Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιούνιος 2013-τ.393                              

ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΛΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ «ΜΥΛΟΙ ΛΟΥΛΗ»
ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΑΛΕΥΡΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΜΑΣ ΑΞΙΕΣ


Ο Νίκος Λούλης αποκαλύπτει τις αρχές και τις αξίες βάσει των οποίων δραστηριοποιείται η εταιρεία «Μύλοι Λούλη εδώ και 230 χρόνια, και που την έχουν οδηγήσει σε σταθερή πορεία μέσα από παγκόσμιους πολέμους, εμφυλίους και οικονομικές κρίσεις όπως η σημερινή. Περιγράφει πώς αντιμετώπισε και ξεπέρασε τις πρώτες δυσκολίες όταν πήρε τη σκυτάλη της διοίκησης από τον πατέρα του Κώστα το 2010, εν μέσω ύφεσης και σε ιδιαίτερα μικρή ηλικία.
Τέλος, αναλύει τις λεπτομέρειες και τις προοπτικές της πρόσφατης συμφωνίας με τον αραβικό όμιλο Al Dahra Agriculture και καταθέτει την άποψή του για τις μεταρρυθμίσεις που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα πιο φιλικό και αποδοτικό περιβάλλον για τις ελληνικές βιομηχανικές επιχειρήσεις.


ΧΡΗΜΑ_Η «Μύλοι Λούλη» είναι από τις λίγες εταιρείες που κατορθώνουν τα τελευταία χρόνια όχι μόνο να διατηρούν ισχυρά τα βασικά τους μεγέθη, όπως είναι ο τζίρος και το EBITDA τους, αλλά και να έχουν, ταυτόχρονα, τη δυνατότητα να υλοποιούν σημαντικές επενδύσεις, όπως αυτή που επανέθεσε σε λειτουργία τον ιστορικό αλευρόμυλο στο Κερατσίνι. Ποια είναι η «συνταγή» που φέρνει αυτά τα αποτελέσματα μέσα στην κρίση;


ΝΙΚΟΣ_ΛΟΥΛΗΣ_Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων, που επιτρέπει στην εταιρεία μας όχι μόνο να διατηρεί τα βασικά μεγέθη της εν μέσω κρίσης, αλλά παράλληλα να προχωρά σε επενδύσεις και ανάπτυξη πωλήσεων. Πρώτα από όλα, είμαστε τυχεροί που δραστηριοποιούμαστε στον κλάδο των τροφίμων και δη στο αλεύρι, το οποίο αποτελεί την πλέον βασική πηγή διατροφής για τον άνθρωπο.
Μην ξεχνάμε, ότι τα πιο φθηνά τρόφιμα, όπως το ψωμί, τα μπισκότα, τα μακαρόνια και τα σφολιατοειδή, είναι όλα προϊόντα παράγωγα αλεύρου ή σιμιγδαλιού.
Αυτό, από μόνο του, μας εξασφαλίζει ότι καθημερινά «έχουμε δουλειά». Από εκεί και πέρα, η εταιρεία μας, έχοντας έναν υγιή τραπεζικό - για το μέγεθός της - δανεισμό, αλλά και μια σωστή διαχείριση των χρηματοοικονομικών της, κατάφερε, σε μεγάλο βαθμό, να μην επηρεαστεί από την έλλειψη ρευστού που υπάρχει σήμερα στην ελληνική αγορά.
Τέλος, πολύ βασικό στοιχείο στο να καταφέρει η εταιρεία μας να αντιμετωπίσει την κρίση με ικανοποιητικά αποτελέσματα είναι το ότι βασιζόμαστε σε οικογενειακές αρχές εδώ και δεκαετίες. Οι καλές σχέσεις με το προσωπικό και τα στελέχη μας, ο σεβασμός προς τους προμηθευτές, η διαφάνεια προς τις τράπεζες και ο σεβασμός προς το προϊόν μας είναι λίγες από αυτές τις βασικές αξίες.


