Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Μάιος 2012-τ.382                              

ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ-LOGISTICS
ΔΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΧΑΡΤΗ


Αλυσιδωτά και ιδιαίτερα «ηχηρά» είναι τα λουκέτα που «σκάνε» το τελευταίο διάστημα στην ελληνική αγορά μεταφορών και logistics, με αποτέλεσμα να αλλάζει καθημερινά και ριζικά ο χάρτης του κλάδου.


Μερικοί από τους σημαντικότερους «παίκτες», όπως η Imperio, η Ωμέγα και η Supertrans, έχουν ήδη βγει εκτός αγοράς και τα μερίδιά τους μοιράζονται ενδυναμώνοντας άλλους ομίλους. Τελευταίο θύμα της κρίσης είναι η επίσης σημαντική εταιρεία Cappochi, που εξαγοράστηκε από τον Βρετανό ανταποκριτή της, ξεπερνώντας έτσι τα αδιέξοδα ρευστότητας.
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι η ύφεση, σε συνδυασμό με τις αυξημένες επισφάλειες, οι οποίες οδήγησαν πολλές εταιρείες στο να δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, ήταν από τις κύριες αιτίες των λουκέτων. Βέβαια εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι σε αρκετές εταιρείες εκκρεμούν οφειλές του δημοσίου προς αυτές, ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Πάντως χαρακτηριστικό για το μέγεθος των παραπάνω εταιρειών είναι το ότι Imperio, Ωμέγα και Supertrans είχαν συνολικές πωλήσεις γύρω στα 120 εκατ. ευρώ ετησίως.
Γενικότερα οι κλυδωνισμοί στον κλάδο ξεκίνησαν ήδη από το 2008, αλλά η πραγματική «περιδίνησή» του συντελέστηκε κατά τη διετία 2010-11. Τότε οι εταιρείες ανοίχτηκαν υπερβολικά, συμπιέζοντας αρκετά τα τιμολόγιά τους, με αποτέλεσμα να εκτεθούν υπερβολικά σε κινδύνους. Έτσι όταν κορυφώθηκε η κρίση, οι επισφάλειες από τους πελάτες δεν μπορούσαν να καλυφθούν, σε συνδυασμό με τα έξοδα από τους μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους.
Η συνολική αγορά των υπηρεσιών logistics παρουσίασε διαχρονική άνοδο καθ’ όλη την περίοδο από το 1998 έως το 2008, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 19,68%.
