Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Μάρτιος 2008                              

Ταχυεστίαση:
Νέο «σκηνικό» στην αγορά


Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος παρουσιάζει κάποια στασιμότητα στην ανάπτυξή του, που οφείλεται στη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι αλυσίδες να αποσπάσουν μερίδια αγοράς από τους ανώνυμους και παραδοσιακούς ανταγωνιστές


Του Ανδρέα Αναστασίου


Με αναμφισβήτητο «γεγονός του μήνα», για την αγορά της ταχυεστίασης, τη δημόσια πρόταση της Vivartia και του βασικού μετόχου της Everest για την εξαγορά του 100% των Everest και Olympic Catering, ο συγκεκριμένος κλάδος της αγοράς αντιμετωπίζει, πλέον, μια νέα πραγματικότητα.
Το ενισχυμένο σχήμα θα διαθέτει πλέον υπό τη σκέπη του ένα σημαντικό σύνολο σοβαρών εμπορικών σημάτων στην αγορά: τα καταστήματα Goody’s, Flocafe και Megusto της Vivartia, καθώς και τα Everest, La Pasteria και Gloria Jean’s Coffees της Everest.
Ακόμη, ο επικείμενος «γάμος» των δύο μεγαλύτερων του κλάδου της εστίασης αναμένεται να επιφέρει ανατροπές και να αλλάξει τις ισορροπίες σε μια αγορά, η αξία της οποίας υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ και η οποία έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης εντός, αλλά και εκτός των ελληνικών συνόρων.


Big deal


Ως γνωστόν, η Vivartia και ο κ. Λ. Φρέρης- βασικός μέτοχος της Everest με ποσοστό 24,8%- υπέβαλαν από κοινού δημόσια προσφορά για την εξαγορά τόσο της Everest όσο και της Olympic Catering (στην οποία η Everest διαθέτει ποσοστό 45% και ο κ. Φρέρης 6%). Εκτός από τις οικογένειες των κ. Μαλτεζόπουλου και Νικολακάκη, που κατέχουν στην Everest 17,2% και 16,4% αντίστοιχα, υπάρχει ποσοστό free float περίπου στο 42%.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Everest με άνω των 160 εκατ. ευρώ συστημικές πωλήσεις, διαχειρίζεται έξι brand names και concept εστίασης (Everest, La Pasteria, Kuzina, Olympus Plaza, Papagallino, Gloria Jeans), έχει παρουσία στο σύνολο σχεδόν των κλειστών αγορών (αεροδρόμια, πλοία, σταθμούς ΟΣΕ, ΣΕΑ, θεματικά πάρκα) και διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο επιλεγμένων σημείων στις ανοικτές αγορές.
Επίσης διαθέτει δύο παραγωγικές μονάδες, την Everest Τροφοδοτική στην παραγωγή κατεψυγμένων προϊόντων ζύμης και ζαχαροπλαστικής και την Olympic Catering στην παραγωγή fresh, chilled & frozen γευμάτων.
Παράλληλα, έχει επεκταθεί και στην τροφοδοσία των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο βιομηχανικό catering ενώ επιδιώκει την ανάπτυξή τους και στις αγορές του εξωτερικού.
Ο κλάδος υπηρεσιών εστίασης και ψυχαγωγίας της Vivartia κατέχει το 47% της αγοράς οργανωμένων αλυσίδων γρήγορης εξυπηρέτησης και το 80% στην κατηγορία αλυσίδων εστιατορίων τύπου burger.
Παράλληλα, προχωρεί το επιχειρηματικό σχέδιο ανάπτυξης του κλάδου εστίασης και ψυχαγωγίας, της Vivartia στις χώρες της Ν.Α. Ευρώπης πέραν της Ελλάδας και της Κύπρου όπου διαθέτει σήμερα ισχυρή παρουσία.
Το πρώτο βήμα υλοποίησης αυτής της επιχειρηματικής κίνησης, θα γίνει σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του πρώτου τριμήνου της φετινής χρονιάς με τη λειτουργία του πρώτου Flocafe στη Σόφια της Βουλγαρίας.
Στην αγορά της Κύπρου, την περίοδο αυτή κατασκευάζεται το 7ο κατάστημα Goody’s στην Πάφο, η λειτουργία του οποίου τοποθετείται στις αρχές του 2009, ενώ μέσα στο 2009 θα λειτουργήσει και κατάστημα Flocafe στο νέο terminal του διεθνούς αεροδρομίου της Λάρνακας.
Νέα υπάρχουν και για την αλυσίδα Me Gusto, η οποία περνά πλέον στη δεύτερη φάση ανάπτυξής της. Μετά από ένα χρόνο πιλοτικής λειτουργίας του πρώτου καταστήματος επί της οδού Πατησίων κοντά στην Ομόνοια, το διάστημα αυτό δρομολογείται η δημιουργία επιπλέον τριών σημείων. Δύο καταστήματα της εν λόγω αλυσίδας κατασκευάζονται το διάστημα αυτό στα Μέγαρα, ένα ακόμη θα λειτουργήσει εντός του έτους στο Golden Hall, ενώ η εταιρία φέρεται να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις και για άλλα σημεία, προκειμένου να επεκτείνει την αλυσίδα.
Εκτός από τα τρία νέα καταστήματα Me Gusto, το πλάνο ανάπτυξης της εταιρίας στο κομμάτι της μαζικής εστίασης, εντός των ελληνικών τειχών προβλέπει τη λειτουργία περισσότερων από επτά καταστημάτων Goody’s και Flocafe εντός του έτους.