Χ_Το 2010 ο πατέρας σας μεταβίβασε σε εσάς την πλειοψηφία των μετοχών της «Μύλοι Λούλη», αναθέτοντάς σας έτσι την πλήρη διοίκηση της εταιρείας. Δεδομένης της μικρής σας ηλικίας, πόσο δύσκολο ήταν αυτό για εσάς και με ποιο τρόπο η οικονομική κρίση επηρέασε το ξεκίνημά σας;


Ν.Λ._Η αλλαγή της σκυτάλης της εταιρείας μας, από τον πατέρα μου σε εμένα, ήταν πραγματικά κάτι πρωτότυπο για την ελληνική επιχειρηματικότητα. Ο πατέρας μου, Κώστας Λούλης, διέψευσε ακόμα και τους πιο δύσπιστους, οι οποίοι θεωρούσαν ότι δεν θα μπορέσει τόσο εύκολα να παραδώσει τη διοίκηση και την ιδιοκτησία της «Μύλοι Λούλη».
Καθότι και αυτός ανέλαβε πολύ νέος, στα δεκαεννιά του μόλις χρόνια, και μάλιστα υπό πολύ δύσκολες συνθήκες - αφού ο πατέρας του είχε ήδη πεθάνει απότομα από καρκίνο - θεώρησε ότι όταν είμαι έτοιμος, πρέπει να ξεκινήσω πλήρης ευθυνών. Φιλοσοφία του είναι ότι εάν η επόμενη γενιά μάθει να δραστηριοποιείται υπό την προστασία της προηγούμενης, τότε σίγουρα θα είναι δύσκολο να αναλάβει πραγματικές ευθύνες όταν προκύψει ανάγκη.
Εγώ, από τη μεριά μου, δεν φοβήθηκα την ευθύνη, καθώς θεώρησα ότι με τα καλά στελέχη τα οποία έχουμε στην ομάδα μας, αλλά και λόγω της σχετικά υγιούς αγοράς στην οποία δραστηριοποιούμαστε, με σκληρή δουλειά από μεριάς μου θα κατάφερνα γρήγορα να αποκτήσω την απαραίτητη γνώση και εμπειρία για να ηγηθώ της εταιρείας. Πραγματικά πρόκειται για μια πρόκληση, που όχι μόνο δεν φοβήθηκα, αλλά ευχαρίστως δέχτηκα.
Όσο για την οικονομική κρίση την οποία βιώνουμε, αυτό που λέω πάντα αστειευόμενος είναι ότι δεν γνώρισα, επιχειρηματικά, τα καλά χρόνια της ελληνικής οικονομίας και, άρα, μην έχοντας μέτρο σύγκρισης, θεωρώ αυτά που βιώνουμε ως μια «φυσιολογική» κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, ρεαλιστικά, βιώνοντας και επιβιώνοντας σε αυτήν την κατάσταση, πιστεύω ότι αποκομίζω εμπειρίες που θα μου φανούν ιδιαίτερα χρήσιμες στο μέλλον.


Χ_Η σημαντική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, που έχει συντελεστεί εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, έχει φέρει ξανά το ψωμί, αλλά και τα υπόλοιπα παράγωγα προϊόντα που έχουν άμεση σχέση με το αλεύρι, στην προτεραιότητα του Έλληνα καταναλωτή. Έχει παίξει και αυτό ρόλο, και σε ποιο βαθμό, στην καλή πορεία που έχετε διαγράψει κόντρα στην κρίση;


Ν.Λ._Η στροφή των καταναλωτών σε διατροφές χαμηλότερου κόστους, όπως η διατροφή στα προϊόντα που αναφέρονται στην ερώτησή σας, είναι γεγονός. Ο Έλληνας καταναλωτής ελαττώνει τη συχνότητα που καταναλώνει κρεατικά, ψαρικά ή άλλα ακριβά τρόφιμα, και τα αντικαθιστά με τρόφιμα βασισμένα στους υδατάνθρακες (παράγωγα δημητριακών). Ωστόσο, την ίδια στιγμή, υπάρχει μια ενδιαφέρουσα και λογική κίνηση των καταναλωτών, οι οποίοι είναι πολύ πιο προσεκτικοί στο να ψωνίζουν την ποσότητα που θα καταναλώσουνε, αποφεύγοντας τις υπερβολές του παρελθόντος.
Έτσι, ενώ βλέπουμε τον καταναλωτή να τρώει περισσότερο ψωμί, η ετήσια αγορά ψωμιού στην οποία αυτός θα προβεί είναι η ίδια ή και ελαφρώς πτωτική, καθώς έχει πετάξει λιγότερο ψωμί. Στα δε είδη πολυτελείας (ζαχαροπλαστική, βουτήματα κ.λπ.) υπάρχει μια πτώση κατανάλωσης, λόγω του ότι αυτά τα προϊόντα δεν είναι αναγκαία στην καθημερινή διατροφή.
Άρα, λοιπόν, στο σύνολο της αγοράς, παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές καταναλώνουν περισσότερο, η τάση είναι ελαφρώς πτωτική. Βέβαια, το «ελαφρώς πτωτική» στις μέρες μας είναι σίγουρα θετικό, εάν συγκριθεί με άλλες βιομηχανίες.


