Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Δείτε τον απολογισμό της εκδήλωσης

Older Conferences

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

Δείτε τον απολογισμό του Συνεδρίου

More ...

 


Ιούλιος-Αύγουστος 2010 - Τεύχος 364                              

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΑΛΑΣ



Συνέντευξη στον Γιώργο Καλούμενο


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΑΛΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ FOURLIS


Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΒΟΗΘΑ
ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ


Ο Έλληνας έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται και να δρα, και πιστεύω ότι και τώρα θα το κάνει. Δεν πρέπει, όμως, να το κάνουν μόνο οι κυβερνώντες ή μόνο οι επιχειρήσεις ή μόνο οι καταναλωτές. Ο καθένας πρέπει να παίξει το ρόλο του με γνώμονα τι είναι σωστό για τη χώρα και για το μέλλον της.


 


«Ο ανταγωνισμός είναι καλός, δεν είναι κακός», εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της Fourlis. «Όποια εταιρεία λειτουργεί χωρίς ανταγωνισμό γίνεται πολύ κακή, και για τον καταναλωτή και για τον εαυτό της. Δεν είναι ευέλικτη, δεν είναι ανταγωνιστική, δεν έχει ανοικτό μυαλό...»


ΧΡΗΜΑ_Ποιο είναι το μυστικό που επιτρέπει στην Fourlis να αναπτύσσεται σε περίοδο ύφεσης;
Α. ΠΕΤΑΛΑΣ_Δεν υπάρχει κανένα μυστικό στο κομμάτι του performance. Η κρίση έχει επηρεάσει και εμάς φυσικά. Θα ήταν περίεργο αν λέγαμε ότι έχει αφήσει ανέπαφο τον Όμιλο. Ο λόγος, όμως, που ο Όμιλος έχει καλή απόδοση σε σχέση με την αγορά είναι γιατί έχει κάποια concepts που διατυπώνουν ξεκάθαρη πρόταση στον καταναλωτή, την οποία μάλιστα προσπαθούμε να υλοποιούμε με προσοχή και θρησκευτική ευλάβεια. Ας δούμε ένα-ένα τα concepts. To πιο μεγάλο είναι η ΙΚΕΑ. Είναι ένα πετυχημένο concept παγκοσμίως, που στην Ελλάδα το κάναμε ακόμα πιο επιτυχημένο. Έχει μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση στους καταναλωτές: value for money. Μεγάλη ποικιλία πολύ καλών προϊόντων και σχεδίων και ανταγωνιστικές τιμές, και όλο αυτό μαζί με το overall concept που βοηθάει τον καταναλωτή να σχεδιάσει τη ζωή του, μας βοηθάει στο να έχουμε μία πολύ καλή συμμετοχή στο μυαλό και στον προϋπολογισμό δαπανών του καταναλωτή.
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στην Intersport, όπου έχουμε δημιουργήσει ένα concept πολύ αξιόπιστο στο μυαλό του καταναλωτή, προσφέροντας αθλητικά προϊόντα μεγάλη ποικιλίας, πολύ καλού design, πολύ αξιόπιστης λειτουργικότητας, και σε ανταγωνιστικές τιμές. Έχουμε αναπτύξει το δίκτυο καταστημάτων και στην ΙΚΕΑ και στην Intersport ώστε να βρίσκονται κοντά στους καταναλωτές, να μην χρειάζεται να ψάξουν πολύ να μας βρούνε, και αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται. Στο χώρο των ηλεκτρικών, που είναι ο παραδοσιακός κλάδος που ο όμιλος Fourlis είναι πολύ επιτυχημένος διαχρονικά, οι συνεργασίες με επιτυχημένουες κατασκευαστές διεθνώς, σε συνδυασμό με πολύ καλή υλοποίηση της πώλησης και της εξυπηρέτησης πελατών στην Ελλάδα μας έφερε στη θέση αυτή που είμαστε τώρα.


