Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Απρίλιος 2006                               Τεύχος 320

Τουρισμός: Το νέο πεδίο, μετά το 2004. Τα στοιχεία, οι στόχοι, οι τάσεις και οι προοπτικές


«Ευνοϊκοί άνεμοι» φυσούν στον τουρισμό για το 2006, καθώς η τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας έχει αυξηθεί κατά 13% σύμφωνα με δηλώσεις της Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης κας Φάνης Πάλλη-Πετραλιά


H Ελλάδα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες επανατοποθετήθηκε στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, με τον τουρισμό να αποτελεί πλέον σε επίπεδο εσόδων το 19% του ΑΕΠ, ενώ σε αυτόν οφείλεται και το 10% της συνολικής αύξησης στον τομέα της εργασίας. Στον τουριστικό κλάδο απασχολούνται περισσότερα από 750.000 άτομα ενώ καλύπτει περίπου το 50% του εμπορικού ισοζυγίου.
Πέρα από τα φυσικά κάλλη της χώρας μας που την τοποθετούν σε υψηλό επίπεδο στους προορισμούς της καλοκαιρινής περιόδου, έχουν πλέον αναπτυχθεί και άλλες μορφές τουρισμού, ο επονομαζόμενος εναλλακτικός τουρισμός ο οποίος εκφράζεται υπό τη μορφή του θρησκευτικού, συνεδριακού, επιμορφωτικού, αγροτουρισμού και χειμερινού τουρισμού, και συμβάλλει σημαντικά τόσο στην αύξηση της τουριστικής κίνησης όσο και στην επιμήκυνση του χρόνου που η χώρα μας δέχεται επισκέπτες.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Hellas Stat, η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα παρουσίασε άνοδο το 2005, ιδιαίτερα το μήνα Αύγουστο, κατά τον οποίο παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη προσέλευση τουριστών των τελευταίων ετών, αν εξαιρεθεί ο Αύγουστος των Ολυμπιακών Αγώνων. Οι ενθαρρυντικοί ρυθμοί αύξησης συνεχίστηκαν και τους φθινοπωρινούς μήνες. 
Σημαντικό ρόλο στην άνοδο του αλλοδαπού -κυρίως- τουρισμού διαδραμάτισε η διεθνής διαφημιστική και επικοινωνιακή εκστρατεία του Υπουργείου Τουρισμού.
Η ανοδική τάση ωστόσο δεν είναι ομοιογενής στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Ιδιαίτερα επωφελημένη σε αριθμούς αεροπορικών αφίξεων από το εξωτερικό, το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2005, παρουσιάζεται η Αθήνα, κυρίως λόγω της διεθνούς προβολής την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων και των αναβαθμισμένων υποδομών. Η Κρήτη, η Ρόδος και η Θεσσαλονίκη εμφάνισαν επίσης αυξημένη κίνηση, ενώ αρνητικούς ρυθμούς είδαν τα Επτάνησα -με εξαίρεση την Κέρκυρα- και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Η αυξημένη κίνηση στην πόλη των Αθηνών συνοδεύτηκε από αυξημένη εισροή τουριστικού συναλλάγματος, καθώς τόσο το κόστος διανυκτέρευσης, όσο και ο μέσος όρος των ημερών διαμονής στα αθηναϊκά ξενοδοχεία, υπερβαίνουν τις τιμές αντίστοιχων μεγεθών σε άλλες πόλεις και νησιά. Τα αθηναϊκά ξενοδοχεία εμφάνισαν οριακά μεγαλύτερη πληρότητα το εννιάμηνο του 2005 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2004, με τις μονάδες 5 αστέρων να παρουσιάζονται σημαντικά ενισχυμένες.
Επιπλέον καταγράφηκε αυξημένη προσέλευση τουριστών από τις ΗΠΑ, οι οποίοι δαπανούν μεγαλύτερα ποσά ημερησίως, και διαμένουν στην Ελλάδα περισσότερες ημέρες, συγκριτικά με τουρίστες από άλλα κράτη, ενώ για το 2006 αναμένεται αύξηση της τάξης του 25-30%.
