Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιανουάριος 2007                               Τεύχος 328

Λιανικό Εμπόριο 2007: Tί σχεδιάζουν οι εισηγμένες του εμπορίου


Διεύρυνση δικτύων, περισσότερα προϊόντα και επέκταση εκτός των ελληνικών συνόρων οι κυριότερες «συνταγές».


Εξωστρεφή προσανατολισμό αποκτούν όλο και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις του ευρύτερου εμπορίου και των υπηρεσιών, ενσωματώνοντας προσδοκίες μελλοντικών ρυθμών ανάπτυξης, τη στιγμή που η δραστηριότητα τους στην εγχώρια αγορά παρουσιάζει σημάδια κόπωσης.
Στην αρχή του 2007, οι  προγραμματισμένες επενδύσεις και επεκτάσεις αρκετών εγχώριων εμπορικών ομίλων, εγγυώνται - τουλάχιστον - μια ενδιαφέρουσα αναμονή για τη νέα χρονιά, η οποία εκτιμάται ό,τι θα θέσει τις βάσεις για την μετεξέλιξη και ενδυνάμωσή τους, τόσο στην εσωτερική όσο και στην ευρύτερη περιοχή.
Η διεθνοποίηση κατά τα προηγούμενα χρόνια των εργασιών τους και η ενίσχυση της θέσης τους στην ελληνική αγορά αποτελούν τα δύο κύρια ποιοτικά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων με βελτιούμενα μεγέθη.
Οι μεγάλοι ρυθμοί ανάπτυξης που εμφανίζουν κατά τα τελευταία χρόνια οι γειτονικές βαλκανικές αγορές – κυρίως της Ρουμανίας και Βουλγαρίας – εξασφαλίζει πλέον  στις ελληνικές επιχειρήσεις με παρουσία στην περιοχή, έσοδα που συμμετείχαν σημαντικά στην συνολική πίτα του τζίρου τους και  βεβαίως για πρώτη φορά «ορατή» συνεισφορά στα κέρδη τους.
Ταυτόχρονα, ενισχυμένοι σε επίπεδο πωλήσεων και κερδοφορίας εμφανίζονται όμιλοι που δραστηριοποιούνται σε αγορές που διαθέτουν περιθώρια συγκέντρωσης, καθώς και όσοι διαθέτουν ισχυρά μερίδια σε ώριμες αγορές.
Οι επεκτατικές κινήσεις, οι οποίες επιχειρούνται κατά βάση στις γειτονικές και αναπτυσσόμενες αγορές των Βαλκανίων, αν και σηματοδοτούνται από τη στρατηγική  κάθε εταιρίας, έχουν διπλό χαρακτήρα, σύμφωνα με παράγοντες του εγχώριου εμπορίου. Από τη μία εκφράζουν την «αμυντική» και προνοητική στάση των επιχειρήσεων που διαβλέπουν ωρίμανση μεριδίων ή συγκράτηση της ανάπτυξης τους στην Ελλάδα και από την άλλη, αποτελούν την έκφραση μιας πιο επιθετικής πολιτικής, με την οποία διεκδικούν θέση στο διεθνές επιχειρηματικό γίγνεσθαι.
Δεδομένου ότι η κάλυψη της εγχώριας αγοράς έχει εν πολλοίς ολοκληρωθεί ή τα μερίδια έχουν ωριμάσει, ο κύριος όγκος των προγραμματισμένων επενδύσεων κατευθύνονται στις αγορές των Βαλκανίων και της Νοτιονατολικής Ευρώπης ενώ σε κάποιες περιπτώσεις προωθούνται ακόμη εξωτικότερα.
Αν και για κάποιες επιχειρήσεις επιχειρείται η αρχική διείσδυση, η εγκατάσταση των υποδομών και η ίδρυση των πρώτων πιλοτικών καταστημάτων τους, για κάποιες άλλες, οι επεκτάσεις που προγραμματίζονται συντείνουν στην καθιέρωσή τους ως ελληνικές μεν, πολυεθνικές δε, επιχειρήσεις.
Ταυτόχρονα, ενισχυμένοι σε επίπεδο πωλήσεων και κερδοφορίας εμφανίζονται όμιλοι που δραστηριοποιούνται σε αγορές που διαθέτουν περιθώρια συγκέντρωσης, καθώς και όσοι διαθέτουν ισχυρά μερίδια σε ώριμες αγορές.


ΟΜΙΛΟΣ ΦΟΥΡΛΗ
Δύο νέα ΙΚΕΑ και επεκτάσεις με Intersport
και χονδρική εντός και εκτός Ελλάδας   
Πέρα από τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που αναμένεται να παρουσιάσει στη χρήση του 2006, (σύμφωνα με τις προβλέψεις αναμένει αύξηση τζίρου κατά 10% και κερδών κατά 20%), ο όμιλος Φουρλή ταυτόχρονα, προωθεί την υλοποίηση του βασικού επενδυτικού του προγράμματος, το οποίο θα αρχίσει να αποδίδει σταδιακά από το 2007.
Στη νέα οικονομική χρήση, ο όμιλος αναμένεται να ενισχυθεί από τη λειτουργία των δύο νέων καταστημάτων ΙΚΕΑ - το δεύτερο αθηναικό στη Δυτική Αθήνα και το πρώτο στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Κύπρο- τα οποία εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν στο β’ εξάμηνο της χρήσης.