Χ_Ακούστηκε ότι η υψηλή φορολογία μπορεί να ωθήσει ελληνικές εταιρείες με έντονη διεθνή δραστηριότητα να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Ελλάδος. Ποια είναι η άποψή σας;
Α.Π._Είναι απαραίτητο οι άνθρωποι που έχουν την ευθύνη σε κάθε χώρα να φροντίζουν για την ανταγωνιστικότητά της. Και ανταγωνιστικότητα είναι ένας συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Ένα βασικό είναι και η φορολογία. Γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή περνάει μία δύσκολη δημοσιονομική πραγματικότητα. Θέλουμε, όμως, να πιστεύουμε ότι σύντομα οι ιθύνοντες θα δουν πάλι το θέμα της ανταγωνιστικότητας και θα προσαρμόσουν τα δεδομένα σε τέτοια βάση ώστε να μην χρειάζεται κάποια εταιρεία, που θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει βάση σε άλλη χώρα, να κάνει τέτοιες σκέψεις. Η Ελλάδα πρέπει να προσελκύσει και όχι να αποτρέψει επενδύσεις. Ελπίζω λοιπόν και πιστεύω ότι το φορολογικό καθεστώς συνολικά, σύντομα θα ξαναμπεί σε τέτοια βάση που να μην συνιστά πρόβλημα για τις εταιρείες.


Χ_Πρόσφατα ανακοινώθηκε η λύση της πολυετούς συνεργασίας σας με τη Samsung. Ποιοι ήταν οι λόγοι; Έχετε σχέδια για άλλη παρεμφερή συνεργασία;
Α.Π._Ο κλάδος των ηλεκτρικών είναι όπως είπα και προηγουμένως η παράδοση του ομίλου. Με πολύ μεγάλη επιτυχία ο όμιλος συνεργάστηκε με μεγάλους κατασκευαστές διεθνώς και το έκανε αυτό και στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες που δραστηριοποιείται, κυρίως στα Βαλκάνια. Ο διεθνής ανταγωνισμός βέβαια των εταιρειών ηλεκτρονικών έχει κάνει τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη κάτι σαν αναλώσιμο προϊόν. Και η ταχύτητα κατανάλωσής τους έχει γίνει πολύ μεγαλύτερη από ότι ήταν στο παρελθόν, όταν κάποιος αγόραζε μια τηλεόραση για 10 χρόνια, ένα τηλέφωνο για πέντε χρόνια ή ένα ψυγείο για 20 χρόνια. Τώρα πλέον οι καταναλωτές αγοράζουν πολύ πιο συχνά ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, και αυτό έχει αποτέλεσμα οι όγκοι και οι τζίροι να είναι πολύ μεγαλύτεροι από ότι στο παρελθόν.
Αυτό έχει οδηγήσει τους μεγάλους κατασκευαστές διεθνώς, να επενδύουν στην καινούργια πραγματικότητα και πολλοί από αυτούς προτιμούν σε αγορές μεγάλες να έχουν δικά τους πολυκαταστήματα και όχι να έχουν ένα συνεργάτη. Έτσι, λοιπόν, βλέπουμε ότι μεγάλοι κατασκευαστές, όπως η Samsung, η Sony, η Philips η Bosch Siemens, όλο και περισσότερο οργανώνουν δικά τους δίκτυα. Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που και εμείς είχαμε αυτή τη συζήτηση με τη Samsung, τα τελευταία χρόνια. Ο τζίρος που κάναμε με τη Samsung είναι πάρα πολύ μεγάλος. Το 2008 ήταν 340-350 εκατ. ευρώ και είναι ένας τζίρος που δίνει τη δυνατότητα στην ίδια την κατασκευάστρια εταιρεία να μπορέσει να κτίσει τη δική της λειτουργία. Μάλιστα, αυτό το έχει κάνει σε πολλές δυτικές χώρες εδώ και πολλά χρόνια και ήταν τόσο ικανοποιημένη από τη συνεργασία με τον όμιλό μας ώστε το καθυστέρησε. Έφτασε όμως ο χρόνος που το τέλος της συνεργασίας έγινε πραγματικότητα.
Τώρα έμείς έχουμε μεγάλη εμπειρία στα ηλεκτρικά και τα ηλεκτρονικά, αλλά δεν νομίζουμε ότι στο μέλλον η σημαντικότητα του κλάδου θα είναι τόσο μεγάλη όσο ήταν μέχρι τώρα. Εφ' όσον, βεβαίως, υπάρχουν κάποιες ευκαιρίες, θα είναι ένας κλάδος συμπληρωματικός πλέον στον όμιλο μας.


