Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Δεκέμβριος 2011-τ.378                              

GAMING MONEY CONFERENCE 2011
Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΩΝ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 


Το νέο θεσμικό πλαίσιο και η απελευθέρωση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα ήταν το θέμα της συζήτησης στο συνέδριο Gaming Money Conference 2011

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Gaming Money Conference 2011, στο οποίο συμμετείχαν αξιόλογοι ομιλητές του χώρου και σημαντικά στελέχη του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, θέτοντας ερωτηματικά, αλλά και επιπλέον άξονες εξέτασης του νέου νομοσχεδίου για το άνοιγμα της αγοράς των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα.
Χαιρετίζοντας το Συνέδριο, ο κ. Γιώργος Νικητιάδης, υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, τόνισε: «αποφασίσαμε να δούμε σε μεγαλύτερο βάθος τα ζητήματα ρύθμισης τυχερών παιχνιδιών, γνωρίζοντας βέβαια καλά ότι η συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Τα χαρακτηριστικά αυτά προκύπτουν κυρίως από τη μεγάλη ανάγκη να προστατευτεί το κοινωνικό σύνολο, που εκ των πραγμάτων, από την ιδιομορφία αυτών των υπηρεσιών, μπαίνει σε κινδύνους σημαντικούς.
Και αυτό είναι κάτι που το αναγνωρίζουμε όλοι, ενώ αποτελεί και το σημαντικότερο λόγο για τον οποίο η πολιτεία μέχρι σήμερα ασκούσε μονοπωλιακά τη λειτουργία της σε σχέση με τη ρύθμιση των τυχερών παιχνιδιών.
Ο πρόσφατος νόμος θεωρώ ότι ήταν προϊόν σημαντικών συνιστωσών. Αρχικώς της μεγάλης εξέλιξης της τεχνολογίας, που σε αναγκάζει να δεις με ποιον τρόπο έχει ενταχθεί στη συγκεκριμένη αγορά και πώς οδηγεί στην απώλεια φορολογητέας ύλης από την ανάπτυξη παράνομων παιχνιδιών, όταν μάλιστα η σημερινή δημοσιονομική συγκυρία δεν αφήνει περιθώρια απωλειών. Επίσης είναι προϊόν της σύγκρισης με τα όσα ισχύουν σε άλλες χώρες, καθώς και άλλων παραμέτρων που σχετίζονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Το παρελθόν δεν είναι καλός γνώμονας, καθώς δεν συγκεντρώσαμε τα έσοδα που θα μπορούσαμε να έχουμε από τη συγκεκριμένη αγορά, ενώ και οι ρυθμίσεις που έγιναν δεν ήταν παρόμοιες με αυτές των άλλων αγορών. Ωστόσο, πλέον, βρισκόμαστε σε μια νέα κατάσταση.
Σήμερα ο έλεγχος εμφανίζεται ως καθοριστική ανάγκη με τον καινούργιο νόμο, που σε μεγάλο βαθμό απελευθερώνει τη λειτουργία των τυχερών παιχνιδιών και θεωρώ ότι πρέπει να παραμένει στόχος όλων μας το υπεύθυνο παιχνίδι και η προστασία του κοινωνικού συνόλου από υπέρμετρη σπατάλη, ο έλεγχος της δαπάνης και το όριο που τίθεται, η προστασία των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων και κυρίως των ανηλίκων και τέλος η αποτροπή εστιών διαφθοράς. Αυτά είμαστε υποχρεωμένοι να τα ελέγξουμε και θεωρώ ότι η καινούργια Αρχή θα κάνει πολλά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Πάνω από όλα όμως πιστεύω ότι ο διάλογος με την πολιτεία θα διασφαλίσει και τις στοχεύσεις της πολιτείας, αλλά και των ιδιωτών που μετέχουν στην αγορά αυτή».


ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ
Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Οικονομίας της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Φθιώτιδας
Ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας, στην ομιλία του, δήλωσε: «ο κλάδος των τυχερών παιγνίων είναι ένας κλάδος με ιδιαίτερη δυναμική σε παγκόσμιο επίπεδο, κυρίως λόγω της ραγδαίας διείσδυσης και επέκτασης της χρήσης της ηλεκτρονικής. Ένας κλάδος με ιδιαίτερη δυναμική και στην Ελλάδα, χώρα στην οποία η κατά κεφαλήν δαπάνη για τυχερά παιχνίδια - περίπου στα 300 ευρώ ανά ενήλικα - είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, υπολειπόμενη μόνο της αντίστοιχης στην Ιταλία και την Ιρλανδία, σε παρόμοιο επίπεδο με το αντίστοιχο της Ισπανίας και της Δανίας και αρκετά υψηλότερο από αυτό της Μεγάλης Βρετανίας και της Γαλλίας. Η απουσία, επί χρόνια, νομοθετικού ρυθμιστικού πλαισίου στη χώρα μας, το οποίο θα καθιστούσε εφικτή τη νόμιμη οργάνωση, λειτουργία, διεξαγωγή και διαχείριση των τεχνικών παιχνιδιών, εδράζεται σε εύλογες ανησυχίες, τόσο της πολιτείας όσο και ενός μεγάλου τμήματος των πολιτών, ανησυχίες τις οποίες προκαλούν ο εθιστικός χαρακτήρας αυτών των παιχνιδιών και οι εγγενείς κίνδυνοι που συνεπάγονται για τους πολίτες, ιδίως τους ανήλικους και τις θεωρούμενες ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Ωστόσο, οι ανησυχίες αυτές καθίστανται κίνδυνος όταν η Πολιτεία δεν παρεμβαίνει και δεν καθορίζει τα όρια και τη λειτουργία αυτής της πραγματικά ευαίσθητης αγοράς.
Είναι γεγονός ότι, στη χώρα μας, η καθολική απαγόρευση οδήγησε σε ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που αναμένονταν.
Σήμερα, εκτιμάται ότι στη χώρα μας λειτουργούν περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20.000 ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους και έως και 150.000 ηλεκτρονικοί υπολογιστές που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (όπως φρουτάκια)».


