Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Μάιος 2005                               Τεύχος 310

Οικονομική πολιτική δια... χειρός Χριστοδούλου


Στη δημοσιογραφική διάσκεψη της 15ης Μαΐου ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας κ. Χριστόδουλος Χριστόδουλου δεν εξέφρασε επακριβώς τις δικές τους απόψεις, αλλά τους άξονες της οικονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσει κατά την προσεχή διετία ο υπουργός Οικονομικών κ. Μάκης Κεραυνός. Ο Διοικητής λοιπόν της Κεντρικής Τράπεζας, «πήρε πάνω» του ένα μέρος του πολιτικού κόστους, διευκολύνοντας τον Υπουργό να υλοποιήσει το έργο του. Κατά την εκτίμησή μας, ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας προσπάθησε να συγκεράσει από τη μια πλευρά τα όσα θα πρέπει να γίνουν για να μπει η χώρα στην Ο.Ν.Ε., - αλλά και για να προχωρήσει σε μια διαδικασία πραγματικής σύγκλισης - και από την άλλη πλευρά τις σημαντικές δυσκολίες που θα κληθεί να αντιμετωπίσει στην πράξη ο κ. Κεραυνός, έχοντας «απέναντί» του τα αιτήματα των συντεχνιών και «δίπλα» του (στην κυβέρνηση) το ΑΚΕΛ που κάθε άλλο, παρά επιθυμεί να απωλέσει τα ισχυρά ερείσματα που διαθέτει στο συνδικαλιστικό χώρο.


Με μαστίγιο και καρότο
Ο κ. Χριστοδούλου λοιπόν έθεσε όρια σε ότι αφορά στις τομές στην οικονομία, τουλάχιστον για το ορατό μέλλον, τονίζοντας:
1. Ούτε σκέψη για απολύσεις στο δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
2. Δεν είναι θέμα προτεραιότητας οι ιδιωτικοποιήσεις, λόγω της μικρής συμμετοχής του στη διαμόρφωση του Α.Ε.Π. (μόλις στο 10%-11%).
3. Διατήρηση σε γενικές γραμμές της Αυτόματης Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής (Α.Τ.Α.), έστω με κάποιες τροποποιήσεις («εκσυγχρονισμός» ήταν η λέξη που χρησιμοποιήθηκε) και αυτό χωρίς μονομερείς επιταγές από το εξωτερικό. Ήταν μεγάλο λάθος όσων έθεσαν την Α.Τ.Α. ω συγκρουσιακή διαφορά με την Ευρωπαϊκή Ένωση. «Άλλο έντονη παραίνεση και άλλο υπόδειξη», κατέληξε ο κ. Χριστοδούλου. 
Από την άλλη πλευρά, ο κ. Χριστοδούλου φάνηκε διατεθειμένος να «χτυπήσει το χέρι στο τραπέζι», σε περίπτωση:
1. Χαλάρωσης, πλειοδοσίας υποσχέσεων και παροχολογίας κατά την περίοδο που θα προηγηθεί των προσεχών βουλευτικών εκλογών.
2. Προσλήψεων στο δημόσιο τομέα, πέρα από κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις. Το 1998 ανέφερε, το κρατικό μισθολόγιο ανερχόταν στα 543 εκατ. λίρες και φέτος θα ξεπεράσει το 1 δις λίρες. «Πού πηγαίνουμε;» αναρωτήθηκε ο Διοικητής και τόνισε την επιτακτική ανάγκη για μείωση τουλάχιστον του ρυθμού αύξησης της δαπάνης αυτής, ενώ τέλος επανέφερε και το θέμα της μείωσης των κλιμακίων εισδοχής στο δημόσιο σύστημα.
3. Συνέχισης για μεγάλο ακόμη χρονικό διάστημα του επιπόλαιου τρόπου αντιμετώπισης του ασφαλιστικού προβλήματος, με όρια συνταξιοδότησης πολύ χαμηλότερα από αυτά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το όριο των 60 ετών είχε θεσπιστεί όταν ο μέσος όρος ζωής ήταν πολύ χαμηλότερος από σήμερα, σημείωσε ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας, συμπληρώνοντας ότι κανένας δεν θα βρεθεί να μας λύσει το ασφαλιστικό πρόγραμμα, παρά μόνο εμείς οι ίδιοι.
Στο θέμα της συλλογικής σύμβασης μεταξύ τραπεζών και Ε.Τ.Υ.Κ. (το συνδικάτο των τραπεζοϋπαλλήλων) ο κ. Χριστοδούλου δεν πήρε επισήμως θέση, αλλά – εμμέσως πλην σαφώς – άφησε να εννοηθεί ότι δεν θα ήταν ικανοποιημένος, αν το πλαίσιο των αποτελεσμάτων ήταν διαφορετικό από αυτό που προέκυψε από τη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και δημοσίων υπαλλήλων. Συγκεκριμένα, ο Διοικητής της Κεντρικής ανέφερε σε διάφορα χρονικά σημεία της δημοσιογραφικής διάσκεψης:
Θα πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω η παραγωγικότητα των τραπεζών.
Ήταν θετικό σημείο η μείωση του δείκτη εξόδων προς έσοδα στις τράπεζες από το 74% το 2003 στο 65% το 2004, αλλά θα πρέπει να γίνουν και περαιτέρω βήματα.
Το μέσο κόστος του τραπεζικού υπαλλήλου ανήλθε πέρυσι στις 28.000 λίρες (υπονοώντας προφανώς ότι είναι ήδη υψηλό), αναφέροντας και την περίπτωση της Τράπεζας Αναπτύξεως, όπου το νούμερο αυτό εκτοξεύεται στις 46.000 λίρες!
Οι διαπραγματεύσεις αυτές (που επί του παρόντος είναι σκληρές) «ακολουθούν κατά κανόνα τα αποτελέσματα των συμβάσεων στον κρατικό τομέα», όπου για το 2005 και το 2006 δεν δόθηκαν αυξήσεις.


