Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Μάιος 2006                               Τεύχος 321

Η ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ: Τα Private Banking, τα Funds και η διασπορά του Κινδύνου



Ζούμε στο αιώνα των Αγορών. Ολα πωλούνται και αγοράζονται στη βάση της προσφοράς και της ζήτησης. Στο πλαίσιο αυτό όλοι λειτουργούμε ως επενδυτές που προσπαθούμε να μεγιστοποιήσουμε τον πλούτο μας. Ωστόσο την τελευταία περίοδο στα ήδη υπάρχοντα δημοφιλή προϊόντα των χρηματοοικονομικών αγορών (μετοχές, νομίσματα, παράγωγα, εμπορεύματα κλπ) έχει προστεθεί ένα ακόμη: η Αγορά Έργων Τέχνης. Μετά από μια υποτονική περίοδο η συγκεκριμένη Αγορά προσφέρει υψηλές επιδόσεις.


Ο διεθνής οίκος Christie’s, ο οποίος ενασχολείται με την Αγορά Τέχνης, ανακοίνωσε για το 2005 αύξηση των πωλήσεων κατά 30% φθάνοντας τα 3,2 δισ. δολάρια ενώ ο Sotheby’s τα 2,75 δισ. δολάρια με παράλληλη αύξηση των κερδών κατά 85% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παράλληλα, υπάρχει μεγαλύτερη ρευστότητα σε αυτή την αγορά αφού αυξάνονται τόσο οι δημοπρασίες όσο και το συναλλακτικό ενδιαφέρον σε αυτές. Η ιδιαίτερη άνθηση που παρατηρείται στην εν λόγω αγορά οφείλεται στη μεγάλη ρευστότητα που υπάρχει στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα, στις υψηλές τιμές της αγοράς των εμπορευμάτων (πετρέλαιο κλπ) και πρώτων υλών (χρυσός, κλπ). Πολλές κατηγορίες επενδυτών αποκομμίζοντας τεράστια κέρδη από συναλλαγές σε μετοχές ή πετρέλαιο τοποθετούνται στην Αγορά Έργων Τέχνης.
Πολλά έργα τέχνης πωλούνται σε εξαιρετικά υψηλές τιμές. Εκπρόσωποι του οίκου Sotheby’s θεωρούν ότι δεν υπήρξε ποτέ άλλη εποχή στην οποία να διατίθενται τόσα πολλά χρήματα για έργα τέχνης και σε τόσα πολλά σημεία του πλανήτη (ΗΠΑ, Ευρώπη, Ρωσία, Κίνα, Ινδία). Παράλληλα, θεωρούν ότι στην παρούσα συγκυρία η ζήτηση ξεπερνά κατά πολύ την προσφορά.
Παρατηρώντας το γράφημα του δείκτη Artprice Global (γράφημα 1) διαφαίνεται ότι οι τιμές των έργων τέχνης την τελευταία πενταετία έχουν εκτοξευθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα, γεγονός που καθιστά την συγκεκριμένη αγορά ένα επιπλέον «όπλο» στην επενδυτική φαρέτρα κάθε διαχειριστή χαρτοφυλακίου ή και μεμονομένου επενδυτή.


Γράφημα 1 Artprice Global Index
(Ιούλ 1990 - Δεκ. 2004)
Base July 1990 = 100 EUR
Πηγή: Artprice


Ιστορικά η επένδυση σε έργα τέχνης αφορά μια τάση επιστροφής στις εμπράγματες αξίες όταν η εμπιστοσύνη σε διαπραγματεύσιμους τίτλους στα χρηματιστήρια (πχ μετοχές) περιορίζεται. Στατιστικά η έντονα ανοδική πορεία των τιμών σε έργα τέχνης πραγματοποιείται κοντά στο τέλος της ανοδικής κούρσας των μετοχών. Επιπλέον,  ο προσανατολισμός στα έργα τέχνης ακολουθεί χρονικά, με υστέρηση, την έντονη αύξηση των τιμών στα ακίνητα και συντελείται λίγο αργότερα από την κίνηση των εμπορευμάτων.