Χ_Έχετε σχέδια να μπείτε σε νέα concept;
Α.Π._Έχουμε αρκετό περιθώριο επέκτασης ακόμα και σε ότι αφορά τα ΙΚΕΑ που έχουμε βάλει στόχο τα 12 καταστήματα, ενώ σήμερα έχουμε μόλις έξι, αλλά και στα Intersport που έχουμε 53 καταστήματα σε τέσσερις χώρες και έχουμε στόχο να φτάσουμε τα 80. Άρα για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια έχουμε αρκετή δουλειά για να επεκταθούμε. Επειδή όμως έχουμε αναπτύξει πολύ καλή τεχνογνωσία στη λιανική και επειδή έχουμε αρκετά μεγάλη, ανταγωνιστική θέση στην αγορά, ανοίγουνε καινούρια mall, έχουμε πάρα πολλούς παίκτες διεθνώς που μας προσεγγίζουν για να κάνουμε καινούργιες δραστηριότητες. Αυτό το σκεφτόμαστε, το συζητάμε και -εφ' όσον κριθεί σκόπιμο για τον Όμιλο- θα το αποφασίσουμε και θα το ανακοινώσουμε. Έχουμε πει ότι μας ενδιαφέρει να το δούμε. Δεν μας βιάζει, δεν θα το κάνουμε απλά για να το κάνουμε, αλλά πιστεύουμε ότι μπορούμε να το κάνουμε με επιτυχία και αυτό.


Χ_Για επέκταση σε νέες χώρες;
Α.Π._Θα ενδιαφερόμασταν για την ΙΚΕΑ και Intersport, ειδικά για την ΙΚΕΑ το έχουμε συζητήσει πάρα πολλές φορές αυτό, και στο βαθμό που η ΙΚΕΑ θα είναι πρόθυμη να μας δώσει καινούργιες χώρες θα το συζητάμε. Όμως για την ΙΚΕΑ έχουμε ήδη πολύ δουλειά να κάνουμε προτού μπούμε σε μία τέτοια συζήτηση. Γιατί κάθε κατάστημα ΙΚΕΑ δεν είναι ένα απλό κατάστημα, αλλά μία τεράστια επένδυση που φτάνει τα 40 με 50 εκατ. ευρώ. Για την Intersport όλες οι χώρες που είναι γειτονικές με την Ελλάδα έχουν franchise καταστήματα. Κατά συνέπεια δεν υπάρχουν διαθέσιμες χώρες αυτή τη στιγμή. Αν κάποιος franchisee δεν τα καταφέρνει ή δεν θέλει να συνεχίσει και πάντα σε συνεννόηση με τη διεθνή Intersport, θα το συζητούσαμε.