Σύμφωνα με τις πρώτες προβλέψεις του ομίλου, τα δύο αθηναϊκά ΙΚΕΑ, εκτιμάται ότι θα αποδίδουν πωλήσεις ύψους 200 εκατ.ευρώ ετησίως στη φάση ωρίμανσης τους ενώ το κυπριακό ΙΚΕΑ εκτιμάται ότι θα αποφέρει πωλήσεις αντίστοιχες του καταστήματος της Θεσσαλονίκης (45-50 εκατ. ευρώ ετησίως).
Οι παραπάνω προβλέψεις ωστόσο, θεωρούνται πρώιμες και συντηρητικές. Λαμβάνοντας  υπόψη ότι η ΙΚΕΑ με δύο μόνον καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, παρουσίασε στο εννεάμηνο του 2006 αύξηση πωλήσεων κατά 13% και δεδομένου ότι με τη λειτουργία των νέων σημείων, η εταιρία θα εισαγάγει και χρηματοδοτικά προγράμματα, εκτιμάται ότι οι παραπάνω προβλέψεις θα ξεπεραστούν.       
Πέραν της αλυσίδας ΙΚΕΑ ο όμιλος υπολογίζει και τις αποδόσεις από την ανάπτυξη της αλυσίδας Intersport σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία, η οποία έως το εννεάμηνο του 2006, παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 49%. 


ΟΜΙΛΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗ
Ωριμάζουν οι επενδύσεις εξωτερικού  
Με σταθερά ανοδικούς ρυθμούς ανάπτυξης και προβλέψεις για μεσοσταθμική αύξηση πωλήσεων κατά 15% στην προσεχή τριετία, ο όμιλος Σαράντη αντιμετωπίζεται πλέον ως ένας διεθνοποιημένος όμιλος καταναλωτικών προιόντων, o οποίος διαθέτει ήδη ισχυρή παρουσία σε Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τσεχία, Σερβία, ΠΓΔΜ, Ουκρανία, Ουγγαρία και ο οποίος απευθύνεται σε 400 εκατ.καταναλωτών, μετά την πρόσφατη ενεργοποίηση του σε Τουρκία και Ρωσία. 
Ο όμιλος θέτει ήδη πλάνο δεκαετίας, στο οποίο περιλαμβάνεται με έμφαση η ιδιοπαραγωγή αρωματικών προιόντων αλλά και ο εξαγωγικός προσανατολισμός μέσω αντιπροσώπων στη Δυτική Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ.
 Ήδη, στη χρήση του 2006 οι πωλήσεις ιδιοπαραγώμενων προιόντων αλλά και πωλήσεις εξωτερικού, εμφανίζουν σημαντική αύξηση ενώ το 2007, εκτιμάται ότι η οικονομική εικόνα του ομίλου θα εμφανίζει τα οφέλη από την διεθνή ανάπτυξη χωρίς το φετινό σημαντικό κόστος εγκατάστασης σε Ρωσία, Τουρκία και Ουκρανία. 
Πέρα από τις προγραμματισμένες επενδύσεις για εξαγορές σε Τουρκία και Ουκρανία, ο όμιλος δεν σκοπεύει να δαπανήσει σημαντικά κεφάλαια, ενώ η επέκταση στην αμερικανική αγορά με τοπικό συνεργάτη το 2007 -εάν ευοδωθεί- δεν θα απαιτήσει επενδυτικά κεφάλαια εκ μέρους του εγχώριου ομίλου. 
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ο κύκλος εργασιών του ομίλου στο τέλος του 2007, αναμένεται να διαμορφωθεί στα 264,51 εκατ.ευρώ και στα 303,40 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2008. Οι προβλέψεις σε ό,τι αφορά τα κέρδη προ φόρων κάνουν λόγο για  35,71 εκατ. ευρώ το 2007 και 42,50 εκατ. ευρώ το 2008.


FOLLI FOLLIE - KAE
Πολυεπίπεδη λιανική επέκταση
εντός και εκτός συνόρων
Nέα επεκτατικά σχέδια εξετάζει το επιχειρηματικό δίπολο Folli Follie - KAE, προωθώντας παράλληλα τις πρόσφατες εμπορικές του δραστηριότητες, οι οποίες αναμένεται να αποδώσουν εντός του 2007.
Εχοντας ήδη εξαγοράσει τη βρετανική αλυσίδα κοσμημάτων Links και συνάπτοντας συμφωνία συνεργασίας με την εγχώρια αλλά εξωστρεφή εταιρία παιδικής ένδυσης Lapin, με σκοπό την ανάπτυξή τους κυρίως στις αγορές της Ασίας, ο όμιλος των δύο εταίρων επικεντρώνεται στο τρίτο σκέλος της στρατηγικής του, που αφορά στην φιλόδοξη διασύνδεση Αθήνας – Πεκίνου.
Το όφελος αυτής της επιχείρησης για το δίπολο των εταιριών δεν εστιάζεται τόσο στα κέρδη από την αεροπορική διαχείριση, όσο στην εκμετάλλευση της αγοραστικής δύναμης των υπερκαταναλωτικών (με όρους Ευρώπης) Κινέζων τουριστών, που θα καταφθάνουν στην Ελλάδα.
