Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2008                              

Τεύχος 339

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Κύπρος: Το οικονομικό μοντέλο του Δημήτρη
Χριστόφια



Ο Βουλευτής Λευκωσίας του ΑΚΕΛ κ. Σταύρος Ευαγόρου αναλύει την οικονομική πολιτική της «επόμενης μέρας»


> Συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα σε θέματα επενδύσεων, μεγέθυνσης, διεθνοποίησης
> Η άνεση κοινωνική πολιτική θα προέλθει από την ανάπτυξη της οικονομίας
> Πρόσωπο κοινής αποδοχής θα είναι ο νέος Υπουργός Οικονομικών
> Ημικρατικοί Οργανισμοί: Ευελιξία και εκσυγχρονισμός ναι, ιδιωτικοποίηση όχι


Από το κυπριακό οικονομικό περιοδικό EUROKERDOS


 


ΕΡ: Ο υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας δήλωσε ότι εάν εκλεγεί θα τοποθετήσει Υπουργό Οικονομικών κοινής αποδοχής. Το έπραξε επειδή φοβάται τις αντιδράσεις ενός μέρους των Κυπρίων για την οικονομική πολιτική που θα εφαρμόσει;

ΑΠ
: Το αντίθετο. Ο Δημήτρης Χριστόφιας δεν έθεσε θέμα διαφοροποίησης του κοινωνικοοικονομικού συστήματος, αλλά αντίθετα πρότεινε ανοιχτά, Κυβέρνηση ευρύτερης συνεργασίας. Σ’ αυτή την Κυβέρνηση «χωρούν» άνθρωποι αξιόλογοι από όλους τους πολιτικούς χώρους. Κατά συνέπεια για έναν Υπουργό Οικονομικών που θα απολαμβάνει την εμπιστοσύνη όλου ανεξαιρέτως του πολιτικού γίγνεσθαι, δημιουργούνται ακόμη καλύτερες προϋποθέσεις, έτσι ώστε να πετύχει η Κυβέρνηση στον οικονομικό τομέα.


ΕΡ: Όλοι οι υποψήφιοι Πρόεδροι δηλώνουν την πρόθεσή τους να ενισχύσουν τους εργαζόμενους και τα άτομα των χαμηλών εισοδηματικών τάξεων. Γιατί πιστεύετε ότι ο κ. Χριστόφιας μπορεί να τα καταφέρει καλύτερα;


ΑΠ: Γιατί το ΑΚΕΛ είναι σε θέση εδώ και πάρα πολλά χρόνια να γνωρίζει καλύτερα το τί ζητούν αυτά τα κοινωνικά στρώματα. Έχουμε ενεργή παρουσία και καλύτερη επαφή μέσα στις οργανώσεις των συνταξιούχων και των εργαζομένων. Αφουγκραζόμενοι τα προβλήματα και τις ανησυχίες τους, εμείς θεωρούμε ότι μπορούμε πολύ πιο καλά να υλοποιήσουμε εκείνες τις λογικές απαιτήσεις που έχουν, σταδιακά, σοβαρά και συγκροτημένα. Όχι με εφάπαξ ωφελήματα, τα οποία δεν είναι επαναλαμβανόμενα. Συγκροτημένο, δομημένο κοινωνικό κράτος, μέσα από σταδιακές αυξήσεις, που βέβαια θα βρίσκονται μέσα στα πλαίσια των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας.


ΕΡ: Σε ό,τι αφορά στο τελευταίο, υπάρχουν ορισμένοι που αμφιβάλλουν. Λένε ότι είστε καλοί για να προχωρήσετε στο «κράτος πρόνοια», αλλά φοβούνται ότι θα υποσκάψετε την ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας.   


