Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Νοέμβριος 2011-τ.377                              

O «ΧΟΡΟΣ» ΤΩΝ ΔΙΣ. ΣΤΑ ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΓΝΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ


Η εκχώρηση του μονοπωλίου στα τυχερά παιχνίδια στον ΟΠΑΠ και η μετατροπή του Ανώνυμη Εταιρεία, μετέτρεψαν τον ΟΠΑΠ σε μια μηχανή παραγωγής... χρήματος. Τα συνολικά του κέρδη στην δεκαετία πρέπει να ξεπέρασαν τα 10 δις. ευρώ, καθώς στα πρακτορεία του συνέρεαν εκατομμύρια έλληνες πολίτες.


Του Ευάγγελου Μανδραβέλη



Όταν το 2000 το Ελληνικό Δημόσιο εκχωρούσε το μονοπώλιο για την διεξαγωγή 11 τυχερών παιγνίων στον ΟΠΑΠ, ο τελευταίος κλήθηκε να πληρώσει σε αντάλλαγμα 110 δισ. δρχ., ή περίπου 322 εκατ. ευρώ. Τις μέρες εκείνες, το νούμερο αυτό φαίνονταν εντυπωσιακό. Αντιστοιχούσε περίπου στο 50% του ετήσιου κύκλου εργασιών και στο 150% των καθαρών κερδών προ φόρων της ΟΠΑΠ Α.Ε. για την προηγούμενη χρήση του 1999.
Μερικά χρόνια αργότερα, μετά την «εισβολή» στα πρακτορεία του οργανισμού των παιχνιδιών «Πάμε Στοίχημα» και του «ΚΙΝΟ», το αντάλλαγμα για τα δικαιώματα που έλαβε ο ΟΠΑΠ από το δημόσιο, αντιστοιχούσε μόλις στα κέρδη ενός τριμήνου. Τα έσοδα, από περίπου μισό δισ. ευρώ το 1999, δέκα χρόνια αργότερα είχαν δεκαπλασιαστεί σε πέντε δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων πενταπλασιάστηκαν σε 1 δισ. ευρώ. Η εκχώρηση του μονοπωλίου στα τυχερά παιχνίδια στον ΟΠΑΠ και η μετατροπή του Ανώνυμη Εταιρεία, μετέτρεψαν τον ΟΠΑΠ σε μια μηχανή παραγωγής... χρήματος. Τα συνολικά του κέρδη στην δεκαετία πρέπει να ξεπέρασαν τα 10 δις. ευρώ, καθώς στα πρακτορεία του συνέρεαν εκατομμύρια έλληνες πολίτες.
Το «θαύμα» του ΟΠΑΠ δημιούργησε η τάση του μέσου έλληνα να ρισκάρει τα χρήματά του. Και σε μια εποχή (1998-2008) που το εισόδημα αύξανε ραγδαία, τα πονταρίσματα των συμπολιτών μας κλιμακώνονταν επίσης. Μόνον η αγορά των νόμιμων τυχερών παιγνίων (ΟΠΑΠ, Λαχεία, Καζίνο), από περίπου 2,5 δις. ευρώ το 1998, το 2006 είχε υπερτριπλασιαστεί ξεπερνώντας τα 8,5 δισ. ευρώ. Η συγκεκριμένη αγορά φέρεται να «χτύπησε» σε οροφή το 2008 όταν ο ετήσιος τζίρος εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 10 δις. ευρώ. Από αυτά τα 5,5 δις. ευρώ αφορούσαν σε παιχνίδια του ΟΠΑΠ, 3,5 δις. ευρώ σε πονταρίσματα σε Καζίνο και τα υπόλοιπα σε Κρατικά Λαχεία και Ιπποδρομίες (ΟΔΙΕ).