Ο όμιλος επιδιώκει να κατευθύνει τους τουρίστες σε συγκεκριμένους χώρους κατανάλωσης και σ’αυτό το στόχο, εκτός από την αξιοποίηση της δεδομένης θέσης των ΚΑΕ μέσω των εμπορικών χώρων που διαθέτει στο αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος, εξετάζεται το ενδεχόμενο δημιουργίας εμπορικού κέντρου, στο οποίο θα συγκεντρώσει επώνυμες φίρμες luxury προιόντων ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ, τις οποίες θα εισάγει και θα διαχειρίζεται αποκλειστικά ο όμιλος.
Παράλληλα, η διοίκηση του ομίλου συνεχίζει να διερευνά την πιθανότητα νέων εξαγορών ή συμφωνιών με εγχώριες επιχειρήσεις για την ανάπτυξη των προιόντων τους στο εξωτερικό. Σημειώνεται ότι η συμφωνία με τη Lapin, αφορά στη δημιουργία ειδικής σειράς παιδικών ρούχων που θα φέρει την επωνυμία Baby Folli Follie και τη δημιουργία ανεξάρτητου δικτύου καταστημάτων στην Κίνα.
Σε ό,τι αφορά στην εξαγορασθείσα Links, εκτός από την προσθήκη ρολογιών στην γκάμα της, η Folli Follie αναμένεται να ανακοινώσει στις αρχές του 2007, το πλάνο ανάπτυξης της αλυσίδας στην Ασία, καθώς και την πρόοδο του υφιστάμενου επενδυτικού σχεδίου ανάπτυξης της αλυσίδας στη Δυτική Ευρώπη και στις ΗΠΑ.
Στις αρχές του 2007 και ειδικότερα την 1 Φεβρουαρίου αναμένεται να συζητηθεί εξ αναβολής στο ΣτΕ η προσφυγή των ΚΑΕ για την άρση της άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών, μια υπόθεση που για τη διοίκηση του ομίλου θεωρείται «ανοικτή».  
Σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη της Folli Follie, πέραν του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της θυγατρικής της πλέον εταιρίας Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, η διοίκηση συνεχίζει τη σταθερή ανάπτυξη του φυσικού δικτύου καταστημάτων της κατά 5%-10% ετησίως, ενώ στο τέλος του 2006 θα ενοποιήσει και την κινεζική θυγατρική της για πρώτη φορά, η οποία εκτός από επιπλέον πωλήσεις της τάξης των 40 εκατ. ευρώ αναμένεται να εισφέρει και κέρδη.



ΟΜΙΛΟΣ ELMEC
Εμφαση στα πολυκαταστήματα και τα Βαλκάνια 
Τη μεταστροφή του ομίλου Elmec Sport από την αμιγώς εμπορική δραστηριότητα και την ενασχόλησή του με μεγαλύτερης εμβέλειας projects εμπορικής διαχείρισης ακινήτων, σηματοδοτούν οι επενδύσεις του τελευταίου διαστήματος, με κορυφαία τη δημιουργία εμπορικού κέντρου στη Ρουμανία.
Ειδικότερα, , η ρουμανική θυγατρική της Elmec Sport συμμετέχει με ποσοστό 40% στην κοινοπραξία Alesonor Constructii srl, η οποία θα υλοποιήσει επένδυση  80 εκατ. ευρώ για την ανέγερση εμπορικού κέντρου στην Κραϊόβα της Ρουμανίας. Το ακίνητο έχει ήδη αποκτηθεί και οι εργασίες κατασκευής έχουν ξεκινήσει ενώ ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί το πότε θα λειτουργήσει επισήμως.
Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος έχει προβεί σε επέκταση σκοπού ήδη από το καλοκαίρι για τη δραστηριοποίηση στην εκμετάλλευση μαρινών και εμπορικών εγκαταστάσεων, αλλά και στη διαχείριση logistics, ενώ σχεδίαζε την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του στον τομέα της εμπορικής διαχείρισης, συμμετέχοντας σε κοινοπραξία εταιριών, η οποία διεκδικεί μέσω διαγωνισμών τα προς αξιοποίηση ολυμπιακά ακίνητα. 
Ο εγχώριος όμιλος διαθέτει ήδη ισχυρή εμπορική θέση στην τοπική αγορά, όπου πραγματοποιεί επενδύσεις που θα εξυπηρετήσουν την αναπτυσσόμενη θέση του.
Οι πωλήσεις της εταιρίας στη Pουμανία, όπου  διαθέτει 35 καταστήματα παρουσιάζουν αύξηση κατά 67%, με αποτέλεσμα ο όμιλος να αναμένει πωλήσεις  25 εκατ. ευρώ το 2006, από 15 εκατ. ευρώ το 2005.
Στη Ρουμανία επίσης, η εταιρία ανεγείρει σε ιδιόκτητο οικόπεδο 15.000 τμ, κοντά στο αεροδρόμιο του Βουκουρεστίου, κέντρο logistics και κτιριακές εγκαταστάσεις γραφείων, επένδυση η οποία εκτιμάται ότι θα αγγίξει συνολικά τα 10 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί εντός της προσεχούς τριετίας.
