων με τις καλύτερες εμπορικές-εξαγωγικές πρακτικές εταιρειών από ανταγωνιστικές χώρες που πραγματοποίησαν επιτυχημένη είσοδο σε αγορές όπως οι ΗΠΑ και αποδοτικότερου συνδυασμού των 4 P του marketing (Product, Price, Place, Promotion), δηλ. προϊόν, τιμή, διανομή, προώθηση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΕΒΕ
ΕΠΑΝΑΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ “MADE IN GREECE”
Κατά την εκτίμηση του  νέου προέδρου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) Απόστολου Λακασά, μεγαλύτερο πρόβλημα των εξαγωγικών επιχειρήσεων σήμερα είναι η έλλειψη ρευστότητας και το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας. Ο ΣΕΒΕ έχει κάνει πολλές παρεμβάσεις στο Υπουργείο Οικονομικών στο παρελθόν για τη διασφάλιση της χορήγησης πιστώσεων από τις τράπεζες προς τις χιλιάδες επιχειρήσεις που ήδη αντιμετωπίζουν πρόβλημα στη χρηματοδότηση της δράσης τους, αλλά και για την εξασφάλιση συγκράτησης του κόστους χρηματοδότησης. Ένα σημαντικό πρόβλημα που πλήττει αποκλειστικά τους εξαγωγείς είναι η καθημερινή υποβάθμιση της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό. Τα ελληνικά προϊόντα έχουν χάσει την αξιοπιστία τους. Έτσι, ακόμα και όταν ένα ελληνικό προϊόν πληροί στο ακέραιο τις προδιαγραφές για εξαγωγή σε μια χώρα, μπορεί να μη λάβει της αναμενόμενης αποδοχής γιατί οι Έλληνες δεν χρήζουν πλέον εμπιστοσύνης στις εμπορικές συναλλαγές και στο προσφερόμενο προϊόν.  Γι΄αυτό και η βασική πρόταση του ΣΕΒΕ στην παρούσα φάση αφορά την  υλοποίηση μιας καμπάνιας επανατοποθέτησης (brand repositioning) του εθνικού μας λογοτύπου - «Made in Greece» στη διεθνή αγορά. Ο κ. Λακασάς, εκτιμά επίσης, ότι παρά τις  ανοδικές τάσεις των ελληνικών εξαγωγών, σε ένα κλίμα, όπου οι ευρωπαϊκές «τρέχουν» πλέον με 12,6%, είναι πολύ δύσκολο να ακολουθηθεί η πορεία των Ευρωπαίων εταίρων. Και αυτή ακριβώς είναι η μεγαλύτερη πρόκληση….Προς αυτές τις κατευθύνσεις ο ΣΕΒΕ  παρέχει πρακτικά επιχειρηματικά εργαλεία στα μέλη του, που ενισχύουν άμεσα και αποτελεσματικά την εξωστρέφεια και τον τζίρο τους. Μάλιστα, για τη χάραξη των αξόνων προτεραιότητας για την επόμενη διετία έχουν ήδη  συγκροτηθεί επιτροπές που τρέχουν συγκεκριμένα πρότζεκτ, όπως η Επιτροπή Προώθησης της Εξωστρέφειας της Υγείας και της Μεσογειακής Διατροφής, η Επιτροπή Νεανικής Εξωστρέφειας, και η Επιτροπή Προώθησης της Εξωστρέφειας Οίνου.