Χ_Πριν έναν περίπου μήνα υπογράψατε μια συμφωνία στρατηγικής σημασίας με τον αραβικό όμιλο Al Dahra Agriculture, για τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο της «Μύλοι Λούλη», αρχικά με 10% και στη συνέχεια με 20%. Ποια θα είναι τα άμεσα οφέλη αυτής της συμφωνίας για την εταιρεία σας; Ανοίγει με αυτόν τον τρόπο η πόρτα των αγορών του αραβικού κόσμου για σας;


Ν.Λ._Η εταιρεία Al Dahra, έχοντας ως βάση το Abu Dhabi, αποτελεί τον στρατηγικό συνεργάτη της κυβέρνησης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στη διασφάλιση των τροφίμων προς τη χώρα. Έχει δε πραγματοποιήσει δεκάδες επενδύσεις σε πολλές ευρωπαϊκές και αραβικές χώρες, όπως και σε χώρες της βορειοανατολικής Αφρικής.
Οι προοπτικές που ανοίγονται για την εταιρεία μας είναι πολλές.
Πρώτον, μέσω του δικτύου που διαθέτει η Al Dahra στις περιοχές της βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, μας δίνεται η δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε εξαγωγές σε αυτές τις χώρες.
Δεύτερον, αποκτάμε πρόσβαση στα διακρατικά συμβόλαια τροφίμων που έχει η κυβέρνηση των Η.Α.Ε. με άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής.
Τρίτον, η Al Dahra επιθυμεί να επενδύσει στην παραγωγή αλεύρου σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της βορείου Αφρικής. Σε αυτές τις χώρες υπάρχει μια ραγδαία αύξηση πληθυσμού και στις περισσότερες υπάρχει παράλληλα και οικονομική ανάπτυξη, δημιουργώντας έτσι τις κατάλληλες προοπτικές σε εταιρείες βασικών, φθηνών τροφίμων, όπως είναι η δική μας.


Χ_Η συμφωνία σας με την Al Dahra περιλαμβάνει και τη δημιουργία ενός joint venture με στόχο τη δραστηριοποίηση του σχήματος στις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τα σχέδιά σας σχετικά με αυτό το joint venture;


Ν.Λ._Θα δημιουργηθεί ένα joint venture όπου η εταιρεία «Μύλοι Λούλη», όπως σχεδιάζεται, θα κατέχει το 25%, η Al Dahra το 65% και ο πατέρας μου, Κώστας Λούλης, το 10%. Με αυτόν τον τρόπο η Al Dahra θα «φέρει στο τραπέζι» τις προσβάσεις της σε αυτές τις αγορές, όπως και κεφάλαια για να πραγματοποιηθούν αυτές οι μεγάλες επενδύσεις. Η «Μύλοι Λούλη» θα συμμετέχει κεφαλαιακά, αλλά θα προσφέρει και το πολύ σημαντικό κομμάτι της τεχνογνωσίας και της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού. Τέλος, ο Κώστας Λούλης θα οργανώσει και θα επιβλέψει τις εν λόγω επενδύσεις.
Είναι σημαντικό να σημειώσω ότι η εταιρεία μας έχει συνολικά κατασκευάσει, ανακατασκευάσει και λειτουργήσει εννιά εργοστάσια αλευρομύλων, με συνολικά 19 γραμμές παραγωγής, σε τέσσερις διαφορετικές χώρες (Αλβανία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ελλάδα).


