Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Μάρτιος 2005                               Τεύχος 308

Η παντοδυναμία των χορηγών


Oι χορηγίες έχουν γίνει πλέον ένα βασικό θέμα στο αθλητικό μάρκετινγκ και μια σημαντική παράμετρος της «διαχείρισης γεγονότων» (event management). Είναι αναπόσπαστο κομμάτι των μεγάλων γεγονότων και απαιτούν μια συνεχιζόμενη αφοσίωση-προσήλωση από τους Ολυμπιακούς Χορηγούς, οι οποίοι πρέπει να βρουν νέους τρόπους μεγιστοποίησης των εσόδων τους από την επένδυση αυτή.
Τα τελευταία χρόνια, τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων μονοπωλούσαν θέματα σχετικά με την Ολυμπιακή Προετοιμασία της χώρας και την ικανότητά της να αναλάβει τη μεγαλύτερη και πιο απαιτητική διοργάνωση του πλανήτη. Το μέγεθος των Ολυμπιακών είναι μια πολύ σημαντική παράμετρος, αλλά, επιπλέον, «ποικίλα συμφέροντα τούς βλέπουν ως ένα τηλεοπτικό γεγονός, μια εμπορική ευκαιρία, μια αφορμή για ανάπτυξη και ανανέωση της εκάστοτε οικονομίας, μια δυνατότητα δημιουργίας και βελτίωσης της εικόνας της διοργανώτριας πόλης, ένα «όχημα» για τις καμπάνιες προώθησης της άθλησης, έμπνευσης για τους νέους και ως δύναμη ειρήνης και συναδέλφωσης» (Toohey & Veal). Οι απαιτούμενες επενδύσεις, προκειμένου να επιτευχθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα, θεωρείται ότι πρέπει να γίνονται από τις πολυεθνικές επιχειρήσεις μέσα από το ρόλο τους ως χορηγοί.
Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι ο υπολογισμός και η αξιολόγηση της επίδρασης που έχει στις τιμές των μετοχών των εταιριών το γεγονός της ανάληψης χορηγίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας εκ μέρους των χορηγών. Καθώς η τακτική προώθησης των επιχειρήσεων μέσω της ανάληψης χορηγιών μεγάλων αθλητικών γεγονότων (Ολυμπιακοί Αγώνες, Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου κ.ά.) έχει πλέον καθιερωθεί ως ένας επιτυχημένος τρόπος βελτίωσης της εικόνας τους απέναντι στους καταναλωτές, τα τελευταία χρόνια γίνεται συστηματική προσπάθεια αποτίμησης της αντίδρασης των αγορών απέναντι σε τέτοιες κινήσεις.
Η εμπειρία πάνω σε αυτού του είδους τις χορηγίες έχει δείξει ότι οι εταιρίες που αναλαμβάνουν το ρίσκο τέτοιων εγχειρημάτων, συχνά (όχι πάντα όμως), «ανταμείβονται» από τις αγορές. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για λογαριασμό της αμερικανικής εταιρίας Dynamic Logic, το 46% των καταναλωτών στις Η.Π.Α. και το 40% των Ευρωπαίων θεωρούν τους χορηγούς των Ολυμπιακών Αγώνων ως «ηγέτες» στη βιομηχανία-αγορά που δραστηριοποιούνται και εκτιμούν θετικά την πρωτοβουλία τους αυτή. Όπως όμως θα αναφέρουμε παρακάτω, πιο αναλυτικά, αρκετές εταιρίες δεν ανανέωσαν το χορηγικό τους πρόγραμμα με τη ΔΟΕ, γιατί η αναγνωρισιμότητα που απέκτησαν, ήταν πολύ μικρότερη του αναμενόμενου. Συνεπώς, υπάρχει έντονος διάλογος για την τελική χρησιμότητα αυτού του είδους χορηγιών.
Η ανάληψη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία παρατήρησης των δραστηριοτήτων των Εθνικών Χορηγών, πριν και κατά τη διάρκεια των Αγώνων, καθώς και της αξιολόγησης των κινήσεων αυτών από την εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά.
