Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιούνιος 2005                               Τεύχος 311

ΑΝΤΑΜΕΙΒΕΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΕΣ


Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης - παρά τον έντονο ανταγωνισμό και την υψηλή διείσδυση - εμφανίζει ο κλάδος της κινητής τηλεφωνίας στην εγχώρια αγορά.  Συμπληρώνοντας μόλις μια δωδεκαετία δράσης στην Ελλάδα, η κινητή τηλεφωνία έχει αναδειχθεί ως ένας από τους σημαντικούς τομείς τόσο του ευρύτερου κλάδου των τηλεπικοινωνιών όσο και της ευρύτερης εγχώριας οικονομίας.
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις μεγάλης αξίας, τόσο για τη δημιουργία τηλεπικοινωνιακών και τεχνολογικών υποδομών όσο και για την απασχόληση ανθρώπινου δυναμικού. Ετησίως ο κλάδος της κινητής τηλεφωνίας εκτιμάται ότι συνεισφέρει στο ΑΕΠ το 2,2% και απασχολεί περισσότερους από 30.000 εργαζόμενους.  Σημειώνεται δε ότι κατά την τελευταία τριετία η προστιθέμενη αξία του κλάδου αυξήθηκε από τα 1,5 δισ. ευρώ το 2000 στα 3,7 δισ. ευρώ το 2003.
Στη διάρκεια του 2004 η ελληνική αγορά αναπτύχθηκε κατά 7% περίπου, καθώς οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας απέκτησαν συνολικά πάνω από 700.000 νέους πελάτες. Η διείσδυση στη χώρα μας ξεπέρασε σχεδόν το 98%, ποσοστό που κυμαίνεται πολύ πάνω από το μέσο κοινοτικό όρο, δείκτης που φανερώνει τη δυναμική του κλάδου στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το παραπάνω ποσοστό δεν είναι «πραγματικό», δεδομένου ότι σ’ αυτό περιλαμβάνεται μεγάλος αριθμός μη ενεργών πελατών ενώ  επίσης προσμετρώνται σ’ αυτό και οι μετακινήσεις χρηστών της καρτοκινητής σε προγράμματα με συμβόλαιο. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας εκτιμάται από τους παράγοντες της αγοράς ότι αγγίζει σήμερα το 80%, ποσοστό το οποίο επίσης χαρακτηρίζεται υψηλό και σαφώς μεγαλύτερο του μέσου Κοινοτικού όρου.             
Παρά το γεγονός,  του ότι η διείσδυση των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας πλησιάζει στην ωρίμαση της, οι προοπτικές ανάπτυξης της τόσο σε ότι αφορά τους παροχείς υπηρεσιών, όσο και στα δίκτυα λιανικής αλλά και τις εταιρίες του τεχνολογικού τομέα –που υποστηρίζουν τόσο τις υποδομές των παροχέων όσο και τον τελικό καταναλωτή με νέα προϊόντα – κρίνονται θετικές για όλους τους εμπλεκόμενους.


Παροχή υπηρεσιών
Από το 1994 μέχρι το τέλος του 2003 οι τέσσερις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας παρήγαγαν κέρδη ύψους περίπου 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ, καθώς εισέπραξαν πάνω από 12 δισεκατομμύρια ευρώ από τους περίπου 10 εκατομμύρια Έλληνες που απέκτησαν κινητό.  Μετά από μια δεκαετία υπεραποδόσεων, οι εταιρείες του κλάδου επιχειρούν να αυξήσουν τα έσοδα ανά συνδρομητή λανσάροντας συνεχώς καινούργιες υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Η μέχρι σήμερα καταναλωτική συμπεριφορά στην Ελλάδα, παρά την ύφεση σε κάποιους τομείς κατανάλωσης και τον σαφή περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος, αποδεικνύει ότι οι νέες υπηρεσίες γίνονται γρήγορα αποδεκτές ανεξαρτήτως κόστους, εισφέροντας έσοδα και σημαντικά περιθώρια κερδοφορίας στις εταιρίες.
Οι επενδύσεις για τις υπηρεσίες 3ης γενιάς έχουν εν πολλοίς ολοκληρωθεί και οι εταιρίες αναμένουν να καρπωθούν τα οφέλη από την χρήση των τελικών καταναλωτών.  
