Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Σεπτέμβριος 2014-τ.405                              



ΤΖΑΝΕΤΟΣ ΚΑΡΑΝΤΖΗΣ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΟΕΥ ΤΟΥ ΥΠΕΞ


Ισχυρή είναι η παρουσία του ελληνικού κράτους στις διεθνείς αγορές μέσω των γραφείων Διπλωματικών Υπαλλήλων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων. Όπως τονίζει στη συνέντευξή του στο περιοδικό ΧΡΗΜΑ ο κ. Τζανέτος Καραντζής, πρόεδρος των ΟΕΥ, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν εννοείται άσκηση εξωτερικής πολιτικής χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν η οικονομική της διάσταση. Στην οργάνωση και τη δράση των διπλωματικών υπηρεσιών όλων των σύγχρονων κρατών δίνεται ιδιαίτερα σημαντική έμφαση στην οικονομική διπλωματία. Υπάρχει σαφέστατη διαχρονική αύξηση του αριθμού των αιτημάτων ελλήνων επιχειρηματιών προς τα Γραφεία ΟΕΥ και ο βαθμός ικανοποίησης των επιχειρήσεων και των φορέων είναι ιδιαίτερα υψηλός (95%).


ΤΙΤΛΟΣ:

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Συνέντευξη στη Λέττα Καλαμαρά


ΧΡΗΜΑ_Κύριε Καραντζή, καλή επιτυχία ως νέος πρόεδρος της Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών. Μπορείτε να μας δώσετε συνολικά την εικόνα των γραφείων ΟΕΥ ανά τον κόσμο;


ΤΖΑΝΕΤΟΣ ΚΑΡΑΝΤΖΗΣ_Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 59 Γραφεία ΟΕΥ σε 49 χώρες, στα οποία υπηρετούν 89 στελέχη του κλάδου ΟΕΥ, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 59% του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού του κλάδου. Δυστυχώς, τα 33 από τα 59 Γραφεία είναι μονομελή, δηλαδή υπηρετεί μόνο ένας υπάλληλος ΟΕΥ. Η υποστελέχωση των Γραφείων ΟΕΥ είναι μια πραγματικότητα, τις επιπτώσεις της οποίας εύκολα αντιλαμβάνεσθε. Το ευχάριστο όμως είναι ότι το Υπουργείο Εξωτερικών γνωρίζει τις διαστάσεις του προβλήματος και προσπαθεί στο πλαίσιο της δημοσιονομικής στενότητας και της υπηρεσιακής ανάγκης να βελτιώσει την προαναφερθείσα κατάσταση. Έτσι, εντός του 2014 τα μονομελή Γραφεία μειώθηκαν κατά δύο και παράλληλα αυξήθηκε το ποσοστό των υπηρετούντων στο εξωτερικό. Επίσης, με τη μέθοδο των αποσπάσεων αντιμετωπίζονται επείγουσες ή έκτακτες ανάγκες.


Χ_Πρόσφατα ψηφίστηκε νομοθετική ρύθμιση (4/8/2014) για την πρόσληψη στελεχών για τα γραφεία ΟΕΥ από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Τι σημαίνει αυτή η απόφαση για τον κλάδο των ΟΕΥ και τη συμβολή του στις ελληνικές εξαγωγές;


Τ.Κ._Με την ψηφισθείσα τροπολογία αίρεται ο προσωποπαγής χαρακτήρας των υπαλλήλων ΟΕΥ, καθώς θεσμοθετείται, εκ νέου, η δυνατότητα πρόσληψης υπαλλήλων ΟΕΥ από το τμήμα Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, και αποκαθίσταται το θεσμικό καθεστώς του κλάδου. Ως εκ τούτου, αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία, με την οποία τίθεται τέλος στη θεσμική περιδίνηση στην οποία είχε περιέλθει ο κλάδος την τελευταία διετία.


Πέραν τούτων, η νομοθετική αυτή ρύθμιση σηματοδοτεί τη βαρύτητα την οποία αποδίδει το Υπουργείο Εξωτερικών στην αποτελεσματική άσκηση της οικονομικής διπλωματίας, η οποία τίθεται πλέον στον σκληρό πυρήνα των αρμοδιοτήτων του, με σκοπό την προώθηση της εξωστρέφειας της ελληνικής επιχειρηματικότητας.


