Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Νοέμβριος 2008                              

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Διαφωνία... κυρίων, μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζιτών

Την καταλληλότητα
των εργαλείων στήριξης
της οικονομίας κρίνει η αγορά
 
Αν κάτι δεν έχει αλλάξει δραστικά την ώρα που το ΧΡΗΜΑ βρισκόταν στο τυπογραφείο, τότε το κρατικού πακέτο στήριξης του τραπεζικού συστήματος θα χρησιμοποιήσουν μόνο οι... κρατικές τράπεζες! Οι περισσότερες άλλες δήλωσαν είτε ότι δεν έχουν ανάγκη ενίσχυσης, είτε ότι θα το σκεφθούν λίγο παραπάνω και θα δουν αν θα λάβουν κρατική υποστήριξη της ρευστότητάς τους ή όχι.
Η «συμφωνία κυρίων», λοιπόν (για χρήση του «πακέτου» από πάντες, εκόντες άκοντες), που είχε ακουστεί ότι υπήρχε μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζών, προφανώς δεν υφίσταται. Ειδικά, μάλιστα, από τότε που η κυβέρνηση επέμεινε στην υποχρεωτική χρήση και των τριών σκελών της ενίσχυσης, ήτοι και της αύξησης κεφαλαίου, με κρατικό επίτροπο στο ΔΣ των τραπεζών και με περιορισμό στις αποδοχές των διευθυνόντων τους...
Διαφωνία με τους κυβερνητικούς χειρισμούς εξέφρασαν και άλλοι κύκλοι της αγοράς, όπως οι εκπρόσωποι των χρηματιστών και οι εκπρόσωποι των λιανεμπορικών επιχειρήσεων. Παρά ταύτα, οι επενδυτές της Σοφοκλέους μάλλον λάμβαναν θετικά σήματα στο τέλος του Οκτωβρίου και στην αρχή του Νοεμβρίου, οπότε και είχαν επιδοθεί σε αγορές...




Οι τράπεζες, το «πακέτο» και η φημολογία


Το εντελώς ακαθόριστο πεδίο αφήνει σαφέστατα περιθώρια για άκρατη
φημολογία και για εκμετάλλευση αυτής της φημολογίας στο Χρηματιστήριο


Του Στέφανου Κοτζαμάνη


Αίσθηση προκάλεσαν τα όσα είπε ο κ. Ανδρέας Βγενόπουλος για το σχέδιο στήριξης των τραπεζών, σε συνέντευξη Τύπου που είχε συγκαλέσει με αφορμή τη δημιουργία του Ιδρύματος Marfin. Ανεξάρτητα από τις όποιες ίδιες σκοπιμότητες είχε, ας δούμε πώς έχουν τα πράγματα και το ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν:
Πρώτον, η κυβέρνηση που έχει δηλώσει κατ' επανάληψη ότι το τραπεζικό σύστημα της Ελλάδας παραμένει ισχυρό, έρχεται η ίδια να προτείνει την ψήφιση ενός πακέτου στήριξης 28 δισ. ευρώ, πολύ πιο μεγάλο από πολλές-πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες (η Κύπρος για παράδειγμα δεν θα προχωρήσει σε κανένα πακέτο στήριξης).
Δεύτερον, καμία τράπεζα δεν έχει δηλώσει ότι έχει πρόβλημα ρευστότητας και μάλιστα όσες έχουν δημοσιεύσει αποτελέσματα εννεαμήνου εμφανίζουν υψηλά κέρδη, κ.λπ. Αντίθετα, ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος δήλωσε στη Βουλή ότι αργά ή γρήγορα, όλες οι τράπεζες θα κάνουν χρήση του πακέτου στήριξης... Πώς λοιπόν μετά από όλα αυτά, η αγορά να μην αμφιβάλλει και να μην αμφισβητεί...
Τρίτον, επειδή η κατάσταση είναι ομιχλώδης και το ενδεχόμενο ύψος των κεφαλαιακών αναγκών ασαφές, το καλύτερο θα ήταν να ενισχυθούν μόνο οι τράπεζες που το έχουν ανάγκη. 'Aλλωστε, θα ήταν παράλογο τα λεφτά υπέρ των απόρων να τα μοιράζονταν όλοι οι Έλληνες...
Η πρώτη λοιπόν λογική διαδικασία θα ήταν να γίνουν «εδώ και τώρα» κάποια deals με σκοπό να μειωθούν οι «αδύναμοι κρίκοι» και έτσι τα χρήματα του πακέτου να δοθούν σε ορισμένες μόνο τράπεζες και -το κυριότερο- να μην κλείσουν οι τράπεζες την κάνουλα των δανείων προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.
Και όσο λοιπόν δεν προκύπτουν άμεσες λύσεις, τόσο οι ψίθυροι  παρατείνονται  και τόσο η φημολογία δίνει και παίρνει! Εκείνη η τράπεζα ή η άλλη έχει το μεγαλύτερο πρόβλημα; Αυτή θα δοθεί στην τάδε ή παρακαλάει να εξαγοραστεί από την δείνα;
Ας πάμε, λοιπόν, στην περίπτωση της Hellenic Postbank, η οποία από την μια πλευρά έχει αρκετές εκατοντάδες εκατ. ευρώ που λιμνάζουν στα ταμεία της (ή έστω τα έχει κατατεθειμένα στη διατραπεζική αγορά) και από την άλλη, πολύ πιθανό να οδηγηθεί σε αύξηση κεφαλαίου λόγω χαμηλού δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας. Και την ώρα που η κυβέρνηση λέει ότι το ΤΤ θα συνεχίσει αυτόνομα, άλλοι λένε για συγχώνευση με μεγάλη τράπεζα και άλλοι για απορρόφηση μιας μεσαίας. Μύλος...