Ζήτηση
Παραδοσιακά, η ζήτηση στην συγκεκριμένη αγορά προέρχεται τόσο από τους συλλέκτες όσο και από τους επενδυτές. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια διαμορφώνεται μια γενιά αγοραστών οι οποίοι πλειοδοτούν σε σχέση με τους παραδοσιακούς συλλέκτες και τα μουσεία. Η νέα αυτή κατηγορία αγοραστών διαθέτουν πολύ μεγάλες περιουσίες, οι οποίες αποκτήθηκαν πρόσφατα. Λόγω της οικονομικής τους επιφάνειας δεν τους απασχολούν οι τιμές των έργων τέχνης. Τα άτομα αυτά είναι κυρίως ενασχολούμενοι με τις χρηματαγορές – κεφαλαιαγορές πού όπως στην επαγγελματική τους ζωή παίρνουν γρήγορα αποφάσεις έτσι και στην Τέχνη σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θέλουν να  αποκτήσουν πλούσιες καλλιτεχνικές συλλογές.


ART FUNDS
Αποτέλεσμα του αυξημένου ενδιαφέροντος για επενδύσεις σε έργα τέχνης είναι η δημιουργία των πρώτων art funds. Τα art funds είναι χαρτοφυλάκια που επενδύουν στις διάφορες μορφές τέχνης. Ωστόσο η επένδυση στην τέχνη δεν είναι νέα. Το συνταξιοδοτικό ταμείο των βρετανικών σιδηροδρόμων κατά το 1974 επένδυσε σε χαρτοφυλάκιο που περιλάμβανε έργα τέχνης περισσότερα από 75 εκατ . δολάρια το οποίο και ρευστοποίησε στην διάρκεια της κρίσης του 1990 με μέση ετήσια απόδοση μεγαλύτερη κατά 13% από την αντίστοιχη του μετοχικού της  χαρτοφυλακίου. Πρόσφατα, στην Μ. Βρετανία και τις ΗΠΑ ανακοινώθηκε η δημιουργία τριών νέων art funds. Για το 2006 η εταιρία Fernwood Art Investment με έδρα την Νέα Υόρκη σκοπεύει να δημιουργήσει αμοιβαία κεφάλαια που θα διαχειρίζονται επενδυτικά χαρτοφυλάκια έργων τέχνης. Οι περισσότερες τράπεζες στην Αμερική διαθέτουν γραφείο συμβούλων για επενδύσεις σε έργα τέχνης.  Η τάση αυτή στην Αμερική εισήλθε από την Ευρώπη ένα χρόνο περίπου νωρίτερα. 


Χαρακρηριστικά
Τα έργα τέχνης συνδυάζουν χαρακτηριστικά όπως σπανιότητα, διαφάνεια στην προσέλευσή τους, πολλές φορές άριστη κατάσταση και ανήκουν αρκετές φορές στην καλύτερη περίοδο των δημιουργών τους. Επιπλέον, μερικοί παράμετροι που καθορίζουν τις τιμές των έργων Τέχνης είναι η έκθεση τους σε γκαλερί, σε αίθουσες τέχνης, η αποδοχή των έργων και των δημιουργών στην συνείδηση των συλλεκτών, των κριτικών, αλλά και η προβολή των έργων από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης καθώς και η ζήτηση από το ευρύ φιλότεχνο κοινό.
Η αναπτυσσόμενη, πλέον, αγορά έργων τέχνης λειτουργεί σε όρους των άλλων αγορών (μετοχών, νομισμάτων, εμπορευμάτων κλπ) αλλά με κάποιες ιδιομορφίες. Ως επένδυση θεωρείται σημαντικά αποδοτική. Οι παράγοντες που την επηρεάζουν είναι κατά τεκμήριο μακροοικονομικοί (επιτόκια, πληθωρισμός κλπ). Παράλληλα η συγκεκριμένη αγορά λειτουργεί στο πλαίσιο του παγκόσμιου οικονομικού κύκλου (ανοδικός κύκλος, ύφεση). Οι διάφοροι εξωγενείς παράγοντες όπως παγκόσμιες καταστροφές, πλημμύρες, σεισμοί, πολέμοι, εισβολές, τρομοκρατικές απειλές επηρεάζουν ευθέως την αγορά έργων τέχνης. Μια μικρή αναδρομή σε περιόδους υψηλής οικονομικής ανάπτυξης και παράλληλης ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς θα μας πείσει για την άμεση αλληλεξάρτησή τους. Μια καλή οικονομική συγκυρία δίνει την ρευστότητα στην εν λόγω αγορά με τρόπο που αυξάνεται η ζήτηση των έργων και οι πωλητές έργων να φέρνουν στην αγορά νέα έργα. Παράλληλα η περιορισμένη προσφορά έργων αυξάνει τις τιμές και πυροδοτείται η ανοδική διαδικασία της αγοράς.


