Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Νοέμβριος 2008                              

AΦIEPΩMA ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ


Λιανικό Εμπόριο:
Οι αλυσίδες «κρατούν» τις τιμές
για να αντιμετωπίσουν την κρίση


Δεν έχουν αισθανθεί ιδιαίτερη πίεση, λόγω της γενικότερης ανησυχητικής οικονομικής κατάστασης, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αντιθέτως, η ζήτηση έχει υποχωρήσει στα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, καθώς οι καταναλωτές δείχνουν να περιορίζονται στα αναλώσιμα. Και από αυτά, όμως, τείνουν να προτιμούν περισσότερο τα φθηνότερα, ιδιωτικού σήματος από τα επώνυμα. Ο ανταγωνισμός κρίνεται πλέον, σε μεγάλο βαθμό, στο πεδίο της... τιμής, την οποία οι ισχυρότερες αλυσίδες κρατούν χαμηλά, προκειμένου να αξιοποιήσουν θετικά, προς όφελος του μεριδίου τους στην αγορά, την τρέχουσα αρνητική συγκυρία.


Παράγοντες του κλάδου των σούπερ μάρκετ υποστηρίζουν πως η κάμψη των πωλήσεων κατά το τελευταίο τετράμηνο, που κυμάνθηκε μεταξύ 2% έως 3% σε μέσα επίπεδα, προηγήθηκε αφενός της εκδήλωσης της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης και αφετέρου, δεν εντάθηκε τον τελευταίο μήνα, που το θέμα της ύφεσης κυριαρχεί στα ΜΜΕ. Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, που δημοσίευσε το greekretail.gr, κατά το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, οι πωλήσεις σε αξία των τυποποιημένων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ποσοστό το οποίο ουσιαστικά δείχνει μικρή μείωση, αν συνυπολογιστεί η αύξηση του τιμαρίθμου κατά 4,7%. Από τα στοιχεία της IRI προκύπτει, επίσης, ότι οι μεγάλες αυξήσεις των πωλήσεων σε αξία σημειώθηκαν στους μήνες των μεγάλων ανατιμήσεων.
Παράγοντας του κλάδου επισημαίνει ότι κατά το τελευταίο τετράμηνο, σε μέσα επίπεδα, παρατηρείται μικρή κάμψη των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, της τάξης του 2% με 3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η κάμψη αυτή, όμως, δεν πρέπει να συσχετιστεί άμεσα με την εκδήλωση της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης, εφόσον είχε ήδη παρατηρηθεί πριν αυτή λάβει τις δραματικές διαστάσεις του τελευταίου μηνός. Διευκρινίζει, πάντως, πως αν οι δείκτες αποπληθωριστούν, το ποσοστό της κάμψης των πωλήσεων είναι ενισχυμένο, πράγμα εμφανές και από τα στοιχεία της ΕΣΥΕ για την εξέλιξη του λιανικού τζίρου τον Ιούλιο, δηλαδή επίσης πριν από την εκδήλωση της κρίσης.
Η πτωτική πορεία του τζίρου, η οποία έγινε ιδιαίτερα έντονη μετά τον Απρίλιο (σε αποπληθωρισμένες τιμές), θα συνεχιστεί μέχρι τουλάχιστον το τέλος του έτους. Επισημαίνεται ότι δεν έχει ακόμη καταγραφεί σε επίσημα στοιχεία η επίπτωση της επιδείνωσης του οικονομικού κλίματος κατά τον Οκτώβριο, στις πωλήσεις του συγκεκριμένου μήνα.


