Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Νοέμβριος 2008                              

AΦIEPΩMA ΣΤΑΘΕΡΗ & ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ


Τηλεπικοινωνίες:
Αφιλόξενη για τους μικρούς
η αγορά της σταθερής τηλεφωνίας


Επιταχύνεται η διαδικασία περαιτέρω συγκέντρωσης στον κλάδο της σταθερής τηλεφωνίας, με τους «μικρούς» της αγοράς να οδηγούνται ο ένας μετά τον άλλο στο κλείσιμο μην μπορώντας να ανταποκριθούν στις αυξημένες δανειακές τους υποχρεώσεις. Στην κινητή τηλεφωνία, από την άλλη, γίνονται συνεχώς νέες και ενδιαφέρουσες κινήσεις, καθώς εκτιμάται ότι υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.


Του Μάκη Αποστόλου


Κομβικής σημασίας στις ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται στον κλάδο κρίνεται ο ρόλος της Deutsche Telekom ο οποίος ανέλαβε ουσιαστικά τα ηνία του ομίλου ΟΤΕ, καθώς οι Γερμανοί επιθυμούν σταδιακά να ξανακερδίσουν τους πελάτες που έχασαν τα προηγούμενα χρόνια από τους εναλλακτικούς παρόχους. Ωφελημένοι από τις ανακατατάξεις θα είναι ασφαλώς τόσο οι άλλοι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς (κυρίως Forthnet, Tellas και HOL), αλλά και οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας (Vodafone, Wind) που έχουν μπει γερά και στο χώρο της σταθερής.
Σε μία αγορά η οποία «χωράει» μόνο 4-5 παίκτες, οι εναλλακτικές εταιρίες τηλεπικοινωνιών επιδίδονται σε αγώνα... δρόμου για τη συγκέντρωση κεφαλαίων και τη διεύρυνση της πελατειακής τους βάσης. Οι δύο θέσεις είναι ήδη «κλεισμένες» από την Forthnet που βασίζεται στην κεφαλαιακή ισχύ των... εμίρηδων του Dubai και την Tellas του Αιγύπτιου μεγιστάνα Ναγκίμπ Σαουίρις.
Ο πόλεμος τιμών για μια καλύτερη θέση στην κατάταξη των εταιριών από πλευράς μεριδίων αγοράς, η διαρκής ανάγκη επενδύσεων εκ μέρους των εναλλακτικών παρόχων για την λεγόμενη φυσική συνεγκατάσταση με τον ΟΤΕ με σκοπό την παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών LLU (υπηρεσίες τηλεφωνίας πλήρως αποδεσμευμένες από τον ΟΤΕ), αλλά και η έλευση των εταιριών κινητής τηλεφωνίας στο πεδίο της σταθερής τηλεφωνίας, δημιούργησαν προβληματικές εταιρίες, οι οποίες βρέθηκαν με την πλάτη στο τοίχο και με τα ταμεία τους άδεια από κεφάλαια.
Στην αγορά αναπτύχθηκαν εταιρίες διαφόρων ταχυτήτων, με τον ανταγωνισμό ως είθισται να «σκοτώνει» τους μικρούς. Με τη θεωρία της επικράτησης στην αγορά τηλεπικοινωνιών όχι περισσοτέρων από 4-5 επιχειρηματικά σχήματα, να αρχίζει σιγά-σιγά να γίνεται πράξη, ο κλάδος εκ των πραγμάτων εισέρχεται σε μια περίοδο έντονων ανακατατάξεων και αλλαγής ισορροπιών δυνάμεων.
Πρόσφατα θύματα αυτής της θεωρίας ήταν η Lannet και εν συνεχεία η Altec Telecoms, που λόγω των διογκούμενων ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τον ΟΤΕ, η διοίκηση του Οργανισμού έδωσε εντολή να κλείσουν ένα σημαντικό μέρος των κυκλωμάτων διασύνδεσης, προκαλώντας μπλακ-άουτ σε χιλιάδες οικιακούς και εταιρικούς πελάτες.
Με τις συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές των εναλλακτικών παρόχων προς τον ΟΤΕ να ανέρχονται -σύμφωνα με τα λεγόμενα του προέδρου του Οργανισμού Παναγή Βουρλούμη από το βήμα της ΔΕΘ- σε 76 εκατ. ευρώ περίπου, το μήνυμα των Γερμανών προς τη διοίκηση περί μηδενικής ανοχής στους κακοπληρωτές, προοιωνίζεται και νέα «κανόνια» στην αγορά.

Οι Γερμανοί... ξανάρχονται»


