Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Οκτώβριος 2012-τ.386                              

ΘΩΜΑΣ ΤΖΙΚΑΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΚΟΝΒΑ


ΤΙΤΛΟΣ: ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΊΕΣ


 


ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ Ε. ΒΕΡΜΙΣΣΩ



Κόντρα στο ρεύμα και παρά τα προβλήματα της ελληνικής αγοράς η Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου επενδύει στην τεχνολογία και δε θέτει σε καμία διαπραγμάτευση της ποιότητα, παρά την πτώση της ζήτησης και την αύξηση της τιμής των πρώτων υλών. Για την εταιρεία, τον κλάδο και γενικά τις συνθήκες της ελληνικής αγοράς μιλά στο Χ ο πρόεδρος της ΚΟΝΒΑ κ. Θωμάς Τζίκας επισημαίνοντας βέβαια ότι «σήμερα προέχει να κρατηθούν οι επιχειρήσεις στην αγορά και εν συνεχεία να αναπτυχθούν». Ακόμα εκτιμά πώς αν δεν γίνει κάτι σε επίπεδο πολιτείας τότε ο ιδιωτικός τομέας θα καταρρεύσει, θα κλείσουν επιχειρήσεις και η ανεργία θα εκτιναχθεί. Πιστεύει ότι η κρίση της ελληνικής βιομηχανίας οφείλεται τόσο στο γενικό οικονομικό περιβάλλον όσο και σε ειδικά προβλήματα όπως το ότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν στηρίζουν τα ελληνικά προϊόντα και προτιμούν από ξενομανία –αδίκως-  τα αλλοδαπά. Τέλος αναφέρει ότι ο τραπεζικός τομέας δεν βοηθά τις επιχειρήσεις, δεν παρέχει ρευστότητα στην αγορά και οι απαιτήσεις σε τόκους δανείων είναι μεγάλες.  Τέλος καταλήγει ότι οι πολιτικοί πρέπει να πάρουν το κόστος και να πουν ότι το μνημόνιο δε θα μας οδηγήσει πουθενά καθώς στηρίζεται στην λογική των περικοπών οι οποίες και δεν αποδίδουν.


 


Χ: Η ΚΟΝΒΑ είναι μια αμιγώς ελληνική εταιρεία και πόσα χρόνια δραστηριοποιείται στην αγορά;


Θ.Τ:  Ως ΚΟΝΒΑ δραστηριοποιούμαστε  περίπου τρεις δεκαετίες αλλά ως οικογενειακή επιχείρηση έχουμε υπερβεί τα 100 χρόνια ενεργούς παρουσίας στην ελληνική αγορά.


Χ: Θα μας πείτε πώς φτάσατε στην σημερινή –καλή- για την αγορά θέση;


Θ.Τ:  Στην αρχή ξεκινήσαμε με τα ελληνικά παραδοσιακά αλιεύματα που είναι η σαρδέλα και ο γαύρος, μετά δοκιμάσαμε τις εξαγωγές και τελικά ενεργοποιηθήκαμε και στην παραγωγή φασόν προϊόντων για λογαριασμό άλλων εταιρειών οι οποίες μας εμπιστεύονται για να παράξουμε το προϊόν που θέλουν και μετά τοποθετούν την επωνυμία τους.


Χ: Με ποιες επωνυμίες βρίσκεστε στην αγορά, δηλαδή ποια προϊόντα κονσέρβας προέρχονται από την εταιρεία σας και είναι τοποθετημένα στα ράφια.


ΘΤ: Η ΤΡΑΤΑ και η FLOKOS είναι οι βασικές μας μάρκες στο ψάρι. Ωστόσο έχουμε και άλλες μάρκες λιγότερο αναγνωρίσιμες και αφορούν προϊόντα που εισάγουμε ή  ακόμα και προϊόντα κρέατος τα οποία όμως είναι εκτός του παραγωγικού κορμού της ΚΟΝΒΑ


Χ: Πως πηγαίνει η αγορά της κονσέρβας;


ΘΤ:  Δυστυχώς είναι πτωτική τα τελευταία 3- 4 χρόνια.


Χ:  Ανησυχείτε ή εκλαμβάνετε την πτώση ως μια συγκυριακή κατάσταση που εντάσσεται στο γενικότερο οικονομικό περιβάλλον της Ελλάδος.


