Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Απρίλιος 2011-τεύχος 371                              

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ
ΑΝΑΓΚΗ ΠΡΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΓΩΓΩΝ


Είναι επιβεβλημένη η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη στόχευση ανά προϊόν και ανά χώρα-στόχο, προκειμένου να περάσουμε οριστικά από την Εξωστρέφεια Ανάγκης στην Εξωστρέφεια Προοπτικής. Όπως είχε πει ο φιλόσοφος Σενέκας «για όποιον δεν ξέρει που πηγαίνει, δεν υπάρχει ούριος άνεμος»


 



ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ


 


της ΄Αντας Σεϊμανίδη


 



Ιδιαίτερα αισιόδοξη για την πρεμιέρα του ΕΤΕΑΝ, δηλώνει η Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, στην πολύ επίκαιρη συνέντευξη που ακολουθεί.
Για να προσθέσει, ότι το Go2Market (ένα από τα τέσσερα ταμεία του ΕΤΕΑΝ που αφορά στην εξωστρέφεια), δημιουργεί μία αλυσίδα συνέχειας και μία νοοτροπία συνεργασίας μεταξύ Δημόσιου, Ιδιωτικού και Τραπεζικού Τομέα. Αυτό όμως που πάνω από όλα απαιτείται, είναι να εξασφαλιστούν νέες γραμμές χρηματοδότησης για τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις.
Να πιστέψουν οι τράπεζες στις προοπτικές των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων και να προχωρήσουν άμεσα σε προχρηματοδοτήσεις ad hoc εξαγωγικών παραγγελιών. Σε αυτήν την περίπτωση θα υπάρξουν πραγματικά σωρευτικά θετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία και θα κινήσουν και την εσωτερική αγορά.
Στη συζήτησή μας, η πρόεδρος του ΠΣΕ αναφέρεται και σε άλλα κρίσιμα για τις εξαγωγές θέματα. Ανάμεσα σε αυτά, οι προσδοκίες από το τρέχον πρόγραμμα «Ενισχυση της ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας» αλλά και τα Γραφεία ΟΕΥ τα οποία χαρακτηρίζει ως «ραντάρ» του πλοίου. Για να προσθέσει, ότι παρά τις δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες θα πρέπει να αναζητηθούν οι κατάλληλες λύσεις, ώστε να αξιοποιηθεί και να ενισχυθεί το εξειδικευμένο προσωπικό των ΓΟΕΥ, με την υλικοτεχνική και στελεχιακή υποδομή που θα επιτρέψει τους εμπορικούς ακολούθους να γίνουν «εμπορική εμπροσθοφυλακή» της χώρας.
Η κ Σακελλαρίδη, αναφέρεται επίσης στις κοινές δράσεις του Cluster Εξωστρέφειας, στο οποίο προχώρησαν ο ΠΣΕ, ο Σύνδεσμος Εξαγωγών Βορείου Ελλάδος και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης και στις επόμενες πρωτοβουλίες, τόσο του ΠΣΕ, όσο και του συνόλου των εξαγωγικών φορέων της χώρας, με σκεπτικό ότι η ισχύς πάντα βρίσκεται στην ένωση.


 


ΧΡΗΜΑ_Στην κορυφή της ατζέντας και ως απολύτως απαραίτητη προϋπόθεση επίτευξης του σημερινού εξαγωγικού στόχου, τοποθετήσατε πρόσφατα τη συνεργασία των τραπεζών: Υπάρχουν βέβαια, όπως και η ίδια αναφέρατε, θετικά παραδείγματα τραπεζών προς αυτήν την κατεύθυνση: Ρεαλιστικά και με βάση τα προβλήματα που και οι ίδιες οι τράπεζες αντιμετωπίζουν, τι θα περιμένατε από τις τράπεζες ως μια εφικτή συνεργασία;


ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ_Πολλοί είναι αυτοί που συνηθίζουν να λένε σκωπτικά ότι οι «Τράπεζες είναι αυτές που σου δανείζουν μία ομπρέλα όταν έχει ήλιο και στην παίρνουν πίσω όταν βρέχει». Εγώ θα πρέπει να επισημάνω ότι εκπρόσωποι του τραπεζικού συστήματος ήταν αυτοί που πρώτοι ένωσαν τη φωνή τους, με αυτή των εξαγωγέων για την ανάγκη τόνωσης της εξωστρέφειας, ως δικλείδας ασφαλείας σε περιόδους κρίσεων και ύφεσης, ως παράγοντα βιώσιμης ανάπτυξης. Και μάλιστα αρκετά νωρίς από τις αρχές του 2009, όταν οι εξαγωγές υποχωρούσαν σημαντικά και η ύφεση δεν είχε χτυπήσει τόσο βίαια την ελληνική οικονομία.
Από τότε έχουν αναληφθεί σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως για παράδειγμα της Eurobank EFG, με νέα εξειδικευμένα προϊόντα και σαφή προσανατολισμό στη στήριξη της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας, όπως έχετε διαπιστώσει και εσείς οι άνθρωποι του Τύπου στις αναφορές σας.
Βεβαίως και η συγκυρία δεν είναι ευνοϊκή, ούτε οι συνθήκες ίδιες με ό,τι επικρατούσε την προηγούμενη 15ετία. Ωστόσο, η τάση είναι εμφανής και θα πρέπει να έχει συνέχεια και συνέπεια. Αυτό που απαιτείται είναι οι Τράπεζες να πιστέψουν στις προοπτικές των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, που αποδεικνύονται κάθε μήνα με αριθμούς και στατιστικές και να διευκολύνουν τα πρώτα στάδια της εξαγωγικής διαδικασίας. Οι προχρηματοδοτήσεις ad hoc εξαγωγικών παραγγελιών, θα είχαν, λόγου χάρη, πραγματικά σωρευτικά θετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία και θα κινούσαν και την εσωτερική αγορά.


ΧΡΗΜΑ_Το γεγονός ότι οι ίδιες οι τράπεζες ωθούν τους εξαγωγείς στο FACTORING, έναντι των «κλασσικών» χρηματοδοτικών ορίων που μειώνονται καθημερινά, πώς το αντιμετωπίζετε από τη δική σας πλευρά; Αρκεί το FACTORING, για να εξυπηρετήσει τον εξαγωγέα;


ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ_ Το βασικό είναι να εξασφαλιστούν νέες γραμμές χρηματοδότησης για τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις. Κάθε επιχείρηση, αλλά και κάθε κλάδος έχει διαφορετικές ανάγκες. Δεν υπάρχουν λύσεις α λα καρτ. Το factoring δε συνιστά καινοτομία από μόνο του. Είναι ένα εξαιρετικά διαδεδομένο εργαλείο διεθνώς. Και όπως σε κάθε εργαλείο, η αποτελεσματικότητά του κρίνεται από τη χρηστικότητα, τη φιλικότητα προς το χρήστη και την αναλογία κόστους-οφέλους. Ζητούμενο όλων θα πρέπει να είναι η ευελιξία και η ταχύτητα, καθώς βασικός παράγοντας μίας επιτυχημένης εξαγωγής είναι η συγκυρία, ο χρόνος, το timing.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε και τη διπλή διευκόλυνση που προσφέρεται σήμερα στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, από τον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, όπου πέραν της ασφάλισης, μέσω των λεγόμενων collateral, μπορεί να ανοίξει πρόσθετη γραμμή χρηματοδότησης από τις Τράπεζες.
Ο John Maynard Keynes έλεγε ότι «η σημασία της ρευστότητας πηγάζει από το γεγονός ότι αποτελεί το σύνδεσμο του παρόντος με το μέλλον». Και νομίζω, ότι πλέον συμφωνούμε όλοι ότι το μέλλον συνδέεται άμεσα με την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Εξωστρέφεια όχι μόνο με τις διεθνείς αγορές, αλλά και στις σχέσεις επιχειρήσεων και Τραπεζών.



ΧΡΗΜΑ_Ποιες οι προσδοκίες από το ΕΤΕΑΝ και το GO2 MARKET;


ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ_ Αναμένοντας τις τελικές διατυπώσεις του εν λόγω Ταμείου από το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, είμαι ιδιαίτερη αισιόδοξη για την πρεμιέρα του. Αφ’ ενός γιατί αποτελεί μία καινοτόμο και πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα κίνηση. Και αφετέρου γιατί ο αρμόδιος Υπουργός κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδης έχει αποδείξει ότι λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις εισηγήσεις και τις προτάσεις των συλλογικών φορέων της εξωστρέφειας, αλλά και των ίδιων των εξαγωγικών επιχειρήσεων, με εκπροσώπους των οποίων έχει συναντηθεί κατ’ επανάληψη τους τελευταίους μήνες σε όλη τη χώρα.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι το Go2Market αφομοιώνει επιτυχημένα πρότυπα του εξωτερικού και εισάγει ακριβώς την έννοια της μόχλευσης δημόσιου χρήματος με το τραπεζικό. Δημιουργεί δηλαδή μία αλυσίδα συνέχειας και μία νοοτροπία συνεργασίας μεταξύ Δημόσιου, Ιδιωτικού και Τραπεζικού Τομέα. Αυτό που εγώ ονομάζω νέα ΣΔΙΤ: Συμπράξεις Δημοσίου, Ιδιωτών και Τραπεζών.
Επιπλέον, η ενεργοποίηση του Ταμείου ως συνεκτικής δράσης με το επίσης καινοτόμο Πρόγραμμα «Εξωστρέφεια –Ανταγωνιστικότητα», ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα των Ελλήνων εξαγωγέων για διαρκείς δράσεις στήριξης της εξωστρέφειας σε ετήσια βάση, με πυρήνα τις άυλες δραστηριότητες, προώθησης-προβολής, πιστοποίησης, συμμετοχών σε εκθέσεις κ.α..



ΧΡΗΜΑ_Ο ΠΣΕ, ζήτησε πρόσφατα μαζί και με άλλους εξαγωγικούς φορείς την αύξηση προϋπολογισμού του προγράμματος «Ενισχυση της ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας», η οποία και υλοποιήθηκε: Εκτιμάτε, ότι αυτά τα 100εκ. ευρώ θα αξιοποιηθούν πλήρως από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις;


ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ_ Θυμίζω ότι το εν λόγω Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ ενεργοποιήθηκε φέτος πιλοτικά, καθώς δεν είχε επιχειρηθεί ποτέ άλλοτε στο πρόσφατο παρελθόν κάτι ανάλογο. Αντίθετα, ως σήμερα η στήριξη της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα αντιμετωπίζονταν σαν «αμάρτημα» έναντι της ΕΕ και ως παρέκκλιση που θα είχε επιφέρει σημαντικά πρόστιμα στη χώρα.
Το γεγονός ότι το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας χρησιμοποίησε, ως βάση ανάπτυξης του συγκεκριμένου μέτρου, τις ανάγκες των ελλήνων εξαγωγέων, αποτέλεσε εχέγγυο επιτυχίας του και προάγγελο συνέχισής του.
Τα γρήγορα αντανακλαστικά του Υπουργείου και η ανταπόκριση από πολλές εξαγωγικές επιχειρήσεις για συμμετοχή στο Πρόγραμμα έφεραν και τον υπερτριπλασιασμό του διαθέσιμου Προϋπολογισμού και μάλιστα για δράσεις και δαπάνες που αποτελούν προτεραιότητα για κάθε σύγχρονη εξαγωγική επιχείρηση.
Με την πάροδο της 2ετίας, που προβλέπει το Πρόγραμμα για την υλοποίηση των σχετικών επιχειρηματικών σχεδίων, αναμένουμε ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας της Ελλάδας, επέκταση των μεριδίων σε νέες χώρες και εδραίωση επιχειρήσεων σε παραδοσιακές αγορές-στόχους.


ΧΡΗΜΑ_  Κατά τη διάρκεια του πρόσφατου συνεδρίου με τίτλο « Εξαγωγές: το εθνικό στοίχημα», φάνηκε ότι οι Έλληνες εξαγωγείς, θεωρούν επίσης ως κορυφαία προτεραιότητα, την παραπέρα ενίσχυση του ρόλου της οικονομικής διπλωματίας και της λειτουργίας των γραφείων ΟΕΥ στο εξωτερικό, ενώ γίνονται και εποικοδομητικές προτάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Από τη δική σας πλευρά, τι διαπιστώνετε σε σχέση με αυτό το σημαντικό θέμα;


ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ_ Όπως προείπα, είναι εξαιρετικά θετική η συγκυρία της συνειδητοποίησης της ανάγκης για πιο εξωστρεφή οικονομία από την επίσημη Πολιτεία και η διαμόρφωση μίας ισχυρής αλυσίδας στήριξης της εξωστρέφειας, στην οποία μετέχουν οι κρατικοί φορείς, οι συλλογικοί φορείς, οι ίδιες οι επιχειρήσεις και οι Τράπεζες.
Στο πλαίσιο αυτό, επίσης για πρώτη φορά μετά από πάρα πολύ καιρό, το Υπουργείο Εξωτερικών και προσωπικά ο Υφυπουργός κ. Σπ. Κουβέλης έχουν καταρτίσει ένα δυναμικό Πρόγραμμα Δράσεων της Οικονομικής Διπλωματίας για το 2011, που βασίζεται σε συγκεκριμένους ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους. Είναι επιβεβλημένη η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη στόχευση ανά προϊόν και ανά χώρα-στόχο, προκειμένου να περάσουμε οριστικά από την Εξωστρέφεια Ανάγκης στην Εξωστρέφεια Προοπτικής. Όπως είχε πει ο φιλόσοφος Σενέκας «για όποιον δεν ξέρει που πηγαίνει, δεν υπάρχει ούριος άνεμος». Εγώ θεωρώ ότι τα Γραφεία ΟΕΥ είναι τα «μάτια», τα ραντάρ του πλοίου. Μπορούν και πρέπει να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάδειξη επιχειρηματικών και επενδυτικών ευκαιριών και στη δικτύωση Ελλήνων εξαγωγέων με ξένους αγοραστές.


Αναγνωρίζουμε ότι οι δημοσιονομικές συνθήκες στην Ελλάδα σήμερα είναι δύσκολες, αλλά θα πρέπει να αναζητηθούν εκείνες οι κατάλληλες λύσεις, ώστε να αξιοποιηθεί και να ενισχυθεί το εξειδικευμένο προσωπικό των ΓΟΕΥ, με την υλικοτεχνική και στελεχιακή υποδομή εκείνη που θα επιτρέψει τους εμπορικούς ακολούθους να γίνουν «εμπορική εμπροσθοφυλακή» της χώρας.


ΧΡΗΜΑ_Οι συνεργασίες ανάμεσα στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, θεωρούνται ως κινητήρια δύναμη στην εξαγωγική προσπάθεια και όχι μόνον, αν και είναι γνωστό, ότι οι Έλληνες μεταξύ τους δύσκολα συνεργάζονται. Αλήθεια, η κρίση φέρνει περισσότερες συνεργασίες στον εξαγωγικό κλάδο και προς ποια κατεύθυνση;


ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ_ Οι Έλληνες έχουμε αποδείξει ότι σε περιόδους κρίσεως συσπειρωνόμαστε, συνεργαζόμαστε και πετυχαίνουμε τους κοινούς μας στόχους. Δεν είναι τυχαία η σύσταση του Cluster Εξωστρέφειας, στην οποία προχώρησαν ο ΠΣΕ, ο Σύνδεσμος Εξαγωγών Βορείου Ελλάδος και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης. Η ισχύς πάντα βρίσκεται στην ένωση.
Από την άλλη πλευρά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ίδια η εξαγωγική δραστηριότητα είναι άκρως ανταγωνιστική, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τον τελευταίο χρόνο έχει αυξηθεί σημαντικά και ο αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων που πλέον προσανατολίζονται και στις διεθνείς αγορές. Μόνο στον ΠΣΕ καταγράφεται τον τελευταίο χρόνο αύξηση 12% στις εγγραφές νέων μελών.
Οι συνέργιες είναι φυσικά ευκταίες στην προκειμένη περίπτωση, καθώς δημιουργούν προϋποθέσεις σημαντικότητας μεγέθους παραγωγής και μείωσης κόστους παραγωγής. Οι επιτυχημένες εξαγωγές, όμως, δεν είναι μόνο θέμα ποσότητας, αλλά και ποιότητας ή διαφοροποίησης, καινοτομίας και τεχνογνωσίας.
Σε κάθε περίπτωση η μετάβαση προς ένα νέο παραγωγικό-εξαγωγικό αναπτυξιακό πρότυπο απαιτεί ένα «πάντρεμα» παραδοσιακών προϊόντων, με νέα και καινοτόμα, μία συνέργια πρωτογενούς τομέα-μεταποίησης-υπηρεσιών, μία κρίσιμη μάζα παραγωγής, με υψηλή τεχνογνωσία. Και στο επίπεδο αυτό, ήδη γίνονται κινήσεις, αλλά απαιτούνται και πρόσθετα κίνητρα, άρσης γραφειοκρατικών εμποδίων και φορολογικών επιβαρύνσεων, που θα επισπεύσουν συγχωνεύσεις, κοινοπρακτικές δράσεις και συνεργατικά σχήματα.



