Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Μάιος 2008                              

Cradle-to-Cradle: A case study
Αποκαθιστώντας το βιομηχανικό τοπίο


Του Μιχάλη Σπανού, Διευθύνοντα Εταίρου της EuroCharity


Ίσως έχει έρθει ο καιρός για τον πολιτισμό μας να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο με τον οποίο ζει, εργάζεται, ταξιδεύει και μετακινείται, σχεδιάζει, κατασκευάζει και καταναλώνει. Η φιλοσοφία "Cradle-to-Cradle" (όρος που στα ελληνικά μπορεί να αποδοθεί ως «από κούνια σε κούνια»), δεν αποτελεί απλά μια νέα επαναστατική οικολογική έννοια, αλλά και ένα καινοτόμο και βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο. Οι πρώτοι πειραματισμοί στον τομέα της αστικής ανάπτυξης αλλά και στη βιομηχανία δείχνουν ότι το εν λόγω μοντέλο είναι ιδιαίτερα κερδοφόρο. Ένας ολοένα και αυξανόμενος αριθμός πολυεθνικών εταιρειών ανά τον κόσμο εφαρμόζουν τη φιλοσοφία “Cradle-to-Cradle” και έχουν ξαφνιαστεί θετικά με τα αποτελέσματα. Ανάμεσα στις μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρίες που με ενθουσιασμό έχουν υιοθετήσει τη νέα αυτή φιλοσοφία, εφαρμόζοντάς τη στη λειτουργία και την επιχειρηματική τους στρατηγική είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες Ford και Volkswagen, η Nike, η Akzo Nobel, η Herman Miller και η Gap. Προκειμένου να γίνει καλύτερα αντιληπτό το πώς αυτό το μοντέλο μπορεί να λειτουργήσει στην πράξη, ας εξετάσουμε το παράδειγμα εφαρμογής μέρους του μοντέλου στο εργοστάσιο παραγωγής Rouge River της αυτοκινητοβιομηχανίας Ford.


Το Rouge River Project
To 1999, η αυτοκινητοβιομηχανία Ford, με τη βοήθεια της William McDonough & Partners και της MBDC (McDonough Braungart Design Chemistry), ξεκίνησαν ένα έργο αξίας 2 δισ. δολαρίων, που αφορούσε στην αποκατάσταση του εργοστασίου παραγωγής Rouge River της Ford, συνολικής έκτασης 1.100 εκταρίων, στο Dearborn, του Michigan των Η.Π.Α.
Χτισμένο μεταξύ του 1917 και του 1925, το Rouge River είναι μια από τις μεγαλύτερες παραγωγικές μονάδες παγκοσμίως. Στις ένδοξες μέρες του το εργοστάσιο αποτελούσε ένα τεράστιο συγκρότημα παραγωγής, με υψικάμινους, μονάδες επεξεργασίας, τεράστιους αποθηκευτικούς χώρους και εγκαταστάσεις συναρμολόγησης, όπου χιλιάδες υπάλληλοι παρήγαγαν κατά εκατομμύρια, αεροπλάνα, αυτοκίνητα και φορτηγά.
Τη δεκαετία του ’80 όμως το εργοστάσιο είχε περιέλθει σε άθλια κατάσταση. Οι απαρχαιωμένες και πλέον σκουριασμένες εγκαταστάσεις είχαν αρχίσει να έχουν ιδιαίτερα αρνητικά αποτελέσματα στο χώμα, το τοπίο και τα νερά του ποταμού Rouge απ’ όπου έχει πάρει και την ονομασία της, η μονάδα. Και αυτό είναι συνήθως το σημείο όπου ο επιχειρηματίας κλείνει το εργοστάσιο και μεταφέρει την επιχειρήσή του σε κάποια άλλη περιοχή. Όχι όμως η αυτοκινητοβιομηχανία Ford. Επένδυσαν ξανά σε αυτό που τόσα χρόνια αποκαλούσαν το «σπίτι» τους.
«Η ιδέα ήταν να μεταμορφώσουμε μια βιομηχανική εικόνα του 20ου αιώνα στη βιώσιμη βιομηχανία του 21ου», εξηγεί ο κ. Bill Ford, Διευθύνων Σύμβουλος της Ford, «να συνδυάσουμε δηλαδή το κοστολογικά συμφέρον με τις απαιτήσεις των μετόχων, την ασφάλεια του προσωπικού και την οικολογική συνείδηση. Κάθε απόφαση που αφορούσε στο σχεδιασμό στόχευε στη μεγιστοποίηση της οικονομικής, της κοινωνικής και της περιβαλλοντικής αξίας».