Κινήσεις και από Γρηγόρη


Ο τρίτος σημαντικός «παίκτης» της ελληνικής αγοράς ταχυεστίασης, ένα τεράστιο ποσοστό της οποίας συγκεντρώνεται πλέον σε πολύ λίγα χέρια, η Γρηγόρης Μικρογεύματα, κινείται επίσης δυναμικά, δείχνοντας ότι υπολογίζει στη βαλκανική αγορά για την περαιτέρω ανάπτυξή του. Πρόσφατη κίνησή του ήταν η δημιουργία καταστήματος στην Αλβανία, με την υπογραφή σύμβασης franchise με τοπικό συνεργάτη. Όπως ανακοίνωσε σχετικά η εταιρία, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2008 αναμένεται η λειτουργία του πρώτου καταστήματος σε κεντρικό σημείο των Τιράνων.
Σήμερα η αλυσίδα καταστημάτων του ομίλου αριθμεί συνολικά 195 καταστήματα σε 3 χώρες, Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία. Σημειώνεται ότι το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης για το 2008 προβλέπει τη δημιουργία νέων καταστημάτων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, συνεχίζοντας την επιτυχημένη πορεία του ομίλου. Συγκεκριμένα για το εξωτερικό, προβλέπεται η επέκταση του δικτύου της Ρουμανίας και της Κύπρου, ενώ σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, στόχοι είναι οι βαλκανικές χώρες.