ΧΡΗΜΑ_Πώς διαμορφώνονται στην παρούσα φάση οι επόμενες πρωτοβουλίες και προτεραιότητες του ΠΣΕ αλλά και του εξαγωγικού cluster που έχει συσταθεί με τους ΣΕΒΕ και ΣΕΚ;


ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ_ Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, πιστός στον καταστατικό του ρόλο για τη συνεχή υποστήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων, από το 1945 ως σήμερα, ενισχύει τις υπηρεσίες προς τα μέλη του, τόσο με τη χρήση νέων τεχνολογιών και του portal www.pse.gr, όσο και με εξειδικευμένες δράσεις ενημέρωσης, κατάρτισης, προώθησης-προβολής από Εθνικά και Κοινοτικά Προγράμματα. Ήδη, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Κρήτης διεκδικεί κοινοτικούς πόρους για την Προώθηση-Προβολή Προϊόντων Υψηλής Διατροφικής Αξίας στην αγορά της Ρωσίας, σε ένα έργο διάρκειας ως το τέλος του 2013 και συνολικού Προϋπολογισμού 1,8 εκατ. ευρώ, ενώ προκήρυξε και διαγωνισμό σχετικά με την υποστήριξη επιχειρήσεων σε δράσεις εκπαίδευσης-κατάρτισης προσωπικού από Πρόγραμμα του Υπουργείου Απασχόλησης.
Επίσης, ο ΠΣΕ, σε συνεργασία με την Κινεζική Πρεσβεία στην Αθήνα, έχει αναλάβει να συγκεντρώσει στοιχεία επικοινωνίας και προφίλ ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων στον τομέα του ελαιολάδου, προκειμένου να είναι διαθέσιμα στις αρμόδιες κινεζικές αρχές και τους ενδιαφερόμενους Κινέζους αγοραστές.
Ασφαλώς, συνεχίζονται και οι κοινές δράσεις του Cluster Εξωστρέφειας, καθώς μετά την επιτυχημένη διοργάνωση της Επιχειρηματικής Αποστολής GO International στην Κύπρο, όπου συναντήθηκαν 100 Έλληνες Εξαγωγείς με 250 αγοραστές από 5 χώρες (Κύπρος, Ιορδανία, Συρία, Λίβανος, Ιράκ), σχεδιάζονται τα επόμενα βήματα, σε συνεργασία πάντα με την Eurobank EFG. Σύντομα θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις και νεότερα.
Το κοινό όραμα που συνδέει το Cluster, έχει δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς και ισχυρή βούληση για συνέργιες και κοινές δράσεις, προς όφελος των εξαγωγικών επιχειρήσεων όλης της χώρας. Από την πλευρά μας, θα συνεχίσουμε τη διαρκή μας προσπάθεια για την υποβολή προτάσεων, θέσεων και λύσεων που θα άρουν τα αντικίνητρα στις εξαγωγές και θα οδηγήσουν στη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος ευνοϊκού για την περαιτέρω ανάπτυξη της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας στη χώρα.
Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι είμαστε συνεπιβάτες στο ίδιο πλοίο, αλλά και ότι όπως έλεγε ο Henry Ward Beecher «δεν είναι ο απόπλους του πλοίου από το λιμάνι, αλλά ο κατάπλους του που καθορίζει την επιτυχία του ταξιδιού». Είναι καιρός λοιπόν να φτάσουμε στα λιμάνια όλου του κόσμου με σηκωμένα λευκά πανιά νίκης και όχι μαύρα της ήττας και της απαισιοδοξίας.


 


 


 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΟΔΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ
ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΟΣ
ΧA-SODALI: ΝΕΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΕΙΣΗΓΜΕΝΕΣ
ΑΓΟΡΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
«ΕΞΑΓΩΓΕΣ: ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ»
ICAP: «ΦΡΕΝΑΡΕΙ» ΤΟ... ΓΡΗΓΟΡΟ ΦΑΓΗΤΟ
ΟΜΙΛΟΣ PRINTEC
ΟΜΙΛIΑ ΓΕΩΡΓIΟΥ Α. ΠΡΟΒOΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ OLYMPIC AIR-ΚΥΠΡΙΑΚΩΝ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΩΝ
ΑΓΟΡΑ Α.Ε.Ε.Α.Π.
ΦΑΚΕΛΟΣ LAMDA DEVELOPMENT
ΦΑΚΕΛΟΣ FG EUROPE
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ EUROMONEY
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΧΑ
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site