Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιούλιος-Αύγουστος 2012-τ.384                              


ΕΣΠΑ-YΓΕΙΑ
ΧΑΜΗΛΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ Η ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ


Η έκδηλη αδυναμία των υπηρεσιών του υπουργείου Υγείας να αξιοποιήσουν τους πόρους, έχει προκαλέσει εδώ και καιρό διεργασίες στα υπουργεία Εργασίας και Ανάπτυξης και φυσικά στην Ε.Ε.


 


Βαρύ είναι το φορτίο που επωμίζεται ο Ανδρέας Λυκουρέντζος και η νέα κυβέρνηση όσον αφορά στην αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ στον τομέα της υγείας. Η συνολική απορροφητικότητα των πόρων είναι μόλις 16%, ενώ σε καίριους τομείς όπως στα έργα Πληροφορικής και Διοικητικής Μεταρρύθμισης είναι σχεδόν μηδενική!
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του “Phb”, η έκδηλη αδυναμία των υπηρεσιών του υπουργείου Υγείας να αξιοποιήσουν τους πόρους, έχει προκαλέσει εδώ και καιρό διεργασίες στα υπουργεία Εργασίας και Ανάπτυξης και φυσικά στην Ε.Ε. Μάλιστα, έχει τεθεί επί τάπητος η περικοπή των πόρων του υπουργείου Υγείας κατά 100 εκατ. στην προγραμματισμένη για τον Ιούλιο αναθεώρηση του προγράμματος…
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, για το σοβαρό αυτό πρόβλημα είχε ενημερωθεί εμπιστευτικά και ο υπηρεσιακός υπουργός κ. Χρ. Κίττας, ο οποίος όμως προφανώς ως υπηρεσιακός δεν ήταν σε θέση να αντιδράσει επί της ουσίας. Μέσα σε 35 ημέρες, ο κ. Κίττας “είδε τον ουρανό σφονδύλι” με τα «έργα και ημέρες» του Ανδρέα Λοβέρδου…
Το συνολικό ύψος των πόρων που αφορούν στον τομέα της υγείας μέσω του ΕΣΠΑ είναι 1,2 δις ευρώ. Το ποσό είναι σχετικά μικρό, γεγονός που οφείλεται στο «βεβαρημένο» παρελθόν του υπουργείου Υγείας κατά την υλοποίηση των Α’, Β’ και Γ’ Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης.
Ωστόσο, εκείνο που πρέπει να υπογραμμιστεί είναι ότι η διαχείριση των κονδυλίων δεν γίνεται αποκλειστικά από το υπουργείο Υγείας, παρά μόνο των 351 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα χρήματα έχουν ενταχθεί στα περιφερειακά προγράμματα και στα επιχειρησιακά προγράμματα Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ψηφιακής Σύγκλισης.
Βέβαια, επί της ουσίας, ένα μεγάλο μερίδιο της ευθύνης βαραίνει πάλι τον εκάστοτε υπουργό Υγείας στο βαθμό που οι φορείς υλοποίησης των επιμέρους έργων είναι συνήθως φορείς που ανήκουν στην αρμοδιότητά του, όπως π.χ. νοσοκομεία και ΔΥΠΕ. Π.χ. τα κονδύλια που αφορούν στην προμήθεια ιατρικού εξοπλισμού των νοσοκομείων του ΕΣΥ διοχετεύονται μέσω των Περιφερειακών Προγραμμάτων, την ευθύνη των οποίων έχουν οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις. Όμως, η υλοποίηση των σχετικών διαγωνισμών ανήκει στις διοικήσεις των νοσοκομείων…
