Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Μάιος 2012-τ.382                              

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ:
ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΑ - ΡΕΚΟΡ ΤΟ 2011


Το εξαγωγικό προφίλ της Ελλάδας αναδιαρθρώθηκε σημαντικά το 2011, με αλλαγές τόσο ποιοτικές όσο και γεωγραφικές, ειδικά σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 κυριότερες αγορές.



Ρεκόρ ανόδου δεκαετίας κατέγραψαν το 2011 οι ελληνικές εξαγωγές, καθώς σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων που έκανε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, η αξία των ελληνικών προϊόντων που «ταξίδεψαν» σε χώρες του εξωτερικού, ξεπέρασε τα 22,45 δισ. ευρώ, όπως και το όριο του 10% του ΑΕΠ. Για το 2011 η αύξηση ήταν 36,8%, ενώ σωρευτικά τη διετία 2010-2011 οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 52,9%. Τη βελτίωση του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών καταδεικνύουν και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για το έτος 2011. Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η αξία των εισαγωγών (χωρίς πετρελαιοειδή) το 2011 εμφάνισε μείωση κατά 13,2% σε σχέση με το 2010, ενώ η αξία των εξαγωγών αυξήθηκε κατά 9,4%.
Το εξαγωγικό προφίλ της Ελλάδας αναδιαρθρώθηκε σημαντικά το 2011, με αλλαγές τόσο ποιοτικές όσο και γεωγραφικές, ειδικά σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 κυριότερες αγορές. Η λίστα των 100 εξαγώγιμων προϊόντων έχει «ανανεωθεί» με 15 κατηγορίες προϊόντων κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων, των συσκευών, των λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά), ενώ έχει αλλάξει και ο «χάρτης» των εξαγωγικών αγορών. Από το χώρο της Ευρωζώνης η Ιταλία αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων, ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το 2008). Η συνολική εμπορική αλληλεπίδραση της Ελλάδας εμφανίζεται σε 217 χώρες του κόσμου. Σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει ότι ο κλάδος των τροφίμων και ποτών, με εξαγωγές που αποτιμώνται σε 2.587 εκατ. ευρώ, εκπροσωπεί το 11,52% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Η επίδοση αυτή επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή 23 προϊόντων, εκ των οποίων τα καπνιστά ψάρια, οι φράουλες και τα εμφιαλωμένα νερά δεν εμφανίζονταν στην αντίστοιχη λίστα του 2010. Ο κλάδος των προϊόντων καπνού, με εξαγωγές ύψους 345 εκατ. ευρώ, αντιστοιχεί στο 1,54% των συνολικών εξαγωγών, ενώ το 2010, με εξαγωγές 327 εκατ. ευρώ, αντιστοιχούσε σε ποσοστό 2%. Τον κλάδο εκπροσωπούν τα καπνά χωρίς αφαίρεση μίσχων και τα τσιγάρα. Σημαντική είναι η μείωση τόσο της συνολικής αξίας όσο και του ποσοστού συμμετοχής στις συνολικές εξαγωγές των προϊόντων του κλάδου του βαμβακιού. Συγκεκριμένα από τα 411 εκατ. ευρώ υποχώρησαν στα 279 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους να μειωθεί από το 2,51% στο 1,24%. Τη «μερίδα του λέοντος» αποσπούν τα προϊόντα πετρελαίου, με τη νέα προσθήκη της ασφάλτου, ξεπερνώντας το 28,7% της συνολικής αξίας των εξαγωγών, με την επίδοση των 6.448 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο πλαίσιο, μεγάλη είναι και η αύξηση των προϊόντων ενέργειας και ειδικά του βουτανίου και της ηλεκτρικής ενέργειας, που από το 0,79% του συνόλου το 2010, απέσπασαν το 2011 το 1,19%, μετά την αύξηση των εξαγωγών τους από τα 128 εκατ. ευρώ στα 267 εκατ. ευρώ. Κάτω από το όριο του 1 δισ. ευρώ (918 εκατ. ευρώ), υποχώρησαν και οι εξαγωγές των φαρμακευτικών-καλλυντικών-απορρυπαντικών, με αποτέλεσμα το 2011 να αντιστοιχούν στο 4,09% του συνόλου των εξαγωγών (από 6,74% το 2010).
ΤΑ TOP 100 ΕΞΑΓΩΓΙΜΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Εκπροσώπηση στο ΤΟΡ 100, καταγράφεται το 2011 και για τα λιπάσματα, με εξαγωγές αξίας 73 εκατ. ευρώ, ήτοι το 0,33% του συνόλου, ενώ απώλειες σημειώνονται για τον κλάδο των πλαστικών (από τα 540 εκατ. ευρώ στα 464 εκατ. ευρώ), με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους να διαμορφώνεται στο 2,07%. Οι επιδόσεις των προϊόντων αργιλίου ενίσχυσαν σημαντικά τον κλάδο των βιομηχανικών δομικών υλικών, που κατατάσσεται στη δεύτερη θέση των κλάδων, με ποσοστό συμμετοχής 11,94% και αξία εξαγωγών 2.680 εκατ. ευρώ. Νέες είσοδοι στον ΤΟΡ 100 σημειώνονται για τα πλατέα προϊόντα έλασης σιδήρου, για είδη χοντροσύρματος, για ράβδους χαλκού και σωλήνες μη κυκλικής τομής. Σημαντική αύξηση εξαγωγών, αλλά και σταθεροποίηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο σύνολο των εξαγωγών προκύπτει για τα προϊόντα του κλάδου των μηχανημάτων-εξοπλισμού. Όσα από τα προϊόντα του κλάδου κατατάσσονται μεταξύ των 100 πρώτων, συνιστούν υποκλάδο με εξαγωγές αξίας άνω των 1.000 εκατ. ευρώ και ποσοστό 4,52% του συνόλου. Αξιοσημείωτη είναι η είσοδος στη σχετική κατάταξη των συσκευών μετάδοσης ήχου, εικόνας