Η πραγματική αγορά όμως των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 14 δις. ευρώ τη χρονιά εκείνη. Σ’ αυτά συνυπολογίζονται τα διαδικτυακά πονταρίσματα των ελλήνων και ο τζίρος στις παράνομες λέσχες τυχερών παιχνιδιών. «Ο ετήσιος τζίρος του παράνομου διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα εκτιμάται ότι είναι της τάξεως των 2 δις. ευρώ, δηλαδή περίπου ισάξιος του επίγειου στοιχήματος του κρατικού μονοπωλίου», ανέφερε η Έκθεση Αξιολόγησης Συνεπειών Ρυθμίσεων του υπουργείου Οικονομικών στο σχέδιο νόμου για τη ρύθμιση των τυχερών παιχνιδιών που παρουσίασε τον Γενάρη του 2011. «Επιπλέον αυτού του ποσού», συνεχίζει η έκθεση, «ο τζίρος στα ανταλλακτήρια στοιχηματισμού, παράνομου πόκερ και παιχνιδιών καζίνο, ανέρχεται σε περίπου 1,5-2,0 δις. ευρώ».
Αξιοσημείωτο είναι ότι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών, στην χώρα μας λειτουργούν παράνομα περίπου 10 έως 20 χιλ. παιγνιομηχανές (VLTs κ.λπ.), 150 χιλ. ηλεκτρονικοί υπολογιστές στους οποίους υπάρχει δημόσια πρόσβαση και είναι προσαρμοσμένοι για την διεξαγωγή τυχερών παιγνίων και άλλοι περίπου 250 διαδικτυακοί ιστότοποι (sites) όπου διεξάγονται κάθε είδος τυχερού παιγνίου. Από αυτούς, οι 60 ιστότοποι λειτουργούν και στην ελληνική γλώσσα, προκειμένου να ελκύουν μεγαλύτερο κοινό προερχόμενο από τη χώρα μας.
Η αγορά ωστόσο τα τελευταία δύο-τρία χρόνια δοκιμάζεται. Η οικονομική ύφεση και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος στους έλληνες, έχει οδηγήσει από το 2009 και μετά σε κάμψη του τζίρου στα τυχερά παιχνίδια. Τα έσοδα του ΟΠΑΠ του 2009 υποχώρησαν κατά 2% και πέρυσι κατά 5%. Ακόμη μεγαλύτερη αναμένεται η κάμψη μέσα στο 2011, όπου ο οργανισμός έχει ανακοινώσει μείωση των εσόδων 20% για το α’ εξάμηνο του έτους. Επίσης σημαντική είναι η μείωση των εσόδων και των κερδών των Καζίνο, όπως και της διεύθυνσης των Κρατικών Λαχείων του υπουργείου Οικονομίας. Το 2010 οι πωλήσεις κρατικών λαχείων υποχώρησαν στα 347 εκατ. ευρώ έναντι 417 εκατ. ευρώ το 2009.
Η πτώση των εσόδων δεν σημαίνει απαραίτητα ότι μειώθηκαν οι παίκτες. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, αυτό που μειώθηκε σημαντικά είναι το ύψος του πονταρίσματος ή η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των παικτών σε τυχερά παίγνια. Για παράδειγμα στο πρώτο 10μηνο του 2011, η προσέλευση στα Καζίνο περιορίστηκε κατά 5,8% -εκδόθηκαν 2,4 εκατ. εισιτήρια- αλλά τα πονταρίσματα μειώθηκαν κατά 13,5% φτάνοντας τα 1,8 δισ. ευρώ.