Πέρα από την ενεργοποίηση στη Ρουμανία, όπου παρεπιπτόντως  ετοιμάζεται και πολυκατάστημα, το οποίο μάλλον θα λειτουργήσει στα τέλη του 2007, ο όμιλος προχωρά στην ενίσχυση της θέσης του στην εγχώρια αγορά. 
Εκτός από τα Αττικά Πολυκαταστήματα, που αναμένουν πωλήσεις 75 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 30% σε σχέση με το 2005, ο όμιλος πριν τη λήξη του 2006 εγκαινίασε  και το δεύτερο Factory Outlet στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. 
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις δε στο πρώτο δωδεκάμηνο λειτουργίας θα παρουσιάσει κύκλο εργασιών της τάξης των 40 εκατ. ευρώ ενώ θα είναι κερδοφόρο από την πρώτη χρήση. Επιπλέον, ο όμιλος προωθεί την επένδυση του ακινήτου του ΜΙΝΙΟΝ με σκοπό τη μετατροπή του σε σύγχρονο πολυκατάστημα με ορίζοντα λειτουργίας το 2008.  


SPRIDER STORES
Διεθνοποίηση με στόχο τη ΝΑ Ευρώπη 
Mε γρήγορους ρυθμούς προχωρά η επέκταση της αλυσίδας Sprider στο εξωτερικό, καθώς λειτούργησαν ήδη τα πρώτα καταστήματα της σε Βουλγαρία και Π.Γ.Δ.Μ. ενώ σύντομα αναμένεται να λειτουργήσουν και τα πρώτα καταστήματα σε Ρουμανία και Σερβία.
Η πιλοτική διείσδυση της αλυσίδας στα τέλη του 2006 στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης, αποτελεί το πρώτο βήμα ευρύτερου σχεδιασμού, που περιλαμβάνει τον έλεγχο 100  σημείων πώλησης στην Ελλάδα και 30 καταστημάτων στο εξωτερικό με ορίζοντα την προσεχή πενταετία.
Πέραν των συγκεκριμένων αγορών, ο όμιλος Sprider έχει ήδη προαναγγείλει την είσοδο του και στην Κύπρο εντός του 2007 με ένα κατάστημα στην Λευκωσία αλλά και τη δημιουργία δεύτερου στην Λεμεσό, πιθανότατα εντός του 2008.
Παράλληλα, η διοίκηση της αλυσίδας, εκτιμώντας ότι το μοντέλο καταστημάτων της αποτελεί εξαγώγιμο concept, πέραν τον όμορων αγορών του εξωτερικού, βολιδοσκοπεί το ενδεχόμενο εισόδου και στις αγορές της Ουκρανίας, της Τσεχίας και της Πολωνίας σε δεύτερη φάση.
Σημειώνεται ότι η εταιρία εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας κέντρου logistics στο εξωτερικό, προκειμένου να εξυπηρετήσει την εφοδιαστική της αλυσίδα στο μέλλον, οπότε θα έχει δημιουργηθεί και η κρίσιμη μάζα του διεθνούς δικτύου.  
Πέραν των επεκτάσεων, η αλυσίδα στοχεύει  στη μείωση του αριθμού των προμηθευτών, στον επαναπροσανατολισμό των αγορών από ακριβούς σε φθηνότερους προμηθευτές καθώς επίσης και στην ενίσχυση των πωλήσεων του παιδικού και του γυναικείου τμήματος. Επιπλέον η εταιρία προσανατολίζεται στην ενίσχυση των πωλήσεων προϊόντων με το εμπορικό σήμα Sprider, οι οποίες αναμένεται το 2006 να αποτελέσουν το 85% των συνολικών πωλήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι για τη χρήση του 2006, η αλυσίδα Sprider αναμένει κύκλο εργασιών 93 εκατ. ευρώ το 2006, αυξημένο κατά 27,4% έναντι του 2005,  ενώ για το 2007 αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί σε  112 εκατ. ευρώ. 
Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), εκτιμάται να ανέλθουν το 2006 σε  17,7 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 24,2% σε σχέση με το 2005, ενώ η πρόβλεψη για το 2007 ανέρχεται σε  22,3 εκατ. ευρώ.  Τα κέρδη προ φόρων, αναμένεται το 2006 να διαμορφωθούν σε  11,5 εκατ. ευρώ  παρουσιάζοντας αύξηση 28,9% σε σχέση με το 2005 και  14,7 εκατ. ευρώ  για το 2007. Τέλος, τα κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας για το 2006, εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε  8,2 εκατ.ευρώ αυξημένα κατά 41,7% έναντι του 2005, ενώ το 2007 αναμένεται να διαμορφωθούν σε 11 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πάντως ότι στη χρήση του 2007, ο όμιλος Sprider αναμένει έκτακτα  κέρδη από την πώληση του ακινήτου, το οποίο διαθέτει στην Παλλήνη και έχει μισθώσει ως εκθεσιακό χώρο. Σύμφωνα με πληροφορίες, το εν λόγω ακίνητο, για το οποίο υπάρχει σύμβαση sale&lease back προωθείται προς πώληση, με εκτιμώμενο τίμημα τα 36 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα καθαρά έσοδα για την εταιρεία θα ανέλθουν στα 16 εκατ. ευρώ.



