Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιούνιος 2008                              

EUROMONEY - ΑΣΦΑΛΙΣΤΕΣ ΣΕ ΡΟΛΟ RISK MANAGERS


Ασφαλιστές ή σύμβουλοι
διαχείρισης κινδύνου;


Η διαχείριση του κινδύνου έχει γίνει σήμερα μία τόσο περίπλοκη διαδικασία, ώστε τόσο οι μεγάλες ασφαλιστικές που παρέχουν υπηρεσίες στις πολυεθνικές, όσο και οι μεσίτες του χώρου, υποχρεώνονται εκ των πραγμάτων να αποδυθούν τους παραδοσιακούς τους ρόλους και να δημιουργήσουν νέους, όπου οι συμβουλευτικές υπηρεσίες οικονομικής και επιχειρησιακής φύσης παίζουν πλέον σημαντικότατο ρόλο.



Η ασφάλεια των μεγάλων πολυεθνικών εταιριών έναντι των πολλαπλών κινδύνων στους οποίους εκτίθεται η επιχειρηματική τους δραστηριότητα συνιστά μία ιδιαίτερα περίπλοκη και απαιτητική αγορά. Σε πρόσφατη έρευνά του το Euromoney ακροάστηκε τις απόψεις 255 κορυφαίων διοικητικών στελεχών, τόσο από τον ασφαλιστικό, όσο και από τον επιχειρηματικό χώρο, όχι μόνο από τις αγορές της Β. Αμερικής και της Ευρώπης, αλλά  και από τις αναδυόμενες αγορές της Λατινικής Αμερικής, Ασίας και Μ. Ανατολής, ανακήρυξε τους άτυπους πρωταθλητές ανά ασφαλιστικό κλάδο, καθώς και τους σημαντικότερους τύπους κινδύνων από τους οποίους αναζητείται προστασία.


Η εξειδίκευση πάντοτε αποδίδει...


Σε ό,τι αφορά στην κλασική ασφάλιση των εγκαταστάσεων έναντι φυσικών καταστροφών, αυτή παραμένει και μάλιστα με διαφορά το προϊόν με την μεγαλύτερη ζήτηση, με δεύτερο την ασφάλιση των εταιριών έναντι των υποχρεώσεων που τους δημιουργούν ενέργειες (κακόβουλες ή όχι) διευθυντικών και διοικητικών στελεχών.
Την «πίτα» στην ασφάλιση εγκαταστάσεων μοιράζονται τόσο εξειδικευμένες ασφαλιστικές, όσο και γενικές ασφαλιστικές.
H FM Global δεν είναι μία συνηθισμένη ασφαλιστική εταιρία: Ασφαλίζει μόνο ακίνητα, και για να συνάψει ασφαλιστήριο με κάποια εταιρία (η πελατεία της αποτελείται αποκλειστικά από μεγάλες πολυεθνικές), μελετά πρώτα εξονυχιστικά την ασφάλεια των εγκαταστάσεων, δημιουργεί μοντέλα στις εγκαταστάσεις της, τα οποία υποβάλλει στα σκληρότερα τεστ καταστροφών, παράλληλα υποβάλλει τις προτάσεις της για τις προδιαγραφές ασφάλειας των εγκαταστάσεων και εφόσον αυτές εφαρμοστούν προχωρεί στην σύναψη ασφαλιστήριου. Προφανώς το όλο σχήμα λειτουργεί ικανοποιητικά, καθώς η FM Global θεωρείται από τους διευθυντές των μεγάλων πολυεθνικών, μακράν η καλύτερη εταιρία ασφάλισης εγκαταστάσεων, ακολουθούμενη από την AIG και την Allianz.

Να γνωριστούμε καλύτερα...


Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της τελευταίας, Clement Booth, οι μεγάλοι πελάτες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία, θεωρεί τους ασφαλιστές σαν πηγή εισοδήματος, η οποία θα πρέπει να τους κοστίζει όσο το δυνατόν λιγότερο, και γι’ αυτό τον λόγο, αλλάζουν συχνά ασφαλιστή. Αυτό μπορεί να είναι προσοδοφόρο, αλλά και επικίνδυνο. Η δεύτερη κατηγορία πελατών, είναι αυτοί που συνάπτουν μία στενότερη σχέση με τον ασφαλιστή τους, με απώτερο σκοπό την αποτελεσματικότερη εκτίμηση και διαχείριση των ρίσκων και δεν βρίσκουν παράλογο να πληρώνουν αυτή την στενότερη σχέση ακριβότερα. «Ας σημειωθεί ότι ο ασφαλιστής επωμίζεται το δυσχερές έργο της εκτίμησης ενός αγαθού μεταβλητής αξίας, όπως είναι το ρίσκο και της αποτίμησης σε μία σταθερή αξία, το ασφάλιστρο. Πολλές εταιρίες κάνουν αυτή την αποτίμηση και κατόπιν προσφέρουν στον υποψήφιο πελάτη μία έκπτωση ασφαλίστρου της τάξης του 20% για να τον δελεάσουν. Κατά την γνώμη μου, αυτός είναι ένας εξαιρετικός τρόπος χασούρας», δηλώνει ο κ. Booth, και συνεχίζει:
«Είναι σημαντικό να κατανοείς σωστά τον πελάτη. Αν του προτείνεις να ασφαλιστεί κατά του Α΄ κύριου ρίσκου και στην πορεία αυτό αποδειχθεί ασήμαντο, τότε απλά θα χάσεις αυτόν τον πελάτη. Εμάς, μακροπρόθεσμα μας συμφέρει να δημιουργούμε σωστή σχέση με τον πελάτη και να του προτείνουμε τις καλύτερες συνθήκες ασφάλισης που μπορεί να βρει στην αγορά, έστω και αν αυτές προέρχονται από ανταγωνιστική μας εταιρία».


Τα λάθη είναι, πλέον, ασυγχώρητα...


Η αγορά έχει γίνει πλέον τόσο πολυσχιδής και τα ρίσκα στα οποία εκτίθενται οι μεγάλες πολυεθνικές παρουσιάζουν πλέον τέτοια διασπορά, ώστε το παλιό μοντέλο της ασφάλισης από κινδύνους φυσικών καταστροφών με το μικρότερο ασφάλιστρο απλά δεν λειτουργεί. Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο Gregory Case της Aon Corp., η οποία σύμφωνα με το Euromoney είναι ο πλέον αξιόπιστος μεσίτης (broker) ασφαλιστηρίων συμβολαίων, «η κακή εκτίμηση του ρίσκου είναι αφ' εαυτής, σήμερα περισσότερο από ποτέ, ένα δυνητικά ολέθριο ρίσκο που οι επιχειρήσεις θα πρέπει οπωσδήποτε να αποφύγουν».
Οι απαιτήσεις των μεγάλων εταιριών σε ασφάλεια είναι πολύ υψηλές και η αξιολόγηση των ρίσκων που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στην κατάρτιση των ισολογισμών τους, το κόστος αυτής της ασφάλειας που τους παρέχει ένας ή περισσότεροι ασφαλιστές και οι διακυμάνσεις που έχουν τα ρίσκα αυτά ανάλογα με την κατάσταση στην αγορά είναι παράγοντες που ακόμη και ο πλέον έμπειρος γενικός διευθυντής πολυεθνικής δεν μπορεί να σταθμίσει σωστά, χωρίς την συμβουλή των ειδικών του ασφαλιστικού κλάδου.
«Η εμβάθυνση της κατανόησης των πολύπλοκων συσχετισμών των ρίσκων ολοένα και βελτιώνεται, ενώ τα θέματα αυτά απασχολούν ολοένα και περισσότερο τα Δ.Σ. των πολυεθνικών», συνεχίζει ο κ. Case. «Οι κλιματικές αλλαγές είναι πλέον, και δίκαια, ένας σημαντικός παράγοντας που απασχολεί το σύνολο της αγοράς, ενώ θεωρώ ότι η σημαντικότερη αλλαγή είναι η ίδια η αύξηση του ρυθμού των αλλαγών. Λόγω της παγκοσμιοποίησης, στον μεταποιητικό κλάδο συνέβησαν πολύ δραστικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια, τις οποίες βλέπουμε καθαρά στην εκρηκτική αύξηση των οικονομικών μεγεθών σε χώρες όπως, η Κίνα, η Ινδία, η Ρωσία και η Βραζιλία. Η πρόσφατη μεγάλη πιστωτική κρίση απέδειξε, αν μη τι άλλο, ότι οι ρυθμοί των αλλαγών, σήμερα δύσκολα ελέγχονται και ότι μεγάλες εταιρίες η και χώρες, μπορούν πλέον εύκολα να μεταπέσουν στην κατηγορία των πιστωτικά αναξιόπιστων.


