Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Φεβρουάριος 2006                               Τεύχος 318

Μαζική Εστίαση: Σε φάση περισυλλογής


Kάμψη της ζήτησης στα καθιερωμένα fast food και την αγορά του delivery -
Όξυνση ανταγωνισμού - Νέες τάσεις


Σε αναζήτηση της επόμενης κίνησης που θα τις απεγκλωβίσει από τη σημερινή στασιμότητα που μαστίζει εν γένει την αγορά και δη αυτή της μαζικής εστίασης, βρίσκονται τα επιτελεία των εταιριών του κλάδου. Τριάντα χρόνια αφότου η Goody’s έκανε τα πρώτα δειλά της βήματα στην αγορά του burger και έβαζε το θεμέλιο λίθο δημιουργίας ενός από τους πλέον ελπιδοφόρους κλάδους της ελληνικής οικονομίας αυτόν της οργανωμένης μαζικής εστίασης, πολλά πράγματα έχουν αλλάξει. Πολλά σήματα εμφανίσθηκαν, αρκετά κατέβασαν ρολά ενώ λίγα εν τέλει έμειναν για να διεκδικήσουν μια θέση στο πάνθεον των επιτυχημένων οργανωμένων αλυσίδων. Και αν πριν από μερικά χρόνια υπήρχε η δυνατότητα των λάθος επιλογών, χρηματιστηριακής αγοράς επιτρέποντος, σήμερα τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά. Αφενός γιατί το βαλάντιο του μέσου έλληνα καταναλωτή είτε έχει περιορισθεί είτε έχει κατευθυνθεί σε άλλες αγορές, και αφετέρου διότι οι διατροφικές ανάγκες του έχουν αλλάξει άρδην. Οι εταιρίες περισσότερο από ποτέ βρίσκονται μπροστά σε μια νέα πρόκληση. Να ξανακερδίσουν τους παραδοσιακούς καταναλωτές τους, αλλά και να προσφέρουν νέες προτάσεις οι οποίες να συμβαδίζουν με τις νέες διατροφικές τάσεις και φυσικά με το «βαλάντιό» του. Συν όλα τα άλλα, οι οργανωμένες αλυσίδες θα πρέπει να παρουσιάσουν κέρδη, ανάπτυξη και μερίδια σε μια αγορά άκρως ανταγωνιστική και η οποία εμφανίζει σημάδια κόπωσης.
Ενδεικτικό είναι άλλωστε το γεγονός ότι το πρώτο εξάμηνο του 2005 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν, η επισκεψιμότητα είχε καταγράψει κάμψη 9%, όταν τους πρώτους μήνες η μείωση κυμαινόταν στο 6% και την περασμένη χρονιά είχε ανέλθει στο 4,5%.
Αν και δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για το σύνολο του έτους,  σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, η επισκεψιμότητα βαίνει μειούμενη.
Παρ όλα αυτά το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα η αξία της αγοράς σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν, διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα εξαιτίας των αυξήσεων που έκαναν στις τιμές των προϊόντων τους οι εταιρίες του ευρύτερου κλάδου.
Εν μέσω αυτών των νέων δεδομένων η οργανωμένη μαζική εστίαση αναζητά τους τρόπους εκείνους που θα της δώσουν τη δυνατότητα να επαναλάβει τις επιτυχίες του παρελθόντος.
Η ορθολογική διεύρυνση του δικτύου των καταστημάτων τους, η δημιουργία νέων σημάτων, αλλά και η περαιτέρω ανάπτυξη στις κλειστές εξειδικευμένες αγορές, σε πλοία, θεματικά κέντρα και Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων, αποτελούν σίγουρα μια ενδεδειγμένη λύση, για την ανάπτυξή τους. Όπως άλλωστε και η επέκταση στο εξωτερικό, εγχείρημα το οποίο μπορεί στο παρελθόν να μην έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, σήμερα όμως επανεξετάζεται από αρκετές εταιρίες του κλάδου.
Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες της συνολικής αγοράς μαζικής εστίασης, η αξία της οποίας υπολογίζεται στο 1,3 δισ. ευρώ, η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στην αγορά του delivery η οποία αντιπροσωπεύει το 30% του συνολικού τζίρου του κλάδου.
Σημειώνεται ότι τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο σύνολο της αγοράς για την περίοδο 1999-2004, σύμφωνα με μελέτη της ICAP, έχουν οι αλυσίδες Burger, ωστόσο το μερίδιό τους βαίνει μειούμενο. Αναλυτικότερα, από 61,1% το 1999, διαμορφώθηκε σε 42,3% το 2003 ενώ εκτιμάται ότι πέρυσι ανήλθε στο 41,7%. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται από το 2002 η κατηγορία snack – sandwich με ποσοστό το 2003 25,5% και 25,8% πέρυσι. Τρίτη στην κατάταξη βρίσκεται η κατηγορία pizza και ακολουθεί η κατηγορία ethnic στην οποία περιλαμβάνεται και το σουβλάκι.
Στο περιβάλλον αυτό, οι εταιρίες συγκρατούν τα επεκτατικά τους σχέδια. Οι στόχοι της Goody’s από το 2002 για την κεντροανατολική Ευρώπη πάνε πίσω, όπως επίσης και της Everest, ενώ οι κινήσεις της Γρηγόρης είναι εξαιρετικά περιορισμένες και επικεντρώνονται στο franchising. Είναι ενδεικτική, δε, η καθυστέρηση της Goody’s στην παρουσίαση του νέου τρίτου σήματος στο χώρο του σνακ, που έχει ανακοινωθεί ως σχεδιασμός από το 2003.