Εξωστρέφεια και οργάνωση στην εσωτερική αγορά για τις μικρομεσαίες  επιχειρήσεις
Αρκετές εγχώριες επιχειρήσεις της ένδυσης και του εμπορίου με σοβαρή οργάνωση, χρηματοοικονομική ευρωστία και διαρκώς αυξανόμενους ρυθμούς μεγεθών, επικεντρώνονται πλέον στις σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις, εναρμονίζονται   με την εμπορική επιταγή των επώνυμων αλυσίδων, αλλά ταυτόχρονα επενδύουν με σκοπό τόσο την εξάπλωση και οργάνωση τους στην εσωτερική αγορά όσο και στην επέκταση τους στο εξωτερικό.
Έμφαση στην ανάπτυξη στο εξωτερικό, αλλά και στη λιανική στην εσωτερική αγορά δίνει και η εταιρία Fashion Box με στόχο την ερχόμενη δεκαετία το 50% των πωλήσεών της να προέρχεται από τις αγορές του εξωτερικού, τις οποίες ελέγχει.
Μέχρι σήμερα η εταιρία δραστηριοποιείται πέραν της Ελλάδας σε Κύπρο, Βουλγαρία, FYROM και Ρουμανία, μέσω της συνεργασίας της με την Elmec Sport.
Το 2007 σχεδιάζει αυτόνομη ανάπτυξη στη Ρουμανία και είσοδο στην Αλβανία, ενώ ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο προσεταιρισμού και νέων αγορών από τη μητρική Fashion Box Ιταλίας στο μέλλον.
Η εταιρία προγραμματίζει το άνοιγμα 12 νέων καταστημάτων στην πενταετία 2006-2011, ενώ κατά μέσο όρο οι ετήσιες επενδύσεις της αγγίζουν το 1 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, η διοίκηση της εταιρίας αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης του free float μακροπρόθεσμα, από 22,4% που είναι σήμερα στο 25%.
Για το σύνολο της χρήσης του 2006, η διοίκηση της εταιρίας εκτιμά ότι ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών αναμένεται να διαμορφωθεί σε 23,2 εκατ. ευρώ αυξημένος κατά 18,1%, ενώ τα κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 662 χιλ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 21,4% σε σχέση με το 2005. Η εταιρία πρόσφατα δημιούργησε το δεύτερο κατάστημα της φίρμας Replay στη Βουλγαρία. Η δημιουργία του ανεβάζει το συνολικό αριθμό των εταιρικών σημείων πώλησης της εταιρίας σε 46, από τα οποία 34, λειτουργούν στην Ελλάδα και 12 στο εξωτερικό.
Σημειώνεται δε, ότι εντός του 2007 εξετάζει και το ενδεχόμενο εισόδου της στην αγορά της Αλβανίας, η οποία βρίσκεται στη δικαιοδοσία της.
Στην ενίσχυση της παρουσίας τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και στο εξωτερικό όπου ήδη διαθέτει παρουσία σε 10 χώρες επικεντρώνεται η Ridenco, η οποία αναμένει σημαντικά οφέλη από τη σταδιακή ωρίμανση των θυγατρικών της του εξωτερικού αλλά και από τη σταδιακή ένταξη των οικονομιών της Ανατ. Ευρώπης στην Ε.Ε.  
Σε πρώτη φάση δρομολογεί την  εισαγωγή της 100% κυπριακής θυγατρικής της με την επωνυμία Woodland Designs LTD στο χρηματιστήριο της Κύπρου.
H κυπριακή εταιρία διαθέτει το αποκλειστικό δικαίωμα λιανικής και χονδρικής διανομής των επώνυμων σειρών των εταιριών Nautica και Timbelrland και ήδη ελέγχει λιανικό δίκτυο 8 σημείων. Σημειώνεται ότι η κυπριακή, ελέγχει και ενοποιεί την ρουμανική εταιρία Woodland Rom SRL, η οποία διαχειρίζεται τρία καταστήματα στη Ρουμανία.
Πέραν της συγκεκριμένης προοπτικής, ο όμιλος Ridenco συνεχίζει την ενίσχυση της εμπορικής του παρουσίας στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης αλλά και της Ιταλίας,  όπου ειδικότερα κατά το 2005 πραγματοποίησε συνολικές επενδύσεις ύψους 15 εκατ. ευρώ και ενίσχυσε τη λιανική παρουσία της τοπικής θυγατρικής του με 9 νέα σημεία πώλησης, αυξάνοντας το συνολικό δίκτυο που ελέγχει στα 20 σημεία.
Σημειώνεται πως ο όμιλος διαθέτει παρουσία μέσω θυγατρικών εταιριών σε Κύπρο, Ιταλία, Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Τσεχία και Εσθονία και ελέγχει μέχρι σήμερα, συνολικό δίκτυο 46 καταστημάτων στο εξωτερικό.   
Ηδη στο εννεάμηνο του 2006, η εταιρία παρουσίασε σημαντική βελτίωση κερδοφορίας σε μητρική και όμιλο. Ειδικότερα, η μητρική εμφανίζει αύξηση πωλήσεων 11,8%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 34,356 εκατ. ευρώ από 30,785 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ σημαντική αύξηση εμφανίζει και η μετά φόρων κερδοφορία της εταιρείας, η οποία διαμορφώθηκε στα 5,425 εκατ. ευρώ από 3,570 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2005.
