Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Δεκέμβριος 2008                              

ΘΕΜΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ


ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ
ΤΑ MALLS ΠΛΗΘΑΙΝΟΥΝ ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ


Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους. Εν μέσω κρίσης, τα δύο μεγαλύτερα malls σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν το τελευταίο τρίμηνο αύξηση κατά 10% κατά μέσο όρο στους τζίρους των καταστημάτων τους, μέσα στο Δεκέμβριο κάνουν το ντεμπούτο τους δύο νέα malls στην Αθήνα, ενώ προηγήθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο τα εγκαίνια τριών νέων εμπορικών κέντρων στη Θεσσαλία. Την ίδια στιγμή, στις μεγάλες και πανάκριβες εμπορικές πιάτσες της Αθήνας, τον πρώτο λόγο δεν έχει πλέον ο ιδιοκτήτης, όπως γινόταν στο παρελθόν, αλλά ο υποψήφιος μισθωτής.


Της Στεφανίας Σούκη


Για ποιους λόγους τα εμπορικά κέντρα κυριολεκτικά ανθούν ακόμη και με τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών;
«Εχει παρατηρηθεί ότι εν μέσω κρίσης οι καταναλωτές προτιμούν τις συγκεντρωμένες αγορές», επισημαίνει ο κ. Οδυσσέας Αθανασίου, οικονομικός και διοικητικός διευθυντής της Lamda Development, η οποία συμμετέχει στο The Mall Athens στην Αθήνα και στο Mediteranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, ενώ εδώ και λίγες ημέρες, από τις 27 Νοεμβρίου, έχει ανοίξει και το Golden Hall, το πολυτελέστερο εγχώριο mall. «Το γεγονός αυτό δίνει απάντηση στο γιατί τα δύο malls όπου συμμετέχει ο όμιλος παρουσιάζουν σταθερή ανάπτυξη, παρ' όλη την οικονομική κρίση, την ίδια στιγμή που τα καταστήματα στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους έχουν σημειώσει σημαντική πτώση στις πωλήσεις τους».
Επισημαίνεται εδώ ότι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2008 το εμπορικό κέντρο The Mall Athens παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά 8,4%, επισκεψιμότητα της τάξεως των 7,9 εκατ. ατόμων και αύξηση τζίρου καταστημάτων κατά 6,7%. Τα αντίστοιχα μεγέθη για το "Mediterranean Cosmos" είναι αύξηση εσόδων κατά 14,9%, 6,1 εκατ. επισκέπτες και αύξηση τζίρου καταστημάτων κατά 12,8%. Η εβδομαδιαία επισκεψιμότητα του πρώτου μεγάλου εμπορικού κέντρου της Αθήνας, διαμορφώνεται μεταξύ 230.000 - 250.000, με τους καταναλωτές καθημερινά να φθάνουν περίπου τους 25.000-30.000 και τα Σαββατοκύριακα να διπλασιάζονται και να ξεπερνούν τους 50.000, φθάνοντας ορισμένα Σάββατα και τους 60.000.
Στις «συγκεντρωμένες» αγορές, πέραν των εμπορικών κέντρων περιλαμβάνονται και τα πολυκαταστήματα  που εμφανίζουν επίσης καλές επιδόσεις εν μέσω κρίσης:
Ενδεικτικά, να αναφερθεί ότι o τζίρος της Αττικά Πολυκαταστήματα (Attica, The Department Store) στο δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2008 διαμορφώθηκε στα 85,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο της τάξεως του 23% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Οι προβλέψεις μάλιστα του διευθύνοντος συμβούλου κ. Κ. Λαμπρόπουλου αναφέρουν ότι οι πωλήσεις για το 2008 μπορεί ακόμη και να υπερβούν τον στόχο των 110 εκατ. ευρώ,  που είχε τεθεί αρχικά, ενώ και τα κέρδη προ φόρων υπολογίζονται στο επίπεδο των 7 εκατ. ευρώ έναντι 4,09 εκατ. ευρώ το 2007.
Προς τα κάτω, λόγω των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στον κλάδο του λιανεμπορίου έχουν αναθεωρηθεί οι στόχοι για το επόμενο έτος, παρ’ ότι θα έχουν προστεθεί και τα έσοδα από το νέο πολυκατάστημα μέσα στο Golden Hall: Ετσι, η εκτίμηση της αύξησης τζίρου για το 2009 αναθεωρείται σε 10% έναντι της αρχικής 20%.
Ποιες είναι  αυτή την στιγμή οι επιπτώσεις της κρίσης στο λιανεμπόριο; Σύμφωνα με τον  κ. Λαμπρόπουλο, «θα υπάρξουν  ανακατατάξεις στον κλάδο, ενώ τα μεγάλα καταστήματα που διαθέτουν ποικιλία προϊόντων και τιμών θα ωφεληθούν περισσότερο». Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει καλύτερα, ενώ οι αλυσίδες που διαθέτουν ανταγωνιστικότερη σχέση ποιότητας- τιμής θα έχουν τον πρώτο λόγο.



ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΝΕΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ
Ενδεικτικό της ανάπτυξης του κλάδου των εμπορικών κέντρων αποτελεί το γεγονός ότι μόνο το τελευταίο τρίμηνο του 2008 (προκειμένου να προλάβουν και τους υψηλούς τζίρους των Χριστουγέννων) λειτούργησαν στη χώρα μας συνολικά πέντε νέα εμπορικά κέντρα, εκ των οποίων δύο στη Λάρισα (το Gaea Lifestyle Center ιδιοκτησίας της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Λάρισας, Τυρνάβου και το Pantheon Plaza ιδιοκτησίας των ξένων ομίλων Rockspring- Sonae Sierra), ένα στα όρια των νομών Τρικάλων και Καρδίτσας (το Οlympia Mall συμφερόντων του εγχώριου ομίλου Lamko) και δύο ακόμη στην Αθήνα, το Golden Hall στις πρώην ολυμπιακές εγκαταστάσεις του IBC στο Μαρούσι του ομίλου Lamda Development και το Αthens Ηeart στην οδό Πειραιώς της Pasal Development.
Ειδικά όσον αφορά τα τελευταία, που είναι και τα μεγαλύτερα, η επιτυχημένη λειτουργία τους αποτελεί μεγάλο «στοίχημα» για τους δύο ομίλους: Για τη μεν... έμπειρη (λόγω του The Mall Athens)  Lamda και το Golden Hall υπήρξαν έντονες αμφισβητήσεις: ότι ο όμιλος πλήρωσε ακριβό τίμημα στην Ολυμπιακά Ακίνητα για τη μακροχρόνια μίσθωση μέρους του ακινήτου και ότι η εγγύτητα με το «αδελφό» The Mall Αthens ενδεχομένως να θέσει σε κίνδυνο την επιτυχία και των δύο εμπορικών κέντρων. Αντίστοιχα, για την Pasal πρόκειται ουσιαστικά για την πρώτη της απόπειρα στον τομέα των εμπορικών κέντρων, καθώς και για τη μεγαλύτερη επένδυση που έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα ο όμιλος, από την επιτυχία της οποίας θα κριθούν και άλλες, αν όχι αντίστοιχου μεγέθους, πάντως μεγάλες επενδύσεις.
Λίγες λεπτομέρειες για τα δύο νέα malls της Αθήνας:
Το Golden Hall ήδη λειτουργεί εδώ και λίγες ημέρες στις πρώην Ολυμπιακές εγκαταστάσεις του ΙΒC μαζί με το Ολυμπιακό Μουσείο και το Διεθνές Μουσείο Κλασικού Αθλητισμού. Η μετασκευή του κόστισε κάτι παραπάνω από 75 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει 40.000 τ.μ. εμπορικών χώρων και συνολικά 150 καταστήματα.
Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο ότι περιλαμβάνει επώνυμες, πιο ακριβές φίρμες (εξ ου και το «Golden»), ενώ η  ζώνη επιρροής του υπολογίζεται σε  2,1 εκατομμύρια κατοίκους. Διαθέτει υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων 1.400 περίπου θέσεων σε δύο επίπεδα, καθώς και χώρο γραφείων 4.500 τ.μ. περίπου. Τη γενική διαχείριση του Golden Hall έχει αναλάβει η εταιρεία ECE-Lamda Hellas AE, εξειδικευμένη στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εμπορικών και ψυχαγωγικών κέντρων, με την οποία η Lamda Development διατηρεί επιτυχημένη συνεργασία και στο The Mall. Από τη λειτουργία του εξασφαλίζονται περίπου 2.000 νέες θέσεις εργασίας.
Η Lamda Development έχει υπογράψει σύμβαση μίσθωσης του χώρου για 40+6 χρόνια με την Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ, με ετήσιο μίσθωμα 7,25 εκατ. ευρώ αναπροσαρμοζόμενο με τον πληθωρισμό. Στο υπόλοιπο τμήμα του κτιρίου, το υπουργείο Πολιτισμού πρόκειται να δημιουργήσει το Μουσείο Ελληνικών Ολυμπιακών Αγώνων και το Διεθνές Μουσείο Κλασικού Αθλητισμού.
Οσον αφορά στο Athens Heart, που εγκαινιάσθηκε στις 4 Δεκεμβρίου του 2008, η συνολική του επιφάνεια είναι 58.000 τ.μ. με 750 υπόγειες θέσεις στάθμευσης και 20.000 τ.μ. εκμισθώσιμους χώρους, όπου φιλοξενούνται 80 καταστήματα και χώροι εστίασης. Το νέο εμπορικό κέντρο, επί της οδού Πειραιώς 180, θεωρείται ότι έχει προνομιακή θέση, καθώς βρίσκεται πολύ κοντά στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας  (2 χλμ. από την Ακρόπολη, 2,7 χλμ. από την Ομόνοια κ.λπ.) και είναι προσβάσιμο μέσω προαστιακού, ΟΑΣΑ, αλλά και μέσω ΙΧ, καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι δύο κεντρικών δρόμων της περιοχής (Πειραιώς & Χαμοστέρνας).
Σύμφωνα με τον κ. Σ. Θεοδωρίδη, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Pasal Development, οι υπεραξίες από το Athens Heart εκτιμώνται για εφέτος στα 35 εκατ. ευρώ, με τη συνολική, εμπορική αξία του νέου mall να ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ.  «Από την λειτουργία του εμπορικού αυτού κέντρου η Pasal αναμένει ετήσια έσοδα (σταθερά μισθώματα) περίπου 6 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται μισθώματα τζίρου (turnover rents) και έσοδα από το parking», επισημαίνει ο κ. Θεοδωρίδης. Η Pasal Development, πλέον, σκοπεύει να επενδύσει περαιτέρω στους ανερχόμενους κλάδους των εμπορικών κέντρων (malls, big boxes) και των δικτύων λιανικής (retail outlets) σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, καθώς και σε αστικά κέντρα της περιφέρειας, θεωρώντας ότι έχουν την μικρότερη επίδραση από την χρηματοπιστωτική κρίση.