Ο ελληνικός τουρισμός εξακολουθεί να διατηρεί τον εξαγωγικό του χαρακτήρα, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό της τουριστικής κίνησης πραγματοποιείται από αλλοδαπούς.
Η Ελλάδα, συγκριτικά με τις άμεσα ανταγωνίστριες χώρες και σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΙΤΕΠ, βελτίωσε οριακά τη θέση της το εννεάμηνο του 2005, αναφορικά με το ρυθμό μεταβολής των αφίξεων.
Η Γαλλία, η Πορτογαλία και η Ιταλία γνωρίζουν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης έναντι των υπολοίπων ανταγωνιστών, ενώ μεγαλύτερη είναι η αύξηση σε Κροατία, Ισπανία και Ελλάδα.
Ωστόσο οι μεγαλύτερες ανταγωνιστικές πιέσεις προέρχονται από την Τουρκία, για την οποία εκτιμάται ωστόσο ότι δεν είναι σε θέση να υποστηρίξει περαιτέρω αύξηση των αφίξεων, καθώς η συνεχής άνοδος του τουριστικού προϊόντος οδηγεί το ποσοστό πληρότητας σχεδόν στο 100%.
Οι εκτιμήσεις για το 2006 κάνουν λόγο για ένα έτος το οποίο μπορεί να αποδειχθεί η δεύτερη κατά σειρά χρονιά όπου ο ελληνικός τουρισμός θα κινηθεί ανοδικά ύστερα από τριετή περίοδο καθοδικής πορείας.
H γερμανική και η βρετανική αγορά θα αποτελέσουν και κατά το τρέχον έτος τις δύο μεγαλύτερες «δεξαμενές» για τον ελληνικό τουρισμό. H δυναμικότητα των δύο αγορών κυμαίνεται μεταξύ 2,6 και 3 εκατομμυρίων τουριστών εκάστη.
Από την άλλη, από την Βρετανία το 2005 είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα 2,65 εκατομμύρια  τουρίστες ενώ αντιστοίχως την Τουρκία είχαν επισκεφθεί περίπου 700.000.
Επίσης, αυξημένες κατά 10% εμφανίζονται μέχρι στιγμής οι κρατήσεις ταξιδιών προς Ελλάδα από γάλλους τουρίστες, διαμορφώνοντας τον αριθμό των γάλλων τουριστών που αναμένεται να επισκεφθούν την Ελλάδα σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς σε περίπου 800.000. Πρέπει να σημειωθεί ότι κάθε εθνικότητα έχει τις δικές της προτιμήσεις, έτσι οι γάλλοι δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στην Κρήτη, στις Κυκλάδες, στην Πελοπόννησο, στην Αθήνα και στα Μετέωρα.
Σημαντική αύξηση που αγγίζει το 20% εμφανίζει και το κύμα τουριστών από το Βέλγιο και την Ολλανδία, καθώς οι κρατήσεις αυτών των χωρών προς την Ελλάδα, έδιναν αυτήν την αυξητική τάση ήδη από τα τέλη Φεβρουαρίου.
Ανοδική είναι τέλος και η πορεία των κρατήσεων από Δανία και από τις άλλες σκανδιναβικές χώρες προς Ελλάδα, χώρες οι οποίες διαρκώς δείχνουν την προτίμησή τους στη χώρα μας λόγω των ειδικών κλιματολογικών συνθηκών.
Τέλος, σημαντικά αυξημένη αναμένεται και η είσοδος τουριστών από την Αμερική μετά την επίσκεψη της κ. Πετραλιά στην χώρα, κατά την οποία η Eλληνίδα υπουργός είχε την ευκαιρία να συναντήσει τον υφυπουργό Eξωτερικών Nίκολας Mπερνς, από τον οποίο ζήτησε βοήθεια και συνεργασία για την αύξηση της αμερικανικής τουριστικής κίνησης προς την Eλλάδα. Mετά τη συνάντηση, η κ. Πετραλιά είπε ότι αποτελεί «προτεραιότητα» για την ελληνική κυβέρνηση η προσέλκυση των Aμερικανών τουριστών στη χώρα μας, αφού όλοι αντιλαμβάνονται πως θα είναι σημαντικό το όφελος από τον τουρισμό υψηλού επιπέδου. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία Delta αύξησε τις πτήσεις της προς την Aθήνα.