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ
Επιπλέον, ο ΣΕΒΕ έχοντας εφαρμόσει ήδη το Regional Marketing, μέσω ειδικών διοργανώσεων το 2009 και το 2010   έχει προετοιμάσει ήδη ένα πλούσιο πρόγραμμα και για το  2011.    Κατά τον κ. Λακασά,  το Marketing σήμερα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για τους Έλληνες εξαγωγείς  αφού το   ελληνικό brand name   έχει  μεν ισχυρή αναγνωρισιμότητα στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά  πλην όμως με πολύ …αρνητική εικόνα. Υπάρχει ανάγκη μιας διεθνούς εκστρατείας  για την ανάδειξη των σημείων υπεροχής της Ελλάδας ,μέσω ένθετων, καταχωρήσεων στον διεθνή τύπο, e-banners κτλ. που θα πείσει ότι  η Ελλάδα πέρα από τα υψηλά ελλείμματα και τις απεργίες, διαθέτει επίσης  δημιουργικότητα, ποιότητα, καινοτομία  και εξωστρέφεια. Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ τάσσεται επίσης  υπέρ  της δημιουργίας ενός Ενιαίου Φορέα Εθνικής Εξωστρέφειας  για πολλούς λόγους. Ανάμεσα σε αυτούς, η  βελτίωση των μηχανισμών συντονισμού, παρακολούθησης και εποπτείας των Φορέων εξωστρέφειας και η εξοικονόμηση κόστους μέσω της καλύτερης αξιοποίησης των πόρων και της βελτίωσης της αποδοτικότητας των ενεργειών ενίσχυσης της εξωστρέφειας. Σε σχέση τέλος με την  πλήρη επαναφορά του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις  θα συνεχίσει να αποτελεί πάγιο αίτημα του ΣΕΒΕ προς την Πολιτεία, καθώς η μη επιστροφή ακόμα και μέρους του συνολικού ποσού πλήττει περαιτέρω την ήδη κλονισμένη ρευστότητα και την πιστωτική ασφυξία τους αυτή την περίοδο της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Άλλωστε το κράτος, για να απαιτεί συνέπεια από τον επιχειρηματία, θα πρέπει και αυτό να είναι συνεπές απέναντί του..


 
ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ ΚΑΛΑΜΠΟΚΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΚΡΗΤΗΣ-CRETACERT
ΣΥΝΕΝΩΣΗ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
H συνένωση των δυνάμεων των εμπλεκόμενων φορέων της Κρήτης, για την ανάδειξη των δυνατών περιφερειακών χαρακτηριστικών του νησιού, αποτελεί την μεγάλη προτεραιότητα του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ).  Γιατί όμως έχει τόση σημασία  για την Κρήτη η συνένωση δυνάμεων;  Μας το εξηγεί ο κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης και  του οργανισμού  CRETACERT: «Με το μισό του συνόλου του εξαγόμενου ελληνικού τυποποιημένου ελαιολάδου  να προέρχεται από την Κρήτη, η μεγαλόνησος, ως περιφερειακός πόλος εξαγωγικής ανάπτυξης έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ελληνικής εξωστρέφειας. Ενώ όμως οι εξαγωγές στο τυποποιημένο επώνυμο Κρητικό ελαιόλαδο αυξάνονται συνεχώς, δεν παίρνουν τελικά το πραγματικό μερίδιο της αγοράς που τους αναλογεί. Συγκεκριμένα, το ποσοστό της συνολικής παραγωγής ελαιολάδου που εξάγεται, αγγίζει πλέον το 50%.  Δυστυχώς, το 70% της ποσότητας που εξάγεται (δηλαδή το 35% της συνολικής παραγωγής), αφορά το χύμα ελαιόλαδο και μόνον το υπόλοιπο 30% των εξαγωγών, δηλαδή το 15% της συνολικής παραγωγής, αφορά το τυποποιημένο ελαιόλαδο.
ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ
Η Κρήτη όμως δεν αποτελεί μόνο περιφέρεια εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Στο νησί, δραστηριοποιούνται τρεις τουλάχιστον κορυφαίες εταιρείες παραγωγής και μεταποίησης πλαστικών προϊόντων με παγκόσμια εξαγωγική δράση. Κάποια από τα προϊόντα τους είναι παγκοσμίως πατενταρισμένα και εμπεριέχουν καινοτόμες ιδέες, εφαρμοσμένες στην παραγωγική διαδικασία με όφελος στον τελικό χρήστη. Το ποσοστό που καταλαμβάνουν αυτά επί των συνολικών εξαγωγών της Κρήτης ξεπερνά το 15%, αποτελώντας ένα σημαντικό μοχλό διαφορετικής ανάπτυξης για την Κρητική οικονομία». Ποιά στοιχεία όμως απουσιάζουν από την τεχνογνωσία των Ελλήνων και συγκεκριμένα των  Κρητών εξαγωγέων σχετικά με το εξαγωγικό εμπόριο; Ο κ. Καλαμπόκης μας δίνει μια σχετικά  αναμενόμενη απάντηση:  «Στην Περιφέρεια Κρήτης υπάρχουν εξαγωγικές επιχειρήσεις με ποιοτικά πιστοποιημένα προϊόντα, που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για ένα σύγχρονο μηχανισμό εξαγωγών. Πολλές όμως δεν έχουν εξοικείωση με τα σύγχρονα εργαλεία αγοράς και δεν έχουν εξειδικευμένα στελέχη. Δεν αναζητούν την αντίστοιχη πληροφόρηση και εξαντλούν τις πρακτικές τους σε κλασσικές μεθόδους»…
ΧΩΡΙΣ ΚΙΝΗΤΡΑ ΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ
Στο επόμενο ερώτημα,σε σχέση με τα παράπονα που εκφράζουν πολλά μέλη συν/κων οργανώσεων για την αδυναμία των συνεταιρισμών  να προωθήσουν τα  προϊόντα τους στο εξωτερικό, η απάντηση είναι ένας πραγματικός …καταπέλτης:«Το πολυδαίδαλο σχήμα, η έλλειψη κινήτρων, όπως στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, η επανάπαυση, η έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών, η εξάρτηση από το κράτος και τη χρηματοδότηση του, η ανυπαρξία business και MARKETING plan και συγκεκριμένων στόχων οδήγησαν σ’ ένα μοντέλο που δεν ευδοκιμεί πια. Υποστηρίζουμε τις συνενώσεις, τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, την αλλαγή εμπορικής συμπεριφοράς, τους νέους και ανιδιοτελείς ανθρώπους, την αλλαγή της διασύνδεσης με τους κοινοτικούς πόρους και την επιδότηση σύγχρονων μέσων. Υπάρχουν συνεταιριστικές οργανώσεις με ποιοτικά πιστοποιημένα και βραβευμένα προϊόντα που έχουν όλα τα προσόντα να κατακτήσουν σημαντική θέση στη διεθνή αγορά, αλλά μέχρι τώρα λειτουργούν με το φιλότιμο και τη ευσυνειδησία ορισμένων ανθρώπων».
   
ΤΟ REGIONAL MARKETING
Στον αντίποδα, πολλαπλασιαστικά για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, θα μπορούσαν λειτουργήσουν  τα εργαλεία του Regional Marketing. Το μοντέλο ενιαίας παρουσίας με την επωνυμία Region of Crete και τη συντεταγμένη παρουσία κρητικών επιχειρήσεων έχει υλοποιηθεί ήδη και με επιτυχία από τον ΣΕΚ σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων – ποτών (ANUGA, SIAL, GULFOOD, FANCY FOOD κλπ), προσελκύοντας πλειάδα εμπορικών συνεργατών που ενδιαφέρονται για τα κρητικά προϊόντα. Στη λογική εξάλλου του Περιφερειακού marketing κινείται και το σήμα του CRETACERT, ένα επιπρόσθετο σήμα των ατομικών σημάτων της εκάστοτε εταιρείας, που πιστοποιεί ότι το συγκεκριμένο προϊόν είναι κρητικής προέλευσης και τηρεί τους αυστηρούς κανόνες παραγωγής, συσκευασίας, αποθήκευσης και μεταφοράς που έχει ορίσει ο φορέας για την απόκτησή του.
 Σε ότι αφορά την πρόσφατη εξαγγελία για τα αγροτικά περιφερειακά καλάθια σε συνδυασμό με την ανακοίνωση της εθνικής στρατηγικής εξωστρέφειας από τον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης, η αποτίμηση τους θα γίνει κατά τον κ. Καλαμπόκη, μόνο, εάν γίνουν καθημερινό βίωμα και πρακτική για τα στελέχη όλων των εμπλεκόμενων Υπουργείων… Προς το παρόν ο ΣΕΚ θα συνεχίσει να αναζητά νέες ευκαιρίες για τις 170 επιχειρήσεις- μέλη του, μέσα την προβολή των Κρητικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού, την καθιέρωση της παραδοσιακής Κρητικής διατροφής στην καθημερινότητα των ξένων καταναλωτών  και πολλές δράσεις ακόμα.


ΣΕΒΙΤΕΛ:
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΣ ΤΥΠΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ.