Σε επίπεδο ομίλου, η αύξηση των πωλήσεων ανήλθε στο 18,6%, ενώ σε απόλυτο αριθμό αυτές διαμορφώθηκαν στα 36,5 εκατ. ευρώ έναντι 30,75 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σε ό,τι αφορά, στα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 2,3 εκατ. ευρώ πολλαπλάσια σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο όπου είχαν διαμορφωθεί σε 172 χιλ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη ανά γεωγραφική περιοχή οι πωλήσεις στην Ελλάδα αυξήθηκαν στα 27,723 εκατ. ευρώ από 24,101 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2005, οι πωλήσεις των θυγατρικών που εδράζονται σε χώρες της Ε.Ε. αυξήθηκαν σημαντικά στα 6,159 εκατ. ευρώ από 4,550 εκατ. ευρώ πέρσι, ενώ ελαφρώς αυξημένες εμφανίζονται οι πωλήσεις των θυγατρικών εκτός Ε.Ε., οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 2,618 εκατ. ευρώ από 2,107 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2005.
Αύξηση της κερδοφορίας  και του κύκλου εργασιών της, τόσο σε επίπεδο μητρικής, όσο και σε ενοποιημένη βάση, παρουσίασε και  η ΕΛΒΕ Ενδυμάτων Α.Ε στο εννεάμηνο του 2006, η οποία πραγματοποιεί σημαντικές εξαγωγές.
Ειδικότερα, αύξηση κατά 8,84% σημείωσαν τα ενοποιημένα κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας ενώ στο ίδιο διάστημα, οι πωλήσεις του ομίλου σημείωσαν αύξηση 17,74% και ανήλθαν στα 38,42 εκατ. ευρώ από 32,63 εκατ. ευρώ του εννεαμήνου 2005, ενώ τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 4,06 εκατ. ευρώ από 4,02 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας οριακή βελτίωση κατά 1,15%.
Οι εξαγωγές της εξακολουθούν να ανέρχονται σταθερά σε ποσοστό 50% των πωλήσεων και πραγματοποιούνται κυρίως σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αύξηση όλων των οικονομικών της μεγεθών κατά 5-10% προβλέπει για φέτος και η εταιρεία Βάρδας. Για το  σύνολο του 2006 η εταιρία προτίθεται να διευρύνει το δίκτυο πωλήσεών της με πέντε καινούρια καταστήματα, ένα στη Γλυφάδα, ένα στο κέντρο της Αθήνας και επίσης τρία καταστήματα BCBG. Επίσης, η εταιρεία ανέθεσε σε εταιρία συμβούλων, μελέτη για την αναδιοργάνωση όλων των εταιρικών της διαδικασιών, με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας.
Τα πρώτα σημάδια εξυγίανσης αναμένεται να φανούν στο τέλος του 2006 για την Μουριάδης, ως αποτέλεσμα του προγράμματος που εφάρμοσε από την προηγούμενη χρονιά η διοίκηση της εταιρίας. Ιδιαίτερα θετική θα είναι η επίδραση της κατά 100% θυγατρικής του ομίλου της Π&Ρ Φάσιον, η οποία για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά θα συμμετάσχει στα οικονομικά αποτελέσματα της Μουριάδης, εμφανίζοντας κέρδη.
Οσον αφορά στις πωλήσεις της Π&Ρ αυτές διαμορφώθηκαν το 2005 στα 13,800 εκατ. ευρώ, ενώ ο κύκλος εργασιών του ομίλου διαμορφώθηκε στα 7,500 εκατ. ευρώ. Η διαφορά αυτή φαίνεται εξαιτίας του γεγονότος, ότι η θυγατρική εταιρία αποκτήθηκε στο τέλος της προηγούμενης χρήσης και τα αποτελέσματά της δεν προστέθηκαν στα αποτελέσματα του ομίλου. Ως εκ τούτου, τα οικονομικά αποτελέσματα του 2006 δεν θα είναι συγκρίσιμα με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με την οικονομική διεύθυνση της επιχείρησης, η συμβολή της Π&Ρ είναι καθοριστική για την πορεία της Μουριάδης, ωστόσο είναι δύσκολο να περάσει από την επόμενη χρονιά ο όμιλος στην κερδοφορία. Η Π&Ρ Φάσιον είναι εισαγωγική και προμηθεύει στον τομέα της χονδρικής ως επί το πλείστον υποδήματα και ρούχα, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων το σήμα της Anna Riska.



Νέες είσοδοι και επενδύσεις στη λιανική
Οι θεσμικές αλλαγές σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του εγχώριου λιανεμπορίου πέραν του πολυσυζητημένου ωραρίου- αλλά και οι επιχειρηματικές κινήσεις της εγχώριων και διεθνών παραγόντων επιφέρουν σαρωτικές αλλαγές στην υφιστάμενη διάρθρωση της λιανικής αγοράς.
Η τάση, η οποία ορατά ξεκίνησε να αναδεικνύεται το 2005 με τη δημιουργία νέων πολυκαταστημάτων και εμπορικών πολυχώρων, δεν ανακόπτεται ούτε το 2007, καθώς νέες μεγάλες αντίστοιχες επενδύσεις έχουν δρομολογηθεί ενώ αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω με την είσοδο νέων λιανικών concept ή την ανάπτυξη υφιστάμενων και πετυχημένων αλυσίδων.