Ηλεκτρικά είδη και μίνι μάρκετ


Στην αγορά πιθανώς παρατηρείται συγκράτηση της ζήτησης, αλλά αυτό αφορά κυρίως στους κλάδους των αυτοκινήτων, των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, κ.λπ., όχι τόσο όμως στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Ανησυχία εκδηλώνεται από την πλευρά των προμηθευτών, στους οποίους ενδεχομένως η αγωνία για τον βαθμό επίδρασης της κρίσης στα ελληνικά νοικοκυριά είναι πιο έντονη, ωστόσο θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι οι πωλήσεις τους συμπιέσθηκαν λόγω του δυσμενούς κλίματος στα χρηματιστήρια.
Ενδιαφέροντα στοιχεία για την πορεία των πωλήσεων προκύπτουν από τις μετρήσεις της IRI. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας ερευνών, η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε αξία, σε ό,τι αφορά στα τυποποιημένα προϊόντα, σημειώθηκε στα μεγάλα καταστήματα και τα υπέρ μάρκετ, ενώ σημαντική ήταν και η αύξηση πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικού σήματος. Ιδιαίτερη επίπτωση της κρίσης στις πωλήσεις τους φαίνεται πως έχουν τα μικρά σούπερ μάρκετ, από τα οποία κυρίως απορροφούν μερίδια τα καταστήματα discount. Οι μεγάλοι του κλάδου δείχνουν να αντιστέκονται στην κρίση με προσφορές και προωθητικές ενέργειες.
Για τις πωλήσεις σε όγκο υπάρχουν μόνο εκτιμήσεις, λόγω της δυσκολίας υπολογισμού τους βάσει μιας ενιαίας μονάδας μέτρησης. Οι εκτιμήσεις, λοιπόν, αναφέρουν πτώση του όγκου πωλήσεων κατά 1% το εννεάμηνο του 2008.


Οξύς ανταγωνισμός στη λιανική ηλεκτρικών


Oι «παίκτες» της εγχώριας λιανικής αγοράς ηλεκτρικών καλούνται να μοιραστούν μια «πίτα», που σε αξία ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ τα μερίδια που κατανεμήθηκαν μετά την εμπορική αποχώρηση Κορασίδη από την αγορά φαίνεται ότι επαναδιαπραγματεύονται, αφενός λόγω της εξαγοράς του ομίλου από τη MIG και αφετέρου λόγω των κινήσεων τόσο των μεγάλων του κλάδου (Κωτσόβολος, Ηλεκτρονική, Media Markt και προσφάτως Saturn) όσο και των μικρότερων, οι οποίοι συνεταιρίζονται αλλά και επανεκτιμούν τις δυνάμεις τους.
Οι φετινές εξελίξεις κινητοποιούν αφ' ενός όσους προγραμματίζουν ανάπτυξη, επισπεύδοντας επενδύσεις και ανησυχούν τους μικρότερους, οι οποίοι συζητούν τη δημιουργία συμμαχιών τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στη δυνατότητα μαζικών αγορών.
Στη φάση αυτή, οι μεν Κωτσόβολος και Media Markt διαθέτουν, εκτός από τη συγκεκριμένη τοποθέτησή τους στην αγορά, τόσο την κεφαλαιακή όσο και την εν γένει υποστήριξη μεγάλων πολυεθνικών ομίλων ενώ η Ηλεκτρονική  κάνει σχέδια επέκτασης στο εξωτερικό, αλλά και εξόχως υγιά χρηματοοικονομική βάση, που της επιτρέπει να προωθήσει την ανάπτυξή της, η Ράδιο Κορασίδης ενισχύεται κεφαλαιακά από τη MIG, ενώ σε λιγότερο ευνοϊκή θέση βρίσκονται οι υπόλοιπες συνεταιριστικές και πολυμετοχικές εταιρίες του κλάδου, οι οποίες ωστόσο διατηρούν σεβαστό μερίδιο αγοράς της τάξης του 40%, το οποίο εποφθαλμιούν οι μεγαλύτεροι παίκτες.