Αδικαιολόγητες εξαρτήσεις


Οι διασυνδέσεις των εταιριών περιλαμβάνουν πλέον εταίρους που δεν υπόκεινται στον έλεγχό τους, ενώ η αδυναμία ενός τέτοιου εταίρου να ανταποκριθεί έχει επιπτώσεις εντελώς παρεμφερείς με αυτές που θα δημιουργούσε δυσλειτουργία μέσα στην ίδια την εταιρία. Για παράδειγμα, η Toyota είχε κάνει παλιότερα το λάθος να έχει μόνο ένα προμηθευτή (καθόλα αξιόπιστο) μηχανισμών πέδησης δισκόφρενων, του οποίου όμως το εργοστάσιο καταστράφηκε στο σεισμό του Κόμπε το 1995, με αποτέλεσμα η γραμμή παραγωγής της εταιρίας να κλείσει επί μακρόν, και η παραγωγή της χρονιάς να μειωθεί κατά 20.000 οχήματα.
Ακόμη περισσότερο αδικαιολόγητη είναι η εξάρτηση αρκετών ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών από επιχειρηματικά αναξιόπιστο γερμανό κατασκευαστή κλειδαριών, ο οποίος όταν χρεοκόπησε, δημιούργησε τεράστιες ανωμαλίες στις γραμμές παραγωγής. Συνεπώς, γίνεται εύκολα αντιληπτό το ότι μείζονες αναταράξεις (όπως για παράδειγμα η 11/9) δημιουργούν τις δυσμενέστερες επιπτώσεις στις μεγάλες εταιρίες: σύμφωνα με την έρευνα του Euromoney, 62 από τις χειρότερες 100 μεγαλύτερες απώλειες κεφαλαίων οφείλονται είτε αποκλειστικά, είτε κατά ένα σημαντικό ποσοστό τουλάχιστον, σε τέτοια σημαντικά εξωτερικά γεγονότα.
Ο λόγος της έκθεσης των εταιριών σε τέτοια μεγάλα ρίσκα είναι ότι μέχρι αρκετά πρόσφατα δεν υπήρχε τρόπος προστασίας, αφού δεν υπήρχε μοντέλο έρευνας για αυτά, ούτε και σχετικά ασφαλιστήρια: Μπορεί μεν να έχεις τη δυνατότητα ασφάλισης ακόμη και για ρίσκα δεύτερης διαλογής όπως, την απώλεια του κινητού σου τηλεφώνου, αλλά για τέτοια μεγάλα ρίσκα δεν υπήρχε προϊόν- και το χειρότερο, οι μεγάλες ασφαλιστικές διέπραξαν σοβαρά σφάλματα σε ό,τι αφορά στην αξιολόγηση του ρίσκου από την έκθεση των εταιριών σε ρίσκα αυτής της κλίμακας- τα οποία έγιναν φανερά όταν αποκαλύφθηκαν όλες οι πτυχές του σκανδάλου της Enron.

Κερδοφόρα ναι, αλλά πετυχημένη;