Χ_Γίνεται λόγος για τις διαφορές τιμοκαταλόγου των ΙΚΕΑ της Ελλάδας με τα αντίστοιχα του εξωτερικού. Γιατί υπάρχουν αυτές οι διαφορές;
Α.Π._Όπως σε πολλές εταιρείες έτσι και στα ΙΚΕΑ σε κάθε χώρα υπάρχουν λόγοι να υπάρχει διαφοροποίηση τιμών. Πολλά προϊόντα είναι στην Ελλάδα φθηνότερα από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, πολλά προϊόντα είναι ίδια και ίσως μερικά προϊόντα να έχουν υψηλότερη τιμή. Μάλιστα, επειδή αυτός που ενδιαφέρεται πάρα πολύ, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον να διασφαλίζει ότι η ΙΚΕΑ προσφέρει την καλύτερη τιμή σε κάθε αγορά είναι η διεθνής ΙΚΕΑ, η οποία έχει μηχανισμούς και ελέγχει τις τιμές σε κάθε χώρα, σε σχέση με τον τοπικό ανταγωνισμό. Στην Ελλάδα επισήμως η ΙΚΕΑ, με τις έρευνες που κάνει, μας λεει ότι έχουμε σημαντική διαφορά προς τα κάτω σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Σε ό,τι αφορά στο γιατί ένα προϊόν στην Ελλάδα έχει  διαφορετική τιμή από ό,τι στη Γερμανία, ένας λόγος είναι οι όγκοι που αγοράζει μία χώρα. Αν σε ένα προϊόν η Ελλάδα μπορεί και αγοράζει μεγάλες ποσότητες μπορεί να έχει μικρότερη τιμή από μία άλλη χώρα που αγοράζει μικρότερες ποσότητες από το ίδιο είδος. Μπορεί, όμως, να ισχύει και το ανάποδο. Σε γενικές γραμμές όμως υπάρχει ισορροπία τιμών, αλλά το κριτήριο με το οποίο κρίνεται η ΙΚΕΑ σε κάθε χώρα είναι σε σχέση με τον τοπικό ανταγωνισμό. Και πάντοτε η ΙΚΕΑ σε κάθε χώρα είναι χαμηλότερη σημαντικά σε τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό της.
Στην Ελλάδα η διάφορά αυτή σε μέσο όρο είναι στο 20%. Αν πάρετε τον κατάλογο του 2009 της Ελλάδας και τον αντίστοιχο κατάλογο της Γερμανίας, και η Γερμανία είναι από τις πολύ ανταγωνιστικές χώρες, 1000 προϊόντα είναι φθηνότερα στην Ελλάδα από τα αντίστοιχα της Γερμανίας. Σε πάνω από 1500 είναι περίπου ίδια τιμή και υπάρχουν βέβαια και ορισμένα με υψηλότερη τιμή. Η ΙΚΕΑ δεν μπορεί να έχει την ίδια τιμή σε όλες τις χώρες σε όλα τα προϊόντα, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν και παράνομο, και γιατί με αυτό τον τρόπο δεν αφήνει τον καταναλωτή να έχει τη δυνατότητα της επιλογής.


Χ_Ξένοι όμιλοι λιανικής, όπως η Fnac και η Aldi, αποχωρούν από την Ελλάδα. Στον δικό σας κλάδο βλέπετε αντίστοιχες τάσεις φυγής, κάτι που θα συνέτεινε σε αύξηση του μεριδίου της Fourlis;
Α.Π._Στον οικιακό εξοπλισμό δεν υπάρχουν πολλές ξένες εταιρίες που να έχουν κάνει δικό τους δίκτυο. Εξ άλλου όταν μία ξένη εταιρεία αποχωρεί από την ελληνική αγορά, το καινό καλύπτεται από κάποιες άλλες. Για μένα δεν είναι είναι επιθυμητή εξέλιξη το να φεύγει κάποιος. Ο ανταγωνισμός είναι καλός, δεν είναι κακός. Όποια εταιρεία λειτουργεί χωρίς ανταγωνισμό γίνεται πολύ κακή, και για τον καταναλωτή και για τον εαυτό της. Δεν είναι ευέλικτη, δεν είναι ανταγωνιστική, δεν έχει ανοικτό μυαλό, δεν βλέπει τις ευκαιρίες. Αργά ή γρήγορα θα πληρώσει το κόστος της έλλειψης ανταγωνισμού. Σήμερα, έτσι όπως έχει διεθνοποιηθεί η αγορά, με τις πωλήσεις μέσω διαδικτύου να γνωρίζουν τέτοια ανάπτυξη, αν πει κανείς ότι δουλεύει “αποστειρωμένος”, χωρίς ανταγωνισμό, θα κάνει λάθος.