Το μεγάλο χρηματικό πλαφόν, για τα μεγέθη της ελληνικής αγοράς, που απαιτείται, προκειμένου να αποκτηθεί εκ μέρους μιας επιχείρησης ο τίτλος του Εθνικού Χορηγού, με συνέπεια το μικρό αριθμό αυτών των επιχειρήσεων (6 από τις οποίες είναι κρατικές), η περίοδος ύφεσης στην οποία αναμένεται να εισέλθει η ελληνική οικονομία μετά το τέλος των Αγώνων, οι αρνητικές διεθνείς συγκυρίες των τελευταίων ετών (11η Σεπτεμβρίου, πόλεμος σε Αφγανιστάν και Ιράκ), τα αρνητικά σχόλια του παγκόσμιου και εγχώριου τύπου για τις μεγάλες καθυστερήσεις των σχετικών έργων υποδομής και τα σκάνδαλα ντόπινγκ, λίγο πριν τους Αγώνες, επηρέασαν σαφώς και τις τιμές των μετοχών των επιχειρήσεων που έχουν συνδέσει το όνόμα τους με τη διοργάνωση αυτή. Από την άλλη, το ισχυρό ενδεχόμενο επιτυχίας των Αγώνων πιθανόν να έχει ως αποτέλεσμα την αποκομιδή πολλαπλών οφελών για τη φήμη τους και κατ’ επέκταση για τη μετοχή τους.
Αν και Μεγάλοι Εθνικοί Χορηγοί του ΑΘΗΝΑ 2004 είναι 11 εταιρίες, στην εργασία θα επικεντρωθούμε μόνο σε εκείνες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, δηλαδή στις Alpha Bank, OTE, Cosmote, ΔΕΛΤΑ, ΔΕΗ, Coca Cola Hellas (Ελληνική Εταιρία Εμφιαλώσεως). Εξαιρούνται συνεπώς η ΕΡΤ, οι Ολυμπιακές Αερογραμμές, τα ΕΛΤΑ, η ΦΑΓΕ και η Hyundai Hellas.
Ως χορηγία ορίζουμε την επιχειρηματική σχέση ανάμεσα σε ένα πάροχο κεφαλαίων, παραγωγικών μέσων ή υπηρεσιών, και σε ένα γεγονός ή οργανισμό, ο οποίος προσφέρει σε αντάλλαγμα ορισμένα δικαιώματα και μια συνεργασία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εμπορικό πλεονέκτημα. Η «φιλανθρωπική» συμπεριφορά που επικρατούσε στις δεκαετίες του ‘60 και του ‘70 αντικαταστάθηκε στις μέρες μας από μια πιο εμπορική προσέγγιση. Η χορηγία πλέον αντιπροσωπεύει «έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους του μάρκετινγκ» (Meenaghan, 1999). Θεωρείται ότι υπάρχει πια μεγαλύτερη εκτίμηση στις επιχειρήσεις για τα οφέλη από την ανάληψη μιας χορηγίας (Pascoe,1999).
Άραγε γιατί οι επιχειρήσεις αναζητούν τη χορηγία; Oι πιο συχνά εμφανιζόμενοι λόγοι εμπλοκής σε αθλητικές χορηγίες είναι η αποκλειστικότητα, η αυξημένη επιφυλακή και η ενδυνάμωση εικόνας. Σύμφωνα με την έρευνα του Getz (1999), τα οφέλη των επιχειρήσεων από τις χορηγίες εμφανίζονται στον πίνακα1.