Σε αντίθεση με τα Α', Β' και Γ' Κ.Π.Σ., στα οποία ο τομέας της υγείας είχε ξεχωριστό τομεακό επιχειρησιακό πρόγραμμα, στο ΕΣΠΑ έμεινε εκτός νυμφώνος χάρη – και όπως λέγεται – η ευθύνη ανήκει στον πρώην υπουργό Υγείας και νυν Εξωτερικών κ. Δημ. Αβραμόπουλο. Πάντως, είναι αλήθεια ότι το υπουργείο Υγείας “τα είχε κάνει μούσκεμα” στην απορρόφηση σε όλα τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης.
Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν κατάφερε να αξιοποιήσει ένα μέρος των κονδυλίων. Ακόμη και εκεί που κατάφερε τελικά να απορροφήσει πόρους, η επένδυση έγινε στην ανέγερση νέων νοσοκομείων-μεγαθηρίων κυρίως στην επαρχία. Ελάχιστα επενδύθηκαν στην Πληροφορική Υγείας, στη διοικητική αναδιοργάνωση και στην εκπαίδευση του προσωπικού.
Ας αφήσουμε όμως το παρελθόν και ας έλθουμε στο ΕΣΠΑ, για να δούμε αναλυτικότερα την πορεία της υλοποίησης των έργων ανά πρόγραμμα:
1. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ (ΠΕΠ).
Στο πλαίσιο των εγκρίσεων των 5 Περιφερειακών Προγραμμάτων από την Ε.Ε. το 2007, είχαν εγκριθεί πόροι ύψους 701 εκατ. ευρώ για τον τομέα της Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (βασικές υποδομές και εξοπλισμός, κωδικοί κατηγορίας 76 –υγεία και 79-πρόνοια).
Μέχρι σήμερα, τα κονδύλια έχουν ήδη περικοπεί μία φορά και οσονούπω επίκειται νέο “ψαλίδισμα”. Ειδικότερα, με την αναθεώρηση του Οκτωβρίου του 2011 το ποσό μειώθηκε στα 643,8 εκατ., ενώ με την αναθεώρηση του Μαΐου του 2012 το παραπάνω ποσό ενδέχεται να μειωθεί ακόμη περισσότερο (θα ξεκαθαριστεί σύντομα).
Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι το υπουργείο Υγείας δεν έχει αρμοδιότητα επί των Περιφερειακών Προγραμμάτων. Παρ’ όλα αυτά, τους τελευταίους μήνες αναλήφθηκε μια σειρά πρωτοβουλιών τόσο από τη Γενική Γραμματεία Υγείας του Υπουργείου όσο και από την ΕΥΤΥΚΑ: μηνιαίες συναντήσεις στο Υπουργείο, με στόχο την ωρίμανση των έργων και την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν, ενεργοποίηση της δυνατότητας υποστήριξης της ΔΕΠΑΝΟΜ, των νοσοκομείων και των ΥΠΕ από το Ε.Π. «Τεχνική Υποστήριξη Εφαρμογής», προκειμένου να στηριχθεί η επικαιροποίηση και η ολοκλήρωση των έργων υποδομής κ.λπ.
Το αποτέλεσμα της εν λόγω προσπάθειας αποτυπώνεται στον πίνακα 1, όπου φαίνεται πως τα δημοσιονομικά μεγέθη του τομέα της Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σημείωσαν εξαιρετική πρόοδο μέσα σε δύο χρόνια. Οι εντάξεις έργων ανήλθαν από το 26,96% το 2010 στο 98,3% τον Ιούνιο 2012, οι συμβασιοποιήσεις από το 16,41% στο 43,8% και η απορρόφηση από 12,87% στο 26%.
Βέβαια, αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Μπορεί να έγινε αξιοσημείωτη πρόοδος στην ένταξη έργων, όμως το βάρος μετατίθεται πλέον στην υλοποίηση και κατά συνέπεια στους δικαιούχους, οι οποίοι οφείλουν να εντατικοποιήσουν τους ρυθμούς υλοποίησης των έργων που έχουν αναλάβει.