ΣΤΡΟΦΗ ΣΕ ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Προϊόντα light και φρέσκιες σαλάτες αποτελούν την «νέα» αιχμή των μενού στα εστιατόρια μαζικής εστίασης. Η αγορά είναι σχετικά καινούργια για τα fast food, τουλάχιστον στην οργανωμένη εκδοχή της ως ολοκληρωμένα μενού, και έρχεται να ανταποκριθεί στην καταναλωτική ανάγκη για υγιεινότερα πιάτα. Η γενικότερη φιλολογία που αναπτύσσεται για την «ασθένεια» της εποχής, την παχυσαρκία, ωθεί τις αλυσίδες του χώρου να αναπτύξουν τα μενού τους, προάγοντας τον παράγοντα «επιλογή του καταναλωτή» και ακολουθώντας παράλληλα πρακτικές «εκπαίδευσής» του.
Το …χορό σέρνει η McDonald’s εδώ και ένα χρόνο περίπου, καθώς η πολυεθνική υποδομή της επιτρέπει τη γρήγορη ανταπόκριση στις νέες τάσεις που εμφανίζονται παγκοσμίως. Μια ολοκληρωμένη σειρά από προϊόντα πιο «ελαφρά και υγιεινά», κάτω από το μενού Salads Plus, διατίθενται από το 2004 στην Ελλάδα, παράλληλα με άλλες 16 ευρωπαϊκές χώρες. Τέσσερις διαφορετικές σαλάτες, σάντουιτς με κοτόπουλο, φρέσκα φρούτα και επιδόρπιο γιαουρτιού – το τελευταίο, προϊόν πανευρωπαϊκής συνεργασίας με τη Danone – αποτέλεσαν το 2004 βασικό παράγοντα στην αύξηση των πωλήσεων, καλύπτοντας το 14% του συνολικού τζίρου του δικτύου των 60 καταστημάτων, που ξεπέρασε τα 40 εκατ. ευρώ.
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Everest παρουσίασε το καλοκαίρι του 2005 μια νέα σειρά προϊόντων light, αποτελούμενη από 3 φρέσκιες σαλάτες, 3 σάντουιτς με αραβική πίτα και 4 σάντουιτς με ψωμί, αρκετά εκ των οποίων με υλικά ελαφρά για λιγότερες θερμίδες.
Η αλυσίδα Goody’s διαθέτει ήδη τρεις σαλάτες στο ευρύτερο μενού της καθώς και ελεύθερη επιλογή από salad bar, χωρίς όμως αυτά να ενταχθούν κάτω από την ομπρέλα των «υγιεινών» προϊόντων. Στους άμεσους σχεδιασμούς της εταιρίας, πάντως, αναφέρεται η δημιουργία ειδικής κατηγορίας μενού, παρασκευής της θυγατρικής Green Foods σε μονάδα στη Β. Ελλάδα. Τα νέα προϊόντα πρόκειται να διανεμηθούν, εκτός του δικτύου των 160 περίπου εστιατορίων ανά την Ελλάδα, και σε δίκτυο διανομής catering και σε σούπερ μάρκετ.