Από τη μία πλευρά, η οργάνωση διαφόρων κλάδων του εμπορίου και η προσαρμογή τους σε σύγχρονα λιανικά μοντέλα οδηγούν σε συγκέντρωση μεριδίων ενώ από την άλλη, η ενεργοποίηση επιχειρηματικών σχημάτων και οι επενδύσεις ξένων ομίλων στην ελληνική αγορά εντείνουν τον ανταγωνισμό.
Οι μεγάλες λιανικές επενδύσεις στον τομέα των πολυκαταστημάτων και των εμπορικών κέντρων πρωτοστατούν, αλλάζοντας τη διάρθρωση της αγοράς ακόμη και τις εμπορικές πιάτσες, ενώ συγκεντρώνουν διάσπαρτα μερίδια μικρομεσαίων ή μικρών εταιρειών.
Ήδη στην ευρύτερη αγορά οικιακών ειδών, η παρουσία και τα μερίδια των μεγάλων αλυσίδων ενισχύεται χρόνο με το χρόνο αξιοποιώντας και την στροφή των καταναλωτών προς φθηνότερα προϊόντα. Η επιτυχημένη είσοδος στην ελληνική αγορά των ΙΚΕΑ κατέδειξε τα μεγάλα ακόμη περιθώρια συγκέντρωσης με αποτέλεσμα να υπάρχει νέο κύμα επενδύσεων. Ο όμιλος Φουρλή προετοιμάζεται για το άνοιγμα δεύτερου καταστήματος ΙΚΕΑ στην Αθήνα το φθινόπωρο του 2007 ενώ με πολυκατάστημα στο εμπορικό πάρκο του Ελ Βενιζέλος εισέρχεται στην ελληνική αγορά  η γαλλική αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού (τύπου Praktiker) Lerroy Merlin.
Ο όμιλος Sato προετοιμάζει τη δημιουργία ενός εμπορικού πολυχώρου στην Πειραιώς, στον οποίο θα συγκεντρωθούν καταστήματα των επώνυμων αλυσίδων που διαχειρίζεται στην Ελλάδα. Παράλληλα, ο όμιλος διαπραγματεύεται, σύμφωνα με πληροφορίες την ανάληψη της αντιπροσωπείας και ταυτόχρονα την ανάπτυξη στην ελληνική αγορά, μιας νέας ευρωπαικής αλυσίδας στον τομέα του οικιακού εξοπλισμού.
Σημαντικά περιθώρια συγκέντρωσης διαθέτει και η ευρύτερη αγορά προιόντων αναψυχής. Η είσοδος στην ελληνική αγορά της γαλλικής αλυσίδας Fnac ( μέσω μεικτής εταιρίας με τον όμιλο Μαρινόπουλου), πυροδότησε μια σειρά εξελίξεων, με τους εγχώριους παίκτες να οργανώνονται προς αυτή την κατεύθυνση.
Την άνοιξη του 2007 αναμένεται να εγκαινιαστεί στην πλατεία Συντάγματος, το αθηναϊκό κατάστημα της αλυσίδας Public, η οποία ελέγχεται από τον επιχειρηματία Π. Γερμανό, ενώ δεύτερο κατάστημα θέλει να δημιουργήσει στο αθηναϊκό κέντρο (μετά το Μαρούσι) και η Fnac, αν και δεν έχει καταλήξει με τις διαπραγματεύσεις που αφορούν στο ακίνητο.     
Στον τομέα των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών εκτός από τις επεκτάσεις των υφιστάμενων αλυσίδων με νέα καταστήματα, ο όμιλος Dixon’s αναμένεται να αναπτύξει στην εγχώρια αγορά, δύο νέες αλυσίδες που εντάσσονται στο γκρούπ. 
Στη λιανική ένδυσης, η αγορά δείχνει να συγκεντρώνεται στις οργανωμένες αγορές και βεβαίως στα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα ενώ στη χονδρική ένδυσης, οι μεγάλοι όμιλοι επιχειρούν να συγκεντρώσουν αντιπροσωπεύσεις ενισχύοντας τα μερίδια τους σε  μια αγορά που διαθέτει ακόμη ισχυρά περιθώρια συγκέντρωσης.
Παράλληλα, οι μεγάλοι ξένοι παίκτες της αγοράς ενισχύουν τη θέση τους, όπως ο όμιλος Inditex, ο οποίος στοχεύει έως το 2008 να ελέγχει 100 καταστήματα πανελλαδικά μέσω των επτά αλυσίδων που διαχειρίζεται. Εντός του 2007 ωστόσο θα πραγματοποιηθεί και η πολυαναμενόμενη είσοδος της επίσης πολυεθνικής αλυσίδας ένδυσης H&M στην Ελλάδα, με πρώτο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Avenue του ομίλου Sanyo, στο Μαρούσι και σε δεύτερη φάση, με ένα κατάστημα στην Ερμού.