Πρόσφατη έρευνα της VPRC (Ιούλιος 2010) έδειξε ότι εν μέσω οικονομικής ύφεσης, εκατομμύρια έλληνες συρρέουν σε Καζίνο, πρακτορεία του ΟΠΑΠ, στον Ιππόδρομο κ.λπ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 42% του ενεργού πληθυσμού -περίπου 3,7 εκατ. κάτοικοι- της χώρας ποντάρει στην «θεά τύχη» εκ των οποίων, περίπου οι μισοί από αυτούς το κάνουν συστηματικά ή παίζουν αρκετά συχνά τυχερά παιχνίδια. Σε μηνιαία βάση, σύμφωνα με την VPRC, κάτι περισσότερο από 1,8 εκατ. πολίτες παίζουν και παρακολουθούν τις κληρώσεις του παιχνιδιού «ΚΙΝΟ» στα πρακτορεία του ΟΠΑΠ. Επίσης κάθε μήνα, περίπου 180 χιλ. άτομα επισκέπτονται τουλάχιστον ένα Καζίνο και άλλες 80 χιλ. επισκέπτονται τον Ιππόδρομο. Τέλος σε ένα εκατομμύριο περίπου εκτιμώνται οι έλληνες πολίτες που αγοράζουν λαχεία, ενώ ο μέσος «παίκτης» ξοδεύει, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών, κάτι λιγότερο από 94 ευρώ μηνιαίως σε τυχερά παιχνίδια.


 



ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΜΕΝΗ ΑΓΟΡΑ
Η δημοσιονομική κρίση στη χώρα μας, αλλά και η καταδίκη της Ελλάδας από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης του 2006, οδήγησε την προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο άνοιγμα της αγοράς τυχερών παιγνίων. Βασική πρόθεση από την παρέμβαση αυτή, ήταν η άντληση περίπου 1 δις. ευρώ από την εκχώρηση νέων αδειών τυχερών παιγνίων, και άλλα τόσα από την φορολόγησή τους και την νομιμοποίηση των «παράνομων» διαδικτυακών τυχερών παιγνίων μέσα σε ένα εύλογο διάστημα τετραετίας που θα ισχύσει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Η προσπάθεια της απελευθέρωσης των τυχερών παιγνίων ως πηγή δημοσιονομικών εσόδων, ξεκίνησε από το 2009 επί κυβερνήσεως ΝΔ καθώς τα σύννεφα της διεθνούς πιστωτικής κρίσης πλησίαζαν απειλητικά την Ελλάδα. Η κίνηση αυτή όμως ολοκληρώθηκε μόλις τον Αύγουστο του 2011, όταν ψηφίστηκε κατεπειγόντως ο νόμος 4002/2011. Βασικός στόχος του νόμου, όπως αναφέρεται στη σχετική Αιτιολογική Έκθεση του νομοσχεδίου, ήταν η δημιουργία κατάλληλων ρυθμιστικών, εποπτικών και ελεγκτικών μηχανισμών έτσι ώστε:
• να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η φερεγγυότητα των τυχερών παιγνίων στη χώρα μας,
• να διατηρηθεί σε ανεκτά επίπεδα η συμμετοχή των πολιτών και να προστατευθούν οι ανήλικοι και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού από τον εθισμό που μπορεί να υποστούν στα τυχερά παίγνια
• να διασφαλιστεί ότι τα τυχερά παίγνια οργανώνονται και διεξάγονται σύμφωνα με το νόμο, σύμφωνα με τους κανόνες του υπεύθυνου παιχνιδιού, και δεν εκτρέπονται προς παράνομη εκμετάλλευση και αισχροκέρδεια,
• να αποτραπεί η μετατροπή των ψυχαγωγικών-τεχνικών παιγνίων σε παράνομα τυχερά παίγνια, και τέλος
• να κατευθυνθεί η στοιχηματική δραστηριότητα σε νόμιμους και ελέγξιμους παρόχους, ώστε να περιοριστεί και προοπτικά να εξαλειφθεί ο παράνομος στοιχηματισμός και τα ποινικά αδικήματα που υποθάλπει (απάτη, φοροδιαφυγή, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές πράξεις, κ.λπ.).
