Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Απρίλιος 2009                              


ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΥΝΟΟΥΝ ΟΙ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ


Ειδικοί επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι απαιτείται πλήρης χωροταξικός σχεδιασμός, για να αποφευχθούν τα λάθη του παρελθόντος, με την άναρχη ανάπτυξη ολόκληρων περιοχών.



από την Στεφανία Σούκη


Οι μεγάλοι εργολήπτες τρίβουν τα χέρια τους, το ΥΠΕΧΩΔΕ υπόσχεται σημαντική μείωση του καθημερινού κυκλοφοριακού φόρτου της Αθήνας, οι μεσίτες προβλέπουν μετατόπιση του ενδιαφέροντος για αγορά κατοικίας προς τα Μεσόγεια και αύξηση των τιμών των ακινήτων την επόμενη πενταετία έως και 30% στις περιοχές όπου θα γίνουν οι περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Το εν λόγω έργο που αναμένεται να δημοπρατηθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2009 -σύμφωνα τουλάχιστον με την ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ- και θα συνδέσει άμεσα το κέντρο της Αθήνας μέσω Καισαριανής με την Αγία Μαρίνα στα νότια προάστια και τη Ραφήνα στην ανατολική Αττική, αναμένεται ότι θα έχει ως αποτέλεσμα τη μετακίνηση σημαντικού αριθμού κατοίκων της πρωτεύουσας -περί τις 300.000 εκτιμάται- προς τις περιοχές αυτές λόγω της ευκολότερης και γρηγορότερης πρόσβασης που θα εξασφαλίσει η λειτουργία των νέων σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, κάτι που συνέβη πρόσφατα και με την περίπτωση της Αττικής Οδού.


ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Ποιος ανησυχεί; Πολεοδόμοι, συγκοινωνιολόγοι και ειδικοί επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να υπάρξει επειγόντως χωροταξικός σχεδιασμός για την περιοχή, ώστε να μην επαναληφθούν τα λάθη που έγιναν στο παρελθόν με την άναρχη ανάπτυξη ολόκληρων περιοχών, ενώ ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να δοθεί στη διαφύλαξη του περιβάλλοντος με επίκεντρο τον Υμηττό. Επί πλέον, καθοριστικό ρόλο τόσο στην πορεία της τοπικής κτηματαγοράς όσο και στην εξέλιξη των τιμών των ακινήτων στα Μεσόγεια θα παίξει η ένταξη στο σχέδιο πόλης νέων περιοχών. Οι παράγοντες της κτηματαγοράς θεωρούν πως κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο εξ αιτίας της μεγάλης ζήτησης για απόκτηση κατοικίας και επαγγελματικών ακινήτων, που θα δημιουργήσει εκ των πραγμάτων η λειτουργία των νέων αυτοκινητοδρόμων. Επισημαίνεται ότι αυτή την στιγμή στα Μεσόγεια υπάρχει μεγάλο απόθεμα σε γη, ωστόσο αυτό είναι εκτός σχεδίου και σε μεγάλο βαθμό μη αξιοποιήσιμο οικιστικά, λόγω του χαρακτηρισμού του ως γεωργική γη.
Ειδικότερα, σε σχέση με το κυκλοφοριακό, από πλευράς των συγκοινωνιολόγων, έχει υποστηριχθεί επανειλημμένα ότι η λύση στο πρόβλημα της Αθήνας δεν είναι δυνατόν να επέλθει μόνο από την κατασκευή οδικών έργων, αλλά κυρίως από την επέκταση της υποδομής των μέσων μαζικής μεταφοράς και κυρίως, των μέσων σταθερής τροχιάς, όπως είναι το μετρό, ο ΗΣΑΠ, ο Προαστιακός σιδηρόδρομος και το τραμ. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού μπορεί να δώσουν «ανάσα» στο κυκλοφοριακό της Αθήνας, από τη στιγμή μάλιστα που δημιουργούνται περιφερειακοί δακτύλιοι στην πόλη, ωστόσο θα πρέπει να υπάρξει μία πιο συντονισμένη πρωτοβουλία από πλευράς των αρμοδίων φορέων, ως προς την στάθμευση, την αστυνόμευση, τις λεωφορειολωρίδες, τη σηματοδότηση κ.τ.λ. Ο σχεδιασμός και ο συντονισμός είναι το Α και το Ω, τονίζουν οι ειδικοί -χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αρχική εκτίμηση ότι η Αττική Οδός θα είχε το 2015 τον κυκλοφοριακό φόρτο που ήδη έχει σήμερα, γεγονός που επιβεβαιώνει την άποψη των συγκοινωνιολόγων, ότι σε πολλές περιπτώσεις ένας νέος κομβικός για την πόλη οδικός άξονας δημιουργεί νέες μετακινήσεις, εκτός από τις υφιστάμενες.