Εδώ λοιπόν η ευθύνη πλέον πέφτει στους ώμους του Ανδρέα Λυκουρέντζου και του Μάριου Σαλμά. Άλλωστε, η αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ ήταν μεταξύ των βασικών εξαγγελιών του Αντώνη Σαμαρά για την ανάπτυξη της χώρας και την έξοδό μας από την ύφεση.
Το μείζον πρόβλημα που καλείται η νέα κυβέρνηση να λύσει, δεν είναι άλλο από τη γραφειοκρατία και την έλλειψη εμπειρογνωμοσύνης που μαστίζει γενικά τη δημόσια διοίκηση και τις υπηρεσίες υγείας ειδικότερα. Σκεφθείτε ότι οι περισσότεροι φορείς αγνοούν το πώς πρέπει να συντάξουν ένα τεχνικό δελτίο και χρειάστηκαν φροντιστήρια.
Το πελατειακό σύστημα που εξέθρεψαν κατά κύριο λόγο τα δύο μεγάλα κόμματα (χωρίς τα υπόλοιπα να είναι άμοιρα ευθυνών) γέμισε επί 30 χρόνια το δημόσιο σύστημα υγείας (κεντρική υπηρεσία υπουργείου Υγείας, νοσοκομεία και κέντρα υγείας) με διοικητικό προσωπικό ΔΕ κατηγορίας, που προφανώς σήμερα αδυνατεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της χώρας.
2. ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Για τις δράσεις του τομέα υγείας και πρόνοιας στο ΤΕΠ ΑΝΑΔ 2007-2013 είχαν αρχικά εγκριθεί και εκχωρηθεί για διαχείριση στο ΥΥΚΑ πόροι ύψους 379,88 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η αδυναμία απορρόφησης πόρων είχε ως αποτέλεσμα την περικοπή των κονδυλίων με την αναθεώρηση του Οκτωβρίου του 2011 στα 352 εκατ. ευρώ.
Η κατανομή των πόρων του επιχειρησιακού προγράμματος είναι η εξής:
• Ψυχική Υγεία: 241,18 εκατ. ευρώ (από 260,76 εκατ. ευρώ)
• Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας: 43,48 εκατ. ευρώ (από 47,01 εκατ. ευρώ)
• Δημόσια Υγεία: 43,48 εκατ ευρώ (από 47,01 εκατ. ευρώ)
• Πρόνοια (ΣΥΔ): 21,7εκατ. ευρώ (από 24,31 εκατ. ευρώ)
Το 2010 οι εντάξεις έργων βρίσκονταν σε χαμηλά επίπεδα, με συνέπεια να υπολείπονται και τα υπόλοιπα μεγέθη του προγράμματος, δηλαδή οι νομικές δεσμεύσεις και οι δαπάνες. Στη συνέχεια, η ειδική υπηρεσία του υπουργείου Υγείας (ΕΥΤΥΚΑ), με επικεφαλής τον κ. Γ. Γεωργακόπουλο, εντατικοποίησε τις προσπάθειές της κατά το 2011 και το 2012, με αποτέλεσμα να αυξηθούν κατακόρυφα όλα τα μεγέθη.
Όπως φαίνεται στον Πίνακα 2, τα ενταγμένα έργα ανήλθαν από τα 53 στα 264 και ο προϋπολογισμός τους από τα 60,7 εκατ. στα 264 εκατ. (από 15,97% στο 75,1%). Οι συμβάσεις αυξήθηκαν από το 2,2% στο 15,7% και τέλος η απορρόφηση από το 0,72% στο 5,5%.
Βέβαια, δεν λείπουν τα παρατράγουδα, καθώς σήμερα πληρώνουμε τις αμαρτίες της περιόδου 2008-2009. Αποδεικνύεται ότι τότε εντάχθηκαν έργα όπως με σκοπό - τι άλλο; -       να φανεί πως τα έργα προχωρούν. Όμως, τα έργα αυτά κόλλησαν, καθώς οι φορείς που τα ανέλαβαν παρουσιάζουν πλήρη αδυναμία στην υλοποίησή τους και σήμερα περίπου τα μισά από τα έργα που είχαν ενταχθεί την περίοδο 2008-2009, κινδυνεύουν άμεσα με απένταξη!