Οι ουσιαστικοί λόγοι που επέβαλαν την κατεπείγουσα ψήφισή του νόμου 4002/2011 στην καρδιά του καλοκαιριού, ήταν η είσπραξη εσόδων από την εκχώρηση των νέων αδειών τυχερών παιγνίων, καθώς η τρόικα «έσφιγγε» τα λουριά της κυβέρνησης και της δημόσιας δίοικησης για μείωση του ελλείμματος και του δημοσίου χρέους. Επίσης η χρόνια καταβολή προστίμου στην Ε.Ε. για προγενέστερη νομοθεσία που κρίθηκε παράνομη στο Ευρωδικαστήριο ήταν ένας άλλος επιτακτικός λόγος για την αναθεώρηση του πλαισίου λειτουργίας των τυχερών και ψυχαγωγικών παιγνίων στην Ελλάδα.
Ειδικά για το τελευταίο, η Αιτιολογική Έκθεση της Βουλής αναφέρει: «Η ανάγκη ρύθμισης των παιγνίων και του στοιχηματισμού καθίσταται έτι περαιτέρω επείγουσα από το γεγονός ότι η χώρα μας έχει ήδη καταδικαστεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση των πάσης φύσεως παιγνίων, ότι καταβάλλει υπέρογκο πρόστιμο που ανέρχεται σε 31.536 ευρώ ημερησίως, και ότι εξακολουθούν να λειτουργούν, παρά ταύτα, παράνομα πολλά παίγνια και ιστοσελίδες στοιχηματισμού με όλες τις σχετικές αρνητικές παρενέργειες, στερώντας συγχρόνως το ελληνικό δημόσιο από σημαντικότατα πρόσθετα έσοδα». Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα τα πρόστιμα που καλείται να καταβάλει η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ένωση ξεπερνούν τα 10 εκατ. ευρώ.
Ο νέος νόμος προβλέπει την δημιουργία μιας νέας ελεγκτικής και εποπτικής αρχής των τυχερών και ψυχαγωγικών παιγνίων στην Ελλάδα, την νομιμοποίηση των παρόχων διαδικτυακών τυχερών παιγνίων και τη έκδοση μιας άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω παιγνιομηχανών (Video Lotteries Terminals). Η νέα εποπτική αρχή της αγοράς ονομάζεται Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) και η οποία ακόμη δεν έχει ενεργοποιηθεί. Το μόνο πρακτικά που έχει επιτευχθεί είναι η εκχώρηση στον ΟΠΑΠ μιας άδειας εκμετάλλευσης 35.000 παιγνιομηχανημάτων έναντι 560 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ήδη τα 474 εκατ. ευρώ έχουν εκταμιευθεί από τον ΟΠΑΠ προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Παράλληλα η κυβέρνηση, στην αγωνία της να αντλήσει νέα έσοδα που θα μειώσουν το χρέος, προχώρησε στην επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΠΑΠ που έληγε το 2020. Με την επέκταση αυτή, ο ΟΠΑΠ επεκτείνει το μονοπώλιό του στην εκμετάλλευση των 11 παιγνίων που διαχειρίζεται σήμερα (Λόττο, Τζόκερ, ΚΙΝΟ, Πάμε Στοίχημα κ.λπ.) για άλλα 10 χρόνια, διατηρώντας έτσι το αποκλειστικό δικαίωμα που κατείχε μέχρι το 2030.
Το αντίτιμο της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης ανέρχεται σε 375 εκατ. ευρώ, ενώ για τη δεκαετία 2020-2030 θα καταβάλει στο δημόσιο, το 5% των μικτών του εσόδων (Gross Gambling Yield, GGY). H εκταμίευση των 375 εκατ. ευρώ από την πλευρά του ΟΠΑΠ, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, δεδομένου ότι εκκρεμεί η έγκριση της σχετικής σύμβασης παραχώρησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο.  Σημειώνεται ότι με τη νέα σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί, ο ΟΠΑΠ αποκτά το μονοπωλιακό δικαίωμα διεξαγωγής των 10 παιχνιδιών και στο διαδίκτυο. Εξαίρεση από τον κανόνα αυτό συνιστά ο στοιχηματισμός προκαθορισμένης απόδοσης (Πάμε Στοίχημα).
