Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Φεβρουάριος 2010-Τεύχος 359                              

ΘΕΜΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ


ΘΙΓΟΝΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ
«ΠΑΓΩΣΑΝ» ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ


Οι μεγάλοι του κλάδου, πέραν του ότι διαθέτουν υψηλό ανεκτέλεστο ήδη ανειλημμένων εργολαβιών, έχουν επίσης τη δυνατότητα να πάρουν μεγάλες «ανάσες» αναλαμβάνοντας έργα στο εξωτερικό, προς τα οποία είναι στραμμένη η προσοχή τους, ειδικά μάλιστα προς την κατηγορία των έργων παραχώρησης.


 


από την Στεφανία Σούκη


Το καλοκαίρι και… βλέπουμε. Κάπως έτσι διαμορφώνεται αυτή την στιγμή η κατάσταση για τους εγχώριους κατασκευαστές, αφού ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών για ένα νέο σύστημα δημοπράτησης δημοσίων έργων, αλλάζοντας (για μία ακόμη φορά) το μειοδοτικό σύστημα επιλογής αναδόχων δημοσίων έργων, έχει μεταθέσει χρονικά την προκήρυξη νέων διαγωνισμών για τουλάχιστον ένα εξάμηνο, όσος είναι και ο χρόνος που προβλέπεται για τη διαμόρφωση του νέου πλαισίου.
Κι αν οι εγχώριοι μεγαλοεργολάβοι έχουν αυτή την στιγμή υψηλό ανεκτέλεστο, λόγω ουσιαστικά των μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους μικρότερους κατασκευαστές, που βρίσκονται σε δεινή θέση ζητώντας από το κυβερνητικό επιτελείο να προωθήσει μικρότερου και μεσαίου μεγέθους έργα στην περιφέρεια, ώστε να ενισχύσουν εν καιρώ κρίσης το αντικείμενό τους. Κι αυτό ενώ το Ελληνικό Δημόσιο παραμένει ο χειρότερος πελάτης για τους κατασκευαστές δημιουργώντας οικονομικό αδιέξοδο για ουκ ολίγους εργολάβους. Χαρακτηριστικό αποτελεί το γεγονός ότι αναφορικά με την καταβολή των οφειλών του Δημοσίου προς τις τεχνικές εταιρείες, τον Δεκέμβριο του 2009 διατέθηκε μόλις ένα μικρό μέρος, της τάξεως των 214 εκατ. ευρώ από το 1,6 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι είναι το συνολικό ποσό των οφειλομένων από την Πολιτεία για εκτελεσθέντα έργα ακόμη και πενταετίας!
Για τους μεγάλους, τα έργα του εξωτερικού είναι μία ακόμη μεγάλη ανάσα και μάλιστα φαίνεται ότι «κυνηγούν» αυτού του είδους τα έργα, πολλώ δε μάλλον όταν αυτά ανήκουν στην κατηγορία των έργων παραχώρησης. Πιο πρόσφατο παράδειγμα, ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο οποίος σε συνεργασία με τη γαλλική VINCI υπέγραψαν στα μέσα Ιανουαρίου με το ρουμανικό Δημόσιο τη σύμβαση παραχώρησης του έργου του «Αυτοκινητοδρόμου COMARNIC - BRASOV». Στο συγκεκριμένο έργο, προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, η  ΕΛΛΑΚΤΩΡ συμμετέχει στην παραχώρηση μέσω της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ (50%) και στην κατασκευή μέσω της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ (50%), η περίοδος κατασκευής προβλέπεται να διαρκέσει τέσσερα χρόνια, ενώ η διάρκεια της παραχώρησης είναι για 30 χρόνια.