Στοιχείο που επίσης υπολογίζεται στα θετικά για την ανάπτυξη του κύκλου εργασιών είναι η μετακίνηση των χρηστών κινητής τηλεφωνίας με κάρτα προπληρωμένου χρόνου σε σταθερές συμβάσεις. Εκτός από το έσοδο των παγίων, αποδεικνύεται ότι ο χρήστης με συμβόλαιο χρησιμοποιεί πολύ περισσότερο τις πρόσθετες υπηρεσίες αυξάνοντας τον τελικό μηνιαίο του λογαριασμό.
Επιπλέον, οι παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν ότι ως φορέας μιας τεχνολογίας  αιχμής, η κινητή τηλεφωνία σε συνδυασμό με τις πολύπλευρες δυνατότητες συνεργιών με άλλες τεχνολογίες (πληροφορική κτλ) θα συνεχίσει να παρουσιάζει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και τα προσεχή χρόνια.
Πέρα από τις ειδικές συνθήκες της εγχώριας αγοράς, τις τάσεις που επιβάλλει η τεχνολογία αλλά και την εμπορική οργάνωση, σημαντικό ρόλο παίζει και η επιχειρηματική στρατηγική των εταιριών του κλάδου, η κάθε μία εκ των οποίων προσπαθεί να αξιοποιήσει τις ειδικές δυνατότητες της και να διατηρήσει μερίδια σε μια εξόχως ανταγωνιστική αγορά.
Παρά την ευελιξία και τον αυτοματισμό που επιδεικνύουν σε ότι αφορά την τιμολογιακή πολιτική και το λανσάρισμα νέων υπηρεσιών και προϊόντων, ακολουθώντας κατά πόδας τις εξελίξεις, κατά μέσο όρο το λειτουργικό περιθώριο κέρδους των τεσσάρων εταιρειών (Vodafone, TIM, Cosmote, Q-Telecom)  κυμαίνεται στο 40% ενώ το καθαρό αγγίζει το 15%-19%, γεγονός που αποδεικνύει την ευρωστία τους. 
Τα οικονομικά δεδομένα στις αρχές του 2005 αλλά και οι προβλέψεις που διατυπώνουν οι  εταιρίες για το σύνολο της χρήσης υποστηρίζουν επίσης την βασική εκτίμηση για περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.


Cosmote
Αναλυτικότερα, η Cosmote, επιχειρεί να αυξήσει τη διεθνή της δραστηριότητα, εξασφαλίζοντας χαρακτήρα περιφερειακού παίκτη και θέτοντας τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη. Μετά την εξαγορά της Cosmorom, στη Ρουμανία εκτιμά ότι το 2007 το 30%-35% των εσόδων της θα προέρχεται από το εξωτερικό, ενώ διατηρεί τις αρχικές της προβλέψεις για αύξηση μεγεθών κατά 13%-15% το 2005.
Παρόλα αυτά και με βάση τα αποτελέσματα α’ τριμήνου, αποδεικνύεται αφ΄ ενός το ηγετικό της μερίδιο στην Ελλάδα (βάσει συνδρομητών) και η σταθερή ανάπτυξη της, γεγονός που βοηθά ακόμη περισσότερο την επιθετική ανάπτυξη στο εξωτερικό.
Ειδικότερα, στο α’ τρίμηνο του 2005 τα καθαρά κέρδη της εμφάνισαν αύξηση κατά 9,3% και διαμορφώθηκαν στα 74,6 εκατ. ευρώ   
Τα λειτουργικά κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 166 εκατ. ευρώ από 152,8 εκατ. ευρώ πέρσι, σημειώνοντας αύξηση 8,7%. Οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 6,1% και διαμορφώθηκαν στα 380,3 εκατ. ευρώ.
Κατά το ίδιο διάστημα, το περιθώριο κέρδους EBITDA της εταιρίας διαμορφώθηκε σε 43,7%, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους ανήλθε σε 19,6%.
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των εγχώριων λειτουργιών ανήλθαν σε 147,4 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 7,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ως αποτέλεσμα, το εγχώριο περιθώριο κέρδους EBITDA ανήλθε σε 42,2% έναντι 41,4% πέρυσι.
