Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Νοέμβριος 2014-τ.407                              

ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ, ΞΕΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥΣ, ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ


 


του Γιώργου Καλούμενου


Το επιχειρηματικό σχέδιο της συμφωνίας της ΟΛΠ μέσω φιλικού διακανονισμού με τη ΣΕΠ ΑΕ προβλέπει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, δαπάνης 230 εκατ. ευρώ, που θα επενδύσει εξ ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ ΑΕ. Η ΟΛΠ ΑΕ, η οποία αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ ΑΕ (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται να διπλασιάσει σχεδόν τα ετήσια έσοδά της, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες logistics.

Εάν τελικά δεν βρεθεί λύση στο ζήτημα που ανακύπτει με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Cosco θα περιμένει την ιδιωτικοποίηση και εφόσον επικρατήσει το ζήτημα, θα μετατραπεί σε ενδοομιλικό της και άρα εύκολα επιλύσιμο. Σε περίπτωση επικράτησης άλλου υποψηφίου ή μη ιδιωτικοποίησης (λόγω και του ενδεχόμενου εκλογών) δεν αποκλείεται να προσφύγει σε διαιτησία, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα συμβατική της σχέση με τον ΟΛΠ.




ΤΟ ΕΝΑ ΠΕΜΠΤΟ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ COSCO ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ


Πολύ σημαντική κρίνεται η συνεισφορά του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ ΑΕ) στην αύξηση των εσόδων της Cosco Pacific, όπως έδειξαν τα αποτελέσματα εξαμήνου της κινεζικής εταιρείας.

 Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Cosco, τα κέρδη του ΣΕΠ αυξήθηκαν κατά 21,9%, στα 15,073 εκατ. δολ., έναντι των 12,369 εκατ. δολ. του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, ενώ ο κύκλος εργασιών κατέγραψε άνοδο 24,7%, στα 91,459 εκατ. δολ. από 73,330 εκατ. πέρσι.

 Στο σύνολο, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ήταν αυξημένος κατά 11,4% στο εξάμηνο του 2014 και διαμορφώθηκε στα 440,158 εκατ. δολ., ενώ τα έσοδά του από τους τερματικούς σταθμούς που διαχειρίζεται αυξήθηκαν κατά 18,9%, φθάνοντας στα 258,082 εκατ. δολ.

 Τα έσοδα από τις δραστηριότητες ενοικίασης, διαχείρισης και πώλησης κοντέινερ ήταν αυξημένα κατά 2,1%, στα 184,107 εκατ. δολ.

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι το ένα πέμπτο του τζίρου που πραγματοποιεί η Cosco Pacific Ltd. διεθνώς από τις λιμενικές δραστηριότητές της το σημειώνει στον Πειραιά.


ΑΥΞΗΣΗ 23,3% ΣΤΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΚΟΝΤΕΪΝΕΡ ΣΤΟ ΕΝΝΕΑΜΗΝΟ


Πάντως σε ιστορικά υψηλό επίπεδο αναμένεται να διαμορφωθεί φέτος ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που θα διακινηθούν μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Ήδη κατά το εννεάμηνο (διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014) και μόνο, από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η Cosco μέσω της εν Ελλάδι θυγατρικής της ΣΕΠ ΑΕ, έχουν διακινηθεί 2,225 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 1,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφεται δηλαδή μια άνοδος της τάξεως του 23,3%. Πάντως, η επίδοση του Σεπτεμβρίου ήταν η δεύτερη χαμηλότερη του τρέχοντος έτους, μιας και ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν περιορίστηκε στις 227,1 χιλιάδες, μέγεθος μόλις 2,2% υψηλότερο από τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Μόνο τον Μάρτιο είχαν διακινηθεί λιγότερα εμπορευματοκιβώτια (220.500) φέτος, όταν όμως η αντίστοιχη ετήσια μεταβολή (συγκριτικά δηλαδή με τον Μάρτιο του 2013) ήταν σημαντικά θετική (19%).