ΘΤ: Μέχρι και πέρυσι μπορώ να πω ότι ήταν και το αντιλαμβανόμαστε ως μια απλή κάμψη της ζήτησης. Φέτος όμως από τις αρχές του χρόνου η μείωση της ζήτησης είναι σημαντική και σαφώς δημιουργεί ανησυχία και προβληματισμό για το πώς θα πρέπει η κάθε επιχείρηση όπως εμείς να κινηθεί.


Χ: Πως το ερμηνεύετε αυτό καθώς η κονσέρβα είναι ένα φθηνό είδος, και απευθύνεται σε μεγάλα κοινωνικά και επαγγελματικά στρώματα τα οποία και έβρισκαν στα κονσερβαρισμένα το γρήγορο φαγητό.


ΘΤ:  Η κονσέρβα δεν είναι είδος πρώτης ανάγκης. Αυτό είναι και το εμπορικό μειονέκτημά της. Σήμερα όπου όλοι μετρούν τα πάντα στις αγορές τους όταν πάνε στα σούπερ μάρκετ για προμήθειες περικόπτουν ότι θεωρούν περιττό. Και η κονσέρβα ως μεζές θεωρείται πολυτέλεια παρά τη φθηνή τιμή της . Έτσι και εμπίπτει στα περικοπτόμενα εξαιτίας της κρίσεως είδη. Αυτό πιστεύω. Δεν αγοράζει το συμπλήρωμα ο καταναλωτής, φοβάται το κάτι παραπάνω. Και αυτό σας το λέω με βάση την αίσθησή μου. Δεν το στηρίζω σε κάποια μελέτη ή ειδική μέτρηση.
 Χ:  Πως θα ξεπεράσετε τον σκόπελο; Θα κάνετε προωθητικές ενέργειες, διαφήμιση, ή κάτι άλλο προκειμένου να τονώσετε την ζήτηση;
 ΘΤ:  Έχουν ήδη δοκιμαστεί αυτά που αναφέρετε. Και διαφήμιση κάναμε και προωθητικές ενέργειες. Η μόνη επιχειρηματική λύση είναι να περιορίσουμε το κόστος, να δούμε μήπως και μπορέσουμε να μειώσουμε τα κοστολόγιά μας.
Χ: Μπορείτε να το κάνετε και με ποια ιεραρχία περικοπών;
Θ.Τ: Εμείς ως βιομηχανία έχουμε και μια ιδιαιτερότητα. Ένα βασικό μας πρόβλημα που δεν έχει σχέση με την κρίση είναι η αυξητική πορεία στις τιμές των ψαριών. Παγκοσμίως υπάρχει έλλειψη ψαριών και λόγω αυξημένη ζήτησης οι τιμές του ανεβαίνουν. Δηλαδή σε μια εποχή που θα έπρεπε να φθηνύνουμε το προϊόν εμείς αντιμετωπίζουμε τεράστιες αυξήσεις στην πρώτη ύλη. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να μειώσουμε το κόστος μας και να κάνουμε εξαγωγές που και αυτές είναι δύσκολες στην παρούσα φάση και στο είδος μας όπου δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί διότι υπάρχουν τρίτες χώρες με πολύ φθηνά προϊόντα (για παράδειγμα ο τόνος στην Ταϋλάνδη). Έτσι και δίνουμε μια δύσκολη μάχη.
 Χ: Σήμερα εξάγετε ως ΚΟΝΒΑ;
ΘΤ: Ναι εξάγουμε αλλά ο τομέας αντιπροσωπεύει ένα μικρό κομμάτι τους τζίρου μας. Επίσης είναι και πολύ χαμηλές οι τιμές που εξάγουμε οπότε δεν υπολογίζουμε μεγάλα κέρδη από εκεί.
 ######################################################
Χ: Είπατε ότι αυξάνεται η τιμή της πρώτης ύλης. Εσείς προμηθεύεστε τα ψάρια από Ελλάδα ή εξωτερικό και σε ποια αναλογία.
 
ΘΤ: Περίπου 30% είναι ελληνικές πρώτες ύλες (σαρδέλες και γαύροι) και το υπόλοιπο είναι εισαγόμενα. Να επισημάνω όμως ότι ακόμα και σε αυτά τα ψαρικά οι τιμές έχουν αυξηθεί. Και αυτό διότι οι καταναλωτές αγοράζουν πολύ αυτά τα ψάρια οπότε και πωλούνται στην λιανική. Εμείς ως βιομηχανία δε μπορεί να ανταγωνιστούμε αυτές τις τιμές αγοράζοντα χονδρική. Πρέπει να πάρουμε πολύ πιο φθηνά για να παράξουμε μια κονσέρβα που θέλουμε να την δώσουμε σε προσιτή τιμή στους καταναλωτές.
 