Η εικόνα της αγοράς


Το μέγεθος της αγοράς μαζικής εστίασης στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ, ενώ οι οργανωμένες αλυσίδες προβαίνουν σε κινήσεις και πρωτοβουλίες για να μεγεθύνουν τα μερίδιά τους σε αυτήν την καθόλου ευκαταφρόνητη «πίτα». Η οποία, πάντως, ως προς το συνολικό μέγεθός της, έχει «φρενάρει» τη μεγέθυνσή της τα τελευταία 2-3 χρόνια, μετά όμως από τη επίτευξη ετησίων ποσοστών ανάπτυξης της τάξης του 20% κατά τα αμέσως προηγούμενα έτη, ειδικά μετά την εισαγωγή των Everest, Γρηγόρης και Goody’s στο Χρηματιστήριο.
Τα τελευταία λίγα χρόνια ο κλάδος παρουσιάζει κάποια στασιμότητα στην ανάπτυξή του, που οφείλεται εν μέρει στην δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι αλυσίδες να αποσπάσουν μερίδια αγοράς από τους ανώνυμους και παραδοσιακούς ανταγωνιστές τους, με κυριότερους αυτών τα μεμονωμένα καταστήματα με σουβλάκια που κατέχουν το 33,2% της συνολικής αγοράς μαζικής εστίασης. Παρά τις όποιες δυσκολίες, πάντως, διαφαίνονται σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης των οργανωμένων σημάτων, καθώς διαθέτουν το 30,8% της συνολικής πίτας της αγοράς, με τις ταβέρνες να κατέχουν το 10,6%, την ανώνυμη πίτσα το 8% και το ανώνυμο σάντουιτς το 17,4%.
Και αν προς το παρόν οι επώνυμοι του κλάδου συναντούν δυσκολίες να εισάγουν προϊόντα που θα ανταγωνισθούν και θα στρέψουν μέρος της ζήτησης από το σουβλάκι, την πίτσα και τις ταβέρνες, σίγουρα με σωστή χωροθέτηση και ανάπτυξη των καταστημάτων τους, μπορούν να διεκδικήσουν και να αποσπάσουν ευκολότερα μερίδια αγοράς από το ανώνυμο σάντουιτς, αφού τα προϊόντα που προσφέρουν είναι παρόμοια και σίγουρα προσφέρουν πολλές περισσότερες επιλογές στον καταναλωτή. Τέλος, όλες οι αλυσίδες έχουν ήδη κάνει αναγνωριστικές κινήσεις για την επέκταση τους στο εξωτερικό (κυρίως στις χώρες της Βαλκανικής), που σταδιακά όπως όλα δείχνουν προτίθενται να εντείνουν.
Οι αλυσίδες εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης εμφανίστηκαν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990. Την περίοδο αυτή η είσοδος νέων αλυσίδων (ελληνικών και ξένων) και η εφαρμογή του θεσμού της δικαιόχρησης, συνέβαλαν σημαντικά στη διεύρυνση της αγοράς. Μέχρι την εμφάνιση των πρώτων αλυσίδων, η αποκαλούμενη γρήγορη εστίαση πραγματοποιούνταν μέσω μεμονωμένων καταστημάτων.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου εντάσσονται στον ευρύτερο κλάδο των εστιατορίων και ικανοποιούν την ανάγκη του καταναλωτή για γρήγορο φαγητό κατά τη διάρκεια της ημέρας. Οι περισσότερες ασχολούνται κατά κύριο λόγο με την εκμετάλλευση εστιατορίων και την τροφοδοσία των μονάδων των αλυσίδων τους. Επίσης δραστηριοπούνται και στην οργάνωση επιχειρήσεων με τη μέθοδο της δικαιόχρησης. Το μενού τους περιλαμβάνει κυρίως προϊόντα με βάση το burger, την πίτσα, το σάντουιτς, το κοτόπουλο, καθώς και παραδοσιακά φαγητά.
Η χωροταξική κατανομή των καταστημάτων αλυσίδων γρήγορης εξυπηρέτησης χαρακτηρίζεται από συγκέντρωση στα γεωγραφικά διαμερίσματα όπου υπάρχει το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της χώρας. Οι νομοί Αττικής και Θεσσαλονίκης αντιπροσωπεύουν περίπου το 75% του συνολικού αριθμού καταστημάτων ενώ περίπου το 25% διασπείρεται στους υπόλοιπους νομούς. Επίσης αναφέρεται ότι λίγες σχετικά επιχειρήσεις συγκεντρώνουν τη πλειοψηφία του απασχολούμενου προσωπικού, του αριθμού καταστημάτων και του συνολικού μεγέθους της αγοράς.


Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, εντοπίζονται στα εξής στοιχεία:
- Η είσοδος των νέων επιχειρήσεων στο κλάδο καθώς και η σημαντική επέκταση των παλαιοτέρων αλυσίδων σε διάφορες περιοχές της χώρας, έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία συνθηκών έντονου ανταγωνισμού, ο οποίος εντοπίζεται κυρίως στις τιμές των προσφερόμενων προϊόντων. Το γεγονός αυτό πλήττει κυρίως τις μικρότερες αλυσίδες καθώς και τις μεμονωμένες επιχειρήσεις του κλάδου και οι οποίες δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό.
- Ένα άλλο πρόβλημα είναι η εξεύρεση ακινήτων για την εγκατάσταση των καταστημάτων. Οι περιοχές οι οποίες θεωρούνται κατάλληλες εμφανίζουν, είτε υψηλά ενοίκια, είτε υψηλές τιμές αγοράς γεγονός που αυξάνει το αρχικό κόστος επένδυσης.
- Η εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου σχετικά με τη δικαιόχρηση έχει δημιουργήσει ορισμένα φορολογικά κυρίως προβλήματα.
- Η δημοσιότητα που δίνεται σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων και που συνήθως σχετίζονται με τον ευρύτερο κλάδο του κρέατος, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, έχουν αρνητική επίδραση στις εργασίες του κλάδου.


ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ


GOODY’S


Η Goody’s κάτω από την ομπρέλα του ομίλου Vivartia πλέον, είναι η απόλυτη κυρίαρχος στην ελληνική αγορά του burger, ενώ κατέχει μερίδιο 49,7% στην επώνυμη αγορά φαγητού, με την αντίστοιχων δραστηριοτήτων με αυτήν McDonald’s να κατέχει μόλις το 5,1% . H Goody’s προσέθεσε καινούργια είδη στα παραδοσιακά προϊόντα της (burger, σάντουιτς), προσπαθώντας παράλληλα να ανταποκριθεί στην ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για μεσογειακή και υγιεινή διατροφή περιλαμβάνοντας στο μενού της τρεις σαλάτες, ενώ το 2006 προσέθεσε τρεις ακόμα σαλάτες, οι οποίες δεν κινήθηκαν όπως αναμενόταν και γι’ αυτό αποσύρθηκαν. Ακόμη, με το μενού Μεσογειακά Πιάτα κάνει μια κρούση στην ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά για έθνικ προϊόντα. Στα σχέδια της εταιρίας περιλαμβάνονται η προσφορά προϊόντων που καλύπτουν μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, η επέκταση του delivery σε εταιρίες και η διείσδυση στο νέο πεδίο μάχης του κλάδου, τις κλειστές αγορές, έχοντας αναλάβει ήδη την τροφοδοσία πλοίων. Τέλος, ικανοποιητικά αποτελέσματα είχε η πιλοτική λειτουργία του νέου σήματος Me Gusto, με έμφαση στο σάντουιτς και την πίτσα.


EVEREST


Η Everest δείχνει διάθεση για εκμετάλλευση των νέων τάσεων αλλά και έντονη κινητικότητα, καθώς ανανεώνει και μεταβάλλει διαρκώς το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων που προσφέρει στους καταναλωτές. Εισήγαγε τη νέα σειρά Everbest (διάφοροι τύποι σάντουιτς, με κάποια από αυτά να είναι πιο υγιεινού προφίλ), υιοθετεί την τάση για έθνικ προϊόντα, με τρεις γεύσεις αραβικής πίτας και παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα (σκοπελίτικες πίτες). Επιπλέον, μπαίνει δυναμικά στη νέα αγορά της υγιεινής διατροφής προσφέροντας τρεις σαλάτες. Τέλος, ο όμιλος διεκδικεί και αυτός μερίδιο από τις κλειστές αγορές, έχοντας συμβόλαια για τον εφοδιασμό  σταθμών αυτοκινήτων (μέσω και της συμμετοχής στην Olympus Plaza) και πλοίων, ενώ μέσα στο 2006 ανέπτυξε 10 νέα καταστήματα Everest.

