Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιούλιος - Αύγουστος 2006                               Τεύχος 323

Ελληνικοί-Πολυεθνικοί Όμιλοι


Σε μια περίοδο που οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές αυξάνουν δραστικά τις θέσεις τους στους ελληνικούς ομίλους, αυτοί διεθνοποιούν ολοένα και περισσότερο τις εργασίες τους, επεκτεινόμενοι σε μια ευρεία σειρά χωρών


Διεθνή προσανατολισμό αποκτούν ολοένα και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, ο οποίος σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνά τα όρια της βαλκανικής, που για μια δεκαετία τουλάχιστον αποτέλεσε τη φυσική «προέκταση» εργασιών για το ελληνικό επιχειρείν.
Αρκετοί εγχώριοι όμιλοι διεκδικούν μελλοντικούς ρυθμούς ανάπτυξης προσπαθώντας να υποσκελίσουν τα ώριμα μερίδια της εσωτερικής αγοράς, κάποιοι όμως διαθέτοντας το «ικανό» προϊόν,  την απαραίτητη οργάνωση και τα κεφάλαια ανοίγονται στο εξωτερικό με φιλοδοξίες. Έτσι, παρά το μικρό και περιφερειακό μέγεθος της ελληνικής οικονομίας και κατ’ επέκταση των εγχώριων επιχειρήσεων, μια νέα γενιά πολυεθνικών εταιριών προστίθεται πλέον στις γνωστές ελληνικές εξαγωγικές βιομηχανίες.
Κορυφαίο παράδειγμα αυτής της τάσης είναι ο όμιλος Ιντραλότ, ο οποίος διεκδικεί στην τρέχουσα χρήση έργα συνολικού ύψους 14,2 δισ. ευρώ στο εξωτερικό, με στόχο την ενδυνάμωση της παρουσίας της στις διεθνείς αγορές. Συγκεκριμένα η εταιρία διεκδικεί στην Τουρκία έργο ύψους 800 εκατ. ευρώ, στη Μεγάλη Βρετανία 6,5 δισ. ευρώ, στη Νότια Αφρική 500 εκατ. ευρώ, στη Ρωσία 3 δισ. ευρώ, στην Ταϊβάν 3 δισ. ευρώ και στην Αυστραλία 400 εκατ. ευρώ.
Η επιχείρηση προσβλέπει ακόμη στην αύξηση της απήχησης των παιχνιδιών προκαθορισμένου στοιχήματος στις 13 χώρες, όπου ανέλαβε συμβόλαια λόγω και της διεξαγωγής του Μουντιάλ Ποδοσφαίρου στη Γερμανία.
Την τελευταία πενταετία η Intralot έχει αυξήσει σημαντικά το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά τυχερών παιχνιδιών έχοντας παρουσία και στις πέντε ηπείρους του πλανήτη, αναλαμβάνοντας 10 νέα έργα παγκοσμίως και πραγματοποιώντας δύο σημαντικές εξαγορές εταιριών στοιχημάτων σε Πολωνία και Τουρκία. Με 33 θυγατρικές, 8 γραφεία αντιπροσωπείας και περισσότερους από 2.700 εργαζόμενους σε 32 χώρες, με έσοδα 500 εκατ. ευρώ το 2005, η εταιρία κυριαρχεί στην αγορά της Ευρώπης, κατέχει σημαντική θέση στη Νότια Αμερική και έχει παρουσία σε Β. Αμερική, Ασία, Αφρική και Ωκεανία. Πρόσφατα η επιχείρηση ανέλαβε να υλοποιήσει το τρίτο κατά σειρά έργο στην Αμερική, ύψους 30 εκατ. ευρώ, καθώς αναδείχθηκε πρώτος μειοδότης σε διαγωνισμό που είχε προκηρύξει η Λοταρία της Πολιτείας του Αϊντάχο των ΗΠΑ για την προμήθεια του κεντρικού on line συστήματος λειτουργίας τυχερών παιχνιδιών. Σ’αυτή τη συμφωνία προστίθενται επίσης η πρόσφατη επέκταση στις Φιλιππίνες αλλά και η πιλοτική συμφωνία στη Γερμανία.
Στο Α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, ο όμιλος Ιντραλότ παρουσίασε αύξηση κερδών κατά 31,3% και πωλήσεων κατά 75,1%. Οι διεθνείς δραστηριότητες μάλιστα έχουν αρχίσει να αποσβένουν τα αρχικά κόστη εκκίνησης και να αποδίδουν βελτιωμένα αποτελέσματα, αποτελώντας το 72.5% των κερδών του Α’ τριμήνου.