Πολλές έρευνες αναφέρουν και την επίδραση της ανάληψης της χορηγίας στην τιμή των μετοχών μιας επιχείρησης. Αν και η ανάληψη χορηγίας είναι κατά βάση μια κίνηση μάρκετινγκ, που λογικά θα έπρεπε να αποτιμηθεί σε βάθος χρόνου από τη χρηματιστηριακή αγορά, αυτό δεν συμβαίνει. Σε αυτές τις περιπτώσεις, έχει παρατηρηθεί ότι οι αγορές αντιδρούν άμεσα, θετικά ή αρνητικά, στα διάφορα γεγονότα που σχετίζονται με την πορεία των Αγώνων, επηρεάζοντας έτσι την τιμή των μετοχών των χορηγών και αξιολογώντας τελικά αυτήν τους την πρωτοβουλία (Miyazaki,Morgan). Αυτό συμβαίνει επειδή το επενδυόμενο ποσό είναι μεν πολύ υψηλό, επηρεάζοντας σημαντικά τη θέση της επιχείρησης, αλλά και επειδή, λόγω του μεγέθους των Αγώνων και του διεθνούς ενδιαφέροντος που συγκεντρώνουν, οτιδήποτε συμβεί σχετικά με αυτούς έχει παγκόσμιο αντίκτυπο. Αν και υπάρχει ένα συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για την ανάλυση των επιπτώσεων των αθλητικών χορηγιών (Copeland, Frisby, McCarville,1996; Hoek,1998), πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν υιοθετήσει συστήματα ή διαδικασίες αξιολόγησης των χορηγιών τους. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται, για να αξιολογήσουν τη γενική διαφημιστική αποτελεσματικότητα και την εικόνα της επιχείρησης, δεν διαφοροποιούνται ανάμεσα στην αξία της χορηγίας και στην αξία της γενικής διαφημιστικής εκστρατείας και προβολής που θα συνόδευε μια παρόμοια μη-χορηγική καμπάνια.
Ένας τρόπος μελέτης των αποτελεσμάτων μιας χορηγίας στη μετοχή της επιχείρησης είναι να εξετάσουμε τη δραστηριότητα της αγοράς απέναντι στη μετοχή. Συνεπώς, αν η αγορά θεωρεί αυτή τη στρατηγική αξιόλογη, η υιοθέτηση αυτής της στρατηγικής θα αυξήσει την αξία της επιχείρησης, γεγονός το οποίο θα αποτυπωθεί στην τιμή της μετοχής της. Αν όμως τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως αναμένονταν και η διοργάνωση για διάφορους λόγους αποτύχει, τότε πρώτα οι καταναλωτές και στη συνέχεια η χρηματιστηριακή αγορά, θα «αποδοκιμάσουν» την επιλογή αυτή (Miyazaki, Morgan).
Οι βασικοί στόχοι του Ολυμπιακού Μάρκετινγκ, όπως τους έχει θέσει η ΔΟΕ, είναι οι παρακάτω:
 Να διασφαλίσει την ανεξάρτητη οικονομική σταθερότητα του Κινήματος και να βοηθήσει την παγκόσμια εξάπλωση του Ολυμπισμού.
 Να δημιουργήσει και να διατηρήσει μακροχρόνια προγράμματα μάρκετινγκ.
 Να βασίζεται στις επιτυχημένες δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν από κάθε οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων και συνεπώς να ελαχιστοποιήσει την ανάγκη επαναδημιουργίας των απαραίτητων δομών για τους επόμενους Αγώνες.
 Να διασφαλίσει ισόποση κατανομή εσόδων για ολόκληρο το Κίνημα, συμπεριλαμβανομένων των οργανωτικών επιτροπών και των εθνικών Ολυμπιακών Επιτροπών.
 Να ελέγξει και να περιορίσει την εμπορευματοποίηση των Αγώνων.
 Να ενσωματώσει την υποστήριξη των Ολυμπιακών Χορηγών στην προώθηση των Αγώνων.
Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει ένας παγκόσμιος διάλογος, για τα ποια είναι τελικά τα οφέλη των εταιριών από τις χορηγίες των Ολυμπιακών και κατά πόσο αυτά δικαιολογούν τα υπέρογκα ποσά που δαπανούνται. Παρακάτω γίνεται μια παρουσίαση της παραδοσιακής άποψης, η οποία υποστηρίζει αυτού του είδους τις κινήσεις, αλλά και παράθεση των επιχειρημάτων της άλλης πλευράς, που θεωρεί ότι η προσέγγιση των επιχειρήσεων απέναντι στις χορηγίες θα αλλάξει ριζικά τα επόμενα χρόνια. Οι χορηγίες μπορούν να διατηρήσουν την καλή φήμη της επιχείρησης, την κατανόηση της εικόνας της, την επανάληψη της ταυτότητάς της και την εξοικείωση του κόσμου με το όνομά της, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαφήμιση που κάνει η επιχείρηση. Με κανένα τρόπο δεν υποκαθιστά άλλες μορφές επικοινωνίας. Σύμφωνα με έρευνες, τα αποτελέσματα της διαφήμισης και της χορηγίας είναι αθροιστικά. Η χορηγία δύναται να γίνει περισσότερο αποτελεσματική, όταν συνδυάζεται με διαφημιστικά μηνύματα, ενώ τα χορηγικά μηνύματα δημιουργούν αναγνώριση ίσης σημαντικότητας με το μήνυμα της διαφήμισης. Ένα όμως από τα βασικά ερωτήματα που έχουν ανακύψει τα τελευταία χρόνια γύρω από το θέμα των χορηγιών είναι το κατά πόσο αξίζουν οι αγώνες αυτές τις δαπάνες. Αυξανόμενος αριθμός μεγάλων εταιριών που ξοδεύουν ένα υψηλό ποσό για να συνδέσουν το όνομά τους με τους Ολυμπιακούς έχουν ξεκινήσει να αμφιβάλλουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Xerox, η οποία αποφάσισε να διακόψει την 40χρονη ιστορία της ως χορηγός των Αγώνων. Η διοργάνωση της Αθήνας, στην οποία η εταιρία ξόδεψε 42 εκατ. ευρώ, είναι η τελευταία που χρηματοδοτεί. Η Xerox σκοπεύει να κατευθύνει τα αποδεσμευμένα πλέον κεφάλαιά της σε άλλες «πελατοκεντρικές» δραστηριότητες. Όλο και περισσότερα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι οι μεγάλης κλίμακας χορηγίες των Αγώνων είναι κατά πολύ λιγότερο αποτελεσματικές στη διαφήμιση εταιριών από ό,τι κάποτε πιστεύαμε. Τα αποτελέσματα μιας δημοσκόπησης που έλαβε μέρος στις Η.Π.Α. από την Dynamic Logic (γίνεται σχετική αναφορά στην εισαγωγή της εργασίας) δείχνουν ότι μόλις το 25% των Αμερικανών και το 12% των Ευρωπαίων δίνουν προσοχή στις διαφημίσεις που σχετίζονται με τους Ολυμπιακούς. Ειδικοί εκτιμούν ότι αρκετές εταιρίες τείνουν να αναθεωρήσουν τη χορηγική στρατηγική τους. Προκειμένου να διασφαλίσουν ότι η οικονομική βοήθεια που παρέχουν στο Ολυμπιακό Κίνημα θα φέρει ένα καλό εμπορικό αντίτιμο, πρέπει να κάνουν μεγαλύτερες προόδους στον εντοπισμό των στόχων μάρκετινγκ και να υπολογίζουν, όχι μόνο τους γεωγραφικούς διαχωρισμούς π.χ. ανάμεσα σε Αμερικανούς και Ευρωπαίους, αλλά επίσης διαφορές στα διαφορετικά ενδιαφέροντα των target groups. Τα τελευταία 10-15 χρόνια, πολλές κυρίαρχες εταιρίες προέβησαν σε τεράστια έξοδα, για να συνδέσουν το όνομά τους με τους Ολυμπιακούς. Η Coca Cola (όπως θα δούμε και παρακάτω) ξόδεψε το ποσό των 145 εκατ. δολ. για χορηγίες και διαφήμιση στην Αθήνα. Άλλοι επίσημοι χορηγοί-Kodak, McDonalds, Panasonic, Samsung, VISA, Adidas-ξόδεψαν συνολικά 1,3 εκατ. δολ. (μαζί με τις διαφημίσεις). Όμως είναι αρκετά δύσκολο για τις λεγόμενες