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΙΚΡΟΓΕΥΜΑΤΑ


Η Γρηγόρης Μικρογεύματα, με περισσότερα από 200 σημεία πώλησης, παρουσιάζει τον μεγαλύτερο βαθμό ενασχόλησης με τα παραδοσιακά προϊόντα και τις παραδοσιακές αγορές στις οποίες απευθύνονταν πάντα οι αλυσίδες ταχυεστίασης. Εκτός από τα τυπικά προϊόντα του κλάδου κάνει μια προσπάθεια να ακολουθήσει κάποιες από τις τάσεις που επικρατούν τα τελευταία χρόνια εισάγοντας προϊόντα με αραβικές πίτες  και κάποια άλλα έθνικ προσανατολισμού (tortillas,φοκάτσια, κ.λπ.). Ακόμα έχει κάνει κινήσεις να αποκτήσει ένα μερίδιο της πίτας των κλειστών αγορών, συνάπτοντας συμφωνίες με πανεπιστήμια, επιχειρήσεις, τρένα, αεροδρόμια και ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Προς το παρόν, δεν έχει δείξει ιδιαίτερη πρόθεση ανταπόκρισης στην κυρίαρχη τάση των ημερών, αυτή των υγιεινών προϊόντων, κυρίως με την μορφή της σαλάτας, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες οργανωμένες αλυσίδες που αποτελούν και τους άμεσους ανταγωνιστές του.


OLYMPIC CATERING


Η Olympic Catering, η οποία ανήκει κατά 44% στην Everest είναι μια από τις καθιερωμένες δυνάμεις στον χώρο του catering τόσο εντός των συνόρων όσο και στην ευρύτερη περιοχή. Η  κεντρική μονάδα τροφοδοσίας της βρίσκεται στην Αθήνα, ενώ διαθέτει περιφερειακές μονάδες στη Θεσσαλονίκη, την Κω και το Ηράκλειο Κρήτης, με το business plan της εταιρίας να προβλέπει ανάπτυξη μονάδων στη Ρόδο, τα Χανιά και την Κέρκυρα. Ακόμη, η Olympic Catering λειτουργεί εστιατόρια σε 10 ελληνικά αεροδρόμια και μπαρ σε 47. Μάλιστα υλοποιήθηκε η επέκταση στον χώρο του βιομηχανικού catering, μέσω της παραγωγής κατεψυγμένων γευμάτων, ενώ στόχος αποτελεί και η εξυπηρέτηση τρένων και σταθμών αυτοκινήτων, κάτι που κάτω από την ομπρέλα της Everest καθίσταται πιο εύκολο, καθώς η εταιρία συμμετέχει και στην Olympus Plaza. Πελάτες της Olympic Catering είναι τριάντα αεροπορικές εταιρίες, δέκα ιδιωτικές εταιρείες και τρία νοσοκομεία, με επιπλέον στόχο την περαιτέρω διείσδυση στην τροφοδοσία ξένων αεροπορικών εταιριών, αλλά και στην επέκταση στην περιοχή των Βαλκανίων. Το κυριότερο πρόβλημα της εταιρίας, είναι η βαρύνουσα σημασία που έχει για τον κύκλο εργασιών της και τα αποτελέσματά της η εξυπηρέτηση των Ο.Α. με την αβεβαιότητα που υπάρχει σχετικά με το μέλλον του εθνικού αερομεταφορέα.


 

  Περιεχόμενα
Editorial - ΧΑ: Ήρθε η ώρα των μεγάλων αποφάσεων
Επενδύσεις - Προτάσεις Αγοράς
Επενδύσεις - Προτάσεις Αγοράς : Στιγμές από τη Σοφοκλέους
Αφιέρωμα - Private Banking: Σχέσεις κατανόησης και εμπιστοσύνης
Αφιέρωμα - Ταχυμεταφορές: Προοπτικές ανάπτυξης για... λίγους
Αφιέρωμα - Tηλεπικοινωνίες
Αφιέρωμα - Ταχυεστίαση
Συνέντευξη - Eurobank Κύπρου: Επιχειρηματικά κέντρα σε όλες τις πόλεις
¶ρθρο - Real Estate:Μέθοδοι Αποτίμησης Ακινήτων από Ορκωτούς Εκτιμητές - Πραγματογνώμονες
¶ρθρο - Επιστροφή κεφαλαίου ή buy back μετοχών?
Φάκελοι
Έρευνα - Αναδυόμενες αγορές:Σε ποιές χώρες οι επενδύσεις έχουν περισσότερο...μέλλον
Επενδύσεις - Διεθνείς αγορές εμπορευμάτων
¶ρθρο - Η αγορά της ξυλείας κατασκευών
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Επικοινωνία
Νέα της αγοράς
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site