Το θέμα του Υμηττού, απ’ όπου διέρχονται  περί τα 35 χλμ. από τα 62 χλμ. του έργου είναι σίγουρο ότι θα απασχολήσει προσεχώς όσους ασχοληθούν με αυτό. Έστω και αν μέρος των νέων αυτών αξόνων προβλέπεται να είναι υπόγειο, το ήμισυ περίπου των επεκτάσεων, που περνούν από το βουνό, είναι επίγειο, γεγονός το οποίο, σύμφωνα με περιβαλλοντολόγους μπορεί να διαταράξει το οικοσύστημα του Υμηττού.


ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΕΥΝΟΟΥΝΤΑΙ
Ποιες είναι οι αλλαγές σε επίπεδο κτηματαγοράς; Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι θα γίνει κάτι ανάλογο, όπως συνέβη και στο παρελθόν με την κατασκευή της Αττικής Οδού, που ουσιαστικά άλλαξε το χάρτη, ενώ και πάλι τα Μεσόγεια θα έχουν τον πρώτο ρόλο. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι, σύμφωνα και με τα αποτελέσματα έρευνας για την αγορά κατοικίας την περίοδο μετά το 1980, την τελευταία δεκαετία το 31% των νέων κατοικιών αναπτύχθηκε στις περιοχές που βρίσκονται στο δυτικό τμήμα της Αττικής Οδού, από τις Αχαρνές έως τα Μεσόγεια. Στις αγορές αυτές καταγράφηκε, σε σύγκριση με τις προηγούμενες δεκαετίες, «έκρηξη» της οικοδομικής δραστηριότητας, αλλά και της αγοράς κατοικίας. Μόνο για τη δυτική Αττική, τα στοιχεία για την οικοδόμηση νέων κατοικιών την περίοδο 1998-2008 στις φθηνές περιοχές, όπως π.χ. Νέα Λιόσια, Καματερό, Ελευσίνα, Ανω Λιόσια, Ασπρόπυργος, Ζεφύρι, Μάνδρα, Μέγαρα και Αχαρνές, δείχνουν ότι προστέθηκαν περί τις 44.000 κατοικίες!
Τα Μεσόγεια είναι αυτά που επηρεάσθηκαν περισσότερο κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, ενώ τώρα, με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι πολεοδόμοι επισημαίνουν ότι υφίσταται μεγάλος κίνδυνος για την περιοχή. Αυτός της άναρχης δόμησης, γι’ αυτό και οι ειδικοί εμμένουν στην άποψη περί πολεοδομικού σχεδιασμού και πλήρους απαγόρευσης της εκτός σχεδίου δόμησης. Επί πλέον, περιοχές οι οποίες στο παρελθόν προσέλκυαν κυρίως όσους ήθελαν εξοχικά κοντά στην Αθήνα, τώρα θα μετατραπούν σε αγορές πρώτης κατοικίας, εξέλιξη όχι τόσο θετική, αν αναλογισθεί κανείς ότι πλέον η πρωτεύουσα θα επεκταθεί σε ολόκληρη την Αττική!