ΤΑ ΝΕΑ MALLS ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΤΡΙΕΤΙΑ
Οι προβλέψεις, πάντως, για την Ελλάδα και τα νέα εμπορικά κέντρα έως το 2011 είναι τουλάχιστον εντυπωσιακές. Μέσα στην επόμενη τριετία το 70% των εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα θα βρίσκεται συγκεντρωμένο στην Αθήνα και το 30% στην επαρχία. Μόνο στην Αθήνα, ο αριθμός των τετραγωνικών μέτρων θα κυμαίνεται το 2011 σε επίπεδα λίγο χαμηλότερα του 1.200.000 και έπεται η Θεσσαλονίκη με λίγο λιγότερα από 200.000 τ.μ. και εν συνεχεία η Λάρισα με περίπου 100.000 τ.μ. Ιωάννινα, Βόλος και Πάτρα ακολουθούν.
Το τμήμα ερευνών της γνωστής πορτογαλικής εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Sonae Sierra, η οποία δραστηριοποιείται και στη χώρα μας, προβλέπει ότι το επόμενο έτος ουσιαστικά θα γίνει η μεγάλη «έκρηξη» στον τομέα των εμπορικών κέντρων στη χώρα μας αφού θα βγούν στην αγορά 324.680 τ.μ. νέοι χώροι (το αμέσως μικρότερο νούμερο, στα 205.843 τ.μ. ήταν το 2005), ενώ για το 2011 η αντίστοιχη πρόβλεψη είναι για 175.950 τ.μ.
Ποιες πόλεις προσφέρονται αυτή την στιγμή ανά την Ελλάδα; Η πορτογαλική εταιρεία, που άλλωστε βρίσκεται στο στάδιο της αναζήτησης νέων projects σε όλη τη χώρα, αναφέρει ως παραδείγματα τις εξής πόλεις:
Κατ’ αρχάς η Αθήνα με μία ζώνη επιροής 2,5 εκατομμυρίων κατοίκων, η Θεσσαλονίκη με ζώνη επιροής 1 εκατομμυρίου κατοίκων, η Λάρισα με ζώνη επιροής 200.000 κατοίκων, τα Ιωάννινα με ζώνη επιροής 164.000 κατοίκων, η Χαλκίδα με 120.000 δυνητικούς επισκέπτες - καταναλωτές, η Βόρεια Ελλάδα (Ξάνθη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) με 100 - 150.000 κατοίκους, η Κατερίνη με 150.000 κατοίκους, η Πάτρα, το Ηράκλειο, η Ρόδος, η Κέρκυρα κ.ά.
Η ελληνική επαρχία, πάντως, εσχάτως φαίνεται ότι... πουλάει πολύ, αν ληφθεί υπόψη ότι, σύμφωνα με σχετική έρευνα της διεθνούς εταιρείας συμβούλων ακινήτων Cushman & Wakefield, αυτή την στιγμή είναι υπό κατασκευή νέοι εμπορικοί χώροι στα Ιωάννινα που αντιστοιχούν στο 15% επί του συνόλου της χώρας όσον αφορά τα νέα projects, έναντι  14% που είναι το αντίστοιχο μέγεθος στη Λάρισα και 68% στην Αττική. Σημειωτέον ότι σήμερα, όσον αφορά στα εμπορικά κέντρα που λειτουργούν ήδη, τα ποσοατά κατανέμονται ως εξής: Αττική: 55%, Θεσσαλονίκη: 24%, Λάρισα: 8%, Ιωάννινα: 2%, Βόλος: 2%, Πάτρα: 2% και άλλες πόλεις: 7%.
Ο Γιάννης Σταματέλος, Head of Asset Management & Retail Leasing της Cushman & Wakefield Ελλάδας, αναφέρει για την ελληνική αγορά: «Συνολικά στην χώρα, σύμφωνα με την έρευνα της C&W Ελλάδας, τα εν λειτουργία εμπορικά σχήματα αγγίζουν τα 696,000 τ.μ. Ενθαρρυντικά είναι τα νούμερα για τα νέα (υπό κατασκευή ή σχεδιασμό) σχήματα, συνολικού εμβαδού περίπου 1,035,000 τ.μ. Ακόμα κι αν όλα τα παραπάνω σχήματα πραγματοποιηθούν, οδηγούμαστε σε συνολικό εμβαδόν αντίστοιχο των 120 τ.μ. ανά 1.000 πολίτες (μέσος ευρωπαϊκός όρος 201 τ.μ.), γεγονός που σημαίνει ότι τα περιθώρια ανάπτυξης υπάρχουν».