Οι εξελίξεις, λοιπόν, στις υπόλοιπες αγορές επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την αγορά έργων τέχνης. Επιπρόσθετα, η αγορά συναλλάγματος έχει σημαντικό ρόλο δεδομένου ότι πχ η σημαντική αύξηση του ευρώ έναντι του δολαρίου που συντελείται τα τελευταία έτη αυξάνει την ελκυστικότητα των έργων τέχνης που δημοπρατούνται στην Αμερική προς όφελος των ευρωπαίων συλλεκτών και επενδυτών. Επιπλέον, οι προσδοκίες για διατήριση ή όχι της ανοδικής τάσης  των τιμών συντηρούν ή όχι το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Βασικό Χαρακτηριστικό της Αγοράς ΄Εργων Τέχνης είναι η «επικράτηση» σε οικονομικό επίπεδο των παλαιών ζωγράφων που ονομάζονται κωδικοποιημένα Old Masters (Ενδεικτικός Πίνακας 1). Η σπανιότητα και ο περιορισμένος αριθμός των έργων τους (αντιστοιχεί πολύ μικρό κομμάτι της εν λόγω αγοράς) παρά το γεγονός ότι καλύπτουν πολλά χρόνια ζωγραφικής, πολλά καλλιτεχνικά κινήματα – σχολές, τεχνοτροπίες, συνετέλεσαν τόσο στην συγκράτηση των τιμών τους σε υψηλά επίπεδα ακόμα και σε περίοδο παγκόσμιας ύφεσης.
Αξιοπρόσεκτο νέο χαρακτηριστικό της παρούσας συγκυρίας της αγοράς έργων τέχνης είναι η αυξημένη ζήτηση για έργα «νέων καλλιτεχνών» (γεννημένοι μετά το 1940). Τα έργα των «νέων καλλιτεχνών» διαπραγματεύονται σε τιμές κάτω από τα δέκα χιλ. δολλάρια, γεγονός που παρέχει τη δυνατότητα για δυναμικότερη αύξηση των τιμών των έργων αυτών. Η παραπάνω προοπτική είναι καταλυτική διότι προσφέρει επιπλέον ρευστότητα στην αγορά. Αυτό γίνεται γιατί τα έργα των «νέων καλλιτεχνών» έχουν χαμηλότερες τιμές από τους κλασικούς όπως ο Πικάσο. Συνεπώς, εισέρχονται στη συγκεκριμένη αγορά νέοι επενδυτές – συλλέκτες με χαμηλότερη οικονομική δυνατότητα και εν ολίγοις το μέγεθος της αγοράς αυξάνεται.    
Αλλο χαρακτηριστικό η αύξηση των αγοραστών από τις Ασιατικές Χώρες (κυρίως Κίνα), όπου η ανερχόμενη αστική τάξη δαπανά χρήματα, μανιωδώς, σε έργα τέχνης της Δύσης. Για το λόγο αυτό ο οίκος Sotheby’s δημιούργησε ένα νέο τμήμα μοντέρνας κινέζικη τέχνης στηνΝ. Υόρκη και πραγματοποίησε την πρώτη δημοπρασία στις 31 Μαρτίου με περισσότερα από 200 έργα τέχνης. Σύμφωνα με το Artron ο τζίρος της παγκόσμιας αγοράς μοντέρνας και σύγχρονης κινέζικης τέχνης, βάση των δημοπρασιών σε Κίνα και Χονγκ Κονγκ υπολογίστηκε σε 540 εκατ. δολάρια και σύμφωνα με το Sotheby’s αναπτύσσεται ταχύτατα με την αξία των συναλλαγών να ξεπερνά τον Οκτώμβριο του 2005 τα 9 εκατ. δολάρια από 2,9 εκατ. δολάρια όλο το 2004.  Παράλληλα, ο οίκος Sotheby’s από την αγορά των έργων ασιατικής τέχνης  σημειώσε έσοδα  της τάξης των 248 εκατ. δολάρια και αύξηση 47%.
Παράλληλα με την Κινέζικη Τέχνη νέα ρεκόρ τιμών γνωρίζει και η Ινδική Τέχνη αφού στις δημοπρασίες που διοργανώθηκαν από τους Christie’s και Sotheby’s στην Ν Υόρκη όλοι οι πίνακες προς πώληση βρήκαν ενθουσιώδεις αγοραστές.
Σημαντικά ποσά για την αγορά έργων τέχνης δαπανώνται και στη Ρωσία. Η άνοδος των πρώτων υλών συντελούν στην σημαντική βελτίωση της ρωσικής οικονομίας με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι Ρώσοι να επενδύουν στην αγορά τέχνης, οι γκαλερί να απολαμβάνουν μεγάλα κέρδη και οι τιμές των σύγχρονων εργων τέχνης να σημειώνουν τιμές ρεκόρ. Επιπλέον, στην παραπάνω χώρα συντελέστηκε πρόσφατα η δημιουργία κέντρου σύγχρονης τέχνης με την ονομασία  "Winzanof" ( εργοστάσιο κρασιού), αξίας 4 εκατ. δολλαρίων. Ο οίκος Sotheby’s  ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις έργων ρωσικής τέχνης εκτοξεύθηκαν, αποφέροντας 135,6 εκατ. δολάρια σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 166%.
Επιπλέον, χαρακτηριστικό της Αγοράς ΄Εργων Τέχνης είναι ότι και αυτή, όπως η αγορά μετοχών, έχει τα δικά της "blue chips". Στην προκειμένη περίπτωση υπάρχουν τάσεις – μόδες οι οποίες αφορούν σχολές τέχνης (Πίνακας 2). Παρατηρώντας τον παρακάτω πίνακα  διαπιστώνουμε ότι σύμφωνα με το Artprice την μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο ζήτησης και τιμών κατά την περίοδο 1990 – 2004 παρουσίασαν η σχολή του Hudson River (+248%), ο Αμερικανικός Εξπρεσσιονισμός (+164%), η Pop Art (+123%) και η Αμερικανική Αφηρημένη Τέχνη (+85%).
Επιπρόσθετα, για το 2005 οι πωλήσεις έργων εμπρεσιονιστών και μοντέρνων καλλιτεχνών συνεχίζουν σταθερά να φέρνουν τα περισσότερα χρήματα στους οίκους δημοπρασιών (ο οίκος Sotheby’s  συγκέντρωσε 520,9 εκατ. δολάρια από τον τομέα αυτό). Η σύγχρονη τέχνη είναι πλέον πολύ κοντά με τα έσοδα του οίκου για το 2005 να φθάνουν τα 401,9 εκατ. δολάρια.