Αλλαγές στον ελλαδικό χάρτη των τηλεπικοινωνιών φέρνει το ξεκαθάρισμα... λογαριασμών -με τις ευλογίες των Γερμανών της Deutsche Telekom- ανάμεσα σε ΟΤΕ και χρεωμένους στον Οργανισμό εναλλακτικούς παρόχους τηλεφωνίας και internet.
Η αιμορραγία εσόδων του Οργανισμού από την απώλεια 1 περίπου εκατ. πελατών τα τελευταία χρόνια, συνιστά εκ των πραγμάτων θέμα πρώτης γραμμής για την Deutsche Telekom, που αναλαμβάνει εντός των επόμενων εβδομάδων το μάνατζμεντ στον ΟΤΕ και όπως είναι απόλυτα φυσιολογικό, θα επιχειρήσει με κάθε τρόπο να ανακόψει την τάση φυγής των συνδρομητών του.
Τα πρώτα αντίμετρα του ΟΤΕ κατά του ανταγωνισμού που φέρουν και την… υπογραφή των Γερμανών μετόχων, προβλέπουν το τέλος εποχής της ελαστικής αντιμετώπισης των εναλλακτικών παρόχων και την υιοθέτηση αυστηρών κανόνων στους κακοπληρωτές. Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν στελέχη του ΟΤΕ, είναι πέραν κάθε λογικής, η τακτική εκ μέρους κάποιων παρόχων τηλεφωνίας της μείωσης των τιμολογίων σε υπερβολικά χαμηλά επίπεδα για εμπορική άγρα πελατών του ΟΤΕ και αύξηση των μεριδίων τους, χωρίς μάλιστα να είναι σε θέση να επωμισθούν το οικονομικό κόστος μιας τέτοιας πολιτικής και την ίδια ώρα να αφήνουν τα χρέη τους προς τον ΟΤΕ να διογκώνονται -ελπίζοντας- χωρίς συνέπειες.


ΟΤΕ
Στα 300,4 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα καθαρά κέρδη του ΟΤΕ στο α' εξάμηνο του 2008, από 277,5 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2007, παρουσιάζοντας αύξηση 8,3%. Την ίδια περίοδο, τα λειτουργικά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 527,8 εκατ. ευρώ, από 513,1 εκατ. ευρώ για το α' εξάμηνο του 2007, παρουσιάζοντας αύξηση 2,9%. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 3,128 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 2,2%.
Ειδικότερα για το β’ τρίμηνο του 2008, ο κύκλος εργασιών του Ομίλου ανήλθε στα 1.590,5 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 2,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2007. Η αύξηση αυτή αντικατοπτρίζει κυρίως τις ισχυρές επιδόσεις της κινητής τηλεφωνίας, καθώς και την αύξηση των εσόδων από:
- μισθώσεις κυκλωμάτων / data,
- πωλήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και
- παροχή υπηρεσιών, ιδιαίτερα από τη συνεγκατάσταση των παρόχων και την πρόσβαση στον τοπικό βρόγχο (LLU).
Τα Λειτουργικά Κέρδη του Ομίλου προ αποσβέσεων (EBITDA) κατά το Β’ τρίμηνο του 2008, αυξήθηκαν κατά 6,9% και ανήλθαν σε 581.8 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, το περιθώριο EBITDA ανήλθε στο 36,6%, 1.5 μονάδα πάνω από την αντίστοιχη περίοδο πέρσι, κυρίως λόγω των προσπαθειών για τον περιορισμό του κόστους σε όλες τις εταιρείες του Ομίλου και των ισχυρών επιδόσεων της κινητής τηλεφωνίας, που αναδεικνύεται και από το γεγονός ότι η COSMOTE Ρουμανίας κατέγραψε για πρώτη φορά θετικό EBITDA στο Β’ τρίμηνο 2008.
Αναφορικά με την ευρυζωνικότητα, σημειώνεται ότι ο ΟΤΕ, από το Δεκέμβριο του 2007 που ανακοινώθηκε η διάθεση μιας νέας ακόμα μεγαλύτερης ταχύτητας DSL έως 24 Mbps, προχώρησε στην επέκταση των υποδομών του σε όλες τις περιφέρειες ώστε σήμερα η ταχύτητα αυτή να είναι διαθέσιμη σε περισσότερα από 250 σημεία του δικτύου του, πανελλαδικά, εκ των οποίων τα 190 εκτός Αττικής. Αξίζει να αναφερθεί ότι ταχύτητες έως και 24 Μbps μπορούν να προσφερθούν σε περισσότερες από μισό εκατ. εγκατεστημένες πόρτες στο δίκτυο του ΟΤΕ. Οι ενεργές συνδέσεις στο δίκτυο του ΟΤΕ σήμερα ξεπερνούν τις 890.000.
Όπως είναι αναμενόμενο οι περισσότερες συνδέσεις λειτουργούν στις περιοχές Αττικής και Βορείου Ελλάδας (372.000 και 246.000 συνδέσεις αντίστοιχα), αφού εκεί βρίσκονται η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Ιδιαίτερα σημαντικό όμως είναι το γεγονός ότι, τόσο στην περιφέρεια Κρήτης και Νήσων όσο και στη περιφέρεια Νοτίου και Δυτικής Ελλάδας, υπάρχουν 120.000 και 148.000 ενεργές συνδέσεις ADSL αντίστοιχα, αριθμοί ιδιαίτερα ενθαρρυντικοί για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στην περιφέρεια. Στη ραγδαία αυτή διάδοση της ευρυζωνικότητας που παρατηρείται σε ολόκληρη την Ελλάδα έχουν συμβάλλει τόσο η εμπορική πολιτική του ΟΤΕ όσο και οι τεχνικές υπηρεσίες του, που εκτός από την ανάπτυξη του δικτύου ADSL του ΟΤΕ και τα δίκτυα κορμού της εταιρίας, εγκαθιστούν καθημερινά νέα συστήματα και ενεργοποιούν ευρυζωνικές συνδέσεις και LLU (τοπικούς βρόχους).