Νερό παντού
Το γεγονός ότι το εργοστάσιο ήταν πολύ κοντά χτισμένο στον ομώνυμο ποταμό, σε συνδυασμό με τις ρηχές υδρορροές και τη μεγάλη περιεκτικότητα αργίλου στο χώμα επέφεραν αρνητικές συνέπειες στο φυσικό σύστημα διοχέτευσης νερού. Κατά τις συχνές καταιγίδες, τα νερά παρέσυραν τοξικά και στάχτες από τα κτίρια, τους χώρους στάθμευσης, τις σκεπές, τις καμινάδες και τους πύργους αερίων και τα μετέφεραν στα νερά του ποταμού. Το πρόβλημα ήταν ότι η απόσταση μεταξύ των σκεπών των κτιρίων και του ποταμού ήταν ιδιαίτερα μικρή.
Η δημιουργία «πράσινης» στέγης, ήταν η μόνη λύση στο παραπάνω πρόβλημα. Η πρόταση ήταν η στέγη έκτασης 40 στρεμμάτων του εργοστασίου να καλυφθεί με ένα λεπτό στρώμα από χώμα στο οποίο θα φυτεύονταν και θα μεγάλωναν διαφόρων ειδών φυτά, τα οποία με τη σειρά τους θα βοηθούσαν στην απορρόφηση νερού. Στο έδαφος νέες εκτάσεις πράσινου θα υποβοηθούσαν στην απορρόφηση νερού κατά τη διάρκεια καταιγίδας. Οι υπεύθυνοι ήταν σκεπτικοί. Ήταν όμως τότε που η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των Η.Π.Α. ανέπτυσσε νέες ρυθμίσεις για τη διοχέτευση του νερού καταιγίδων. Η Ford υπολόγισε ότι οι μετατροπές που θα χρειάζονταν, προκειμένου να συμμορφωθεί με τα νέα μέτρα θα της κόστιζαν 50 εκατ. δολάρια. Το κόστος του φυσικού συστήματος διαχείρισης των νερών από τις καταιγίδες που της είχε προταθεί και συμπεριλάμβανε τη δημιουργία «πράσινης» στέγης, ανερχόταν στα 15 εκατ. δολάρια. Τα μαθηματικά ήταν απλά. Η «ζωντανή πράσινη» στέγη θα εξοικονομούσε εκατ. δολάρια και θα προσέδιδε μια νέα διάσταση στο συνολικό τοπίο. Επιπλέον, η στέγη θα παρείχε πρόσθετη μόνωση, θα προστάτευε τη σκεπή από φθορές και θερμικές μεταβολές, θα παρείχε φυσική κατοικία σε οργανισμούς και πουλιά και θα συγκρατούσε τα επιβλαβή σωματίδια. Έτσι το σχέδιο εγκρίθηκε, οι διαδικασίες άρχισαν και σύντομα η ολοκλήρωση του θα κάνει όλη την ομάδα της Ford ιδιαίτερα υπερήφανη.