Ο δείκτης μικτού AMOU (μέση μηνιαία χρήση ανά πελάτη σε λεπτά) στο τέλος του α΄ τριμήνου του 2005 ενισχύθηκε κατά 7,4% σε σχέση με πέρυσι, και ανήλθε σε 130 λεπτά, ενώ o δείκτης μικτού ARPU (μέσο μηνιαίο έσοδο ανά πελάτη) διαμορφώθηκε σε 28,6 ευρώ, σημειώνοντας μείωση 2% σε ετήσια βάση, ως αποτέλεσμα της μείωσης των τελών διασύνδεσης. Κατά τη διάρκεια του α΄ τριμήνου του 2005, η COSMOTE (Ελλάδα) πραγματοποίησε συνολικά 24.645 καθαρές νέες συνδέσεις συμβολαίου και 54.956 νέες συνδέσεις καρτοκινητής.


ΤΙΜ Hellas
Αντίθετα πτώση κατά 8,2% στα 7,8 εκατ. ευρώ εμφάνισαν τα καθαρά κέρδη της TIM Hellas κατά το πρώτο τρίμηνο του 2005, έναντι των 8,5 εκατ. ευρώ του προηγούμενου έτους. Παρά το γεγονός ότι τα έσοδα για το α’ τρίμηνο του 2005 ενισχύθηκαν από την αύξηση κατά 6,8% που σημείωσαν τα έσοδα από την εξερχόμενη κίνηση των συνδρομητών με συμβόλαιο, συμπεριλαμβανομένων και των παγίων τελών για τον δωρεάν χρόνο ομιλίας, τα συνολικά λειτουργικά έσοδα επηρεάστηκαν αρνητικά από τον ανταγωνισμό και τις ρυθμιστικές πιέσεις της περιόδου.
Τα κέρδη EBITDA υποχώρησαν στα 49,1 εκατ. ευρώ από τα 52,7 εκατ. ευρώ, ενώ το περιθώριο κέρδους (EBITDA margin) στα συνολικά έσοδα ανήλθε σε 26,6% για την περίοδο σε σύγκριση με 26,9% του α’ τριμήνου του 2004. Τα λειτουργικά κέρδη για την περίοδο διαμορφώθηκαν στα 16,9 εκατ. ευρώ έναντι 19,5 εκατ. ευρώ το 2004. Τα συνολικά λειτουργικά έσοδα της ΤΙΜ Ελλάς εμφάνισαν πτώση κατά 5,5% στα 184,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα από υπηρεσίες μειώθηκαν κατά 5,3% σε ετήσια βάση.
Η πελατειακή βάση της ΤΙΜ Ελλάς διαμορφώθηκε στους 2.276.348 πελάτες, εκ των οποίων οι 1.479.730 ήταν χρήστες καρτοκινητής τηλεφωνίας (65,0% της πελατειακής βάσης) ενώ οι συνδρομητές βάσει συμβολαίου ανήλθαν σε 796.618.
Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους η εταιρεία διατήρησε τους πελάτες που κάνουν αυξημένη χρήση των υπηρεσιών της, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, Η μέση μηνιαία κίνηση ανά συνδρομητή με συμβόλαιο διαμορφώθηκε στα 241,9 λεπτά αυξημένη κατά 9%. Ως αποτέλεσμα της αύξησης της χρήσης στους συνδρομητές με συμβόλαιο, το μέσο μηνιαίο έσοδο ανά συνδρομητή με συμβόλαιο (contract ARPU) αυξήθηκε κατά 3,6% στα 50,3, ευρώ.


Q Telecom
Η τέταρτη εταιρία, η οποία έλαβε άδεια παροχής υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, η Q-TELECOM του ομίλου Infoquest, εμφάνισε στο α’ τρίμηνο του έτους σημαντική αύξηση μεγεθών, διευρύνοντας επιπλέον την πελατειακή της βάση και διατυπώνοντας θετικές προβλέψεις για το σύνολο του έτους, βασιζόμενη στο χαμηλό λειτουργικό κόστος της έναντι του ανταγωνισμού.
