Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Οκτώβριος 2008                              

AΦIEPΩMA ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ


ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ:
Η κρίση (μάλλον) δεν αγγίζει
τα δισεκατομμύρια των όπλων


Η φετινή έκθεση οπλικών συστημάτων ξηράς, θαλάσσης και αέρος με την επωνυμία Defendory 2008 ήταν διαφορετική από τα προηγούμενα χρόνια. Κι αυτό όχι μόνο διότι μετακινήθηκε από τον ΟΛΠ, όπου πραγματοποιούνταν επί 28 χρόνια και για πρώτη φορά στεγάστηκε στον εκθεσιακό χώρο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου στο Ελληνικό, αλλά κυρίως λόγω της συγκυρίας.


Του Μάκη Πολλάτου


Το μεγαλύτερο οικονομικό κραχ των τελευταίων δεκαετιών θεωρήθηκε ως ένα δυνάμει εμπόδιο για την επιτυχία της έκθεσης. Όπως αποδείχθηκε όμως, η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση δεν εμπόδισε τους εμπόρους όπλων της Ελλάδας και τις μεγαλύτερες βιομηχανίες κατασκευής οπλικών συστημάτων του κόσμου από το να συγκεντρωθούν στην Αθήνα για να διαφημίσουν παλαιά και νέα στρατιωτικά προϊόντα.
Στα πηγαδάκια μεταξύ των παρευρισκομένων στα καφέ του εκθεσιακού κέντρου, ήταν κοινή η παραδοχή πως τα επόμενα χρόνια οι πωλήσεις οπλικών συστημάτων θα περιοριστούν δραστικά ως αποτέλεσμα της επαπειλούμενης ύφεσης στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Η μάλλον ρεαλιστική προσέγγιση των επιχειρηματιών από το χώρο της αμυντικής βιομηχανίας και των αξιωματικών κλονίστηκε όταν μεταδόθηκε η πληροφορία ότι στο σχέδιο του προϋπολογισμού του ελληνικού κράτους για το 2009, έκθεση που συνέταξε ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Αλογοσκούφης, τα κονδύλια για την άμυνα είναι αυξημένα κατά 700 εκατ. ευρώ. Από μόνη της η είδηση αυτή ήταν ικανή να δημιουργήσει προσδοκίες στους αντιπροσώπους των αμυντικών βιομηχανιών ότι σύντομα θα ξεκινήσει η υλοποίηση του Ενιαίου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Αμυντικών Εξοπλισμών.
Για να μην δημιουργήσει την αίσθηση, όμως, ότι η κυβέρνηση προετοιμάζεται να ξεκινήσει προμήθειες όπλων, ο υπουργός Άμυνας απέφυγε να λάβει μέρος στη μεγάλη σύναξη των κατασκευαστών αμυντικού υλικού. Συνεργάτες του κ. Βαγγέλη Μεϊμαράκη έσπευσαν να αιτιολογήσουν την απουσία του λέγοντας ότι θα ήταν άκομψο να φωτογραφίζεται δίπλα σε πανάκριβα οπλικά συστήματα την ώρα που ο ελληνικός λαός αντιμετωπίζει με δέος την απροσδιόριστη οικονομική κρίση και φροντίζει απλώς να διασφαλίσει τις όποιες αποταμιεύσεις του.


Ενδεικτική παρουσίαση κυριοτέρων ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών


Η Ελλάδα «υποχρεώθηκε» να ξεκινήσει μια άτυπη κούρσα εξοπλισμών μετά τα γεγονότα του 1974 και την αυξανόμενη ένταση με την Τουρκία. Όπως αποδείχθηκε τα επόμενα 34 χρόνια, οι ελληνικές κυβερνήσεις αναγκάστηκαν να ξοδέψουν πολλά για να εφοδιάσουν τις ένοπλες δυνάμεις με σύγχρονα οπλικά συστήματα. Ήταν ο μόνος τρόπος, προκειμένου να ανακοπεί η μονομερής εξάρτηση από τις Ηνωμένες Πολιτείες που μέχρι τότε στήριζαν τον ελληνικό στρατό παραχωρώντας δωρεάν μεταχειρισμένο πολεμικό υλικό.
Για να προσεγγίσουμε τις προτεραιότητες, τα ενδιαφέροντα και τα πλεονεκτήματα των ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών, θα χρειαστεί να τις ομαδοποιήσουμε αναλόγως των υλικών που κατασκευάζουν και με βάση τις κυριότερες κατηγορίες, δηλαδή το φορητό οπλισμό, τα πυρομαχικά, τα οχήματα, τα μέσα νυκτερινής παρατήρησης, τα δίκτυα παραλλαγής και τα μέσα επικοινωνιών.


Φορητός οπλισμός


Η Ελληνική Βιομηχανία Όπλων (ΕΒΟ) ιδρύθηκε το 1977 με σκοπό να αναλάβει την εγχώρια παραγωγή των εκατοντάδων χιλιάδων τυφεκίων διαμετρήματος 7,62 χιλ. που ήταν απαραίτητα για τον εκσυγχρονισμό του φορητού οπλισμού του στρατού. Πράγματι η ΕΒΟ πάνω από μια 15ετία παρήγαγε περί τις 500.000 τυφέκια της σειράς G3. Κύριοι πελάτες της υπήρξαν ο Ελληνικός Στρατός και η Κυπριακή Εθνοφρουρά. Η συμπαραγωγή του τυφεκίου (ολοκληρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 90), ξεκίνησε με την εγχώρια παραγωγή λίγων κυρίων εξαρτημάτων και την εισαγωγή των υπολοίπων από τη Γερμανία αλλά έκλεισε με αντίστροφη κατάσταση. Συγκεκριμένα, η παραγωγή ξεκίνησε το 1979 με Ελληνική Προστιθέμενη Αξία (ΕΠΑ) περίπου 30% που με την πάροδο του χρόνου έφτασε στο 85%. Έτσι στο τέλος του προγράμματος όλα σχεδόν τα εξαρτήματα παράγονταν στην EBO και μόνο ένας πολύ μικρός αριθμός εισαγόταν από τη Γερμανία.
Τη δεκαετία του ‘80, η ΕΒΟ αναπτύχθηκε και πέρα από τη μονάδα στο Αίγιο, απόκτησε συγκροτήματα στη Μάνδρα Αττικής, το Λαύριο καθώς και εργοστασιακές μονάδες στην Κύμη και στην Ήπειρο. Έτσι επεκτάθηκε και σ΄ άλλους τομείς παραγωγής όπως, η γόμωση και η παραγωγή πυρομαχικών, η χύτευση μεταλλικών μερών και η παραγωγή στρατιωτικού ιματισμού και ατομικού εξοπλισμού.

Πυρομαχικά


Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 80 η ΠΥΡΚΑΛ ήταν ουσιαστικά η μόνη εταιρία που δραστηριοποιείτο στον κρίσιμο χώρο των πυρομαχικών. Την τελευταία 15ετία στο χώρο δραστηριοποιείται και η ΕΒΟ μετά την απόκτηση νέων εγκαταστάσεων και την επέκταση των δραστηριοτήτων της. Έτσι η δεκαετία του 90 βρήκε τις δύο εταιρίες να ανταγωνίζονται σε κάποιους τομείς μεταξύ τους και να επιδιώκουν να μοιραστούν την ούτως ή άλλως περιορισμένη πίτα παραγγελιών για νέα πυρομαχικά του ΕΣ.