superbrands να ακουστούν από το ευρύ κοινό. Λόγω αυτής της «υπερφόρτωσης» από πληροφορίες, η αντίσταση των καταναλωτών στο μάρκετινγκ και τις διαφημίσεις αυξήθηκε θεαματικά. Κατά μια έννοια, οι Ολυμπιακοί θεωρούνται ως ένας σχεδόν ιδανικός μηχανισμός για τις εταιρίες να διαφημιστούν σε όλες τις χώρες του κόσμου. Όσον αφορά τώρα στους αγώνες της Αθήνας, συνολικά, στα ταμεία της Οργανωτικής Επιτροπής αναμενόταν να μπουν 450 εκατ. δολ. από χορηγίες. Τελικά, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΑΘΗΝΑ 2004, τα συνολικά έσοδα από χορηγίες ανήλθαν στα 570 εκατ. ευρώ. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν δυο μεγάλες κατηγορίες χορηγών:
1. Πρόγραμμα Διεθνών Χορηγών ή TOP V (THE OLYMPIC PARTNERS)
Μέχρι και το τέλος του 2004 είναι σε ισχύ το πρόγραμμα διεθνών χορηγιών με την ονομασία TOP V. Έχει τετραετή διάρκεια (2001-2004) και οι χορηγοί του TOP V ανέλαβαν την υποχρέωση να στηρίξουν τους Χειμερινούς Αγώνες του Salt Lake City (2002) και τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας (2004). Από αυτό το πρόγραμμα, η ΔΟΕ υπολογίζει έσοδα αρκετά πάνω από τα 600 εκατ. δολ. για τη ΔΟΕ (σε οικονομική αλλά και υλικοτεχνική μορφή). Από αυτά, η οργανωτική επιτροπή ΑΘΗΝΑ 2004 αναμένεται να εισπράξει το 30% (272 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον επίσημο ισολογισμό του ΑΘΗΝΑ 2004). Οι εταιρίες που συμμετέχουν σε αυτό το πρόγραμμα της ΔΟΕ και πρόκειται να συμμετάσχουν ως χορηγοί και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 είναι οι εξής:


2. Πρόγραμμα Εθνικών Χορηγών
Το πρόγραμμα των Εθνικών Χορηγών της Αθήνας διαχειρίζεται η Οργανωτική Επιτροπή ΑΘΗΝΑ 2004 και χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες:
1. ΜΕΓΑΣ ΧΟΡΗΓΟΣ
2. ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΣ
3. ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗΣ
Το Πρόγραμμα Εθνικών Χορηγών έπιασε τον οικονομικό του στόχο δύο χρόνια πριν από την τελετή έναρξης και τα συνολικά έσοδα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία (Ιούλιος 2004), είναι κατά 50% υψηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, φτάνοντας τα 242 εκατ. δολ. (μαζί με το Πρόγραμμα Λαμπαδηδρομίας έφτασαν τα 300 εκατ. ευρώ). Τα προνόμια που έχουν οι χορηγοί αναφέρθηκαν παραπάνω.


Από τις εμπειρικές παρατηρήσεις μας συμπεραίνουμε ότι η χορηγία κάθε επιχείρησης κρίθηκε κυρίως με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε χορηγικού προγράμματος και τις πρωτοβουλίες που πήρε για τη σωστή προώθηση της χορηγίας της η κάθε εταιρία. Είναι δηλαδή σημαντικό να επισημάνουμε ότι το ίδιο γεγονός (Ολυμπιακοί Αγώνες) επηρέασε σε διαφορετική κλίμακα τις τιμές των μετοχών των χορηγών. Άρα η αγορά αξιολόγησε το εκάστοτε πρόγραμμα, τις υπηρεσίες που παρείχε η κάθε εταιρία για τη διοργάνωση, τα οφέλη που αποκόμισε και τη σχέση μεταξύ δαπάνης και απόδοσης αυτής της επένδυσης. Πόσο μάλλον όταν το γεγονός αυτό καθ’ αυτό κρίνεται ως επιτυχημένο, τουλάχιστον οργανωτικά, τομέας στον οποίο οι χορηγοί εμπλέκονται άμεσα. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα τα παραπάνω, συμπεραίνουμε ότι από τους 6 χορηγούς που εξετάσαμε στην παρούσα εργασία, όλοι κατάφεραν να αυξήσουν την απόδοση της μετοχής τους εξ αιτίας της χορηγίας τους. Οι θετικές υπερβάλλουσες αποδόσεις που εμφάνισαν στις μετοχές τους μπορεί να μην είναι αρκετά υψηλές, όμως το σημαντικό είναι πως κατάφεραν να αποκομίσουν άμεσα οφέλη από το εγχείρημά τους αυτό, που σημαίνει ότι χειρίσθηκαν την ευκαιρία που τους δόθηκε με τον καλύτερο τρόπο. Αν και υπάρχουν και μακροχρόνια οφέλη από την εμπλοκή τους στη διαδικασία της χορηγίας, αυτά θα φανούν στις τιμές των μετοχών τους σε ορισμένο βάθος χρόνου. Πάντως οι θετικές αποδόσεις που παρουσίασαν, είναι ένα ενθαρρυντικό στοιχείο, για την αντιμετώπιση της οποίας έτυχαν οι χορηγίες των παραπάνω εταιριών από το επενδυτικό κοινό. Όπως επισημάναμε και παραπάνω, στους επιμέρους σχολιασμούς των χορηγικών προγραμμάτων, ένας βασικός λόγος των μικρών, σχετικά, ανώμαλων αποδόσεων είναι η μικρή περίοδος εκτίμησης που χρησιμοποιήσαμε. Το μεγάλο μέγεθος τέτοιων επενδύσεων δύσκολα κρίνεται από την αγορά σε ένα τόσο στενό χρονικό διάστημα. Είναι λογικό λοιπόν να εκτιμούμε πως η τελική επίδραση της χορηγίας στη μετοχή της κάθε εταιρίας θα είναι τελικά μεγαλύτερη από ό,τι εδώ παρουσιάζεται. Τα αποτελέσματα αυτά μάς οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο θεσμός της χορηγίας παραμένει ισχυρός. Παρότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αμφισβητείται η αποτελεσματικότητα τέτοιων ενεργειών, στην περίπτωσή μας διαπιστώνουμε ότι η χρηματιστηριακή αγορά ανταμείβει τέτοιες πρωτοβουλίες. Το πλέον σημαντικό είναι να εκτιμηθεί το κατά πόσο οι θετικές ανώμαλες αποδόσεις που παρουσίασαν οι μετοχές των χορηγών, ανταποκρίνονται στο ύψος των επενδύσεων που έκαναν στο πλαίσιο των χορηγιών τους. Τελειώνοντας, λοιπόν, να πούμε πως η ανάληψη της χορηγίας των Αγώνων αποτελεί μια άριστη ευκαιρία για επιχειρηματική ανάδειξη, όμως πρέπει να συνυπολογισθούν, το κατά πόσο η εταιρία θα ωφεληθεί από το όλο εγχείρημα, η αναγκαιότητα της χορηγίας για την εταιρία, οι τοπικές όσο και διεθνείς (στο βαθμό που αφορά στην εταιρία) οικονομικές συνθήκες που επικρατούν, η επικοινωνιακή δύναμη που έχουν οι Αγώνες, το αν η χορηγία θα βοηθήσει την εταιρία να επιτύχει ευκολότερα κάποιους στρατηγικούς στόχους που έχει θέσει, ποιες θα είναι οι συνέπειες (οικονομικές, προφίλ, αξιοπιστία κ.ά.) για την εταιρία σε περίπτωση αποτυχίας.

  Περιεχόμενα
¶ρθρο: Η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα
¶ρθρο: Η παντοδυναμία των χορηγών
Αφιέρωμα: Αμοιβαία Κεφάλαια
Αφιέρωμα: Ασφαλιστικός κλάδος: Τα δυσκολότερα ανήκουν στο παρελθόν
Αφιέρωμα: Φαρμακοβιομηχανίες: Θετική πορεία σε μια δύσκολη αγορά
Editorial: Να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος
Επενδύσεις: Η αγορά της ζάχαρης
Επενδύσεις: Σοφοκλέους:΄Oλοι οι «Μεγάλοι» θέλουν την άνοδο. Θα την έχουν όμως;
Επενδύσεις: Αγοραστικό κύμα υπεράνω... υποψίας!
Επενδύσεις: H τεχνική εικόνα των αγορών
Επενδύσεις: Ποιoς φοβάται τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα;
Επενδύσεις: Πώς «διαλέγουμε» και διαχειριζόμαστε Ομόλογα
Συνέντευξη: Αναστάσιος Λάππας
Παρουσιάσεις: Customer Care 2005 Conference + Expo

 Όροι και προϋποθέσεις του site