MANUEL ESPARRAGO


Brussels Manager, Remote Gambling Association
Ο κ. Manuel Esparrago ανέφερε ότι η RGA είναι η μεγαλύτερη ένωση στη βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών, με πάρα πολλά μέλη, τα οποία, όπως τόνισε, πρέπει να έχουν άδειες και να συμμορφώνονται με τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Κατά την παρέμβασή του επεσήμανε: «η Ένωση δεν θέλουμε να υποκαταστήσει το νόμο, αλλά να λειτουργεί συμπληρωματικά με αυτόν. Η ένωση χαρακτηρίζεται από υψηλά στάνταρντς και από την ακεραιότητά της και διαθέτει γραφεία στο Λονδίνο και τις Βρυξέλλες».
Για το νομικό πλαίσιο δήλωσε ότι υπάρχει δευτερογενής νομοθεσία που εφαρμόζει σειρά πολιτικών στις οποίες πολλές φορές εξαιρούνται τα παιχνίδια. «Δεν υπάρχει κάποιο «εργαλείο» που να ασχολείται με τα παιχνίδια και αυτό οφείλεται στις πιέσεις που ασκούν κάποια κράτη-μέλη. Χαρακτηριστικά να θυμίσουμε την «πράσινη χάρτα» περί του «no gambling». Τα κράτη-μέλη αποφασίζουν, αλλά πάντα σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν είναι ελεύθερα όταν αναπτύσσουν δραστηριότητες gambling. Υπάρχουν περιορισμοί. Οι νόμοι πρέπει να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις και να προστατεύουν τους καταναλωτές. Δεν υπάρχουν όμως περιορισμοί σχετικά με τα έσοδα. Οι ολικές απαγορεύσεις οδήγησαν στα αντίθετα αποτελέσματα. Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή υπάρχουν 20.000 μηχανές και 150.000 κομπιούτερ με «φρουτάκια». Για το λόγο αυτό, τον Αύγουστο η πολιτεία προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση. Εμείς τοποθετούμαστε θετικά στο άνοιγμα της αγοράς, αρκεί να συνοδεύεται από ένα πλαίσιο εποπτείας των αδειοδοτήσεων και προστασίας των καταναλωτών. Η αγορά πρέπει να ρυθμιστεί ώστε να υπάρχει δυνατότητα για επιχειρηματική δραστηριότητα και έσοδα για το δημόσιο. Για παράδειγμα στην Ιταλία η ρύθμιση της αγοράς οδήγησε σε κατακόρυφη αύξηση των εσόδων από τα 400 εκατ. ευρώ στο 1,5 δισ. ευρώ. Ο κλάδος θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, οι οποίες μέχρι στιγμής είναι πολύ μακριά από τους στόχους που έχουν τεθεί. Ιδιαίτερη ώθηση θα δώσει ο ΟΠΑΠ, ο οποίος θα αποτελέσει μια «περιζήτητη νύφη», καθώς κατέχει το 70% της νόμιμης αγοράς στη χώρα.
H υλοποίηση των αποκρατικοποιήσεων μπορεί να μειώσει το χρέος και να δημιουργήσει ανάπτυξη.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΚΟΥΛΗΣ
Managing Partner, «Law Offices C. N. Couccoullis & Associates»


Στην ομιλία του ο κ. Κουκούλης δήλωσε: «μεταξύ άλλων ρυθμίσεων, ο Νόμος 4002, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την 22α Αυγούστου 2011, αποσκοπεί στο να βάλει τάξη στη μέχρι τότε αρρύθμιστη, ασύδοτη και παράνομη αγορά των τυχερών παιγνίων, επ’ ωφελεία του δημοσίου συμφέροντος και της δημοσίας τάξεως, καθώς και της ασφάλειας και προστασίας των πολιτών. Ο Νόμος 4002 πρωτοπορεί στην Ευρώπη, εισάγοντας κανόνες που διέπουν το υπεύθυνο παιχνίδι, το οποίο αποτελεί τη βασική αρχή διεξαγωγής των τυχερών παιγνίων, τόσο εκείνων που διεξάγονται με παιγνιομηχανήματα όσο και εκείνων που διεξάγονται στο διαδίκτυο. Καθορίζεται δια του Νόμου ο γενικός κανόνας συμμετοχής στα τυχερά παίγνια των ατόμων που έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους. Απαγορεύει απολύτως την παροχή πίστωσης ή έκπτωσης στους παίκτες, με στόχο την προστασία αυτών από υπερβολική στοιχηματική δραστηριότητα και τη συγκράτηση των ποσών που θα παίζονται σε λογικά επίπεδα. Σε άτομα κάτω του 21ου έτους ηλικίας τους απαγορεύεται όχι μόνο η συμμετοχή αλλά ακόμη και η είσοδός τους σε χώρους που διεξάγονται τυχερά παίγνια. Δια των διατάξεων του Νόμου 4002 εισάγεται η ατομική κάρτα παίκτη, που αποτελεί τον πυλώνα του υπεύθυνου παιχνιδιού, καθώς θα μπορεί να εξακριβώνεται με τον τρόπο αυτό η ηλικία, το ΑΦΜ, οι χρηματικές ροές, ο χρόνος συμμετοχής, τα ενδεχόμενα μέγιστα ποσά που παίζει ο παίκτης ανά ημέρα ή ανά μήνα και όλα τα αναγκαία στοιχεία αυτοπροστασίας του».