Χ: Έχετε αλλοδαπούς ανταγωνιστές στα ράφια;
 ΘΤ: Έχουμε αλλά όχι σε βαθμό που να αντιμετωπίζουμε πρόβλημα. Μεγάλος ανταγωνισμός θεωρώ ότι υπάρχει στον τόνο.. Στα άλλα είδη κατέχουμε μεγάλο μερίδιο αγοράς και θεωρώ ότι δεν έχουν ισχυρό ανταγωνισμό. Πάντως, στον τόνο κατέχουμε 3η θέση και μπροστά μας βρίσκονται τα προϊόντα privet label των σούπερ μάρκετ και ο ιταλικός  τόνος RIO MARE.
 Χ: Με ποιες επωνυμίες βγαίνει ο τόνος σας αλλά και τα άλλα προϊόντα της στην αγορά;
ΘΤ: Στον τόνο έχουμε την επωνυμία ΤΡΑΤΑ ενώ στα σκουμπριά και τα καλαμάρια έχουμε την επωνυμία ΦΛΟΚΟΣ.
 
Χ: Τα οικονομικά μεγέθη της ΚΟΝΒΑ πως  διαμορφώνονται;
 ΘΤ: Ο τζίρος μας φέτος θα διαμορφωθεί πέριξ των 30 εκατομμυρίων ευρώ όταν άλλες χρονιές πλησιάζαμε τα 40 εκατ. ευρώ και θεωρούσαμε ότι ήταν εφικτός στόχος. Φέτος ενώ οι τιμές έχουν αυξηθεί ο τζίρος δυστυχώς μειώνεται σε σχέση με παλαιότερα. Βέβαια επειδή αυτό αφορά όλο τον κλάδο των τροφίμων και δεν αφορά μόνο εμάς το αντιμετωπίζουμε ως «αναγκαία συνθήκη» και ελπίζουμε να φύγουμε γρήγορα από αυτή.


Χ: Η πτώση στον τζίρο σας οφείλεται αποκλειστικά στην πτώση της κατανάλωσης;
 
ΘΤ: Ναι. Και όπως σας είπα πριν έχουμε αυξήσει τις τιμές λόγω των αυξήσεων της πρώτης ύλης τις οποίες  δε μπορούσαμε να τις απορροφήσουμε. Μάλιστα εκτιμώ ότι η αύξηση των τιμών δεν ευθύνεται σχεδόν καθόλου για την πτώση της κατανάλωσης την οποία και αποδίδω στο περιβάλλον που επικρατεί στην οικονομία.
 
Χ: Πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές της πρώτης ύλης;
 
ΘΤ: Κάθε αυξάνονται χρόνο από 10% έως και 30% και εξαρτάται από το ψάρι.
 
Χ: Οι ελληνικές θάλασσες δεν παράγουν ψάρι; Εσείς πόσο από αυτό αγοράζετε;.
 ΘΤ: Αγοράζουμε μόνο γαύρο και σαρδέλα.  Στα προϊόντα μας ο γαύρος είναι 100% ελληνικός καθώς φθάνει η παραγωγή για τις ανάγκες μας. Η σαρδέλα καμιά φορά επειδή δε βρίσκουμε την συμπληρώνουμε  με αγορές από τη Σλοβενία και μας στοιχίζει πολύ ακριβά.
 
Χ: Υπάρχει προκατάληψη με τις κονσέρβες. Μήπως δεν είναι υγιεινές, μήπως δεν κρατούν τις βιταμίνες και άλλα σχετικά. Τι έχετε να πείτε;
 
ΘΤ: Να ξεκαθαρίσουμε ότι οι κονσέρβες μας δεν έχουν συντηρητικά. Είναι ένα προϊόν υγιεινό, δεν υπάρχει πιο ασφαλής συσκευασία από αυτή των κονσερβών (ακόμη και στο Τσέρνομπιλ έτρωγαν κονσέρβες διότι ούτε η ραδιενέργεια δεν τις περνά). Δεν χαλούν κρατούν τουλάχιστον 5 χρόνια και πολλές φορές περισσότερο.
 