Χ_Στη δύσκολη εποχή που διανύουμε, ο κοινωνικός ρόλος, ειδικά των παραδοσιακών ελληνικών επιχειρήσεων, όπως η δική σας, αυξάνεται σε βαθμό πρωτόγνωρο σε σχέση με το παρελθόν. Ποιες είναι οι πολιτικές που ακολουθείτε σε εργασιακά και κοινωνικά θέματα που αφορούν στην εταιρεία σας και τους εργαζομένους της;


Ν.Λ._Η οικογένειά μας δραστηριοποιείται στον χώρο της παραγωγής αλεύρων στην Ελλάδα από το 1782. Αποτελεί έτσι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας εδώ και 230 χρόνια.
Η εταιρεία μας, μαζί με την ελληνική κοινωνία, έχει επιβιώσει από την τουρκοκρατία, τους βαλκανικούς πολέμους, δύο παγκόσμιους πολέμους, έναν εμφύλιο και αρκετές περιόδους οικονομικής ύφεσης. Αυτό δεν θα ήταν δυνατό εάν ο μύλος δεν ήταν δίπλα στην κοινωνία αλλά και τους εργαζομένους του.
Ανέκαθεν, η εταιρεία βοηθούσε φιλανθρωπικές οργανώσεις, κοινωνικά παντοπωλεία, συσσίτια της εκκλησίας, αλλά και συνανθρώπους μας που αντιμετωπίζανε προβλήματα επιβίωσης. Τον τελευταίο καιρό δε, καθώς το προϊόν που παράγουμε αποτελεί βασικό τρόφιμο για πολλούς ανθρώπους, οι αιτήσεις για βοήθεια σε είδος έχουν δυστυχώς αυξηθεί κατά πολύ. Προσπαθούμε και ανταποκρινόμαστε στις περισσότερες από αυτές, ειδικά όταν αφορούν περιπτώσεις επιβίωσης συνανθρώπων μας. Είναι δυστυχές το γεγονός ότι το κράτος δεν μπορεί πλέον να στηρίξει τις αδύναμες, κοινωνικά, ομάδες.
Σε ένα επίπεδο περισσότερο κοινωνικό και πολιτιστικό, δημιουργήσαμε και θέσαμε σε λειτουργία στις αρχές αυτού του έτους ένα πρότυπο μουσείο γύρω από την αλυσίδα «σιτάρι-αλεύρι-ψωμί», το οποίο λειτουργεί στις εγκαταστάσεις μας στο Κερατσίνι Αττικής. Αυτό επισκέπτονται καθημερινά σχολεία και ενδιαφερόμενοι χωρίς να πληρώνουν κάποιο αντίτιμο για την είσοδό τους στον χώρο.


Χ_Ο εγχώριος βιομηχανικός κλάδος, εδώ και χρόνια, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, γραφειοκρατίας, ανταγωνιστικότητας και άλλα, με αποτέλεσμα πολλές ελληνικές βιομηχανίες να επιλέγουν να αποχωρήσουν από την Ελλάδα, ενώ κάποιες άλλες αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο. Ποια είναι η θέση σας σχετικά με την επιλογή μεταφοράς της έδρας μιας εταιρείας στο εξωτερικό;


Ν.Λ._Δυστυχώς, αυτό αποτελεί μια επιχειρηματική κίνηση την οποία δεν μπορώ να κατακρίνω. Πέρα από την οικονομική ύφεση που βιώνει η Ελλάδα, η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, τα οποία πηγάζουν από το περίπλοκο, και συνεχώς μεταβαλλόμενο, φορολογικό και νομικό πλαίσιο.
Είναι λογικό, λοιπόν, οι επιχειρηματίες οι οποίοι ρισκάρουν την περιουσία και τα χρήματά τους να επιλέξουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό, από τη στιγμή που βρίσκουν σε αυτές τις χώρες ένα σταθερό πλαίσιο πάνω στο οποίο μπορούν να προγραμματιστούν και να έχουν απόδοση από τις επενδύσεις τους.
Εμείς, παρόλα αυτά, για λόγους τόσο επιχειρηματικούς όσο και πατριωτικούς, παρότι αυτό μπορεί να ακούγεται λίγο ρομαντικό, επιλέξαμε το 2011 να πραγματοποιήσουμε μια επένδυση ύψους 10.000.000 ευρώ, ανακατασκευάζοντας πλήρως τους «Μύλους Αγίου Γεωργίου» στο Κερατσίνι Αττικής, οι οποίοι είχαν παύσει τη λειτουργία τους από το 2009.