Private Banking Τραπεζών
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή» περίπου εκατό μεγάλοι συλλέκτες στην Ελλάδα είναι πελάτες private banking τραπεζών και έχουν επενδύσει σε έργα .τέχνης συνολικής αξίας άνω των 10 εκατ ευρώ. Τα  private banking τραπεζών (τμήματα ιδιωτικής τραπεζικής) προσφέρουν, πλέον, επενδύσεις σε έργα τέχνης και περιλαμβάνουν ολοκληρωμένο φάσμα υπηρεσιών. Οι υπηρεσίες private banking περιλαμβάνουν:
• Πραγματογνωμοσύνη και εκτίμηση για να αποτιμηθούν σωστά τα έργα τέχνης. Το παραπάνω πραγματοποιείται με τη συνδρομή ιστορικών τέχνης, συντηρητών και πραγματογνωμώνων.
• Παροχή νομικών συμβουλών στην διαδικασία προσφοράς ή αποδοχής κληροδοτημάτων σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
• Οι τράπεζες παρέχουν τη δυνατότητα χορήγησης δανείου – χρηματοδότησης αγορά έργων τέχνης μέσω ειδικών δανείων.
• Τα έργα Τέχνης ασφαλίζονται είτε μεμονωμένα είτε ως συλλογή.
• Συντήρηση, παρουσίαση και τεκμηρίωση των έργων τέχνης.