Ο τρόπος αποτίμησης της απόδοσης μίας ασφαλιστικής εταιρίας από τους επενδυτές είναι κατά κανόνα το επιλεγόμενο combined ratio, όπου οι πληρωμές προς πελάτες και τα λειτουργικά έξοδα της εταιρίας υπολογίζονται ως ποσοστό επί των ασφαλίστρων που εισπράχθηκαν για την υπόψη χρονική περίοδο. Προφανώς, όσο μικρότερο είναι αυτό το ratio τόσο καλύτερη είναι και η απόδοση - κερδοφορία της εταιρίας.
Η αξιοπιστία αυτού του τρόπου αξιολόγησης έχει αμφισβητηθεί εντονότατα, καθώς αυτό υπόκειται σε μεγάλες διακυμάνσεις, οι οποίες εξαρτώνται από πολλούς και διάφορους παράγοντες. Έτσι επί παραδείγματι, σε μία περίοδο μπορεί να υπάρχουν συγκεντρωμένες δυσμενείς καιρικές συνθήκες (πλημμύρες, τυφώνες) ή απρόβλεπτες φυσικές καταστροφές (τρομοκρατικές επιθέσεις κ.λπ.) και το combined ratio να εκτοξευτεί στο 140% ή και ψηλότερα. Τα έσοδα της χρονιάς προφανώς δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα έξοδα, και αυτά, θα πρέπει να καλυφθούν από αποδόσεις επενδύσεων η αποθεματικά, που έχουν δημιουργηθεί από τα πλεονάσματα προηγούμενων, «καλών» ετών. Αλλά ακόμη και στα «καλά» έτη, όπως επί παραδείγματι τα 2-3 τελευταία, το combined ratio των περισσότερων ασφαλιστικών του κλάδου κυμαίνεται από 95%-97%, που φαντάζει πολύ φτωχό για περίοδο παχιών αγελάδων.
Στον κανόνα αυτό υπάρχουν βεβαίως και οι εξαιρέσεις και θα αναφέρουμε πάλι το παράδειγμα της FM Global- η οποία τα τελευταία χρόνια πετυχαίνει ποσοστά της τάξης του 75%, ποσοστό εξαιρετικά καλό, το οποίο οφείλεται τόσο στην φύση της εταιρίας, όσο και στην καλή της οργάνωση. Η φύση της, έχει παραμείνει τεχνικά αναλλοίωτη από τότε που ιδρύθηκε, το 1835 από τον υφαντουργό Ζακαράϊα Άλλεν. Ο κ. Άλλεν εξοργίστηκε όταν βελτίωσε, με σημαντικά του έξοδα, τις συνθήκες ασφάλειας στο υφαντουργείο του, αλλά η ασφαλιστική αρνήθηκε να του περικόψει το ασφάλιστρο. Έτσι, δημιουργήθηκε η FM Company από τον κ. Άλλεν και άλλους υφαντουργούς που αντιμετώπιζαν παρόμοιο πρόβλημα, με σκοπό την ασφάλιση αυτών των ιδίων. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς της εταιρίας παραμένει και σήμερα το ίδιο, αν και βέβαια οι δραστηριότητες δεν περιορίζονται στην υφαντουργία. Παρόλη την εξαιρετικά υψηλή κερδοφορία της εταιρίας και τις κατά καιρούς σκέψεις για δημόσια εγγραφή, η ιδέα έχει απορριφθεί, καθώς εκτιμάται ότι τα πάγια κέρδη από την εγγραφή δεν θα μπορέσουν, μακροπρόθεσμα, να αντισταθμίσουν την ποιοτική υποβάθμιση του προϊόντος της που θα ερχόταν ακριβώς λόγω της αλλαγής της φύσης της.
Η δημιουργία τέτοιου είδους συνεταιριστικών ασφαλιστικών εταιριών είναι αρκετά συνήθης σήμερα. Οι κανονικά εισηγμένες ασφαλιστικές εταιρίες, κατά κανόνα αναζητούν την δική τους ασφάλιση από τους κινδύνους με τον συνηθέστερο, ακόμη, τρόπο, την αντασφάλιση, αλλά παράλληλα προσπαθούν να δημιουργήσουν και μία σχέση με τον πελάτη υποκατάστατη αυτής που έχουν οι συνεταιριστικές ασφαλιστικές (οι οποίες φυσικά δεν αποδίδουν όλες τόσο καλά όσο η FM Global). Το μυστικό της παραπάνω εταιρίας δεν είναι τόσο η συνεταιριστική της φύση, όσο η απόλυτη εξειδίκευσή της σε ένα αντικείμενο- τύπου ασφαλιστηρίου. Το ερώτημα είναι πόσο καλά μπορούν να εξειδικευτούν οι ασφαλιστικές, ούτως ώστε να καλύψουν με επάρκεια τις ανάγκες των πελατών τους με δικό τους παράλληλο όφελος.