ΕΡΓΑ ΣΕ ΑΝΑΜΟΝΗ
Στο εσωτερικό, πάντως, όσα μεγάλα (δημόσια) έργα εξαγγέλθηκαν προεκλογικά από τον πρώην υπουργό κ. Γ. Σουφλιά τα… πήρε πίσω η νέα κυβέρνηση, πράγμα καθόλου σπάνιο βεβαίως για την ελληνική πραγματικότητα. Πάντως, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του νέου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Δημήτρη Ρέππα, τα κεφάλαια, κυρίως κοινοτικά, που θα χρηματοδοτήσουν έργα υποδομής, όπως παραχωρήσεις οδικών αξόνων και αεροδρόμια υπολογίζονται στα 7,5 δισ. ευρώ έως το 2014.
Το σημαντικότερο από τα έργα, το οποίο, μάλιστα, είχε ανακοινωθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ μόλις δύο ημέρες πριν από την προκήρυξη εκλογών τον περασμένο Σεπτέμβριο, ακυρώθηκε από το νέο Υπουργείο Υποδομών με στόχο να επαναδημοπρατηθεί στην καλύτερη περίπτωση στο τέλος του 2010 και να υπάρξει νέα χάραξη με μικρότερο κόστος και λιγότερες αντιδράσεις από τους κατοίκους των περιοχών από όπου διέρχεται. Πρόκειται φυσικά για τους πολυσυζητημένους Νέους Αυτοκινητοδρόμους Αττικής, προϋπολογισμού επί υπουργίας Γ. Σουφλιά 1,8 δισ. ευρώ, το οποίο δημοπρατείται ξανά και ξανά την τελευταία δεκαετία (σ.σ. στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, μάλιστα, είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον ακόμη και όμιλοι οι οποίοι τώρα έχουν καταρρεύσει, όπως ο όμιλος Αλλαμανή).  Σύμφωνα με τις προθέσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Δ. Ρέππα, το έργο θα επανασχεδιασθεί, ενώ θα αλλάξει και το φυσικό αντικείμενο του διαγωνισμού, προκειμένου οι νέοι δρόμοι να είναι ενταγμένοι στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της πρωτεύουσας. Ο επανασχεδιασμός θα γίνει με βάση τις αλλαγές που θα γίνουν στο Ρυθμιστικό της Αθήνας (όπου θα καθορίζονται οι χρήσεις γης ανά περιοχή) και με στόχο την καλύτερη προστασία του περιβάλλοντος.
Το δεύτερο μεγάλο έργο, το οποίο επίσης εξαγγέλθηκε από τον Γ. Σουφλιά λίγο πριν από την προκήρυξη των εκλογών το φθινόπωρο, με στόχο οι προσφορές από τους ενδιαφερομένους να κατατεθούν στο τέλος του 2009 - αρχές του τρέχοντος έτους, είναι αυτό για την κατασκευή -με τη μέθοδο της παραχώρησης για 35 χρόνια- του αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Το Υπουργείο Υποδομών αποφάσισε, επίσης, να ακυρώσει το διαγωνισμό (για τον οποίο αρχικό ενδιαφέρον, όπως είναι φυσικό, έχουν εκδηλώσει όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι όμιλοι σε συνεργασία και με ξένους κολοσσούς, όπως η Vinci και η γερμανική Hochtief), και να τον δημοπρατήσει εκ νέου το καλοκαίρι του 2010. Με το νέο σχεδιασμό, όπως εξήγγειλε ο κ. Ρέππας, θα υπάρξει καλύτερη πρόταση για τα περιβαλλοντικά θέματα, καθώς και συντονισμένη δράση για τα ραδιοβοηθήματα.