Κατ΄επανάληψη έχει προωθήσει τα τελευταία χρόνια ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποιήσεως Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ) τις προτάσεις του για μια εθνική στρατηγική στον τομέα της ελαιοκομίας. Τόσο ο πρόεδρος του Συνδέσμου  Γρηγόρης Αντωνιάδης, όσο και ο γενικός γραμματέας  Γιώργος Κωστιάνης έχουν επισημάνει ουκ ολίγες φορές, τα λίγα, αλλά πολύ σημαντικά που θα πρέπει να γίνουν, προκειμένου το  ελληνικό ελαιόλαδο να αξιοποιήσει την ευνοϊκή διεθνή συγκυρία, παραμένοντας ο βασιλιάς των ελληνικών εξαγωγών και όχι μόνον. Αλλά και δείχνοντας επιπλέον πώς μπορεί ένα «κλασσικό» προϊόν να απογειωθεί, αποκτώντας προστιθέμενη αξία από την τυποποίηση και την σωστή παραγωγική διαδικασία. Ανάμεσα στα μέτρα που πρέπει άμεσα να ληφθούν προς αυτήν την κατεύθυνση, είναι η καλύτερη οργάνωση του τομέα  και η μείωση του κόστους παραγωγής και η υποστήριξη εξαγωγικών πρωτοβουλιών που υλοποιούνται είτε κλαδικά, είτε επιχειρηματικά.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο  γενικός διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ κ. Γιώργος Οικονόμου « με την  Ευρωπαϊκή Ένωση να θέτει ολοένα και αυστηρότερους κανόνες στην διαδικασία επεξεργασίας της ελιάς, για την ασφάλεια και την υγιεινή του προϊόντος θα πρέπει όλα τα ελαιουργεία να εκσυγχρονισθούν".
 
ΕΛΕΓΧΟΣ ΓΙΑ ΝΟΘΕΙΑ
 Εξίσου σημαντικά μέτρα για την διασφάλιση ικανοποιητικής παρουσίας του ελληνικού ελαιολάδου στην διεθνή αγορά είναι: η  συνεχής εκπαίδευση των ελαιοπαραγωγών, η διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για τις προδιαγραφές χωροθέτησης, εγκατάστασης και λειτουργίας των ελαιουργείων και πυρηνελουργείων, οι διαδικασίες σύγχρονης τυποποίησης, σε συνδυασμό με την κατακτημένη κατοχύρωση της Ονομασίας Προέλευσης, ο αυστηρός έλεγχος στην εσωτερική αγορά για θέματα νοθείας, η δημιουργία «Μητρώου μεταποιητικών - εξαγωγικών επιχειρήσεων».
Όπως επισημαίνει από τη δική του πλευρά ο γενικός γραμματέας του ΣΕΒΙΤΕΛ και διευθύνων σύμβουλος της ΜΙΝΕΡΒΑ κ. Γ. Κωστιάνης,  για πάνω από 25 χρόνια, ο διάλογος στον κλάδο αφορούσε μόνο τη διαχείριση των επιδοτήσεων και όχι την αύξηση της προτιθέμενης αξίας, μέσω της διοχέτευσης του προϊόντος ως τυποποιημένου, τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στο εξωτερικό. Από τη δική της πλευρά, η ελληνική βιομηχανία τυποποίησης αντιμετώπισε τον ανταγωνισμό στα ράφια της παγκόσμιας αγοράς, με τιμές κτήσης της πρώτης ύλης κατά 15% ακριβότερες των ανταγωνιστών της.
ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΛΥΤΕΡΩΝ ΤΙΜΩΝ
Η κυριαρχία του χύμα επί του τυποποιημένου, που εκδηλώθηκε τόσο στις εξαγωγές, όσο και στην εσωτερική αγορά αποστέρησε  από την βιομηχανία τυποποίησης (ιδιωτική και συνεταιριστική), ζωτικό χώρο για να επενδύσει τις εξαγωγικές της προσπάθειες. Σήμερα,  σε μία θετική διεθνή συγκυρία για τις εξαγωγές, η επώνυμη παρουσία του ελαιολάδου στη διεθνή αγορά σε συνδυασμό με την άμεση πάταξη της παραοικονομίας του χύμα ελαιολάδου αποτελεί, περισσότερο παρά ποτέ, τη μοναδική λύση για τη  δυναμική εξαγωγική τους ανάπτυξη. Παράλληλα, διασφαλίζει και την επαγγελματική επιβίωση περίπου 600.000 ελαιοπαραγωγών, που, όπως εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται, μπορούν να πετύχουν καλύτερες τιμές, μέσα και μόνον από την τυποποίηση.  Σημειώνεται ότι ο ΣΕΒΙΤΕΛ είναι αφενός μεν κλαδικός Σύνδεσμος των επιχειρήσεων παραγωγής, τυποποίησης, εμπορίας και εξαγωγής επώνυμου ελαιολάδου, αφετέρου δε Επαγγελματικός Οργανισμός για την παρακολούθηση των θεσμών και μηχανισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης γύρω από την εφαρμογή της εκάστοτε Κοινής Οργάνωσης Αγοράς του προϊόντος.


ΝΕΛΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΔΗΣ,
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΜΕΤΕ
ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΑΣ ΕΛΙΑΣ
  
Οι επιχειρήσεις – μέλη της ΠΕΜΕΤΕ είναι μεταποιητικές, τυποποιητικές, εξαγωγικές μονάδες. Τα μέλη μας, πληρούν τις κοινοτικές και εθνικές προδιαγραφές λειτουργίας [άδεια λειτουργίας, HACCP, πρότυπα ποιότητας, κ.α.], με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα και βασικό στόχο την «τοποθέτηση» των ελληνικών επιτραπέζιων ελιών στις αγορές του εξωτερικού. Δυστυχώς, κατά τον κ. Νέλλο Γεωργούδη, πρόεδρο της ΠΕΜΕΤΕ, η έλλειψη εθνικής στρατηγικής με την συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, καθώς και η εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου από τις αρμόδιες υπηρεσίες των εμπλεκόμενων Υπουργείων, δημιουργούν το φαινόμενο του αθέμιτου ανταγωνισμού στην χώρα μας. Τα τελευταία χρόνια - στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης - ο διεθνής ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο έντονα αισθητός. Νέες χώρες εισέρχονται δυναμικά στην καλλιέργεια επιτραπέζιας ελιάς (π.χ. χώρες Ν. Αμερικής), ενώ άλλες χώρες παρουσιάζουν ταχύτατη ανάπτυξη στις καλλιέργειές τους  (π.χ. Αίγυπτος, Μαρόκο Τουρκία, κ.α.), διαθέτοντας παράλληλα σημαντικά χαμηλότερα κοστολόγια από τα αντίστοιχα Ελληνικά. Το Ελληνικό προϊόν δύσκολα ανταγωνίζεται αυτά των άλλων χωρών στο θέμα της τιμής τους.
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ   
Η εμπειρία των τελευταίων ετών έχει αποδείξει ότι η Ελληνική επιτραπέζια ελιά μπορεί να έχει σταθερά ανοδική  πορεία στις αγορές του εξωτερικού,  μόνον όταν η τιμή της  βρίσκεται σε «λογικές αποστάσεις» από τις αντίστοιχες διεθνείς. Έτσι οι μόνες διέξοδοι είναι, αφ’ ενός μεν να δοθεί έμφαση στην ποιότητα προσφέροντας προϊόντα Π.Ο.Π. [Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης] / Π.Γ.Ε. [Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη], βιολογικά και ολοκληρωμένης διαχείρισης, με σωστή μεταποίηση και τυποποίηση και αφ’ ετέρου στην συστηματική και συνεχή  προβολή και προώθηση σε παραδοσιακές ή / και νέες αγορές – στόχους.
Πρωτοβουλίες που να αφορούν στην προώθηση και ενημέρωση του καταναλωτή για το προϊόν (διατροφικές αξίες, ποιοτικά χαρακτηριστικά, τρόπους χρήσης, κ.α.), τόσο στις χώρες του εξωτερικού, όσο και στην εγχώρια αγορά έχουν υλοποιηθεί. Χρειάζεται πιο συστηματική, αλλά κυρίως διαρκής προβολή του προϊόντος. Η συνδυασμένη προβολή των ποιοτικών ελληνικών – αγροτικών προϊόντων μέσα από την πλούσια ελληνική μεσογειακή κουζίνα και γαστρονομία, θα συμβάλλει στην ανάδειξή τους στις διεθνείς αγορές.
Βέβαια για να υπάρξουν αποτελέσματα σε ανάλογες πρωτοβουλίες, είναι απαραίτητη η συχνή και μόνιμη συνεργασία των υπουργείων με τους αρμόδιους φορείς, ώστε να λαμβάνονται υπ΄όψιν και οι εμπορικοί παράγοντες του προϊόντος [marketing, συστήματα ποιότητας, κ.α.].  
ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
Γίνονται εύκολα αντιληπτές οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε όταν για εξαγωγικά θέματα του προϊόντος πρέπει να συντονιστούν διάφορα Υπουργεία και κρατικοί ή μη κρατικοί φορείς, Επιμελητήρια και άλλοι αυτοδιοικούμενοι Οργανισμοί. Πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο και μια εθνική στρατηγική που να περιλαμβάνει όλους τους φορείς του προϊόντος [τους παραγωγούς, τους μεταποιητές και την πολιτεία], τόσο για την συστηματική προβολή και προώθηση της ελληνικής επιτραπέζιας ελιάς στις αγορές του εξωτερικού, αλλά και για τους κρίσιμους τομείς της έρευνας και της ποιότητας του προϊόντος. Θα ήθελα παράλληλα να επισημάνω, το πρόβλημα της παράνομης χρήσης ελληνικών ονομασιών προϊόντων Π.Ο.Π. από άλλες παραγωγούς χώρες, παραπλανώντας τους καταναλωτές παγκοσμίως και δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος του Έλληνα ελαιοπαραγωγού και του ελληνικού προϊόντος.



ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΟΥΜΒΟΥΛΑΚΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΔΟΑΟ
ΣΤΗ ΜΟΔΑ ΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΚΡΑΣΙΑ



Το γεγονός ότι  παρά την οικονομική κρίση, καταγράφεται αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών στο επώνυμο κρασί, είτε είναι εμφιαλωμένο είτε χύμα, αποδεικνύει από μόνο του προς τα πού πρέπει να στραφεί η προσπάθεια στον τομέα αμπέλου και οίνου κατά τον  πρόεδρο  της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) Μιχάλη  Βουμβουλάκη.  Ο  πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ, επιβεβαιώνει ότι στην Πελοπόννησο, στη Μακεδονία στην Κρήτη και τις άλλες ελληνικές αμπελοοινικές περιοχές, παράγονται πλέον κρασιά από πολύ καλής έως εξαιρετικής ποιότητας, που συντελούν τα τελευταία χρόνια στην ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού κρασιού.  Αν λοιπόν η επωνυμία και η ταυτότητα προέλευσης, αποτελούσαν μέχρι στιγμής   βασική προϋπόθεση για τις εξαγωγές κρασιού, σήμερα αρχίζουν να αποτελούν προϋπόθεση  και για την προώθηση του στην εσωτερική αγορά. H Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου  και Οίνου, συγκροτήθηκε από τους εκπροσώπους της παραγωγής, της μεταποίησης και της εμπορίας των αγροτικών προϊόντων αμπέλου και οίνου που αντιπροσωπεύονται από την ΚΕΟΣΟΕ και τον ΣΕΟ, των οποίων τα μέλη ή τα μέλη των μελών τους ασχολούνται με αμπελοοινικές εργασίες και είτε κατέχουν αμπελώνες είτε κατέχουν οινοποιητικές εγκαταστάσεις είτε δίκτυα πωλήσεων, ώστε να αντιμετωπισθούν από ενισχυμένη θέση τα προβλήματα που δυσχεραίνουν την δράση των εμπλεκομένων στον τομέα. Η ΕΔΟΑΟ,  έχει ως σκοπό την ανάπτυξη κάθε δραστηριότητας, η οποία θα συμβάλλει στην ορθότερη συνεκτίμηση της πραγματικότητας της αγοράς στον τομέα και στην ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων που θα βελτιώσουν τη γνώση, την οργάνωση της παραγωγής, την  μεταποίησης και την εμπορίας της αμπέλου και του οίνου. Πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ είναι ο κ. Μιχάλης Βουμβουλάκη από την ΚΕΟΣΟΕ (Α’ Αντιπρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ) και αντιπρόεδρος ο κ.  Γιάννης Βογιατζής από το ΣΕΟ (Οινοπαραγωγός και Αντιπρόεδρος της Ι. Μπουτάρης και Υιος Α.Ε.), σύμφωνα με το καταστατικό της Οργάνωσης το οποίο προβλέπει την εναλλαγή ανά διετία των δύο φορέων στην προεδρία της Οργάνωσης.

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ: ΜΙΚΡΟ ΚΑΛΑΘΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΟΔΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ: ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΥΠΟ ΟΡΟΥΣ
ΕΞΑΓΩΓΕΣ: ΦΛΕΒΑ ΧΡΥΣΟΥ ΕΝΤΟΠΙΣΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΧΡΗΜΑ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΕΝΤΖΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΑΧΥΕΣΤΙΑΣΗ-CATERING
AMWAY HELLAS
ΦΑΚΕΛΟΣ CRETA FARMS
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
SHAREHOLDER RIGHTS SEMINAR
ΕΡΕΥΝΑ ICAP: ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ EUROMONEY
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΧΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΝΕΑ ΑΓΟΡΑΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site