Ο ρόλος των μεσιτών ασφαλίσεων


Για τις μεγάλες ασφαλιστικές με τις πολυσχιδείς δραστηριότητες κάτι τέτοιο προφανώς δεν είναι εφικτό, οπότε ο ρόλος αυτός ανατίθεται στους brokers του ασφαλιστικού κλάδου. Ένας από τους πλέον πετυχημένους είναι η Willis Group Holdings (τρίτη παγκοσμίως αξιολογικά, σύμφωνα με την έρευνα του Euromoney), και ο πρόεδρος και γεν. διευθυντής της Joseph Plumeri εξηγεί, ότι οι brokers πρέπει πλέον να πάψουν απλοί μεσάζοντες- πλασιέ, και να χτίσουν την φήμη τους γύρω από την ποιότητα των συμβουλών τους και την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής τους. Αναφέρει ότι ο κλάδος δέχτηκε ισχυρά πλήγματα αναφορικά με την αξιοπιστία του από πρόσφατα σκάνδαλα (αν και η εταιρία του δεν αναμίχθηκε σε κανένα), καθώς αποδείχθηκε ότι κάποιοι brokers αντί να προσφέρουν πραγματική συμβουλευτική υπηρεσία, αποδείχθηκε ότι χρηματίζονταν από ασφαλιστικές για άγρα πελατών.
Οι πρώτοι brokers που καταδικάστηκαν, τον περασμένο Φεβρουάριο, για πληθώρα παρεμφερών ενεργειών στο διάστημα 1998-2004 είναι δύο διευθυντικά στελέχη της Marsh, η οποία εντούτοις παραμένει, σύμφωνα με την έρευνα, από τις πλέον αξιόπιστες παγκοσμίως. Εξάλλου ας σημειωθεί, ότι οι ασφαλιστικές AIG, ACE και Zurich American βρέθηκαν όλες στο στόχαστρο του γεν. εισαγγελέα της Ν. Υόρκης Έλιοτ Σπίτζερ, και δεν βγήκαν από αυτό, παρά μόνο όταν αποδέχθηκαν να πληρώσουν αποζημιώσεις ύψους 850 εκατ. δολαρίων στους εξαπατηθέντες. Η επανάκτηση της φήμης των εταιριών που ενεπλάκησαν θα απαιτήσει αρκετή προσπάθεια, εκτιμά, και στη συνέχεια, ανέφερε τις νέες, μεγάλες δυνατότητες που προσφέρει στον κλάδο η τεχνολογική εξέλιξη.
«Απέκτησα πρόσφατα, στο Λονδίνο, εμπειρίες πάνω σε μία νέα τεχνολογία, η οποία υπόσχεται μέσα σε τρεις ώρες να μας ολοκληρώνει διεργασίες που κανονικά θα μας έπαιρναν 48 ημέρες. Αυτό, θα μας επιτρέψει να μειώσουμε δραστικά την γραφειοκρατία και να εφοδιάσουμε το προσωπικό μας με τα κατάλληλα όπλα για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών κορυφαίας ποιότητας. Ήδη τα μοντέλα αξιολόγησης κινδύνου που έχουμε σήμερα, απέχουν έτη φωτός από αυτά προ τριών ετών».
Μπορεί οι πρακτικές αυτές να μοιάζουν εξεζητημένες για έναν τυπικό broker, αλλά ο κ. Plumeri αναφέρει ότι αυτές ακριβώς οι πρακτικές είναι που εξασφάλισαν στην εταιρία του, το συμβόλαιο της ασφάλισης και συμβουλευτικού έργου επί της ασφαλείας του, ασύλληπτων διαστάσεων, φράγματος των τριών κοιλάδων, στην Κίνα.  Επιπλέον, η εταιρία του διαδραμάτισε σημαίνοντα ρόλο στην ασφάλιση του υπό ανέγερση νέου Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου στη  Ν. Υόρκη, το οποίο μπορεί να μην είναι τεχνικά το σημαντικότερο έργο στις ΗΠΑ, αλλά συμβολικά και ιδεολογικά έχει τεράστια σημασία.