ANDREW GELLATLY
Editorial Director,Gambling Data
«Η κρίση χρέους στην Ευρώπη επιδεινώνει την κατάσταση στην αγορά παιγνίων, με αποτέλεσμα ζητήματα που πριν από ένα χρόνο δεν είχαν μεγάλη σημαία για την εν λόγω αγορά, σήμερα να θεωρούνται “καυτά”. Η Ισλανδία, η Ελλάδα και η Πορτογαλία πρέπει να κάνουν μεγάλες νομοθετικές ρυθμίσεις. Στην Ελλάδα το εκτιμώμενο μέγεθος της νόμιμης αγοράς από πλευράς εσόδων υπολογίζεται στα 2,3 δισ. ευρώ ετησίως και σύμφωνα με στοιχεία του 2010 το 71% της αγοράς αυτής το κατέχει ο ΟΠΑΠ. Το παράνομο οn line στοίχημα υπολογίζεται ότι ανέρχεται στα 260 εκατ. ευρώ ετησίως και σε αυτό το κομμάτι πρέπει ο έλεγχος των αρμοδίων αρχών να εστιάσει», τόνισε ο κ. Gellatly κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο συνέδριο.
Όπως δήλωσε, «στην Ιταλία η αγορά των VLTs «άνθησε» και όλες οι προσδοκίες υπερκαλύφθηκαν, προσφέροντας ημερήσιο κέρδος ανά μηχάνημα 180 ευρώ. Μεγάλες προσδοκίες υπάρχουν και για τα VLTs στη χώρα μας».


PANEL I
ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΓΝΙΩΝ


Στο πρώτο πάνελ συμμετείχαν οι ομιλητές κ.κ. Γιώργος Χριστοδουλάκης, Special Secretary for Asset Restructuring & Privatizations, Ministry of Finance, Martin Cruddace, Chief Legal & Regulatory Officer, Betfair, Manuel Esparrago, Brussels Manager, Remote Gambling Association, Roberto Jacchia, Avvocato, Member of the Italian Bar, Κωνσταντίνος Μαραγκάκης, Head of Communications, StanleyBet.
Ο κ. Γιώργος Χριστοδουλάκης ανέφερε ότι πριν το νόμο υπήρχε μια κατακερματισμένη αγορά, στην οποία όλοι ήταν ελεύθεροι να κάνουν ό,τι επιθυμούσαν και γενικά ήταν μια αγορά σε πορεία φθίνουσα. Οι καινούριες τεχνολογίες έφεραν την αγορά ενώπιον της νέας πραγματικότητας του ηλεκτρονικού παιχνιδιού που κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει. «Έπρεπε να συνδυάσουμε τα παιχνίδια με κάποιους περιορισμούς, ώστε το άνοιγμα της αγοράς να υποδεχτεί συνετούς καταναλωτές. Μέσα από τους κανονισμούς βγαίνουν τα κίνητρα. Η παραβίαση των κανόνων θα πρέπει να έχει κάποιο τίμημα, οικονομικό ή άλλο. Το offline gaming θα πρέπει να παραμείνει μονοπωλιακό, αλλά οι άδειες του ΟΠΑΠ να μπορούν να επεκταθούν ενώ υπάρχουν τα καζίνο αλλά και ο ιππόδρομος. Στην online αγορά θα υπάρξει πλήρης ανταγωνισμός. Το ρυθμιστικό καθεστώς πρέπει να συνθέσει όλες τις παραπάνω παραμέτρους, ενώ η κατάτμηση της αγοράς θα διευκολύνει τις παραχωρήσεις. Η επιτροπή έρχεται να ρυθμίσει την αγορά και να αναπτύξει κανόνες θεμιτού ανταγωνισμού. Ήδη έχει λυθεί το θέμα των vlt’s αδειών με τον ΟΠΑΠ και οδεύουμε σε πλήρη θεσμοθέτηση με το διαγωνισμό για τις άδειες. Πολλοί συμμετέχοντες ακόμα διαμαρτύρονται, αλλά ο νόμος προσπαθεί να λάβει υπόψη όλη την κριτική της αγοράς. Δεν γίνεται να ικανοποιηθούν όλοι, καθώς πρέπει να προστατεύσουμε τα δικαιώματα του πολίτη.
Ο κ. Martin Cruddace Cruddace τόνισε τη σπουδαιότητα της ύπαρξης μιας ρυθμιζόμενης αγοράς με δίκαιη φορολόγηση. «Η Betfair θέλει τους κανονισμούς, θέλουμε την κλιμάκωση της φορολόγησης. Το ελληνικό νομοθετικό μοντέλο μοιάζει με το γαλλικό. Είναι σημαντική η προστασία του πολίτη, αλλά δεν θα υπάρξει κέρδος για κανέναν, όπως στη Γαλλία. Η τεχνολογία είναι μπροστά από οποιαδήποτε ρύθμιση. Είναι ευκαιρία για την Ελλάδα να κάνει ένα βήμα πιο πέρα. Η κυβέρνηση αφιέρωσε χρόνο για κανόνες, αλλά δεν είμαι