και δεδομένων, αλλά και των μερών αυτών των συσκευών, που αποτελούν εξαγωγές έντασης τεχνολογίας. Στον αντίποδα, περαιτέρω μείωση καταγράφεται για τους κλάδους των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και των προϊόντων ένδυσης. Τα πλεκτά υφάσματα και τα νήματα από βαμβάκι σημείωσαν εξαγωγές συνολικής αξίας 119 εκατ. ευρώ, ήτοι το 0,53% του συνόλου, ενώ τα προϊόντα ένδυσης εξαγωγές 523 εκατ. ευρώ (2,33% του συνόλου). Από την κατάταξη επιβεβαιώνεται η διατήρηση μεριδίων στη διεθνή αγορά για τα ελληνικά πλεκτά, αλλά και η δυναμική των προϊόντων γουνοδέρματος. Σε ό,τι αφορά τα διάφορα βιομηχανικά προϊόντα, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των εξαγωγών παιχνιδιών, αξίας 71 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να κατατάσσονται πλέον στην 49η θέση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα 100 πρώτα εξαγώγιμα προϊόντα αντιστοιχούν πλέον στο 76% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από το 57% το 2010.
(ΕΔΩ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ)
ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ
Σε σχέση με το 2010, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα προκύπτουν 7 νέες είσοδοι για τις χώρες: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με 28,7 εκατ. ευρώ), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκατ. ευρώ), Νήσοι Φάλκλαντ (73η θέση, με 17,4 εκατ. ευρώ), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκατ. ευρώ), Μπαγκλαντές (84η θέση, με 8,6 εκατ. ευρώ), Περού (94η θέση, με 6,4 εκατ. ευρώ) και Αγία Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ. Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας, σε μόλις 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα: Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρα (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%).
ΑΥΞΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ Ε.Ε.
Η αύξηση της αξίας των ελληνικών εξαγωγών προς την Ε.Ε. (15) οφείλεται στην αύξηση των εξαγωγών προς όλες τις χώρες της περιοχής, με εξαίρεση τη μείωση των εξαγωγών προς τη Γερμανία κατά -2% (σε 1.763,5 εκατ. ευρώ από 1.798,8 εκατ. ευρώ), τη Σουηδία κατά -6,2%, αλλά και προς τις χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς την Ιρλανδία, που μειώθηκαν κατά -11,2%. Σημαντικότερη ήταν η αύξηση προς την Ιταλία κατά 20% (σε 2.123,8 εκατ. ευρώ από 1.770,4 εκατ. ευρώ το 2010), την Ολλανδία κατά 18,6% (σε 458,2 εκατ. ευρώ από 386,5 εκατ. ευρώ) και την Ισπανία κατά 17,9% (σε 459,7 εκατ. ευρώ από 390 εκατ. ευρώ). Ως προς τις χώρες της νέας διεύρυνσης, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 16,4% (σε 2.143,9 εκατ. ευρώ από 1.842,2 εκατ. ευρώ). Σημαντικότερη ήταν η αύξηση (15,8%) προς την Κύπρο (σε 1.367,7 εκατ. ευρώ από 1.181,3 εκατ. ευρώ), την τέταρτη εξαγωγική αγορά της χώρας μας στο 2011, με ποσοστό συμμετοχής 63,8% στο σύνολο των εξαγωγών προς τις 10 αυτές χώρες και 7,2% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών.
ΒΟΡΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ
Πολύ μεγάλη άνοδο εμφανίζουν οι εξαγωγές προς τη Βόρεια Αμερική, αφού αυξήθηκαν το 2011 κατά 67,6% (σε 1.434,5 εκατ. ευρώ έναντι 855,7 εκατ. ευρώ το 2010). Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή ανάκαμψη των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (81%), που απορρόφησαν το 83% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη περιοχή και είναι στην 7η θέση των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας.
ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ-ΑΦΡΙΚΗ
Συνολικά προς την περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής καταγράφεται μεγάλη αύξηση των εξαγωγών κατά 63,9% (σε 2.066,9 εκατ. ευρώ από 1.261,1 εκατ. ευρώ). Η σημαντικότερη αύξηση παρατηρήθηκε προς τους κυριότερους πελάτες μας στην περιοχή, με εξαίρεση τη Λιβύη, οι εξαγωγές προς την οποία εμφανίζουν μείωση κατά -23% (σε 124,2 εκατ. ευρώ από 161,4 εκατ. ευρώ). Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα παρουσιάζουν υπερδιπλασιασμό (κατά 123,9%, σε 379,8 εκατ. ευρώ από 169,6 εκατ. ευρώ) και πλέον αποτελούν την 1η εξαγωγική αγορά στη συγκεκριμένη περιοχή. Ο τριπλασιασμός των εξαγωγών προς τη ΝΑ Ασία (στα 811 εκατ. ευρώ έναντι 273,6 εκατ. ευρώ το 2010) οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή αύξηση των εξαγωγών προς τη Σιγκαπούρη κατά 470,6% (στα 587,2 εκατ. ευρώ από 102,9 εκατ. ευρώ), η οποία πλέον κατατάσσεται στην 11η θέση των σημαντικότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα, έχοντας μάλιστα και τη μεγαλύτερη άνοδο στην κατάταξη (ήταν στην 33η θέση το 2010). Για να δείτε τη σχετική λίστα και την αναλυτική παρουσίαση των εξαγωγικών ροών της χώρας για το 2011, επισκεφθείτε τη σελίδα του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων:
www.pse.gr/deltia_typou.