Το «αγκάθι» των έμμεσων προμηθειών


Ένα σημαντικό πρόβλημα των ασφαλιστικών επιχειρήσεων είναι η θεσμοθέτηση πρακτικών που θεωρούνται πλέον τυπικές, αλλά οι οποίες αφομοιώνονται πολύ ευκολότερα από τις ασφαλιστικές και τους brokers, αλλά όχι και από τον πελάτη- ενώ και η πραγματική προσφορά τους προς τον τελευταίο είναι αμφισβητήσιμη. Η ανάγκη διαφοροποίησης των τακτικών αυτών, προκειμένου να προσφερθεί ένα δελεαστικότερο προϊόν στον πελάτη, δημιουργεί μοιραία και μία σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ ασφαλιστικών εταιριών και μεσιτών ασφαλιστηρίων, με τις ανάλογες επιπτώσεις στην διαφάνεια. Μεγάλες μεσιτικές εταιρίες, όπως για παράδειγμα η Aon, προσπαθούν να εξασφαλίσουν αυτή την διαφάνεια, αποκλείοντας τις εφεδρικές και συμπληρωματικές προμήθειες από τα συμβόλαιά της, πρακτική που δεν ακολουθούν άλλοι brokers- για την ακρίβεια, την τελευταία τετραετία το ποσό των εφεδρικών προμηθειών που εισπράχθηκαν στις ΗΠΑ και μόνο αυξήθηκε κατά ένα, περίπου, δισ. δολάρια. Όμως οι προμήθειες αυτές θεωρούνται (και όχι μόνο από την Aon) ως ένας από τους κύριους λόγους που δημιουργούν την προαναφερθείσα σύγκρουση συμφερόντων και θα πρέπει να είναι ένα από τα κύρια θέματα ενασχόλησης για την εξομάλυνση της εικόνας της αγοράς ασφαλειών.

Τη μετάφραση επιμελήθηκε ο Παναγιώτης Φρεντζάς


 

  Περιεχόμενα
Editorial: Πώς θα περιοριστούν οι δημόσιες σπατάλες
Επενδύσεις - Προτάσεις αγοράς
Στιγμές από τη Σοφοκλέους
Αφιέρωμα CEO & CSR 2008: Ιδιαίτερα επιτυχής η φετινή, δεύτερη διοργάνωση
Παρουσίαση: South-East Europe Banking Conference 2008
Αφιέρωμα - Ελληνικές τράπεζες: Οι εξωστρεφείς προηγούνται σε επιδόσεις
Συνέντευξη - Γιώργος Μιχελής: Η Ελλάδα θα τρέχει πίσω από τη ΝΑ Ευρώπη
Αφιέρωμα Τηλεπικοινωνίες: Στα "πακέτα" ποντάρουν οι εταιρίες
Αφιέρωμα Αγορά Φαρμάκου: Νέα δεδομένα από τη βιοτεχνολογία
Φάκελοι
Euromoney: Ασφαλιστές σε ρόλο risk managers
Euromoney: Διεθνείς αγορές εμπορευμάτων
¶ρθρο - Ενέργεια: Τρεις λόγοι για την ευφορία στην αγορά πετρελαίου
¶ρθρο - Αγορά καυσίμων: Κέρδη για τις μετοχές ενέργειας
¶ρθρο - Real Options: Πλοήγηση στην απόκρυψη αξίας
¶ρθρο - Έκθεση της Ernst & Young: Λιγότερες δημόσιες εγγραφές λόγω διεθνούς ύφεσης
Έρευνα: Επιφυλακτικοί οι καταναλωτές έναντι επιχειρήσεων και ΜΜΕ
Έρευνα - Εταιρικά αποτελέσματα 2007: Το ελληνικό επιχειρείν αντιστάθηκε στη διεθνή κρίση
Θέμα - Έργα υποδομής: Απαραίτητες οι ιδιωτικές επενδύσεις
Έρευνα - Ελλάδα: προηγείται σε υποδομή, υστερεί σε προσέλκυση επενδύσεων
Επενδυτικά θέματα
Έρευνα - Αγορά Αυτοκινήτου: Αύξηση 5% στις πωλήσεις Αύξηση 5% στις πωλήσεις
Θέμα - 7ο Συνέδριο Οικονομικών Διευθυντών KPMG:Σύγχρονες λύσεις σε σύγχρονα ζητήματα
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Επικοινωνία
Νέα της αγοράς
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site