βέβαιος ότι αυτοί θα καλύψουν τους στόχους, καθώς υπάρχει μονοπωλιακή προσέγγιση. Δεν μπορείς να δημιουργείς κανόνες που επιτρέπουν την παράνομη δραστηριότητα στην Καραϊβική και να υπάρχει απώλεια εσόδων. Προσπαθούμε να έχουμε ένα ευκρινές κανονιστικό καθεστώς, ώστε να μη χρειάζεται συνεχώς η παρέμβαση των δικαστηρίων. Στην Ελλάδα θα ήταν καλό κυβέρνηση και πάροχοι να εξομαλύνουν το δρόμο, ώστε να υπάρχει το πλαίσιο, καθώς οι operators δείχνουν έτοιμοι να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους. Είναι πιο σωστό να υπάρχει συνεννόηση, παρά να «τρέχουμε» στα δικαστήρια.
Ο κ. Manuel Esparrago, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι οι operators έχουν υψηλά στάνταρ γνώσης και μπορούν να βοηθήσουν τους νομοθέτες, όμως δεν υπάρχει ακόμα η απαιτούμενη αμοιβαία εμπιστοσύνη. Οι διάφοροι τεχνικοί περιορισμοί έχουν στόχο τους operators, σύμφωνα πάντα με τον ίδιο. Με λίγες τροποποιήσεις στο νόμο μπορεί να επιτευχθεί πολύ καλύτερο αποτέλεσμα. Επίσης τόνισε ότι «δεν πρέπει να φοβόμαστε το ευρωπαϊκό δικαστήριο, καθώς θα είναι χρήσιμο για χώρες που δεν έχουν τεχνογνωσία να περάσουν τις μεταρρυθμίσεις. Υπάρχουν χώρες που από μόνες τους δεν κάνουν καμία κίνηση».
Ο κ. Roberto Jacchia, από την πλευρά του, ξεκίνησε την ομιλία του λέγοντας: «Είμαι ο δικηγόρος  που εκπροσώπησε στο ευρωπαϊκό δικαστήριο όλες τις ιταλικές υποθέσεις. Η Ιταλία σκιαγραφείται σαν το «καλό παιδί» της Ευρώπης. Όλα ξεκινάνε από ένα αυστηρό κρατικό μονοπώλιο του 1948, που άρχισε να ανοίγει το 1999 με ένα διαγωνισμό που εξαιρούσε κάποιους operators. Όταν κάποιοι ξένοι άρχισαν να λειτουργούν διασυνοριακά, αμέσως τα ιταλικά δικαστήρια παρέπεμψαν τις υποθέσεις στο ευρωδικαστήριο. Έτσι η ιταλική αγορά άρχισε να ανοίγει σταδιακά με αποφάσεις των δικαστηρίων». Ο κ. Jacchia ανέφερε ότι η πραγματικότητα δεν είναι όπως φαίνεται στον τομέα των τυχερών παιχνιδιών, καθώς αποτελεί ένα πολύ ιδιαίτερο τμήμα της ευρωνομοθεσίας και τα νομοθετικά κείμενα είναι πολύ λεπτά. Υπάρχει θέμα ανοίγματος των διαδικασιών. Τα πράγματα δεν είναι απλά σε νομικό επίπεδο και το θέμα είναι πολύ ανοικτό, καθώς πολιτικοποιήθηκε πολύ στην Ιταλία. Υπήρξε χάσμα μεταξύ των ιταλικών δικαστικών αρχών και της πολιτικής πλευράς. Η αγορά της Ιταλίας είναι τεράστια, καθώς ο τζίρος της φτάνει τα 62 δισ. ευρώ, δηλαδή είναι πιο μεγάλος από αυτόν του κλάδου ενέργειας και της αυτοκινητοβιομηχανίας. Εάν δεν γίνεται φορολόγηση στην πηγή, κάθε άλλος τρόπος είναι πολύ δύσκολος.
Ο κ. Κωνσταντίνος Μαραγκάκης υπογράμμισε ότι τα περισσότερα κράτη - μέλη έχουν ένα τομέα offline παιγνίων που επιτρέπει τη συμμετοχή ιδιωτών παρόχων. Πολύ λίγα είναι τα κράτη που δεν επιτρέπουν το offline. Ένα από αυτά είναι η Ελλάδα. Βλέπω την Ελλάδα να μεταρρυθμίζει τη νομοθεσία και, από το 2008, να μένει σε εκκρεμότητα το offline για μυστήριους λόγους. Οι περισσότερες αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων περιγράφουν αυτή την κατάσταση ως εξής: «Το θέμα των μονοπωλίων δεν ρυθμίζεται και δεν έχουμε απαντήσεις στα θέματα που μας θέτουν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι εταίροι. Να δούμε το παράδειγμα άλλων κρατών - μελών για να έχουμε ένα μοντέλο». Παρόλα αυτά, παραμένω αισιόδοξος και ελπίζω να έχουμε πρόοδο ώστε τα νομοθετήματα να μη γυρίζουν προς τα πίσω την ελληνική αγορά.