Χ_Πώς θα χρηματοδοτήσετε το επενδυτικό σας σχέδιο; Η συνέχιση των επενδύσεων μέσα στην κρίση αυξάνει το ρίσκο σας στα μάτια των επενδυτών και μετόχων σας;
Α.Π._Διανέμουμε ως μέρισμα μόνο το ένα τρίτο των κερδών μας. Αυτό αποτελεί ένδειξη εμπιστοσύνης των μετόχων, τοπικών και διεθνών, στο γεγονός ότι το 70% των κερδών το επανεπενδύουμε και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Φυσικά, επειδή τα επίπεδα των επενδύσεων είναι μεγαλύτερα, χρησιμοποιούμε και τραπεζικό δανεισμό. Νομίζω ότι οι τράπεζες, παρά τις δυσκολίες που έχουν, συνεχίζουν να μας βλέπουν ως έναν σημαντικό πελάτη, και φυσικά όπως καταλαβαίνετε -με τη μείωση της χονδρικής, που απορροφά αρκετά κεφάλαια- στον Όμιλο μας (καθώς χρειάζεται υψηλά αποθέματα, έχει μεγάλες απαιτήσεις ανοικτές στην αγορά κ.λπ.), όλα αυτά θα μειωθούν σημαντικά, με αποτέλεσμα να απελευθερωθούν κεφάλαια κίνησης, για να μπορέσουμε να επενδύσουμε περισσότερο. Άρα οι πηγές χρηματοδότησης των επενδύσεων είναι τρεις: τα δύο τρίτα των κερδών μας, ο τραπεζικός δανεισμός και η απελευθέρωση κεφαλαίων κινήσεως από των κλάδο των ηλεκτρικών.


Χ_Φαίνεται ότι οι κοινοτικοί εταίροι και η ελεγκτική “τρόικα” κρίνουν ικανοποιητική την εκτέλεση των μέτρων σταθεροποίησης. Έχετε προσδοκίες για καλύτερο κλίμα στο Χρηματιστήριο από το φθινόπωρο;
Α.Π._Εγώ είμαι από την φύση μου αισιόδοξος και πάρα πολύ πιστεύω στον Έλληνα. Γίνονται κάποιες τομές αυτή τη στιγμή. Είναι νωρίς για να πούμε αν θα αποδώσουν. Τέτοιες τομές ποτέ δεν είναι ευχάριστες και θα κριθούν από το αποτέλεσμά τους. Πιστεύω, όμως, ότι ο Έλληνας έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται, να προσαρμόζεται και να δρα, και πιστεύω ότι και τώρα θα το κάνει. Ο καθένας πρέπει να το κάνει. Δεν πρέπει να το κάνουν μόνο οι κυβερνώντες ή μόνο οι επιχειρήσεις ή μόνο οι καταναλωτές. Ο καθένας πρέπει να παίξει το ρόλο του με γνώμονα τι είναι σωστό για τη χώρα και για το μέλλον της και όχι τι είναι συμφέρον μόνο γι’ αυτόν. Κατά συνέπεια δεν νομίζω ότι θα έχουμε καμία καταστροφή, ούτε όμως ότι τα πράγματα θα είναι πολύ ευχάριστα σύντομα. Αργά ή γρήγορα, όμως, και σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στη διεθνή οικονομία, πιστεύω ότι και η Ελλάδα θα βρει το δρόμο της.

  Περιεχόμενα
ΕΝ ΑΡΧΗ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΑΛΑΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΚΑΤΑΘΕΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ FACTORING-FORFAITING
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ASSET MANAGEMENT
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ CHARTIS
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ – ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
ΦΑΚΕΛΟΙ ΒΑΡΔΑΣ, ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ, FOLLI-FOLLIE, SPACE HELLAS
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ GOLDEN HALL
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ EUROMONEY
ΣΤΑ ΕΝΔΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ EBOOK

 Όροι και προϋποθέσεις του site