Από την άλλη πλευρά, καθυστερεί ουσιαστικά η νομιμοποίηση των «παράνομων» διαδικτυακών τόπων τυχερών παιγνίων καθώς οι σχετικές ρυθμίσεις ακόμη δεν έχουν ενεργοποιηθεί. Το Ελληνικό Κράτος, δεν έχει ν’ αναμένει εφάπαξ έσοδα όπως στην περίπτωση του ΟΠΑΠ, αλλά χάνει σε φόρους. Η ΕΕΕΠ που είναι αρμόδια να ελέγξει τη συγκεκριμένη αγορά δεν έχει ακόμη συσταθεί έστω και αν μεσολάβησαν αρκετοί μήνες από την ψήφιση του νόμου.
Για τη συγκεκριμένη αγορά ενδιαφέρονται δεκάδες επιχειρήσεις παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών τυχερών παιγνίων καθώς η ελληνική αγορά θεωρείται ζωτικής σημασίας. Σύμφωνα με την ΟΠΑΠ, ο οποίος επικαλείται τα στοιχεία της εταιρείας H2 Gambling Capital, η χώρα συγκαταλέγεται πρώτη μαζί με την Ιταλία στις πιο σημαντικές αγορές της Ευρώπης σε ότι αφορά τις δαπάνες τυχερών παιγνίων ως ποσοστό του ΑΕΠ. Επίσης κατατάσσεται 5η με βάση την ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη στις ίδιες χώρες. Σύμφωνα με την H2 Gambling Capital το ετήσιο κατά κεφαλήν μικτό κέρδος ανέρχεται σε 248 ευρώ, ενώ το σύνολο των μικτών κερδών των παρόχων τυχερών παιχνιδιών (Καζίνο, ΟΠΑΠ, Λαχεία κ.λπ.) ανέρχεται σε 1,09% του ΑΕΠ. Ως μικτό κέρδος λογίζεται το ύψος των πονταρισμάτων μείον τις αποδόσεις στους παίκτες. Και τα μεγέθη αυτά αφορούν μόνον στα νόμιμα επίγεια τυχερά παιχνίδια.



VLTs: ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΜΙΝΙ ΚΑΖΙΝΟ


Η χειμαζόμενη αγορά των τυχερών παιγνίων αναμένεται να λάβει μια νέα ώθηση μέσω της εισαγωγής των παιγνιομηχανημάτων, γνωστά ως Video Lotteries Terminals (VLTs). Ο νέος νόμος δίνει το δικαίωμα στον ΟΠΑΠ το δικαίωμα εκμετάλλευσης 35.000 παιγνιομηχανών σε όλη την επικράτεια, εκ των οποίων τα 16.500 από αυτά θ’ αξιοποιηθούν στα πρακτορεία του, ενώ τα 18.500 θα διατεθούν προς εκμετάλλευση σε υπο-παραχωρησιούχους.
Ο ΟΠΑΠ έχει ήδη καταβάλει 474 εκατ. ευρώ για το δικαίωμα αυτό και αναμένεται να καταβάλει άλλα 81 εκατ. ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια. Συνολικά για κάθε άδεια παιγνιομηχανήματος θα καταβάλει 16.000 ευρώ. Στόχος του οργανισμού είναι, μέσα σε 12 μήνες (έως τον Νοέμβριο του 2012) να εγκαταστήσει τα 16.500 και σε 24 μήνες να έχει εκχωρήσει την εκμετάλλευση των υπολοίπων 18.500.
Σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει τόσο από το Ελληνικό Δημόσιο, όσο και από τον ΟΠΑΠ, η νέα αυτή αγορά θα δημιουργήσει νέα δεδομένα στην αγορά τυχερών παιγνίων. Ο σύμβουλος του δημοσίου H2 Global Capital εκτιμά ότι η αγορά αυτή μπορεί να ανέλθει σε 8 έως 10 δις. ευρώ έως το 2015, ενώ ο ΟΠΑΠ εκτιμά ότι θα πλησιάσει τα 5 δις. ευρώ. Φυσικά τα έσοδα αυτά δεν θα είναι νέα έσοδα που θα έλθουν να προστεθούν στα προηγούμενα, αλλά εκτιμάται ότι θα λάβουν και μερίδιο από άλλα παιχνίδια π.χ. ΚΙΝΟ, Καζίνο κ.λπ. Όπως και να έχουν τα πράγματα, τα VLTs θα δώσουν νέα ώθηση στην αγορά των τυχερών παιγνίων.