Η πολυεθνική Νεοχημική


Μια άλλη περίπτωση νεόκοπης ελληνικής πολυεθνικής είναι ο όμιλος της Νεοχημικής, η οποία δραστηριοποιείται στο ευρύ φάσμα της χημικής βιομηχανίας και της παραγωγής για τρίτους. Εκτός από ισχυρές συνεργασίες και συμβόλαια παραγωγής, ο όμιλος ενισχύει το τελευταίο διάστημα τόσο την παραγωγική του δυναμικότητα όσο και το εμπορικό του δίκτυο στην Ανατολική Ευρώπη, εκμεταλλευόμενος τη ρευστότητα 68,5 εκατ. ευρώ που άντλησε μέσω της πρόσφατης διάθεσης πακέτου μετοχών της Lamda Detergent σε ξένους θεσμικούς επενδυτές.
Μετά την εξαγορά της βουλγαρικής εταιρίας παραγωγής απορρυπαντικών Macro B η διοίκηση της Νεοχημικής προχώρησε στην απόκτηση βάσης για επέκταση στην Πολωνία μέσω εξαγοράς τοπικής εμπορικής εταιρίας ενώ διερευνά τη σύναψη συμφωνίας απόκτησης παραγωγικής μονάδας της Henkel στη Ρουμανία και επέκτασή της στην αγορά της Ουκρανίας. Το εργοστάσιο της Henkel στη Ρουμανία αποτελεί αυτή τη στιγμή το μοναδικό ουσιαστικό ανταγωνιστή της Νεοχημικής στις βαλκανικές αγορές και με δεδομένο ότι στην ελληνική αγορά έχει ήδη πάρει από την πολυεθνική το συμβόλαιο παραγωγής για λογαριασμό της εκτιμάται ότι κάτι αντίστοιχο θα γίνει και στην Ρουμανία. Εξαγορά εταιρίας διερευνάται και στην Ουκρανία στην οποία όμως η Νεοχημική θα κληθεί να αντιμετωπίσει την Procter & Gable η οποία προχώρησε προ διετίας περίπου σε μεγάλη επένδυση παραγωγικής μονάδας στην τοπική αγορά.  Ουσιαστικά, η Νεοχημική επεκτείνοντας την παραγωγική της δραστηριότητα μέσω των συζητούμενων εξαγορών σε Ρουμανία και Ουκρανία θα επιδιώξει να αναλάβει για το σύνολο των αγορών του «ορθόδοξου τόξου» ( Ελλάδα, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία και Ουκρανία) συμβόλαια παραγωγής για λογαριασμό πολυεθνικών όπως οι Henkel και η Unilever.  Με δεδομένο ότι ο τζίρος των απορρυπαντικών στην παραπάνω περιοχή ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ για έναν πληθυσμό της τάξης των 100 εκατ. ανθρώπων ενώ για μια αγορά 10 εκατ. ευρώ όπως η ελληνική φθάνει στα 800 εκατ. ευρώ τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης είναι ιδιαιτέρως μεγάλα.
Ταυτόχρονα, θα μειώσει σημαντικά το κόστος παραγωγής της. Ήδη το εργοστάσιο στη Βουλγαρία ανέλαβε να παράγει τα ιδιωτικής ετικέτας απορρυπαντικά σκόνης με τα οποία τροφοδοτεί η Νεοχημική τις αλυσίδες super market σε Ελλάδα και Βαλκάνια ενώ η μονάδα της Αταλάντης παράγει μόνο για λογαριασμό των πολυεθνικών. Με τον τρόπο αυτό ο όμιλος εξασφαλίζει μεγαλύτερα περιθώρια και στα ιδιωτικής ετικέτας καθώς το μέσο εργατικό κόστος στην Βουλγαρία ανέρχεται στα 300 ευρώ το μήνα ενώ στην Ελλάδα στα 1.200 ευρώ. Το περιθώριο συμπίεσης με δεδομένο ότι το 70% του κόστους στα χημικά αφορά στην Α΄ ύλη είναι αρκετά σημαντικό ενώ υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς ημιαυτόματων γραμμών από την Αταλάντη στη Βουλγαρία, με εγκατάσταση σύγχρονων στην πρώτη.
Στον τομέα των Αγροχημικών η Νεοχημική ενισχύει αθόρυβα το χαρτοφυλάκιο αντιπροσωπεύσεων ξένων εταιριών που δραστηριοποιούνται κυρίως στα spesialist προιόντα, τα οποία εκτιμάται ότι θα κερδίζουν συνεχώς μερίδιο από τα commodities όσο προωθούνται οι επιταγές της Ευρωπαικής Ένωσης βάσει των δεσμεύσεων της GAP. Στην παραγωγή Α΄ υλών και διαλυτών  για  χρώματα η Νεοχημική στοχεύει στην ενίσχυση της παρουσίας της στην ρουμανική αγορά όπου ήδη προγραμματίζουν και την παραγωγική επέκτασή τους ελληνικές  εταιρίες – πελάτες της. Τέλος ενίσχυση της γκάμας και της παραγωγικής δυναμικότητας προωθεί και στον τομέα των καλλυντικών.