Εναλλακτικός  Τουρισμός
Στην Αθήνα αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας όπως η Κρήτη, η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος κ.α., έχουν δημιουργηθεί πλέον μεγάλα συνεδριακά κέντρα ενώ και τα ξενοδοχεία μπορούν πλέον να παρέχουν σημαντικές υπηρεσίες σε αυτό το τομέα.
Για την Ελλάδα είναι απαραίτητη η προσέγγιση μεγαλύτερων παγκόσμιων τουριστικών αγορών, η διείσδυση σε επιλεγμένα τμήματα αγοράς και η  ανάπτυξη καινούργιων τουριστικών προϊόντων ή υπηρεσιών. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού και ο συνεδριακός.
Ωστόσο, μπορεί ο πόλεμος τιμών να συνεχίζεται στα ξενοδοχεία της Aθήνας και οι τιμές να είναι κατά 7% με 8% χαμηλότερες από τις τιμές του 2004, ωστόσο αυτό δεν φαίνεται να ισχύει στην περίπτωση που η Aθήνα φιλοξενεί κάποιο συνέδριο.
Oι τιμές διαφοροποιούνται αισθητά και σε τέτοιο σημείο που προκαλεί έντονα ερωτηματικά σε διοργανωτές συνεδρίων, αλλά και στις ίδιες τις εταιρίες που αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν το συνέδριό τους στην Aθήνα. H συχνότητα του φαινομένου αυτού κινδυνεύει να βάλει την Eλλάδα και κυρίως την Aθήνα στη μαύρη λίστα των εταιριών παραγωγής συνεδρίων του εξωτερικού, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στους εκπροσώπους της ελληνικής συνεδριακής αγοράς, κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης συνεδριακού τουρισμού IMEX της Φρανκφούρτης, από τις ενώσεις και τις εταιρίες που πραγματοποιούν τα περισσότερα και μεγαλύτερα συνέδρια.
Aφορμή για τη συγκεκριμένη παρατήρηση αποτελεί η διοργάνωση στην Aθήνα, από τις 10-15 Σεπτεμβρίου 2006, της 41ης ετήσιας συνάντησης της E.E. για τη Mελέτη του Διαβήτη - EASD, Aθήνα, του παγκοσμίου συνεδρίου διαβητολογίας με περισσότερους από 10.000 συνέδρους. Tο συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Στάδιο Eιρήνης και Φιλίας, ενώ την όλη διοργάνωση για την Eλλάδα έχει αναλάβει ο τουριστικός οργανισμός C&C International.
Oι κρατήσεις των ξενοδοχείων και τα συμβόλαια έγιναν πριν από δύο χρόνια, ενώ μετά από παράπονα για τις τιμές των ξενοδοχείων τον τελευταίο χρόνο υπήρξαν νέες τιμές για τους συνέδρους του συγκεκριμένου συμποσίου.
Tο γεγονός αυτό εκτιμάται ότι έχει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στην προσπάθεια που καταβάλλει η Eλλάδα και η Aττική για την προσέλκυση συνεδρίων. Ήδη, κατά τη διάρκεια της τελευταίας έκθεσης συνεδριακού τουρισμού της Φρανκφούρτης, τα στελέχη της Ένωσης Ξενοδόχων Aττικής και της Περιφέρειας Aττικής έγιναν δέκτες έντονου ενδιαφέροντος από διοργανωτές συνεδρίων για την πραγματοποίηση συνεδρίων στην Aθήνα.
Mέσα στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται ότι μια ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική από την πλευρά των ξενοδοχείων θεωρείται επιβεβλημένη και θα έχει σημαντικά οφέλη για το συνολικό τουριστικό προορισμό της πρωτεύουσας. Για το θέμα των τιμών των ξενοδοχείων στην Aθήνα, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Aττικής κ. Γ. Tσακίρης υπογράμμισε ότι μετά τους Oλυμπιακούς και μέχρι σήμερα η μείωση της κίνησης οδήγησε την ξενοδοχειακή αγορά της Aθήνας σε έναν εξαντλητικό πόλεμο τιμών, στον οποίο ο καθένας δίνει ό,τι τιμές θέλει μόνο και μόνο για να καλύψει βασικές του ανάγκες.
