Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Νοέμβριος 2009-Τεύχος 357                              

ΘΕΜΑ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ


ΠΡΟΪΟΝΤΑ PRIVATE LABEL
ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΕΔΑΦΟΣ
ΛΟΓΩ ΤΙΜΗΣ ΚΑΙ ΚΡΙΣΗΣ


Ο εξορθολογισμός των δαπανών των καταναλωτών, οδηγεί όλο και περισσότερους στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αντίθεση με τα επώνυμα, οι πωλήσεις των οποίων μένουν στάσιμες.



από τον Γιώργο Καλούμενο


Μεγαλύτερο κομμάτι της καταναλωτικής πίτας διεκδικούν συνεχώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με αποτέλεσμα οι πωλήσεις τους να έχουν φτάσει και ξεπεράσει τα επίπεδα του ενός δισ. ευρώ το χρόνο. Μάλιστα η αύξηση του τζίρου στα private label αγαθά συμβαίνει σε καιρό κρίσης και ενώ τα νοικοκυριά μειώνουν συνεχώς τις μηνιαίες δαπάνες στα 280- με 300 ευρώ φέτος έναντι 350 ευρώ πέρυσι, ενώ έχει μειωθεί σημαντικά και η μέση συχνότητα επίσκεψης στα καταστήματα τροφίμων, φτάνοντας τις 5,7 φορές τον μήνα από 7 φορές αντίστοιχα. Όπως προκύπτει και από έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ο εξορθολογισμός των δαπανών, οδηγεί όλο και περισσότερους στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αντίθεση με τα επώνυμα οι πωλήσεις των οποίων μένουν στάσιμες.
Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen οι πωλήσεις των «φθηνών προϊόντων» αυξήθηκαν το δωδεκάμηνο Μάιος 2008 - Μάιος 2009 κατά 2,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα των 2007-2008, φτάνοντας τα 1,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, σε ορισμένες κατηγορίες η αύξηση στις πωλήσεις ξεπερνά το 20%. Για παράδειγμα ο τζίρος στο συσκευασμένο ψωμί ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 21,4%, στα κρασιά 20,4% ενώ στα ρολά κουζίνας κατά 11,4% και στους χυμούς κατά 8,4%.
Αντίστοιχα, το πρώτο πεντάμηνο του 2009, το σύνολο των σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση την αλυσίδα Σκλαβενίτης και τα καταστήματα που βρίσκονται στα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου, ανήλθε στα περίπου 3,5 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας οριακή μείωση της τάξεως του 0,8%. Η γενικευμένη ακρίβεια και η οικονομική δυσπραγία που αντιμετωπίζουν χαμηλόμισθοι και συνταξιούχοι, έχει ανοίξει διάπλατα τον δρόμο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κερδίσουν συνεχώς μερίδια αγοράς εις βάρος των επωνύμων.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα 40% κατά μέσο όρο σε σχέση με τα επώνυμα ενώ ένας στους δύο καταναλωτές πιστεύει είναι ίδιας ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι πωλήσεις στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνονται διαρκώς και δεν αποκλείεται τα επόμενα δύο-τρία χρόνια για κάθε κατηγορία να υπάρχουν μόλις δύο προϊόντα επώνυμης μάρκας και ένα ιδιωτικής ετικέτας.


ΔΙΕΥΡΥΝΟΥΝ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν σήμερα κεντρικό ζήτημα στο εμπόριο. Είναι προϊόντα αποκλειστικής διανομής, αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα της αλυσίδας, και ταυτοχρόνως διευρύνουν σημαντικά την ποικιλία και τις επιλογές του πελάτη. Χρησιμοποιούνται συχνά και ως μηχανισμοί άμυνας των κλασικών σούπερ μάρκετ απέναντι στις εκπτωτικές αλυσίδες, ενώ συντελούν στη διαφοροποίηση της εμπορικής αλυσίδας δίνοντας ιδιαίτερο περιεχόμενο και διαστάσεις αποκλειστικότητας στη συλλογή προϊόντων.
Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας του  καθηγητή Γιώργου Μπάλτα δίνουν νέα στοιχεία για τη στάση του αγοραστικού κοινού. Ειδικότερα, στο Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών διεξήχθη τηλεφωνική δημοσκόπηση με σκοπό την καταγραφή των στάσεων των καταναλωτών έναντι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διακινούν τα σούπερ μάρκετ της ελληνικής αγοράς. Η τηλεφωνική έρευνα έγινε σε δείγμα 1.600 νοικοκυριών, με τυχαία δειγματοληψία και χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου. Η ανάλυση των δεδομένων της έρευνας που πραγματοποίησε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Μπάλτας οδήγησε στα εξής βασικά ευρήματα.
Οι ερωτηθέντες συνέκριναν τις μάρκες των εμπόρων με τις μάρκες των κατασκευαστών σε βασικά χαρακτηριστικά.
Η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος 84,4% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικού σήματος έχουν καλύτερη τιμή.
Στο θέμα της ποιότητας, το 43,7% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι προϊόντα χειρότερης ποιότητας και το 51,7% ίδιας ποιότητας, ενώ μόνο το 4,6% τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών.
Το 51,3% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 2,8% καλύτερες και το 45,9% εφάμιλλες με εκείνες των καθιερωμένων μαρκών.