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΟΥΤΣΑΣ
Director retail services, Greece & Albania
Colliers International
«Υπάρχουν δύο πολύ σημαντικές προυποθέσεις στη βιομηχανία του gaming. Και αυτές έχουν να κάνουν με τους ανθρώπους και τις μηχανές. Κάθε εργαζόμενος πρέπει να έχει υψηλή αίσθηση ευθύνης και να είναι απόλυτα έμπιστος. Όσον αφορά τις μηχανές, θα πρέπει να επιθεωρούνται τακτικά και να βρίσκονται δίκαιες σε κάθε στιγμή». Όσον αφορά στα πρακτορεία - καταστήματα τόνισε ότι «η γνωστή σε όλους όσους ασχολούνται με το Real Estate, και δη αυτό των εμπορικών ακινήτων σε κεντρικές και περιφερειακές αγορές, ρήση ότι τα τρία σημαντικότερα χαρακτηριστικά για να γίνει αποδοτικότερη η επένδυση είναι location, location, location θεωρώ αδιαμφισβήτητα ότι ισχύει και στην περίπτωση των καταστημάτων με μηχανές τυχερών παιχνιδιών».
PANEL II
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΡΥΘΜΙΣΜΕΝΗ ΑΓΟΡΑ
Τις ευκαιρίες και τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς παιγνίων με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που τη διέπει ανέλυσαν διεξοδικά οι κ.κ. Γιώργος Δελλής, Ass. Professor of administrative law, Kapodistrian University of Athens, Κρυσταλλία Ιατρίδου, Associate, Karageorgiou & Associates Law Firm και Ντίνος Στρανομύτης, Trading & Managing Director, Consultant E.I. Malta, με συντονιστή τον κ. Βαγγέλη Μανδραβέλλη, δημοσιογράφο της εφημερίδας «Καθημερινή».
Την ανάγκη ύπαρξης στη χώρα μας μιας πλήρως ρυθμισμένης αγοράς μέσω της λειτουργίας ανεξάρτητης αρχής, που θα έχει τη δυνατότητα να παίρνει και σκληρές αποφάσεις, επεσήμανε ο κ. Ντίνος Στρανομύτης. Αναφερόμενος στην αγορά του στοιχήματος στη Μάλτα, που είναι πλήρως ρυθμισμένη, δήλωσε ότι «η αγορά του στοιχήματος εκεί διέπεται από μια πολιτιστική κουλτούρα παρόμοια με την αγγλική, με αποτέλεσμα να προσελκύει επενδύσεις, ενώ ταυτόχρονα η φορολογία προσελκύει τους παίκτες».
Στην ελληνική αγορά πρέπει να υπάρξει υπεύθυνο gaming, χωρίς βίαιη ανακατανομή των εισοδημάτων των τοπικών κοινωνιών. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι οι εταιρείες να φροντίσουν ώστε να προστατεύσουν το καταναλωτικό τους κοινό.
Σχετικά με τα VLTS, δήλωσε ότι προβλέπει πως ο αντίκτυπος που θα έχει στην αγορά θα είναι ίδιος με του ΚΙΝΟ σε σχέση με το ΣΤΟΙΧΗΜΑ.
Από την πλευρά του, ο κ. Γιώργος Δελλής είπε ότι θεωρεί πως «το νέο νομοθετικό πλαίσιο εξυπηρετεί πρωτίστως εισπρακτικούς σκοπούς και δευτερευόντως κοινωνικούς». Όπως δήλωσε: «ο συγκεκριμένος νόμος δεν δημιουργήθηκε από το μηδέν. Ο σκοπός του ήταν να μη χάσει ο ΟΠΑΠ την πρωτοκαθεδρία του στην αγορά». Τα προβλήματα που απαρίθμησε ότι προκύπτουν από το νέο πλαίσιο που διέπει την αγορά τυχερών παιγνίων είναι:
- Ημιτελής απελευθέρωση, καθώς ο ΟΠΑΠ διατηρεί την πρωτοκαθεδρία
- Δημιουργία συστήματος εποπτείας, χωρίς καθολική αρμοδιότητα
- Υπέρμετρη ρύθμιση και φορολόγηση στο διαδικτυακό στοίχημα
Όπως είπε: «σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, η αγορά τυχερών παιγνίων πρέπει να διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της συνέπειας στη νομοθετική διαδικασία. Στην ελληνική αγορά η διαφάνεια δεν επιτυγχάνεται στο βαθμό που είναι δυνατή. Ταυτόχρονα υπάρχει διακριτική διαχείριση μέσω μιας μορφής κρατικής ενίσχυσης προς τον ΟΠΑΠ με τα VLTS. Επίσης υπάρχουν διαφορές στο φορολογικό καθεστώς του ΟΠΑΠ με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους στην αγορά, με αποτέλεσμα όλες αυτές οι παράμετροι να θέτουν υπό αμφισβήτηση την ιδιωτικοποίηση του οργανισμού».
Σε σχέση με τις προοπτικές στην ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ ανέφερε ότι η αποκρατικοποίησή του μπορεί να αποφέρει θετικά αποτελέσματα αν πραγματοποιηθεί σε σωστές βάσεις. «Ίσως να ξεφύγει από το “δηλητηριασμένο” νομικό δώρο του μονοπωλίου. Αν ιδιωτικοποιηθεί όμως και συνεχίσει να λειτουργεί με το ίδιο καθεστώς, το μοναδικό αποτέλεσμα που θα έχουμε θα είναι ένας ιδιώτης που θα αντλεί υπερκέρδος».
 Όσον αφορά στη στάση της κυβέρνησης για τα «ανταλλακτήρια», τόνισε ότι «το πρόβλημα είναι το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και προφανώς η πολιτεία αυτό φοβήθηκε. Τα ανταλλακτήρια αποτελούν τον πιο επικίνδυνο θεσμό».
Στην πρόβλεψη του νέου νόμου σχετικά με την άρση της αντίφασης μεταξύ ψυχαγωγικών και τυχερών παιχνιδιών αναφέρθηκε η κα Κρυσταλλία Ιατρίδου, που είπε πως: «Ο λόγος που η Ελλάδα καταδικάστηκε από το Δικαστήριο της Ε.Ε. ήταν η απαγόρευση των ψυχαγωγικών παιχνιδιών χωρίς να προβεί στη διαφοροποίησή τους από τα τυχερά παιχνίδια. Ο νόμος φαίνεται πως αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα με την εισαγωγή μηχανημάτων VLTS. Σε δεύτερο επίπεδο, όσον αφορά στην παροχή υπηρεσιών και την εγκατάσταση στη χώρα μας των μηχανημάτων αυτών, θεωρώ ότι υπάρχει διστακτικότητα». Όσον αφορά στο on line στοίχημα, είπε: «προβλέπεται πως ο πάροχος θα πρέπει να έχει ένα domain με κατάληξη gr. Πέρα από αυτά όμως πρέπει να πούμε ότι ο νόμος παραβλέπει κάποιους τομείς στοιχήματος, όπως το θέμα των ανταλλακτηρίων στοιχημάτων».
Σε σχέση με τη λειτουργία της Επιτροπής Ελέγχου που θα έπρεπε να λειτουργεί από το 2006, τόνισε: «το κράτος οφείλει να συστήσει μια Επιτροπή που θα συνεισφέρει ουσιαστικά στην αγορά. Η διαδικασία αυτή θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα με τη δημοσίευση του νόμου, καθώς υπάρχει σωρεία διατάξεων που προβλέπει την παρέμβαση της αρχής αυτής για την ύπαρξη σαφέστερου νομικού πλαισίου. Σίγουρα δεν νοείται ο νόμος χωρίς την Επιτροπή σε πλήρη λειτουργία. Αφήνουμε έτσι το περιθώριο στο νόμο να δίνει την εξουσιοδότηση είτε στον υπουργό είτε στην Επιτροπή για να ρυθμίσει τις τεχνικές λεπτομέρειες». Στην αρχή, όπως δήλωσε, ο νόμος φαίνεται να είχε επίπτωση στη στάση των εταιρειών, καθώς από την 1η διαβούλευση εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από δικηγορικό γραφείο στο εξωτερικό, όμως από το Μάρτιο και μετά που φάνηκε το μονοπώλιο του ΟΠΑΠ το ενδιαφέρον των εταιρειών μειώθηκε.
Η αγορά παιγνίων έχει ετήσιο τζίρο που αγγίζει τα 7 δισ. ευρώ και είναι υποχρέωση της πολιτείας να προχωρήσει στο άνοιγμα της αγοράς ως ένα υπεύθυνο μέρος της αγοράς της διασκέδασης.


ΧΑΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
Έλληνας Πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου
Από τη δική του πλευρά, ο κ. Χάρης Οικονομόπουλος είπε: «τα βασικότερα προβλήματα της αγοράς είναι η έλλειψη κυβερνησιμότητας, η αδιαφάνεια και η έλλειψη κινήτρων ανάπτυξης» και πρόσθεσε: «η αγορά των τυχερών παιγνίων μπορεί να είναι εξαιρετικά αποδοτική και με άμεσα οφέλη για τη χώρα όταν λειτουργεί με τις απαραίτητες προϋποθέσεις και συγκεκριμένα με βάση τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας. Σήμερα η αγορά παραμένει περιορισμένη και δεν μπορεί να είναι υποχείριο μιας άλλοτε κρατικής και άλλοτε ιδιωτικής επιχείρησης».
Για την ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ ανέφερε πως «το δημόσιο ανέκαθεν αποκτούσε επιχειρήσεις επειδή αδυνατούσε να τις ελέγξει. Η ιδιωτικοποίηση επιβάλλεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος, που σχετίζεται με ανταγωνιστικές, άμεσες και ξένες επενδύσεις, αλλά και με τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Αποτελεί σίγουρα ένα μέσο που μπορεί να αποφέρει σημαντικά φορολογικά έσοδα και να οδηγήσει σε ανάπτυξη. Όμως αυτό που μέχρι τώρα γίνεται, είναι να παραβιάζονται οι διαδικασίες ανάθεσης από μια ιδιωτική εταιρεία».
PANEL ΙII
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΣΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Στην τρίτη ενότητα του συνεδρίου συμμετείχαν οι κ.κ. Εμμανουήλ Σκούρτης, Director - Head of Restructuring & AAS, KPMG, Δημήτρης Πολίτης, Managing Director & Head of Global Banking, HSBC, Γιώργος Χριστοδουλάκης, Ειδικός Γραμματέας Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, Ηρακλής Λάππας, Γενικός Γραμματέας του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Παιχνιδιών Πρόγνωσης ΟΠΑΠ (ΠΟΕΠΠΠ) και Νικόλαος Ρουμνάκης, Σύμβουλος στη Δικηγορική Εταιρεία «Σινανίδης & Σινανίδης», με συντονιστή τον κ. Νίκο Χρυσικόπουλο, δημοσιογράφο του capital.gr.
Αναφερόμενος στην πολιτική διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας και στο πώς αυτή εξειδικεύεται στον τομέα του «gaming», ο κ. Γιώργος Χριστοδουλάκης, Ειδικός Γραμματέας Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, σημείωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση εγκατέστησε και εφάρμοσε τις αρχές διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας, έχοντας ως πρωταρχικό στόχο τη μεγιστοποίηση της αξίας της. Στο εν λόγω πλαίσιο, υπογράμμισε ότι οι ιδιωτικοποιήσεις και, κατ’ επέκταση, το άνοιγμα της αγοράς των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα, αποτελεί ένα μακροπρόθεσμο στόχο που απαιτεί νομικές διαπραγματεύσεις, καθώς και διαβουλεύσεις, προκειμένου να επιλεχθεί και να εγκατασταθεί ένας στρατηγικός επενδυτής. «Το χαρτοφυλάκιο του δημοσίου περιλαμβάνει και το 34% του ΟΠΑΠ, ο οποίος εκμεταλλεύεται δικαιώματα παιγνίων υπό ορισμένους όρους και για ορισμένο χρόνο».
Σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ, ο κ. Δημήτρης Πολίτης δήλωσε: «η κυβέρνηση έχει δείξει ισχυρή πρόθεση για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Πρέπει όμως να υπάρξει περαιτέρω ρύθμιση και “άνοιγμα” της αγοράς. Η ιδιωτικοποίηση δεν πρέπει να γίνει βεβιασμένα». Αναφερόμενος στο νέο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την αγορά, επεσήμανε ότι σταδιακά θα μεταβούμε σε μια πιο ξεκάθαρη αγορά για τους επενδυτές και τους καταναλωτές. Μέσω των VLTS θα υπάρξει επίσης ένα νέο κοινό και ταυτόχρονα μέσω της ιδιωτικοποίησης στα κρατικά λαχεία και το ιπποδρομιακό στοίχημα θα έχουμε θετικά αποτελέσματα, καθώς θα περιοριστεί το παράνομο στοίχημα σημαντικά και το κράτος θα έχει φορολογικά έσοδα.
«Ο νέος νόμος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να “ανοίξει” η αγορά παιγνίων και να προκύψουν ευκαιρίες για τους ικανούς παίκτες του κλάδου. Ο ΟΠΑΠ θα αποτελέσει μια πιο κερδοφόρα εταιρεία και μέσω της συμπίεσης κερδών θα γίνει πιο προσιτός στο καταναλωτικό κοινό και θα οδηγήσει τις εταιρείες στην προσφορά καλύτερων προϊόντων», δήλωσε εν συνεχεία ο κ. Ηρακλής Λάππας. Πρόσθεσε ότι «επιτέλους πρέπει να καταρρεύσει ο μύθος του “κακού γίγαντα” για τον ΟΠΑΠ, καθώς αφενός έχει προσφέρει δισεκατομμύρια στο ελληνικό κράτος και αφετέρου τα δικαιώματα που έχει ο Οργανισμός τα αγόρασε». Μιλώντας για τα VLTS, τόνισε «ότι η εφαρμογή που αφορά στα 35.000 μηχανήματα θα αποτελέσει πρόβλημα, καθώς προκύπτουν συμβατικά δικαιώματα».
Ο κ. Εμμανουήλ Σκούρτης μίλησε για τη σημασία του φορολογικού καθεστώτος στην αγορά παιγνίων, που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την εξέλιξη της αγοράς. Συγκεκριμένα υπάρχουν δύο βασικά φορολογικά συστήματα: α) η επιβολή φόρου στον τζίρο, που μετακυλίεται στον καταναλωτή και β) η επιβολή φόρου στο ποσό που κερδίζει ο νικητής. Αυτό που επελέγη από την ελληνική κυβέρνηση είναι η φορολόγηση στα μικτά κέρδη. Όσον αφορά το νέο νόμο, θεωρεί ότι για τους καταναλωτές θα υπάρξει μια νέα αγορά και το κράτος θα επωφεληθεί αυξάνοντας τα έσοδά του.
Από την πλευρά του, ο κ. Νικόλαος Ρουμνάκης υποστήριξε ότι η ελληνική αγορά δεν ήταν ποτέ περιορισμένη, εξαιτίας της πληθώρας των παράνομων τερματικών (VLTs) που λειτουργούσαν στη χώρα και, ως εκ τούτου, είναι ιδιαίτερα σημαντικό το κράτος να προχωρήσει κατά προτεραιότητα, με έναν ολοκληρωμένο έλεγχο της αγοράς. Ο έλεγχος της «μαύρης» αγοράς μπορεί να επηρεάσει θετικά τις επενδύσεις, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις οι παράνομες παιχνιδομηχανές στην Ελλάδα ανέρχονται στις 200.000. Πρόσθεσε ότι μπορεί να ελεγχθεί με τεχνολογικά μέσα η αγορά όπως και στην Ιταλία, όπου για κάθε στοίχημα δίνεται ένας μοναδικός κωδικός, μέσω του οποίου γίνεται αντιληπτό αν το στοίχημα έχει παιχτεί σε νόμιμο ή παράνομο πάροχο.