Forthnet


Η εταιρία ολοκλήρωσε με επιτυχία την εξαγορά του συνόλου των μετοχών των αλλοδαπών εταιριών NetMed Ν.V. και Intervision (Services) B.V. Για τη συναλλαγή αυτή η Forthnet ολοκλήρωσε με επιτυχία αύξηση κεφαλαίου 299,6 εκατ. ευρώ, συνάπτοντας μακροχρόνια δάνεια ύψους 245 εκατ. ευρώ. Η Forthnet κατέβαλε συνολικό τίμημα 491,65 εκατ. ευρώ. Τα κεφάλαια για την καταβολή του Ανταλλάγματος προήλθαν από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Forthnet, καθώς και από τη τμηματική έκδοση μακροπρόθεσμου ομολογιακού Δανείου ονομαστικής αξίας 200 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, οι κεφαλαιακές επενδύσεις της εταιρίας συνεχίστηκαν με εντατικούς ρυθμούς καθόλη τη διάρκεια του 6μήνου και ανήλθαν συνολικά για τη περίοδο σε 41,09 εκατ. έναντι 19,70 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2007. Σημαντικό μέρος των επενδύσεων (10,61 εκατ. ευρώ) αφορούν έργα τα οποία επιδοτούνται για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας, η Forthnet στο τέλος Αυγούστου  είχε αυξήσει περαιτέρω τους ενεργούς συνδρομητές ΑΠΤΒ σε 164.000 περίπου. Η υπηρεσία Forthnet 2play παρουσιάζει υψηλή ζήτηση και συνεισφέρει το 72% της ενεργής πελατειακής βάσης ΑΠΤΒ. Μάλιστα, καθώς σταθεροποιείται ο ρυθμός ενεργοποιήσεων των συνδέσεων ΑΠΤΒ, η εταιρία στρέφει το ενδιαφέρον της από τη μεταπώληση στην παροχή υπηρεσιών πάνω από την ιδιόκτητη υποδομή της. Τέλος, η Forthnet διαθέτει 89 καταστήματα με την επωνυμία της, σε περισσότερες από 45 πόλεις, ενώ έως το τέλος του 2008 τα εξειδικευμένα καταστήματα broadband θα έχουν αγγίξει τα 100.


Wind - Tellas


Η Wind Ελλάς ανακοίνωσε στα τέλη του καλοκαιριού τη συγχώνευση της με την Τellas. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, η συγχώνευση, η οποία υπόκειται σε συγκεκριμένες εγκρίσεις, θα ενισχύσει τις συνέργιες μεταξύ των δυο εταιριών, καθιστώντας παράλληλα την εταιρία έναν ολοκληρωμένο τηλεπικοινωνιακό φορέα στην Ελληνική αγορά. Η συγχώνευση θα προχωρήσει ύστερα από αύξηση κεφαλαίου της Tellas της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ, η οποία θα καλυφθεί ισόποσα από τους υπάρχοντες μετόχους. Η διαδικασία συγχώνευσης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2008, με την έγκριση της αρμόδιας Νομαρχιακής Αρχής.
Όπως επισήμανε ο κ. Σωκράτης Κομινάκης, διευθύνων Σύμβουλος της Wind Ελλάς, «η διαδικασία συγχώνευσης μεταξύ της Wind Ελλάς και της Tellas αντιπροσωπεύει ένα ακόμη βήμα στη διαδικασία πλήρους αναβάθμισης των υπηρεσιών μας κινητής και σταθερής τηλεφωνίας για τη δημιουργία ενός πραγματικά ανταγωνιστικού παίκτη στην Ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών. Επιβεβαιώνει επίσης την ισχυρή δέσμευση του μετόχου μας προς την ελληνική αγορά και την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της εταιρίας». Οι συνδρομητές της Tellas σήμερα υπολογίζονται γύρω στους 117.000.


Hellas On Line


Μία ακόμη θέση στην αγορά έχει ήδη «καπαρώσει» η HOL του ομίλου Κόκκαλη, που μπήκε στο Χρηματιστηρίου Αθηνών μέσω της Unibrain. Η HOL έχει αποφασίσει την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της κατά 150 εκατ. ευρώ, αύξηση η οποία όμως, έχει μετατεθεί χρονικά λόγω της δυσμενούς χρηματιστηριακής συγκυρίας. Ωστόσο, για την εξυπηρέτηση των αναγκών της, η διοίκηση της εταιρίας βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωση της διαδικασίας σύναψης νέου κοινοπρακτικού δανείου για τη χρηματοδότηση του συνόλου του βραχυπρόθεσμου δανεισμού της.
Κατά τη διάρκεια του α' εξαμήνου του 2008 οι επενδύσεις του ομίλου ανήλθαν σε 43,5 εκατ. ευρώ, φτάνοντας συνολικά τα 157 εκατ. ευρώ από τις αρχές του 2006,  καθώς η HOL συνεχίζει τη δυναμική επέκταση και βελτίωση του ιδιόκτητου δικτύου οπτικών ινών και της εξάπλωσης της αδεσμοποίητης πρόσβασης στον τοπικό βρόγχο, με στόχο την ενίσχυση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών και της μείωσης του λειτουργικού κόστους μέσω της περαιτέρω ανεξαρτητοποίησης της από τις δικτυακές υποδομές του ΟΤΕ.
Τα έσοδα Α' εξαμήνου του 2008 υπερδιπλασιάστηκαν, φτάνοντας τα 47,5 εκατ. ευρώ, το Α' εξάμηνο του 2008 από 20,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο, ενώ σημαντική ήταν η βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων. Τα μεικτά κέρδη ανήλθαν σε 3,4 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με 3,3 εκατ. ευρώ μεικτές ζημίες το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.
Η LLU πελατειακή βάση της εταιρίας ανέρχεται σήμερα σε 86.000 συνδρομητές, καθώς η Hellas Online εστιάζει στην αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόγχο (LLU) αξιοποιώντας τη δυναμική της αγοράς και το ισχυρό πλεονέκτημα που της προσφέρει το ιδιόκτητο, πανελλαδικά εκτεταμένο, δίκτυό της. O συνολικός αριθμός πελατών ευρυζωνικών υπηρεσιών ανήλθε σε 107.966 στο τέλος Ιουνίου 2008, σημειώνοντας άνοδο 87,1% σε ετήσια βάση, οδηγούμενος από την αύξηση των ενεργών πελατών LLU. Κατά τη διάρκεια του α’ εξαμήνου η HOL πραγματοποίησε 33.042 νέες συνδέσεις LLU πελατών με αποτέλεσμα η συνολική ενεργή LLU πελατειακή βάση της να ανέρχεται σε 65,3% των συνολικών πελατών ευρυζωνικών υπηρεσιών στο τέλος Ιουνίου 2008, από 8,7% την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.