«ΑΝΩΝΥΜΟ» ΤΟ 1 ΣΤΑ 5 ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Οι μάρκες των εμπόρων έχουν χειρότερη φήμη σύμφωνα με το 52%, ίδια φήμη σύμφωνα με το 43,9, ενώ μόνο το 4,1% του δείγματος θεωρεί ότι έχουν καλύτερη φήμη από τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών.
Οι προσφορές τους θεωρούνται χειρότερες από το 12,9%, ίδιες από το 32,4% και καλύτερες από το 54,7% των ερωτηθέντων.
Σε ερώτηση σφαιρικής αξιολόγησης των προϊόντων, το 45,4% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ιδιωτικές ετικέτες χειρότερες, το 4,3% καλύτερες, ενώ ο ένας στους δύο (50,3%) τις θεωρεί ίδιες με τις μάρκες των κατασκευαστών.
Επομένως, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν συντριπτικό πλεονέκτημα στο θέμα της τιμής, ενώ υπάρχουν ετερογενείς απόψεις σε άλλα κριτήρια σύγκρισης τους με τις μάρκες των κατασκευαστών.
Εκτιμήθηκε η ικανοποίηση των ερωτηθέντων από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Δυσαρεστημένοι δήλωσαν το 8,4%, ικανοποιημένοι το 47,6%, ενώ ούτε ικανοποιημένοι και ούτε δυσαρεστημένοι είναι το 44% του δείγματος.
Μετρήθηκε επίσης η πρόθεση αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε διαφορετικές γραμμές εμπορευμάτων. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ασύμμετρη πρόθεση αγοράς, ανάλογα με το είδος των προϊόντων.
Τέλος, οι ερωτηθέντες δήλωσαν τι ποσοστό των προϊόντων που αγοράζουν εκπροσωπούν τα προϊόντα ιδιωτικού σήματος. Η μέση τιμή είναι σήμερα 20,4%, δηλαδή το 1 στα 5 προϊόντα που αγοράζουν είναι ιδιωτικής ετικέτας. Το ποσοστό αυτό συνάδει με εκτιμήσεις για 15% μερίδιο κύκλου εργασιών, αν λάβουμε υπόψη τις χαμηλότερες τιμές των προϊόντων ιδιωτικής επωνυμίας. Το ποσοστό των καταναλωτών που δεν τα αγοράζουν καθόλου βρίσκεται σχεδόν στο 20%.
Συμπερασματικά, η έρευνα δείχνει εδραίωση της ιδιωτικής ετικέτας στις επιλογές του αγοραστικού κοινού, ενώ ορισμένοι από τους επιμέρους δείκτες αξιολόγησης αυτών των προϊόντων παρουσιάζουν μικρές αλλά αισθητές βελτιώσεις. Σημειώνεται ότι οι περισσότερες δημογραφικές επιδράσεις είναι σχετικά ασθενείς, υποδηλώνοντας ότι τα προϊόντα αυτά αγοράζονται σήμερα από ετερογενή στρώματα του πληθυσμού.
Τα στοιχεία της έρευνας επιβεβαιώνουν εκτιμήσεις στελεχών και ειδικών του κλάδου ότι η ελληνική αγορά ακολουθεί τη διεθνή τάση ανάπτυξης τέτοιων προϊόντων. Η μακροχρόνια αυτή εδραίωση της ιδιωτικής ετικέτας ενισχύεται τώρα ακόμα περισσότερο από την οικονομική κρίση και τη γενικότερη αλλαγή που φέρνει στην καταναλωτική συμπεριφορά των ατόμων.

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ: ΕΕ ΠΡΟΣ ΕΛΛΑΔΑ: «ΣΟΒΑΡΕΥΘΕΙΤΕ...»
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ: ΜΟΝΗ ΛΥΣΗ Η ΣΥΛΛΗΨΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ: ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ: ΗΡΘΕ Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΡΔΑΣ
ΘΕΜΑ: ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΡΡΕΣ
ΘΕΜΑ: ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΑΚΙΝΗΤΑ
ΦΑΚΕΛΟΙ: ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΥΠΡΟΥ, ΠΛΑΙΣΙΟ, FG EUROPE
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΑΓΟΡΑ ΦΑΡΜΑΚΟΥ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΚΑΡΤΕΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: GEORGE W. GREER
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
ΑΡΘΡΟ: Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ BRANDS
ΑΝΑΛΥΣΗ BLACKROCK
ΑΡΘΡΟ: ΑΡΑΒΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
ΕΡΕΥΝΑ ERNST & YOUNG: ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ: ΜΕΤΩΠΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ EUROMONEY
ΘΕΜΑ: ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΕΡΕΥΝΑ ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site