Ειδικότερα,  τα συνολικά έσοδα της Q-Telecom σημείωσαν αύξηση 58% και ανήλθαν σε 33,9 εκατ. ευρώ έναντι 21,5 εκατ. ευρώ κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) σχεδόν τριπλασιάστηκαν, φθάνοντας στα 4,9 εκατ. ευρώ σε σχέση με 1,7 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2004, τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 1,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Η πελατειακή βάση της Q-Telecom στις 31 Μαρτίου 2005 ανήλθε συνολικά σε 793.506 συνδέσεις κινητής και 69.082 συνδέσεις σταθερής τηλεφωνίας. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2005 οι καθαρές νέες συνδέσεις στην κινητή τηλεφωνία ανήλθαν σε 72.800, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αφορούσε σε πελάτες καρτοκινητής τηλεφωνίας.
Το μέσο μηνιαίο έσοδο ανά σύνδεση (ARPU) στην κινητή τηλεφωνία κατά την περίοδο 1/1/2005 έως 31/3/2005 ήταν 13,3 ευρώ, ο μέσος μηνιαίος χρόνος ομιλίας ανά σύνδεση (AMOU) 45 λεπτά και ο μέσος μηνιαίος αριθμός γραπτών μηνυμάτων (ANSMS) 58 μηνύματα.
Η Q-Telecom στοχεύει πλέον στις 1.000.000 συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας μέχρι το τέλος του 2005 και ετήσια έσοδα 150 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα δραστηριοποιείται στην παροχή σύνθετων τηλεπικοινωνιακών λύσεων σταθερής ασύρματης τηλεφωνίας σε εταιρικούς πελάτες. Η εταιρία σχεδιάζει να επενδύσει κατά την προσεχή τριετία περί τα 100 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του ραδιοδικτύου και των υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας.


Αγορά συσκευών κινητής τηλεφωνίας - τάσεις
Αύξηση της κατανάλωσης σε ότι αφορά στην αγορά κινητών τηλεφώνων κατεγράφη και το 2004, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις πουλήθηκαν 2,5 εκατομμύρια συσκευές,  που σε αξία αντικατοπτρίζουν ποσά ύψους 350 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με προβλέψεις παραγόντων, η αγορά κινητών τηλεφώνων το 2005 ενδέχεται να αυξηθεί 10%-20%. Έτσι, το 2005 οι ετήσιες πωλήσεις ενδέχεται να κινηθούν μεταξύ 2,75 και 3 εκατομμυρίων κινητών τηλεφώνων.
Στη θετική αυτή εκτίμηση συντείνουν παράμετροι όπως η προβλεπόμενη αύξηση της διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας στην ελληνική αγορά, η διεύρυνση της πελατειακής βάσης των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας της χώρας μας (Cosmote, Vodafone, TIM και Q-Telecom) και κυρίως τα νέα μοντέλα κινητών που έχουν ενσωματωμένες πολλές νέες τεχνολογίες.
Ειδικότερα,  η  αγορά επικεντρώνεται σε συσκευές, οι οποίες υποστηρίζουν υψηλές δυνατότητες imaging (φωτογραφίες).  Επιπλέον, οι καταναλωτές δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε συσκευές που προσφέρουν δυνατότητες ψυχαγωγίας, ενώ   η τεχνολογία 3ης γενιάς αναμένεται να έχει τη μεγαλύτερη απήχηση για τα επόμενα έτη. Με την τεχνολογία 3ης Γενιάς, το μενού υπηρεσιών  δίνει στους χρήστες δυνατότητα Video κλήσης, live TV, μουσική με υψηλής ποιότητας ήχο, τρισδιάστατα παιχνίδια, όλα σε μεγάλες ταχύτητες, εξασφαλίζοντας πολλαπλάσια ταχύτερη πρόσβαση σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα.
Για την ιστορία αξίζει να αναφέρει κανείς ότι στο πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου του 2004 η Vodafone κατέστη ο πρώτος από τους μεγάλους «παίκτες» της Ευρώπης που εγκαινίασε τις υπηρεσίες τρίτης γενεάς, με την ελπίδα να πάρει το προβάδισμα έναντι των αντιπάλων της.