On Telecoms


Τα ίδια βήματα με την HOL ακολούθησε η On Telecoms, χρησιμοποιώντας ως «όχημα» την εισηγμένη εταιρία Ζήνων, την οποία εξαγοράζει  με ανταλλαγή μετοχών. Με περίπου 77.000 συνδρομητές, η On φιλοδοξεί να μείνει… «ζωντανή» στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται στον κλάδο, αν και πληροφορίες από την αγορά, θέλουν την εταιρεία αυτή να μπαίνει αργά ή γρήγορα στο «άρμα» κάποιας μεγαλύτερης, αφού αντιμετωπίζει ήδη κάποιες οικονομικές πιέσεις...
Πάντως, στα μέσα Σεπτεμβρίου, η διοίκηση της On Telecoms διέψευσε κατηγορηματικά δημοσίευμα που ήθελε τον ΟΤΕ να είχε διακόψει τα κυκλώματά της. Μάλιστα επισημαινόταν ότι η On συναλλάσσεται με τον ΟΤΕ πάντοτε στα πλαίσια των κανονιστικών ρυθμίσεων και των καλών εμπορικών σχέσεων. Η σχετική ανακοίνωση κατέληγε μάλιστα με το ότι «η On Telecoms έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη δεκάδων χιλιάδων οικογενειών στην Αττική συνεχίζει τη μοναδική προσφορά της «triple play ή double play μέχρι το 2009», επεκτείνει το δίκτυο της, αναβαθμίζει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της προετοιμάζει και νέες εκπλήξεις και υλοποιεί κανονικά το επενδυτικό της πρόγραμμα που την έφερε στην πρωτοπορία της τηλεπικοινωνιακής αγοράς της χώρας μας».


Vivodi


Μια βαθμίδα πιο κάτω βρίσκεται η Vivodi που επιμένει να αναζητά αγοραστή-σύμμαχο, όντας δύσκολο να σταθεί μόνη της στην αρένα της εγχώριας αγοράς. Στην αγορά «έπαιξε» γερά το σενάριο συγχώνευσής της με την HOL, για την ώρα όμως οι όποιες συζητήσεις έχουν γίνει από τις δύο πλευρές, δεν έχουν καταλήξει σε κάποια συμφωνία. την παρούσα πλέον φάση, η εταιρία κατ΄ ουσίαν στηρίζεται στη μεγάλη οικονομική επιφάνεια των ιδιοκτητών της.
Την περίοδο αυτή, η εταιρία έχει εστιάσει τη στρατηγική της στη διάθεση του Quad by Vivodi, του πρώτου πακέτου τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που περιλαμβάνει υπηρεσίες γρήγορης πρόσβασης στο Διαδίκτυο, ψηφιακής τηλεόρασης, σταθερής αλλά και κινητής τηλεφωνίας. Στα άμεσα πλάνα της διοίκησης περιλαμβάνεται ο εμπλουτισμός του περιεχομένου που παρέχεται μέσα από τις υπηρεσίες ψηφιακής τηλεόρασης (IPTV) και κατά παραγγελία παρακολούθησης ταινιών (video on demand). Στο α’ εξάμηνο εκτιμάται ότι η εταιρία εξυπηρετούσε περισσότερες από 105.000 τηλεφωνικές γραμμές μέσω προεπιλογής φορέα, ενώ οι ευρυζωνικές συνδέσεις που έχει ξεπερνούν τις 30.000. Από αυτές, οι 6.500 αφορούν στο πακέτο cableTV by Vivodi, το οποίο περιλαμβάνει υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας, γρήγορης πρόσβασης στο Διαδίκτυο και ψηφιακής τηλεόρασης (triple play).