S.O.S.: Αλλαγή αναπτυξιακού μοντέλου
Διαβάζοντας το σύνολο της εισαγωγικής ομιλίας του κ. Χριστοδούλου, θα πρέπει να εστιάσει στο σημείο, το οποίο μεταφέρουμε αυτούσια (οι υπογραμμίσεις είναι δικές μας): «Σημαντικό προαπαιτούμενο θεωρώ επίσης, την επείγουσα ανάγκη επεξεργασίας και προώθησης ενός νέου, αναθεωρημένου αναπτυξιακού μοντέλου, το οποίο να δίνει διέξοδο στο προ πολλού υφιστάμενο αναπτυξιακό μας αδιέξοδο. Ενός μοντέλου που να καθορίζει νέες προτεραιότητες, οι οποίες να στοχεύουν στην πιο ορθολογική αξιοποίηση των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων και να συναρτώνται στενά με την αποτίμηση των αλλαγών, που έχουν επέλθει τόσο διεθνώς, όσο και στο εσωτερικό, στις μεθόδους και στις διαδικασίες, αλλά και κυρίως στην ποιοτική αναβάθμιση της προσφοράς και της ζήτησης, ιδιαίτερα στον ζωτικής σημασίας για την Κύπρο και διαρκώς μεταβαλλόμενο τομέα των υπηρεσιών». Και παρακάτω, ο κ. Χριστοδούλου αναφέρεται στην ανάγκη για αύξηση της παραγωγικότητας, για τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, για περιορισμό των μη αναπτυξιακών δημόσιων δαπανών, για διενέργεια τομών και αναδιατάξεων, κ.λπ.  Θα δούμε ένα τέτοιο μοντέλο σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα από την κυβέρνηση; Απ’ ότι γνωρίζουμε, όχι. Το δυστυχές είναι ότι οι απόψεις του κ. Χριστοδούλου είναι ορθές: πρέπει να αλλάξουν πολλά πράγματα σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα και μάλιστα θα πρέπει να υπάρξουν και ομάδες που θα επωμιστούν βραχυπρόθεσμα το κόστος. Γιατί μακροπρόθεσμα, το όφελος θα διαχυθεί προς όλη την οικονομία.