Jürgen Creutzmann



Ευρωβουλευτής, μέλος της Επιτροπής για την Εσωτερική Αγορά και την Προστασία του Καταναλωτή
«Η ΟΠΑΠ Α.Ε., παρόλο που διατείνεται ότι προάγει το δημόσιο συμφέρον, είναι μια κερδοσκοπική εμπορική εταιρεία που λειτουργεί προς όφελος των μετόχων της. Συνεπώς δεν μπορεί να διατηρεί μονοπωλιακό δικαίωμα, το οποίο μάλιστα απέκτησε χωρίς ανταγωνιστική διαδικασία. Επιπλέον, οι αδειοδοτικές αρχές πρέπει να λειτουργούν με απόλυτη διαφάνεια και να προσφέρουν ίσες ευκαιρίες για όλους», τόνισε ο Ευρωβουλευτής, προσθέτοντας ότι τα μονοπώλια χάνουν συνεχώς έδαφος και παραχωρούν τη θέση τους σε ρυθμισμένες και ανοικτές αγορές.
«Η Ευρωπαική Επιτροπή γνωρίζει ότι υπάρχει πεδίο δράσης στα τυχερά παίγνια. Στην «Πράσινη Βίβλο» αναφέρει τις πολιτικές που υιοθετεί και σύντομα αναμένεται να αναλάβει δράση. Αυτό που πρέπει να επιτευχθεί είναι να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση ανάμεσα σε αυτούς που υποστηρίζουν την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς και τους υποστηρικτές του μονοπωλίου με κύριο στόχο την προστασία του καταναλωτή».


MALCOLM BRUCE
Director of Corporate Responsibility, Betfair
Σημαντικά στοιχεία για το υπεύθυνο «gaming» παρουσίασε ο κ. Malcolm Bruce. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που παρουσίασε, οι παίκτες που αυτο-αποκλείονται από τα τυχερά παιχνίδια είναι κυρίως νέοι άνδρες. Οι λόγοι που ένας παίκτης αυτο-αποκλείεται από το παιχνίδι είναι γιατί σκέφτεται ότι χάνει χρήματα ή χρόνο, επειδή του το ζητάει η οικογένειά του, κατά λάθος ή επειδή θέλει να λήξει το λογαριασμό του.
Προτάσεις που θα οδηγήσουν σε πιο υπεύθυνο gaming:
- Να ενημερωθούν οι πελάτες της συγκεκριμένης αγοράς για το φάσμα των διαθέσιμων εργαλείων προστασίας των παικτών
- Να αναπτυχθεί μια σειρά από διαδραστικές μεθόδους (όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, pop-up μηνύματα), ώστε ένας παίκτης που πιθανώς να «κινδυνεύει» να έρθει σε επαφή με όλα τα διαθέσιμα εργαλεία
- Target - μηνύματα σε διαφορετικές υπο-ομάδες παικτών οι οποίοι μπορεί να διατρέχουν κίνδυνο