Η Vodafone έχει θέσει ως στόχο περισσότερους από δέκα εκατομμύρια 3G συνδρομητές σε 13 χώρες (μεταξύ αυτών και η Ελλάδα) μέχρι το Μάρτιο του 2006.
Σημειώνεται επίσης ότι η Ελλάδα έχει αποδείξει από τις πρώτες μέρες της κινητής τηλεφωνίας την τάση του κοινού που μπορεί να αφομοιώνει γρήγορα και μάλιστα να δείχνει πρώτη τις τάσεις που θα επικρατήσουν στο μέλλον και στις άλλες χώρες της Ευρώπης.
Η εγχώρια αγορά είναι επίσης μια από τις λίγες τηλεπικοινωνιακές αγορές με παρουσία και χρήση από μεγάλο μέρους του κοινού, νέων τεχνολογιών και υπηρεσιών όπως τα προηγμένα δίκτυα 3ης γενιάς, τις υπηρεσίες Internet μέσω i-mode, ενώ το MMS και η χρήση του GPRS έχουν πολύ μεγάλη απήχηση.
Σε σχέση σε με τη Δυτική Ευρώπη, η ελληνική αγορά έχει πάντα το προβάδισμα σε ότι αφορά την υιοθέτηση και τη εφαρμογή νέων τεχνολογιών όπως το Edge που θα θέσει νέα standards στην μεταφορά δεδομένων με μεγάλη ταχύτητα.
Ακόμη και οι εταιρίες δικτύων κινητής τηλεφωνίας, τώρα πια επιλέγουν και την Ελλάδα σαν μια από τις χώρες υλοποίησης κάποιων από τα μεγάλα έργα τους  σε ότι αφορά αναβάθμιση των δικτύων ή παρουσίαση νέων υπηρεσιών που δεν έχουν πλέον να κάνουν με φωνή, αλλά με μετάδοση δεδομένων, υπηρεσίες εντοπισμού και video συνομιλίας.
Τέλος, οι χρήστες κινητών τηλεφώνων είναι περισσότεροι από τους χρήστες σταθερής τηλεφωνίας, ενώ εκτιμάται ότι ο αριθμός των χρηστών Mobile Internet θα υπερβαίνει τους χρήστες Internet μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή.
«Πρωταθλητής» της αγοράς κινητών τηλεφώνων αναδεικνύεται η Nokia ενώ ακολουθείται από την Sony-Ericsson, την Siemens καθώς και τις Motorola, Samsung, Panasonic, Sharp, LG. Ιδιαίτερο ωστόσο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι νέες τεχνολογικά προηγμένες συσκευές οι οποίες δίνουν ώθηση στις πωλήσεις, καθιστώντας τα ποσοστά που καταλαμβάνει κάθε εταιρεία ευμετάβλητα.


Αγορά Λιανικής
H ραγδαία ανάπτυξη της κινητής τηλεφωνίας, αλλά και η αναπτυσσόμενη αγορά των νέων τεχνολογιών οδήγησε στη δημιουργία εξειδικευμένων δικτύων λιανικής, τα οποία μετά την πρώτη φάση έξαρση, τις στρεβλώσεις και τις αποτυχίες, συγκεντρώθηκαν πλέον σε εκείνα που ελέγχονται από τους παροχείς υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, την ηγετική αλυσίδα Γερμανός και μεμονωμένους dealers κυρίως στην περιφέρεια.
Αναλυτικότερα, η Vodafone διαθέτει λιανικό δίκτυο 210 ομώνυμων καταστημάτων, τα καταστήματα της ΤΙΜ ανέρχονται σε 170, του ΟΤΕ σε 400 ενώ οι ανεξάρτητοι έμποροι υπολογίζονται περίπου σε 200 ανά την επικράτεια.
Η μόνη ανεξάρτητη αλυσίδα καταστημάτων, του ομίλου Γερμανός, αριθμεί στην Ελλάδα τα 310 καταστήματα ενώ το μερίδιο της εκτιμάται ότι πλησιάζει πλέον το 40%. Διαθέτει υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας των τριών μεγάλων operators και μεγάλη αναγνωρισιμότητα.