Σήμερα είναι κοινό μυστικό ότι και οι δύο εταιρίες και ιδιαίτερα η ΠΥΡΚΑΛ προμηθεύει τον ελληνικό στρατό με πυρομαχικά σε τιμές κατά πολύ υψηλότερες της διεθνούς αγοράς. Μ’ αυτό τον τρόπο επιδιώκουν να καλύψουν τα υπέρογκα λειτουργικά τους έξοδα, το κόστος του υπεράριθμού προσωπικού τους και τέλος το κόστος της κακοδιαχείρισής τους και των κακών επιχειρηματικών επιλογών τους. Φυσικά τίποτα από τα παραπάνω δεν επιτυγχάνεται και απλά ένας φαύλος κύκλος υπερχρέωσης βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατά διαστήματα επιχειρεί κάποιες διορθωτικές κινήσεις και κυρίως αναθέτει νέες παραγγελίες με ασύμφορες τιμές σε μια προσπάθεια ύπαρξης παραγωγικού έργου.


Σήμερα οι ενοποιημένες πλέον ΕΒΟ και ΠΥΡΚΑΛ υπό την επωνυμία Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), βρίσκονται λίγο πριν την υλοποίηση σημαντικών προγραμμάτων πυρομαχικών που θα τους επιτρέψουν να εξέλθουν από την κρίση στο συγκεκριμένο τομέα. Το γιγαντιαίο για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα προμήθειας πυρομαχικών αρμάτων 120 χιλιοστών ύψους 139 εκατ. ευρώ αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία τόσο για την μεταφορά τεχνογνωσίας όσο και την επίτευξη υψηλής ΕΠΑ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται επίσης να παρουσιάσει η προμήθεια πυρομαχικών όλμων 120 χιλ. Η είσοδος του νέου διαμετρήματος σε υπηρεσία επιβάλλει στον ΕΣ που στερείται παντελώς τέτοιων πυρομαχικών να τα προμηθευτεί σε μεγάλες ποσότητες.

Οχήματα


Στο συγκεκριμένο τομέα, η όποια προσπάθεια ενίσχυσης της ελληνικής βιομηχανίας αφορά σχεδόν αποκλειστικά στην εταιρία ΕΛΒΟ (πρώην Steyr Ελλάς). Η εταιρία ανέλαβε από τα τέλη της δεκαετίας του ‘70, το έργο της σταδιακής αντικατάστασης του συνόλου των πεπαλαιωμένων βενζινοκίνητων οχημάτων που διέθεταν οι Ένοπλες Δυνάμεις.
Τη δεκαετία του ‘90, η ΕΛΒΟ βρήκε μια ακόμα καλή διέξοδο με την παραγωγή οχημάτων για την κάλυψη των αναγκών των κρατικών οργανισμών των μέσων μαζικής μεταφοράς. Δεν έπαψε όμως ποτέ να πιέζει για ανάληψη μεγάλου προγράμματος από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Έτσι το έτος 2000 της ανατέθηκε η σύμβαση παραγωγής 2.000 οχημάτων τύπου MB290GD και δύο χρόνια αργότερα ενεργοποιήθηκε η option της σύμβασης που αφορούσε σε άλλα 2.450 οχήματα. Οι παραδόσεις για τα τελευταία ολοκληρώθηκαν πριν από λίγους μήνες. Όμως στο μεταξύ χρονικό διάστημα χάθηκαν αρκετές ευκαιρίες για επιπλέον έργο. Οι πλέον χαρακτηριστικές είναι οι προμήθειες των οχημάτων VBL και Hummer. Και τα δύο προγράμματα αποτελούν παράδειγμα (προς αποφυγήν) κατάτμησης προμήθειας και απώλειας σημαντικής ΕΠΑ.
Το 1997, ο ΕΣ διαπίστωσε καθυστερημένα την ανάγκη προμήθειας ελαφρών τροχοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων κατά τη συμμετοχή δυνάμεών του στην επιχείρηση Alba στη γειτονική Αλβανία. Τότε προχώρησε εσπευσμένα στην προμήθεια 13 VBL για την κάλυψη των επιτακτικών αναγκών του. Οι συνολικές ανάγκες του για τέτοια οχήματα προσδιορίστηκαν αργότερα σε 450 τεμάχια, αριθμός επαρκής για την εγχώρια συμπαραγωγή του οχήματος. Η προηγούμενη εμπειρία της ΕΛΒΟ από τα προγράμματα παραγωγής των ΤΟΜΠ Λεωνίδας τις επέτρεπε να αναλάβει κατ’ ελάχιστον τη συναρμολόγηση και τη κατασκευή του θωρακισμένου κελύφους. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Μέχρι σήμερα, ο ΕΣ έχει παραγγείλει 241 τέτοια οχήματα με οκτώ διαφορετικές παραγγελίες. Είναι πολύ πιθανό στο μέλλον, να έχουμε και νέα παραγγελία  Όμως ακόμη και αν επιχειρηθεί να καλυφθεί το σύνολο των υπολοίπων αναγκών είναι προφανές ότι το ποσοστό της ΕΠΑ δεν θα φτάσει εκεί που θα μπορούσε με μια μαζική αρχική παραγγελία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διαδικασία προμήθειας των VBL, η ΕΛΒΟ δεν είχε καμία εμπλοκή. Αντίθετα, η εταιρία ενεπλάκη στις επανειλημμένες προμήθειες οχημάτων Hummer επιτυγχάνοντας στοιχειώδη ΕΠΑ. Τα τελευταία χρόνια ο ΕΣ προέβη σε πέντε διαφορετικές παραγγελίες οχημάτων διαφόρων τύπων και έχει προμηθευτεί ή παραγγείλει μέχρι τώρα 350 οχήματα. Φυσικά και εδώ η κατάτμηση μέσα από πέντε διαδοχικές παραγγελίες δεν επέτρεψε τη σημαντική εγχώρια ΕΠΑ. Το παράδοξο είναι στο ενδιάμεσο διάστημα εκτιμήθηκαν οι συνολικές ανάγκες σε τέτοια οχήματα και προσδιορίστηκαν σε κάτι παραπάνω από 1.000. Η υλοποίηση όμως μιας μαζικής παραγγελίας που θα λάμβανε σοβαρά υπόψη και την ΕΛΒΟ δεν προχώρησε και επιλέχθηκε η μέθοδος της κατάτμησης των παραγγελιών.
Θα πρέπει να γίνει απόλυτα αντιληπτό ότι με δρομολόγηση κατακερματισμένων προμηθειών μόνο οι διάφοροι έμποροι και μεσάζοντες μπορούν να είναι ικανοποιημένοι.