ΕΛΑΦΡΑ ΠΤΩΣΗ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ


Οι ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία παρουσίασαν ελαφρά πτώση, μειούμενες κατά -2,8 % σε σχέση με το 2010. Σε αξία ανήλθαν σε 1,76 δισ. ευρώ ή 6,16% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, έναντι 1,79 δισ. ευρώ το 2010.
Η Γερμανία, ως αγορά υποδοχής των ελληνικών προϊόντων, εκτοπίστηκε στη δεύτερη θέση, παραχωρώντας την πρωτοκαθεδρία στην Ιταλία, στην οποία οι εξαγωγές ανήλθαν σε 2,12 δισ. ευρώ ή 8,94% των ελληνικών εξαγωγών, αυξημένες κατά 3,91% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010. Ακολουθούν στην τρίτη και τέταρτη θέση, αντίστοιχα, η Τουρκία με 1,75 δισ. ευρώ και η Κύπρος με 1,36 δισ. ευρώ.
Συνεπώς το 2011 παρατηρείται μια ελαφρά κάμψη των ελληνικών εξαγωγών στη γερμανική αγορά, στην ουσία θα μπορούσαμε να πούμε ότι παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα, σε αντίθεση με την εν γένει συνολική αυξητική τάση των ελληνικών εξαγωγών το 2011, ανακόπτοντας την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στη Γερμανία το 2010. Αντίθετα οι ελληνικές εξαγωγές προς την Γερμανία είχαν αυξηθεί κατά +4,53% το 2010, ανερχόμενες σε 1,79 δισ. ευρώ έναντι 1,69 δισ. ευρώ το 2009.
Οι σημαντικότερες κατηγορίες των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων στη Γερμανία παρέμειναν κατά βάση οι ίδιες με αυτές του 2010, με κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις. Οι σημαντικότερες κατηγορίες παραμένουν τα φάρμακα και τα φαρμακευτικά προϊόντα, εν γένει, τα πλεκτά ενδύματα, τα τρόφιμα, (κυρίως παρασκευασμένα φρούτα και λαχανικά), τα προϊόντα αλουμινίου, οι μηχανές ήχου και εικόνας. Ακόμη τα νωπά φρούτα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα νωπά λαχανικά, οι μηχανές και τα ποτά.