Ο ΟΠΑΠ εκτιμά ότι οι μηχανές του θα πραγματοποιούν ημερησίως κατά μέσο όρο μικτό κέρδος περίπου 80 ευρώ. Εξ΄ αυτών το 30% θα περιέρχεται στο δημόσιο ως φόρος, ενώ θα πρέπει να προστεθεί η αμοιβή του πρακτορείου (3% έως 5%) και τέλος η αμοιβή του τεχνολογικού παρόχου που θα προσφέρει τις μηχανές και την πλατφόρμα διεξαγωγής των παιχνιδιών. Ο οργανισμός, λόγω της πιστωτικής κρίσης στην χώρα, προτίθεται να αποπληρώσει τον τεχνολογικό πάροχό του με ποσοστό επί των κερδών, παρά με την αγορά του εξοπλισμού και των υπηρεσιών από τον ίδιο, κάτι που εκτιμάται θ’ απαιτούσε μια εκταμίευση 200 εκατ. ευρώ.
Οι επικριτές της κυβέρνησης κατά της απόφασης αυτής εκμετάλλευσης των VLΤs από τον ΟΠΑΠ είναι δύο κατηγοριών. Η πρώτη κατηγορεί την κυβέρνηση ότι «Καζινοποιεί» την Ελλάδα και ωθεί τους έλληνες προς τον τζόγο προς χάριν των δημόσιων εσόδων, ενώ η δεύτερη κατηγορία επικριτών αναφέρεται σε αθέμιτο ανταγωνισμό υπέρ του ΟΠΑΠ αφού η κυβέρνηση εκχωρεί τη σχετική άδεια χωρίς διαγωνισμό. Η υπόθεση, όπως φάνηκε και από την πρόσφατη προσφυγή των έξι Ελληνικών καζίνο, θα κριθεί μάλλον στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
Ο ΟΠΑΠ, για την εκμετάλλευση των VLTs προτίθεται ν’ αξιοποιήσει τα υφιστάμενα πρακτορεία του αλλά και τη δημιουργία νέων gaming halls όπως τα ονομάζει –κατ’ άλλους μίνι-Καζίνο- όπου σε ένα ενιαίο χώρο θα συγκεντρωθούν 15-25 παιγνιομηχανές. Πρόκειται για ένα νέο δίκτυο πωλήσεων τυχερών παιγνίων που θα δημιουργήσει ο ΟΠΑΠ ενώ άλλα 4 έως 10 αντίστοιχα δίκτυα θα δημιουργηθούν σε δεύτερο χρόνο από τους υποπαραχωρησιούχους που θ’ αναλάβουν την εκμετάλλευση των 18.500 VLTs.


 


ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟΥ ΤΟΥ ΟΠΑΠ


Ο νόμος περί ρύθμισης των τυχερών παιγνίων που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι χωρίς αμφιβολία δημιουργεί νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά τυχερών παιγνίων. Στην πράξη, η αναδιάταξη μιας αγοράς ύψους 12-13 δις. ευρώ σε ετήσια βάση και με κέρδη πολλών εκατοντάδων εκατ. ευρώ θέτει νέους όρους και ρυθμίσεις οι οποίοι δεν αφήνουν όλους ευχαριστημένους. Για κάποιους οι νέες ρυθμίσεις ουσιαστικά ενισχύουν το κρατικό μονοπώλιο που αξιοποιεί ο ΟΠΑΠ με απώτερο στόχο το δημόσιο ν’ αντλήσει έσοδα 1 δις. ευρώ από τον οργανισμό, ενώ για άλλους επιφέρει νέους κανόνες στην αγορά τυχερών παιχνιδιών η οποία σε σημαντικό βαθμό αποτελούσε ανεξέλεγκτη, αφορολόγητη και εστία διαφθοράς.