Πρέπει εδώ να τονισθεί ότι η αποκατάσταση της προαναφερθείσας θεσμικής εκκρεμότητας επετεύχθη χάρις στην αποφασιστικότητα του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Εξωτερικών και της πολιτικής ηγεσίας, στη συναντίληψη της υπηρεσιακής ηγεσίας του υπουργείου μας για την αναγκαιότητα θεσμικών τομών που θα διασφαλίζουν την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση της οικονομικής διπλωματίας ως πυλώνα της εξωτερικής πολιτικής, καθώς και στις συνεχείς προσπάθειες του συνόλου του κλάδου προς αυτήν την κατεύθυνση.


Χ_Πώς διαμορφώνεται η ατζέντα των δραστηριοτήτων σας για το 2015, στο πλαίσιο του νέου φορέα εξωστρέφειας Enterprise Greece;


Τ.Κ._Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν εννοείται άσκηση εξωτερικής πολιτικής χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν η οικονομική της διάσταση. Στην οργάνωση και τη δράση των διπλωματικών υπηρεσιών όλων των σύγχρονων κρατών δίνεται ιδιαίτερα σημαντική έμφαση στην οικονομική διπλωματία. Σήμερα στο Υπουργείο Εξωτερικών έχει καταστεί σαφές ότι η οικονομική διπλωματία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΕΞ διαμορφώνει την ατζέντα των δραστηριοτήτων του και για το 2015. Σχεδιάζει και συντονίζει την οικονομική διπλωματία και την υλοποιεί σε συνεργασία με άλλα υπουργεία και φορείς.

Θα συνεχίσουμε και θα εμπλουτίσουμε τις δραστηριότητες τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό, με Μικτές Διυπουργικές Επιτροπές, επιχειρηματικές αποστολές για επιλεγμένους κλάδους σε επιλεγμένες αγορές, έρευνες και μελέτες αγορών, πληροφόρηση και στήριξη φορέων και επιχειρήσεων, ημερίδες, συνέδρια, δράσεις προσέλκυσης επενδύσεων, προωθητικές ενέργειες εξωστρέφειας κ.λπ.


Χ_Παρατηρείται αύξηση των αιτημάτων των ελλήνων επιχειρηματιών για τις αγορές του εξωτερικού;


Τ.Κ._Υπάρχει σαφέστατη διαχρονική αύξηση του αριθμού των αιτημάτων ελλήνων επιχειρηματιών προς τα Γραφεία ΟΕΥ. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ενώ το 2010 ο αριθμός των αιτημάτων μόλις ξεπερνούσε τις 8.000, μέχρι το 2013 σχεδόν διπλασιάσθηκε και έφθασε τις 15.000. Εκτιμώ ότι αυτή η αύξηση δεν οφείλεται μόνο στην πιεστική ανάγκη για εξαγωγές αλλά και στην εμπιστοσύνη του επιχειρηματικού κόσμου στις υπηρεσίες που προσφέρουν τα Γραφεία ΟΕΥ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο βαθμός ικανοποίησης των επιχειρήσεων και των φορέων ήταν ιδιαίτερα υψηλός (95%).


Χ_Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα και εμπόδια των ελλήνων εξαγωγέων;


Τ.Κ._Τα κυριότερα αίτια εστιάζονται στις εγχώριες ιδιαιτερότητες: οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες έχουν φθάσει και υπερκεράσει τις εξαγωγικές δυνατότητές τους, ελλείψει ουσιαστικών επενδύσεων κατά τα τελευταία έτη της κρίσεως. Παρά τη συμπίεση του κόστους παραγωγής, η υψηλή αξία του ευρώ δεν βοηθά την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές. Επίσης, βασική τροχοπέδη αποτελεί και το υψηλό κόστος ενέργειας.

Έτερος ανασταλτικός παράγοντας είναι και οι φορολογικές επιβαρύνσεις, ασχέτως κερδών, που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, σε αντίθεση με εκείνες ανταγωνιστριών χωρών.

Επίσης η γραφειοκρατία εμποδίζει την εξαγωγική προσπάθεια. Όμως πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται σημαντικές τομές, προκειμένου να απλουστευθούν και να επιταχυνθούν οι εξαγωγικές διαδικασίες. Οι αλληλεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων υπουργείων και φορέων προκαλούν στον επιχειρηματία σύγχυση.

Τέλος, η περιορισμένη ρευστότητα στην αγορά επιβαρύνει έτι περαιτέρω την κατάσταση. Τούτο δε είναι ιδιαίτερα σοβαρό σε μια αγορά όπως η ελληνική, όπου η συντριπτική πλειοψηφία των εξαγωγικών εταιρειών είναι μικρομεσαίες, με περιορισμένη πείρα και ελάχιστες δυνατότητες χρηματοδότησης πρακτικών περαιτέρω προώθησης των εξαγωγών τους.