Χ_Ποιες κινήσεις πρέπει να γίνουν, σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, ώστε να αντιστραφεί το κλίμα φυγής των επιχειρήσεων από την Ελλάδα;


Ν.Λ._Παρότι δεν θεωρώ τον εαυτό μου ειδικό για να απαντήσω σε μια τέτοια ερώτηση, καθώς η απάντηση αυτή απαιτεί βαθιές πολιτικές και οικονομικές γνώσεις, τις οποίες δεν θεωρώ ότι έχω, θα προσπαθήσω να αναφέρω τι εγώ, προσωπικά, πιστεύω πως, αν άλλαζε, θα δημιουργούσε ένα καλύτερο περιβάλλον, μέσα στο οποίο οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να λειτουργήσουν πιο αποδοτικά.
Πρώτον, θα επισημάνω ξανά την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου πάνω στο οποίο θα μπορεί ένας επιχειρηματίας να σχεδιάσει και να υπολογίσει.
Δεύτερον, θεωρώ απαραίτητο να λειτουργήσει σωστά και αποδοτικά το νομικό σύστημα της χώρας, αποδίδοντας γρήγορα δικαιοσύνη.
Τρίτον, θα πρέπει οι κρατικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί (όλων των δραστηριοτήτων) να ελέγχουν αποδοτικά όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους και κλάδου, με την ίδια αυστηρότητα.
Τέταρτον, θεωρώ επίσης αναγκαίο οι δημόσιοι οργανισμοί να λειτουργήσουν πιο αποδοτικά, εξυπηρετώντας γρήγορα και αποτελεσματικά τους πολίτες.
Τέλος, πέρα από τη φορολογία, πρέπει να μειωθούν και τα κόστη που προέρχονται από ΔΕΚΟ, καθότι οι ελληνικές επιχειρήσεις πληρώνουν πολύ ακριβούς λογαριασμούς.
Αυτά είναι μόνο λίγα από τα βασικά πράγματα που θα έκαναν τη δραστηριότητά μας πιο ανταγωνιστική τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.


Χ_Οι επιδόσεις σας για το 2012 είχαν ως αποτέλεσμα να σας τιμήσει το επενδυτικό κοινό, απονέμοντάς σας το δεύτερο βραβείο της «Καλύτερης Εταιρείας Μεσαίας-Μικρής Κεφαλαιοποίησης του Χ.Α.», στο πλαίσιο των «Βραβείων Χρήμα - Γεώργιος Ουζούνης 2012». Τι σημαίνουν για σας οι θετικές προσδοκίες των Ελλήνων, αλλά και των ξένων επενδυτών, για την εταιρεία σας;


Ν.Λ._Το συγκεκριμένο βραβείο, προερχόμενο από ένα καταξιωμένο περιοδικό του οικονομικού χώρου, αποτέλεσε για εμένα, αλλά και για το προσωπικό της εταιρείας, ιδιαίτερη τιμή. Επίσης, τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε λάβει, συνεχόμενα, το Strongest Companies in Greece Certificate της ICAP, έχουμε ενταχθεί στον δείκτη θεμελιωδών μεγεθών του Χ.Α. και έχουμε βραβευθεί ως η μακροβιότερη βιομηχανία τροφίμων της Ελλάδας. Όλα τα παραπάνω αποτελούν μια αναγνώριση των προσπαθειών που γίνονται καθημερινά από την εταιρεία εν μέσω της οικονομικής ύφεσης που βιώνουμε.
Πιστεύω ότι, στο πλαίσιο της συμφωνίας που κάναμε με την Al Dahra, η εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών έχει ήδη φανεί. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η παραπάνω εταιρεία απέκτησε τη συμμετοχή της στη «Μύλοι Λούλη» με βάση την πραγματική αποτίμηση και όχι τη χρηματιστηριακή. Αυτό μαρτυρά την εμπιστοσύνη που υπάρχει στο μέλλον της εταιρείας «Μύλοι Λούλη» και στη δυνατότητα αυτής να φέρει αποτέλεσμα.