Διαφαίνονται ανακατατάξεις


Οι επαφές και οι ζυμώσεις μεταξύ των αλυσίδων συνεχίζονται στη λιανική των ηλεκτρικών, δημιουργώντας κλίμα που προοιωνίζεται ανακατατάξεις. Η συνεργατική Εxpert, εκτός από το να εισέλθει στο Χρηματιστήριο μέσω της εταιρίας «Εικόνα-Ηχος», είχε επαφές με την Electronet για συνεργασία σε «επίπεδο κοινών αγορών». Η Electronet συζητούσε επίσης με τη ΣΕΗΟΣ, η Κορασίδης δεν κινείται επιθετικά προς τους μεγαλύτερους του κλάδου, αλλά δεν κρύβει ότι την ενδιαφέρουν τα συνοικιακά καταστήματα, που ως επί το πλείστον ανήκουν σε συνεταιρισμούς της εγχώριας αγοράς. Εξάλλου και ενώ οι ξένοι όμιλοι, Dixons και Μedia Markt ήδη τρέχουν με γρήγορους ρυθμούς, τη δυνατότητα εξαγοράς και εισόδου στην ελληνική αγορά διερεύνησε και ο γαλλικός όμιλος CESA, ο οποίος παλαιότερα είχε επαφές με την Κορασίδης.
Παράλληλα, θέση στην ευρωπαϊκή αγορά αναζητεί και η μεγαλύτερη αλυσίδα παγκοσμίως, η αμερικανική Best Buys, η οποία ήδη εισήλθε στην Κωνσταντινούπολη με τρία καταστήματα και ψάχνει ευκαιρίες εισόδου στην Ευρώπη μέσω εξαγορών.
Την πρώτη πίεση από τη σταδιακή επάνοδο της Ράδιο Κορασίδης δέχθηκαν οι μικρότεροι και περιφερειακοί παίκτες, αφού το βασικό σχέδιο ανάπτυξης της αλυσίδας περιλαμβάνει αρχικά τη στήριξη των υφισταμένων 54 καταστημάτων μεσαίου μεγέθους του δικτύου, το οποίο εδράζεται κυρίως στην περιφέρεια αλλά και σε γειτονιές των αστικών κέντρων, πλήττοντας έτσι τις επιχειρήσεις λιανικής ηλεκτρικών ειδών που ανήκουν σε συνεταιρισμούς και αλυσίδες, οι οποίες κινούνται σε αυτό τον χώρο, και με εμπορικό μοντέλο την επαφή με τον πελάτη.
Κρίσιμο, βεβαίως, σημείο παραμένει το κόστος λειτουργίας των καταστημάτων, αφού οι μικροί κατορθώνουν να το διατηρούν στο επίπεδο του 15%-28% επί του τζίρου ενώ οι αλυσίδες αγγίζουν το 22%-25% κατά μέσο όρο, η δυνατότητα μαζικών προμηθειών που μια οργανωμένη αλυσίδα μπορεί να επιτύχει, αλλά και η ρευστότητα και οι κεφαλαιακές δυνατότητες.
Σε ό,τι αφορά στη Ράδιο Κορασίδης, μετά την απόκτηση του 55,79% από την MIG (η οποία επίσης απέκτησε επίσης και το 58,78% της Elephant), επιχειρείται η περαιτέρω κεφαλαιακή της ενίσχυση μέσω νέας αύξησης κεφαλαίου. Στο δίκτυό της πρόκειται να ενσωματωθούν και τα 8 καταστήματα της αλυσίδας Βασιλάκης Α.Ε. στη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία είχαν αποκτηθεί από τον στρατηγικό επενδυτή και νυν διοικούντα τον όμιλο, κ. Ευαγγελάτο. Το επιχειρηματικό σχέδιο που θα εφαρμοστεί προβλέπει τη δημιουργία 29 νέων καταστημάτων τη διετία 2008-09, από τα οποία 25 θα είναι καταστήματα μεσαίου μεγέθους και 4 υπερκαταστήματα. Το 2008 οι πωλήσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ ενώ το 2009 εκτιμάται ότι θα ανέρχονται σε 350 εκατ. ευρώ. Σε επόμενη φάση δε θα εξεταστεί το ενδεχόμενο εισαγωγής της εταιρίας στο Χρηματιστήριο.