Έκτοτε, η εξεταζόμενη αγορά κινείται πτωτικά, παρουσιάζοντας μείωση κατά 6,1% το 2009, σε σχέση με το 2008, και πτώση της τάξης του 7% το 2010, σε σχέση με το 2009. Το 2011 η πτώση κατέγραψε διψήφια ποσοστά σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Στην καλύτερή της χρονιά, το 2009, η Imperio, η οποία είναι και η μοναδική εισηγμένη του κλάδου, σημείωσε κύκλο εργασιών 59 εκατ., ο οποίος μειώθηκε στα 54,4 εκατ. το 2010 και στα 37 εκατ. στο εννεάμηνο του 2011. Το 2011 όμως τα δεδομένα άλλαξαν, καθώς από το καλοκαίρι και μετά άρχισαν να γιγαντώνονται τα προβλήματα.
Η εταιρεία δεν μπορούσε να καλύψει τις υποχρεώσεις σε προμηθευτές και εργαζόμενους, καθώς όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς, δεν μπόρεσε να αντεπεξέλθει στα δάνεια και τις οφειλές των εταιρειών που συγχώνευσε. Παράλληλα, οι επενδύσεις και οι νέοι αποθηκευτικοί χώροι δημιούργησαν πρόσθετα βάρη.
 Υπενθυμίζεται πως βασικοί μέτοχοι της Imperio είναι η τράπεζα Millennium (κατέχει τον ψήφο επί των μετοχών της εταιρείας Almati που εκπροσωπεί ο Γ. Αρβανίτης), η Casa Magna Holdings του Μπ. Ζιώγα, ο Becker Wilfried, ο Σπ. Παπαρούνης, ο Στ. Σαμψωνάκης και η σύζυγος του Μαριλένα και οι Μ. και Αυγ. Γαλιάσος.
Σε αυτό το περιβάλλον έχει μειωθεί δραστικά ο αριθμός των μεταφορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται χωρίς προβλήματα, οι οποίες μεταξύ άλλων είναι η Kuehne + Nagel, η Schenker- η DHL DANZAS, η Βεϊνόγλου, η Foodlink, η MAVE, η Goldair Cargo, η Synergy, η Metron Logistics και η Delatolas Cargo.
Ένα θετικό στοιχείο είναι ότι, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η διακίνηση εμπορευμάτων στους ελληνικούς λιμένες παρουσίασε κατά το γ’ τρίμηνο του 2011 αύξηση 12,5%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο διακίνησης το 2010.
Σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Στατιστική Αρχή αναφέρει ότι κατά το αντίστοιχο εξεταζόμενο διάστημα του 2010 προς το 2009, η μείωση στην εν λόγω κατηγορία άγγιζε το 2,8%.
Οι ειδικοί θεωρούν ότι η παρατεταμένη ύφεση δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας και οι συγχωνεύσεις του πλέον κατακερματισμένου κλάδου αποτελούν μονόδρομο για τις εταιρείες που θα επιβιώσουν. Τόσο οι πολυεθνικές όσο και οι μεγάλες και μικρές ελληνικές εταιρείες περικόπτουν έξοδα με δραστικές απολύσεις προσωπικού, προσπάθειες εξεύρεσης φθηνότερων ενοικίων και περικοπές υπερωριών στα κέντρα logistics.