Στο ύψος των 2,1 δισ. ευρώ αντιστοιχούν (επί προηγούμενης κυβέρνησης) οι διαγωνισμοί για την ανάπτυξη του πανελλαδικού δικτύου οπτικών ινών, μία από τις πολλά υποσχόμενες νέες δραστηριότητες για τους εργολάβους, οι οποίοι θα αναζητήσουν στην περίπτωση αυτή συμπράξεις με εναλλακτικούς παρόχους από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Έως τα τέλη του Μαρτίου θα έχει επιλεγεί ο σύμβουλος που θα εκπονήσει τη μελέτη τεχνικής σκοπιμότητας και οικονομικής βιωσιμότητας του έργου, με προοπτική να ξεκινήσει η υλοποίησή του στα τέλη του 2011.
Το μοντέλο της παραχώρησης είναι αυτό  που είναι προτιμητέο, ενώ η «μάχη» από τους μεγάλους παίκτες αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σκληρή, με ηχηρά ονόματα να συμμετέχουν, λαμβανομένων υπόψη και των μεγάλων προοπτικών της αγοράς. Η διείσδυση της ευρυζωνικότητας στον ελληνικό πληθυσμό έχει ήδη υπερβεί το 16% και η πορεία σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο συνεχίζεται. Αν και η γλώσσα των αριθμών καταγράφει μεν μια πορεία σύγκλισης με την υπόλοιπη Ευρώπη, είναι γεγονός ότι υστερούμε ακόμη σημαντικά στην ευρυζωνική διείσδυση, ενώ βρισκόμαστε στην τελευταία θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ό,τι αφορά στα εναλλακτικά δίκτυα πρόσβασης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη της αγοράς, στο μέλλον, για να στηριχθεί περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς, θα χρειαστεί ένα ανανεωμένο, διάφανο, αποδοτικό και ξεκάθαρο ρυθμιστικό πλαίσιο, έτσι ώστε να δοθεί ασφάλεια σχεδιασμού στους επενδυτές.
Οι επεκτάσεις του μετρό στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη είναι ακόμη ένα πεδίο… μάχης για τους κατασκευαστές, με τις προσφυγές να ακολουθούν η μία την άλλη (βλ. την επέκταση προς Πειραιά, ύψους 515 εκατ. ευρώ) και τις καθυστερήσεις να είναι πλέον πάγια τακτική. Χαρακτηριστικά επισημαίνεται η περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης, έργο ύψους 1,1 δισ. ευρώ, όπου  -σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΑΕΓΕΚ κ. Γ. Μαρούλη- ο αργός ρυθμός των απαλλοτριώσεων, ο εντοπισμός αρχαιολογικών ευρημάτων και η καθυστερημένη παράδοση χώρων από την Αττικό Μετρό ΑΕ έχουν προκαλέσει  σημαντική οικονομική ζημιά στην κοινοπραξία των ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική - Impregilo - Seli - Ansaldo - Ansaldobreda, που έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου. Οι φήμες μάλιστα λένε ότι, λόγω των καθυστερήσεων, η κοινοπραξία απαιτεί αποζημίωση της τάξεως των 110 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα νέοι διαγωνισμοί θα  πραγματοποιηθούν για τις επεκτάσεις των λιμένων  Πάτρας και Ηγουμενίτσας, που αντιστοιχούν σε προϋπολογισμό περί τα 300 εκατ. ευρώ και είχαν δημοπρατηθεί επίσης προεκλογικά. Πρόθεση του Υπουργείου τώρα είναι να γίνουν νέοι διαγωνισμοί αφού προηγουμένως επανεξετασθούν τα δεδομένα.


ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ
Η μεγαλύτερη εξέλιξη πάντως όσον αφορά τα δημόσια έργα είναι η αναμόρφωση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου για την θέσπιση νέου συστήματος μελετών και δημοπράτησης των δημοσίων έργων. Το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο 2010 και αφού ολοκληρωθούν όλες οι φάσεις της διαβούλευσης. Το κυβερνητικό επιτελεί πλέον θεωρεί ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο μελετών και εκτέλεσης των έργων έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του και έχει έλθει η ώρα για την αναγκαία αλλαγή του με την τρίτη φάση της διαβούλευσης να ολοκληρώνεται στο τέλος Μαΐου ώστε στη συνέχεια να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Άξονες αναφοράς για το νέο σύστημα είναι «η διασφάλιση της ποιότητας των εκπονούμενων μελετών και παραγόμενων έργων, η σύντμηση του χρόνου και του κόστους των εκπονούμενων μελετών και των παραγόμενων έργων, χωρίς υπερβάσεις και αποκλίσεις από το φυσικό αντικείμενο-στόχο, η διαφάνεια και αξιοκρατία στις αναθέσεις και ανάρτηση στο διαδίκτυο πλήρους εικόνας για την πορεία του έργου, την προστασία του περιβάλλοντος στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης», τα αυτονόητα δηλαδή αλλά τόσο δύσκολα να εφαρμοσθούν στην ελληνική πραγματικότητα.
Οι άξονες αυτοί θέτουν και ειδικότερους στόχους, όπως την οργάνωση και εξυγίανση των Μητρώων Μηχανικών και Επιχειρήσεων, τον εφοδιασμό των Αναθετουσών Αρχών πριν από την προκήρυξη του διαγωνισμού με αξιόπιστους φακέλους του έργου, την αποσαφήνιση και αντικειμενικοποίηση των κανόνων ανάθεσης των έργων, τον εκσυγχρονισμό και συμπλήρωση των τεχνικών προδιαγραφών, σε συνδυασμό με την επικαιροποίηση και συμπλήρωση των Αναλυτικών Τιμολογίων και την απλούστευση των διαδικασιών σε όλο το φάσμα παραγωγής έργων.
Πάντως, από τους φορείς του κατασκευαστικού κλάδου, στο πλαίσιο της διαβούλευσης, ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) προτείνει στο Υπουργείο Υποδομών το σύστημα της ελεύθερης συμπλήρωσης τιμολογίου, όπως επίσης και τη διεξαγωγή των διαγωνισμών σε δύο φάσεις με εξέταση τυχόν ενστάσεων στο πρώτο στάδιο.
Σύμφωνα με τον ΣΤΕΑΤ, ανεξάρτητα από την επιλογή μεθοδολογίας δημοπράτησης, θεωρείται επιβεβλημένη η καθιέρωση της Ελεύθερης Συμπλήρωσης Ανοικτού Τιμολογίου (ΕΣΑΤ) με ανάλυση της προσφοράς κατ’ είδος δαπάνης.
Η εφαρμογή της διαδικασίας εξέτασης των προσφορών σε δύο φάσεις, δηλ. εξέτασης των διαγωνιζομένων όσον αφορά στην κάλυψη προϋποθέσεων συμμετοχής και στη συνέχεια υποβολή και αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, αποτελεί μια δυνατότητα για το μεσοδιάστημα μέχρι την οριστικοποίηση του συστήματος δημοπράτησης. Παράλληλα, σε ειδικές περιπτώσεις έργων μπορεί να προωθείται ο διαγωνισμός με την διαδικασία Προεπιλογής (τεχνικά οικονομικά κριτήρια).
Η  ΠΕΔΜΕΔΕ προτείνει μεταξύ άλλων:
Από τους φορείς πάντως του κατασκευαστικού κλάδου, πρώτη η ΠΕΔΜΕΔΕ ανταποκρίθηκε στο αίτημα του Υπουργείου και κατέθεσε τις προτάσεις της που αναφέρουν μεταξύ άλλων:
Σχετικά με τις προϋποθέσεις δημοπράτησης κάθε έργου προτείνεται να καθιερωθεί υποχρεωτικά η έκδοση πρόσφατης διοικητικής πράξης πριν τη δημοσίευση της προκήρυξης, με την οποία θα βεβαιώνεται η ύπαρξη όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων δημοπράτησης, ενώ σε ό,τι αφορά τις διαγωνιστικές διαδικασίες προτείνει οι επιτροπές διαγωνισμού να έχουν μόνιμο χαρακτήρα, τουλάχιστον ετήσιας διάρκειας και να είναι ανεξάρτητες έναντι των Αναθετουσών Αρχών.
Επί πλέον η διαδικασία του διαγωνισμού να περιλαμβάνει δυο διακριτά στάδια σε διαφορετικές ημερομηνίες μεταξύ τους, από τα οποία το πρώτο στάδιο θα αφορά την κατάθεση και εξέταση των δικαιολογητικών, την υποβολή τυχόν ενστάσεων, την εκδίκασή τους και την οριστικοποίηση αυτών που έχουν δικαίωμα συμμετοχής και υποβολής προσφοράς, ενώ το δεύτερο στάδιο θα αφορά την κατάθεση των προσφορών και την αποσφράγισή τους αυθημερόν με καταγραφή και ανακοίνωση όλων των σχετικών στοιχείων.
Η ανάδειξη του μειοδότη για την ανάθεση του έργου προτείνεται να γίνεται με την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης προσφορών με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα προσφορά, ενώ τα κριτήρια συμμετοχής και υπολογισμού της πλέον συμφέρουσας προσφοράς για την ανάδειξη του μειοδότη να αποτελούν οι υποβαλλόμενες οικονομικές προσφορές, ( πλήθος προσφορών, μέση προσφερόμενη έκπτωση, συντελεστές ακραίων περιπτώσεων και ομαδοποιήσεων κλπ) τα πιθανά ανεκτά επί μέρους κοστολογικά όρια που θέτουν τα τεύχη δημοπράτησης καθώς και ποιοτικά στοιχεία των διαγωνιζομένων (οργανωτική ικανότητα, φερεγγυότητα, ποιοτικές και περιβαλλοντικές δομές οργάνωσης, διαθεσιμότητα προσωπικού και μέσων, επιβαρυντικά στοιχεία κλπ).


ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΕΛΙΚΗΣ
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ

Για την εξασφάλιση μεγαλύτερης διαφάνειας στα έργα το υπουργείο ανακοίνωσε στα μέσα Ιανουαρίου τη δημιουργία ενός συστήματος επιτελικής παρακολούθησης έργων, μελετών και υπηρεσιών, το οποίο θα ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στο 2010. Το σύστημα θα περιλαμβάνει τα θεσμικά στοιχεία του έργου, τις βασικές ημερομηνίες του (δημοπράτηση, υπογραφή σύμβασης, παράδοση), τα οικονομικά του στοιχεία, την κατάσταση της σύμβασης, την κωδικοποίησή του, καθώς και γενικές πληροφορίες, όπως ανάδοχος, περιβαλλοντικοί όροι κ.λπ.
Μέσω διαδικτύου, τα στοιχεία του έργου θα επικαιροποιούνται συνεχώς τουλάχιστον ανά τρίμηνο. Ήδη, το σύστημα έχει αρχίσει να τροφοδοτείται με έργα και έχουν ενταχθεί σε αυτό περί τα 120 δημόσια έργα. Στόχος, στο τέλος Μαρτίου να έχουν πρόσβαση σε αυτό εκτός από τις υπηρεσίες του υπουργείου και όλοι οι πολίτες, οι οποίοι θα μπορούν έτσι να ενημερώνονται για όλα τα έργα και τις μελέτες που βρίσκονται σε εξέλιξη αμέσως μετά τη δημοπράτησή τους. Στο τέλος του χρόνου,  σύμφωνα πάντα με τις εξαγγελίες, θα έχει δημιουργηθεί η τράπεζα δεδομένων, με πλήρη στοιχεία για κάθε έργο που γίνεται στη χώρα μας.

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ: ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ!
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ: ΑΜΚ 4,6 ΔΙΣ. ΤΟ 2009 ΣΤΟ Χ.Α.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ: Η ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΒΑΣΙΛΕΥΕΙ ΣΤΟ Χ.Α.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΚΑΚΗΣ
ΘΕΜΑ ΤΡΑΠΕΖΕΣ: ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ - ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ
ΘΕΜΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ: ΘΙΓΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ
ΑΡΘΡΟ: ΦΑΙΝΕΤΑΙ «ΦΩΣ» ΣΤΟ Β΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΧΡΗΜΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΓΟΡΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΚΑΤΑΘΕΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΓΟΡΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΩΝ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ & LOGISTICS
ΡΕΠΟΡΤΑΖ EUROBANK TRADER’S EYE
ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΦΑΚΕΛΟΣ AEGEAN AIRLINES
ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΛΑΣΤΡΟΝ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ: ΞΑΦΝΙΚΑ, ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ EUROMONEY
ΑΡΘΡΟ ΜΕΤΟΧΙΚΕΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΑΝΑΛΥΣΗ SAXO BANK
ΕΡΕΥΝΑ ERNST & YOUNG
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ: ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ ΞΕΝΟΙ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site