Όπως και να έχει η κατάσταση, οι ρυθμίσεις της προηγούμενης κυβέρνησης έχουν επιφέρει μέχρι σήμερα τρεις σημαντικές νομικές προσφυγές κατά της χώρας και της νέας νομοθεσίας της -μια από την εταιρεία Betfair, μια από την Ένωση Εταιρειών Διαδικτυακού Στοιχήματος (Remote Gambling Association, RGA) και η πιο πρόσφατη από έξι ελληνικά καζίνο.
Η πρώτη προσφυγή της Betfair πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούνιο, δηλαδή προ της ψήφισης του νόμου 4002/2011. Η προσφυγή υποβλήθηκε με βάση το σχέδιο νόμου που είχε κοινοποιηθεί από το ελληνικό κράτος στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το σχετικό κείμενο είχε κατατεθεί από τις Ελληνικές Αρχές τον περασμένο Απρίλιο και η βασική νομική αιτίαση που οδήγησε την βρετανική εταιρεία στην υποβολή της σχετικής προσφυγής, ήταν η διάταξη που απαγόρευε τη λειτουργία των ανταλλακτηρίων στοιχηματισμού στην Ελλάδα. Η διάταξη αυτή τελικά συμπεριλήφθηκε στον ν. 4002/2011 που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο.
Η δεύτερη προσφυγή υποβλήθηκε από την η RGA και βασίσζεται στη νομική αιτίαση ότι μεταξύ επίγειου (ΟΠΑΠ) και διαδικτυακού στοιχηματισμού, υφίσταται διαφορετική φορολογία προς όφελος του επίγειου. Συγκεκριμένα, στην προσφυγή αναφέρεται ότι στο νέο καθεστώτος για το διαδικτυακό στοίχημα, οι επίγειες υπηρεσίες στοιχηματισμού που προσφέρονται από τον ΟΠΑΠ εξαιρούνται, χωρίς αιτιολογία, της φορολόγησης 30% επί των ακαθάριστων κερδών, την οποία οι πάροχοι διαδικτυακού στοιχήματος είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν.
Επίσης, ο νέος νόμος για τα τυχερά παιχνίδια προβλέπει για το διαδικτυακό στοίχημα φόρο 10% επί των κερδών του παίκτη, ενώ για τις επίγειες υπηρεσίες στοιχηματισμού του ΟΠΑΠ ο φόρος  αυτός καταβάλλεται μόνο στην περίπτωση που τα κέρδη του παίκτη ξεπερνούν τα 100 ευρώ. Σύμφωνα με την RGA, οι ρυθμίσεις αυτές παρέχουν αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον ΟΠΑΠ και ότι ουσιαστικά συνιστά κρατική ενίσχυση. «Η παρούσα αδικαιολόγητη φορολογική εύνοια προς τον ΟΠΑΠ καθιστά αυτή την προσπάθεια εξαιρετικά δύσκολη και γι αυτό τον λόγο καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει τη νέα νομοθεσία ως προς τη  συμβατότητα της με τους κανόνες που ισχύουν για τις Κρατικές Ενισχύσεις», σχολίασε ο επικεφαλής της RGA κ. Clive Hawkswood.