ΟΦΑΕ
ΖΗΤΑ ΜΕΤΕΚΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ


Τις θέσεις της για τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο γνωστοποίησε, με επιστολή της προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και τα πολιτικά κόμματα, η ΟΦΑΕ (Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος).
Το σημαντικότερο ίσως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες μεταφορείς είναι ο ανταγωνισμός. Αν και αποτελούν μέλη της Ε.Ε., δεν λειτουργούν ισότιμα με τους συναδέλφους αυτοκινητιστές των υπολοίπων χωρών. Οι συνθήκες για τη μεταφορά είναι ιδιαίτερα δυσμενείς για τους Έλληνες μεταφορείς, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται σημαντικά το κόστος.
 Σε αυτό σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι εξής παράγοντες:
- Κόστος ασφάλειας: Τα ασφάλιστρα για την κάλυψη της αστικής ευθύνης προς τρίτους από την κυκλοφορία φορτηγού στην Ελλάδα για απλή ασφάλιση και όχι μικτή (full Casco) στη χαμηλότερη κατηγορία κοστίζουν πάνω από 5.000 ευρώ το χρόνο, ενώ στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. οι τιμές ασφαλίστρων είναι πολύ χαμηλότερες. Για παράδειγμα, στη Βουλγαρία μια μικτή ασφάλεια κοστίζει 600 ευρώ το χρόνο, στη Ρουμανία 700 ευρώ.
- Πετρέλαιο: Σε μια εποχή που η τιμή του πετρελαίου έχει φτάσει στα ύψη, ανεβάζοντας κατακόρυφα τα έξοδα μεταφοράς, χωρίς αυτό να αυξάνει και το κόμιστρο, η Πολιτεία δίνει «κίνητρα» στους ξένους μεταφορείς. Είναι αδιανόητο να δίνεται αφορολόγητο πετρέλαιο από τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ) στα σύνορα της Ελλάδας για όσους ξένους οδηγούς βγαίνουν από τη χώρα, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο για τους Έλληνες. Επίσης οι Τούρκοι συνάδελφοι, πριν εισέλθουν στην Ελλάδα, έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν πετρέλαιο σε υποπολλαπλάσιες τιμές από ό,τι κοστίζει στην Ελλάδα. Γίνεται αντιληπτό ότι οι συνθήκες ανταγωνισμού
Νοθεύονται, με πρώτο «θύμα» την ελληνική οικονομία και δεύτερο τους Έλληνες μεταφορείς. «Πού είναι ο υπουργός Οικονομικών;»
- Μεταφορές προς και από Ιταλία: Στην Ελλάδα επικρατεί ένα ιδιότυπο καθεστώς στις μεταφορές εμπορευμάτων, με φορτηγά από τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας προς την Ιταλία και το αντίστροφο. Οι χρεώσεις σε Έλληνες μεταφορείς είναι κατά πολύ υψηλότερες σε σχέση με αυτές των ξένων συναδέλφων, χωρίς να υπάρχει κάποια ιδιαίτερα τεκμηριωμένη αιτία. Παρά τις συνεχείς οχλήσεις προς τους παράγοντες της Πολιτείας, εντούτοις το πρόβλημα παραμένει.
- «Μετανάστευση» φορτηγών: Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο κάποιοι ιδιοκτήτες φορτηγών να μεταφέρουν τις έδρες τους, κυρίως στη Βουλγαρία. Η εξέλιξη αυτή έχει ως συνέπεια να «φεύγουν» εκατ. ευρώ εκτός Ελλάδας. Η ΟΦΑΕ ζητάει να ενταθούν οι έλεγχοι σε φορτηγά άλλων χωρών που κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια. Στόχος των ελέγχων θα πρέπει να είναι η ασφάλεια στους αυτοκινητόδρομους, αλλά και η έννομος τάξη, αφού οχήματα είναι ανασφάλιστα και πολλοί οδηγοί επίσης εργάζονται ανασφάλιστοι, τα οχήματα είναι σε άθλια κατάσταση χωρίς ΚΤΕΟ από τη χώρα ταξινόμησης του οχήματος και πολλές φορές χωρίς να έχουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις ασφαλούς διέλευσης, νομιμοποίηση μεταφοράς και νομιμοποίηση οχήματος. Επίσης, φορτηγά φορτώνουν εμπόρευμα με προορισμό τη Ρωσία ή το Ιράν ή άλλη, τρίτη, χώρα και αντί να δηλώνουν στο τελωνείο τη χώρα προορισμού, μεταφέρουν το εμπόρευμα στη χώρα ταξινόμησης του φορτηγού και από τη χώρα τους κάνουν εξαγωγή προς την τρίτη χώρα προορισμού, το επονομαζόμενο Re-export.
 Η ΟΦΑΕ ζητάει από την επόμενη κυβέρνηση και το νέο υπουργό Μεταφορών να σκύψει πάνω από τα προβλήματα του κλάδου και να προσπαθήσει να δώσει λύσεις. Αυτό είναι προς το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας, αφού καθημερινά χάνοντας δεκάδες εκατ. ευρώ, σε μια περίοδο που το κράτος ζητάει έσοδα και ευελπιστεί σε ανάπτυξη.


ΥΠΕΓΡΑΦΗ Η ΚΥΑ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΠΡΑΣΙΝΟ» ΔΑΚΤΥΛΙΟ