Ενδεικτικό της φετινής ανόδου είναι το γεγονός ότι στο σύνολο του 2013 είχαν διακινηθεί 2,51 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, μέγεθος που φέτος αναμένεται να υπερκαλυφθεί ήδη κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου. Ως εκ τούτου, είναι αρκετά πιθανή η εκτίμηση στελεχών της αγοράς πως η Cosco θα διακινήσει γύρω στα 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια φέτος. Αν συνεκτιμηθούν και τα εμπορευματοκιβώτια που διακινεί ο ΟΛΠ μέσω της Προβλήτας Ι –και τα οποία εκτιμάται ότι θα προσεγγίσουν τις 650.000 εμπορευματοκιβώτια (644.000 είχαν διακινηθεί κατά το 2013)– τότε το συνολικό μέγεθος για το τρέχον έτος εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει το 100% της σημερινής δυναμικότητας του λιμανιού, δηλαδή γύρω στα 3,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Αν μάλιστα η οικονομία της χώρας είχε ανακάμψει ταχύτερα και είχε επανέλθει σε τροχιά ταχείας ανάπτυξης, δεν αποκλείεται η εξέλιξη αυτή να είχε συμβεί ακόμα νωρίτερα.

Από τα παραπάνω αντιλαμβάνεται κανείς ότι μέσω της υλοποίησης της νέας επένδυσης των 230 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της νέας προβλήτας στο δυτικό τμήμα της υφιστάμενης Προβλήτας ΙΙΙ (αλλά και μέσω περαιτέρω αναβάθμισης των υποδομών και των γερανογεφυρών στις υφιστάμενες προβλήτες), η δυναμικότητα στο λιμάνι του Πειραιά θα αυξηθεί στα περίπου 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Σημειωτέον ότι σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, με αφορμή τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, η διοίκηση της Cosco Pacific στάθηκε στη συνεχιζόμενη ανάπτυξη της δραστηριότητας στον Πειραιά, κάνοντας ειδική αναφορά στην έναρξη της λειτουργίας της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι, εξέλιξη η οποία «θα επεκτείνει την παρουσία μας στην αγορά και θα ενδυναμώσει τα βασικά μας ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα», όπως τονίζεται σχετικά.


ΟΛΠ

ΣΤΑ 3,3 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΕΞΑΜΗΝΟΥ


Στα ίδια επίπεδα με τα περσινά κυμαίνονται τα κέρδη του ΟΛΠ στο εξάμηνο, τα οποία ανήλθαν στα 3,3 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας οριακή μείωση κατά 3,3% στον τζίρο. Τα χρηματικά διαθέσιμα υπερδιπλασιάστηκαν στα 44,5 εκατ. ευρώ, ενώ η εκτίμηση για τα κέρδη προ φόρων είναι 12 εκατ. το 2014.

Στα 3,3 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα κέρδη του ΟΛΠ για το α’ εξάμηνο του 2014. Αυτό αναφέρεται στην εξαμηνιαία έκθεση που δημοσιοποιήθηκε, από την οποία προκύπτει ότι ο τζίρος μειώθηκε οριακά στο 3,3% και τα χρηματικά διαθέσιμα υπερδιπλασιάστηκαν στα 44,5 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικά όπως προκύπτει από την εξαμηνιαία έκθεση του ΟΛΠ:

α. Τα συνολικά έσοδα παρουσίασαν μια μικρή μείωση της τάξης του 3,3% (από 51,9 εκατ. ευρώ το 2013 σε 50,2 εκατ. το 2014).

β. Τα συνολικά λειτουργικά έξοδα της περιόδου μειώθηκαν κατά 4,75% (από 51,2 εκατ. ευρώ το 2013 σε 48,7 εκατ. το 2014).

γ. Τα κέρδη προ φόρων κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2013, όπως και τα κέρδη μετά από φόρους (από 3,4 εκατ. ευρώ το 2013 σε 3,3 εκατ. ευρώ το 2014).

δ. Τα χρηματικά διαθέσιμα σημείωσαν εντυπωσιακή άνοδο, αφού από 21.378.770 ευρώ στις 30.06.2013, ανήλθαν σε 44.498.980 εκατ. ευρώ, δηλαδή υπερδιπλασιάστηκαν.