Μικροί στο... «κόκκινο» - ανησυχίες για νέα λουκέτα


Η είδηση ότι η Lannet, και τωρα η Altec Telecoms βρίσκονται στα πρόθυρα κατάρρευσης, αδυνατώντας να ανταποκριθουν στις υποχρεώσεις τους (κυρίως προς τον ΟΤΕ), φέρνει στην επιφάνεια τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ήδη οι εναλλακτικές εταιρίες τηλεπικοινωνιών.
Πέρσι, με συνολικό τζίρο ακριβώς 500 εκατ. ευρώ, οι 10 μεγαλύτεροι «εναλλακτικοί» είχαν ζημίες 155 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις τους έφθασαν τα 860 (!) εκατ. ευρώ. Νέες πρόσθετες ζημίες θα συσσωρεύσουν και φέτος, καθώς συνεχίζουν μεν να ροκανίζουν τα μερίδια αγοράς του ΟΤΕ, όχι όμως με το ρυθμό που θα τους επέτρεπε να βγουν σε κέρδη.
Στον κλάδο εκτιμάται ότι για να μπορέσει να επιβιώσει μια εταιρία τηλεπικοινωνιών, χρειάζεται 250-300 χιλιάδες οικιακούς πελάτες.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, με πρωτοβουλία του υφυπουργού Ανάπτυξης κ. Γιώργου Βλάχου και του γενικού γραμματέα καταναλωτή (ΓΓΚ) κ. Γιάννη Οικονόμου κλήθηκαν σε συνάντηση εργασίας στο υπουργείο Εμπορίου οι εκπρόσωποι των εταιριών παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.
Από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης στη συνάντηση συμμετείχαν ο ΓΓΚ κ. Γιάννης Οικονόμου και υπηρεσιακοί παράγοντες, ενώ από την πλευρά των εταιριών συμμετείχαν οι ΟΤΕ, Forthnet, On Telecoms, Tellas, Vivodi Telecoms, Hellas On Line, Net One, Cosmotelco και Teledome.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή παρουσίασε στις εταιρίες, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όπως καταγγέλλουν οι καταναλωτές και αφορούν κυρίως σε:
- Μη επαρκή προσυμβατική ενημέρωση.
- Μεγάλες καθυστερήσεις στη σύνδεση και στην ενεργοποίηση.
- Παροχή και χρέωση μη παραγγελθέντων υπηρεσιών.
- Μη παραλαβή αντιγράφου σύμβασης.
- Αμφισβητήσεις χρεώσεων.
- Ανεπαρκή εξυπηρέτηση στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών.
Ο κ. Γιάννης Οικονόμου τόνισε ότι, παρά το γεγονός της επιβολής πρόσφατα υψηλότατων προστίμων, η αγορά τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών εξακολουθεί να παρουσιάζει πολλά προβλήματα και ενημέρωσε τις εταιρίες πως η συνέχιση αυτής της κατάστασης δεν μπορεί να γίνει ανεκτή, προειδοποιώντας για την επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων. Επιπλέον, τόνισε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης είναι πρόθυμο να συμμετάσχει σε κάθε πρωτοβουλία αντιμετώπισης στρεβλώσεων στο ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας της συγκεκριμένης αγοράς.
Με αφορμή, τέλος, τη συνάντηση ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιώργος Βλάχος έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Είμαστε αποφασισμένοι να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο στον τομέα παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Οι εταιρίες κλήθηκαν, προκειμένου να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί. Είναι ξεκάθαρο ότι από εδώ και στο εξής αναλαμβάνουν εξ ολοκλήρου την ευθύνη. Εξαντλούμε τον διάλογο και την πίεση, όμως, μετά την απόφαση για πρόστιμα, η επόμενη παρέμβαση θα είναι επώδυνη για όσους συνεχίζουν να μην καταλαβαίνουν. Θα είναι, όμως, δίκαιη για τους καταναλωτές που μας στηρίζουν και στηρίζονται σε εμάς».


Κινητή Τηλεφωνία


Τη δυναμική του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας αποδεικνύουν για μία ακόμη φορά τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας της Focus Bari που παρουσίασε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας, Ξένια Κούρτογλου, στο πλαίσιο του 10ου διεθνούς συνεδρίου τηλεπικοινωνιών Info-Com World. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ Σεπτεμβρίου 2007 και Μαρτίου 2008 και δείχνει πως η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα ανέρχεται στο 91%.
Παρ' όλα αυτά υπάρχουν πολλά περιθώρια περαιτέρω ποιοτικής ανάπτυξης στον κλάδο, αφού οι προχωρημένοι χρήστες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα φτάνουν μόλις το 11%. Σύμφωνα με τη Focus Bari, υπάρχουν τρεις μεγάλες ομάδες χρηστών κινητών τηλεφώνων.
Η πρώτη είναι οι αδαείς που αντιπροσωπεύουν περίπου το 44% του συνόλου των χρηστών και χρησιμοποιούν τη συσκευή τους ως απλό τηλέφωνο, μόνο για εισερχόμενες και εξερχόμενες κλήσεις και δεν ενδιαφέρονται για άλλες υπηρεσίες. H δεύτερη είναι οι σύγχρονοι που αντιπροσωπεύουν το 45%. Πρόκειται για ανθρώπους που χρησιμοποιούν παραδοσιακές υπηρεσίες όπως τα SMS και ο προσωπικός τηλεφωνητής και για τους οποίους το κινητό τηλέφωνο είναι χρήσιμο και απαραίτητο εργαλείο, καθώς και αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους. Υπάρχουν οι προχωρημένοι που χρησιμοποιούν πιο προηγμένες υπηρεσίες και για τους οποίους το κινητό τηλέφωνο είναι προέκταση του εαυτού τους, αντιπροσωπεύοντας το 11% του συνόλου των χρηστών κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα.
Ένα δεύτερο σημαντικό στοιχείο για την πορεία του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας είναι το γεγονός πως ο κλάδος στηρίζεται στις νεαρότερες ηλικιακές ομάδες μιας που η χρήση του κινητού στις ηλικίες 18 έως 24 ετών φθάνει στο 99% και στις ηλικίες 25 έως 34 ετών στο 98%. Επίσης το ποσοστό των παιδιών ηλικίας 7 έως 12 ετών, που διαθέτουν κινητό, προσεγγίζει το 21%, ενώ στην κατηγορία 10 έως 12 ετών φθάνει στο 32%. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός πως το 18% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δεν χρησιμοποιεί σταθερό τηλέφωνο παρά μόνο κινητό και όπως δείχνουν τα στοιχεία το ποσοστό αυτό συνεχώς αυξάνεται. Από την άλλη πλευρά το 51% των Ελλήνων χρησιμοποιεί κάποιο πακέτο καρτοκινητής σύνδεσης, το 44% έχει πρόγραμμα συμβολαίου, ενώ υπάρχει και ένα 6% που έχει και τα δύο.