Ποιες περιοχές αναμένουν οι μεσίτες ότι θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των υποψηφίων επενδυτών με την κατασκευή των νέων οδικών αξόνων;
Η Ραφήνα, η Αγία Μαρίνα, η Βάρκιζα, η Βουλιαγμένη και όλο το νότιο μέτωπο του Σαρωνικού έρχονται πιο κοντά στην Αθήνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η διαδρομή από την περιοχή Στρατοπέδου «Σακέτα» (στην περιφερειακή οδό Κατεχάκη - Αλίμου) μέχρι την παραλιακή θα γίνεται σε 8-10 λεπτά. Μαζί με τις περιοχές αυτές κερδισμένες θα είναι και ο Γέρακας, η Παιανία, τα Γλυκά Νερά, το Μαρκόπουλο, το Πικέρμι, το Κορωπί και ο Σταυρός Αγίας Παρασκευής.
Αντίστοιχα στο Λαύριο οι τιμές ήδη έχουν διπλασιασθεί, ενώ κερδισμένες θα είναι και οι περιοχές από τις οποίες περνά η Λ. Βάρης - Κορωπίου, η οποία τώρα είναι «πνιγμένη» και με τον νέο δρόμο θα αποσυμφορηθεί.
Με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η πρωτεύουσα αποκτά πρόσβαση στα νότια προάστια και την παραλιακή μέσω της επέκτασης του δρόμου από την Καισαριανή μέχρι το Ελληνικό. Αναμένεται «έκρηξη» της ζήτησης για ακίνητα στα νότια προάστια και στις περιοχές Καισαριανή, Ηλιούπολη, Αργυρούπολη, Ελληνικό, Γλυφάδα, Άλιμος και παραλιακή. Στις περιοχές αυτές η αξία των νεόδμητων κατοικιών είναι γύρω στα 3.000 ευρώ/τ.μ. και ξεπερνούν τα 4.000 ευρώ/τ.μ., ενώ τα οικόπεδα πωλούνται πάνω από 1.000-1.500 ευρώ/τ.μ.
Νέο ενδιαφέρον αναμένεται για απόκτηση βιομηχανικών - αποθηκευτικών ακινήτων στις οργανωμένες ήδη αγορές της Ελευσίνας και του Ασπρόπυργου, αλλά και των Σπάτων, καθώς περισσότερες εταιρείες και από τα νότια προάστια θα έχουν καλύτερη πρόσβαση. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ενοίκια αποθηκών κοστίζουν μέχρι 7 ευρώ/τ.μ. και η αγορά από 500 έως 1.000 ευρώ/τ.μ.

 ΟΙ ΖΥΜΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ
Ο διαγωνισμός για το έργο του 1,65 δισ. ευρώ δεν θα περιλαμβάνει φάση προεπιλογής. Κάτι που σημαίνει ότι όσες κοινοπραξίες εκδηλώσουν ενδιαφέρον θα είναι εξ αρχής εν δυνάμει ανάδοχοι, ενώ η κοινοπραξία που θα αναλάβει τελικά το έργο θα έχει το πλεονέκτημα του μεγαλύτερου «φιλέτου» από το σύνολο των οδικών έργων παραχώρησης, εξασφαλίζοντας σίγουρα κέρδη για χρονική περίοδο 25 ετών. Όπερ σημαίνει ότι οι εγχώριοι μεγαλοεργολάβοι βρίσκονται αυτή την στιγμή μπροστά στο δίλημμα είτε να επιλέξουν την εναλλακτική του «κοινού μετώπου», συστήνοντας ουσιαστικά μία αμιγώς ελληνική κοινοπραξία με τη συμμετοχή όλων των μεγάλων, είτε να ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους συμπράττοντας και με ξένους εταίρους που θέλουν επίσης το έργο.
Μέχρι στιγμής, το βέβαιο είναι ότι τη σύμβαση παραχώρησης των επεκτάσεων της Αττικής Οδού ή των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής, όπως αποκαλεί το έργο το ΥΠΕΧΩΔΕ, θα διεκδικήσει η κοινοπραξία που σήμερα διαχειρίζεται την Αττική Οδό (ΕΛΛΑΚΤΩΡ μέσω της θυγατρικής Άκτωρ Παραχωρήσεις, J&P Άβαξ και ΑΤΤΙ-ΚΑΤ), ο όμιλος της ΓΕΚ-Τέρνα, η Μηχανική και η Intrakat του ομίλου Κόκκαλη. Επίσης, ενδιαφέρον υπάρχει από ξένους ομίλους, όπως από τη γερμανική Hochtief και τη γαλλική Vinci.
Όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες και με δεδομένο το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων εγχώριων ομίλων, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο συγκρότησης ενός ισχυρού ελληνικού σχήματος κατά τα πρότυπα εκείνου που δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 για την ανάληψη του έργου της Αττικής Οδού. Μάλιστα, το σενάριο αυτό δείχνει να συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες υλοποίησης, αφού είναι διακαής η επιθυμία των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων να αναλάβουν τη χρυσοφόρα σύμβαση παραχώρησης. Άλλωστε, ένα σχήμα που θα απαρτίζουν οι ισχυρότερες και δυναμικότερες τεχνικές εταιρίες της χώρας αυξάνει τις πιθανότητες να αναδειχθεί νικητής του διαγωνισμού.
Σημειωτέον ότι το  τελευταίο διάστημα ο όμιλος Ελλάκτωρ έχει έρθει κοντά με τη ΓΕΚ-Τέρνα, συμμετέχοντας από κοινού στο διαγωνισμό για το έργο της επέκτασης του μετρό από το Χαϊδάρι στον Πειραιά. Επί πλέον, ο όμιλος ΓΕΚ-Τέρνα κατέχει το 21,5% των μετοχών της ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, η οποία αποτελεί με τη σειρά της εταίρο των Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ στο έργο της Αττικής Οδού.
Από την άλλη πλευρά, η Μηχανική φαίνεται να επιλέγει την κάθοδο στο διαγωνισμό μέσω συνεργασίας με ξένο οίκο, ενώ δεν αποκλείεται το έργο να διεκδικήσουν και κοινοπρακτικά σχήματα που θα αποτελούνται αποκλειστικά από κατασκευαστικούς ομίλους του εξωτερικού.
Για την ιστορία, αναφέρεται ότι το έργο των επεκτάσεων έχει μεγάλο παρελθόν που γυρνάει πίσω στο 2001, οπότε είχε προκηρυχθεί ο πρώτος διαγωνισμός, όπου μάλιστα είχαν κατέβει και όμιλοι οι οποίοι στη συνέχεια κατέρρευσαν (βλέπε ΑΛΤΕ)! Χρειάσθηκε να περάσουν επτά χρόνια, μέχρι το καλοκαίρι του 2008, ώστε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ να ανακοινώσει την εκ νέου διενέργεια του διαγωνισμού, αφού τα δεδομένα είχαν αλλάξει.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2009 θα πραγματοποιηθεί η δημοπράτηση του διαγωνισμού για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, χωρίς τη φάση της προεπιλογής και με το ύψος του διoδίου αλλά και της χρηματοδοτικής συμμετοχής του Δημοσίου να αποτελούν διαγωνιστικό.
Οι επεκτάσεις περιλαμβάνουν οδικούς άξονες 62,3 χιλιομέτρων, ενώ το ύψος της σύμβασης παραχώρησης θα ανέλθει στο 1,6 δισ. ευρώ, ποσό που έχει αυξηθεί κατά περίπου 400 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον ακυρωθέντα διαγωνισμό του 2001, εξ αιτίας της πλήρους υπογειοποίησης της χάραξης στη δυτική πλεύρα του Υμηττού, που επέλεξε ως λύση το ΥΠΕΧΩΔΕ.
Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι Αττικής περιλαμβάνουν:
1) Τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, από τη νότια απόληξη της Αττικής Οδού στη Λεωφ. Κατεχάκη έως τη Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 14,749 χλμ.
2) Τη μεγάλη σήραγγα Υμηττού, μήκους 3,915 χλμ., με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της, που συνδέει τη νότια πλευρά του Λεκανοπεδίου με τα Μεσόγεια.
3) Τον οδικό άξονα σύνδεσης Μεσογείων - Ραφήνας, μήκους 18,628 χλμ.
4) Τον οδικό άξονα Μεσογείων - Αγ. Μαρίνας, μήκους 13,863 χλμ.