ε. Το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων αυξήθηκε από 161.960.201 ευρώ σε 166.314.971 ευρώ.

στ. Με βάση την αναμόρφωση του προϋπολογισμού αποτελεσμάτων χρήσης 2014, τον οποίο επίσης ενέκρινε το ΔΣ, το συνολικό αποτέλεσμα προ φόρων αναμένεται να ανέλθει σε κέρδη 12.019 εκατ. ευρώ, έναντι των 11,825 εκατ. ευρώ του 2013.


ΠΡΟΧΩΡΑ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ


Εξάλλου, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του υφυπουργού Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, κ. Γ. Ανωμερίτη, και στελέχη της Περιφέρειας Αττικής, εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του τεχνικού συμβούλου για το έργο της κατασκευής του Νέου Προβλήτα Κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, με αρχικό προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ σε ποσοστό 95%.

 Σε ανακοίνωση του Υπουργείου Ανάπτυξης αναφέρεται πως ο Νέος Προβλήτας Κρουαζιέρας, μετά την αποπεράτωσή και σε πλήρη λειτουργία, θα προσδώσει στον Πειραιά μεγάλες δυνατότητες ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων σε συχνότητα και μέγεθος, με αποτέλεσμα την αύξηση της εισροής επισκεπτών (μελέτη του ΟΛΠ) και κατ’ επέκταση του τουριστικού συναλλάγματος, θέτοντας με αυτό το έργο ένα ισχυρό θεμέλιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Με το έργο αυτό, το λιμάνι κρουαζιέρας του Πειραιά καθίσταται ο κύριος κόμβος (hub) κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου και κύριο λιμάνι έναρξης κρουαζιέρας (homeporting).


ΟΛΘ ΑΕ

ΑΥΞΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ


Αύξηση κατέγραψαν τα οικονομικά μεγέθη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στο α’ εξάμηνο του 2014, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2013, «ως αποτέλεσμα αφενός της αύξησης της διακίνησης και αφετέρου της μείωσης των εξόδων».

Σύμφωνα με όσα επισημαίνονται σε ανακοίνωση του ΟΛΘ ΑΕ, το α' εξάμηνο του 2014 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας σημείωσε αύξηση 9,13% (στα 27.099.923 ευρώ, έναντι των 24.833.287 ευρώ του αντίστοιχου εξαμήνου του 2013). Αύξηση πωλήσεων καταγράφηκε σε όλους τους λειτουργικούς τομείς (ΣΕΜΠΟ κατά 12,93%, συμβατικό λιμάνι κατά 4,19%, επιβατικό λιμάνι, εκμετάλλευση χώρων).

 Τα μικτά κέρδη σημείωσαν αύξηση κατά 29,96% έναντι του α' εξαμήνου του 2013 και διαμορφώθηκαν σε 13.171.572 ευρώ (έναντι 10.135.030).

 Τα αποτελέσματα προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 13.756.713 ευρώ, (+17,18% έναντι των 11.739.387 του αντίστοιχου διαστήματος του 2013). Τα αποτελέσματα μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 10.467.551 ευρώ, αυξημένα κατά 13,54%, έναντι των 9.219.156 ευρώ πέρσι.

 Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) για το α’ εξάμηνο του 2014 διαμορφώθηκαν στα 14.054.330 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 30,84%.

 Το σύνολο των εξόδων μειώθηκε κατά 7,62% από το εξάμηνο του 2013, κυρίως από τη μείωση των αμοιβών του προσωπικού κατά 10,60%, λόγω αποχώρησης των εργαζομένων για συνταξιοδότηση.

 Το α' εξάμηνο του 2014 διακινήθηκαν 161.640 κοντέινερ (σε TEUs), μέγεθος αυξημένο κατά 12,63%, συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2013. Η αντίστοιχη αύξηση στο γενικό φορτίο είναι 11,93% και στο ξηρό χύμα φορτίο 0,34%.

 Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Στέλιος Αγγελούδης, επεσήμανε μεταξύ άλλων πως η συνέχεια για την εταιρεία προβλέπεται συναρπαστική, «υπό την προϋπόθεση ότι θα κινηθούμε με ταχύτητα για τη συμπλήρωση και την αναβάθμιση των “βαριών υποδομών” του λιμένος και ιδιαίτερα της επέκτασης της 6ης προβλήτας, που έχει καθυστερήσει και πλέον επείγει. Ο λιμενικός ανταγωνισμός έναντι της Θεσσαλονίκης είναι μεγάλος και η πίεση που ασκείται πολύπλευρη. Δεν δικαιολογείται κανένας εφησυχασμός».


ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΛΟΥΦΑΚΗΣ-ΣΕΒΕ (ΦΩΤΟ)


ΤΙΤΛΟΣ: ΘΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ Η ΕΛΕΥΣΗ ΠΑΡΟΧΟΥ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ


ΜΟΤΟ: Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ, ΚΑΙ Η ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΦΟΡΤΙΟΥ 1 ΕΚΑΤ. TEUS ΜΠΟΡΟΥΝ ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΑ ΝΑ ΑΠΟΦΕΡΟΥΝ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΩΝ 1,5-2,5 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ


Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ τόνισε στο 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics ότι το θέμα του Λιμένα Θεσσαλονίκης είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του ΣΕΒΕ, καθώς διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Βόρειας Ελλάδας –και δη της Θεσσαλονίκης– να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην ανατολική Μεσόγειο, και αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία των επιχειρήσεων της περιοχής, εξαγωγικών και μη.

Συγκεκριμένα, βάσει εκτιμήσεων και μιας προμέτρησης που έχει κάνει ο ΣΕΒΕ σε συνεργασία με την Deloitte, εκτιμάται ότι η ανάπτυξη του λιμένα της Θεσσαλονίκης, ώστε να καταστεί διαμετακομιστικό κέντρο, και η απορρόφηση φορτίου 1 εκατ. TEUs μπορούν μεσοπρόθεσμα να αποφέρουν συνολικό οικονομικό όφελος της τάξης των 1,5-2,5 δισ. ευρώ, που ισοδυναμεί με το 6-10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο Δρ Λουφάκης τόνισε ότι πέρα από την επίδραση στο ΑΕΠ της Βόρειας Ελλάδας, η ανάπτυξη του λιμένα της Θεσσαλονίκης έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τη μελλοντική οικονομική ιστορία της περιοχής. Διότι δεν υπάρχει άλλο λιμάνι με τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα και την ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που φτάνει στη ΝΑ και Κεντρική Ευρώπη.

Σε βάθος χρόνου, η Θεσσαλονίκη για το transit μπορεί να αποκτήσει σημασία παρόμοια με αυτήν που έχουν τα λιμάνια της Βόρειας και της Δυτικής Ευρώπης (π.χ. του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας, του Αμβούργου).

Πέραν όμως του ΣΕΜΠΟ, σημασία για την αύξηση των εξαγωγών των επιχειρήσεων της περιοχής, έχει και η ανάπτυξη του συμβατικού λιμανιού καθώς πολλές εξαγωγικές επιχειρήσεις θα ωφεληθούν σημαντικά από την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του. Ακόμα, απαραίτητη κρίνεται η δημιουργία υποδομών στο λιμάνι για εξειδικευμένα φορτία, όπως για παράδειγμα για την αποθήκευση και διακίνηση χημικών προϊόντων. Οι διαθέσιμες εγκαταστάσεις σήμερα είναι ελάχιστες. Η δημιουργία δεξαμενοστασίων θα μπορούσε να αποτελέσει ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, βοηθώντας στη διακίνηση προϊόντων.

Είναι χαρακτηριστικό το ότι στην Τουρκία, και μάλιστα στην Προποντίδα, υπάρχουν πολλές τέτοιες εγκαταστάσεις, τη στιγμή που στην Ελλάδα τέτοιες εγκαταστάσεις υπάρχουν μόνο στην περιοχή της Αττικής. Η Θεσσαλονίκη όμως αποτελεί το φυσικό λιμάνι για μια ευρύτερη περιοχή που αν έχει τις υποδομές, μπορεί να εξυπηρετήσει.