Χ_Ποια είναι η εικόνα της χώρας στη διεθνή αγορά και πώς αποτιμάται η Ελλάδα ως brand;


Τ.Κ._Οι εξαγωγές μας, τα προϊόντα μας, οι υπηρεσίες μας χρειάζονται ένα εθνικό brand, μια ελληνική ταυτότητα που θα πιστοποιεί την ποιότητα και την αυθεντικότητά τους. Αυτή η ταυτότητα θα στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: εξαγωγές, επενδύσεις, τουρισμός.

Βασική συνεισφορά του brand είναι η δημιουργία ενιαίας, σαφούς και δυνατής εικόνας της χώρας προς τα έξω.

Έχουν ήδη δρομολογηθεί ενέργειες οι οποίες έχουν σαν στόχο να υποστηρίξουν το ενιαίο brand στις εξαγωγές, όπως η δημιουργία ενός κοινού λογότυπου και ενός κοινού συστήματος για την πιστοποίηση προϊόντων υψηλής ποιότητας. Είναι πλέον αποδεκτό από όλους ότι η ποιότητα αποτελεί το κυριότερο συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στον διεθνή ανταγωνισμό.

 Θεωρώ όμως, ότι πέρα και πριν από όποιες ενέργειες δημιουργίας εθνικού brand, πρέπει να εξετασθεί ποιους συνειρμούς δημιουργεί στον, με την ευρεία έννοια του όρου, καταναλωτή η λέξη «Ελλάς».

 Η Ελλάδα παραπέμπει σε εικόνες λαμπρής ιστορίας και συνεισφοράς στη διανόηση και στον πολιτισμό.

Παραπέμπει επίσης στο φυσικό κάλλος, στην υγιεινή και ποιοτική μεσογειακή διατροφή, στην πλούσια γαστρονομική παράδοση, στη φιλοξενία.

 Όλες αυτές οι εικόνες και οι συνειρμοί ενισχύουν, όπως είναι φυσικό, τον τουρισμό και την αποδοχή συγκεκριμένων προϊόντων στο εξωτερικό.

 Όμως πιστεύω ότι το συγκεκριμένο brand, όσο χρήσιμο και να είναι, κινδυνεύει να γίνει στερεότυπο. Η χώρα μας δεν είναι μόνο ελαιόλαδο, φέτα και ήλιος.

Τώρα τελευταία μόνο, έχει γίνει ευρύτερα γνωστό το πόσο έχει προχωρήσει η καινοτομία και η εφαρμοσμένη έρευνα στη χώρα μας και τώρα μόνο αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε πόσο μπορεί αυτή να συνεισφέρει όχι μόνο στην αύξηση των εισροών από εξαγωγές, αλλά και στη δημιουργία μιας άλλης, φρέσκιας και ελκυστικής εικόνας της Ελλάδος στο εξωτερικό. Μια εικόνα της Ελλάδος που προσπαθεί και αγωνίζεται με περιορισμένα μέσα και υπό αντίξοες συνθήκες και παρ’ όλα αυτά κατορθώνει να τοποθετείται με επιτυχία στο διεθνές πεδίο των προϊόντων καινοτομίας και υψηλής τεχνολογίας.

Η εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό έχει τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης, τρωθεί και χρειάζεται να εμπλουτισθεί.

 Αντιλαμβανόμενο αυτή την ανάγκη, το Υπουργείο Εξωτερικών, μέσω της Γενικής Γραμματείας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Σχέσεων, έχει αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που αγκαλιάζουν και προβάλλουν στο εξωτερικό την ελληνική έρευνα και τεχνολογία. Μία από αυτές ήταν η «Ημερίδα προβολής ώριμων ερευνητικών αποτελεσμάτων ελληνικών ΑΕΙ και κέντρων έρευνας» (17/7/14). Η εκδήλωση αυτή έδωσε την ευκαιρία σε ελληνικά Πανεπιστήμια και Κέντρα Έρευνας να παρουσιάσουν στις εδώ διαπιστευμένες Διπλωματικές Αρχές και παραγωγικούς φορείς επιλεγμένα ερευνητικά αποτελέσματα, τα οποία ευρίσκονται σε στάδιο ωριμότητας που επιτρέπει την ένταξή τους στην παραγωγική διαδικασία. Ήταν η πρώτη εκδήλωση τέτοιου είδους που διοργάνωνε το Υπουργείο Εξωτερικών και η ανταπόκριση από τα ακαδημαϊκά ιδρύματα ήταν τέτοια που προγραμματίζεται επανάληψή της. Επιπλέον, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποτελεί και ένα παράδειγμα για τις δυνατότητες που έχει το υπουργείο μας στην ουσιαστική στήριξη της εξωστρέφειας.