ΑΠ: Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης είναι το πρώτιστο που θα επιδιώξουμε μέσα από το πάντρεμα του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Θα ενθαρρύνουμε δηλαδή μέσα από κίνητρα τον ιδιωτικό τομέα να επενδύσει, αλλά παράλληλα και ο δημόσιος τομέας θα αυξήσει τις δαπάνες για έργα υποδομής και ανάπτυξης.
Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης μεταφράζονται σε παραγωγή πλούτου και εξοικονομήσεις μέσα από μια πειθαρχημένη δημοσιονομική πολιτική, οι οποίες εξοικονομήσεις μπορούν να διανέμονται προς δύο κατευθύνσεις: Πρώτον προς την ίδια την ανάπτυξη και δεύτερον προς το κοινωνικό κράτος, προκειμένου να υπάρχει μια αρμονία μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
Αυτή άλλωστε είναι και η κλασική συνταγή που ακολούθησαν αρκετές κυβερνήσεις και μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.


ΕΡ: Εννοείτε ότι θα ακολουθήσετε σε κάποιο βαθμό το σκανδιναβικό μοντέλο;


ΑΠ: Εμείς έχουμε το κυπριακό μοντέλο, που είναι στηριγμένο στη βάση των δικών μας συνθηκών.  Φυσικά και αντιγράφουμε τα θετικά των άλλων χωρών, αλλά το στοίχημα κερδίζετε αν αποφύγουμε και τα αρνητικά τους.
Συγκεκριμένα, ο Δημήτρης ο Χριστόφιας έχει προτείνει:


> Συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε μεγάλα έργα ανάπτυξης, μέσα από τα P.P.P. (Public and Private Partnership).


> Δημιουργία φορέα προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, όπου μαζί με τους φορείς του ιδιωτικού τομέα θα διοργανώνονται αποστολές σε χώρες του εξωτερικού που μας ενδιαφέρουν, ώστε να γίνεται πολύπλευρη και πολυεπίπεδη παρουσίαση της κυπριακής οικονομίας, αλλά και παρουσίαση των πολιτικών μας θέσεων.
Κατά συνέπεια, θεωρούμε ότι οι προτάσεις του Δημήτρη Χριστόφια για την οικονομία είναι σύγχρονες,  αναπτυξιακές, κοινωνικά ευαίσθητες και εντός των Κοινοτικών αντιλήψεων. Είναι σε θέση επίσης να οδηγήσουν την Κύπρο ακόμη πιο ψηλά, μέσα από την ανάπτυξη, μέσα από την έμφαση στην έρευνα και την καινοτομία, μέσα από προτάσεις για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, κ.λπ.


ΕΡ: Θα ήθελα να αναφερθείτε στην προηγούμενη πενταετία και ιδιαίτερα στα θετικά και στα αρνητικά της Κυβέρνησης του Τάσσου Παπαδόπουλου στην οικονομία.


ΑΠ: Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να υπενθυμίσω σ’ αυτούς που αμφισβητούν κάποιες από τις θέσεις του Δημήτρη Χριστόφια, ότι στελέχη του ΑΚΕΛ ήταν εκείνα που συνέβαλαν τα μέγιστα στην συγγραφή του οικονομικού μέρους του προγράμματος του Τάσσου Παπαδόπουλου. Τα ίδια στελέχη ήταν που συνέταξαν –έχοντας προχωρήσει ακόμη περισσότερο προοδευτικά και σύγχρονα-  το πρόγραμμα του Δημήτρη Χριστόφια.
Η «σφραγίδα» μας λοιπόν βρίσκεται και στο πρόγραμμα του Τάσσου Παπαδόπουλου, αλλά και στην υλοποίηση αυτού του προγράμματος. Εμείς αποταθήκαμε στον κόσμο για να κάνει θυσίες και τελικά να φτάσουμε εκεί που έχουμε φτάσει.
Εμείς δεν μηδενίζουμε αυτά που έχουν γίνει, ωστόσο υπήρξαν κατά τη διάρκεια της πενταετίας και αρνητικές κινήσεις, αλλά και ζητήματα που δεν υλοποιήθηκαν, ιδιαίτερα στον κοινωνικό τομέα.
Αυτά τα ζητήματα εμείς δεν τα θυμηθήκαμε ξαφνικά όταν αποχωρήσαμε από την Κυβέρνηση, αλλά τα είχαμε θέσει έγκαιρα και δημόσια, πλην όμως είχαμε συναντήσει την άρνηση του Τάσσου Παπαδόπουλου.


ΕΡ: Έγιναν όμως κάποιες κινήσεις από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.