Χ: Η ΚΟΝΒΑ πως είναι από άποψη εξοπλισμού, γραμμών παραγωγής, και που βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της. Είστε μια σύγχρονη επιχείρηση;
 ΘΤ: Είμαστε πολύ εξελιγμένη επιχείρηση. Ο εξοπλισμός μας είναι τελευταίας τεχνολογίας, έχει πολλούς αυτοματισμούς. Τώρα ετοιμάζουμε ένα πρωτοποριακό μηχάνημα το οποίο στοιχίζει περίπου 600 χιλιάδες ευρώ. Είναι ένα ρομποτικό χέρι που φτιάχνεται από ξένη εταιρεία κατόπιν δική μας παραγγελίας.  Σήμερα  το δοκιμαστικό μηχάνημα βρίσκεται στο εργοστάσιό μας στη Θεσσαλονίκη και το τεστάρουμε ώστε να βγει στην παραγωγή. Πηγαίνει πολύ καλά. Το ρομπότ βάζει τα ψάρια στο κουτί και τα ζυγίζει. Είναι ένα επίτευγμα τεχνολογικό.
 Χ: Τα επόμενα βήματά σας;
 ΘΤ: Είναι στα ντελικατέσεν, στα είδη ψυγείου και στα κατεψυγμένα είδη τα οποία και περιλαμβάνονται στα σχέδιά μας και έχουμε κάνει ήδη τα πρώτα βήματα. Δυστυχώς όμως σήμερα βρισκόμαστε στη λάθος εποχή όπου όλα αυτά δείχνουν λίγο δύσκολα και πραγματικά τα σχέδια σκαλώνουν στην εφαρμογή τους. Πιστεύω ότι θα περάσει σύντομα και θα προχωρήσουμε ξανά με γοργά βήματα.
 Χ: Σκέπτεστε να βγάλετε νέα προϊόντα;
 ΘΤ: Αυτή τη στιγμή δε σκεπτόμαστε το άνοιγμα σε νέα είδη. Όπως σας είπα υπάρχει δυσκολία σε όλη την αγορά και  γι΄ αυτό περισσότερο κάνουμε συντήρηση που νομίζουμε ότι προέχει και δίνουμε λιγότερη βαρύτητα σε μεγάλα ανοίγματα. Αυτοί που θα κρατηθούν στην αγορά διότι λίγοι θα μείνουν ας μη γελιόμαστε τότε αυτοί θα μπορέσουν και να αναπτυχθούν. Αυτοί θα είναι στην επόμενη της κρίσης ημέρα. Σήμερα προέχει να μείνεις στο «παιχνίδι» και είναι τα πράγματα δύσκολα.
 Χ: Πόσους κωδικούς προϊόντων έχει η ΚΟΝΒΑ;
 ΘΤ: Σε κωδικούς γεύσης περισσότερους από 70. Με βάση πάντα το ψάρι έχουμε κάνει όλες τις παραλλαγές και δεν έχουμε περιθώρια να κάνουμε πολλά πράγματα. Στο κατεψυγμένο και στα είδη ψυγείου έχουμε πεδίο δράσης ανοικτό. Και όταν λέμε είδη ψυγείου δεν εννοούμε κονσερβαρισμένα αλλά σε αεροστεγούς φακέλους όπου και το προϊόν φαίνεται οπότε το βλέπει ο καταναλωτής, και το κόστος τους είναι καλύτερο.
 Χ: Για το θέμα της ποιότητας τι λέτε;
 ΘΤ: Είναι αυτό που εμείς δεν κάνουμε έκπτωση. Είναι η μόνο παράμετρος που δεν την αγγίζουμε και την θεωρούμε την αρχή και το τέλος της παρουσίας μας στην αγορά. Σε οτιδήποτε άλλο που μας αφορά μπορεί να προβληματιστούμε ποτέ όμως στην ποιότητα.
 
Χ: Η ελληνική βιομηχανία τι προβλήματα αντιμετωπίζει σήμερα;
 ΘΤ:  Καταρχήν είναι οι τράπεζες και η αδυναμία απόκτησης ρευστότητος μέσω αυτών. Επίσης και οι τόκοι για δάνεια που πληρώνει σήμερα μια υγιής βιομηχανία είναι τριπλάσιοι από αυτούς που πλήρωνε πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια. Επίσης έχουμε πρόβλημα με την εγγυητικές με την επισφάλεια της αγοράς.
 Χ: Ασφαλίζετε τις πιστώσεις σας;
 ΘΤ: Μέχρι πρότινος το κάναμε. Είμαστε από τους πρώτους που ασφαλιστήκαμε στις πιστώσεις. Τώρα πια δεν τις ασφαλίζουμε διότι οι ασφαλιστικές εταιρείες στους επισφαλείς πελάτες δεν ασφαλίζουν την πίστωση. Φοβούνται ότι θα χάσουν τα λεφτά τους.
 Χ: Τα τελευταία δύο χρόνια η ελληνική πολιτεία τι έχει κάνει για την βιομηχανία και την αγορά;
 ΘΤ: Τίποτα δεν έκανε και δεν νομίζω ότι έχει δυνατότητα να κάνει κάτι. Για παράδειγμα έχει βγει το πρόγραμμα αλιείας, έχουν γίνει αιτήσεις εδώ και έξι μήνες και τίποτα δεν έχει προχωρήσει.
 Χ: Τα άλλα κόστη;
 ΘΤ: Το εργατικό κόστος για εμάς δεν είναι σημαντικό. Όχι τόσο διότι έχουμε αυτοματισμούς αλλά διότι ως εταιρεία τροφίμων πιστεύουμε πώς οι εργαζόμενοί μας πρέπει να αμείβονται σωστά.
 