Για να γίνει κάποιος πελάτης σε private banking τραπεζών θα πρέπει να έχει διαθέσιμα πάνω από 300.000 ευρώ και οι συμβουλές των τμημάτων αυτών δεν περιορίζονται μόνο σε «κλασικές» επενδύσεις όπως μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κλπ αλλά και σε έργα τέχνης ακίνητα κλπ. Οι συλλογές σε έργα τέχνης περιλαμβάνουν χαρτοφυλάκια με πίνακες, γλυπτά, συλλεκτικά αντικείμενα διαφόρων περιόδων και καλλιτεχνών, σε αναλογία που επιθυμεί ο πελάτης ή του προτείνει το private banking της τράπεζας. Ο επενδυτής – συλλέκτης που απευθύνεται σε τμήμα private banking τράπεζας μπορεί να αγοράσει έργα τέχνης που έχουν ήδη μεγάλη αξία ή να επενδύσει στην υπεραξία που μπορούν να αποκτήσουν μετά από κάποια χρόνια φθηνά έργα άσημων καλλιτεχνών που πιθανώς να γίνουν γνωστοί αργότερα.


Διασπορά κινδύνου - αποδόσεις
Η επένδυση σε έργα τέχνης αποτελεί στοιχείο διασποράς του κινδύνου. Ο επενδυτής που μπορεί να είναι ένα μεμονωμένο άτομο αλλά και μια επιχείρηση λαμβάνει υπόψη τον κίνδυνο και την απόδοση και μετά αποφασίζει αν θα αναλάβει ή θα απορρίψει το επενδυτικό έργο το οποίο και εξετάζει. Οι επιχειρήσεις, λοιπόν, αλλά και οι επενδυτές κατανέμουν τα κεφάλαιά τους σε διαφορετικές επενδύσεις. Η διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου γενικώς, επιτυγχάνεται μέσω της συμμετοχής πολλών και διαφορετικών επενδυτικών επιλογών στο χαρτοφυλάκιο. Καθώς προσθέτουμε επενδυτικά στοιχεία όπως έργα τέχνης στο χαρτοφυλάκιο, ο συνολικός κίνδυνος μειώνεται. Ο στόχος αυτής της διαφοροποίησης είναι η μείωση του κινδύνου που συνεπάγονται τα επενδυτικά έργα και η ταυτόχρονη διατήρηση της μέσης απόδοσης σε επιθυμητά επίπεδα. Αντικειμενικός στόχος της διαφοροποίησης δεν είναι να ελαττωθεί η διασπορά ανά περιουσιακό στοιχείο, αλλά να επιτευχθεί ο καλύτερος συνδυασμός των αποδόσεων και των κινδύνων.
Η επένδυση σε έργα τέχνης οδηγεί σε εξομάλυση του συνολικού ρίσκου, αφού συνήθως συσχετίζεται αρνητικά με άλλα επενδυτικά προϊόντα όπως οι μετοχές, τα ομόλογα κλπ. Στην περίπτωση αυτή, ο κίνδυνος του χαρτοφυλακίου δεν εξαρτάται μόνο από τις επιμέρους αξίες των επενδύσεων αλλά και από την μεταξύ τους σχέση. Τα περισσότερα επενδυτικά μέσα (πχ μετοχές) από μόνες τους μεταβάλλονται περισσότερο από την αγορά (δείκτες), αυτό σημαίνει ότι το ρίσκο του χαρτοφυλακίου δεν αντιπροσωπεύεται από το σωρρευμένο ρίσκο των μεμονωμένων ενεργητικών. Αυτό επίσης σημαίνει ότι το ρίσκο ελαττώνεται με τη διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου, την αύξηση δηλ. του αριθμού των αξιών που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο.
Μειονέκτημα για την αγορά των έργων τέχνης είναι έλλειψη ρευστότητας που χαρακτηρίζει την αγορά. Η αγορά αυτή παρά το γεγονός ότι συνδέεται με την πορεία των άλλων (μετοχές, ομόλογα, εμπορεύματα, νομίσματα κλπ) έχει  τη δική της αυτοτελή δυναμική. Επομένως παρά το γεγονός ότι επηρεάζεται από την γενικότερη οικονομική συγκυρία έχει και τα δικά της εγγενή χαρακτηριστικά που έχουν να κάνουν με την παγκόσμια κουλτούρα, τη ροπή προς την τέχνη, το επίπεδο του πολιτισμού αλλά και της «μόδας» που κυριαρχεί την κάθε περίοδο. Παρ’ όλα αυτα, η αγορά αυτή μοιάζει με την αγορά των εμπορευμάτων στο εξής χαρακτηριστικό: σε περιόδους οικονομικής καχεξίας τα έργα τέχνης αντιπροσωπεύουν εμπράγματες αξίες που διατηρούν την καλλιτεχνική τους αξία και την αξία χρήσης τους ως πολιτιστικά έργα.