Φυτά με όρεξη
Όπως είναι φυσικό, 85 χρόνια βαριάς βιομηχανικής δραστηριότητας της μονάδας παραγωγής είχε έντονη επίδραση στη γη, έχοντας μολύνει το χώμα της περιοχής με επιβλαβή χημικά. Παραδοσιακά, μολυσμένες εκτάσεις γης αντιμετωπίζονται με εκχωμάτωση και απομάκρυνση του επάνω στρώματος χώματος. Αλλά η ομάδα είχε  διαφορετικά σχέδια. Αποφάσισαν να προχωρήσουν σε περισσότερο δραστικά και διαχρονικά μέτρα, θεραπεύοντας σταδιακά την περιοχή. Με τη βοήθεια διακεκριμένων επιστημόνων επέλεξαν τη λύση της φυτοθεραπείας, μιας διαδικασίας που χρησιμοποιεί ειδικά φυτά, προκειμένου να εξουδετερωθούν τα τοξικά από το έδαφος. Προς το παρόν ένας αριθμός συγκεκριμένων φυτών έχει καλλιεργηθεί και παρακολουθείται το ποια από αυτά είναι τα κατάλληλα για να εξουδετερώσουν τα συγκεκριμένα τοξικά που έχουν απορριφθεί στο έδαφος. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, η όψη του τοπίου αλλάζει ριζικά, ενώ συγχρόνως τα επιβλαβή συστατικά που έχουν συσσωρευτεί στο έδαφος εξουδετερώνονται, αφήνοντας τη γη καθαρή.


Και στο εσωτερικό;
Η ομάδα έχει προσπαθήσει να μεταφέρει το πνεύμα από τα έξω προς τα μέσα. Κι αυτό γιατί έρευνες έχουν δείξει ότι οι υπάλληλοι που έχουν πρόσβαση σε καθαρό αέρα, ήλιο και δυνατότητα να βλέπουν το εξωτερικό τοπίο, τείνουν να είναι περισσότερο παραγωγικοί, ικανοποιημένοι και μένουν για περισσότερο διάστημα πιστοί στην εργασία τους. Πρώτο μέλημα ήταν να αποκαταστήσουν την οπτική επαφή των υπαλλήλων με το εξωτερικό τοπίο και τις εναλλαγές του. Για να το επιτύχουν επιστράτευσαν μια κατασκευή χωρίς προηγούμενο για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τεράστιοι γυάλινοι ειδικά διαμορφωμένοι φεγγίτες τοποθετήθηκαν κατά μήκος όλου του εργοστασίου.
Η ασφάλεια των υπαλλήλων ήταν ένα ακόμη θέμα. Πώς μπορούσε να διασφαλιστεί η ασφαλής μετακίνηση των υπαλλήλων από το ένα σημείο του εργοστασίου στο άλλο, τη στιγμή που εκείνοι ήταν υποχρεωμένοι να μετακινηθούν ανάμεσα σε βαρέα ανυψωτικά μηχανήματα και λοιπές παγίδες; Η δημιουργία ενός ημιώροφου ακριβώς επάνω από τους χώρους εργασίας ήταν η απάντηση. Τώρα οι υπάλληλοι μπορούσαν να μεταφερθούν από το ένα σημείο στο άλλο, ανεβαίνοντας στον ημιώροφο και κατεβαίνοντας πάλι στο σημείο που επιθυμούσαν. Επιπλέον, ο ημιώροφος εξοπλίστηκε με διάφορες υπηρεσίες για τους υπαλλήλους, χώρους γραφείων και τεράστιες αίθουσες αποκλειστικά για τις συναντήσεις των εργαζομένων. Και όλα αυτά υπό τους τεράστιους φεγγίτες που προσφέρουν άπλετο φως.