Κινήσεις των εγχωρίων ομίλων


Την ίδια στιγμή, ωστόσο, που προχωρεί η «αναβίωση» του Oμίλου Κορασίδη, έστω και κάτω από τη νέα διοίκηση, οι εγχώριοι παίκτες ενισχύουν τη δραστηριότητά τους.
Η Ηλεκτρονική, μετά την εξαγορά του 51% της Σαραφίδης εκτιμάται ότι θα αυξήσει το μερίδιό της στο 19% εντός της προσεχούς τριετίας, κατά την οποία αναμένει αύξηση πωλήσεων στα 245 εκατ. ευρώ και αύξηση κατά 50% των λειτουργικών κερδών της. Η εταιρία αριθμεί σήμερα 53 καταστήματα και διαθέτει μερίδιο 16% στην εσωτερική αγορά και 6% στην κυπριακή, η οποία αποτελεί την πρώτη και παλαιότερη θυγατρική της, ενώ στοχεύει στη σταδιακή ανάπτυξή της στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.
Αύξηση πωλήσεων κατά 15% στην ελληνική αγορά σημείωσε το 2007 ο Oμιλος Κωτσόβολος, ο οποίος ανήκει στην DSG international, έναν όμιλο με τζίρο 11,7 δισ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια του 2007, ο όμιλος συνέχισε το εκτεταμένο πρόγραμμα ανακαίνισης των καταστημάτων του και εγκαινίασε τέσσερα νέα μεγάλα καταστήματα, τρία από τα οποία ανήκουν στην Electro World, ενώ έχουν προγραμματιστεί αντίστοιχες ενέργειες για ακόμα περισσότερα καταστήματα εντός του δεύτερου εξαμήνου. Ταυτόχρονα, εγκαινιάστηκαν νέα franchise καταστήματα, τα οποία παρέχουν ευκαιρίες ανάπτυξης σε περιοχές με μικρότερο πληθυσμό. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο της χρήσης λειτουργούν συνολικά 83 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 9 καταστημάτων franchise και τριών καταστημάτων Electro World, ενώ το μερίδιο του ομίλου εκτιμάται ότι διαμορφώνεται στο 22%-24%. Σημειώνεται, δε, ότι το πλάνο ανάπτυξης για την Electroworld σκοπεύει να την αναδείξει σε 2η ή 3η αλυσίδα εντός της επόμενης διετίας. Επίπλέον, ο όμιλος εισέρχεται στην Κύπρο μέσω συνεργασίας με την τοπική αλυσίδα Electroline, θυγατρική εταιρία της Σφακιανάκης.
Ο πολυεθνικός γερμανικός Oμιλος Media Μarkt συνεχίζει ήδη να αναπτύσσει την παρουσία του στην ελληνική αγορά, όπου εκτιμάται ότι το μερίδιό του αγγίζει το 5%-6% ενώ, εκτός από το ιδιαίτερο μοντέλο υπερκαταστημάτων και τη δυναμική πολιτική τιμών, διαθέτει τη στήριξη του διεθνούς οργανισμού.