Συγκέντρωση μεριδίων
από το οργανωμένο λιανεμπόριο
Σαφείς ενδείξεις ενίσχυσης των μεριδίων αγοράς, που καρπώνονται οι μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, καταγράφηκαν το 2006, μια τάση που δεν φαίνεται ότι θα ανακοπεί το 2007. Η εξέλιξη αυτή που ήδη έχει παγιοποιηθεί σε ό,τι αφορά στο λιανικό κλάδο των τροφίμων, πιστοποιείται τόσο  από τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία όσο και από τις εκτιμήσεις των παραγόντων του ευρύτερου λιανεμπορίου.   
Σύμφωνα  με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 2005 – έτος που ουσιαστικά άρχισε η μεγάλη κινητικότητα στην εγχώρια λιανική με τη δημιουργία νέων πολυκαταστημάτων, εμπορικών πολυχώρων και την είσοδο μεγάλων πολυεθνικών αλυσίδων - οι 423 επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 50 εκατ. ευρώ πραγματοποιούσαν το 37,9% του συνολικού ετήσιου λιανικού τζίρου ενώ αντίστοιχα 887.041 επιχειρήσεις με τζίρο κάτω των 5 εκατ. ευρώ.   
 Ήδη στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2006, ο τομέας των πολυκαταστημάτων κατέγραψε θεαματική ποσοστιαία μεταβολή του όγκου πωλήσεων κατά 20,3% έναντι του 2005 αλλά και έναντι ποσοστού 1,8% το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2004. 
Δεδομένου ότι στο τελευταίο δίμηνο της χρήσης, παρατηρείται ούτως ή άλλως σημαντική αγοραστική κίνηση, εκτιμάται ότι τα οριστικά μεγέθη θα διαφοροποιηθούν, χωρίς να ανατρέπεται ωστόσο η «ισορροπία», που εν πολλοίς καταδεικνύει τη σταδιακή επικράτηση των πολυκαταστημάτων και των οργανωμένων αλυσίδων στη λιανική.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης των Αττικών Πολυκαταστημάτων, το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου του 2006, οι πωλήσεις του ομώνυμου πολυκαταστήματος αυξήθηκαν κατά 35% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ για το σύνολο του δωδεκαμήνου, εκτιμάται ότι ο τζίρος του πολυκαταστήματος θα ανέλθει στα  71,2 εκατ. ευρώ.
Στη θετική εξέλιξη των πωλήσεων κατά τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρίας έπαιξε σαφώς ρόλο τόσο η ημερολογιακή εύνοια (περισσότερες εργάσιμες μέρες για τη λιανική), ο καλός καιρός αλλά και η πληρέστερη λειτουργία του κόμβου του City Link, καθώς και η σαφής καταναλωτική προτίμηση σε οργανωμένες αγορές.
Αντίστοιχα, στο Τhe Mall, εκτός από την καταφανή αυξημένη επισκεψιμότητα, εκτιμάται ότι το συγκρότημα συγκέντρωσε αγορές, οι οποίες αγγίζουν σε 180-200 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, αποσπώντας μερίδια από τις γειτονικές αγορές.
Επιστρέφοντας, στο concept των πολυκαταστημάτων, θετική εικόνα για το τελευταίο δίμηνο της χρήσης αποκομίζουν και τα Notos Galleries, τόσο εκείνο που αφιερώνεται στα είδη οικιακού εξοπλισμού όσο και το πολυκατάστημα με τα είδη ένδυσης.
Αν και οι τζίροι του Δεκεμβρίου δεν έχουν ακόμη καταμετρηθεί, η διοίκηση του ομίλου Notos Com εκτιμά ότι ο τομέας πολυκαταστημάτων κινήθηκε με ρυθμούς αύξησης των πωλήσεων κατά 11% στο τελευταίο τρίμηνο του 2006.   
Η τάση, η οποία ορατά ξεκίνησε να αναδεικνύεται το 2005 με τη δημιουργία νέων πολυκαταστημάτων και εμπορικών πολυχώρων, δεν ανακόπτεται ούτε το 2007, καθώς νέες μεγάλες αντίστοιχες επενδύσεις έχουν δρομολογηθεί ενώ αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω με την είσοδο νέων λιανικών concept ή την ανάπτυξη υφιστάμενων και πετυχημένων αλυσίδων.
Ήδη, προετοιμάζεται το νέο ΜΙΝΙΟΝ με ορίζοντα λειτουργίας το 2008, καθώς και σειρά εμπορικών πόλων στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.


Της Πέννυ Kούτρα

  Περιεχόμενα
EDITORIAL
EΠENΔYΣEIΣ ΠPOTAΣEIΣ AΓOPAΣ
EΠENΔYΣEIΣ ΠPOTAΣEIΣ AΓOPAΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Λιανικό Εμπόριο 2007
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Συνταξιοδοτικά Προγράμματα
ΑΡΘΡΟ: H εφαρμογή του e-Learning στην ανάπτυξη & προώθηση της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Προτάσεις για το χειμώνα
ΑΡΘΡΟ: ΚΙΝΗΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΑΡΘΡΟ: Οι μέθοδοι της Θεμελιώδους και της Τεχνικής Ανάλυσης
ΟΜΟΛΟΓΑ: ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ
EΠENΔYΣEIΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ : Ανασκόπηση για το Μήνα Δεκέμβριο του 2006
ΑΡΘΡΟ: Η ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ
ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΥΠΡΟΥ: ΟΛΟΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΤΟ ΝΕΟ BUSINESS PLAN

 Όροι και προϋποθέσεις του site