Τίποτα δεν πάει χαμένο!
Το να χτίσει όμως κανείς μια πραγματικά βιώσιμη βιομηχανία δε σταματά εδώ. Σημαίνει τη δημιουργία κλειστών συστημάτων για την κατασκευή και την επαναχρησιμοποίηση των εξαρτημάτων. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση προωθείται σχετική κοινοτική οδηγία, που αφορά στην υπεύθυνη κατασκευή υλικών στην αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ωθεί τις εταιρίες να λάβουν περισσότερο σοβαρά υπόψη τους τη δυνατότητα της αποσυναρμολόγησης και αποτελεσματικής ανάκτησης των πρώτων υλών. Εδώ θα βρει και την εφαρμογή του το μοντέλο «cradle-to-cradle», σύμφωνα με το οποίο τα υλικά μετά το πέρας της χρήσης τους είτε επιστρέφουν στο χώμα ως λίπασμα, είτε χρησιμοποιούνται ξανά στη γραμμή παραγωγής.
Η ομάδα των κ.κ. William McDonough και Michael Braungart εκφράζει την ελπίδα ότι η βιομηχανία θα οδηγήσει τις εξελίξεις προς έναν περισσότερο «cradle-to-cradle» τρόπο παραγωγής, δημιουργώντας τέτοια κλειστά συστήματα, κατά την εφαρμογή των οποίων τα προϊόντα θα αποτελούνται από ασφαλή και υγιεινά εξαρτήματα και θα αποσυναρμολογούνται με ευκολία όταν λήξει η περίοδος χρήσης τους. Στην περίπτωση αυτή, κάθε εξάρτημα είτε επιστρέφει με ασφάλεια στη γη, είτε χρησιμοποιείται εκ νέου στην κατασκευή καινούργιων προϊόντων. Με άλλα λόγια, τίποτα δεν πάει χαμένο!

  Περιεχόμενα
Editorial: Ουδέν κακόν, αμιγές καλού...
Επενδύσεις - Προτάσεις αγοράς
Στιγμές από τη Σοφοκλέους
Αφιέρωμα: Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Αφιέρωμα Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη - Cradle-to-Cradle: A case study
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Η ΕΚΕ ως εργαλείο του Μάρκετινγκ
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Γέφυρα Α.Ε.
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - go natural
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - H κοινωνική αξία τρέφει και την εμπορική
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Χάλυψ / Italcementi
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - BNP Paribas
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Η συμβολή της έρευνας στην ανάπτυξη της ΕΚΕ
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Amita Motion - Ίδρυμα Λεβέντη
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθήνη - ΟΤΕ:«365 ημέρες προσπαθούμε για το καλύτερο»
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Wind: Πολιτιστικό πρόγραμμα «¶γονη Γραμμή Γόνιμη»
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Aldemar: Το πρόγραμμα «Mare Verde»
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Τράπεζα Πειραιώς:Στρατηγική επένδυση η ΕΚΕ
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Ινστιτούτο Εταιρικής Ευθύνης:Ο Δείκτης CRI στην Ελλάδα
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Cisco: Η ΕΚΕ εφαλτήριο για την προστασία του Πλανήτη
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Coca-Cola:Δράση για Υγεία και Περιβάλλον
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Αύρα: "Ιt’s so easy being green"
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Pfizer Hellas: Για έναν κόσμο χωρίς ναρκωτικά
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - PricewaterhouseCoopers:Βράβευση υποτρόφων
Αφιέρωμα εταιρική κοινωνική ευθύνη - Elite: «Βήματα αισιοδοξίας»
Αφιέρωμα - Investment Banking
7η Διεθνής Έκθεση Αυτοκινήτου - Γενεύη 2008
Ξένη Δημοσίευση - Η ελληνική οικονομία
Φάκελοι
¶ρθρο - Τι δείχνει η πρόσφατη κρίση στις χρηματιστηριακές αγορές
Θέμα - Κυπριακές ασφαλιστικές εταιρίες: Καλή χρονιά το 2007, αστάθεια για το 2008
¶ρθρο - Η αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Κίνα
Έρευνα - Αγορά καυσίμων: Μικρή κάμψη στις πωλήσεις πετρελαιοειδών το 2007
Ανασκόπηση για το Μήνα Απρίλιο του 2008
¶ρθρο - Η αγορά του κακάο
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Μάρκετινγκ & Επικοινωνία
Νέα της αγοράς
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site