Συνέργιες αναζητούν οι μικρότεροι


Στον χώρο των συνεταιριστικών αλυσίδων, προς αναζήτηση μεταξύ τους συνεργιών βρίσκονται οι διοικήσεις των πολυμετοχικών αλυσίδων Electronet και Expert, οι οποίες αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας των δύο οργανισμών στην ελληνική αγορά. Η Expert Hellas εξετάζει την είσοδό της στο Χρηματιστήριο μέσω της εξυγιανθείσας Εικόνα – Ηχος (κάτι που μάλλον θα κάνει σε μια θετικότερη χρηματιστηριακή συγκυρία), αλλά και την αναδιοργάνωση της δομής του ομίλου, έτσι ώστε να διευκολυνθούν οι διαδικασίες συγχώνευσης με την εισηγμένη αλυσίδα και η μεταπήδησή της στη χρηματιστηριακή αγορά.
Σημειώνεται ότι ο Oμιλος Expert Ελλάς αποτελεί τον ελληνικό οργανισμό της Expert Ιnternational, ο οποίος εκπροσωπεί το όνομα Expert στην Ελλάδα. Ο όμιλος λειτουργεί με τη μορφή συνεργατικού franchising, καθώς οι μέτοχοι που απαρτίζουν την εταιρία είναι ουσιαστικά οι επιχειρήσεις - σημεία πώλησης, οι οποίες έχουν συμβόλαιο εμπορικής συνεργασίας με την Expert Προμηθευτική Α.Ε. και χρήση σημάτων με την Expert Ελλάς.
Η Expert Προμηθευτική διαθέτει δίκτυο 116 σημείων, τα οποία εφοδιάζει χονδρικώς με ηλεκτρικά προϊόντα και συμπεριλαμβάνεται στις τρεις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου εγχωρίως, κατέχοντας μερίδιο αγοράς της τάξης του 15%. Η εταιρία χονδρικώς πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 170 εκατ. ευρώ ενώ ο λιανικός τζίρος του συνεργαζόμενου δικτύου ξεπέρασε τα 220 εκατ. ευρώ. Πέρα από τη δραστηριότητα στον τομέα των ηλεκτρικών, η εταιρία διαθέτει κλάδο επίπλου κουζίνας με το σήμα Oikoset ενώ στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσής της εξετάζει το ενδεχόμενο επέκτασης στην εκμετάλλευση ακινήτων προκειμένου να αξιοποιήσει ακίνητα της Εικόνα-Ηχος στη Βόρεια Ελλάδα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της διοίκησης, οι οριστικές αποφάσεις για τον μετασχηματισμό του ομίλου και τη συγχώνευση με την Εικόνα-Ηχος θα ληφθούν τον Ιούνιο του 2008, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των μετόχων της, οπότε θα έχουν αποσαφηνιστεί οι κατευθύνσεις και θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη από το σύμβουλο Deloitte. Παράλληλα, ο όμιλος εξετάζει την επέκτασή του σε Βαλκάνια και Κύπρο, καθώς έχει ήδη το δικαίωμα χρήσης του σήματος. Ο σχεδιασμός του ομίλου ωστόσο περιλαμβάνει στη σταδιακή επέκταση από το 2009 και μετά.



 

  Περιεχόμενα
Editorial
Επικαιρότητα
Επενδύσεις Προτάσεις Αγοράς
Στιγμές από τη Σοφοκλέους
Αφιέρωμα: Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ
Αφιέρωμα: Σταθερή & κινητή τηλεφωνία
Αφιέρωμα: Αγορά Αυτοκινήτου
Αφιέρωμα: Λιανικό εμπόριο
Συνέντευξη - Ανδρέας Ταπραντζής: Να μετατρέψουμε τις "αναταράξεις" σε ευκαιρίες
Συνέντευξη - Μάκης Ιωάννου: Η τεχνολογία αποτελεί «όπλο» σε περίοδο κρίσης
Θέμα: Πρόγραμμα «Θησέας»
Αποκλειστικότητα Euromoney - Με αξιολόγηση ΑΑ+ και υγιή ρευστότητα:Ποιες ευρωπαϊκές τράπεζες ωφελούνται από την κρίση
Αποκλειστικότητα Euromoney : Μια νέου τύπου «καθίζηση» της παγκόσμιας αγοράς τιτλοποιήσεων
Ανάλυση - Πιάνουν "πάτο" οι αποτιμήσεις:Μεγάλο μέρος του κινδύνου έχει ήδη προεξοφληθεί
Ανάλυση - Παγκόσμια Πιστωτική Κρίση:Προσδοκάται ανάκαμψη στα μέσα του 2009
Έρευνα - Αξιολόγηση από την Hellastat:Μειώνεται η φερεγγυότητα των ελληνικών επιχειρήσεων
Φάκελοι - Πλαίσιο: «Δρόμος αντοχής και όχι sprint»
Στα ενδότερα της οδού Σοφοκλέους
Παρουσιάσεις
Νέα της αγοράς
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...

 Όροι και προϋποθέσεις του site