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του υπουργείου Υγείας, πλέον μπορούμε να πούμε μετά βεβαιότητας ότι θα χαθούν πόροι του ΕΣΠΑ στην υγεία. Μάλιστα, υπολογίζουν ότι είναι πολύ πιθανό να χαθούν περίπου 30-40 εκατ. ευρώ!
Όπως αναφέραμε στην αρχή, στο πλαίσιο της επικείμενης Αναθεώρησης του Ιουλίου του 2012, και λόγω της χαμηλής απορροφητικότητας του τομέα, δρομολογείται (από τα υπουργεία Εργασίας και Ανάπτυξης), η αφαίρεση προϋπολογισμού ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Οι πόροι αυτοί σχεδιάζεται να ανακατευθυνθούν στην εκπόνηση προγραμμάτων για νέους ανέργους από το υπουργείο Εργασίας. Με δεδομένη την ύφεση και το γεγονός ότι η ανεργία στους νέους έχει ξεπεράσει το 50%, η όποια αντίδραση του νέου υπουργού Ανδρέα Λυκουρέντζου έχει περιορισμένες πιθανότητες επιτυχίας.
3. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
Για τις δράσεις του τομέα υγείας στο Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση έχουν εγκριθεί πόροι ύψους 76 εκατ. ευρώ. Με τους πόρους αυτούς επιδιώκεται ο εκσυγχρονισμός και η διοικητική αναβάθμιση του τομέα της υγείας μέσω της κατάρτισης νέων οργανισμών νοσοκομείων, της βελτίωσης των συστημάτων οικονομικού προγραμματισμού και της εκπαίδευσης του προσωπικού σε στοχευμένες δράσεις.
Όπως φαίνεται στον Πίνακα 3, μέχρι σήμερα, έχει απορροφηθεί μόλις το 0,5%. Το χειρότερο είναι ότι έχουν ενταχθεί μόνο 13 έργα, που καλύπτουν περίπου το 20% του προϋπολογισμού και έχουν γίνει συμβάσεις μόλις για το 1,5% του συνολικού προγράμματος!
Η ευθύνη για την παρακολούθηση του προγράμματος δεν ανήκει στο υπουργείο Υγείας, αλλά στο Εσωτερικών. Ωστόσο, όπως αναφέραμε και πιο πάνω , επί της ουσίας η ευθύνη για την καθυστέρηση ανήκει στο υπουργείο Υγείας, καθώς οι φορείς υλοποίησης των έργων ανήκουν στην ευθύνη του.
4. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΥΓΚΛΙΣΗ
Για τις δράσεις του τομέα υγείας έχουν εγκριθεί πόροι ύψους 150 εκατ. ευρώ. Με τους πόρους αυτούς επιδιώκεται η αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων για την υποστήριξη των επιχειρησιακών λειτουργιών του τομέα της υγείας. Μέχρι σήμερα, έχει απορροφηθεί μόλις το 6% των πόρων !
Η τραγική ειρωνεία είναι ότι το 2010, όταν υπογράφηκε το Μνημόνιο και στο επίκεντρό του βρέθηκε η μείωση της σπατάλης στο σύστημα υγείας, οι επιτελείς του Ανδρέα Λοβέρδου και του Νίκου Πολύζου “έτρεχαν και δεν έφταναν” για να στήσουν μηχανισμό παρακολούθησης των δαπανών στα νοσοκομεία.
Στον Πίνακα 6 αποτυπώνεται η κατάσταση που κληρονόμησε ο Ανδρέας Λοβέρδος, σύμφωνα με στοιχεία της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. του Μαρτίου του 2010. Κάνοντας την ανάγκη φιλότιμο, ο κ. Νίκος Πολύζος έστησε το σύστημα ESYnet, που όμως αν οι δανειστές μας δουν πώς λειτουργεί, αναρωτιέμαι αν θα συνεχίσουν να μας δανείζουν…