Ο ΟΠΑΠ χαρακτήρισε σε ανακοίνωσή του ατεκμηρίωτρες τις αιτιάσεις της RGA, σημειώνοντας ότι ο ίδιος, προπληρώνει τους φόρους του μέσω των συμβάσεων παραχώρησης που υπογράφει με το Ελληνικό Δημόσιο. «Η ΟΠΑΠ Α.Ε., μέσω των συμβάσεων παραχώρησης από το Ελληνικό Δημόσιο, καταβάλλει ένα συνολικό τίμημα στο οποίο έχει ενσωματωθεί και το προβλεπόμενο μελλοντικό τέλος (και όχι φόρος) από τη διεξαγωγή των τυχερών παιγνίων», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση-απάντηση του ΟΠΑΠ που ακολούθησε της προσφυγής της RGA. Και συνεχίζει: «Η ΟΠΑΠ ΑΕ προεξοφλεί το μεγαλύτερο μέρος της φορολογικής της υποχρέωσης αναλαμβάνοντας και το αντίστοιχο οικονομικό βάρος να καταβάλει αμέσως το σχετικό τίμημα. Αντιθέτως οι μελλοντικοί ανταγωνιστές δεν θα χρειαστεί να προκαταβάλλουν ο,τιδήποτε παρά μόνο ένα ελάχιστο ποσό σε σχέση με όσα καταβάλλει η ΟΠΑΠ ΑΕ και θα αποδίδουν τέλος επί των παιγνιδιών μόνο στη βάση των εσόδων που θα πραγματοποιούν, όταν συμβεί αυτό».
Η τρίτη προσφυγή ήρθε από τα ελληνικά καζίνο και στοχεύει, τόσο στις διατάξεις του νόμου όσο και στην πρόθεση του ΟΠΑΠ να αναπτύξει μίνι καζίνο που θα περιλάβουν έως 25 παιγνιομηχανές (VLTs). Σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών καζίνο, τα μίνι καζίνο παραβιάζουν τους όρους των αδειών τους και συνιστούν κρατική ενίσχυση του ΟΠΑΠ.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι προσφυγές δεν θα παραμείνουν στο σημερινό επίπεδο, αλλά θα αυξηθούν. Ειδικότερα αναμένεται η υποβολή άλλης μίας τουλάχιστον προσφυγής, από της RGA σε συνεργασία με τη European Gaming and Betting Association (EGBA), κατά της επέκτασης του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ στα επίγεια -αλλά και τα online- παιχνίδια από το 2020. Στελέχη της αγοράς χαρακτηρίζουν την επέκταση του μονοπωλίου κατά 10 έτη ως κρατική ενίσχυση του ΟΠΑΠ, δεδομένου ότι η επέκταση του συγκεκριμένου δικαιώματος πραγματοποιήθηκε χωρίς διαγωνισμό σε μια εταιρεία που ελέγχεται κατά 66% από ιδιώτες.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι κατά του μονοπωλιακού δικαιώματος του ΟΠΑΠ στα επίγεια τυχερά παιχνίδια εκκρεμεί προσφυγή της εταιρείας Stanleybet στο Συμβούλιο της Επικρατείας από το 2006. Το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της χώρας έφερε το 2009 την προσφυγή αυτή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, διατυπώνοντας σχετικό προδικαστικό ερώτημα. Η απάντηση του Ευρωδικαστηρίου ωστόσο εκκρεμεί ακόμη.
Η StanleyBet αμφισβητεί το επίγειο μονοπώλιο του ΟΠΑΠ καθώς η ίδια στο παρελθόν (2009) επιχείρησε να λειτουργήσει στην Ελλάδα πρακτορεία διαμεσολάβησης σε τυχερά παίγνια αθλητικού στοιχηματισμού. Οι ελληνικές αστυνομικές αρχές μετά από αίτημα διαφόρων αρχών (π.χ. Δήμος Αθηναίων) σφράγισαν τα καταστήματα που λειτούργησαν για μερικές ημέρες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.


 



 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΟΔΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ Κ. ΠΑΠΑΔΗΜΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ STEFANO SALVINI
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ MARCUS KRALL
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΓΟΡΑ GAMING
BANKING MONEY CONFERENCE 2011
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ASSET & WEALTH MANAGEMENT
ΠΕΙΡΑΙΩΣ WEALTH MANAGEMENT
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΓΟΡΑ FACTORING
ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ "ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΧΡΗΜΑ"
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ EUROMONEY
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ Χ.Α.
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site