Motor Oil, Ελληνικά Πετρέλαια


Η Motor Oil ξεκίνησε –λόγω του τότε θεσμικού πλαισίου- τη δραστηριότητά της ως αποκλειστικά εξαγωγική εταιρία, με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα μεγάλο ποσοστό της παραγωγής της να κατευθύνεται στις αγορές του εξωτερικού. Στο πελατολόγιό της συγκαταλέγονται μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες, αλλά και οι Ένοπλες Δυνάμεις των Η.Π.Α.
Κεντρικός στόχος της διοίκησης των ΕΛ.ΠΕ. είναι η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας τους στις αγορές της Βαλκανικής. Στελέχη των ΕΛ.ΠΕ. βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τη σερβική κυβέρνηση, καθώς επίκειται η ιδιωτικοποίηση του 25% της τοπικής εταιρίας πετρελαιοειδών NIS, που εδώ και πολύ καιρό έχει μπει στο στόχαστρο της ελληνικής εταιρίας. Η προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού αναμένεται το φθινόπωρο και η τελική έκβασή του θα κρίνει πολλά για το μέλλον των ΕΛ.ΠΕ. Εκτός της Σερβίας, η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων έχει ρίξει το βάρος της στην ενίσχυση της εμπορικής της παρουσίας στα Σκόπια, όπου διαθέτει τρία ιδιόκτητα πρατήρια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, θα ενοικιαστούν και θα γίνει rebranding 10-12 υφιστάμενων πρατηρίων στα Σκόπια, τα οποία θα ενταχθούν στο τοπικό δίκτυο των ΕΛ.ΠΕ. Παράλληλα, θα επιδιωχθεί τα 17 πρατήρια των ΕΛ.ΠΕ. στη Σερβία να φτάσουν τα 80 μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, ενώ συνολικά στα Βαλκάνια και στην Κύπρο η εταιρία θα επενδύσει περίπου 100 εκατ. ευρώ μέχρι το 2010.


 ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΣ ΟΜΙΛΟΙ


Δύο αμερικανικές εταιρίες, έναντι τιμήματος 51,6 εκατ. ευρώ, πρόσθεσε στο δυναμικό του ο όμιλος Τιτάν στην Αμερική το 2005 ενώ ήδη βρίσκεται σε διαδικασία διεκδίκησης ισπανικού πολυθενικού ομίλου με αντένα και στη Λατινική Αμερική.  Συγκεκριμένα, η θυγατρική του ομίλου Titan America Llc εξαγόρασε τις αμερικανικές εταιρίες Metro Redi-Mix Company και Elbrecht Concrete, Inc. Μέσω των εξαγορών αυτών ο όμιλος ενισχύει ακόμη περισσότερο την παρουσία του στην αμερικανική αγορά, καθώς προσθέτει στο δυναμικό του πέντε νέες μονάδες παραγωγής έτοιμου σκυροδέματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί το 50% του τζίρου του ομίλου στην αμερικανική αγορά, ήτοι περίπου 300 εκατ. δολάρια. Η κίνηση αυτή αποτελεί μία ακόμη επένδυση η οποία θα οδηγήσει άμεσα στην αύξηση του τζίρου που προέρχεται από το εξωτερικό και ο οποίος υπολογίζεται ότι το 2006 θα φτάσει περίπου στο 45% του συνόλου. Οι δύο εταιρίες που αποκτήθηκαν πρόσφατα κατέχουν συνολικά πέντε μονάδες παραγωγής και δραστηριοποιούνται στις αναπτυσσόμενες περιοχές της Tampa και Ft. Myers της Φλόριντα.
Πέρα από τις κινήσεις επέκτασης, ο όμιλος απέδειξε και το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς ότι η κερδοφορία του αναπτύσσεται με θεαματικούς ρυθμούς. Τα καθαρά κέρδη της τσιμεντοβιομηχανίας αυξήθηκαν κατά 58% και ανήλθαν στα 43 εκατ. ευρώ, από 27 εκατ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 335 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 34% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2005.
Έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό διαθέτουν και οι εταιρίες του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ, οι οποίες  αυξάνουν συνεχώς την παρουσία τους στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα τα δύο τρίτα περίπου του κύκλου εργασιών να πραγματοποιούνται στο εξωτερικό, ενώ οι εξαγωγές του να αντιστοιχούν σε περίπου 8% των εξαγωγών της Ελλάδας.
Εκτιμάται δε ότι η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2007 θα έχει σημαντικά οφέλη για τον Όμιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται παραγωγικά στις χώρες αυτές, καθώς εκτιμάται ότι με την ένταξή τους, θα αναπτύξουν τις υποδομές τους και θα ενισχύσουν την εσωτερική τους αγορά.
Οι εταιρίες του Ομίλου συνεχίζουν να επενδύουν σε τεχνολογία και εξοπλισμό, με βασική επιδίωξη την αύξηση παραγωγικότητας, τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων.
Από τη λίστα των παραπάνω δεν θα μπορούσαν να εξαιρεθούν η Μαϊλλης, με ισχυρή παρουσία παγκοσμίως και ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά δευτερογενούς συσκευασίας, καθώς και η Πετζετάκις, η οποία παρά την αρνητική οικονομική εικόνα των τελευταίων χρόνων εξακολουθεί να διαθέτει παραγωγική και εμπορική θέση διεθνώς, υποστηρίζοντας τον «τίτλο» της πρώτης ελληνικής πολυθενικής.


 ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΟΥ ΕΛΚΟΥΝ ΤΟ ΞΕΝΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ


Το τελευταίο διάστημα η υψηλή ρευστότητα στο διεθνές χρηματοοικονομικό σύστημα, η οποία ψάχνει ευκαιρίες διοχέτευσης και αξιοποίησης, αλλά και η έντονη κινητικότητα σε ό,τι αφορά την επιχειρηματική τάση απορροφήσεων και συγχωνεύσεων έχει επηρεάσει τις εξελίξεις και στην ελληνική αγορά. Αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις είτε συμπορεύονται με ξένους ομίλους με όφελος την κοινή ανάπτυξη, είτε εκχωρούν μέρος του μετοχικού τους κεφαλαίου σε επενδυτικά κεφάλαια αποκτώντας δυναμική και κεφάλαια ανάπτυξης.
Στην πρώτη κατηγορία το πρώτο παράδειγμα ήρθε με τη συνεργασία της εισηγμένης Ρόκας με τον ισπανικό κολοσσό της «πράσινης» ενέργειας Iberdrola, η οποία κατέχει πλέον το 49,9% του ελληνικού ομίλου. Πέρα από τα επενδυτικά σχέδια  για εκμετάλλευση αιολικών έργων στην ελληνική αγορά, από κοινού οι δύο συνέταιροι σχεδιάζουν επέκταση σε βαλκανική και Τουρκία. Αντίστοιχο παράδειγμα αποτελεί και η στρατηγική συνεργασία Ιντρακόμ-Sistema στην ευρύτερη τηλεπικοινωνιακή αγορά της Ανατολικής αλλά και της αναπτυγμένης Δυτικής Ευρώπης.
Στο τομέα των εξαγορών ελληνικών επιχειρήσεων από επενδυτικά κεφάλαια μετά τη Forthnet, έχουμε την υπόθεση της Hyatt ενώ σε άλλο μοτίβο που υποστηρίζει όμως την τάση εξαγορών καλών επιχειρήσεων αποτελεί και η εξαγορά του βασικού κορμού της Γερμανός από την Cosmote, η οποία με τη σειρά της ενισχύει τη θέση της τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στην Ανατολική Ευρώπη.


ΔΙΕΘΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ


Παρά την συντριπτική εισαγωγική διείσδυση καταναλωτικών προιόντων στην ελληνική αγορά, αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις καταφέρνουν πλέον να διεθνοποιηθούν και να προσφέρουν για πρώτη φορά στον ξένο τελικό καταναλωτή επώνυμα προιόντα ίδιας παραγωγής.
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια οι ελληνικές «πολυεθνικές» περιορίζονταν σε βιομηχανίες πρώτων υλών (S&B Βιομηχανικά Ορυκτά), τσιμέντων (Τιτάν), πλαστικών σωλήνων (Α.Γ Πετζετάκις) , συσκευασίας (Μαϊλλης, Πλαστικά Θράκης). Ελάχιστες ήταν οι περιπτώσεις ελληνικών εταιριών που κατάφεραν να ανοιχτούν στα βαθιά νερά των ξένων αγορών με προϊόντα που απευθύνονται στο ευρύ καταναλωτικό κοινό με πλέον επιτυχημένη περίπτωση… εξαίρεσης τη Folli Follie.
Σημασία επίσης έχει το γεγονός ότι πλέον οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν εξάγουν απλώς προϊόν (π.χ. επώνυμα ελληνικά ποτά, ελαιόλαδο κ.λ.π.) εξαρτώμενες από τον τοπικό αντιπρόσωπο αλλά ελέγχουν το δίκτυο των πωλήσεών τους, εγκαθιδρύοντας θυγατρικές εταιρίες που παρακολουθούν τη διείσδυση των προϊόντων τους.
Το άνοιγμα των αγορών της Ανατολικής Ευρώπης παρείχε τη δυνατότητα σε σειρά ελληνικών επιχειρήσεων των κλάδων τροφίμων - ποτών, ένδυσης και καλλυντικών να διευρύνουν σταδιακά τις δραστηριότητές τους στις παραπάνω αγορές. 
Σήμερα, μια δεκαετία περίπου μετά από το πρώτο κύμα ελληνικών επενδύσεων στις παραπάνω αγορές, κάποιες ελληνικές επιχειρήσεις προωθούν προϊόντα ίδιας παραγωγής με μεθοδευμένο marketing και απευθύνονται πλέον σε μια περιοχή με πληθυσμό άνω των 400 εκατομμυρίων.
Σύμφωνα με τους παράγοντες του ελληνικού εμπορίου και της βιομηχανίας που δραστηριοποιούνται στις εν λόγω αγορές, η διείσδυση με ιδιοπαραγώμενα προϊόντα καθίσταται σ’ αυτή τη συγκυρία ευκολότερη, καθώς το λιανεμπόριο στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης είναι ακόμη «χαλαρό» χωρίς τις πιέσεις από τον ανταγωνισμό των μεγάλων ξένων αλυσίδων, ενώ τα περιθώρια κέρδους που απολαμβάνουν από την προώθηση δικών τους προϊόντων είναι σημαντικά υψηλότερα.
Τρίτος παράγοντας, είναι η εξειδίκευση των ελληνικών επιχειρήσεων και το γεγονός του ότι συν το χρόνω απέκτησαν τεχνογνωσία και ως εκ τούτου αποτελεσματικότητα.
Για πρώτη φορά στην ελληνική επιχειρηματική ιστορία καταναλωτικά προϊόντα ελληνικής ιδιοκτησίας κάνουν …διεθνή καριέρα δημιουργώντας τις προϋποθέσεις μετεξέλιξης των ελληνικών επιχειρήσεων σε ισχυρούς ομίλους ή έστω αξιοπρόσεκτες περιπτώσεις εξαγορών τα επόμενα χρόνια.
Το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο επώνυμων προϊόντων στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης διαθέτει η Coca Cola Τρία Έψιλον, συμφερόντων των οικογενειών Λεβέντη και Δαυίδ. Η ελληνικών συμφερόντων πολυεθνική πέρα από εμφιαλωτής και διανομέας των προϊόντων της The Coca Cola Company (Coca Cola, Fanta, Sprite, Powerade, Burn) διαθέτει σειρά από επώνυμα ιδιοπαραγώμενα προιόντα σε κάθε μια από τις αγορές που δραστηριοποιείται αξιοποιώντας το έτσι και αλλιώς μεγάλο δίκτυο πωλήσεών της.
Τα δικά της σήματα είναι κυρίως συγκεντρωμένα στους τομείς των χυμών και εμφιαλωμένου νερού με κάποια εξ αυτών να διατίθενται πλέον και σε περισσότερες από μια αγορές στην λογική αξιοποίησης του δικτύου πωλήσεων με προσθήκη συμπληρωματικών προϊόντων.  Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι το ελβετικό μεταλλικό νερό Valser την εταιρία παραγωγής του οποίου εξαγόρασε το 2002 η Coca Cola Τρία Έψιλον . Αξιοποιώντας το ισχυρό μερίδιό του  στην ελβετική αγορά (96%) και τη διεθνή απήχησή του η Coca Cola 3E άρχισε τη διάθεση του Valser και στη ρωσική αγορά. Στις 25 αγορές που δραστηριοποιείται η Coca Cola 3 Ε έχει ξεκινήσει την υπερτοπική διάθεση δικών της επώνυμων προϊόντων σε χώρες με κοινά χαρακτηριστικά. Έτσι στις βαλτικές δημοκρατίες διαθέτει τα τοπικά σήματα Linnuse, Pilskalna, Bajoru Gira και Kinley Limondas ενώ σε Ρωσία, Ουκρανία  και Λευκορωσία παράγει και διαθέτει τη σειρά χυμών Fruktime. Στην Ουκρανία η Coca Cola 3E διαθέτει και το επιτραπέζιο νερό Jurassic spring.