Η ταχύτητα υλοποίησης της όποιας αναπτυξιακής κίνησης είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε ανταγωνιστικά λιμάνια της ευρύτερης περιοχής μπορεί να απαξιώσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της γεωγραφικής θέσης της Θεσσαλονίκης και να καθυστερήσουν τις ωφέλειες που προσδοκούμε.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΕ: «Όλα τα παραπάνω για να γίνουν πραγματικότητα πρέπει το λιμάνι μας να μπει στις διεθνείς γραμμές. Και αυτό είναι εφικτό να συμβεί μόνο μέσω της συνεργασίας κάποιου διεθνούς παρόχου. Η καθυστέρηση που βλέπουμε ότι υπάρχει στη λύση του ζητήματος δείχνει ακριβώς τα προβλήματα που είχε η χώρα στο παρελθόν και την οδήγησαν στην κρίση που σήμερα βιώνουμε. Ο υδροκεφαλισμός του κέντρου και η προώθηση επενδύσεων αποκλειστικά σχεδόν στο λεκανοπέδιο της Αττικής έχουν δημιουργήσει σημαντικό οικονομικό χάσμα και ανισορροπία μεταξύ περιφέρειας και Αττικής. Η αδιαφορία και η κωλυσιεργία στο να δοθεί λύση και να αρχίσει η εκμετάλλευση της μεγαλύτερης πλουτοπαραγωγικής πηγής της περιοχής –και κατά τη γνώμη μας μίας από τις μεγαλύτερες της Ελλάδας– είναι αποτέλεσμα τέτοιων νοοτροπιών του παρελθόντος. Νοοτροπιών τόσο βαθιά ριζωμένων, που καθυστερούν σημαντικές για τον τόπο αποφάσεις με τις οποίες συμφωνεί το σύνολο των παραγωγικών φορέων της περιοχής. Η άποψη αυτή των φορέων της πόλης εκφράζει τις πραγματικές και επείγουσες ανάγκες της επιχειρηματικής κοινότητας και της ανάπτυξης για το γενικό καλό. Παρόλο που αποτελούν αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, τουλάχιστον κατά δήλωσή της, βλέπουμε ότι καθυστερούν να υλοποιηθούν».

 


ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ: ΕΞΩΣΤΡΕΦΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ


«Η χρονιά που τελειώνει ήταν μια καλή χρονιά για το λιμάνι του Ηρακλείου, σε ό,τι αφορά τόσο την επιβατική κίνηση όσο και τις αφίξεις επισκεπτών κρουαζιέρας. Ήδη, μέχρι τα τέλη Οκτώβρη είχαν διακινηθεί από το λιμάνι του Ηρακλείου κάτι περισσότερο από 1,35 εκατ. επιβάτες ακτοπλοΐας και περίπου 200.000 επισκέπτες κρουαζιέρας. Για το 2015, τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα θετικά, ειδικά στον τομέα της κρουαζιέρας, και έχει κατατεθεί στον Οργανισμό ένας σημαντικός αριθμός αναγγελιών άφιξης πλοίων».


Συνέντευξη στη Λέττα Καλαμαρά


Χ_Κύριε Μπρα, ποια είναι η δυναμική του λιμανιού του Ηρακλείου και ο ρόλος του μεταξύ των μεγάλων λιμανιών της χώρας;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΡΑΣ_Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι ένα από τα 12 λιμάνια εθνικής σημασίας της χώρας, τη διαχείριση και εκμετάλλευση του οποίου έχει ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ. Είναι ένα λιμάνι πολλαπλών χρήσεων, δηλαδή επιβατικό, εμπορικό και τουριστικό. Είναι το δεύτερο λιμάνι της χώρας σε επιβατική κίνηση, με διακίνηση περίπου 1,5 εκατ. επιβατών και 300.000 οχημάτων και φορτηγών τον χρόνο. Παράλληλα, είναι ένα από τα σημαντικά λιμάνια κρουαζιέρας σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο και το δεύτερο και μοναδικό μετά τον Πειραιά λιμάνι της χώρας που παρέχει υπηρεσίες home-port.

Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών έχει επηρεάσει σημαντικά την εμπορευματική κίνηση. Παρόλα αυτά, το λιμάνι του Ηρακλείου εξακολουθεί να έχει σημαντικές προοπτικές και σε αυτόν τον τομέα. Για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αναπτυξιακές προκλήσεις της περιοχής μας, απαιτούνται ορισμένες κρίσιμες επενδυτικές δράσεις, τόσο με δημόσια στήριξη όσο και από ιδιωτικούς πόρους, για τις οποίες η διοίκηση του Οργανισμού δουλεύει συστηματικά.

Χ_Ποια είναι η αποτίμηση τόσο της εμπορικής όσο και της επιβατικής κίνησης του λιμανιού για τη χρονιά που τελειώνει και ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την επόμενη σεζόν;

Ι.ΜΠ._Η χρονιά που τελειώνει ήταν μια καλή χρονιά για το λιμάνι του Ηρακλείου, σε ό,τι αφορά τόσο την επιβατική κίνηση όσο και τις αφίξεις επισκεπτών κρουαζιέρας. Παρά το γεγονός ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει επηρεαστεί σημαντικά από την αστάθεια στην Ανατολική Μεσόγειο και την απώλεια σημαντικών προορισμών (Αίγυπτο, Συρία, Ισραήλ), το λιμάνι του Ηρακλείου κατόρθωσε να κρατηθεί στα περσινά επίπεδα.

Ήδη μέχρι τα τέλη Οκτώβρη είχαν διακινηθεί από το λιμάνι του Ηρακλείου κάτι περισσότερο από 1,35 εκατ. επιβάτες ακτοπλοΐας, και περίπου 200.000 επισκέπτες κρουαζιέρας. Ο μήνας που διανύουμε είναι ένας δυναμικός μήνας, με περίπου 32.000 επισκέπτες κρουαζιέρας, ενώ άλλοι 10.000 αναμένονται τον Δεκέμβριο. Αυτό αποδεικνύει ότι η κρουαζιέρα αποτελεί ήδη τον πρώτο τομέα του τουριστικού κλάδου που κάνει πράξη τη δωδεκάμηνη τουριστική περίοδο.

Για την επόμενη περίοδο (2015) τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα θετικά και ήδη έχει κατατεθεί στον Οργανισμό ένας σημαντικός αριθμός αναγγελιών άφιξης πλοίων κρουαζιέρας. Κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου θα έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα για τον αριθμό των προγραμματισμένων αφίξεων αλλά και την πρώτη κατά προσέγγιση εκτίμηση για τον αριθμό των επισκεπτών κρουαζιέρας που θα έρθουν στο Ηράκλειο την επόμενη χρονιά.


Χ_Σχεδιάζετε κάποιες ιδιαίτερες δράσεις για την ενίσχυση των αποτελεσμάτων του ΟΛΗ, για παράδειγμα στον τομέα της κρουαζιέρας;

Ι.ΜΠ._Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου έχει αναπτύξει μια εξωστρεφή και επιθετική στρατηγική, με στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας του Ηρακλείου ως προορισμού κρουαζιέρας. Έτσι καταφέραμε πριν 3 χρόνια να γίνουμε ξανά λιμάνι homeport ενώ υπάρχει μια σημαντική δυναμική στη διακίνηση επιβατών transit. Φέτος, με την παρουσία μας στις διεθνείς εκθέσεις του Μαϊάμι και της Βαρκελώνης πετύχαμε μερικές δοκιμαστικές επισκέψεις (test calls) σημαντικών εταιρειών κρουαζιέρας για το 2015, ενώ βρισκόμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις για νέα δρομολόγια homeport για το 2016.