 


ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΣΥ


Η εισαγωγή πληροφοριακών συστημάτων στα νοσοκομεία αποτελεί το μεγαλύτερο και διαχρονικότερο σκάνδαλο στην υγεία. Αξίζει να αναφέρουμε τις παλινωδίες που συνέβησαν με τα έργα πληροφορικής που εντάχθηκαν στο Γ’ ΚΠΣ. Τα Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα (ΟΠΣΥ) των ΔΥΠΕ (πρώην ΠΕΣΥΠ) που χρηματοδοτήθηκαν μέσω του Γ’ Κ.Π.Σ. είχαν σοβαρά προβλήματα στην υλοποίησή τους (Πίνακας 6):
• Σε δύο από τις 17 υγειονομικές περιφέρειες (ΠΕΣΥΠ) δεν έγινε κανένα έργο: Δυτική Μακεδονία και Βόρειο Αιγαίο. Από τις υπόλοιπες, οι 13 προχώρησαν σε προγραμματική συμφωνία με την ΚτΠ για την εγκατάσταση Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων (ΟΠΣΥ), ενώ δύο ΠΕΣΥΠ (Α΄ Αττικής και Ηπείρου) προχώρησαν στην υλοποίηση έργων με ίδια μέσα.
• Εκ των 13 περιφερειών, σε δύο περιπτώσεις (Α΄ και Β΄ Κεντρικής Μακεδονίας) τα έργα ανεστάλησαν σχεδόν στα αρχικά στάδια, καθώς υπήρξαν ανυπέρβλητα προβλήματα στην υλοποίησή τους. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ήταν περίπου 12,2 εκατ. ευρώ και μέχρι τις 31-12-2009 δαπανήθηκαν περίπου 2,2 εκατ. ευρώ, τα οποία προφανώς πήγαν στο βρόντο...
• Σε άλλες τέσσερις υγειονομικές περιφέρειες (Ιόνιο, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησο και Β΄ Νοτίου Αιγαίου), τα έργα προχώρησαν με μεγάλα προβλήματα και το ποσοστό υλοποίησής τους είναι περίπου 50-60%. Όπως φαίνεται στον πίνακα, για να ολοκληρωθούν τα έργα αυτά απαιτούνται περίπου 2,9 εκατ. ευρώ. Διαφορετικά “θα πάνε στράφι” περίπου 5,2 εκατ. που έχουν δαπανηθεί μέχρι τις 31-12-2009. Στην περίπτωση αυτή επίσης τα χρήματα αυτά δεν θα καλυφθούν από την Ε.Ε.
• Σε τρεις περιφέρειες (Θεσσαλία, Κρήτη και Β΄ Αττικής) τα έργα έχουν προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό και η παραλαβή τους έχει μετατεθεί να γίνει ως το Μάιο του 2010. Και πάλι όμως απαιτούνται περίπου 3,3 εκατ. ευρώ για να ολοκληρωθούν. Διαφορετικά “θα πάνε στράφι” 12,5 εκατ. που εκταμιεύτηκαν μέχρι το Δεκέμβριο του 2009.
• Σε τρεις περιφέρειες (Αν. Μακεδονίας και Θράκης, Στερεάς Ελλάδας και Γ΄ ΠΕΣΥΠ Αττικής) τα έργα παραδόθηκαν με μικρές παρεκκλίσεις από την αρχική σύμβαση. Πρόκειται για έργα με προϋπολογισμό περίπου 8,3 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως για να λειτουργήσουν από δω και στο εξής απαιτούν περίπου 1,5 εκατ. ετησίως (Service Level Agreement). Συνολικά απαιτούνται περίπου 5,8 εκατ. ευρώ ετησίως για τη λειτουργία των έργων που έχουν παραληφθεί!
• Μόνο σε μία περιφέρεια (Κυκλάδες, πρόγραμμα ΔΗΛΟΣ) τα έργα παραδόθηκαν πλήρως!
Τα κύρια αίτια ήταν η έλλειψη σταθερής και ισχυρής πολιτικής βούλησης, η απουσία ρεαλιστικού, στρατηγικού σχεδιασμού και η έλλειψη εκπαιδευμένων στελεχών στην πληροφορική. Αρκεί να αναφερθεί ένα ευτράπελο: σε δύο νοσοκομεία της επαρχίας δεν υπήρχε κανένας υπάλληλος με γνώσεις πληροφορικής και στο λογιστήριο υπεύθυνος ήταν διοικητικός υπάλληλος που είχε προσληφθεί αρχικά ως... καντηλανάφτης για την εκκλησία του νοσοκομείου!
Η ουσία είναι ότι χάθηκε ακόμη μία ευκαιρία για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του ΕΣΥ, την ώρα που η σημερινή κυβέρνηση φιλοδοξεί να περιστείλει τη σπατάλη στην υγεία. Αν υπάρχει ένας τομέας στον οποίο υπάρχουν εγκληματικές πολιτικές ευθύνες, αυτός είναι η εγκατάσταση πληροφοριακών συστημάτων στις υπηρεσίες υγείας.
Να θυμίσουμε το μεγαλεπήβολο πρόγραμμα IASYS, ύψους αρχικά περίπου 70 εκατ. ευρώ, που αφορούσε τη χρήση πληροφοριακών συστημάτων στα 18 μεγαλύτερα νοσοκομεία της χώρας, που έμεινε στα χαρτιά. “Στράφι πήγαν” και τα περίπου 2,8 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος στις κεντρικές υπηρεσίες του ίδιου του υπουργείου Υγείας. Το μόνο που τέθηκε σε λειτουργία είναι το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο! Λίγο “αλμυρό” μας έπεσε…