ΑΠ: Την ημέρα που ανακοινωνόταν η υποψηφιότητα του Δημήτρη Χριστόφια, ανακοινώθηκε και το πρώτο πακέτο του Τάσσου Παπαδόπουλου.
Την ημέρα που έδειξαν οι δημοσκοπήσεις ότι ο Δημήτρης Χριστόφιας πλησιάζει πολύ κοντά τον Τάσσο Παπαδόπουλο, ανακοινώθηκε το δεύτερο πακέτο με τα εφάπαξ ποσά.
Και όταν τέλος οι δημοσκοπήσεις έδειξαν ότι ο Δημήτρης Χριστόφιας πλησίασε ακόμη πιο πολύ τον Τάσσο Παπαδόπουλο, η Κυβέρνηση ανακοίνωσε τη μεταφορά συντελεστή δόμησης από τα Κατεχόμενα…


ΕΡ: Ο συντελεστής δόμησης δεν σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με το περιβάλλον; Δεν είναι ένα δημόσιο αγαθό; Μπορεί να προσφέρεται και να θυσιάζεται για προεκλογικές σκοπιμότητες;

ΑΠ
: Ο συντελεστής δόμησης σχετίζεται με την μελλοντική ανάπτυξη του τόπου, διότι είναι ένας πλούτος ο οποίος μεταφράζεται σε ανάπτυξη στο μέλλον. Θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και ιδιαίτερα μελετημένοι όταν κάνουμε προτάσεις που σχετίζονται με το συντελεστή δόμησης.
Το μέτρο εξαγγέλθηκε, ο Πρόεδρος είπε ότι θα γίνουν μελέτες, και μάλιστα σε βάθος, ο κ. Συλλούρης είπε ότι δεν χρειάζονται μελέτες και το ΕΠΕΚ που είναι ο σύμβουλος του Κράτους είπε ότι δεν γνώριζε τίποτε... Επίσης, δεν γνώριζαν παραμέτρους της πρότασης και τα αρμόδια τμήματα του Κράτους.
Κατά συνέπεια, κάποιος μπορεί να θεωρήσει ότι πρόκειται για ένα προεκλογικό βεγγαλικό.


ΕΡ: Πιστεύετε ότι η μια Κυβέρνηση του Δημήτρη Χριστόφια θα έχει τα ερείσματα στο εξωτερικό, έτσι ώστε να πάει καλύτερα από την προκάτοχό της σε θέματα που άπτονται της πολιτικής και της οικονομίας;


ΑΠ: O Δημήτρης ο Χριστόφιας και από τις σχέσεις που είχε «χτίσει» κατά το παρελθόν, αλλά και από τις σχέσεις που δημιούργησε ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων, απέδειξε ότι μπορεί να πείθει τους συνομιλητές του. Έχει πραγματοποιήσει συναντήσεις σχεδόν με όλους του Προέδρους των Κοινοβουλίων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτει άριστες σχέσεις με τη Ρωσία και την Κίνα που είναι μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας και ανερχόμενες οικονομικές δυνάμεις, αλλά και με ανώτατους αξιωματούχους και προσωπικότητες πολλών άλλων χωρών. Ο Δημήτρης Χριστόφιας απέδειξε πάρα πολλές στο παρελθόν ότι όπου χρειάστηκε, στήριξε και βοήθησε τις κυπριακές θέσεις, ιδιαίτερα σε στιγμές που ήταν δύσκολες για την Εθνική μας υπόθεση και για την Κυβέρνηση.
Όλες αυτές τις σχέσεις συνεχίζει να τις διατηρεί και να τις «χτίζει» και χωρίς να εγκαταλείπει αρχές, είναι σε θέση να πείσει για πολλά πράγματα πάνω στο Κυπριακό, με αγωνιστικότητα, δυναμισμό, αλλά και ευελιξία.