Τάσεις
Οπως εκτιμά η Art Market Research, οι τιμές των έργων τέχνης των ακριβοτέρων καλλιτεχνών έχουν υπερδιπλασιαστεί από το 1996. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί και το 2006. Παράλληλα, η Artnet  προβλέπει ότι περισσότερα από 20 δισ. δολάρια θα επενδυθούν και φέτος στην αγορά έργων τέχνης.
Αναφορικά με την εξέλιξη των τιμών των Ελληνικών έργων τέχνης, τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τόσο ο οίκος Bonhams όσο και ο Sotheby’s  να διοργανώνουν αρκετά "Greek Sales". Οι τελευταίες δημοπρασίες των παραπάνω οίκων είναι προγραμματισμένες για το Μάιο. Ειδικότερα για τον οίκο Bonhams πραγματοποιείται δημοπρασία γαι 232 επιλεγμένα έργα στις 23 Μαϊου ενώ ο οίκος Sotheby’s έχει προγραμματίσει μια δημοπρασία στις 22 Μαϊου με έργα σημαντικών Ελλήνων Καλλιτεχνών του 19ου και του 20ου αιώνα (Ν. Λύτρα, Κ. Βολανάκη, Βασιλείου Χατζή, Μιχ Οικονόμου κλπ) και μια δημοπρασία στις  24 Μαϊου. Σημειώνεται το εντυπωσιακό ποσό των 730.000 ευρώ που συγκεντρώθηκε από την  easySale4charity στη δημοπρασία των έργων σύγχρονης τέχνης της προσωπικής συλλογής του Στέλιου Χατζηιωάννου όπου δημοπρατήθηκαν 54 έργα με σκοπό την οικονομική ενίσχυση της ένωσης «Μαζί για το παιδί». Παράλληλα, σημαντικά ρεκόρ σε τιμές για Ελληνες ζωγράφους σημειώθηκαν στην δημοπρασία του Πέτρου Βέργου που πραγματοποιήθηκε στις 5 Απριλίου 2006 στην Αθήνα και συγκέντρωσε 1.441.000 ευρώ.
Σύμφωνα με μελέτη της γερμανικής τράπεζας Dresdner Bank οι επενδύσεις σε έργα τέχνης μπορούν να αποφέρουν μεγαλύτερες αποδόσεις σε σχέση με μετοχές, ομόλογα και άλλες επενδύσεις σε τίτλους. Η συγκεκριμένη μελέτη συγκρίνει την πορεία των τιμών των έργων του γνωστού ζωγράφου Πωλ Σεζάν από το 1874 έως το 1998 με την αντίστοιχη των γερμανικών μετοχών και ομολόγων. Ακολούθως η ετήσια μέση αύξηση της αξίας των έργων του ζωγράφου ήταν 56% για περισσότερο από ένα αιώνα, την στιγμή που οι μετοχές κέρδισαν ελάχιστα ενώ τα ομόλογα παρουσίασαν απώλειες. Τελικά, ο υπεύθυνος της  Dresdner Bank κος Βολφγκανγκ Βίλκε προτείνει στους επενδυτές να τοποθετούν τουλάχιστον το 5% του χαρτοφυλακίου του σε έργα τέχνης υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν και ένα καλό σύμβουλο. Σε περίπτωση που ο επενδυτής είναι και γνώστης της τέχνης το παραπάνω ποσοστό μπορεί να είναι μεγαλύτερο.