Οι φορολογούμενοι να απολαύσουν
την υπεραξία του «πακέτου»


Του Αλεξανδρου Μωραϊτακη, Προέδρου του ΣΜΕΧΑ


Tο νομοσχέδιο για την ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος και των τραπεζών δεν προβλέπει μια σειρά πραγμάτων όπως:
> Η ενίσχυση των ελληνικών τραπεζών να γίνεται μέσα από αυξήσεις του μετοχικού τους κεφαλαίου. Το Δημόσιο, εκπροσωπώντας τους Ελληνες φορολογούμενους, να συμμετάσχει σε αυτές τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου ως επενδυτής εγγυώμενο τα αδιάθετα ακάλυπτα είτε με μετατρέψιμα ομόλογα, είτε με απευθείας μετοχική συμμετοχή. Οι Ελληνες φορολογούμενοι δικαιούνται να απολαύσουν οι ίδιοι την υπεραξία που θα επέλθει από την οικονομική ενίσχυση του Δημοσίου.
> Εξασφάλιση με επαρκή δημόσιο έλεγχο της μεταφοράς κεφαλαίων από το Δημόσιο μέσω των τραπεζών στην πραγματική ελληνική οικονομία. Οι τράπεζες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα κεφάλαια για παράδειγμα στην αγορά ιδίων μετοχών ή σε άλλες χρήσεις προς θυγατρικές τους στην Ελλάδα ή σε ανατολικές χώρες, εκτός της πολιτικής βούλησης του Ν/Σ.
> Μεταφορά της πτώσης των επιτοκίων από την ΕΚΤ και το Euribor αφού τη διατραπεζική αγορά εγγυάται το Δημόσιο στις ελληνικές επιχειρήσεις. Απαγόρευση αύξησης των spreads σε μεγαλύτερα επίπεδα από αυτά που βρίσκονταν πριν από την κρίση. Τυχόν εναρμονισμένες πρακτικές να ελεγχθούν από την αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού.
> Έλεγχο από επιτροπή του Δημοσίου και χρηστών τραπεζικών υπηρεσιών που διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, ενός λεπτομερούς business plan κάθε τράπεζας που θα προβλέπει και θα εξασφαλίζει τη χρησιμοποίηση των κεφαλαίων των φορολογουμένων στην πραγματική οικονομία.
> Πρόγραμμα με συγκεκριμένες αναπτυξιακές προτάσεις κάθε υπουργείου, με ταυτόχρονη μείωση λειτουργικού κόστους.
> Το κείμενο του Ν/Σ πρέπει να πάρει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να μην καταστρατηγείται ο υγιής ανταγωνισμός που λόγω σχετικών ελλείψεων θα συναντήσει ανυπέρβλητες δυσκολίες να πάρει τη σχετική έγκριση, εάν δεν γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις.
> Τα φορολογικά και άλλα κίνητρα που δόθηκαν μέχρι τώρα προς τις τράπεζες, όπως οι συγχωνεύσεις τραπεζών με ΑΕΕΧ, με μείωση φορολογικών συντελεστών 10% και 5% τα δύο πρώτα χρόνια, όχι μόνο δεν απέδωσαν θετικά, αλλά έβλαψαν όλο το περιβάλλον των Ελλήνων θεσμικών επενδυτών, το Χ.Α. και την πραγματική οικονομία.