Χ_Εκτός από τις ήδη ανεπτυγμένες αγορές υπάρχει εξαγωγικό ενδιαφέρον για νέες αγορές-στόχους;


Τ.Κ._Στην προσπάθεια για αύξηση των εξαγωγών, οι νέες αγορές όχι μόνο προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες κέρδους και προοπτικές ανάπτυξης, αλλά αποτελούν και εναλλακτικό δίαυλο προώθησης προϊόντων εάν οι παραδοσιακές αγορές είτε κορεσθούν είτε εισέλθουν σε περιόδους κρίσης, οικονομικής ή άλλης.

Πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι η έννοια «αγορά-στόχος» είναι έννοια απλουστευμένη. Για κάθε κατηγορία προϊόντων υπάρχουν συγκεκριμένες και διαφορετικές αγορές-στόχοι. Το ζητούμενο λοιπόν δεν είναι να προσδιορίσουμε γενικά κάποιες αγορές ως στόχους, αλλά για συγκεκριμένα προϊόντα σε συγκεκριμένες αγορές να εκπονηθούν και να υλοποιηθούν στοχευμένες ενέργειες.

Για χάρη απλουστεύσεως όμως, μπορούμε να πούμε ότι οι αγορές της Κίνας, της Ινδίας, των χωρών του Κόλπου, της Ν. Κορέας, της Ιαπωνίας και της υποσαχάριας Αφρικής είναι στις προτεραιότητες του υπουργείου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι παραμελούνται οι «παραδοσιακές» αγορές (ΕΕ, Βαλκάνια, Τουρκία κ.λπ.).

 Σας υπενθυμίζω ότι, σε υλοποίηση αυτού του προσανατολισμού, προωθείται η σύσταση νέων Γραφείων ΟΕΥ σε Αγ. Πετρούπολη (Ρωσία), Αστάνα (Καζακστάν), Πόλη Μεξικού (Μεξικό), Ντόχα (Κατάρ), Ναϊρόμπι (Κένυα) και Λάγκος (Νιγηρία), με παράλληλη παύση λειτουργίας ισάριθμων Γραφείων.

Επειδή σε πολλές από τις νέες αναδυόμενες και πολλά υποσχόμενες αγορές ο ρόλος του κράτους είναι εξαιρετικά βαρύνων, η εμπορική/οικονομική διείσδυση είναι πιο αποτελεσματική όταν υποστηρίζεται από την οικονομική διπλωματία. Αυτό από μόνο του είναι αρκετό για να επιβεβαιώσει τον κρίσιμο και μη υποκαθιστώμενο ρόλο του Υπουργείου Εξωτερικών στην προώθηση των εν γένει οικονομικών συμφερόντων της χώρας.


Χ_Υπάρχει σχέδιο ενίσχυσης από την πλευρά του Υπουργείου Εξωτερικών των διμερών εμπορικών σχέσεων της χώρας;


Τ.Κ._Ένα ευρύ πλέγμα δράσεων του Υπουργείου Εξωτερικών και των Γραφείων ΟΕΥ στοχεύει ακριβώς σε αυτό.

 Επιγραμματικά το 2013 πραγματοποιήθηκαν:

• 58 επιχειρηματικές αποστολές στο εξωτερικό –οι οποίες διοργανώθηκαν με πρωτοβουλία επιχειρηματικών φορέων ή/και επιμελητηρίων ή/και εταιρειών– υποστηρίχθηκαν από τα Γραφεία ΟΕΥ

• 39 επιχειρηματικές αποστολές από το εξωτερικό προς την Ελλάδα υποστηρίχθηκαν από τα Γραφεία ΟΕΥ

• Σε 262 Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις καταγράφηκε ενεργή παρουσία και συμμετοχή των Γραφείων ΟΕΥ

• 14.964 αιτήματα και υποθέσεις ελληνικών εξωστρεφών επιχειρήσεων και συναφούς προσανατολισμού φορέων διεκπεραιώθηκαν και προωθήθηκαν επιτυχώς από τα Γραφεία ΟΕΥ