Ο όμιλος για τη χρήση του 2005 διατυπώνει πρόβλεψη  για αύξηση πωλήσεων κατά 15%, στο 1 δις. ευρώ περίπου, και αντίστοιχη αύξηση καθαρής κερδοφορίας κατά 13%-15% (που μεταφράζεται σε 1,50 –1,54 ευρώ κέρδη ανά μετοχή). Σημειώνεται δε ότι το 85% περίπου των εσόδων προέρχεται από το λιανικό δίκτυο και τις σύνθετες υπηρεσίες και τα προϊόντα που παρέχει.
Σε ότι αφορά στην λιανική παρουσία του στην αγορά των τηλεπικοινωνιακών προϊόντων και υπηρεσιών, ο όμιλος αναμένει οφέλη από την διεθνή ανάπτυξη των υφιστάμενων θυγατρικών του δικτύων όσο και από τις μελλοντικές αγορές στις οποίες εξετάζει να εισέλθει.        
Ειδικότερα, ο όμιλος σχεδιάζει επιθετική ανάπτυξη δικτύου στις αγορές της Πολωνίας και της Ρουμανίας - όπου ήδη διαθέτει ισχυρή παρουσία- είτε μέσω εξαγορών είτε μέσω οργανικής ανάπτυξης. Παράλληλα, βρίσκεται σε διαδικασία αποτίμησης (due dilligence) δικτύων στις αγορές της Ρωσίας και της Τουρκίας, οι οποίες αποτελούν τους επόμενους στρατηγικούς στόχους διεθνούς ανάπτυξης.
Σημειώνεται ότι το 2004, το 20% των ενοποιημένων πωλήσεων προήλθε από το δίκτυο του εξωτερικού ενώ το 7% της ενοποιημένης κερδοφορίας του ομίλου αντιπροσωπεύει τα κέρδη των διεθνών θυγατρικών.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, στη χρήση του 2005, οι πωλήσεις εξωτερικού θα συμμετάσχουν κατά 25%-27% στον ενοποιημένο τζίρο ενώ η συμμετοχή στην κερδοφορία υπολογίζεται διπλάσια.
Τέλος, το 2006 εκτιμάται ότι οι πωλήσεις του εξωτερικού θα αντιπροσωπεύουν το 35% ενώ το 2007 εκτιμάται ότι θα αγγίξουν το 50%.
Σήμερα, το δίκτυο καταστημάτων ΓΕΡΜΑΝΟΣ, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 830 καταστήματα σε επτά χώρες (Ελλάδα, Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρος, Ουκρανία και Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας) αποτελεί το μεγαλύτερο δίκτυο παροχής Τηλεπικοινωνιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών στην Ευρώπη και δεύτερο σε αριθμό καταστημάτων. Κατέχοντας ηγετική θέση στις αγορές της ΝΑ Ευρώπη, στοχεύει στην περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του στις χώρες όπου ήδη δραστηριοποιείται, καθώς σε αυτές υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης.
Τα κριτήρια ανάπτυξης του δικτύου σε νέες αγορές είναι η χαμηλή διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας, η έλλειψη οργανωμένου λιανεμπορίου και η ύπαρξη πλέον του ενός operator.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα χώρας που πληρούσε τα κριτήρια αυτά, αποτελεί η Ουκρανία, όπου η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας φτάνει μόλις το 24%  και αναμένεται ραγδαία εξέλιξη της αγοράς στον τομέα αυτό.


Κινητή Τηλεφωνία & Σοφοκλέους
Από τους κλάδους που δεν «πρόδωσαν» τους επενδυτές, η κινητή τηλεφωνία σημειώνει εδώ και χρόνια υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, παρά τις κατά καιρούς «Κασσάνδρες» που εδώ και πολύ καιρό θέλουν τον κλάδο να διέρχεται περίοδο ωριμότητας.
Παρά λοιπόν την όξυνση του ανταγωνισμού και την κάμψη των χρεώσεων, η μεγάλη αύξηση της χρήσης της κινητής τηλεφωνίας (κανιβαλισμός σε σημαντικό βαθμό της σταθερής τηλεφωνίας) δίνει νέα ώθηση στον κλάδο.