Στις αγορές των Βαλκανίων προχώρησε σε σειρά εξαγορών εταιριών παραγωγής και εμφιάλωσης νερού τα οποία προς το παρόν διατίθενται μόνο τοπικά. Έτσι στην  Βοσνία Ερζεγοβίνη διαθέτει το νερό Olimpija, στην Κρoατία το φυσικό νερό πηγής Bistra. Αντίστοιχα στη Ρουμανία διαθέτει τις μάρκες νερών Poiana Negri και Izvorul Alb καθώς και το ελαφρώς ανθρακούχο μεταλλικό νερό Dorna. 
Ισχυρό χαρτοφυλάκιο επώνυμων προϊόντων στον τομέα του εμφιαλωμένου νερού διαθέτει η ελληνικών συμφερόντων εταιρία και στην πολωνική αγορά. Στα φυσικά μεταλλικά, το ανθρακούχο Multivita και το μη ανθρακούχο Vita προστέθηκε το φυσικό νερό πηγής Kropla Beskidu ολοκληρώνοντας την γκάμα των προιόντων της.
Τέλος στην αγορά της Νιγηρίας η Coca Cola Τρία Έψιλον διαθέτει το εμφιαλωμένο νερό Eva με μερίδιο αγοράς 26%.
Επώνυμα προιόντα στις αγορές των βαλκανίων διαθέτει ήδη και ο όμιλος Δέλτα – Chipita. Πέραν των κρουασάν Chipita που διατίθενται στο σύνολο σχεδόν των αγορών της Νέας Ευρώπης η ομώνυμη εταιρία μέσω της κατά 95,7% θυγατρικής της Cream Line διακινεί εδώ και χρόνια σε Ρουμανία και Βουλγαρία σειρά προιόντων πραλίνας φουντουκιού υπό την επωνυμία Finetti.
Σειρά που διαθέτει μάλιστα ιδιαίτερα ισχυρά μερίδια ( 80% στη Ρουμανία και 60% στη Βουλγαρία) και πρόσφατα επεκτάθηκε και στην ελληνική αγορά με το λανσάρισμα σειράς σοκολατοειδών. Τόσο οι δυσκολίες που αντιμετώπισε μέχρι και το 2004 η Σαράντης στην πολωνική αγορά όσο και οι δυσχέρειες που αντιμετωπίζει η θυγατρική της Chipita στη Ρωσία δείχνουν ότι η επέκταση των δικτύων κρύβει ακόμη κινδύνους ιδιαίτερα για τις εκτός Ε.Ε. ή τροχιάς ένταξης αγορές.
Τα επώνυμα προιόντα που διαθέτει στην ελληνική αγορά πουλά και στις βαλκανικές αγορές η αλλαντοβιομηχανία Νίκας επεκτείνοντας σταδιακά την γκάμα της και σε σειρές με ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά ( γεμιστά λουκάνικα σε Βουλγαρία και Ρουμανία).
Ηδη από τη δεκαετία του ’90, ο όμιλος Σαράντη δημιούργησε  δίκτυα πωλήσεων αρχικά στις γειτονικές βαλκανικές αγορές και σε αυτές της Κεντρικής Ευρώπης (Τσεχία, Πολωνία) και επεκτείνεται πλέον σε Ουκρανία, Ρωσία και Τουρκία αναπαράγοντας το επιτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης των τελευταίων χρόνων.
Διατηρώντας τις στρατηγικές συμμαχίες με μεγάλους ομίλους (π.χ. Jhonson &Jhonson) για την προώθηση των προιόντων τους μέσω του δικτύου θυγατρικών του, ο όμιλος Σαράντη, επενδύει πλέον στην προώθηση των δικών του προιόντων, καθώς ήδη οι  πωλήσεις τους  διευρύνονται σημαντικά. Μόνο η σειρά «STR8» απέφερε πέρσι πωλήσεις 22,8 εκατ. ευρώ  από 14,6 εκατ. ευρώ το 2004, καταγράφοντας αύξηση 56% ενώ ενδεχομένως οι πωλήσεις του να φθάσουν και τα 40 με 50 εκατ. ευρώ ετησίως εντός της επόμενης πενταετίας με το άνοιγμα του δικτύου πωλήσεων της Σαράντης σε Τουρκία, Ρωσία και Ουκρανία. Η πολύ καλή πορεία της σειράς "STR8" κάνει την Σαράντης να εξετάζει άλλη μια επώνυμη σειρά ιδιοπαραγωγής της σε αρωματικά και προιόντα περιποίησης ενώ εξετάζεται και η δημιουργία προιόντος της  κατηγορίας Celebrity, με την επωνυμία δηλαδή γνωστού διεθνώς καλλιτέχνη.
Θεαματική επίσης πορεία στις διεθνείς αγορές με διείσδυση πέραν των ανατολικοευρωπαικών αγορών πραγματοποιούν πλέον οι εταιρίες φυσικών καλλυντικών φαρμακείου Κορρές και Apivita.   


 ΕΠΩΝΥΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ


Πέραν των προιόντων ωστόσο, η ελληνική επιχειρηματικότητα στήνει στη Νέα Ευρώπη και επώνυμα λιανικά δίκτυα, κατά τη λογική των πολυεθνικών αλυσίδων.
Mε στόχο την εξασφάλιση μελλοντικών ρυθμών ανάπτυξης και τη διεύρυνση του μεγέθους αγοράς στο οποίο απευθύνονται, οι εγχώριες επιχειρήσεις του τομέα του εμπορίου και των υπηρεσιών ακολουθούν στρατηγική επέκτασης στο εξωτερικό ή δημιουργίας θέσεων σε νέες αγορές.
Δεδομένου ότι η κάλυψη της εγχώριας αγοράς έχει εν πολλοίς ολοκληρωθεί ή τα μερίδια έχουν ωριμάσει, ο κύριος όγκος των προγραμματισμένων επενδύσεων κατευθύνεται στις αγορές των Βαλκανίων και της Νοτιονατολικής Ευρώπης ενώ σε κάποιες περιπτώσεις προωθούνται ακόμη… εξωτικότερα.
Αν και για κάποιες επιχειρήσεις επιχειρείται η αρχική διείσδυση, η εγκατάσταση των υποδομών και η ίδρυση των πρώτων πιλοτικών καταστημάτων τους, για κάποιες άλλες οι επεκτάσεις που προγραμματίζονται συντείνουν στην καθιέρωσή τους ως ελληνικές μεν, πολυεθνικές δε επιχειρήσεις.
Διαθέτοντας στο τέλος του 2005 δίκτυο 300 σημείων πώλησης σε Ασία και Ευρώπη, η εγχώρια πολυεθνική εταιρία Folli Follie, προετοιμάζεται για την τρίτη φάση ανάπτυξής της και τη μεσοπρόθεσμη είσοδό της στην αγορά των ΗΠΑ.
Ο κύριος όγκος των επενδύσεων σε δίκτυο και διαφήμιση ωστόσο αφορά στις ασιατικές αγορές και λιγότερο σε εκείνες της Ευρώπης, η οποία εμφανίζει συγκράτηση της κατανάλωσης. Στην Κίνα,  το δίκτυο πωλήσεων αριθμεί σήμερα 60 σημεία ενώ ο αρχικός στόχος για τη δημιουργία δικτύου 100 σημείων έως την Ολυμπιάδα του 2008, εκτιμάται ότι θα ξεπεραστεί.
Αποκτώντας τον πλήρη έλεγχο των ΚΑΕ ο όμιλος Folli Follie έχει ανακοινώσει και σχέδια διεθνοποίησής τους. Ειδικότερα, το σχέδιο, «εισόδου» της εταιρίας στον τουριστικό κλάδο προβλέπει τη ναύλωση αεροσκαφών Airbus της Ολυμπιακής Αεροπορίας - μέσω της προπληρωμένης αγοράς εισιτηρίων - τρεις πτήσεις την εβδομάδα από την Ελλάδα προς το Χόνγκ – Κόνγκ και από εκεί σε 22 πόλεις της Κίνας με ένα εισιτήριο.
Σε ό,τι αφορά την εμπορική δραστηριοποίηση των ΚΑΕ  εκτός συνόρων, ο κ. Τζώρτζης Κουτσολιούτσος αν και δηλώνει πως δεν υπάρχουν «ανακοινώσιμοι» στόχοι εν τούτοις συμπληρώνει ότι οι όποιες κινήσεις θα γίνουν εντός του 2006. Αναζητάτε επώνυμο διεθνές  brand από τον χώρο των ειδών πολυτελείας, το οποίο εκτός από υψηλά περιθώρια κέρδους και σχετική αναγνωρισιμότητα, να έχει περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.
Θα μπορούσε να είναι κάποια νέα επωνυμία που δεν έχει διεισδύσει ακόμη στις υπερ-καταναλωτικές αγορές της Ασίας και της Ιαπωνίας ή κάποια παλιά επωνυμία που η δυναμική της έχει «ατονήσει» και χρειάζεται επαναλανσάρισμα. Σύμφωνα με τον κ. Κουτσολιούτσο, η αναζήτηση αφορά σε εταιρία του χώρου των αξεσουάρ μόδας, η οποία δεν έχει επενδυτική υποστήριξη ή χρηματιστηριακή παρουσία «φωτογραφίζοντας» έτσι και το ύψος της εξαγοράς. Σε ό,τι αφορά δε την «εξαγωγή» ελληνικού επώνυμου προιόντος, η αναζήτηση αφορά διάφορους τομείς, ενώ το κριτήριο επιλογής είναι να φέρει έξυπνο concept, ελληνικό συμβολισμό και δυνατότητα διείσδυσης στις ξένες αγορές.


ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ


Συνέχεια στη βαλκανική  επέκταση μέσω ΙΚΕΑ επιδιώκει ο όμιλος Φουρλή, προσανατολιζόμενος κατ’ αρχάς στην αγορά της Σερβίας και της FYROM, διατηρώντας πάντοτε ανοιχτή τη διαπραγμάτευση και για την αγορά της Ρουμανίας. Η επέκταση της σύμβασης franchise με τη σουηδική πολυεθνική για την ανάπτυξη του concept καταστημάτων στη Βουλγαρία, προοιωνίζεται σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου Φουρλή, θετική εξέλιξη στις αναπτυξιακές επιδιώξεις του, οι οποίες περιλαμβάνουν την είσοδο στις παραπάνω χώρες σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Αν και οι αποφάσεις της διαπραγμάτευσης δεν αναμένονται εντός του 2006, διάστημα που ο όμιλος Φουρλή προετοιμάζει το άνοιγμα καταστημάτων ΙΚΕΑ  σε Ελλάδα και Κύπρο και την είσοδο στη Βουλγαρία, εν τούτοις η διοίκησή του εκτιμά ότι η σερβική αγορά θα αποτελέσει τον επόμενο κρίκο στην αλυσίδα των χωρών δραστηριοποίησης. Σημειώνεται πως επέκταση σε Ρουμανία και Βουλγαρία πραγματοποιεί ο όμιλος και μέσω του δικτύου λιανικής αθλητικών Intersport.
Έμφαση στις διεθνείς θυγατρικές του, μετά την προσάρτηση και των αγορών της Τουρκίας και της Κροατίας μέσω του σήματος Gant, δίνει ο όμιλος Notos Com Holdings για την προσεχή τριετία. Η δραστηριότητα του εξωτερικού για τον Όμιλο Notos Com ξεκίνησε το 1993 για να φθάσει σήμερα να αποτελεί το 3,5% των συνολικών πωλήσεων. Έχει παρουσία σε 18 χώρες έχοντας δημιουργήσει έναν γεωγραφικό τόξο που ξεκινά από την Κύπρο και φθάνει στην Πολωνία. Οι προοπτικές ανάπτυξης των δραστηριοτήτων του εξωτερικού είναι σημαντικές, δεδομένου ότι ήδη ο ρυθμός αύξησης των διεθνών πωλήσεων αγγίζει το 2005 το 30%.
Η διοίκηση του ομίλου έχει θέσει ως στόχο το άνοιγμα 4 με 5 καταστημάτων σε ετήσια βάση, ενώ σήμερα το δίκτυο λιανικής του Ομίλου Notos Com στο εξωτερικό απαρτίζεται από 48 σημεία πώλησης. Σε ό,τι αφορά τέλος τους οικονομικούς στόχους της διοίκησης του Ομίλου για τις αγορές του εξωτερικού είναι να αντιπροσωπεύουν το 10% των συνολικών πωλήσεων, έως το τέλος του 2008, έναντι 3,5% που είναι σήμερα.
Η Elmec Sport «ανοίγοντας» τις αγορές της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας με το σήμα Nike, φθάνει σήμερα να αντιπροσωπεύει μεγάλο αριθμό σημάτων ένδυσης στη ρουμανική αγορά, αποκτώντας μάλιστα ηγετικά μερίδια, ενώ προετοιμάζεται για τη δημιουργία ιδιόκτητου πολυκαταστήματος στο Βουκουρέστι.
Η Fashion Box διαθέτει ήδη δίκτυο στις αγορές των Βαλκανίων και της Κύπρου ενώ συνεργάζεται με την Elmec Sport για την ενίσχυση της παρουσίας της στη Ρουμανία. Η Ridenco, διαθέτει θυγατρικές σε Τουρκία, Κύπρο, Ανατολική Ευρώπη αλλά και Ιταλία, ενώ και άλλοι εγχώριοι παίκτες της ένδυσης εξετάζουν το ενδεχόμενο δημιουργίας καταστημάτων στις γειτονικές αγορές (π.χ. Sprider, Βάρδας). Επίσης, τα παρθενικά τους βήματα στο εξωτερικό αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν εντός του 2006 και άλλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου όπως η Jumbo, η Ηλεκτρονική Αθηνών, η Multirama κ.ά.


Της Πέννυ Κούτρα

  Περιεχόμενα
EDITORIAL 18 χρόνια περιοδικό «ΧΡΗΜΑ»
ΠPOTAΣEIΣ AΓOPAΣ: Επιχειρήσεις: Μπαίνοντας στην... τελική ευθεία των εξελίξεων
¶ρθρο: Πόσο ζοφερή είναι η οικονομική πραγματικότητα;
AΦIEPΩMA ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ-ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
AΦIEPΩMA ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
AΦIEPΩMA ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
AΦIEPΩMA ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ
AΦIEPΩMA Ελλάδα-Κύπρος
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ: Ανασκόπηση για το Μήνα Ιούνιο του 2006

 Όροι και προϋποθέσεις του site