Η ενίσχυση του συνεδριακού και εκθεσιακού τουρισμού σε συνδυασμό με τη συνέχιση ανάληψης μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων παγκοσμίου ενδιαφέροντος, αποτελούν τους κύριους παράγοντες αύξησης της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδας τα επόμενα χρόνια με στόχο τα 20 εκατ. ετησίως, προς το τέλος της 10ετίας.
Για να  γίνει αντιληπτή η σημασία του συνεδριακού τουρισμού θα πρέπει να σημειώσουμε τα ποιοτικά οφέλη αυτού. Συγκεκριμένα, τα συνέδρια απαιτούν υψηλών προδιαγραφών διαμονή και δαπανώνται ανάλογα υψηλά ποσά ανά σύνεδρο, βοηθητική υποδομή υψηλών προδιαγραφών, ενώ χαρακτηρίζονται από μειωμένη εποχικότητα.
Οι σύνεδροι είναι στελέχη μεγάλων οργανισμών και επιχειρήσεων, βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία (35 έως 65 ετών), ταξιδεύουν συχνά και έχουν εμπειρία αντίστοιχων γεγονότων, εκτιμούν την ιστορική και πολιτιστική ταυτότητα του τόπου που επισκέπτονται  και λειτουργούν ως διαμορφωτές γνώμης επηρεάζοντας θετικά ή αρνητικά το περιβάλλον τους      
 Τα επόμενα χρόνια ο συνεδριακός τουρισμός σύμφωνα με μελέτη της WTCC θα αποφέρει έσοδα για την Ευρώπη της τάξης των 175 δις. Δολαρίων το 2011 και σε παγκόσμιο επίπεδο έσοδα της τάξης των 485 δις δολλαρίων.
Επιπρόσθετα,  1 στους 5 επιχειρηματικούς ταξιδιώτες είναι σύνεδρος, Ο ετήσιος τζίρος κυμαίνεται στα 300 δις ετησίως ετησίως  και ο  κλάδος εμφανίζει αυξητική τάση 8-10% ετησίως.
Με τον συνεδριακό τουρισμό επιτυγχάνεται υψηλότερη Μέση Τιμή Δωματίου, πρόσθετα έσοδα προερχόμενα από εκμετάλλευση συνεδριακών χώρων, διοργάνωση δεξιώσεων και εκδηλώσεων και υψηλότερη Μέση κατά κεφαλή είσπραξη στα τμήματα του ξενοδοχείου .
Ωστόσο τα έμμεσα οφέλη είναι εξίσου σημαντικά καθώς επιτυγχάνεται άμβλυνση της Εποχικότητας της ζήτησης, επέκταση της τουριστικής περιόδου  και μείωση του επιχειρηματικού κινδύνου που επισείει η εστίαση σε μία μόνο αγορά
Πέρα όμως από τον συνεδριακό τουρισμό μια μορφή εναλλακτικού τουρισμού στην Ελλάδα που μπορεί να αποδειχθεί χρυσός είναι ο περιβαλλοντικός.  
 Η ιδέα αρμονικής σύνδεσης των επισκεπτών με τη φύση και το περιβάλλον δεν είναι καινούργια. Η μακροχρόνια και επιτυχημένη συμμετοχή κοινοτήτων σε όλο τον κόσμο είχε σαν αποτέλεσμα να χαρακτηριστούν ως αγροτικά- τουριστικά θέρετρα τουριστικοί προορισμοί όπως οι οινοπαραγωγικές περιοχές της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι μοναδικές ομορφιές της Ελλάδας από την Ηπειρωτική έως και τη νησιωτική πλευρά της, δίνουν τη δυνατότητα σημαντικής ανάπτυξης και παράλληλα σημαντικών εσόδων.
Ο θρησκευτικός τουρισμός αποτελεί επίσης σημαντικό κομμάτι της ελληνικής τουριστικής κίνησης και αφορά την επίσκεψη σε θρησκευτικούς τόπους λατρείας, όπως μοναστήρια και εκκλησίες.