5) Την ολοκλήρωση του άξονα Σταυρού - Ραφήνας, σε μήκος άλλων 3,339 χλμ.
6) Την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 1,690 χλμ.
7) Συνδετήριο οδικό τμήμα προς το κέντρο της Αθήνας από τον Ανισόπεδο Κόμβο «Σακέτα» (περιφερειακός,  ύψος Βύρωνα) μέχρι την Ούλαφ Πάλμε (Ζωγράφου), μήκους 3,786 χλμ. Το τμήμα εντός του συγκροτήματος του Πανεπιστημίου θα είναι υπόγειο.
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής των νέων αυτοκινητόδρομων Αττικής διαμορφώνονται πέραν του κεντρικού αρτηριακού δακτυλίου δύο ακόμα οδικοί δακτύλιοι και συγκεκριμένα:
α) Ο εσωτερικός περιφερειακός οδικός δακτύλιος του Λεκανοπεδίου Αθήνας που αποτελείται από την παραλιακή Λεωφόρο Ποσειδώνος, τη Λεωφόρο Κηφισού, την Αττική Οδό, τη δυτική περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού και το τμήμα των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής από τον κόμβο της Κατεχάκη μέχρι το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού και τη Λεωφόρο Ποσειδώνος.
β) Ο εξωτερικός οδικός δακτύλιος που ξεκινάει από την παραλιακή λεωφόρο, οδεύει στη Λεωφ. Βάρης - Κορωπίου, και φθάνει μέχρι την περιοχή της Ραφήνας. Στη συνέχεια ακολουθώντας τον άξονα της ανατολικής περιφερειακής Λεωφόρου Πεντέλης φτάνει στην περιοχή των Αφιδνών. Συνεχίζει επί της Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, συνδέεται με την Αττική Οδό, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί τη δυτική περιφερειακή Λεωφ. Αιγάλεω, συνεχίζει μέσω της υπό αναμόρφωση σύνδεσή της στη Λεωφ. Σχιστού - Σκαραμαγκά και καταλήγει στην περιοχή του Πειραιά διά μέσου της Περιφερειακής Λεωφόρου του ΟΛΠ, η οποία ήδη κατασκευάζεται.

  Περιεχόμενα
Editorial
περιεχόμενα τ. 351/04.2009
Επικαιρότητα
Προτάσεις Αγοράς
Συνέντευξη: Αρης Ξενόφος
Αφιέρωμα: Διαχείριση Κεφαλαίων
ΘΕΜΑ: Εξελίξεις στην Αγορά Ακινήτων
Θέμα: Αλλαγή Πλεύσης
Αφιέρωμα: Αγορά Φαρμάκου
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Νέα Χορηγητικά Προϊόντα
EUROMONEY: Δομημένα Προϊόντα για Δύσκολους Καιρούς
Διεθνείς Αγορές: 8 εκατ. Ευρωπαίοι θα χάσουν τη δουλειά τους μέσα στο 2009
Αρθρο: Αντιμέτωποι με την ύφεση, γιατί μπήκαμε, πώς θα βγούμε
ΑΝΑΛΥΣΗ: ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΥΡΩ, ΤΙ ΚΑΤΑΦΕΡΕ, ΠΟΥ ΑΤΥΧΗΣΕ, ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑ
ΑΝΑΛΥΣΗ: ΚΕΦΑΛΑΙΑΓΟΡΕΣ: ΜΠΟΡΕΙ ΤΟ 2009 ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΜΕ ΣΕ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΥΨΗΛΟΤΕΡΟΥ ΡΙΣΚΟΥ;
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: ΑΝΤΕΧΕΙ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
Ερευνα: της DELOITTE
Ερευνα της ICAP: Ελληνικές επιχείρησεις
Ερευνα της EXPERIAN: Ξοδεύεουν λιγότερα το 2009 οι Ευρωπαίοι καταναλωτές
Στα ενδότερα του Χρηματιστηρίου Αθηνών
Παρουσιάσεις
Τα Νέα της Αγοράς
Δία Ταύτα: Ουδείς ασχολείται με την ουσία…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site