ΕΡ: Ας έρθουμε τώρα στους Ημικρατικούς Οργανισμούς. Γιατί δεν γίνονται εταιρίες προκειμένου να αποκτήσουν μεγαλύτερη ευελιξία; Πώς θα βλέπατε τη σχέση τους με τους ιδιώτες και την ανάπτυξη;


ΑΠ: Η ουσία του ζητήματος δεν είναι το πώς θα ονομαστούν οι Ημικρατικοί Οργανισμοί. Σημασία έχει ο ρόλος που έχουν μέσα στην ίδια την οικονομία. Οι Ημικρατικοί Οργανισμοί αποτελούν φορείς κρατικών πολιτικών σε επιμέρους τομείς ανάπτυξης (λιμάνια, ηλεκτροδότηση, υδροδότηση, τηλεπικοινωνίες) και βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο σε εκατοντάδες χώρες, μεταξύ των οποίων και πολλών μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αποτελούν εθνικό πλούτο, ο οποίος δημιουργήθηκε από τον ίδιο τον κόσμο, μέσα από τη συνεισφορά του.
Έχουμε  επίσης τη μικρότερη κρατική συμμετοχή στην οικονομία σε όλη την Ευρώπη. Ο βαθμός συνεισφοράς του Κρατικού και του Ημικρατικού τομέα στο ΑΕΠ είναι μόνο 12,7%. Σε άλλες χώρες το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 40%, ενώ στην Ελλάδα βρίσκεται πάνω από το 25%, παρά τις τόσες ιδιωτικοποιήσεις που έγιναν.
Κατά συνέπεια, έχοντας τη μικρότερη κρατική συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θεωρώ ότι δεν νομιμοποιούνται εκείνοι που ζητούν να εκποιηθούν ακόμη και αυτά τα λίγα που έχουν μείνει.
Μήπως όμως χρειάζονται μέσα στις σύγχρονες συνθήκες, που είναι άκρως ανταγωνιστικές, να εκσυγχρονίσουμε του Ημικρατικούς Οργανισμούς; Βεβαίως. Χρειάζεται αυτονόμησή τους, έτσι ώστε να γίνουν πιο ευέλικτοι και να αποφασίζουν καλύτερα; Αναμφίβολα, ναι.

  Περιεχόμενα
Editorial:Η χρηματιστηριακή...διάσταση της διαφθοράς
Επενδύσεις-Προτάσεις Αγοράς: Σοφοκλέους:Σε κρίσιμο σταυροδρόμι
Αφιέρωμα Καταθετικά Προϊόντα: Γιατί φουντώνει το ενδιαφέρον των τραπεζών
Αφιέρωμα - ΔΕΚΟ: Ανεβάζουν ταχύτητες και προσδοκίες
Αφιέρωμα: Γαλακτοκομικά προϊόντα
Συνέντευξη - Κοινή Πλατφόρμα: Μέσω ΧΑΚ, MoU με Ρουμανία
Συνέντευξη - Κύπρος: Θετικό το momentum για το Εθνικό Θέμα
Συνέντευξη - Κύπρος: Το οικονομικό μοντέλο του Δημήτρη Χριστόφια
¶ρθρο - ΠΛΑΙΣΙΟ: Το αχτύπητο story της Σοφοκλέους
¶ρθρο - Φαινόμενο του Ιανουαρίου(January Effect)και ελληνική πραγματικότητα
¶ρθρο: Οι τιμές, το ΧΑ και οι κυβερνητικές προτεραιότητες
¶ρθρο - Economic Value Added: Ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας των επιχειρήσεων
¶ρθρο - Κατασκευές: Αναλυτές εναντίον ταμπλό
¶ρθρο - Έλλειμμα πληροφόρησης στον ασφαλιστικό κλάδο
¶ρθρο - Η μικρή επιχείρηση στην Ελλάδα
¶ρθρο - Εισαγωγή στα βασικά γνωρίσματα της αγοράς ομολόγων
¶ρθρο - Οικονομία και τέχνη: Μια τεχνική προσέγγιση
¶ρθρο - Pasal: 30-40 εκατ. από project ”Πειραιώς”
¶ρθρο - Βασιλικό-Muskita: Δύο ελκυστικά κυπριακά growth stories
Επενδύσεις - Διεθνείς αγορές εμπορευμάτων
¶ρθρo - Η αγορά του χαλκού
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Νέα της αγοράς
Μετά την απομάρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site