Πηγές
Εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» Περιοδικό ΄Εψιλον, σελ 92-93, 20 Φεβρουαρίου 2005
Εφημερίδα «Καθημερινή», Επενδύσεις, Κυριακή 25 Απριλίου 2004, σελ 17
Εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», Οικονομία, 9 Ιανουαρίου 2005, σελ 6
Εφημερίδα «Καθημερινή», Κυριακή 29 Μαϊου 2005, σελ 15
Βούλγαρη, Ε., Παπαγεωργίου, ‘Χρηματιστήριο αξιών και χρηματιστήριο παραγώγων’, Σύγχρονη Εκδοτική, ΑΘΗΝΑ 1999
ΠΕ Πετράκης ‘Αποτίμηση Κινδύνου και Επενδύσεων΄ Τόμος Α, Αξιολόγηση και Ανάλυση Επενδυτικών Αποφάσεων, Εκδόσεις ΕΚΠΑ
www.artprice.com
Whisky Magazine, Μαϊος 2005, Τεύχος 5, σελίδα 10
«ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ» Διάφορα Τεύχη


 


Του Σπύρου Παπαθανασίου
Οικονομολόγου (MSc, Phd Cand)-Υπεύθυνου Επενδυτικής
Στρατηγικής Prelium  AXE EΠΕΥ,  s.papathanasiou@prelium.com

  Περιεχόμενα
Editorial
Επενδύσεις: ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ: ΑΛΛΟ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ...
Επενδύσεις: Διεθνείς Αγορές: Εντείνονται οι διεθνείς χρηματοοικονομικές αντιθέσεις
Αφιέρωμα: Βαριά Βιομηχανία: Κι όμως, έχει μέλλον
Αφιέρωμα: Τηλεπικοινωνίες: ένας κλάδος γεμάτος deals
¶ρθρο: ΤΡΑΠΕΖΕΣ-ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ: ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΜΕΤΩΠΑ...
Αφιέρωμα: Επιβατηγός ναυτιλία: Μερική απελευθέρωση της αγοράς
¶ρθρο: ΚΥΠΡΙΑΚΕΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ: ΝΙΚΕΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΤΩΠΑ
Αφιέρωμα: E-Business O «γίγαντας» που δεν ξύπνησε...
¶ρθρο: PRIVATE BANKING: «ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ» ΣΕ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Αφιέρωμα: Αυτοκίνητο: Τα νέα μοντέλα
¶ρθρο: Η ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ: Τα Private Banking, τα Funds και η διασπορά του Κινδύνου
¶ρθρο: Η ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΞΥΛΕΙΑΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ
¶ρθρο: ΣΠΥΡΟΥ: ΕΝΑ «ΤΡΕΛΟ» ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕ ΜΕΓΑΛΕΣ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ
¶ρθρο:
Επενδύσεις: EΠENΔYΣEIΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ Ανασκόπηση για το Μήνα Απρίλιο του 2006

 Όροι και προϋποθέσεις του site