ΕΚΡΗΚΤΙΚΗ ΑΝΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ


Ελλειμματικό εξακολουθεί να είναι, σε μεγάλο βαθμό, το διμερές εμπόριο αγαθών της χώρας μας με τη Λ.Δ. της Κίνας. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, κατά το 2011, σημειώθηκε εκρηκτική άνοδος των ελληνικών εξαγωγών κατά 84,9%, η οποία οφείλεται εν πολλοίς στις αθρόες εξαγωγές ελληνικού βαμβακιού (+7,193%), στις σταθερά καλές επιδόσεις των Ελλήνων εξαγωγέων μαρμάρου (+54%) και στην εξαγωγή προϊόντων πετρελαίου (+2,282%).
Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η σημαντική αύξηση των εξαγωγών τροφίμων και ποτών. Αντίθετα, σχετική κόπωση παρατηρήθηκε σε παραδοσιακά εξαγόμενα προϊόντα προς την Κίνα, όπως τα γουνοδέρματα.
Παράλληλα, υπήρξε κάμψη των ελληνικών εισαγωγών κινεζικών προϊόντων στα 2,52 δισ. ευρώ (-12,32%), οφειλόμενη σε μεγάλο βαθμό στην υφεσιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας, αλλά και κατά ένα μεγάλο ποσοστό στις λιγότερες παραδόσεις πλοίων στους Έλληνες εφοπλιστές (-56%), ενώ ισχυρή αύξηση της ζήτησης παρουσιάστηκε για φωτοβολταϊκά πάνελ (+240%) και σκραπ μετάλλων (+468%).
Αυτά αναφέρονται σε συνοπτικό σημείωμα για το Διμερές Εμπόριο Αγαθών Ελλάδος – Κίνας το 2011, του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Ελλάδας στο Πεκίνο, που υπογράφει ο κ. Δ. Θωμόπουλος (Γραμματέας ΟΕΥ Γ’).
Στο σημείωμα επισημαίνεται ότι η άνοδος των ελληνικών εξαγωγών αποτελεί ενθαρρυντικό σημάδι για το μέλλον, χωρίς να παραβλέπεται το γεγονός ότι σημαντικό μέρος της ανόδου, κατά το προηγούμενο έτος, οφείλεται σε εξαγωγές προϊόντων που δεν έχουν δείξει σταθερότητα εμφάνισης στα στοιχεία διμερούς εμπορίου.
Ιδιαίτερα για το βαμβάκι και τα προϊόντα πετρελαίου, αναφέρεται ότι, αν και η εγχώρια παραγωγή καλύπτει ολοένα μικρότερο μέρος της εγχώριας ζήτησης και, επομένως, οι προοπτικές διατήρησης και διεύρυνσης των ελληνικών εξαγωγών είναι ευνοϊκές, δεν έχουν δημιουργηθεί σταθεροί εμπορικοί δεσμοί που να εξασφαλίζουν συνεχή ροή προς την Κίνα.
«Είναι, πάντως, βέβαιο ότι η κρατική πολιτική της Λ.Δ. της Κίνας για τόνωση της εγχώριας ζήτησης και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της θα επιδράσουν θετικά και στις ελληνικές εξαγωγές.
Ο τομέας τροφίμων και ποτών, καθώς και ο τομέας των φαρμακευτικών σκευασμάτων και των καλλυντικών δύνανται να αποτελέσουν δυναμικούς εξαγωγικούς κλάδους. Δεδομένων, όμως, των δυσχερειών της τοπικής αγοράς, θα πρέπει να αναζητηθούν από επιχειρήσεις μικρού μεγέθους περισσότερο συνεργατικές μέθοδοι προσέγγισής της, ώστε να διευρυνθούν οι πιθανότητες επιτυχίας.
Αντίθετα, η κρατική πολιτική συγκράτησης των τιμών της κτηματαγοράς και ακολούθως της κατασκευαστικής δραστηριότητας μπορεί να αποτελέσει, βραχυπρόθεσμα, τροχοπέδη στον κλάδο του μαρμάρου», σημειώνεται στο έγγραφο της πρεσβείας μας.
Βάσει και των στοιχείων για το πρώτο δίμηνο του 2012, η εκτίμηση της πρεσβείας μας είναι ότι οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Λ.Δ.της Κίνας πρόκειται να κινηθούν κοντά στην επίδοση του 2011, ενώ το πρόσημο θα εξαρτηθεί από τη δυνατότητα επανάληψης των παραδόσεων βαμβακιού, κατά μείζονα λόγο, και πετρελαιοειδών, κατά δεύτερον.
Το ύψος, εξάλλου, των εισαγωγών θα εξαρτηθεί από την κατάσταση στη ναυτιλία και το ρυθμό παράδοσης νεότευκτων πλοίων, ενώ λόγω της χαμηλής αξίας των περισσότερο εισαγόμενων προϊόντων από τη Λ.Δ. της Κίνας (παιχνίδια, ηλεκτρικές συσκευές), υπολογίζεται ότι η συνεχιζόμενη ύφεση δεν θα πλήξει σε σημαντικό βαθμό τις κινεζικές εξαγωγές καταναλωτικών προϊόντων προς την Ελλάδα.


Χονγκ Κονγκ


Το εμπορικό ισοζύγιο με το Χονγκ Κονγκ βελτιώθηκε κατά το παρελθόν έτος. Η μείωση των εισαγωγών στα 37,4 εκατ. ευρώ (-36,37 %), σε συνδυασμό με την αύξηση των εξαγωγών προς το Χονγκ Κονγκ στα 62,06 εκατ. ευρώ (+29,61%) οδήγησαν στην εξάλειψη του περσινού εμπορικού ελλείμματος και στη μετατροπή του σε πλεόνασμα.
Σημειώθηκε σημαντική μείωση των ελληνικών εισαγωγών στα είδη από πλαστικό (-100%), στα ρολόγια χειρός (-24%) και στα κοσμήματα (-65%), ενώ αντίθετα κινήθηκαν οι εξαγωγές απομιμήσεων κοσμημάτων (+106%) και τα είδη από βουλκανισμένο καουτσούκ (+286%).
Αξιοσημείωτη άνοδος παρατηρήθηκε στις εξαγωγές τηλεφωνικών συσκευών (+34%), μαρμάρων (+29%) και ακατέργαστων γουνοδερμάτων (+173%) και κάμψη παρατηρήθηκε στις εξαγωγές ζυμαρικών (39%) και κοσμημάτων (-41%).
Σε ό,τι αφορά στις συναλλαγές μας με την περιοχή Μακάο, αν και γενικά είναι περιορισμένες, σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο κομμάτι των ελληνικών εισαγωγών αφορούν ποδήλατα (2011: 386 χιλ. ευρώ) και το μεγαλύτερο κομμάτι των ελληνικών εξαγωγών αφορούν γυάλινα αντικείμενα (2011: 113 χιλ. ευρώ).