• 181 μελέτες και έρευνες αγοράς σε τομείς ενδιαφέροντος της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας, 292 ενημερωτικά δελτία και 45 Ετήσιες Εκθέσεις εκπονήθηκαν από τα Γραφεία ΟΕΥ

• 30 «Οδηγοί Επιχειρείν» εκπονήθηκαν από τα Γραφεία ΟΕΥ οι οποίοι επικαιροποιούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα και είναι διαθέσιμοι στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα

• 8.008 αναρτήσεις ποικίλης οικονομικής και επιχειρηματικής πληροφόρησης από τα Γραφεία ΟΕΥ στη ΔΠ Agora (αύξηση 7,19% σε σχέση με το 2012-σύνολο καταχωρίσεων 7.471)

• 17.000 επισκέψεις κατά μέσο όρο μηνιαίως καταγράφηκαν στη ΔΠ Agora.

• 6 εκδηλώσεις εξωστρέφειας στο εξωτερικό για στοχευμένους κλάδους διοργανώθηκαν από επιλεγέντα Γραφεία ΟΕΥ.

• 14 «Ημέρες Πληροφόρησης Επιχειρηματιών» με συμμετοχή στελεχών Γραφείων ΟΕΥ διοργανώθηκαν από την ΚΥ του ΥΠΕΞ/Β8 Δ/νση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης

• 13 συναντήσεις γνωριμίας/ενημέρωσης ελλήνων επιχειρηματιών με πρέσβεις, πριν την ανάληψη υπηρεσίας σε διπλωματικές μας αρχές στο εξωτερικό, διοργανώθηκαν από την ΚΥ ΥΠΕΞ/Β8 Δ/νση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και στελέχη ΟΕΥ

• Με πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα ΔΟΣ & ΑΣ και του Γραφείου της Αν. Γενικής Γραμματέως ΔΟΣ & ΑΣ διοργανώθηκαν ανά 2 ημερίδες αντιστοίχως

• Έλαβε χώρα η διοργάνωση 9 Μικτών Διυπουργικών Επιτροπών, διμερών οικονομικών και εμπορικών επιτροπών και ομάδων εργασίας.


Χ_Ποια είναι η αποτίμηση της δραστηριότητας των γραφείων ΟΕΥ συνολικά το 2014 και ποιοι είναι οι στόχοι για το 2015;

Τ.Κ._Ακόμα διανύουμε το 2014, και δεν υπάρχει απολογισμός των δράσεων. Βρισκόμαστε όμως εντός των στόχων μας. Όσο για το 2015 ο προγραμματισμός δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Οπωσδήποτε όμως θα δοθεί έμφαση σε νέες αγορές, με την πραγματοποίηση είτε Μικτών Διυπουργικών Επιτροπών, που αποσκοπούν στην ενίσχυση των διμερών θεσμικών καθεστώτων, είτε επιχειρηματικών αποστολών.


Χ_Ποιοι θεωρείτε πως είναι οι βασικοί άξονες της εθνικής στρατηγικής εξαγωγών μακροπρόθεσμα;


Τ.Κ._Θα τους παραθέσω κωδικοποιημένα:


• Δημιουργία εθνικού brand

• Ευέλικτες χρηματοδοτικές πρωτοβουλίες και εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που προσφέρει το ΕΣΠΑ

• Διυπουργικός συντονισμός

• Ενίσχυση των εξαγωγικών πιστώσεων

• Συγκεκριμένες στρατηγικές για συγκεκριμένα προϊόντα σε συγκεκριμένες αγορές

• Διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης της χώρας


Εν τέλει, ο απώτερος στόχος στον οποίο στοχεύουν όλες αυτές οι επιμέρους δράσεις είναι απλός στη διατύπωσή του: αύξηση των εξαγωγών ως ποσοστό επί του ΑΕΠ της χώρας. Το 2013 οι εξαγωγές προϊόντων αντιστοιχούσαν στο 15% του ΑΕΠ, έναντι μόλις 7% το 2008. Πιστεύω ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για ακόμη καλύτερα ποσοστά. Το ζητούμενο για το σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας θα είναι τα ποσοστά αυτά να μη βασίζονται σε περιστολή του ΑΕΠ αλλά σε αύξηση των εξαγωγών.


 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΣΧΟΛΙΑ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΖΑΝΕΤΟΣ ΚΑΡΑΝΤΖΗΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
ASSET MANAGEMENT-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
ΑΡΘΡΟ-Ν. ΣΚΟΥΡΙΑΣ
79Η ΔΕΘ
ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site