Πολιτικά οφέλη για την κυβέρνηση;
Σε κάθε περίπτωση, η πλειονότητα των παραγόντων της αγοράς δηλώνει ενθουσιασμένη για τη συνεργασία μεταξύ του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας κ. Χριστουδούλου και του Υπουργού Οικονομικών κ. Μάκη Κεραυνού και μάλιστα πιστεύουν ότι το συγκεκριμένο δίδυμο έχει να προσφέρει πολλά ακόμη στο μέλλον. Από πολιτικής άποψης μάλιστα, η «σκληρή» πολιτική του κ. Κεραυνού, αναμφίβολα, δεν ευχαριστεί τις συντεχνίες, που διεκδικούν περισσότερες απολαβές. Ωστόσο, οι μέχρι τώρα αντιδράσεις του κόσμου είναι περιορισμένες, λόγω και των ουσιαστικών παρεμβάσεων του κ. Χριστοδούλου, ενός ατόμου με ισχυρά επιχειρήματα, αλλά και αποτελεσματικότατη επικοινωνιακή πολιτική.
Και ενώ οι αντιδράσεις των συντεχνιών δεν είναι μεγάλες, από την άλλη πλευρά η είσοδος της λίρας στο Μ.Σ.Ι. ΙΙ καθώς και μια μελλοντική ένταξη της χώρας στη ζώνη του ευρώ,  με ότι αυτό συνεπάγεται (μείωση επιτοκίων, διεθνής αναγνώριση, προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων, κ.λπ.) αναβαθμίζει το κύρος της κυβέρνησης, επιδρά θετικά στην οικονομία και παράλληλα στερεί από το Δημοκρατικό Συναγερμό ένα από τα σοβαρότερα επιχειρήματα που έχουν τα κόμματα της εκάστοτε αντιπολίτευσης: να εστιάζουν την κριτική τους στην οικονομική πολιτική…
Ο «χαμηλών τόνων» λοιπόν Μάκης Κεραυνός πολύ πιθανόν να αποτελέσει ένα από τα ισχυρά όπλα για τα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση στις επικείμενες βουλευτικές εκλογές, αλλά και στον ίδιο τον Τάσσο Παπαδόπουλο, στην περίπτωση που επιδιώξει να διεκδικήσει και πάλι την θέση του Προέδρου.


Τι κρύβεται κάτω από τους αριθμούς…
Αντάμειψε
η Ευρωπαϊκή Ένωση!
Κάποιοι (και μάλιστα μέσω βαρύγδουπων άρθρων στις εφημερίδες) αμφισβήτησαν τα οφέλη από την ένταξη της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε ότι αφορά στην ασφάλεια. Και όμως, αν δεν ήταν πέρυσι η ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε., η κυβέρνηση θα προχωρούσε σε μείωση των αμυντικών δαπανών λίγο περισσότερο από το 50%; Δεν το νομίζουμε…


Δεν κακοπέρασαν
στο δημόσιο!
Δύσκολη χρονιά η περυσινή για τους περισσότερους, αλλά τα πράγματα δεν ήταν τραγικά για τους εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα. Οι μισθοί και τα ημερομίσθια αυξήθηκαν συνολικά κατά 7,8% και με δεδομένη τη σταθεροποίηση – σε γενικές γραμμές – του αριθμού των υπαλλήλων, οι αυξήσεις που δόθηκαν υπερέβησαν τον πληθωρισμό.


Έτος παραγωγικότητας το 2004, μετά από πολύ καιρό…
Μια σημαντική αλλαγή έλαβε χώρα πέρυσι. Αν και οι πραγματικοί μισθοί (μετά την αφαίρεση των πληθωριστικών επιπτώσεων) αυξήθηκαν κατά 1,3%, η αύξηση αυτή ήταν χαμηλότερη από το ποσοστό ανόδου της παραγωγικότητας που ανήλθε σε 2%. Αυτό σημαίνει ότι ένα τμήμα της αύξησης της παραγωγικότητας μετατράπηκε σε αυξημένους μισθούς και το υπόλοιπο σε αύξηση ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Η εξέλιξη αυτή που είναι αυτονόητη στο εξωτερικό, συνέβη για πρώτη χρονιά μέσα στην πενταετία 2000-2004. Και αυτό γιατί κατά τα προηγούμενα χρόνια η αύξηση των μισθών ήταν μεγαλύτερη από την αύξηση της παραγωγικότητας. Τα συμπεράσματα δικά σας…
Πάνω η ανεργία, αλλά και
οι θέσεις εργασίας
Επισήμως, όλοι γνωρίζουμε ότι το ποσοστό ανεργίας στην οικονομία μας αυξήθηκε πέρυσι οριακά από το 3,5% στο 3,6%. Πράγματι, έτσι έχουν τα επίσημα στοιχεία, αλλά θα πρέπει να τονίσουμε ότι η εικόνα του συγκεκριμένου δείκτη παραμένει ελλιπής, αν δεν συμπληρώσουμε ότι ο αριθμός των εργαζομένων αυξήθηκε κατά 1,7%. Άρα, λοιπόν, το 3,7% με το αυξήθηκε το Α.Ε.Π. της χώρας, προέκυψε από την αύξηση της απασχόλησης κατά 1,7% και από τη βελτιωμένη παραγωγικότητα κατά 2%.