Υπεγράφη η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τον «πράσινο» δακτύλιο, η οποία τροποποιεί το παρόν σύστημα του δακτυλίου με τη θέσπιση μέτρων αποτροπής της κυκλοφορίας των παλαιών φορτηγών και λεωφορείων στην Αθήνα, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας.
 Ο νέος «πράσινος» δακτύλιος θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου του 2012.
 Αναλυτικά, τα βασικά μέτρα που προτείνονται είναι:
1. Επιτρέπεται η κυκλοφορία στο μικρό δακτύλιο χωρίς περιορισμό των Ι.Χ. αυτοκινήτων και των φορτηγών οχημάτων κάτω των 2,2 τόνων, εφόσον είναι τεχνολογίας Euro 5 ή μεταγενέστερης και εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km. Το ίδιο ισχύει και για τα υβριδικά οχήματα. Ειδικά για τα υβριδικά, επιτρέπονται και αυτά που είναι τεχνολογίας Euro 4, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km. Τα υπόλοιπα οχήματα επιτρέπεται να κινούνται εντός του μικρού δακτυλίου με το εκ περιτροπής σύστημα «μονών – ζυγών».
2. Απαγορεύεται η κυκλοφορία στο μεγάλο δακτύλιο των λεωφορείων και των φορτηγών άνω των 2,2 τόνων, πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα πριν από την 1η Ιανουαρίου του 1990. Για μια μεταβατική περίοδο 1 έτους η προαναφερθείσα απαγόρευση εφαρμόζεται για τα ανωτέρω οχήματα πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα πριν από την 1/1/1984. Στην απαγόρευση αυτή δεν περιλαμβάνονται η Νέα Εθνική Οδός Αθηνών - Λαμίας, η λεωφόρος Κηφισού και η λεωφόρος Αθηνών, με εξαίρεση το τμήμα της από τη διασταύρωσή της με τη λεωφόρο Κηφισού έως την οδό Αχιλλέως.
3. Η ημερομηνία της 1ης Ιανουαρίου 1990 επικαιροποιείται αυτόματα κάθε νέο ημερολογιακό έτος, έτσι ώστε κάθε φορά να απαγορεύονται τα οχήματα που είναι μεγαλύτερα των 22 ετών.
4. Τα οχήματα που επιτρέπεται να κυκλοφορούν ελεύθερα λαμβάνουν ειδικό σήμα πράσινου χρώματος.


COLLIERS
ΣΤΑΘΕΡΗ Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ LOGISTICS


Σταθερή παρέμεινε η αγορά των βιομηχανικών ακινήτων και των logistics στη ζώνη ΕΜΕΑ, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011.
Οι αγορές, την πλειονότητα των οποίων εξέτασε η Colliers International για τον εξαμηνιαίο χάρτη ενοικίων βιομηχανικών ακινήτων και logistics για τη ζώνη του ΕΜΕΑ, δείχνουν περιορισμένες αλλαγές σε ενοίκια αποθηκών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011. Όσον αφορά στην Ελλάδα, λόγω της μειωμένης εμπορευσιμότητας σε βιομηχανικά και logistics ακίνητα, οι επενδυτές έχουν υιοθετήσει στρατηγική αναμονής και οι αξίες των μισθωμάτων παραμένουν σε σταθερά επίπεδα κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011, ύστερα από την κάμψη της αγοράς κατά τα τελευταία χρόνια.
Οι σημαντικότερες αυξήσεις σημειώθηκαν στις βασικές σκανδιναβικές αγορές και τη Βαλτική, με το Όσλο και το Γκέτεμποργκ να καταγράφουν τις υψηλότερες αυξήσεις, της τάξεως του +8 και +6,1% αντίστοιχα. Σχετικά με την ετήσια μεταβολή στις προνομιακές μισθωτικές αξίες των αποθηκών, η Μόσχα και το Ταλίν καταλαμβάνουν την κορυφή της κλίμακας, με αυξήσεις της τάξεως του 19,2% και του 17,5% αντίστοιχα.
Από την άλλη μεριά, προνομιακά επίπεδα μισθωμάτων σε αγορές που είχαν παρουσιάσει τις σημαντικότερες πτώσεις το πρώτο εξάμηνο του 2011 παρέμειναν σε σταθερά επίπεδα, ενώ αξιοσημείωτες μειώσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011 σημείωσε η Βιέννη (-9%), η Γενεύη (-6,3%) και η Αθήνα
(-6%).
Συγκεκριμένα για την Αθήνα, οι αξίες μισθωμάτων για βιομηχανικούς/αποθηκευτικούς/logistics χώρους έφτασαν τα 3.5 – 5.0 ευρώ/τ.μ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επενδυτική δραστηριότητα χαρακτηρίζεται εξαιρετικά περιορισμένη και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η αγορά ακόμα δεν έχει παρουσιάσει σημάδια σταθερότητας.
Ωστόσο, οι περιοχές που συνδέονται με την Αττική Οδό (Μεσόγεια, Ασπρόπυργος, Μάνδρα, Μαγούλα και Ελευσίνα) προσελκύουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και καταγράφουν τις υψηλότερες αξίες.


ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΑΓΟΡΕΣ


Οι αγορές, στην πλειονότητά τους, κατέγραψαν σταθερές προνομιακές αποδόσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011. Τέσσερις αγορές παρουσίασαν μικρή συμπίεση απόδοσης, συμπεριλαμβανόμενου του Ντίσελντορφ (-25 bps) και του Ελσίνκι (-25 bps). Ύστερα από ισχυρή μείωση των επιπέδων απόδοσης στην Αγία Πετρούπολη και στα κέντρα των Βαλκανίων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011, δεν σημειώθηκαν περαιτέρω αλλαγές σε αυτές τις αγορές, καθώς οι επενδυτικές τους αγορές σταθεροποιήθηκαν. Για την Αθήνα, οι προνομιακές αποδόσεις σταθεροποιήθηκαν, ύστερα από τις αξιοσημείωτες αυξήσεις που σημειώθηκαν τα τελευταία χρόνια, και ήταν  της τάξεως του 25 bps.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών τα προνομιακά ενοίκια θα παραμείνουν σε σταθερά επίπεδα στις περισσότερες αγορές. Περαιτέρω αυξήσεις στις αξίες μισθωμάτων εκτιμάται ότι θα καταγράψει το Ταλίν και οι κύριες ρωσικές logistics αγορές της Μόσχας και της Αγίας Πετρούπολης.
Αγορές όπως η Μπρατισλάβα, η Λισσαβόνα και η Αθήνα προβλέπεται ότι θα καταγράψουν μειώσεις σε προνομιακές αξίες μισθωμάτων. Οι επενδυτικές αποδόσεις εκτιμάται ότι θα παραμείνουν σε σταθερά επίπεδα. Ωστόσο, σε αξιοσημείωτες αγορές, όπως τη Φραγκφούρτη και το Μόναχο, αναμένεται να παρατηρηθεί κάποια μείωση.
Κλείνοντας, η Ana Vukovic, Managing Director της Colliers International, σχολιάζει: «Στην Ελλάδα, η οικονομική συγκυρία έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς, επηρεάζοντας τις δραστηριότητες των επενδυτών. Αν η χώρα πρόκειται να αναπτύξει τον τομέα των logistics, τότε θα χρειαστεί να δημιουργήσει τις απαραίτητες υποδομές ώστε να προσελκύσει τους διεθνείς επενδυτές. Ωστόσο, οι αυξημένες αποδόσεις, σε συνδυασμό με τα μειωμένα επίπεδα μισθωτικών αξιών, θα δημιουργήσουν ευκαιρίες και θα παρακινήσουν την αγορά, ενώ εκτιμάται ότι μεσοπρόθεσμα θα επικρατήσουν ισορροπίες.
Ο υψηλός βαθμός προσβασιμότητας, η μικρή χρονική απόσταση από τις αστικές περιοχές μέσω κατάλληλων οδικών δικτύων, η πρόσβαση στα αεροδρόμια και τα λιμάνια και η διαθεσιμότητα εκτάσεων γης κατάλληλων να προσελκύσουν βιομηχανικές, αποθηκευτικές και logistics δραστηριότητες, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη οικονομική σταθερότητα και ανάκαμψη, θα παραμείνουν μερικές από τις κύριες μεταβλητές που θα επηρεάσουν την ανάπτυξη της βιομηχανικής και της αγοράς logistics στην Ελλάδα».


 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ FACTORING
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΩΣΤΑ ΜΠΟΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ-LOGISTICS
ΑΓΟΡΑ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ-ΙΝΤΕΡΝΕΤ
ΑΣΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
DELOITTE RESEARCH
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ Ζ. ΚΑΛΑΪΤΖΑΚΗ
ΦΑΚΕΛΟΣ F.G. EUROPE
ΦΑΚΕΛΟΣ ΣΙΔΕΝΟΡ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΛΒΑΛ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΧΑΛΚΟΡ
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ Χ.Α.
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site