Μέσα νυκτερινής παρατήρησης


Η έναρξη των εξελίξεων στο συγκεκριμένο τομέα σηματοδοτήθηκε με τη δημιουργία στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 της εταιρίας Econ Optics. Η συγκεκριμένη εταιρία είχε αρχικά εξασφαλίσει άδεια συμπαραγωγής σειράς διοπτρών σκόπευσης της αυστριακής εταιρίας Swarovski αλλά σταδιακά επεκτάθηκε και στις νυκτερινές διόπτρες σκόπευσης–παρατήρησης. Κύριο προϊόν της Econ Optics που παράχθηκε σε σημαντικούς αριθμούς μέσα από διαδοχικές παραγγελίες είναι η γνωστή νυκτερινή διόπτρα τυφεκίου-πολυβόλου τύπου Ανδρομέδα, γνωστή κυρίως στον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ) ως διόπτρα Econ Optics. Οι επιχειρησιακές ανάγκες το 1990 είχαν προσδιοριστεί σε 14.000 συσκευές, αλλά τελικά δόθηκαν παραγγελίες μόνο για 2.500 περίπου μονάδες, οι οποίες και παρήχθησαν από την Econ Optics με αξιόλογη ΕΠΑ (Ελληνική Προστιθέμενη Αξία).
Η συγκεκριμένη εταιρία έκλεισε το 1996 λόγω πτώχευσης. Το 1997, εκμεταλλευόμενη μέρος του ανθρώπινου δυναμικού της Econ Optics, δημιουργήθηκε μια άλλη εταιρία με την επωνυμία Θαλής Αισθητήρες. Αυτή πρόσφατα μετονομάστηκε σε Θέων (Theon) Αισθητήρες. Η συγκυρία για τη νέα εταιρία ήταν και είναι περισσότερο ευνοϊκή. Τα τελευταία χρόνια, ο ΕΣ έχει αυξήσει σημαντικά το ενδιαφέρον του για την προμήθεια νυκτερινών συστημάτων σκόπευσης και παρατήρησης. Το μεσοδιάστημα μεταξύ της παύσης λειτουργίας της Econ Optics και της ανάληψης της πρώτης παραγγελίας από την τότε Θαλής, προσπάθησε και κάλυψε η ΕΑΒ εκτελώντας κατά βάση μία σημαντική παραγγελία και κάποιες μικρότερες. Η μεγάλη παραγγελία αφορούσε 800 διόπτρες τυφεκίων νυκτερινής σκόπευσης ενώ το σύνολο των διοπτρών και οργάνων νυκτερινής παρατήρησης που η ΕΑΒ έχει κατασκευάσει ανέρχεται σε 1.200 περίπου.
Τα τέσσερα τελευταία χρόνια, η Θέων Αισθητήρες κυριαρχεί πλέον στο χώρο και μονοπωλεί τις συμβάσεις προμήθειας νυκτερινών οργάνων παρατήρησης-σκόπευσης του ΕΣ. Το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ανατέθηκαν στην εταιρία τα παρακάτω κύρια προγράμματα:


α. Τον Ιούλιο του 2001: 470 νυκτερινά προσαρτήματα διόπτρας σκόπευσης Trijicon τυφεκίων M16A2, ύψους 3,668 εκατ. ευρώ.
β. Τα έτη 2001 και 2002: 978 περισκόπια νυκτερινής οδήγησης ερπυστριοφόρων Μ113 και Λεωνίδας. Το συνολικό ύψος των δύο συμβάσεων ανήλθε σε 12, 7 εκατ. ευρώ περίπου.
γ. Το 2003: 700 επιπλέον περισκόπια νυκτερινής οδήγησης ερπυστριοφόρων Μ113 και Λεωνίδας που αναμένεται να παραδοθούν στις αρχές του 2005.
δ. Το Νοέμβριο του 2003: 762 νυκτερινές διόπτρες πολυβόλων Minimi συνολικού κόστους 4,136 εκατ. ευρώ.
ε. Το Νοέμβριο του 2003: 82 νυκτερινά προσαρτήματα διόπτρας σκόπευσης ελεύθερου σκοπευτή τυφεκίων Barett 0,50΄΄, ύψους 1,150 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον των προγραμμάτων που ήδη αναφέρθησαν η εταιρία έχει υλοποιήσει ή υλοποιεί και αρκετά μικρότερα όπως τα 25 περισκόπια νυκτερινής οδήγησης των νέων αυτοκινούμενων πυροβόλων PzH 2000, τα 186 νυκτερινά περισκόπια των 170 αρμάτων Leopard 2HEL και των αρμάτων οικογενείας (περισυλλογής-γεφυροφόρα). Τα ανατεθέντα προγράμματα επέτρεψαν στην εταιρία να διεκδικήσει αντίστοιχα προγράμματα του εξωτερικού και ήδη κατέγραψε στο ενεργητικό της, δύο σημαντικές επιτυχίες. Προμήθευσε τον Ισπανικό στρατό με αριθμό νυκτερινών περισκοπίων για τα τροχοφόρα TOMΠ Piranha και εξασφάλισε σύμβαση για την προμήθεια 350 νυκτερινών περισκοπίων οδήγησης ύψους 3,6 εκατ. ευρώ, για τα πρόσφατα αναβαθμισμένα Μ113 του Αυστραλιανού Στρατού.
Ο ΕΣ αντιλαμβανόμενος την εξαιρετικά καθοριστική σημασία των νυκτερινών επιχειρήσεων έχει εκπονήσει μεγαλεπήβολο πρόγραμμα προμήθειας νυκτερινών οργάνων σκόπευσης-παρατήρησης, ύψους άνω των 30 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα ο ΕΣ σχεδιάζει να προμηθευτεί περί τις 12.000 διόπτρες νυκτερινής σκόπευσης για τα νέα τυφέκια διαμετρήματος 5,56 χιλ. που θα εισαχθούν σε χρήση καθώς και για τα πολυβόλα MAG και MG3, τα πολυβόλα βομβίδων 40 χιλ. και για τα νέα τυφέκια ελεύθερου σκοπευτή που επίσης σχεδιάζει να προμηθευτεί. Τέλος, προτίθεται να προμηθευτεί 400 επιπλέον περισκόπια νυκτερινής οδήγησης για ερπυστριοφόρα Μ113, προκειμένου να καλύψει το σύνολο των αναγκών του.