PANEL IV
ΥΠΕΥΘΥΝΟ «GAMING»:  ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ  
 
Στην τελευταία ενότητα του συνεδρίου συμμετείχαν οι κ.κ. Malcolm Bruce, Director of Corporate Responsibility, Betfair, Αλέξανδρος Γεροντικός, Business Consultant, Κατερίνα Κατσούλη, Managing Director, Sustainable Development Consulting, Pieter Remmers, Director, Assissa Consultancy Europe και Νίκος Σερδάρης, Εκπρόσωπος, ΟΣΗΠΕ, Euromat, με συντονιστή τον κ. Νεκτάριο Νότη,
www.24H.gr.
«Στη διεθνή αγορά, σε αντιδιαστολή με την Ελλάδα, η προστασία του καταναλωτή αποτελεί σημαντική παράμετρο, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να αναπτύσσουν εργαλεία που δεν βλάπτουν τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Μια εταιρεία για να υφίσταται στο μέλλον θα πρέπει με έναν αειφόρο τρόπο ανάπτυξης να προστατεύσει τον παίχτη, τον εργαζόμενο και το περιβάλλον», δήλωσε η κα Κατερίνα Κατσούλη.
Από την πλευρά του και ο Νίκος Σερδάρης ανέφερε ότι «οι εταιρείες φέρουν ευθύνη για τους όρους του παιχνιδιού και στο πλαίσιο αυτό πρέπει να σκεφτούμε πώς θα αποφευχθεί ή θα περιοριστεί ο εθισμός του παίχτη». Επεσήμανε ότι «πρέπει τα τυχερά παιχνίδια εκτός καζίνο να περιοριστούν από το νόμο και να μην υφίστανται κρυφοί χώροι και εξωτερικά jackpot».
Είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε τον εθισμό στα τυχερά παιχνίδια σχολίασε κατά την παρέμβαση του ο κ. Pieter Remmers και πρόσθεσε ότι η δυνατότητα αυτο-αποκλεισμού είναι ίσως μια έξυπνη λύση για κάποιον που παίζει συνέχεια. Αναφερόμενος στην πολιτική που ακολουθούν άλλες χώρες, δήλωσε ότι «στη Γερμανία, αν κάποιος παίζει για 45 λεπτά, η μηχανή κλείνει. Στην Αυστραλία πριν μερικά χρόνια σε κάθε κουλοχέρη υπήρχε ένα ρολόι που ειδοποιούσε για το χρόνο που ο πελάτης παίζει».


Ο κ. Αλέξανδρος Γεροντικός υποστήριξε ότι «η τεχνολογία θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως προς το να έχουμε υπεύθυνη συμμετοχή των πελατών στα τυχερά παιχνίδια και ταυτόχρονα να επιτυγχάνονται οι επιχειρηματικοί στόχοι. Μπορούν να υπάρξουν διάφορα διαφημιστικά μηνύματα που συνοδεύουν ένα παιχνίδι όπως «don’t let the game play you», «It’s no longer fun walk away», «winners know when to stop» κ.λπ.».


Στη δική του παρέμβαση ο κ. Malcolm Bruce τόνισε ότι στη Μεγάλη Βρετανία οι παίκτες λαμβάνουν συνεχώς μηνύματα ευαισθητοποίησης, τα οποία όμως δεν ξέρουμε κατά πόσο τα λαμβάνουν υπόψη τους. Αυτό που έχει σημασία είναι να υπάρξει σωστή ενημέρωση για τους νέους και τα παιδιά».
Το συνέδριο οργανώθηκε από τα Money Conferences της εταιρείας Ethos Media S.A., που δραστηριοποιούνται στη διοργάνωση υψηλού κύρους κλαδικών επιχειρηματικών συνεδρίων. Τα Money Conferences ξεκίνησαν το 2007 και ήδη συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον επιτυχημένων επιχειρηματικών συνεδρίων στην Ελλάδα.
Χορηγοί του συνεδρίου ήταν οι:


Panel sponsors:


BETFAIR, STANLEYBET


Silver Sponsor:


AUDIOVISUAL


Bronze Sponsors:


DIONIC, COLLIERS INTERNATIONAL


Corporate Participations:


MERKUR GAMING VLT SOLUTION, MASTER BET, FORTUNA CLICK, LYKOUREZOS LAW OFFICES, SECURICON, VIRTUAL 3IT REALITY LTD


Supporter:
INNEWS


Communication Partner:
V+O
International Communication sponsor:


Gambling Compliance / Gambling Data


Communication Sponsors:
ΣΚΑΪ, ΣΚΑΪ 100,3, ΑΞΙΑ, Goal, Sentra 103,3, Sentragoal.gr, ΧΡΗΜΑ, newsbeast.gr, 24H.gr, Palo.gr


Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε απευθυνθείτε:
κα Σοφία-Αφροδίτη Βουλγαράκη, Communication and PR Manager, Ethos Media S.A.,
voulgaraki.s@ethosmedia.eu, Τηλ:210 9984 901.


 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΟΔΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ 2012
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ «ΧΡΗΜΑ - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΟΥΖΟΥΝΗΣ»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ JURGEN CREUTZMANN
GAMING MONEY CONFERENCE 2011
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ MALCOLM BRUCE
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΑΓΚΑΚΗΣ
ΕΣΠΑ: ΧΛΩΜΕΣ ΕΛΠΙΔΕΣ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ, ΣΕ ΕΝΑ ΤΟΠΙΟ ΧΩΡΙΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΡΘΡΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ WEALTH MANAGEMENT
COMMERCE MONEY CONFERENCE 2011
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΓΟΡΑ LEASING
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ EUROMONEY
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site