 

  Περιεχόμενα
Editorial: Εν αρχή...
Επικαιρότητα - 2009: Ένα έτος...έτοιμο για όλα!
Προτάσεις Αγοράς - Σοφοκλέους: Οι παράμετροι του νέου «στοιχήματος»
Στιγμιότυπα από τη Σοφοκλέους
Συνέντευξη: Bram Boon - Διευθύνων Σύμβουλος ING Ελλάδος
Θέμα: Τράπεζες - Από τη ραγδαία επέκταση στη βαλκανική...υποχώρηση
Θέμα: Εμπορικά κέντρα - Τα malls πληθαίνουν παρά την κρίση
Επενδύσεις: Χρυσός - Τα γιατί και τα πως της επένδυσης στο «Βασιλιά των μετάλλων»
Αφιέρωμα: South-East Europe Investment Conference 2008
Αφιέρωμα: Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ - Γεώργιος Ουζούνης
Αφιέρωμα: Ασφαλιστική αγορά - Αντίσταση στην κρίση με όπλο τον κλάδο υγείας
Αφιέρωμα: Ασφαλιστική αγορά - β' μέρος
Αφιέρωμα: Αγορά τυχερών παιχνιδιών - Και η τύχη...ατυχεί λόγω συγκυρίας
Αφιέρωμα: Αγορά Leasing - Φρένο στην ανάπτυξη λόγω παγκόσμιας κρίσης
Αφιέρωμα: Πιστωτικές κάρτες - Και όμως,στην Ελλάδα είναι "φθηνές"
Αφιέρωμα: Αγορά πετρελαιοειδών - Η κρίση δεν κάμπτει τις εισηγμένες
Φάκελοι: Ελλάκτωρ - "Επίθεση" με αιχμή τον κλάδο παραχωρήσεων
Διεθνείς Αγορές
Αποκλειστικότητα Euromoney: Λεπτές ισορροπίες στις βαλκανικές τράπεζες
Αποκλειστικότητα Euromoney: Ασφαλιστικές εταιρίες - Πρόβλημα η μακροημέρευση
¶ρθρο: Ραγδαία αναπτυσσόμενη η αγορά συμβολαίων επί της διαφοράς
¶ρθρο: Πώς επιδρά η κρίση στις πολυπληθέστερες χώρες του πλανήτη
Ανάλυση: Πληθωρισμός - Κερδήθηκε μια μάχη, όχι ακόμη ο πόλεμος
Στα ενδότερα του χρηματιστηρίου Αθηνών
Επενδύσεις: Forthnet - Πρώτη στην ευρυζωνικότητα και στις επενδύσεις
Παρουσιάσεις
Τα νέα της αγοράς
Δια ταύτα

 Όροι και προϋποθέσεις του site