Σύμφωνα με πληροφορίες, το μερίδιο της Cosmote στην Ελλάδα σε νέες συνδέσεις έχει αυξηθεί σε 53% το δεύτερο τρίμηνο του έτους από 49% πέρσι και 35% το 2006, τη χρονιά της εξαγοράς. Εκτιμάται πως η Γερμανός συνεισέφερε το 58% των νέων συνδέσεων της Cosmote ο 2007, ενώ ο αριθμός των μεικτών νέων συνδέσεων (1,6 εκατ.) δείχνει ότι το δίκτυο αύξησε την παραγωγικότητά του κατά 60%.
Στελέχη της μεγαλύτερης εταιρείας κινητής τηλεφωνίας στην ελληνική αγορά υποστηρίζουν ότι μετά την εξαγορά της Γερμανός το μερίδιο αγοράς της Cosmote στην Ελλάδα έχει φτάσει το 40% (από 36,8% στο τέλος του 2006), ενώ ακολουθούν Vodafone με 33% και Wind με 28%.

Cosmote


Κατά το Β΄ τρίμηνο του 2008, ο Όμιλος Cosmote πέτυχε σημαντική περαιτέρω αύξηση των εσόδων, του περιθωρίου και της κερδοφορίας EBITDA.
Η Cosmote Ρουμανίας σημείωσε κατά το Β΄ τρίμηνο θετική κερδοφορία EBITDA, νωρίτερα του αναμενόμενου. Σταθερός μοχλός ανάπτυξης για τον Όμιλο παραμένει η Cosmote Ελλάδας, με την εταιρία να αυξάνει σταθερά το μερίδιο αγοράς της και να «κερδίζει» το σύνολο της αύξησης εσόδων στην αγορά κινητής, βελτιώνοντας παράλληλα το περιθώριο EBITDA. Το περιθώριο κερδοφορίας EBITDA συνέχισαν να ενισχύουν και η Globul στη Βουλγαρία και η AMC στην Αλβανία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιδόσεις αυτές επιτεύχθηκαν παρά τις σημαντικές προκλήσεις από το μακροοικονομικό, ανταγωνιστικό και ρυθμιστικό περιβάλλον. Τα τέλη διασύνδεσης μειώθηκαν στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία το Φεβρουάριο. Επίσης, το 2008 εισήλθαν νέοι πάροχοι στις αγορές κινητής τηλεφωνίας της Ρουμανίας και της Αλβανίας.
Ο Όμιλος προσέλκυσε συνολικά 942.000 νέους συνδρομητές κατά το Β’ τρίμηνο, με την πελατειακή του βάση να διαμορφώνεται σε πάνω από 17,4 εκατ. ενισχυμένη κατά 33% σε σχέση με πέρσι. Η αύξηση των πελατών ήταν ισχυρή σε όλες τις αγορές, με τη Ρουμανία να προσελκύει περισσότερους από 404 χιλιάδες συνδρομητές και την Ελλάδα περισσότερους από 392 χιλιάδες, παρά την ώριμη αγορά. Η Γερμανός συνεισέφερε το 62% των καθαρών νέων συνδέσεων του Ομίλου (εκτός Αλβανίας).
Ειδικότερα στην Ελλάδα, η Cosmote συνεχίζει να ενισχύει το μερίδιο αγοράς της, ενώ είναι η κύρια επωφελούμενη από την υπηρεσία φορητότητας. Το Β’ τρίμηνο του 2008, η Cosmote προσέλκυσε 39.000 καθαρές νέες συνδέσεις συμβολαίου και 353.000 καθαρές νέες συνδέσεις καρτοκινητής, διαμορφώνοντας το σύνολο της πελατειακής της βάσης στα τέλη του Β΄ τριμήνου σε 6,9 εκατ. (+22% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο). Οι συνδρομητές συμβολαίου στα τέλη του Β’ τριμήνου 2008 ανήλθαν σε 2,1 εκατ. (+9,5% σε σχέση με πέρσι), ενώ οι πελάτες καρτοκινητής διαμορφώθηκαν σε 4,8 εκατ. περίπου.
Κατά το Β΄ τρίμηνο, η Cosmote ενίσχυσε τον κύκλο εργασιών της κατά 4,5%, στα 455,4 εκατ. ευρώ, με τα έσοδα από υπηρεσίες (εξαιρουμένων των πωλήσεων συσκευών και άλλων εσόδων από μη τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες) να σημειώνουν αύξηση 5,2%, καθώς η εταιρία συνεχίζει να αξιοποιεί τις δυνατότητες του εμπορικού της δικτύου, το άρτιο τηλεπικοινωνιακό της δίκτυο, όχι μόνο 2G, αλλά κυρίως 3G και HSPA και την ανταγωνιστική τιμολογιακή της πολιτική.