Δίκτυα παραλλαγής


Τα μέσα παραλλαγής στην Ελλάδα είναι ταυτόσημα με ένα και μόνο όνομα, αυτό της εταιρίας Valpak που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στις αντίστοιχες προμήθειες του Ελληνικού Στρατού. Ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ‘80, αλλά δραστηριοποιήθηκε ενεργά μετά το 1987. Η πρώτη μεγάλη παραγγελία του ΕΣ δόθηκε το 1988 και αφορούσε 54.000 τεμάχια δικτύων παραλλαγής που προσέφεραν προστασία στο ορατό και το υπέρυθρο φάσμα. Η προστιθέμενη ΕΠΑ που επιτεύχθηκε ανήλθε περίπου στο 40%. Το 2000 ανατέθηκε στην εταιρία, νέα παραγγελία αυτή τη φορά για 6.700 τεμάχια και το έτος 2002 δόθηκε πρόσθετη παραγγελία για επιπλέον 2.000 τεμάχια. Τα νέα δίκτυα παρέχουν προστασία και από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία (ραντάρ). Η ΕΠΑ που επιτεύχθηκε στα σύγχρονα αυτά δίκτυα ξεπέρασε το 72%.
Η εταιρία εκτός από αποκλειστικός προμηθευτής του ΕΣ έχει επιτύχει και σημαντικές εξαγωγικές επιτυχίες. Σημαντικός πελάτης της είναι ο στρατός της Σερβίας. Συγκεκριμένα οι Σέρβοι λίγο πριν τις νατοϊκές επιδρομές του 1999 προμηθεύτηκαν μεγάλο αριθμό δικτύων από τη Valpak, τα οποία και χρησιμοποίησαν για την παραλλαγή του βαρέος οπλισμού τους με εκπληκτικά αποτελέσματα. Τα νατοϊκά αεροσκάφη εντόπισαν μόλις 13 άρματα από ένα σύνολο 300 περίπου. Το 2002, η εταιρία εξασφάλισε μια πρόσθετη παραγγελία και πάλι από το Σερβικό στρατό αξίας 2,5 εκατ. ευρώ.
Πελάτης της Valpak είναι και η Κυπριακή Εθνοφρουρά. Πελάτες του εξωτερικού όπως είναι οι ένοπλες δυνάμεις της Σλοβενίας, η Ιταλική πολεμική αεροπορία και ο στρατός του Ομάν. Η εταιρία, συμμετέχει επίσης ως υποκατασκευαστής σε προγράμματα που αναλαμβάνει η General Dynamics.
Τέλος, στην Ελλάδα σύγχρονα δίκτυα παραλλαγής της εταιρείας προμηθεύτηκαν εκτός από το Στρατό Ξηράς, το Πολεμικό Ναυτικό και η Πολεμική Αεροπορία. Στις τελευταίες συμβάσεις προμήθειας νέων κύριων οπλικών συστημάτων και συγκεκριμένα για τα 24 αυτοκινούμενα πυροβόλα PzH 2000 και τα 170 νέα άρματα μάχης Leopard 2HEL, τα δίκτυα παραλλαγής είναι της ελληνικής Valpak. Οι επιμέρους συμβάσεις ανατέθηκαν στην εταιρία από τον κύριο προμηθευτή στα πλαίσια της υποχρέωσης επίτευξης ΕΠΑ. Συγκεκριμένα, η σύμβαση προμήθειας δικτύων παραλλαγής των Leopard 2HEL ξεπέρασε το ένα εκατ. ευρώ.