Η κυβέρνηση να διώξει την ασάφεια


Του Θεόδωρου Βάρδα, Προέδρου του ΣΕΛΠΕ


Ο ΣΕΛΠΕ, σε σχέση με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο το οποίο αφορά στην εγγύηση των καταθέσεων μέχρι 100.000 ευρώ, δηλώνει τα εξής,
Συμφωνεί με τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Οικονομίας, ότι το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα είναι απόλυτα ασφαλές. Σήμερα η οικονομική επιστήμη και η εφαρμοσμένη οικονομική πολιτική, σε αντίθεση με το 1929, γνωρίζει πώς να αντιμετωπίζει διεθνείς οικονομικές κρίσεις σαν την σημερινή. Οι αποφάσεις των μεγάλων κρατών και οικονομικών οργανισμών για την επίλυση των οικονομικών προβλημάτων, τα οποία ανακύπτουν το αποδεικνύουν καθημερινά.
Η Κυβέρνηση, μαζί με την Ιρλανδία, πήρε πρώτη την σημαντική απόφαση να εγγυηθεί τις καταθέσεις και δικαιώθηκε άμεσα, αφού στην συνέχεια έσπευσαν να ακολουθήσουν και η Γερμανία και οι λοιπές Ευρωπαϊκές χώρες.
Η Κυβέρνηση όμως, όπως και η Ιρλανδία, οφείλει  να εγγυηθεί το σύνολο των αποταμιεύσεων όπως το υποσχέθηκε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, και όχι μόνο τις καταθέσεις έως 100.000 ευρώ. Στην περίπτωση του υπό ψήφιση νομοσχεδίου  δημιουργεί την εντύπωση στους αποταμιευτές ή ότι υπάρχει πρόβλημα για τις καταθέσεις άνω των 100.000 ευρώ ή ακόμα ότι δεν μπορεί να αποσύρει κάποιος χρήματα άνω των 100.000 ευρώ.
Το ελληνικό κράτος θα πρέπει κατά συνέπεια δια νόμου να εγγυηθεί το σύνολο των καταθέσεων για να αντιστρέψει την αρνητική καταναλωτική ψυχολογία και να οδηγήσει σε ομαλή ανάκαμψη την αγορά, η οποία βρίσκεται σε διαρκή πτώση. Πτώση η οποία και θα γίνεται διαρκώς μεγαλύτερη όσο περνάει ο καιρός και συνεχίζεται το κακό ψυχολογικό κλίμα.
Ένα οικονομικό περιβάλλον αβεβαιότητας, όσον αφορά στην ασφάλεια των αποταμιεύσεων, δεν μπορεί να αποτελέσει πλαίσιο ομαλής λειτουργίας της αγοράς και ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας. Θα υπάρξουν σοβαρές συνέπειες για τα έσοδα του υπό κατάθεση κρατικού προϋπολογισμού και η χώρα θα οδηγηθεί το 2009 σε ένα φαύλο κύκλο νέων ελλειμμάτων και νέων φόρων.
Επίσης, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα του Δυτικού κόσμου η οποία εν μέσω σοβαρής οικονομικής ύφεσης αυξάνει αντί να μειώνει την φορολογική επιβάρυνση, στην προσπάθεια συμμόρφωσης προς τις διατάξεις ενός Ευρωπαϊκού Συμφώνου Σταθερότητας, δημιουργήματος μιας άλλης εποχής, το οποίο σύντομα θα αυτοκαταργηθεί, αφού έχει ξεπερασθεί πλέον από την οικονομική πραγματικότητα.

  Περιεχόμενα
Editorial
Επικαιρότητα
Επενδύσεις Προτάσεις Αγοράς
Στιγμές από τη Σοφοκλέους
Αφιέρωμα: Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ
Αφιέρωμα: Σταθερή & κινητή τηλεφωνία
Αφιέρωμα: Αγορά Αυτοκινήτου
Αφιέρωμα: Λιανικό εμπόριο
Συνέντευξη - Ανδρέας Ταπραντζής: Να μετατρέψουμε τις "αναταράξεις" σε ευκαιρίες
Συνέντευξη - Μάκης Ιωάννου: Η τεχνολογία αποτελεί «όπλο» σε περίοδο κρίσης
Θέμα: Πρόγραμμα «Θησέας»
Αποκλειστικότητα Euromoney - Με αξιολόγηση ΑΑ+ και υγιή ρευστότητα:Ποιες ευρωπαϊκές τράπεζες ωφελούνται από την κρίση
Αποκλειστικότητα Euromoney : Μια νέου τύπου «καθίζηση» της παγκόσμιας αγοράς τιτλοποιήσεων
Ανάλυση - Πιάνουν "πάτο" οι αποτιμήσεις:Μεγάλο μέρος του κινδύνου έχει ήδη προεξοφληθεί
Ανάλυση - Παγκόσμια Πιστωτική Κρίση:Προσδοκάται ανάκαμψη στα μέσα του 2009
Έρευνα - Αξιολόγηση από την Hellastat:Μειώνεται η φερεγγυότητα των ελληνικών επιχειρήσεων
Φάκελοι - Πλαίσιο: «Δρόμος αντοχής και όχι sprint»
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Παρουσιάσεις
Νέα της αγοράς
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site