Τα μνημεία της ελληνικής ορθοδοξίας είναι αναπόσπαστο τμήμα της εθνικής κληρονομιάς και αποτελούν αξιόλογο πόλο έλξης επισκεπτών. Οι βυζαντινές και οι μεταβυζαντινές εκκλησίες, οι επιβλητικοί καθεδρικοί ναοί, τα ξωκλήσια, τα μοναστήρια, με την αξιόλογη εικονογράφησή τους, με ψηφιδωτά, τοιχογραφίες και εικόνες, μαρτυρούν την επίμονη προσήλωση στις παραδόσεις και τη στενή και μακραίωνη διασύνδεση της τέχνης με τη θρησκευτική λατρεία. Ο θρησκευτικός τουρισμός αφορά κυρίως ευσεβείς περιηγητές, φιλέρευνους τουρίστες, αλλά και θαυμαστές της βυζαντινής τέχνης, οι οποίοι, μέσα από πολιτιστικά οδοιπορικά στον ελληνικό χώρο, έρχονται σε επαφή με την πνευματικότητα της ορθοδοξίας.
Ο θρησκευτικός τουρισμός χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία αφορά  τους προσκυνητές τουρίστες, στους οποίους επικρατεί το θρησκευτικό κίνητρο. Οι τουρίστες αυτοί επισκέπτονται μία περιοχή αποκλειστικά για την επίσκεψη στο θρησκευτικό χώρο.
Η δεύτερη κατηγορία αφορά τον τουρισμό θρησκευτικής κληρονομιάς, του οποίου οι τουρίστες ταξιδεύουν ομαδικά και συνδυάζουν το ταξίδι τους και με άλλες τουριστικές δραστηριότητες.
Τέλος,ο  θαλάσσιος τουρισμός είναι ο τουρισμός ο οποίος σχετίζεται με την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων στη θάλασσα. Συνήθως αφορά την κολύμβηση και την αναψυχή στην παραλία, αλλά με την εναλλακτική του έννοια εμπεριέχει και λοιπές δραστηριότητες, όπως θαλάσσια σπορ, παρακολούθηση βυθού, κλπ.
Η Ελλάδα με τα 15.000 χλμ. των ακτών, το πλήθος των νησιών της, τις προστατευμένες θαλάσσιες περιοχές χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων, το ήπιο κλίμα, τα υψηλά ποσοστά ηλιοφάνειας και το ενδιαφέρον και εναλλασσόμενο τοπίο της, έχει ένα σαφές και αναμφισβήτητο συγκριτικό πλεονέκτημα στο θαλάσσιο τουρισμό. Ως αποτέλεσμα, ο θαλάσσιος τουρισμός έχει αρχίσει να αναπτύσσεται στη χώρα μας από τη 10ετία του 1960, με συνεχώς αυξητικούς ρυθμούς εξέλιξης.


Της Αντιόπης Σχοινά

  Περιεχόμενα
Editorial: Από «Ψωροκώσταινα» περιφερειακή δύναμη στην Ανατολική Ευρώπη
Επενδύσεις: Σοφοκλέους: Αξιολογώντας την άνοδο
Επενδύσεις: Υπό δοκιμασία η ανοδική τάση των μετοχών
Θέμα: ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ MANAGERS ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
Αφιέρωμα: Τουρισμός: Το νέο πεδίο, μετά το 2004. Τα στοιχεία, οι στόχοι, οι τάσεις και οι προοπτικές
Επενδύσεις: ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ - Ανασκόπηση για το Μήνα Μάρτιο του 2006
Άρθρο: Οι ξένες άμεσες επενδύσεις ως μοχλός ανάπτυξης της σύγχρονης οικονομίας
Άρθρο: Η ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΜΟΛΥΒΔΟΥ
Άρθρο: CROWN HELLAS CAN: ΤΟ «ΔΙΑΜΑΝΤΙ»... ΠΟΥ ΑΠΑΞΙΩΝΕΤΑΙ

 Όροι και προϋποθέσεις του site