Χ_Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια έντονη μεταβλητότητα των διεθνών τιμών σιτηρών, με αποτέλεσμα να βλέπουμε έντονες μεταβολές στις τιμές των τροφίμων. Από πού προέρχονται αυτές οι μεταβολές και πώς είναι δυνατόν στο μέλλον να διασφαλιστεί μια ισορροπία στις τιμές των τροφίμων;


Ν.Λ._Δυστυχώς αυτό που περιγράφετε είναι μια πάρα πολύ δυσάρεστη πραγματικότητα. Να σημειώσω ενδεικτικά ότι την τελευταία δεκαετία το Food Index Price (διεθνής δείκτης τιμών) που εκδίδει ο FAO, το αρμόδιο όργανο του ΟΗΕ για τα τρόφιμα, έχει αυξηθεί κατά 130%, με ετήσιες μεταβολές από χρόνο σε χρόνο, που πολλές φορές αγγίζουν αυξομειώσεις της τάξεως του 90%.
Άρα, εδώ εγείρονται δύο προβλήματα: το πρώτο είναι η αύξηση των τιμών των τροφίμων διαχρονικά, που είναι γεγονός, και το δεύτερο εξίσου μεγάλο πρόβλημα είναι η έντονη μεταβλητότητα τιμών που ενδέχεται να έχουν τα τρόφιμα, είτε ανοδικά είτε καθοδικά, από τη μία χρονιά στην άλλη.
Θα ήθελα να αναφερθώ στα δύο αυτά προβλήματα ξεχωριστά.
Το πρώτο πρόβλημα, δηλαδή αυτό της αύξησης των τιμών, προκύπτει ξεκάθαρα λόγω της ραγδαίας αύξησης του πληθυσμού, την οποία η αγροτική παραγωγή δυσκολεύεται να ακολουθήσει. Παράλληλα, η όλο και αυξανόμενη ζήτηση δημητριακών για την παραγωγή βιοαιθανόλης έχει δημιουργήσει περαιτέρω πίεση στις ανοδικές τιμές.
Μην ξεχνάμε ότι μέχρι το 2050 ο πληθυσμός της γης υπολογίζεται να αυξηθεί κατά περίπου 3 δισεκατομμύρια ανθρώπους. Συνεπώς, επιβάλλεται να βρεθεί μια μακροπρόθεσμη λύση για το πώς θα καλυφθούν οι διατροφικές ανάγκες αυτού του επιπλέον πληθυσμού. Προτάσεις για λύσεις υπάρχουν και διερευνώνται - όπως είναι τα GMO’s, Food Fortification κ.λπ. - αλλά ακόμα παραμένουν σε ερευνητικό επίπεδο.
Όσον αφορά στο δεύτερο πρόβλημα, αυτό της υψηλής μεταβλητότητας των τιμών από χρόνο σε χρόνο, αποτελεί ένα εξίσου μεγάλο θέμα, καθότι είναι αδύνατο για μια επιχείρηση ή ακόμα και για τον τελικό καταναλωτή να μπορέσει να προϋπολογίσει τα έξοδα και τις ανάγκες του. Η μεταβλητότητα αυτή οφείλεται στο ότι οι αγορές τροφίμων έχουν γίνει καθαρά χρηματιστηριακές και, ως αποτέλεσμα, τόσο η συμμετοχή επενδυτικών κεφαλαίων στα τρόφιμα όσο και η καθημερινή φημολογία γύρω από αυτά, πυροδοτεί συνεχώς αυξομειώσεις τιμών.
Σε αυτό το επίπεδο, θεωρώ ότι οι διακυμάνσεις των τιμών είναι πολλές φορές πλασματικές, δηλαδή χωρίς να υπάρχουν ουσιαστικές αιτίες. Παράλληλα, όμως, υπάρχουν και ουσιαστικοί λόγοι που συμβάλλουν σε αυτήν τη μεταβλητότητα. Αυτοί είναι, κυρίως, οι έντονες κλιματολογικές αλλαγές, ένα φαινόμενο που ζούμε κάθε χρόνο, όπου παρατηρούνται ακραία καιρικά φαινόμενα σε μόνιμη βάση, με αποτέλεσμα να καταστρέφονται ολόκληρες σοδειές, πράγμα που καθιστά την εξεύρεση ποιοτικών προϊόντων ιδιαίτερα δύσκολη.
Προσωπικά, ανησυχώ εξίσου για το θέμα των τιμών και για το κατά πόσον θα μπορούμε από χρονιά σε χρονιά να βρίσκουμε απροβλημάτιστα ποιοτικά στάρια, κατάλληλα για ανθρώπινη κατανάλωση.



 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΛΗΣ
DIGITAL BANKING
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
MARKETING & SALES META-CONFERENCE
ΑΡΘΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΙΑΒΡΑΣ
155 ΔΙΣ. ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΚΟΟΛ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ
ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
ZTE
ΟΛΠ - Γ. ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ
ΣΩΛΗΝΟΥΡΓΕΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ Χ.Α.
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site