Χ_Τι περιλαμβάνει το σχέδιο επενδύσεων υποδομών και επέκτασης του λιμανιού, πότε θα ολοκληρωθούν και ποια οφέλη θα αποκομίσει μακροπρόθεσμα το λιμάνι;

Ι.ΜΠ._Ο Οργανισμός έχει καταρτίσει ήδη από το 2007 ένα ολοκληρωμένο προγραμματικό σχέδιο ανάπτυξης (master plan), που έχει ως επίκεντρο τον διαχωρισμό των εγκαταστάσεων που χρησιμοποιούνται για κάθε χρήση (ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, εμπορικό), με τη δημιουργία μιας νέας σύγχρονης εμπορικής προβλήτας ικανής να διαχειριστεί ταχύτερα και ασφαλέστερα μεγαλύτερες ποσότητες Ε/Κ και γενικού φορτίου, καθώς και ενός νέου σύγχρονου σταθμού κρουαζιέρας.

Αυτό το προγραμματικό σχέδιο βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης ήδη από το 2010. Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι αναγκαίες μελέτες (οικονομοτεχνική, βιωσιμότητας, ΜΠΕ κ.λπ.) για την κατασκευή της νέας προβλήτας, δηλαδή της νέας κύριας εμπορικής προβλήτας του λιμένα. Παράλληλα, μέσα από συντονισμένες προσπάθειες με την πολιτική ηγεσία των αρμόδιων υπουργείων και τους Κρητικούς ευρωβουλευτές της προηγούμενης περιόδου καταφέραμε το λιμάνι του Ηρακλείου να ενταχτεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (ΔΕΔ-Μ/TEN-T).

Έτσι αυτή την περίοδο συμμετέχουμε ενεργά στη διαβούλευση με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές, για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, με σκοπό το έργο αυτό να συγχρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους. Αν αυτό γίνει εφικτό, το λιμάνι του Ηρακλείου θα διαθέτει μια νέα σύγχρονη εμπορική προβλήτα, ικανή να εξυπηρετήσει μεγάλα containerships (τύπου PANAMAX), αποθήκες πολλαπλών χρήσεων και νέες εγκαταστάσεις διοίκησης μέσα στα επόμενα 5-7 χρόνια. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό λόγω της γεωγραφικής θέσης της Κρήτης στους εμπορικούς δρόμους της Μεσογείου.

Παράλληλα, προετοιμάζουμε σημαντικά έργα για την ολοκληρωμένη μηχανοργάνωση όλων των υπηρεσιών του ΟΛΗ, με στόχο την πλήρη ψηφιοποίηση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών (B2B & B2C).

Αντίστοιχα, στο επίπεδο των επενδύσεων για την κρουαζιέρα ο ΟΛΗ συμμετέχει στην προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ για τον εκσυγχρονισμό/ανάπτυξη των λιμανιών της χώρας, μέσα από τη συνεργασία με ιδιώτες επενδυτές που θα προέρχονται από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας. Μια τέτοιας κλίμακας συνέργεια θα απογειώσει την κρουαζιέρα στη χώρα μας και θα τριπλασιάσει, μέσα σε μια πενταετία, την επισκεψιμότητα του Ηρακλείου. Η διοίκηση του Οργανισμού αναζητά το καλύτερο πλαίσιο για να ευοδωθεί μια τέτοια προσπάθεια.

Χ_Πώς εντάσσεται η δράση του ΟΛΗ στην ευρύτερη στρατηγική για ανάπτυξη του τουρισμού και της οικονομίας του Ηρακλείου και της Κρήτης;

Ι.ΜΠ._Η διοίκηση του Οργανισμού δεν ακολουθεί την πεπατημένη μιας «τυπικής» διοίκησης διαχείρισης-εκμετάλλευσης λιμενικών εγκαταστάσεων. Επιδιώκει να συμβάλει με κάθε δυνατό τρόπο στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας και στην ανάδειξη της Κρήτης ως σημαντικού τουριστικού προορισμού.

Για τον σκοπό αυτό, από την αρχή της θητείας μας διαμορφώσαμε ένα πλαίσιο συνεργασίας με όλους τους αυτοδιοικητικούς και παραγωγικούς φορείς (Περιφέρεια Κρήτης, Δήμο Ηρακλείου, Ε.Β. Επιμελητήριο Ηρακλείου, Εμπορικό Σύλλογο, Σύνδεσμο Ξενοδόχων κ.λπ.) για την προβολή της Κρήτης αλλά και την αναβάθμιση της τουριστικής εμπειρίας των επισκεπτών μας.