Μέσα επικοινωνιών


Στο χώρο των μέσων επικοινωνιών από πλευράς ελληνικής βιομηχανικής υποδομής κυριαρχούν δύο ονόματα: η ΕΑΒ και η Intracom. Η δεύτερη δείχνει να έχει αποκτήσει σημαντικό προβάδισμα. Τη τελευταία δεκαετία ανατέθηκαν μια σειρά προγραμμάτων συμπαραγωγής στις δύο αυτές εταιρίες τα κυριότερα από τα οποία ήταν:


- Το έτος 1998: σύμβαση με την Intracom για την προμήθεια 3.800 σταθμών ασυρμάτου τύπου ΤRC 9200-3 της οικογενείας PRG-4 ύψους 41 εκατ. ευρώ περίπου.
- Το έτος 2003: σύμβαση με την Intracom για την προμήθεια 6.000 επιπλέον σταθμών ασυρμάτου τύπου ΤRC 9200-3 της οικογενείας PRG-4 ύψους 112,2 εκατ.ευρώ.
- Το έτος 2003: Σύμβαση με την Intracom για την προμήθεια 541 σταθμών ασυρμάτου HF/SSB τύπου ΤRC 3600-3 ύψους 13,6 εκατ. ευρώ.
- Το έτος 1998: Σύμβαση με την ΕΑΒ για την κατασκευή 13.500 φορητών σταθμών ασυρμάτου της Βρετανικής εταιρίας Racal τύπου PRM-420B. Το Φεβρουάριο του 2000 δόθηκε μια επιπρόσθετη παραγγελία που αφορούσε σε άλλα 7.000 τεμάχια του ιδίου τύπου συνολικής αξίας 32,3 εκατ. ευρώ. Η ΕΠΑ που επιτεύχθηκε ξεπέρασε το 50%.
   Η Intracom με δική της πρωτοβουλία ανέπτυξε τα τελευταία πέντε χρόνια ένα νέο ψηφιακό σύστημα ενδοεπικοινωνίας προοριζόμενο για οχήματα μάχης. Μάλιστα η εταιρία επιδίωξε και πέτυχε το σύστημα να εγκατασταθεί εξ αρχής στα 24 νέα αυτοκινούμενα πυροβόλα ΡzΗ 2000. Το νέο σύστημα έχει επίσης επιλεγεί να εγκατασταθεί και στα 170 νέα άρματα μάχης Leopard 2HEL. Το WISPR είναι ένα πρωτοπόρο σύστημα στη κατηγορία του, ενσωματώνει ψηφιακή τεχνολογία και διαθέτει σημαντικές προοπτικές επέκτασης μέσω της τεχνολογίας LAN (Local Area Network). Μοναδική ένσταση από πλευράς διαδικασίας αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο το σύστημα ουσιαστικά επιβλήθηκε στον ΕΣ, αφού ποτέ δεν δόθηκε στο χρήστη για να αξιολογηθεί διεξοδικά απ’ αυτόν. Έτσι σήμερα υφίστανται κάποιες μικρές παρατηρήσεις που αφορούν κυρίως στην εργονομία του και η εταιρία θεωρεί ότι μπορεί να εξαλείψει. Το γεγονός αυτό δεν μπορεί να απομειώσει τη σημασία της ανάπτυξης από ελληνική εταιρία ενός τέτοιου συστήματος το οποίο σταδιακά μπορεί να εγκατασταθεί σε χιλιάδες μέσα μάχης (άρματα, ΤΟΜΠ, ΤΟΜΑ, κ.λπ.).
Τα προγράμματα συμπαραγωγής στο χώρο των μέσων επικοινωνιών όσο μεγάλα και να είναι, δεν δημιουργούν μακροπρόθεσμη αισιοδοξία. Απαιτείται οι ελληνικές εταιρίες να αναπτύξουν τα δικά τους συστήματα. Η ψηφιοποίηση του πεδίου της μάχης δημιουργεί νέες μεγάλες ευκαιρίες. Η Intracom δείχνει να το αντιλήφθηκε, έστω και καθυστερημένα. Πρέπει μέσα από διεθνείς συνεργασίες να βρεθεί μπροστά από τις εξελίξεις για να καλύψει αποτελεσματικά τις μελλοντικές εγχώριες ανάγκες που θα είναι μεγάλες. Τα νέα άρματα Leopard 2HEL θα φέρουν σύγχρονο ΣΔΕ (Σύστημα Διοίκησης και Ελέγχου), το «Ηνίοχος» της γερμανικής Rheinmetall Defence Electronics. Είναι προφανές ότι την επόμενη δεκαετία κάθε όχημα μάχης θα εξοπλιστεί με αντίστοιχο σύστημα που θα συνοδεύεται με σταθμό ασυρμάτου υψηλών επιδόσεων διαβίβασης όγκου ψηφιακών δεδομένων. Η ευκαιρία δεν πρέπει να πάει χαμένη.