CASUAL DINING 
Τα casual dining είναι τα νέου τύπου εστιατόρια που τείνουν να αναπτύσσονται αρκετά δυναμικά την τελευταία διετία. Μια κατηγορία μεταξύ των σελφ σέρβις fast food και των ακριβών εστιατορίων, τα TGI Friday’s, Applebee’s, La Pasteria, αποκτούν το δικό τους κοινό μεταξύ των νέων και φιλοδοξούν να διευρύνουν σημαντικά τα μερίδιά τους στα επόμενα χρόνια.
Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα casual dining μετρούν πάνω από 7-8 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, η τελευταία διετία ήταν εξαιρετικά σημαντική για την περαιτέρω πορεία τους. Εκπαιδεύθηκε και ουσιαστικά δημιουργήθηκε το καταναλωτικό κοινό, ηλικίας 18-34 ετών, εξοικειωμένο με τις επώνυμες αλυσίδες στο χώρο των εστιατορίων (η μεγάλη ανάπτυξη των αλυσίδων fast food συνέβαλε σημαντικά σε αυτό) και ανοιχτό σε οτιδήποτε καινούργιο, έστω και ξενόφερτο. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ η φιλοσοφία είναι αμερικανικού τύπου εστιατόρια, αναπτύσσονται και ελληνικές αλυσίδες στο χώρο, όπως τα La Pasteria του ομίλου Everest, το νέο concept Πάρα Πολύ πρώην στελέχους της Goody’s στη Θεσσαλονίκη, ενώ η αγορά φαίνεται αρκετά ελκυστική και για άλλους ομίλους του ευρύτερου κλάδου της εστίασης.
Το ουσιαστικό στοιχείο είναι η επωνυμία της αλυσίδας, και στην ανάπτυξη των δικτύων τους επενδύουν οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο. Παράλληλα, εκτός των μεμονωμένων καταστημάτων, μια καλή προοπτική επέκτασης είναι οι πολυχώροι κινηματογράφων και εμπορικών κέντρων που συγκεντρώνουν νεανικό κοινό.
Η αλυσίδα Applebee’s διαθέτει σήμερα 6 εστιατόρια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με στόχο να διπλασιάσει τον αριθμό τους στην επόμενη διετία. Οι επενδύσεις της, μάλιστα, είναι σημαντικές, φτάνοντας το 1,3 εκατ. ευρώ για το τελευταίο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη.
Αντίστοιχα, η αλυσίδα TGI Friday’s σκοπεύει να δημιουργήσει δύο ακόμα εστιατόρια έως το τέλος του τρέχοντος έτους, φέρνοντας τον αριθμό του δικτύου της στα 7, ενώ απώτερος στόχος ανάπτυξης είναι τα 15 περίπου σε όλη τη χώρα.
Η ωριμότητα της αγοράς φαίνεται να προσέλκυσε και μια άλλη γνωστή αλυσίδα, την Hard Rock Café, που έχει επιχειρήσει ξανά την είσοδό της στην ελληνική αγορά. Το πρώτο κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας λειτουργεί περίπου ένα χρόνο και παρουσιάζει αρκετά ικανοποιητική πορεία.
Το ελληνικό εγχείρημα του ομίλου Everest με τα La Pasteria στέφθηκε από επιτυχία, και σήμερα λειτουργούν με το σύστημα του franchising 13 εστιατόρια στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, Βόλο και Πάτρα, καθώς και 2 στην Κύπρο.


της Πέννυς Kούτρα

  Περιεχόμενα
Editorial: Έξι χρόνια μετά...
Επενδύσεις: «ΜΑΧΕΣ ΓΙΓΑΝΤΩΝ» ΣΤΗΝ ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ
Επενδύσεις: Ανοχή στον κίνδυνο δείχνουν οι επενδυτές
Αφιέρωμα: Γαλακτοβιομηχανίες: Σκληρές μάχες χωρίς θύματα!
Θέμα: ΤΡΑΠΕΖΕΣ: ΣΤΡΟΦΗ ΠΕΛΑΤΩΝ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΚΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ
Αφιέρωμα: ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ: ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ
Αφιέρωμα: Μαζική Εστίαση: Σε φάση περισυλλογής
¶ρθρο: H Ελληνική Επενδυτική Δραστηριότητα και η διείσδυση των Ελληνικών Τραπεζών στα Βαλκάνια
¶ρθρο: Coca-Cola 3Ε: Συνδυασμός αμυντικού τίτλου και growth story
Θέμα: ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ : Ανασκόπηση για το Μήνα Ιανουάριο του 2006
Θέμα: H Αγορά του Aλουμινίου
¶ρθρο: Από το 1999... έως σήμερα
Θέμα: «Μάχες» στην αγορά του ψωμιού

 Όροι και προϋποθέσεις του site