Έτσι συμμετέχουμε από κοινού σε όλες τις σημαντικές εκθέσεις γενικού τουρισμού ή κρουαζιέρας. Εναρμονίζουμε το «επικοινωνιακό» μας μήνυμα, ώστε να υπάρχει μια ταυτότητα για τον προορισμό «Κρήτη». Συνεργαζόμαστε σε διάφορες παρεμβάσεις –ακόμα και με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας– για την ανάδειξη του πολιτισμού, των παραδόσεων, της ιστορίας, αλλά και των προϊόντων της περιοχής μας. Βελτιώνουμε την αισθητική και την ασφάλεια των χώρων και των διαδρομών από το λιμάνι προς την πόλη. Οργανώνουμε μια εκπτωτική πολιτική για τους επισκέπτες κρουαζιέρας στα εμπορικά καταστήματα κ.λπ. Προωθούμε εναλλακτικές διαδρομές αγροτουρισμού-οικοτουρισμού-γευσιγνωσίας σε συνεργασία με τις αγροτικές ενώσεις/συνεταιρισμούς του νομού κ.λπ.

Ιδιαίτερα στον τομέα της ανάδειξης των «ιστοριών» μας με χρήση τεχνολογικών εφαρμογών, είμαστε ένα από τα πρωτοπόρα λιμάνια της Ελλάδας. Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Πληροφορικής του ΙΤΕ και ιδιωτικές επιχειρήσεις τεχνολογίας, έχουμε αναπτύξει διαδραστικά συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, καθώς και ενημερωτική εφαρμογή για κινητά (android, iOs κ.λπ.).


Χ_Υπάρχουν διεθνείς συνεργασίες και ποια είναι η συμβολή του λιμανιού για την ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κέντρου της ΝΑ Ευρώπης;

Ι.ΜΠ._Το λιμάνι του Ηρακλείου και η διοίκησή του έχουν αναβαθμίσει σημαντικά την παρουσία του ΟΛΗ στα διεθνή φόρα. Ο ΟΛΗ είναι ενεργό μέλος της MEDCRUISE (Ένωση Λιμένων Κρουαζιέρας Μεσογείου & Μαύρης Θάλασσας) και συμμετέχει δυναμικά στον σχεδιασμό δράσεων και πρωτοβουλιών από τη μεριά της λιμενικής βιομηχανίας για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και ευρύτερα στην ανατολική Μεσόγειο.

Παράλληλα, ως μέλος της ΕΛΙΜΕ (Ένωση Λιμένων Ελλάδας) προσπαθούμε να συμβάλουμε στην επίλυση θεσμικών και άλλων προβλημάτων που δημιουργούν προβλήματα και στη λειτουργία των λιμανιών και δυσχεραίνουν την αναπτυξιακή και εξωστρεφή στρατηγικής τους.

Παράλληλα, το λιμάνι του Ηρακλείου ως τμήμα του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Orient/East MED (OEM Corridor), των ΔΕΔ-Μ, που ξεκινάει από τη Γερμανία και καταλήγει στη Λεμεσό-Λευκωσία, θα παίξει κρίσιμο ρόλο ως διαμετακομιστικό κέντρο στη διακίνηση επιβατών, εμπορευμάτων και τουριστών κατά μήκος αυτού του συγκοινωνιακού άξονα.

 

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΛΙΜΕΝΩΝ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΣΤΕΛΙΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥΔΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΛΙΑΣ
ΣΕ ΠΑΡΑΤΕΤΑΜΕΝΟ ΤΕΛΜΑ Η ΚΤΗΜΑΤΑΓΟΡΑ
ΔΕΛΤΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΚΡΙ ΚΡΙ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ
ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
DIGITAL BANKING CONFERENCE 2014
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ-ΜΕΡΟΣ ΙΙ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

 Όροι και προϋποθέσεις του site