 
ΠΟΙΟΙ ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ
Προφανώς, ευθύνη για τις παλινωδίες με τα έργα πληροφορικής στα νοσοκομεία φέρουν όλοι. Οι ηγεσίες του υπουργείου Υγείας, η Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. (ΚτΠ), οι πρώην και νυν διοικήσεις των ΔΥΠΕ, οι διοικήσεις των νοσοκομείων και φυσικά οι ίδιοι οι ανάδοχοι.
Για να βρούμε “τις πταίει”, έχει αξία να δούμε μερικά στοιχεία για δύο μεγάλα ΟΠΣΥ, που ξεκίνησαν πρώτα και αφορούν το Α΄ και Β΄ ΠεΣΥΠ Κεντρικής Μακεδονίας. Το ΟΠΣΥ του Α΄ ΠεΣΥΠ ανέλαβαν οι εταιρείες Delta Singular και Computer Team, ενώ του Β΄ η εταιρεία ΙΒΜ Hellas.
Τα δύο έργα είχαν μια ιδιαιτερότητα: η εταιρεία Computer Team είχε ήδη προχωρήσει τα τελευταία χρόνια στην εγκατάσταση εφαρμογών της σε αρκετά νοσοκομεία και των δύο ΠεΣΥΠ, π.χ. στο Α΄ ΠεΣΥΠ υπήρχαν 4 νοσοκομεία που «έτρεχαν» εφαρμογές της: Σερρών, Άγιος Παύλος, Θεαγένειο και Δερματολογικό.
Από τα διαθέσιμα έγγραφα προκύπτει σαφώς ότι η συνεργασία μεταξύ των αναδόχων ήταν προβληματική. Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθούν δύο γεγονότα:
1. Το Νοέμβριο του 2006, η εταιρεία Delta Singular ενημερώνει την ΚτΠ ότι δεν μπορεί να συμμετέχει στο διαγωνισμό για τις «ενέργειες κατάρτισης» του Α΄ ΠεΣΥΠ, καθώς δεν κατέληξε σε συμφωνία με την Computer Team. Διαγωνισμός που κηρύχθηκε άγονος και επαναπροκηρύχθηκε αργότερα, με συνέπεια να χαθεί πολύτιμος χρόνος.
2. Την ίδια περίοδο, η Computer Team ζητούσε το ποσό των 150.000 ευρώ ως αντάλλαγμα για να επιτρέψει την εξαγωγή δεδομένων από τις εφαρμογές που είχε εγκαταστήσει στα νοσοκομεία του Β΄ ΠεΣΥΠ, ώστε να τα χρησιμοποιήσει στη συνέχεια η ΙΒΜ Hellas.
Φυσικά, πολύτιμος χρόνος χάθηκε τόσο με την αλλαγή της κυβέρνησης το Μάρτιο του 2004 όσο και με τις αλλεπάλληλες αλλαγές προσώπων στα ΠεΣΥΠ (νυν ΔΥΠΕ). Ακόμη και η συγχώνευση των ΔΥΠΕ, στην οποία προχώρησε ο Δ. Αβραμόπουλος, προκάλεσε το «πάγωμα» πολλών διαδικασιών υλοποίησης και παρακολούθησης των έργων.
Ο κατάλογος με τις διαφωνίες, γκρίνιες και παρατυπίες είναι μακρύς. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου του ΟΠΣΥ του Β΄ ΠεΣΥΠ Κ. Μακεδονίας, συμμετείχε υπάλληλος που ήταν στην επιτροπή αξιολόγησης του έργου – πράγμα που απαγορεύεται ρητά από τον κανονισμό προμηθειών του Δημοσίου. Τελικά, τα μέλη της επιτροπής παραιτήθηκαν και η παραλαβή της πιλοτικής εφαρμογής του έργου έγινε αυτοδίκαια!


 