Πρωτογενές πλεόνασμα –
Το έλλειμμα κοστίζει
Ποιος είπε σε ορισμένους πολιτικούς ότι η πολιτική υψηλών ελλειμμάτων και χρεών δεν έχουν υψηλό κόστος. Τουλάχιστον σε ότι αφορά την Κύπρο, πέρυσι καταβάλαμε για πληρωμή τόκων 347,3 εκατ. λίρες που αντιστοιχεί περίπου στο 40% των μισθών και των συντάξεων (δηλαδή αν οι τόκοι δεν υπήρχαν, θα μπορούσε η κυβέρνηση να αυξήσει κατά 40% τις αποδοχές όλων των δημοσίων υπαλλήλων) και που είναι έντεκα φορές μεγαλύτερο από το ποσό που καταβλήθηκε για κοινωνικές συντάξεις.
Το ευχάριστο ποιο είναι;
Ότι αν δεν υπήρχαν οι τόκοι, τότε δεν θα είχαμε δημόσιο έλλειμμα, αλλά μικρό δημόσιο πλεόνασμα (γύρω στα 40 εκατ. λίρες). Λέμε δηλαδή ότι η Κύπρος κατέγραψε πρωτογενές πλεόνασμα 40 εκατ. λιρών, σε αντίθεση με το 2003, όταν υπήρχε πρωτογενές έλλειμμα 100 εκατ. λιρών…


2004: Κέρδισε πόντους
ο συνεργατισμός
Τα συνεργατικά πιστωτικά ιδρύματα (ΣΠΙ) κατέγραψαν μεγαλύτερη αύξηση από τις εμπορικές τράπεζες, σε ότι αφορά στις δραστηριότητές τους εντός Κύπρου. Σε ότι αφορά λοιπόν τις καταθέσεις σε κυπριακές λίρες, στα ΣΠΙ αυξήθηκαν κατά 6,5% και στις εμπορικές τράπεζες μόνο κατά 2,8%. Έτσι, το μερίδιο αγοράς τους ανέβηκε από το 36,2% στο 37%, ενώ σε ότι αφορά στις χορηγήσεις σε λίρες αυξήθηκε πέρυσι στο 29%, έναντι του 28% το 2003.
Να επισημάνουμε επίσης, ότι επειδή τα ΣΠΙ ουσιαστικά δεν χρηματοδοτούν μεγάλες επιχειρήσεις, τα μερίδια αγοράς στις διάφορες κατηγορίες του retail banking (της πλέον επικερδούς δραστηριότητας) είναι πολύ υψηλότερα από το 29%.
Αυτό κάποιος μπορεί να το δει από δύο πλευρές: πρώτον, να κατανοήσει τη δύναμη του συνεργατισμού και δεύτερον, να εκτιμήσει το πόσο πολύ μπορούν να αυξήσουν την κερδοφορία τους οι εμπορικές τράπεζες, σε περίπτωση που κερδίζουν μερίδια αγοράς έναντι του συνεργατισμού. 


«Καίει» ο πληθωρισμός
Δεν κατανοούμε γιατί πανηγυρίζουν ορισμένοι επειδή ο πληθωρισμός υποχώρησε πέρυσι στο 2,3%, έναντι του 4,1% το 2003. Η βελτίωση του δείκτη δεν οφείλεται στο ότι είχαμε μικρές αυξήσεις τιμών πέρυσι, αλλά κυρίως:
1. Γιατί είχαμε εκτίναξη των τιμών λιανικής το 2003, λόγω της αύξησης του συντελεστή Φ.Π.Α.
2. Γιατί μειώθηκαν οι φόροι στις αγορές αυτοκινήτων. Όσοι δηλαδή δεν αγόρασαν πέρυσι αυτοκίνητο, αντιμετώπισαν έναν πληθωρισμό σαφώς υψηλότερο του 2,3%, μετά τον επώδυνο πληθωρισμό του 2003.

  Περιεχόμενα
¶ρθρο: Οικονομική πολιτική δια... χειρός Χριστοδούλου
¶ρθρο: Ξένες ¶μεσες Επενδύσεις στην NΑ Ευρώπη
¶ρθρο: Συνταγματική διάταξη... αντί συνταγματική
¶ρθρο: Πώς μπορούμε εύκολα να μετράμε τον κίνδυνο χρηματιστηριακών δεικτών και μετοχών;
Αφιέρωμα: Ακτοπλοΐα Τα δυσκολότερα ανήκουν στο παρελθόν
Αφιέρωμα: Βαριά βιομηχανία «Κρατάει» γερά
Αφιέρωμα: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
Αφιέρωμα: ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Αφιέρωμα: ΓΑΛΑΚΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ: ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ!
Editorial: Στενεύουν τα περιθώρια για την κυβέρνηση
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ
Επενδύσεις: ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ
Επενδύσεις: Σοφοκλέους: Ώρα για άμυνα και επαγρύπνηση
¶ρθρο: Απόσπασμα από την Έκθεση του Διοικητή της ΤτΕ κ. Νικόλαου Γκαργκάνα για την ελληνική οικονομία

 Όροι και προϋποθέσεις του site