Ταϊβάν


Το εμπορικό ισοζύγιο της Ελλάδας με την Ταϊβάν είναι ελλειμματικό. Κατά το 2011, οι ελληνικές εισαγωγές μειώθηκαν στα 148,62 εκατ. ευρώ, ενώ οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν στα 13,89 εκατ. ευρώ.
Εισαγόμενα προϊόντα με τη μεγαλύτερη αξία είναι τα προϊόντα πετρελαίου (+77%), τα ηλεκτρικά μηχανήματα και οι συσκευές (-14,6%) και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές (+7,2%). Κυριότερα εξαγόμενα είδη προς την Ταϊβάν είναι οι υφαντικές ίνες (+125%), τα ορυκτά (+3,5%), ο καπνός (-44%).


(ΕΔΩ ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ)


ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ
ΚΑΤΕΚΤΗΣΕ ΤΗΝ 3Η ΘΕΣΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Η χώρα μας παρέμεινε και πέρσι η υπ΄ αριθμόν 3 εξαγωγός δύναμη ελαιολάδου στον κόσμο, με 113.000 τόνους (+5,2%), όμως η πλειοψηφία των εξαγωγών της είναι χύμα, με αποτέλεσμα η αξία τους να διαμορφωθεί στα 249.000.000 ευρώ (+4,8%). Δηλαδή, με μια μέση τιμή της τάξης των 2,2 ευρώ το κιλό και με μια συνολική αξία κοντά σε εκείνη του εξαχθέντος ελαιολάδου της Πορτογαλίας (200.000.000 ευρώ) και της Τυνησίας (170.000.000 ευρώ), οι οποίες όμως σε ποσότητα εξήγαγαν 68.000 τόνους και 84.000 τόνους αντίστοιχα. Δύο χώρες εμφανίστηκαν πέρσι με αρνητικά ποσοστά ως προς τις εξαγωγές του ελαιολάδου. Η Τουρκία με κάμψη κατά 30,2% σε ποσότητα (14.000 τόνους) και 25,2% μείωση ως προς την αξία και η Τυνησία με κάμψη κατά 13,4% ως προς την ποσότητα (84.000 τόνοι) και κατά 17,7% ως προς την αξία. Τα υψηλότερα ποσοστά ως προς τις ποσότητες και την αξία των εξαγωγών ελαιολάδου παγκοσμίως πέρσι, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, είχε η Χιλή (+119,4% και 85,2% αντίστοιχα), όμως η ποσότητα του χιλιανού ελαιολάδου που εξήχθη ήταν μόλις 7.000 τόνοι, αξίας 17.000.000 ευρώ. Πραγματικοί, όμως, πρωταθλητές σε άνοδο των εξαγωγών του το 2011 αναδείχθηκαν η Αργεντινή και το Μαρόκο. Η μεν πρώτη είδε τις εξαγωγές της ελαιολάδου να αυξάνονται σε ποσότητα κατά 85,3% (στους 22.000 τόνους), το δε δεύτερο κατά 37,4% (στους 35.000 τόνους). Η αξία αντίστοιχα ανήλθε σε 50.000.000 ευρώ (+55,4%) για την Αργεντινή και 58.000.000 ευρώ (+29%) για το Μαρόκο. Οι περσινές εξαγωγές ελαιολάδου από το σύνολο των ελαιοπαραγωγικών χωρών του κόσμου αυξήθηκαν πέρσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ιταλικού ινστιτούτου ISMEA, κατά 2,2% σε ποσότητα και κατά 0,2% σε αξία. Η μεγαλύτερη «δύναμη πυρός» φυσικά παραμένει η Ισπανία, που πέρσι εξήγαγε 915.000 τόνους (+0,8%), συνολικής αξίας 1,949 δισ. ευρώ (-0,2%). Ακολουθεί η Ιταλία, που βελτίωσε πέρσι την εξαγωγική της παρουσία με 402.000 τόνους (+5,7%), αξίας 1,237 δισ. ευρώ. Με κάτω, δηλαδή, από τους μισούς ισπανικούς, αλλά με αξία που δεν υπολείπεται πολύ της ισπανικής.