Χ: Δηλαδή πιστεύετε ότι η λογική περικοπής  μισθών δεν αποδίδει αποτελέσματα και βλάπτει την παραγωγικότητα.
 
ΘΤ: Είναι βέβαιος. Δημιουργείς στους ανθρώπους πρόβλημα. Είτε απολύονται είτε τους κόβεις τον μισθό το αποτέλεσμα είναι ίδιο. Αυτοί περικόπτουν την κατανάλωση.
 
Χ: Άλλοι συνάδελφοί σας έχουν διαφορετική άποψη.
 
ΘΤ:  Ίσως είναι η  μορφή της εταιρείας τους. Η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. 
 
Χ: Για τα ελληνικά προϊόντα τι λέτε; Οι Έλληνες πιστεύουν στα ελληνικά προϊόντα;
 
ΘΤ: Δεν υποστηρίζονται όπως θα έπρεπε. Και οι έλληνες δυστυχώς δεν πιστεύουν σε αυτά. Αποδεικνύεται και από τα ονόματα που δίνουμε στα καράβια μας, στα μαγαζιά, τα εστιατόριο. Ολο ξένα ονόματα. Η προτίμηση των καταναλωτών στρέφεται στα εισαγόμενα. Αυτά που αγοράζουν ελληνικά είναι λίγοι και δε το κάνουν σε όλο το εύρος των αγορών τους. Όταν κάποιος δεν συνειδητοποιεί ότι πρέπει να υποστηρίξει το ελληνικό προϊόν ακόμα και στις περιπτώσεις που είναι καλύτερο ποιοτικά και σε τιμή τότε πώς θα πάμε μπροστά;
 
Χ: Το μέλλον της ελληνικής βιομηχανίας;
ΘΤ: Όπως είναι τώρα σκοτεινό. Πιστεύω ότι πάρα πολλές εταιρείες και βιομηχανίες ανεξαρτήτως μεγέθους βρίσκονται σε οριακό σημείο. Αν δεν γίνει κάτι εκτιμώ ότι ο ιδιωτικός τομέας θα καταρρεύσει χωρίς να μπορώ να το προσδιορίσω αριθμητικά. Μπορεί να κλείσουν και οι μισές επιχειρήσεις να φθάσει η ανεργία στον ιδιωτικό τομέα στο 40%.
 
 
Χ: Νομίζετε ότι η λογική περικοπών που επικρατεί στην επιλογές της τρόικας της κυβέρνησης των επιχειρήσεων των καταναλωτών, θα μας οδηγήσει κάπου;
ΘΤ: Πουθενά. Θα έπρεπε οι πολιτικοί να πάρουν το κόστος και να πουν πως με το μνημόνιο δε μπορούμε να προχωρήσουμε διότι δε μας οδηγεί πουθενά.
 
Χ: Βρίσκετε κάτι θετικό σε όλα όσα συμβαίνει σήμερα; Υπάρχει κάτι αισιόδοξο;
 
ΘΤ: Το μόνο που βλέπω είναι ότι η βίαιη εξέλιξη στην αγορά θα οδηγήσει σε μια φυσική κάθαρση. Αυτοί που θα επιβιώσουν θα είναι επαγγελματίες.
 
 
 
 


 



 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
CEO & CSR MONEY CONFERENCE 2012
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ
ΚΛΑΔΟΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ-ΙΝΤΕΡΝΕΤ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΩΜΑΣ ΤΖΙΚΑΣ
ΟΟΣΑ: ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΟ R & D
ΑΓΟΡΑ ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ ΚΑΙ CASH & CARRY
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΧΑ
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site