ΚΩΜΙΚΟΤΡΑΓΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ…


Μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί τέσσερα μεγάλα προγράμματα χρηματοδότησης μέσω της Ε.Ε. με στόχο την εισαγωγή της πληροφορικής στο ΕΣΥ: Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα, Β΄ ΚΠΣ (Μέτρο 1.4) και Γ΄ ΚΠΣ (Μέτρο 1.2) και Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας».
Όπως αποδείχθηκε από έρευνα που είχε γίνει το 2006, το τελικό όφελος για το ΕΣΥ υπήρξε πενιχρό:
• Μόλις το 38,5% των νοσοκομείων που συμμετείχαν στα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (ΜΟΠ) κατάφερε να φθάσει στο ελάχιστο επίπεδο πληροφοριακής οργάνωσης (Επίπεδο 3 - σύστημα έκδοσης εντολών προς εργαστήρια, φαρμακείο, νοσήλια κ.λπ.).
• Μόνο ένα στα πέντε νοσοκομεία (20%) που συμμετείχαν στο Β΄ Κ.Π.Σ. έφθασαν στο ίδιο επίπεδο. Η συμμετοχή στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Κοινωνία της Πληροφορίας”, που όριζε ως στόχο την αναβάθμιση της πληροφορικής οργάνωσης στο επίπεδο 3 μέχρι το τέλος του 2003, συνέβαλε ώστε μόλις 11 από τα 39 νοσοκομεία (28,2%) να επιτύχουν το στόχο αυτό.
• Συνολικά, το 2006, η συντριπτική πλειοψηφία των νοσοκομείων (80,4%) δεν είχαν καταφέρει να φθάσουν στο ελάχιστο επίπεδο πληροφορικής οργάνωσης. Το 56,4% των νοσοκομείων βρίσκεται στο επίπεδο 1, το 30,7% στο επίπεδο 2, στο επίπεδο 4 βρίσκεται μόνο το 5,9% του συνόλου των νοσοκομείων, ενώ υψηλότερα επίπεδα πληροφορικής οργάνωσης, είχαν μόνο το “Παπανικολάου” και το “Ωνάσειο”, που βρίσκονται στα επίπεδα 6 και 7 αντίστοιχα.
• Μόλις τα μισά νοσοκομεία της χώρας (52,7%) ανέφεραν ότι διέθεταν Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ). Από τα 21 νοσοκομεία που έχουν φθάσει στο ελάχιστο επίπεδο πληροφορικής οργάνωσης, στα 14 (66,7%) υπάρχει εγκατεστημένο και ΟΠΣ. Λειτουργούσε όμως και πώς;
• Από τα 5 νοσοκομεία που είχαν συμμετοχή σε όλα τα παραπάνω ευρωπαϊκά προγράμματα, μόνο τα 4 εγκατέστησαν ΟΠΣ (Γενικό Κρατικό Νίκαιας, Γ. Γεννηματάς Αθηνών, Σισμανόγλειο και ΑΧΕΠΑ). Στα χαρτιά τουλάχιστον.
• Εντυπωσιακό είναι το ότι από τα 36 νοσοκομεία που δεν συμμετείχαν σε κανένα από τα προγράμματα, τα 23 (63,9%) έχουν εγκατεστημένο ΟΠΣ στο νοσοκομείο τους! Δηλαδή, φαίνεται ότι από μόνα τους κατάφεραν περισσότερα…
• Σχετικά με την ύπαρξη προηγμένων συστημάτων διαχείρισης ιατρικών πληροφοριών, η έρευνα κατέδειξε ότι η χώρα μας κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού τέτοιου είδους εφαρμογές απουσιάζουν από τα δημόσια νοσοκομεία της χώρας. Με μοναδική εξαίρεση το “Ωνάσειο”, τα υπόλοιπα νοσοκομεία της χώρας δεν είχαν εγκαταστήσει και δεν χρησιμοποιούν «συστήματα λήψης απόφασης» και «έξυπνες κάρτες».
• Μόνο 5 νοσοκομεία βρέθηκαν να διαθέτουν συστήματα ψηφιακής αρχειοθέτησης και διαχείρισης ιατρικών εικόνων (Ωνάσειο, Ιπποκράτειο Αθηνών, Ρεθύμνου, Παπαγεωργίου Θεσσαλονίκης και Βενιζέλειο Ηρακλείου Κρήτης).
• Μόνο μία δημόσια υπηρεσία σε όλη τη χώρα (το Κέντρο Υγείας Νεαπολέως Κρήτης-Διαλυνάκειο!) είχε τη δυνατότητα χρήσης ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέσω του διαδικτυακού τόπου και η δυνατότητα αυτή αφορά στο κλείσιμο ραντεβού!
• Μία από τις δράσεις του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Κοινωνία της Πληροφορίας” ήταν και η δυνατότητα ανάπτυξης διαδικτυακού τόπου. Τα κατάφεραν μόλις τα μισά νοσοκομεία από αυτά που συμμετείχαν (18 από 36), ενώ στο ίδιο αποτέλεσμα έφθασαν τα 2/3 (33 από 48) από τα υπόλοιπα νοσοκομεία που δεν είχαν λάβει μέρος! Συνολικά, διαδικτυακό τόπο διέθετε μόνο το 63,2% των νοσοκομείων της χώρας.
• Η συντριπτική πλειοψηφία των νοσοκομείων (ποσοστό74,2%) εξέφρασε ότι αντιμετωπίζει προβλήματα από τη χρήση του υπάρχοντος Πληροφοριακού Συστήματος, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στην ανεπαρκή εκπαίδευση του προσωπικού, στην απουσία σύνδεσης των πληροφοριακών υποσυστημάτων του νοσοκομείου, στην έλλειψη προσωπικού, στη μερική ανάπτυξη του πληροφοριακού συστήματος και στην ύπαρξη παλιών μηχανημάτων που δημιουργούν προβλήματα στις εφαρμογές.
Η έρευνα εκπονήθηκε από τον Τομέα Οικονομικών Υγείας της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας, με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Γ. Κυριόπουλο, ενώ την επιστημονική ευθύνη είχε ο επισκέπτης καθηγητής Πληροφορικής κ. Ι. Αποστολάκης. Στην ομάδα συμμετείχαν ακόμη οι Μ.Α. Σταμούλη, Δ. Τσακλακίδου, Σπ. Τσικρικάς και Στ. Τσικρικά. Οι ερευνητές ανέπτυξαν ειδικό ερωτηματολόγιο, το οποίο μοιράστηκε στα στελέχη των 132 νοσοκομείων όλης της χώρας στις αρχές του 2006.



ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2014-2020


Το Μάιο, η τότε υπουργός Ανάπτυξης Α. Διαμαντοπούλου έστειλε εγκύκλιο σε όλα τα υπουργεία, προκειμένου να κατατεθούν απ’ όλα τα υπουργεία τα σχέδια και οι προτάσεις για την κατάρτιση του αναπτυξιακού προγραμματισμού για την νέα περίοδο 2014-2020. Οι διαβουλεύσεις θα πρέπει να έχουν καταλήξει έως τα τέλη του 2012.
Το Υπουργείο Υγείας οφείλει να υποβάλει έως το Σεπτέμβριο ένα πρώτο επιχειρησιακό σχέδιο με τις βασικές στρατηγικές επιλογές του. Μέχρι σήμερα, λόγω και των πολιτικών εξελίξεων, δεν έχει γίνει σχεδόν καμία προετοιμασία. Και είναι πλέον ευθύνη του Ανδρέα Λυκουρέντζου να καταρτιστεί ένα ρεαλιστικό και καλά οργανωμένο επιχειρησιακό σχέδιο. Και όχι να φτιαχτεί κάτι “στο πόδι”…


 


ΝΕΑ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 12 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ


Στις αρχές Ιουνίου, η ειδική υπηρεσία του υπουργείου Υγείας (www.ygeia-pronoia.gr) έβγαλε στον αέρα πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων ύψους περίπου 12 εκατ. ευρώ για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Μεταξύ των δράσεων περιλαμβάνονται δύο ενδιαφέροντα έργα:
1. Ανάπτυξη του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης (φαρμάκων και εξετάσεων), με την ψηφιακή υλοποίηση εγκεκριμένων από τον ΕΟΦ & το ΚΕΣΥ πρωτοκόλλων συνταγογράφησης και θεραπευτικών πρωτοκόλλων, την ανάπτυξη συστήματος ελέγχου αλληλεπιδράσεων φαρμάκων, με δυνατότητα on line ελέγχου εκτέλεσης της φθηνότερης δραστικής ουσίας.
2. Ανάπτυξη κλινικών αλγορίθμων για την αξιολόγηση κλήσεων ιατρικής βοήθειας (telephone triage) προς το ΕΚΑΒ και τις υπηρεσίες υγείας, με στόχο τη μείωση των άσκοπων επισκέψεων στα εξωτερικά ιατρεία νοσοκομείων του ΕΣΥ και τον καλύτερο προσανατολισμό στις ανάγκες των ασθενών, διαμέσου κυρίως της αξιοποίησης υποδομών ΠΦΥ.


 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
EXPORTS MONEY CONFERENCE 2012
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ VIVARTIA
ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΣΠΑ-ΥΓΕΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ ΥΓΕΙΑΣ-DEUTSCHE BANK
ΔΑΝΕΙΑΚΑ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΑ
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ Χ.Α.
ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site