Deals στη φετινή Defendory


Σε ό,τι αφορά σε συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν ή ακόμη και υπεγράφησαν κατά τη διάρκεια της Defendory, οι πληροφορίες είναι ακόμη συγκεχυμένες.
Το βασικό –αν όχι το μοναδικό- «deal» του υπουργείου Άμυνας έχει να κάνει με την «ουρά» παλαιότερου προγράμματος απόκτησης τεσσάρων πυραυλακάτων τύπου Super Vita που προέβλεπε option αγοράς ακόμη δύο ΤΠΚ. Οι τέσσερις πρώτες πυραυλάκατοι βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία με το Πολεμικό Ναυτικό.
Δύο μέρες μετά τη λήξη της έκθεσης Defendοry, το βρετανικό ναυπηγείο Vosper Thornycoft και τα ελληνικά ναυπηγεία Ελευσίνας (όπου θα κατασκευασθούν τα σκάφη) ανακοίνωσαν την υπογραφή της συμφωνίας, προϋπολογισμού περίπου 140 εκατ. ευρώ.
Το επόμενο διάστημα, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, το ελληνικό υπουργείο Άμυνας αναμένεται να υπογράψει με το ρωσικό αντίστοιχο υπουργείο τη διακρατική συμφωνία για την προμήθεια 419 ρωσικών τεθωρακισμένων οχημάτων τύπου BMP-3 που εκτιμάται ότι θα κοστίσουν περίπου 1,2 δισ. ευρώ.


 

  Περιεχόμενα
Editorial
Επενδύσεις Προτάσεις Αγοράς
Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ - South-East Europe Investment Conference 2008
Αφιέρωμα: Asset Managemnet
Αφιέρωμα: Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Αφιέρωμα: Αμυντική Βιομηχανία
Αφιέρωμα: Αγορά Διαδικτύου
Επικαιρότητα
Φάκελοι
¶ρθρο: Προβλέπονται συγχωνεύσεις ευρωπαϊκών τραπεζών
Αποκλειστικότητα Euromoney - Πώς τα κατάφερε η Goldman Sachs:Στη διαχείριση κινδύνου "παίζει μπάλα" μόνη της
Αποκλειστικότητα Euromoney: Η κρίση των ακινήτων, γόνιμο έδαφος για τα Κρατικά Επενδυτικά Κεφάλαια
¶ρθρο: Η μετάβαση στα ΔΠΧΠ και η επίδρασή της στις εταιρίες του κλάδου τεχνολογίας του ΧΑ
Έρευνα της Stat Bank: ¶νω των 11 δισ. ευρώ ο τζίρος της αγοράς αυτοκινήτου
Έρευνα: Βιομηχανία "δύο ταχυτήτων" η ελληνική τουριστική αγορά
Επενδυτικά Θέματα
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Νέα της Αγοράς
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site