Η Cosmote για παράδειγμα, επιτυγχάνει εδώ και χρόνια, διψήφιους ρυθμούς αύξησης των κερδών της και το φετινό profit warning που εξέπεμψε οφείλεται στο ότι απέκτησε την πλειοψηφία στη (ζημιογόνο) ρουμανική Cosmorom.
Η μετοχή της Cosmote όχι μόνο έχει αποφέρει υψηλές αποδόσεις στους μετόχους της, αλλά επιπλέον έχει συμβάλει και στη διατήρηση των επιδόσεων του μητρικού ΟΤΕ στις σημερινές του επιδόσεις.
Τα κατά καιρούς σενάρια που θέλουν τις δύο εταιρίες να συγχωνεύονται δεν φαίνεται επί του παρόντος να απασχολούν τον Όμιλο.
Η Infoquest «τόλμησε» το εγχείρημα της Q Telecom σε μια δύσκολη περίοδο και παρά την αδυναμία της να προσελκύσει στρατηγικό εταίρο (είχαν γίνει επαφές με την Αρχή Τηλεπικοινωνιών Κύπρου) κατάφερε να την «περάσει» σε θετικό αποτέλεσμα, περνώντας «διά πυρός και σιδήρου».
Τώρα όμως που τα πράγματα βελτιώθηκαν, αντί για χρηματοοικονομικό βάρος, η δραστηριότητα της Q Telecom αποτελεί το βασικό παράγοντα ανάπτυξης της Infoquest, είτε προσελκυσθεί στρατηγικός εταίρος, είτε όχι.
Σε ότι αφορά το δίκτυο διάθεσης, η Q Telecom έχει βασιστεί μέχρι σήμερα κυρίως στα καταστήματα της θυγατρικής ACS, χωρίς ποτέ να έχει κρύψει το ενδιαφέρον της να ξεκινήσει κάποια στιγμή συνεργασία και με το Γερμανό.
Ως αποτέλεσμα της θετικής πορείας της κινητής τηλεφωνίας, η μετοχή της Infoquest έχει σαφώς υπεραποδώσει έναντι των ανταγωνιστών της (Altec, Πουλιάδης, κ.α.), καθώς η αγορά πληροφορικής διέρχεται σοβαρή κρίση κατά την τελευταία τετραετία.
Ο Γερμανός, αν και εισήλθε στο χρηματιστήριο το 2000, σε περίοδο δηλαδή υψηλών αποτιμήσεων – ανήκει στις μετοχές που κέρδισαν σε μεγάλο βαθμό, τόσο τους εγχώριους, όσο και τους ξένους επενδυτές.
Με ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης 30% αρχικά και σήμερα με πρόβλεψη για +15% τουλάχιστον για την επόμενη τριετία, η μετοχή βρίσκεται σήμερα στο υψηλότερο σημείο του τελευταίου δωδεκαμήνου.
Πέρα από την εγχώρια αγορά, ιδιαίτερα επιτυχή είναι τα ανοίγματά του στην Κεντροανατολική Ευρώπη, αλλά και στα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών.
Ο Όμιλος σήμερα διοικείται από επαγγελματικό management και ο βασικός μέτοχος κ. Πάνος Γερμανός κατέχει γύρω στο 35% των μετοχών.

  Περιεχόμενα
Αφιέρωμα: ΕΝΕΡΓΕΙΑ: ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΜΕΤΩΠΑ
¶ρθρο: Bαθμολογώντας τα αμοιβαία κεφάλαια
¶ρθρο: Επενδύσεις σε Έργα Τέχνης
¶ρθρο: Κύπρος: Εθνικός στόχος η οικονομική επιτυχία
¶ρθρο: Μέθοδοι Ενοποίησης Λογιστικών Καταστάσεων & Εταιριών
Αφιέρωμα: ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ:ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΡΚΕΤΑ, ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ: ΑΝΤΑΜΕΙΒΕΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΕΣ
ΤΡΑΠΕΖΕΣ: ΟΔΗΓΟΥΝ ΤΟΜΕΣ ΚΑΙ ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ
Editorial: Επιτέλους, κάτι κινείται!
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ
Επενδύσεις: Αγορές: Βλέπουν οικονομία δύο ταχυτήτων
Επενδύσεις: Διαχρονική μετατόπιση της καμπύλης επιτοκίων

 Όροι και προϋποθέσεις του site