Wind Hellas


Στις 9 Οκτωβρίου, η Marfin Investment Group, η Marfin Popular Bank και ο όμιλος Wind Ελλάς ανακοίνωσαν τη συμφωνία τους για μια ευρεία στρατηγική συνεργασία, προκειμένου να εκμεταλλευτούν από κοινού τις νέες ευκαιρίες ανάπτυξης στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και των ηλεκτρονικών τραπεζικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.
Η στρατηγική συνεργασία των τριών ομίλων βασίζεται στο κοινό τους όραμα για προσφορά υπηρεσιών σύγκλισης στις τηλεπικοινωνίες και την πληροφορική και στην ανάπτυξη εξελιγμένων τραπεζικών υπηρεσιών βασιζόμενες σε τεχνολογία κινητής τηλεφωνίας που θα τους επιτρέψουν να παίξουν κυρίαρχο ρόλο στην ανάπτυξη και τελικά να διαμορφώσουν νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών και τραπεζικών υπηρεσιών.
Με τη συνεργασία των ομίλων σε εμπορικό επίπεδο καθώς και στους τομείς μάρκετινγκ και τεχνολογίας, η συμφωνία επεκτείνεται σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών (σταθερή & κινητή τηλεφωνία, μετάδοση δεδομένων) αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της SingularLogic, θυγατρικής εταιρίας της MIG στην αγορά της πληροφορικής καθώς και τη δυναμική παρουσία των τριών ομίλων στη ΝΑ Ευρώπη.
Σήμερα ο όμιλος της Wind Ελλάς εξυπηρετεί στην Ελλάδα περισσότερους από 5,5 εκατ. πελάτες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, ως ολοκληρωμένος τηλεπικοινωνιακός φορέας μετά και την εξαγορά της Tellas, διαθέτοντας 400 καταστήματα Wind σε όλη την χώρα.
Οι επιχειρηματικές ευκαιρίες που θα επιδιώξουν από κοινού η Wind Ελλάς, η MIG και η MPB, στο πλαίσιο της στρατηγικής συμφωνίας τους, αφορούν στους εξής, κατ’ αρχάς, τομείς:
- δημιουργία κοινής προσφοράς τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και πληροφορικής για την αγορά των επαγγελματιών, καθώς και των μικρομεσαίων αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του ομίλου MIG και της MPB.
- δημιουργία εμπορικών προσφορών που θα αξιοποιούν επιμέρους brand εταιριών του ομίλου MIG
- συνέργιες σε τηλεπικοινωνιακές υποδομές, μέσω των εκτεταμένων σημείων παρουσίας της MIG και της MPB
- συνέργιες στη λιανική αγορά, μέσω δημιουργίας shop-in-shop και kiosk-in-shops, καθώς επίσης και διανομή των προϊόντων και υπηρεσιών των τριών ομίλων μέσω των δικτύων διανομής που διαθέτει κάθε όμιλος συνεργασία της Wind με τη MIG σε έργα Πληροφορικής της πρώτης
- παράλληλα, θα συνεργαστούν για τη δημιουργία υπηρεσιών mobile banking
Με την προώθηση αυτών και άλλων μελλοντικών πρωτοβουλιών οι εταιρίες αποκτούν τη δυνατότητα να αντλήσουν μεγάλα οφέλη μέσω υπαρχόντων ευκαιριών σε μια αγορά που απαιτεί όλο και περισσότερο σύγκλιση και καινοτομία στις λύσεις ICT.


Vodafone Hellas


Μείωση πωλήσεων αλλά και συρρίκνωση κερδών παρουσιάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα της ελληνικής θυγατρικής κυρίως εξαιτίας της αύξησης του ανταγωνισμού και της μείωσης των τιμολογίων.
Συγκεκριμένα, τα έσοδα της Vodafone Ελλάδας διαμορφώθηκαν στα 1,177 δισ. στερλίνες (από 1,202 δισ. στερλίνες το οικονομικό έτος 2007) με τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) να ανέρχονται στα 409 εκατ. στερλίνες (από 416 εκατ. στερλίνες) και τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη στα 234 εκατ. στερλίνες (από 243 εκατ. στερλίνες).
Οι νέες συνδέσεις της εταιρίας στην Ελλάδα στο τέλος Μαρτίου ήταν 22.000, ενώ η συνδρομητική βάση της Vodafone στη χώρα μας αριθμεί πλέον 5,46 εκατ. πελάτες. Μειωμένο ήταν, πάντως, και το μεικτό μέσο έσοδο ανά πελάτη (ARPU), το οποίο διαμορφώθηκε στα 21,6 ευρώ τον μήνα κατά το τρίμηνο Ιανουαρίου - Μαρτίου (από 22,9 ευρώ το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο), όταν το ARPU συμβολαίου ήταν στα 49,7 ευρώ (από 53,4 ευρώ) και το ARPU στην καρτοκινητή στα 8,4 ευρώ (από 8,9 ευρώ).