 


 


ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΣΙ
ΜΕ ΘΕΤΙΚΟ ΠΡΟΣΗΜΟ ΤΟ 2011
Σταθερή βελτίωση σημείωσαν τα ελληνικά κρασιά στον παγκόσμιο οινικό χάρτη καθ' όλη τη διάρκεια του 2011, γεγονός που αποτυπώθηκε στα τελικά στοιχεία των εξαγωγών, οι οποίες εμφανίζονται με αύξηση της τάξης του 7,43% σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2010. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή και τα επεξεργάστηκε το τμήμα στατιστικής του Ελληνικού Οργανισμού Εξαγωγικού Εμπορίου, κατά την διάρκεια του 2011 έχουν εξαχθεί από τη χώρα μας 33.998,21 τόνοι οινοποιητικών προϊόντων, αξίας 60.921,38 χιλ. ευρώ, έναντι 33.367,19 τόνων κρασιού που εξήχθησαν το 2010 και απέφεραν αξία 56.709.18 χιλιάδων ευρώ, με την μεταβολή να διαμορφώνεται στο εν λόγω θετικό ποσοστό. Πιο αναλυτικά, οι εν λόγω εξαγωγές αφορούν κρασιά από νωπά σταφύλια, εκτός των αφρωδών οίνων, σε 35 χώρες και προορισμούς, τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και εκτός, οι οποίες είναι απλωμένες σε τέσσερις ηπείρους, δηλαδή σε Ευρώπη, Ασία, Ωκεανία, και Αμερική (Βόρεια και Νότια). Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εξαγωγές που αναγράφονται στον κωδικό για τον εφοδιασμό πλοίων με 1.492,93% άνοδο (33,39 τόνοι το 2011 – 1,7 τόνοι το 2010). Επίσης, οι εξαγωγές σε προορισμούς όπου εμφανίζονται με τριψήφια ποσοστά ανόδου, οι οποίες έχουν ως εξής: Σιγκαπούρη με 396,44% άνοδο (9,97 τόνοι το 2011 – 1,76 τόνοι το 2010), Κίνα, 285,26 % (643,55 τόνοι το 2011 – 182,21 τόνοι το 2010), Βουλγαρία, 138,8 % (106,25 τόνοι το 2011 – 43,71 τόνοι το 2010), Τσεχία 129,13% (249,71 τόνοι το 2011 – 126,47 τόνοι το 2010), Ιαπωνία 111,6% (21,91 τόνοι το 2011 – 13,92 τόνοι το 2010). Ο κύριος όγκος των εξαγωγών κατευθύνθηκε σε τρεις χώρες και στις δύο περιόδους και συγκεκριμένα στη Γερμανία, στη Γαλλία και στις ΗΠΑ, με ποσοστό 63,89% το 2011 και 66,71% το 2010. Κορυφαία χώρα όμως παραμένει η Γερμανία, συγκεντρώνοντας το 45,28% των φετινών εξαγωγών μας σε κρασιά, παρουσιάζοντας μάλιστα άνοδο της τάξης του 6,15% σε σχέση με το 2010, που συγκέντρωσε το 45,88% των εξαγωγών μας (17.157,38 τόνοι το 2011 – 16.193,14 τόνοι το 2010). Στις ΗΠΑ, που εξήχθη το 10,22%, έχουμε αρνητική μεταβολή εξαγωγών, της τάξης του -4,23% (1.781,35 τόνοι το 2011 – 1.825,52 τόνοι το 2010). Ενώ και στη Γαλλία, που εξήχθη το 8,39%, έχουμε αρνητική μεταβολή εξαγωγών, της τάξης του -3,44% (3.553,71 τόνοι το 2011 – 3.589,04 τόνοι το 2010).
ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΜΑΡΜΑΡΩΝ
ΕΣΠΑΣΑΝ ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΩΝ 200 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ
Οι εξαγωγές μαρμάρων, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ήταν το 2011 αυξημένες κατά 10,2% σε ποσότητα και κατά 31,7% σε αξία, σε σύγκριση με το 2010 και συνέχισαν, χάρη στη μεγάλη ζήτηση ογκομαρμάρων από την Κίνα, την ανοδική τους τροχιά που έχει ξεκινήσει από το 2008, όταν η εγχώρια ζήτηση άρχισε να επηρεάζεται από την κρίση στον οικοδομικό τομέα. Αναλυτικότερα, το 2011 οι εξαγωγές μαρμάρων και άλλων προϊόντων από φυσικούς λίθους ανήλθαν σε 830.800 τόνους, αξίας 205,3 εκατ. ευρώ, έναντι 753.800 τόνων, αξίας 155,85 εκατ. ευρώ το 2010. Η Κίνα, η Σαουδική Αραβία, η Σιγκαπούρη, η Βραζιλία, το Ουζμπεκιστάν, οι Η.Π.Α., η Ιταλία, τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Κύπρος και η Ινδία ήταν, με βάση την αξία των εξαγωγών, οι χώρες που κατατάχθηκαν, το 2011, στις δέκα πρώτες θέσεις της λίστας των χωρών εξαγωγής προϊόντων μαρμάρου. Στις δέκα αυτές χώρες προωθήθηκε το 57,8% της συνολικής ποσότητας των εξαγωγών, που αντιπροσωπεύει το 75% περίπου της συνολικής τους αξίας, γεγονός που φανερώνει ότι οι ελληνικές εξαγωγές μαρμάρου έχουν περιορισμένη γεωγραφική διασπορά. Ειδικότερα, το 2011, οι εξαγωγές στην Κίνα, που, τα τελευταία χρόνια, είναι η πιο σημαντική αγορά για τα ελληνικά μάρμαρα (η Κίνα εισάγει μόνο ογκομάρμαρα), ανήλθαν σε 377.400 τόνους, αξίας 75,8 εκατ. ευρώ (αντιπροσωπεύουν το 45,4% της συνολικής ποσότητας και το 36,9% της συνολικής αξίας των ελληνικών εξαγωγών μαρμάρου), καταγράφοντας αύξηση 25,8% σε ποσότητα και 66,2% σε αξία, σε σύγκριση με το 2010 (300.007 τόνοι, αξίας 45,6 εκατ. ευρώ). Από την παραπάνω συνολική ποσότητα εξαγωγών προς την Κίνα ποσοστό 95% (γύρω στα 120.000 κυβ. μέτρα) ήταν σε μορφή όγκων μαρμάρου, συνολικής αξίας 71,7 εκατ. ευρώ (μέση τιμή: 199,7 ευρώ/τον. έναντι 152,7 ευρώ/τον. το 2010). Αυξημένες αισθητά, σε σύγκριση με το 2010, ήταν και οι εξαγωγές προς τη Σαουδική Αραβία (+125,8%), την Ινδονησία (+109,3%), το Μεξικό (+61,8%), το Κατάρ (+42%), το Χονγκ Κονγκ (+34,9%), την Ινδία (+25,3%) και τη Βραζιλία (+23,4%), ενώ αντίθετα μείωση κατέγραψαν οι εξαγωγές προς τη Ρωσία (-39%) και την Κύπρο (-20,8%). Η αξία των εξαγωγών μαρμάρων προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε. 15 και 12 νέες χώρες – μέλη) περιορίστηκε, το 2011, σε 26,4 εκατ. ευρώ, έναντι 29,6 εκατ. ευρώ το 2010 (μείωση -10,8%), λόγω της γενικότερης κακής οικονομικής κατάστασης στη γηραιά ήπειρο και κυρίως εξαιτίας της αισθητής μείωσης των εξαγωγών προς την Κύπρο, με αποτέλεσμα να αντιπροσωπεύει μόλις το 12,8% της συνολικής αξίας των εξαγωγών μαρμάρου (18,9% το αντίστοιχο ποσοστό το 2010). Στις υπόλοιπες αγορές του κόσμου οι ελληνικές εξαγωγές μαρμάρων το 2011 δεν είχαν αισθητές διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με το 2010, με εξαίρεση, βέβαια, το Ουζμπεκιστάν, στο οποίο προωθήθηκαν και πάλι προϊόντα μαρμάρου υψηλής προστιθέμενης αξίας (εξαγωγές 6,8 εκατ. ευρώ), δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση του project «International Forum Palace» στην Τασκένδη, που απορρόφησε μάρμαρα από την Ελλάδα, συνολικής αξίας 30,7 εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω εξαγωγικά μεγέθη του κλάδου μαρμάρου μπορούν να χαρακτηριστούν ως ιδιαίτερα ικανοποιητικά, αν ληφθούν υπόψη:
-η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση και οι επιπτώσεις της το 2011 στην πραγματική οικονομία των περισσοτέρων χωρών του δυτικού κόσμου, που οδήγησαν σε μείωση της ζήτησης,
 -η υπερπροσφορά υλικών και ο μεγάλος διεθνής ανταγωνισμός από χώρες με χαμηλό κόστος εργασίας (Κίνα, Ινδία, Τουρκία, Βραζιλία κ.ά.),
-τα χρονίζοντα προβλήματα της εξορυκτικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, που εμποδίζουν την αύξηση της πρωτογενούς παραγωγής των λατομείων μαρμάρου, η οποία είναι αναγκαία για την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων μαρμάρου.
Οι προοπτικές, ωστόσο, για τις ελληνικές εξαγωγές μαρμάρου θα μπορούσαν να είναι πολύ καλύτερες, αν οι ελληνικές επιχειρήσεις μαρμάρου είχαν τη δυνατότητα να αυξήσουν την παραγωγή των λατομείων εξόρυξης εξαγώγιμων τύπων ελληνικών μαρμάρων, κυρίως λευκών, όπως Θάσου κ.ά., προκειμένου να ενισχύσουν τη διεθνή τους ανταγωνιστικότητα και να προσανατολιστούν συστηματικότερα προς τις αγορές του εξωτερικού. Όμως, καθυστερεί αδικαιολόγητα, εδώ και πολλά χρόνια, με ευθύνη των εκάστοτε κυβερνήσεων, ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τα λατομεία μαρμάρων, που θα μπορούσε να συμβάλει στην αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των κοιτασμάτων ελληνικών μαρμάρων.
ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΜΗΛΩΝ
«ΕΤΡΕΞΑΝ» ΜΕ +11% ΤΟ 2011
Με διψήφιο νούμερο, που φέρει θετικό πρόσημο, της τάξης του 11% έκλεισαν οι ελληνικές εξαγωγές μήλων το 2011. Γεγονός αξιοσημείωτο, καθώς παρουσιάστηκαν έντονες διακυμάνσεις στις διεθνείς αγορές, που οδήγησαν σε μικρή απώλεια εξαγόμενων ποσοτήτων, οι οποίες όμως αντισταθμίστηκαν με καλύτερες αποδόσεις τιμών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή και τα επεξεργάστηκε το τμήμα στατιστικής του Ελληνικού Οργανισμού Εξαγωγικού Εμπορίου, κατά τη διάρκεια του 2011 έχουν εξαχθεί από τη χώρα μας 37.640,96 τόνοι μήλων, αξίας 17.979,69 χιλ. ευρώ, έναντι 42.668,76 τόνων που εξήχθησαν το 2010 και απέφεραν αξία 16.198,38 χιλ. ευρώ, με τη μεταβολή να διαμορφώνεται στο εν λόγω θετικό ποσοστό. Πιο αναλυτικά, οι εν λόγω εξαγωγές αφορούν τις αγορές φρούτων 35 χωρών, τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και εκτός, οι οποίες είναι απλωμένες σε τέσσερις ηπείρους, δηλαδή σε Ευρώπη, Ασία, Αφρική, και Νότια Αμερική. Ο κύριος όγκος των εξαγωγών κατευθύνθηκε σε πέντε χώρες οι οποίες απορρόφησαν το 77,52% των εξαγόμενων ποσοτήτων, με κορυφαία την Τουρκία, η οποία συγκέντρωσε το 28,44% των φετινών εξαγωγών μας σε μήλα, παρουσιάζοντας μιαν άνοδο της τάξης του 5,76% σε σχέση με το 2010, που συγκέντρωσε το 29,84% των εξαγωγών μας. Επόμενη χώρα - προορισμός είναι η Αίγυπτος, με το 20,74% των εξαγωγών μήλων του 2011, σημειώνοντας τριψήφια θετική μεταβολή της τάξης του 659,47% σε σχέση με το 2010, που απορρόφησε μόλις το 3,03% των εξαγωγών μας. Ακολουθεί η Ρωσία με 11,70% των εξαγωγών μήλων του 2011 και αρνητική μεταβολή – 9,51% σε σχέση με το 2010, που απορρόφησε το 14,35% των εξαγωγών. Σειρά έχει η Αλβανία, με το 9,05% των εξαγωγών του 2011 και αρνητική μεταβολή -50,19% σε σχέση με το 2010, που απορρόφησε το 20,18% των εξαγόμενων μήλων. Η πεντάδα κλείνει με τη Βουλγαρία, η οποία το 2011 απορρόφησε το 7,59% των εξαγωγών μας και βελτίωσε το ποσοστό του 7,53% του 2010, σημειώνοντας θετική μεταβολή 11,75%.
ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ


Στην παρούσα φάση, τα πρακτικά μέσα που μπορούν να αξιοποιήσουν οι εξαγωγείς και οι εν εξελίξει εξαγωγείς είναι: τα γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων των ελληνικών πρεσβειών ανά τον κόσμο, ο Ελληνικός Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι σημαντικοί εξαγωγικοί σύνδεσμοι όπως ο ΠΣΕ, ο ΣΕΒΕ και ο ΣΕΚ.
Σε επίπεδο ενημέρωσης μπορούν να αξιοποιούν τα newsletter για τις αγορές που επιθυμούν από το site
www.agora.mfa.gr, αλλά και τράπεζες πληροφοριών, διεθνείς οδηγούς ή άλλα εργαλεία Business to Business που κυκλοφορούν στο διαδικτυακό περιβάλλον.
Είναι προφανές ότι, σε μια εποχή κρίσης, έντονου ανταγωνισμού και συνεχούς προσπάθειας διεθνοποίησης, αυξάνεται και η σημασία των ειδικών γνώσεων και ικανοτήτων των εξαγωγικών στελεχών, που θα είναι καλό να αξιοποιηθούν και σε ένα συνολικότερο επίπεδο. Όπως επίσης αυξάνεται και η ανάγκη για συνεργασίες και ορθή συμβουλευτική υποστήριξη, για την έρευνα διεθνών αγορών, για την ανάπτυξη δικτύων διανομής, για διεθνείς διαπραγματεύσεις και για διασφάλιση πληρωμών, για διεθνείς μεταφορές και International Branding. Όπως και να το κάνεις, οι εξαγωγές είναι μια σύνθετη διαδικασία. Και ο δρόμος για την κατάκτησή τους δεν είναι «σπαρμένος με ρόδα…»


 



 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ FACTORING
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΩΣΤΑ ΜΠΟΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ-LOGISTICS
ΑΓΟΡΑ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ-ΙΝΤΕΡΝΕΤ
ΑΣΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
DELOITTE RESEARCH
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ Ζ. ΚΑΛΑΪΤΖΑΚΗ
ΦΑΚΕΛΟΣ F.G. EUROPE
ΦΑΚΕΛΟΣ ΣΙΔΕΝΟΡ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΛΒΑΛ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΧΑΛΚΟΡ
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ Χ.Α.
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site