Νέα εποχή...


Στα 300 δισ. ευρώ υπολογίζεται το επενδυτικό κόστος που θα απαιτηθεί τα επόμενα χρόνια για τη μετάβαση στα νέας γενιάς δίκτυα (NGA από NGN) σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, δημιουργώντας μεγάλες ευκαιρίες για τις εταιρίες τηλεπικοινωνιακών και πληροφορικής και στη χώρα μας -καθώς παραμένει σε μία από τις χαμηλότερες θέσεις σε επίπεδο ευρυζωνικής διείσδυσης- αλλά και... «ναρκοπέδια» σε όσους δεν ελιχθούν ορθολογικά στις νέες συνθήκες.
Αυτό προέκυψε μεταξύ άλλων από το 10ο διεθνές συνέδριο τηλεπικοινωνιών info-comWord. Σύμφωνα με τον καθηγητή τηλεπικοινωνιών κ. Ιωάννη Τόμκο, οι συνδέσεις ADSL2+ φτάνουν στα όριά τους το έτος 2013, οπότε είναι μονόδρομος η ανάπτυξη νέων υποδομών, ενώ ως εφικτότερη λύση για την επιτυχή γεωγραφική κάλυψη της χώρας ενδείκνυνται οι ενσύρματες τεχνολογίες (Fiber to the Home, οπτικές ίνες, κ.ά). Επίσης, εκτιμάται ότι οι καινούργιες υπηρεσίες θα απαιτούν δίκτυα που θα ξεπερνούν τα 80 Mbps και, σε συνδυασμό με τη συνεχή αύξηση της κίνησης δεδομένων, προσανατολίζει τις μελλοντικές κατευθύνσεις των εταιριών, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι παγκοσμίως οι συνδέσεις σε νέες τεχνολογίες που προσφέρουν μεγαλύτερη χωρητικότητα και ταχύτητα εμφανίζουν ραγδαία ανάπτυξη και αυτό γίνεται φανερό στις ασιατικές αγορές, όπου οι Fiber to the Home συνδέσεις ξεπερνούν αυτές της ADSL (π.χ. Κορέα και Χονγκ Κονγκ).
Ετήσιο κέρδος 8%-9% και απόσβεση της επένδυσης σε 10 χρόνια-έναντι 17 χρόνια που προέβλεπαν οι αρχικές μελέτες- αναμένεται να επιφέρουν τα έσοδα που θα προκύψουν από το τέλος διαθεσιμότητας και της διάθεσης του παθητικού εξοπλισμού στο χρήστη, στην Εταιρία Ειδικού Σκοπού, η οποία και θα αναλάβει τη διαχείριση του δικτύου «Fiber to the Home».


Το DSL φθάνει στο τέλος του...
... έρχονται οι οπτικές ίνες (FTTH-Fiber To The Home)


To Fiber to the Home (Οπτική μέχρι την Κατοικία) ή FTTH είναι μια FTTx τεχνολογία (δηλαδή μια αρχιτεκτονική σύνδεσης σε δίκτυο Οπτικών Ινών), στην οποία η οπτική ίνα φτάνει μέχρι το χώρο (κατοικίας ή εργασίας) του τελικού χρήστη.


 

  Περιεχόμενα
Editorial
Επικαιρότητα
Επενδύσεις Προτάσεις Αγοράς
Στιγμές από τη Σοφοκλέους
Αφιέρωμα: Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ
Αφιέρωμα: Σταθερή & κινητή τηλεφωνία
Αφιέρωμα: Αγορά Αυτοκινήτου
Αφιέρωμα: Λιανικό εμπόριο
Συνέντευξη - Ανδρέας Ταπραντζής: Να μετατρέψουμε τις "αναταράξεις" σε ευκαιρίες
Συνέντευξη - Μάκης Ιωάννου: Η τεχνολογία αποτελεί «όπλο» σε περίοδο κρίσης
Θέμα: Πρόγραμμα «Θησέας»
Αποκλειστικότητα Euromoney - Με αξιολόγηση ΑΑ+ και υγιή ρευστότητα:Ποιες ευρωπαϊκές τράπεζες ωφελούνται από την κρίση
Αποκλειστικότητα Euromoney : Μια νέου τύπου «καθίζηση» της παγκόσμιας αγοράς τιτλοποιήσεων
Ανάλυση - Πιάνουν "πάτο" οι αποτιμήσεις:Μεγάλο μέρος του κινδύνου έχει ήδη προεξοφληθεί
Ανάλυση - Παγκόσμια Πιστωτική Κρίση:Προσδοκάται ανάκαμψη στα μέσα του 2009
Έρευνα - Αξιολόγηση από την Hellastat:Μειώνεται η φερεγγυότητα των ελληνικών επιχειρήσεων
Φάκελοι - Πλαίσιο: «Δρόμος αντοχής και όχι sprint»
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Παρουσιάσεις
Νέα της αγοράς
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site